eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
577 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
♨️ 👈رسائل بخش اول/ پایه۷ 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 210 طبقه دوم 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2708144191C1fd01b3db0 ⚡️کانال شخصی حجت الاسلام مقدسی 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31 @almorsalaat
♨️ ⁉️⁉️ ⚡️یکی از مهمترین ارکان تحصیل، هدف و روش صحیح علم آموزی است. استاد علی فرحانی در سالیان متعدد تدریس خود، مطالب مختلفی را در مسائل مربوط به چرایی و چگونگی درس خواندن بیان کرده اند که این بیانات توسط جمع آوری و تنظیم شده است. مناسب است اکنون که سال تحصیلی حوزه دوباره شده است، با استماع این بیانات سعی کنیم درس خواندن خود را اصلاح کنیم. ✅این مجموعه بیانات دارای ویژگیهایی است که آن را منحصر به فرد می کند. این ویژگیها را در لینک زیر مطالعه کنید. 👇👇👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/1242 ⚡️این مجموعه صوتی دارای ۸بخش است. 1⃣بخش اول: اهداف و چشم اندازها 🔺 در این بخش استاد درباره سه هدف اصلی: اجتهاد، معنویت و تبلیغ بیاناتی را ارائه می کنند و جایگاه و تربیت این اهداف را شرح می دهند. خلاصه این بخش این است که هدف غایی حوزه، ترویج و تبلیغ محتوای آپدیت شده اسلام است و اجتهاد و معنویت، مقدمات تامین این هدف هستند. 2⃣بخش دوم: راهکارها و مهارت های برنامه ریزی 🔺مهمترین نکته در این بخش این است که باید با رعایت واقع بینی نسبت خود و همچنین رعایت اعتدال، شرایطی مساعد را برای یک دوره طولانی مدت تدریس فراهم کرد و در این شرایط مساعد، بر اساس نکاتی که درباره مدیریت زمان و برنامه ریزی بیان میکنند، یک برنامه ای برای درس خواندن ریخته شود. 3⃣بخش سوم: روش ها و مهارت های علم آموزی 🔺 بعد از اینکه هدف مشخص شد و بر اساس آن شرایط تحصیل آماده شد، نوبت به روش تحصیل می رسد. نکته اصلی در این بخش یادگیری تفکیک سیر آموزشی از سیر محتوایی و قوانین سیر محتوایی است. بعد از این مسئله جایگاه مهارت های علم آموزی همچون: استماع صوت، مباحثه، تقریر، تفکر و ... معین می شود. 4⃣-8⃣ بخش۴ تا ۸: آشنایی با دروس حوزوی 🔺در این بخش ها نکاتی در مورد جایگاه و روش تحصیل علوم مختلف حوزوی و آشنایی با کتب حوزوی بیان می شود. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️⬇️این مجموعه صوتی را به تفکیک هر بخش از لینک زیر دانلود کنید و 🔉بشنوید 👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/1318 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ 👈رسائل بخش دوم/ پایه۷ 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 204 طبقه دوم 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 @almorsalaat
💠منظور از کلمه در عبارت فقهاء 👈گزارشی از درس مکاسب (فقه ۴) استاد علی فرحانی/ ۱۹آذر۹۸ 🔰مقرر: حجت الاسلام وحید منسوبی 🔸گاهی اوقات درعبارات فقهاء به کلمه ای به نام برخورد میکنیم. مثلا میفرمایند: حکم فلان مساله این است للاصل، حالا سوالی مطرح میشود که، این اصل به چه معنا می باشد؟ آیا منظور از آن یکی از اصول عملیه میباشد، یا نه چیز دیگری منظور است؟ 🔸یکی از جاهایی که کلمه اصل، معرکـة الآرای بین محشین و شراح شده است، کتاب مکاسب شیخ انصاری (ره) میباشد. معمولا شراح بیشتر تمایل دارند که اصل را از اصول عملیه مانند اصل استصحاب و برائت بحساب آورند. 🔸ولی استاد می فرمایند: به صرف دیدن کلمه اصل نمیتوان آن را از اصول عملیه به حساب آورد. باید اول در عبارات قوم، زبان علما را در هر دوره و زمانی و در هر کتابی شناخت. مثلا وقتی علامه حلی کلمه اصل را به کار می برند، منظورشان اصل عملی نیست. چون تا یک دوره ای، اصل عملی به پررنگی امروز نبوده است. 🔸 همچنین اگر در گذشته هم اصل عملی مطرح بوده است، الان نمیشود گفت که منظور علماء از کلمه اصل، اصل عملیه بوده است. مثلا برائتی که آن زمان بوده است منظور برائت اصلیه میباشد. مانند شیخ انصاری که در کتاب رسائل که عبارات محقق را در معتبر و معارج نقل کرده است، میگوید منظور صاحب معارج برائت اصلیه میباشد. قدما عقیده داشته اند که برائت اصلیه محرز واقع و استصحاب هم اماره بوده است. 🔸پس نمیشود به صرف دیدن کلمه اصل در کلام قدماء، سریع آن بر اصول عملیه حمل کرد. ممکن است کسی کلمه اصل را به کار ببرد ولی منظورش عمومات و قواعد اجتهادیه باشد. 🔸این نکته در عبادات بسیار مهم میباشد، کما اینکه در معاملات یک اصل اولی داشتیم به نام اصاله الفساد که می شود آن را به چهار نحو تقریر کرد. لذا اینطور نیست که تا در عبارتی اصالة الفساد بیاید آن را بر اصل عملی حمل کرد. پس کلمه اصل، فی کل مورد و فی کل عبارت و عند کل مصنف بحسبه. 🔸استاد عقیده دارند که در کتاب شریف شرح لمعه غالبا اصلهایی که در عبارت بود غیر اصول عملیه میباشد بر خلاف دیدگاه شراح و محشین لمعه. 🔸نکته دیگر این که، خود کلمه اصل یک اصلی ندارد تا در مواقعی که دچار تردید در تشخیص آن شویم، آن اصل محل رجوع ما شود و بگوییم اصل در اصل، فلان است. 🔸ممکن است اینجا سوالی مطرح شود که با توجه به توضیحات فوق، در عبارت فقهاء، اصل را به چه نحو معنا کنیم؟ 🔸برای شناخت اصل در عبارت هر عالمی باید زبان آن عالم را در علم شناخت و ملای عبارت شد و سیر ریاضی و منطقی آن عالم دانسته شود تا بتوان اصل را در عبارت های او معنا کرد و به عبارت دیگر بر و مزاق فقهی و اصولی آن عالم مسلط شد تا بتوان حرفهای آن را طوری تفسیر کرد که تفسیربما لا یرضی صاحبه نشود. 🔸بعد از این مطلب، استاد فرمودند: که بعضی از بزرگان و فقهاء بر نفس کلام معصوم مسلط بوده اند. مانند آیة الله بروجردی و آیة الله حجت -رحمة الله علیهما - وبه عنوان موید مطلبی را از استادشان ایه الله سبحانی -حفظه الله - آوردند که آیه الله سبحانی از استادشان آیة الله حجت نقل کرده اند که ایشان فرموده اند: من از نفس حدیث متوجه می شوم که آیا این حدیث از حضرات مصعومین -سلام الله علهیم اجمعین صادر شده است یا نه؟ با این که سند حدیث معتبر بود اما ما بعد از تحقیق و تفحص متوجه می شدیم که بله استاد درست میفرمایند. قدما به این احادیث یا عمل نکرده اند یا آن حدیث موافق عامه بوده است یا به جهت تقیه صادر شده است. @almorsalaat
032- maanaye-asalat-dar-ebarate-ghadama-v-ebarate-tazkere@almorsalat.mp3
1.93M
🔉🔉 💠 معنای "اصل" و "اصالت" در کتب فقهی و شرح عبارت "لاصاله بقاء الملک" در عبارت علامه در تذکره 🔰 استاد علی فرحانی 📌شرح مکاسب ج۳ ص۳۱ ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/asalat @amoozesh_figh @almorsalaat
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
⬛️انا لله و انا الیه راجعون متأسفانه ساعتی قبل برادر انقلابی و یکی از مدیران ارزشی پدر بزرگوار برادر عزیزمون ( @sspadam) به دلیل ابتلا به بیماری منحوس کرونا بعد از تحمل یک دوره طولانی این بیماری، دار فانی رو وداع گفتند و اکنون این نیروی مخلص و دارای تفکر اصیل انقلابی از میان ما پرکشیدند. کلمات و جملاتم توانایی توصیف ذکر این مصیبت رو ندارند. ذکر فاتحه برای شادی روح این بزرگ مرد انقلابی کمترین کار ممکن هست. ان شاء الله که این فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها با اهل بیت علیهم السلام محشور باشند. بدینوسیله خدمت برادر عزیز و نخبه انقلابی دکترپادام، خانواده محترمشان و مجموعه پتروشیمی ماهشهر این ضایعه اندوهناک رو تسلیت عرض می‌کنیم. شادی روح همه اموات و درگذشتگان صلوات بفرستیم. ✍سید بدون سانسور
💢تقریرنویسی، روش و ثمرات 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی 💠 در تقریر نویسی لازم است دو نکتۀ بسیار مهم مورد توجّه قرار بگیرد: یکی روش صحیح تقریر نویسی، و دیگری زمان تقریر نویسی. برای فهم این دو مهم، باید به عقب برگشته و ببینیم اساساً فلسفۀ تقریر نویسی چه بوده است. 💠 ساختمان ذهنی انسان بسان حافظه کامپیوتر، یک حافظه اصلی و طولانی مدت دارد و یک حافظه فرعی و کوتاه مدت. این خصوصیت به خاطر عدم مدیریت و تربیت و تقویت ذهن، برای متعلمین علوم مختلف - بخصوص در علم فلسفه که عمدۀ کار، تصوّر صحیح موضوعات و محمولات است- موجب بروز اختلال در سیستم آموزشی یادگیری شان شده است. 💠 متعلّم به خاطر انس با الفاظ، تعابیر و اصطلاحات مساله را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کرده و به خاطر اینکه در ذهن خود به نحوۀ چیدن آن الفاظ آرایشی داده است، گمان به یاد گیری آن مساله می برد. غافل از اینکه معنای پشت پردۀ این الفاظ که مراد و مقصود اصلی بوده است را تعقّل و تصور نکرده است‌. () 💠 و به همین خاطر - بر خلاف کسی که از حجاب الفاظ رهیده و به معانی مقصوده نائل گشته- نمی تواند آن مساله را به عنوان مقدمۀ قیاس قرار داده و در مسائل و شبهات و مجهولات گوناگون، پاسخ متناسب اصطیاد کند. به عنوان نمونه مرحوم شهید مطهری به خاطر فهم معانی و مقاصد پشت پردۀ الفاظ، در محیط های مختلف اجتماعی و در مقابله با مکاتب مختلف جهان روز، از اطلاعات فلسفی شان استفاده کرده و از آن دریا جواب های محکم و متقنی صید می کردند. 💠 از این رو بر متعلّم لازمست که خود را از پردۀ الفاظ رهایی بخشیده و راهی به سوی معانی و مقاصد پشت پرده الفاظ، پیدا کند. راه رسیدن به پشت پرده الفاظ، پرینت گرفتن از اطلاعات ذهن است البته از مسیر هارد و حافظه طولانی مدت. 💠 برای این کار لازم است که متعلم از تعابیر و الفاظ خاصی که از کتب و اساتید یاد گرفته دوری گزیده و سعی در به کار بردن الفاظ و تعابیر جدیدی که معانی مقصوده را می رساند، داشته باشد. به عبارت دیگر در تقریر نویسی صحیح نباید الفاظی که در حافظۀ کوتاه مدت ذهن ذخیره شده، مورد استفاده قرار بگیرد. بلکه متعلّم باید در زمان تحریر و پرینت ذهن خود بر روی کاغذ، از الفاظ جدید، و حتی در صورت امکان از زبان دیگر، استفاده کند تا از بازی با الفاظ خارج شده و به جهل خود نسبت به معانی پی ببرد. () 💠 برای خروج از حافظه کوتاه مدت ذهن و ورود در هارد و حافظه اصلی، لازم است که بین زمان مطالعه و کلاس و تحقیق و پژوهش و زمان پیاده سازی ذهن (تقریر نویسی)، فاصله معتنابهی گذاشته شود. به این صورت که بعد از کلاس رفتن و رجوع به رفرنس ها و مطالعه و تفکر و جواب دادن به سؤالات ایجاد شدۀ جدید، با اشتغال به کارهای علمی دیگر و مسائل روزمره حد فاصلی درست کند. در وهلۀ بعد نوبت به تقریر نویسی می رسد. در این زمان متعلّم باید بدون رجوع به کتب و نوشته های سابق، با الفاظ و تعابیر جدید اطلاعات ذهن خود را بر روی کاغذ پیاده کند. 💠 اگر قواعد و زمان تقریر نویسی درست مراعات شود، حین پیاده کردن اطلاعات ذهن، حلقه و زنجیره هایی که سابقا بین تک مساله ها به خاطر عدم توجه و التفات وجود داشته و به آسانی آن ها را متصل می کرده، مفقود می شود. و چگونگی اتصال تک تک زنجیره ها مورد سؤال ذهن قرار می گیرد. که در این حالت مطالب در ذهن جدا جدا و به صورت جزیره جزیره در می آیند. 💠 اینجاست که جای خالی حدوسط هایی که قرار بوده مانند شمع ذوب شوند و خود را فدای پیوند و اتصال بین آن زنجیره ها کنند، احساس می شود. و متعلم به جهل و نادانی خود پی می برد. () 💠 با این روش متعلم می تواند در زمان پایان عملیات تقریر نویسی خود را بالانس کرده با دیدی واقع بینانه سطح و میزان یادگیری اش را اندازه گیری کند. 💠 اگرچه مراعات کردن این روش در ابتدا سخت بوده و منفور نفس قرار می گیرد، لکن اگر تحمل سختی نموده و چندی بدین روش سیر کند، قوت ذهنش به جایی می رسد که در همان گام اول مطالعه و شرکت در کلاس ملتفت زنجیره های مفقوده و مجهولات خود می شود، و با سرعتی بسیار بالا به مقصود نهائی که فهم عمیق و صحیح مطالب است، نائل می گردد. @almorsalaat
🔵 تقریر بحث حقیقت شرعیه در کتاب کفایه الاصول آخوند خراسانی 🔹 قسمت اول 🔰 از دروس استاد علی فرحانی ➕(جمع بندی جلسه 43 تا 49) 🔹 بقلم سید مجتبی امین جواهری در سال 1395 🔹برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/06/kefaye-taghrir-haghighatsarie1/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ♦️ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
✅ چند نکته درباب علوم انسانی 🔹 پاسخی به پرسش رابطه ما و علوم انسانی با نگاه به نظریه از علامه طباطبایی(ره) 🔹 این نظریه را می توان شبیه ترین دیدگاه به از حضرت امام خمینی(ره) دانست. 🔹علامه طباطبایی معتقدند نیازهای متغیر انسان با تشخیص والی و حق تصرف او و جعل دستورات جزئی ذیل بایدهای ثابت شرعی تأمین می شود. اگرچه این دستورت متن شریعت الهی محسوب نمی شود ولی لازم الاتباع است. ☘️ برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/08/ekhtiyarat-e-vali/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم ▫️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸