🖊حضرت فاطمةُ(س) ـ لِلإِمامِ عَلِی(ع) ـ : إنّی اُوصیک فی نَفسی وهِی أحَبُّ الأَنفُسِ إلَیّ بَعدَ رَسولِ اللّهِ(ص)، إذا أنا مِتُّ فَغَسِّلنی بِیدِک، وحَنِّطنی، وکفِّنّی، وَادفِنّی لَیلاً، ولا یشهَدنی فُلانٌ وفُلانٌ، وَاستَودَعتُک اللّه تَعالی حَتّی ألقاک، جَمَعَ اللّهُ بَینی وبَینَک فی دارِهِ وقُربَ جِوارِهِ .
📌حضرت فاطمةُ(س)ـ خطاب به امام علی(ع) ـ: من درباره خودم که محبوب ترین افراد برای من پس از رسول خدا(ص) است به تو وصیت می کنم. وقتی من از دنیا رفتم، با دست خودت مرا غسل بده و حنوط و کفن کن و مرا شبانه دفن کن و فلانی و فلانی در تشییع من حاضر نشوند. تو را به خدا می سپارم تا وقتی که ملاقاتت کنم. خداوند من و تو را در خانه خود و در نزدیک جوار خودش گرد آورد.
📚بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۳۹۰ ح ۵۶
🏴#ایام_فاطمیه تسلیت باد.
#فاطمیه
@almohkamat
المحکمات
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین ✍️نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد
📙قهرمان اسفار اربعه
✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده
8⃣گفتار هشت از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد و تضایف؟)
♦️دیدگاه امتداد حکمت۴
🔹عموم اندیشمندان مسلمان از امتداد بخشیدن به توحید در عرصه های گوناگون زندگی انسان غفلت کرده اند . نه عرفان ، نه فلسفه و نه کلام به امتداد توحید نپرداختند، و نه فقه و نه اخلاق به پایه ی توحید نگاهی نیفکندند . همه این علوم شریف ، جزیره هایی از هم جدا بودند که هر یک سر در گریبان خود فرو برده و کاری به کار دیگری نداشتند . این شد که توحید ، امتداد نیافت و در متن زندگی مهجور ماند . « و قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا »
👈نخست از عرفان آغاز کنیم .
🔹عرفا با آنکه موضوع علم عرفان ، توحید است و با آنکه محور سفر سوم و چهارم در سلوک ، رسیدگی به مردم و اجتماع می باشد ، اما عرفان ما در حوزه اداره اجتماع ، بالفعل نشده است .
عارف در سفر سومِ سیر و سلوک ، یعنی سیر من الحق الی الخلق بالحق ، و در سفر چهارم یعنی سیر فی الخلق بالحق ، باید در اجتماع ظاهر شود و از غیب به شهادت بازگردد ، تا سلوک او کامل گردد .
نبوت که مظهر اتمّ هدایت تشریعی و ارائه طریق است و وظیفه برانگیختن مردم بر علیه طاغوت و حرکت به سوی توحید را دارد ، تجلی سفر سوم سلوک است .
در سفر چهارم هم ، سالک هدایت تکوینی و ایصال الی المطلوب خلق خدا را بر دوش دارد تا امامت و ولایت تجلی یابد که با استقرار حکومت الهی ، زمینه تربیت نفوس خلق مهیا شود .
تدوین کنندگان علم عرفان چنین افقی را برای آن علم در نظر گرفته بودند اما نشد .
🔹عرفان ما بیشتر از خلق و جامعه به فرد پرداخت . به سیر «من الخلق» بسنده کرده و پای در سیر «الی الخلق» و «فی الخلق» نگذاشت . به «فناء» توجه کرد و از «محو» و «محق» گذشت و به «فناء الفناء» رسید اما از «بقاء بعد الفناء» باز ماند و به مرتبه «صحو» نایل نشد . در عالم «غیب» رفت و عالم «شهادت» را ندید . «وحدت شهودی» است بیشتر تا «وحدت وجودی» .
از این رو ، از واژه عرفان و عرفا ، انزوا و ترک اجتماع و گونه ای از رهبانیت به ذهن عوام تبادر می شود .
🔹کسی باور نداشت که عرفان ، حماسه آفریند . عَلَم قیام و جهاد را بتواند بر دوش کشد . توحید را در سایه عدالت بیند . حکومت تشکیل دهد و به رتق و فتق امور بپردازد .
کسی باور نداشت عرفان نظری با فقه عملی آشتی کند . عارف ، فقیه گردد . سالک الی الله ، ولی و حاکم شود .
🔹تا آنکه «قهرمان اسفار اربعه» پای در میدان مبارزه با طاغوت نهاد و انقلابی پیامبرگونه و حکومتی امام گونه بنا نهاد و سفر سوم و چهارم را به منصه ظهور درآورد .
حضرت امام خمینی عارفی و فقیهی بود که در سن 27 سالگی ، «مصباح الهدایه» نوشت و در تبعید ، «تحریر الوسیله» نگاشت تا «فقه اکبر» را میزبان «فقه اصغر» کند و ولایت فقیه را بر پایه عرفان بنا نهد .
💠 بله ، نخست باید عرفان دست از تقلید در فقه بردارد و عارف خود فقیه جامع الشرایط گردد تا در ابتدای راه امتداد دادن به توحید در متن زندگی خلق در ظرف فقه اصغر جای گیرد .
📌 ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های «مکتب اصولی امام خمینی»
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
💢تخلیه و تحلیه علم اصول
https://eitaa.com/almohkamat/158
💢«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی
https://eitaa.com/almohkamat/148
💢ابطال نگاه ارسطویی به تمایز علوم
https://eitaa.com/almohkamat/220
💢دیدگاه «سنخیت» در تمایز علوم
https://eitaa.com/almohkamat/262
💢نگاه تقنینی به متعلق احکام
https://eitaa.com/almohkamat/316
📌ادامه دارد...
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
📚جمهوریت نظام ، سفر چهارم انقلاب اسلامی
✍ به قلم #استاد_موالی_زاده
🔷جمهوریت در نظام اسلامی دارای اثرات و برکات فراوانی است که اقتدار حکومت اسلامی ، عمده آن می باشد . دلیل دیگر ضرورت جمهوریت از دیدگاه حقوقی و فلسفه سیاسی به حق مردم و اختیار ذاتی ایشان در پذیرش حکومت الهی باز می گردد .
اما جمهوریت نظام را می توان از زاویه ای ژرف تر و دقیق تر در حوزه انسان شناسی ارزیابی کرد که تنها برای خواص قابل بازگویی است و در این نوشتار بسیار خلاصه بدان اشاره خواهد شد .
🔷 در جهان بینی توحیدی بر اساس آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» ، کمال انسان در زندگی دنیوی خود ، با تلاش برای سیر الی الله صورت می پذیرد .
سفر معنوی انسان در همه مکاتب الهی در چهار مرحله تعریف شده است :
- «سیر من الخلق الی الحق »
ـ «سیر فی الحق بالحق»
ـ « سیر من الحق الی الخلق بالحق»
ـ « سیر فی الخلق بالحق»
🔹از میان اسفار اربعه ، سالک در سفر چهارم باید به سوی مردم و جامعه بازگردد و با راهبری مردم به سوی توحید در سایه مبارزه با طاغوت و گسترش عدالت ، سیر ملکوتی خود را کامل کند . از این رو ، سفر چهارم برخلاف سفرهای سه گانه پیشین ، جمعی است . پرده پایانی سفر سالک توسط مردم و جامعه به نمایش گذاشته می شود . سفر معنوی سالک بدون همراه کردن مردم نه تنها به کمال نمی رسد بلکه ناقص باقی می ماند .
🔶 در دوره معاصر ، امام خمینی نشان داد که سفر چهارم عرفانی با تشکیل حکومت اسلامی و ولایت تشریعی به اوج می رسد ؛ زیرا بسیج مردم با هدف مبارزه با طاغوت برای نیل به توحید تنها در ظرف حکومت الهی امکان پذیر خواهد بود .
🔸مردم در کنار ولی معصوم و یا ولی فقیه دچار چالش های فراوان از سوی طاغوت و منافقان خواهند شد که تنها راه نجات از ترفندهای طاغوت و فتنه ی منافقان ، استقامت آگاهانه مردم است که با راهبری ولیّ یا نائب ولیّ ، امکان پذیر می باشد .
🔸در آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ» در سوره هود ، به پیامبر دستور استقامت به همراه مومنان داده شده است . از این رو ، سفر چهارم سخت ترین سفر است و پیامبر به جهت ذیل آیه ،فرمود : « شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه » .
↔️ سه نکته :
نکته 1⃣ ـ هر کسی هر میزان از ولایت تشریعی و مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته باشد ، باید بتواند عموم مردم مخاطب خود را در نیل به اهداف تعریف شده نیز همراه کند . جدا شدن از مردم در اداره اجتماع و تک روی در مدیریت ، سبب ناتمام ماندن سفر معنوی است .
نکته 2⃣ ـ جنس حضور مردم در نظام اسلامی از سنخ استقامت است . بنابراین ، بسنده کردن به حضور هیجانی و احساسی مردم ، برگرفته از آموزه های دموکراسی غربی می باشد
نکته 3⃣ ـ جمهوریت در نظام اسلامی تنها به معنای حضور مردم در عرصه سیاسی نیست بلکه باید در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز جمهوریت نظام نمود یابد .
#امام_خمینی
#امتداد_حکمت
#انسان_شناسی_سیاسی
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
📣اطلاعیه
🔹احتراما به اطلاع طلاب محترم دوره مقدمات می رساند سلسله جلسات «متمم الموجز» توسط استاد موالی زاده ارائه می شود .
🔸این جلسات با هدف ارائه منظومه ای از علم اصول بر اساس دیدگاه های خاص امام خمینی در کتاب الموجز ، صورت گرفته است .
📌آن دسته از عزیزان طلبه که مشغول کتاب اصول فقه علامه مظفر یا حلقات شهید صدر یا الوسیط آیت اله سبحانی می باشند ، می توانند هندسه ارائه شده را بر اساس آن کتاب ها، پژوهش کنند .
#الموجز
#روش_تحصیل
#استاد_موالی_زاده
@mavalyzade_ir
اجتماع و حکومت..mp3
4.06M
🎙#بشنوید
🔹خوانش علامه طباطبایی در رابطه با حکومت و اجتماع نسبت به حضرت امام خمینی
🔸یکی از شاخص های فقه و اندیشه علامه طباطبایی نگاه اجتماعی به دین است
⁉️آیا اجتماع مقدم بر حکومت است یا حکومت مقدم بر اجتماع؟
🔰در کلام #استاد_موالی_زاده
#حکومت
#اجتماع
#علامه_طباطبایی
#امام_خمینی
@almohkamat
شخصیت علامه طباطبایی..mp3
632.8K
🔊#فایل_صوتی
🔺دو راه شناخت علامه طباطبایی
1️⃣تاریخ
2️⃣بررسی افکار و اندیشه های علامه
🔰#استاد_موالی_زاده توضیح میدهند.
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 11.mp3
13.26M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹بیان دیدگاه امام خمینی در ماهیت ملکیت اعتباری
🔹ضرورت نگاه تمدنی به مقوله ملکیت اعتباری در بیان امام خمینی
⁉️با توجه به دیدگاه آبت اله خویی ،ملکیت اعتباری کدام یک از احتیاجات بشری را رفع می کند ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه یازدهم/دوشنبه 1402.09.13
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
حکومت اسلامی.mp3
537.7K
🎙#فایل_صوتی
⁉️در بحث حکومت آیا ابتدا باید اجتماع را تقویت کنیم و بعد سراغ سیاست و حکومت برویم؟؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#حکومت
@almohkamat
💠تمدن نوین اسلامی؛ از آرمان تا واقعیت
✍️نویسنده: سید فرید موالی زاده
📚منبع: پژوهش های گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی سال اول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شماره ۲ 277 - 291
🔹مقوله تمدن بالاترین مرحله اجتماع بشری است که نقطه اوج تلاش انسان برای دستیابی به زندگی بهتر و پیشرفت همه جانبه را نشان می دهد.
🔸تمدن ها دو جنبه دارند: جنبه زیربنایی که عرصه فکر و جهان بینی و اندیشه حاکم بر تمدن است؛ جنبه روبنایی که شامل حوزه سخت افزار مانند صنعت، اقتصاد، سیاست و هنر و معماری است، و حوزه نرم افزار که دربرگیرنده نحوه سبک زندگی و روابط انسانی می باشد. همچنین ازآنجاکه جنبه روبنایی تابع جنبه زیربنایی است، می توان تمدن ها را بر اساس جنبه زیربنا، یعنی جهان بینی، بر دو گونه قسمت کرد: تمدن توحیدی و تمدن الحادی.
📌البته اندیشمندان غربی در تلاش اند مفهوم تمدن توحیدی را به بهانه ناکارآمدی دین و معنویت، امری تخیلی و دور از واقعیت نشان دهند. آنان برای اثبات مدعای خود، به دوره حاکمیت کلیسا بر اروپا استناد کرده اند. درمقابل دیدگاه «تمدن نوین اسلامی» درصدد است با به تصویر کشیدن دین واقعی که بر پایه توحید است، نگاه غربی ها را به چالش کشاند. برتری تمدن توحیدی در امتداد دادن توحید در همه عرصه های زندگی بشری است. توحید در تمدن توحیدی تنها اندیشه و باور قلبی فرد نیست که در مرحله نظر و انتزاع باقی بماند، بلکه باور توحیدی مسئولیت آور است و تکلیف روابط اجتماعی و سبک زندگی، حکومت، اقتصاد، سیاست، هنر و معماری، و حتی علم را مشخص می کند. نگاه به انسان در تمدن توحیدی، بر اساس فطرت پاک توحیدی است، نه معیارهای محدود نژاد و زبان و اقلیم.
🖇اما با وجود این نگاه وسیع به انسان، موضع تمدن توحیدی در برابر طاغوت ها و سردمداران جبهه استکبار که اندیشه انسان ها را به اسارت کشانده اند، مبارزه همه جانبه است.
⬅️مخاطبین محترک کانال #المحکمات میتوانند جهت دانلود این مقاله به سایت جامع پرتال علوم انسانی مراجعه کنند.
🌐http://ensani.ir/fa/article/author/248734
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 12.mp3
12.35M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔸تقسیم امور اعتباری به قبل الاجتماع و بعد الاجتماع در بیان علامه طباطبایی
🔸التفات آیت الله خویی به غرض عقلا در اعتبار ملکیت
🔸عقلایی بودن ملکیت و امکان بحث از غرض عقلا در فرآیند اعتبار
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دوازدهم/سه شنبه 1402.09.14
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
تبیین آیه کان الناس امه واحده.mp3
1.06M
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا در امم اولیه شریعت وجود داشته است؟
⁉️تعدد امم از کی شروع شد؟
💠تبیین آیه کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ...
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#شریعت
@almohkamat
تعیین حکومت اسلامی.mp3
578.5K
🎙#فایل_صوتی
⁉️مدل حکمرانی پیامبر چگونه است؟
🔹حکومت اسلامی در عصر غیبت باید توسط مسلمانان تعیین شود.
🔰#استاد_موالی_زاده بیان میکنند.
#امام
#حکومت
#عصر_غیبت
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
اجتماع و ملکیت.mp3
233.9K
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا انسان از روز اول ملکیت را اعتبار کرد؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#ملکیت #تمدن
@almohkamat
🖊«مردم» در سیره فاطمه زهراء
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده :
⁉️آیا حضرت فاطمه پس از مشاهده بی وفائی مردم نسبت به امام علی ، همچنان آنها را در نماز شب خود دعا می کرد ؟
همچنان به فقرای آن مردم بیعت شکن ، انفاق می کرد ؟
آیا حضرت زهرا با رویگردانی مردم از ولایت ، از آنها روی برگرداند ؟
💠یکی از وجوه صابره بودن حضرت زهرا «امتنحک قبل ان یخلقک فوجدک صابرة» ، در مواجه با بی مهری و بی وفایی مردم بود که گونه ای از امتحان الهی می باشد . فاطمه زهرا همچون یونس پیامبر نبود که با مردم خود قهر کند و از آنها روی گردان شود «و ذالنون إذ ذهب مغاضبا» ، بلکه پس از رحلت پدر همچنان به سیره مردم دارانه خود با قوت ادامه داد و ذره ای از دلسوزی خود نکاست اگر چه برای بیدار کردن جامعه از خواب سیاسی ، گاهی با لحنی تند نکوهش می کرد .
🖊نگاه توحیدی به مردم :
💢مردم داری حضرت فاطمه ، توحیدی است . در نظام توحیدی ، مردم ، مسافرانی از جهان ملکوت هستند (انا لله) که ولی الله وظیفه دارد پس از سفر الی الله و فی الله خود ، خلق را به وطن اصلی خود هدایت کند (انا الیه راجعون) تا سفر چهارم خود تکمیل گردد .
در حدیث نبوی آمده است : «الناس معادن کمعادن الذهب و الفضة» ، بر این اساس ، اولیاء الهی هیچ گاه از مردم ناامید نمی شوند ؛ زیرا طلا و نقره وجود انسان ها را می بینند اگر چه ناخالصی داشته باشد .
🔹از این رو ، حضرت زهرا در کنار مبارزه شدید با انحراف از ولایت ، هیچگاه از مردم رویگردان نشد و درب خانه خود را بر روی مردم نبست بلکه به درب خانه تک تک آنان رفت و به همراه شوی و دو فرزند دلبندش آنها را به حق ، دعوت کرد .
🖇حضرت فاطمه اگر چه در خطبه فدکیه در مسجد به افشاگری دست زد و بزرگان انصار را نکوهش کرد «ما هذه الفترة عن نصرتي» ، اما گذشته با افتخارشان در دفاع از دین را به یادشان آورد و یاری آنها را خواست و با همان مردان انصار در کنار خانواده هایشان و در خانه هایشان ، با نرمی برخورد کرد و حسنین را به همراه برد تا دعوت به حق ، در فضایی عاطفی شکل گیرد .
🔰حضرت زهرا زنان مدینه را جهت عیادت به حضور پذیرفت و در آن نشست با بیان مظلومیت امام علی ، احساسات زنان مدینه را جریحه دار کرد و به شدت از سکوت مردانشان گله داشت . سخنان فاطمه توسط زنان در سطح مدینه پخش شد . خانه امام علی مرکز توجه همگان گشت .
روش حضرت صدیقه در روشنگری و تبیین ، مردمی بود . به سراغ همه آنها رفت . به جهت دینی و ایمانی تحقیرشان نکرد بلکه سابقه دینی آنها را مطرح کرد . نکوهش کرد اما از آنها در دفاع از ولایت کمک خواست . تلاش کرد در کنار تبیین استدلالی انحراف ، احساسات و عواطف فطری آنها را تهییج کند .
🔺بنابراین ، مراقب باشیم جهاد حضرت صدیقه در مبارزه با انحراف از ولایت را به گونه ای ارائه ندهیم که نشان از نا امیدی ایشان از مردم و قهر با آنها باشد .
#ایام_فاطمیه
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
@almohkamat
سبب اختلاف امم.mp3
866.4K
🎙#فایل_صوتی
⁉️منشا اختلاف امت ها با هم چیست؟
⁉️قوه استخدام چیست و سبب چه چیزی می شود؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#مدنیت #استخدام
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه ۱۳.mp3
8.98M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔺بیان علمی و قرآنی غرض عقلا از اعتبار ملکیت در زندگی اجتماعی
⁉️آیا مالیت در صدق ملکیت اعتبار دارد ؟ نسبت ملک و مال کدام در نگاه فقها ؟
🔺تحلیل روایت لا بیع الا ملک در دیدگاه شیخ انصاری
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه سیزدهم/سه شنبه 1402.09.21
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
🖊قالَ (علیه السلام) :
💠اکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ.
📌فرمود: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.
📚بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10
#امام_زمان
@almohkamat
🖊نگاه تقنینی به متعلق احکام
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده :
5️⃣بخش 5 از مقاله (مکتب اصولی امام )
🔹یکی از مسائل مطرح در علم اصول که تاثیر اساسی در سائر موضوعات اصولی مانند عام و خاص ، مطلق و مقید ، مفاهیم و ملازمات دارد ، مساله متعلق احکام تکلیفی است .
📌مشهور اصولیون با نگاهی فلسفی به بحث از این مساله پرداخته اند در حالی که سنخ آن اعتباری است و به حوزه تقنین مربوط می باشد .
مشهور بر اساس قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» ، نتیجه گرفته اند که طبیعت به حمل اولی ،مطلوب نیست و متعلق حکم شرعی نمی باشد ،و به استناد محذور تحصیل حاصل ، افراد را هم از دائره متعلق خارج ساختند .بنابراین، نه ماهیت کلی و نه فرد خارجی متعلق حکم نمی باشد و در این میان ، معمایی شکل گرفت و دیدگاه ها مختلف شد.
🖊ایرادات امام خمینی به مشهور :
1️⃣اولا : فهم نادرست مشهور از قاعده فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی لا موجودة و لا معدومة» سبب می شود ماهیت به حمل اولی به وجود و عدم اتصاف نیابد تا اینگونه با محذور ارتفاع نقیضین روبرو شویم. اما این قاعده در مقام تبیین ذات ماهیت است که بجز جنس و فصل ، هیچ چیز دیگر نیست نه اینکه امور خارج از ذات ،به ماهیت ملحق نمی شوند . بنابراین ، به جهت فلسفی تعلق حکم شرعی به طبیعت بما هی محذور فلسفی ندارد.
2️⃣ثانیا : بی شک از نظر فلسفی ماهیت در خارج دارای آثار تکوینی خواهد بود حال این آثار می توانند برای ماهیت باشند مانند زوجیت برای عدد چهار یا به وجود خارجی ماهیت تعلق گیرند مانند گرما نسبت به آتش ، اما حکم شرعی و بعث کردن اثر تکوینی نیست که تعلقش به ماهیت متوقف بر خارجی شدن ماهیت باشد بلکه امری اعتباری است و نیازی به خارجی شدن ماهیت ندارد .
🖊متعلق احکام بر اساس منطق اعتباریات
🔸«متعلق احکام» را باید از مسائل اعتباری حوزه تقنین دانست که در آن شارع به اعتبار قانون می پردازد .در فرآیند این اعتبار ، معتبَر (به فتح) بعث تشریعی است که به طبیعت بما هی تعلق می گیرد و غرض هم تحقق مصلحت بدست مکلف و عبد در مرحله امتثال می باشد .
بنابراین وجود خارجی مصلحت در مرحله اعتبار حکم شرعی بدست شارع شرط نیست بلکه تنها آگاهی معتبِر از مصلحت به عنوان غرض کافی است تا پیرو آن ،مکلف با عمل خود ، آن غرض را در خارج محقق سازد .
📌بر این اساس ، پرونده تقنین و ثبوت حکم تکلیفی و جعل آن را باید از پرونده اجرا و امتثال و سقوط حکم شرعی جدا کرد و سلسله علل را از سلسله معالیل تمییز داد . اگر چه تحقق مصلحت مشروط به خارجیت متعلق حکم است اما این موضوع مربوط به مرحله امتثال می باشد . در فرآیند تقنین ، وجود ذهنی مصلحت تامین کننده غرض اعتبار است و لذا ،وجود خارجی طبیعت (متعلق حکم) چه به صورت حمل شایع و فانی در معنونات و چه به صورت کلی سعی ،شرط نیست .
#متعلق_احکام
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
@almohkamat
#پیام_شما
سلام علیکم
⁉️لطفا از استاد بپرسید هدف عالی برای یک طلبه چه باید باشد و به کجا باید برسد ؟
آیا همه باید دنبال اجتهاد باشند؟
🔰پاسخ #استاد_موالی_زاده :
سلام علیکم
✍️طلبه وارد حوزه می شود تا اسلام شناس شود و بتواند آن را ترویج و تبلیغ کند و به پیاده سازی آن در ظرف حکومت اسلامی در سطح جامعه کمک کند .
برترین روش در این میان آشنایی با مکتب امام خمینی است که به دنبال همه ابعاد اسلام است .
حال شناخت اسلام بر اساس روش امام خمینی و امام خامنه ای ،دارای مراتب طولی است اما در عرض و سعه یکسان می باشد . یعنی همه باید با جهانبینی و مبانی فکری و انسان شناسی اسلام آشنا شوند و همه باید اصول فقه و فقه و اخلاق را فرا گیرند اما در مرتبه های مختلف .
#روش_تحصیل
📞 ارتباط با ادمین:
@adminalmohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود جلسه چهاردهم.mp3
9.12M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔺نقد نگاه فلسفی به مقوله مالیت در بیان برخی از فقها
🔺بیان دیدگاه صاحب جواهر در تبیین ماهیت اعتباری مالیت
🔺تبیین دیدگاه امام خمبنی در ماهیت مالیت بر اساس منطق اعتباریات
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه چهاردهم/سه شنبه 1402.10.05
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
#پیام_شما
سلام علیکم و رحمهالله
عرض سلام خدمت استاد گرامی حجتالاسلام والمسلمین موالی زاده دام عزه
⁉️بهترین روش تدریس که بتواند دارای کیفیت و کمیت باشد بدان معنا که بتوان محدودههای مشخص شده از سوی مرکز را تمام کرد؛ به نظرتان چیست؟
باتشکر
🔰پاسخ #استاد_موالی_زاده :
سلام علیکم
📌(روش توانمندسازی در تدریس )
اگر در مقاطعی در طول تدریس به توانمندسازی طلبه ها بپردازید تا سرعت فراگیری آنها بالا رود آنگاه در ادامه تدریس با مخاطبینی مواجه هستید که با استاد همراهی می کنند .
🔹در نتیجه سرعت تدریس با حفظ کیفیت بالا می رود و محدوده کتاب هم پایان می یابد .
برای این هدف نخست محدوده تعین شده را بررسی کنید و مسائل اصلی و کلیدی آن را تعیین کنید و آنها را به عنوان ایستگاه های تدریس خود بدانید که نیازمند تفصیل و بسط بیشتر هستند تا در ضمن آن به توانمندسازی طلاب پرداخته شود .
آنگاه طلبه ها با توان علمی که پیدا کرده اند و به آسانی باقی متن کتاب را با سرعت فرا می گیرند .
🖇لازم به ذکر است ایستگاه های علمی را باید در طول تدریس به نسبت معقولی پخش کرد .
#روش_تحصیل
📞 ارتباط با ادمین:
@adminalmohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پرونده #ایام_الله | بازخوانی به مناسبت ۹ دی؛
🔰 #یادداشت_بیاناتی | پاسداشتِ «حوادث تحوّلیِ تاریخ»
👈🏻 نگاهی به اهمیت «ایام الله» و ضرورت پاسداشت آن
🔺 روزهای جلوه ویژهی خداوند
🔹 «ایّامالله روزهای جلوهی ویژهی خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، ارادهی مردم، یک چنین روزی را میآفریند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
رهبر انقلاب همواره بر زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ تأکید داشتهاند و در بیاناتشان تعبیر قرآنی «ایامالله» را مورد بحث و تبیین قرار داده اند. در ادامه معنا و مصادیق ایام الله را براساس بیانات ایشان مرور می کنیم.
🔸 حضرت آیتالله خامنهای یومالله را اینگونه معنا میکنند: «یومالله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند... وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود میآورد، انسان باید احساس کند که ارادهی الهی بر پیروزی این ملّت است... نشاندهندهی معنویّات و باطن این ملّت هم هست.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ و در تبیین اهمیت و جایگاه این ایام تأکید میکنند «ایّامالله آیهاند، نشانهاند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند. صبّار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، شکور یعنی آن کسی که نعمت را میشناسد و شکرگزاری میکند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
🔸 در نگاه ایشان حوادثی چون حادثه ی عظیم تشییع حاج قاسم سلیمانی از مصادیق ایام الله است: «آن روزی که دهها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگترین بدرقهی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّامالله است... آن روزی هم که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّامالله است.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «نوزدهم دی قم یک حادثهی تحوّلآفرینِ تاریخی است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔸 راهبرد جبهه باطل: کتمان ایام الله
البته باید توجه داشت که «یک عدّهای سعی میکنند این یوماللههای حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند این یاد این یومالله بزرگ را تحتالشعاع قرار بدهند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ «راهبرد جریان باطل این است که نگذارد این جور روزها، این جور حادثهها زنده بمانند، نورافشانی کنند. از نظر جبههی باطل این ایّام غالباً کتمان میشوند یا انکار میشوند.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔸 طبق آموزههای قرآنی در مقابل این راهبردِ جریان باطل، مومنین وظایف مهمی دربارهی «ایام الله» دارند: «قرآن ما را تعلیم میدهد؛ این یادهایی که در قرآن شده است: وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ ابراهیم؛ وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ موسیٰ؛وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ اِدریس؛ وَ اذکُر فِی الکِتٰبِ مَریَم؛ نباید بگذاریم فراموش بشود. قرآن به ما یاد میدهد که اینها را به یاد بیاور، اینها را تکرار کن.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و «زنده نگه داشتن حوادث تحوّلیِ تاریخ وظیفهی همه است.» ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
🔸 و مژدهی سوره ابراهیم به ما این است که:
«اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزیهای بیشتری را در آینده خواهد داد.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
🏷 #۹دی
💻 Farsi.Khamenei.ir
برتری پیامبر بر جبرئیل.mp3
481.3K
🎙#فایل_صوتی
📌( برتری پیامبر بر جبرئیل )
⁉️تفاوت تعبیر به «روحی» و «روحنا» و «روح القدس» کدام است ؟
⁉️چرا «روح» در آیه «نفخت فیه من روحی» با ضمیر متکلم وحده آمده است ؟ مرجع ضمیر در «فیه» چیست ؟
🔰#استاد_موالی_زاده بیان میکنند.
#روح
#انسان_شناسی
@almohkamat
#پیام_شما
سلام
⁉️شما پیشنهاد میکنید برای ارتزاق زندگی یک طلبه دنبال کارهایی مثل آموزش و پرورش یا عقیدتی یا قضاوت و ... برود ؟
اگر نه نظر خودتون رو درباره ی آینده علمی و شغلی یک طلبه بفرمایید؟
🔰پاسخ #استاد_موالی_زاده :
سلام و تحیت
✍🏻نباید ارتزاق ،مسیر طلبه را تعیین کند بلکه طلبه پس از فارغ التحصیل شدن نسبی از آموزش حوزوی خود ، بر اساس استعدادها و علایق خود ، مسیری را انتخاب کند و با روحیه جهادی در آن مسیر حرکت کند خواه پژوهش و تدریس درون حوزوی باشد یا دانشگاه یا قوه قضاییه یا آموزش و پرورش یا .... .
ان شااله ارتزاق هم حل خواهد شد .
#روش_تحصیل
📞 ارتباط با ادمین:
@adminalmohkamat