#یادداشت
🔵کنترل غایات خیالی ذهن
🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری
استاد علی فرحانی در مرحله هفتم از تدریس کتاب بدایه الحکمه ذیل مباحث علت غایی به نکته ای درباره تأثیر تصورات خیالی در انجام فعل اشاره می کنند.
🔸پیشینه بحث
علامه طباطبایی معتقدند همه فواعل دارای غایت هستند حتی فاعل غیر علمی. حدوسط ایشان مسأله #وجود_ربطی میان شئ و کمال اخیر اوست. ایشان به تبع حکما نظام احسن آفرینش را با روابط میان پدیده ها به سمت استکمال تبیین می کنند.
🔻عده ای معتقدند همه فواعل دارای #غایت نیستند و برای آن نمونه های مختلفی را ذکر می کنند. یکی از نمونه ها بعضی از افعالی اختیاری انسان است که بدون هیچ غرضی صورت می گیرد. مثل بازی کودکان یا عادت های مختلف رفتاری از جمله عادت به بازی کردن با تسبیح یا ریش یا راه رفتن بی جهت و ... .
🔻علامه طباطبایی در پاسخ به ایشان به مسأله علم در فعل انسان می پردازند. علمی که غایت فعل انسان است دو نوع دارد:
🔅 علم عقلانی
🔅 علم خیالی
گاهی انسان بدون تروی و تفکر غایتی را از جنس #خیالات_جزئیه تصور کرده و از او اثر می پذیرد مثل تصور غذای خوشمزه و ایجاد احساس گرسنگی. این تأثیر و تأثر در صورتی که تشدید شود می تواند منجر به انجام فعل بیرونی در او شده و بمنزله غایت در نظر گرفته شود.
#استاد_علی_فرحانی در تدریس این بخش به لوازم #تربیتی و #روانشناختی آن اشاره می کنند. صوت ده دقیقه ای زیر مربوط به جلسه 168 تدریس کتاب بدایه الحکمه است.
#فلسفه
@almorsalaat
تصور خیالی و تأثیر آن در افعال انسان(1).mp3
2.3M
🔅عناوین کلی این صوت عبارتند از:
🔹فلسفه بسیاری از توصیه های تربیتی اسلام
🔹ریشه غایات خیالی حب دنیاست
🔹تقویت بیش از حد قوه خیال زمینه ساز غایات خیالی در انسان
🔹عدم کنترل تصورات و امکان بیشتر در ارتکاب به معصیت
#فلسفه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️انحطاط و افول #آرمان_شهر غربزده ها
👈درباره شکست الگوی سرمایهداری و محصولات تمدّن غربی و لگدمال شدن ارزشهای بشری در آمریکا
🔰رهبر معظم انقلاب 99.6.2
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔺تمدّن غربی الگوهای مدیریّت و جامعهسازی و نظامسازی و حکومت را به میدان آورد و نشان داد؛ هم کمونیسم یک جور -سوسیالیسم و کمونیسم وانواع و اقسام سوسیالیسمهایی که دولتهای مختلف به شکل آنها به وجود آمدند- و سرمایهداری و بهاصطلاح لیبرالیسم و مانند اینها هم یک جور دیگر؛ اینها فراوردههای غرب است و این فراوردهها #شکست خورده؛ امروز این محصولات تمدّن غربی در مدیریّت جامعه و مدیریّت بشر شکستخورده است. آن یکی که جمع شد، این یکی هم خیمه و خرگاهش در حال اغتشاش و نابسامانی است که دارید مشاهده میکنید. قلّهی باشکوه این الگوی غربیِ سرمایهداری، آمریکا است که وضعیّت آن را مشاهده میکنید که به معنای واقعی کلمه یک الگوی شکستخورده است.
🔺بیشتر از همه جا در آمریکا ارزشهای بشری دارد لگدمال میشود. با این نظامهای حکومتی، بایستی ارزشها را زنده کنند؛ حالا ارزشهای دینی به کنار، ارزشهای معنوی که آنها به آن توجّه هم ندارند، احساس هم نمیکنند آنها را، به کنار؛ ارزشهای بشری، ارزشهایی که عقلهای بشر آنها را میفهمد، [یعنی] مسئلهی امنیّت، مسئلهِی سلامت، مسئلهی عدالت، اینها دارد بکلّی در این الگوی مسلّط غربی بیش از همه جا لگدمال میشود. در آمریکا جرم و جنایت از همه جای دنیا بیشتر است؛ این حرفی است که خودشان دارند میگویند، آمارهایی است که خودشان دارند میدهند. در آمریکا فاصلهی طبقاتی وحشتناک است؛ آمریکا کشور ثروتمندی است امّا بیشترین بخش این ثروت در اختیار یک عدّهی انگشتشمار است؛ انگشتشمار به معنای واقعی کلمه؛ بیشترین بخش این ثروت در اختیار آنها است. تعداد گرسنهها، درماندهها، بیخانمانها در آمریکا به نسبت، از همهی کشورهای دنیا بیشتر است. البتّه برخی از کشورهای بسیار فقیری که مثلاً در آفریقا هستند را مورد نظر ندارم، کشورهای متعارف دنیا، چه آنهایی که به عنوان کشورهای پیشرفته محسوب میشوند، چه آنهایی که در حال پیشرفت محسوب میشوند، از همه جا تعداد و نسبت درماندگان و بیخانمانها و فقرا و مانند اینها در آمریکا بیشتر است. طبق اعلام صریح رقبا در کارزارهای انتخاباتی آمریکا -که هم اخیراً گفتند، هم قبلها گفته بودند- از هر پنج کودک آمریکایی، یکی گرسنه است که اینها واقعاً در دنیا کمنظیر است.
🔺ناامنی درونی شهرهای [آمریکا] در دنیا کمنظیر است؛ یعنی واقعاً در خیابان جوانی که بیرون میرود، خاطرجمع نیست که یک نفری، یک دیوانهای، یک مستی، یک عقدهایای همین طور اسلحه را به طرف او نگیرد، او را بِتنهایی یا در بین جمعی به قتل نرساند. میبینید دیگر که این آمار جنایتهای آمریکا عجیب و غریب است؛ اصلاً انسان گیج میشود از شدّت و افزایش اینها.
🔺... همه جا در سراسر دنیا انسان آثار جنایتکاری آمریکا و غرب را -عمدتاً آمریکا را- مشاهده میکند. درجهی بالای انحطاط فکری آنها را هم از انتخابهایشان میشود فهمید. ببینید چه افرادی، چه شخصیّتهایی را به عنوان شخص اوّل در آمریکا بر سرِ کار آوردهاند و دارند به دنیا نشان میدهند که دنیا آنها را رد میکند و تحقیر میکند! #آرمانشهرِ غربزدهها اینجا است، این همان آرمانشهری است که غربزدهها -حالا بعضی در کشور خود ما و بعضی در کشورهای دیگر- به عنوان یک نقطهی برجسته و آرمانشهر به آن نگاه میکردند؛ این خصوصیّات آمریکا است؛ یعنی الگوهای بشری به این شکل است.
#افول_آمریکا #تمدن_غرب #کلام_ولی
@almorsalaat
#یادداشت
💠 فهم #مطلب_ما نخستین گام در یادگیری گزاره های علمی
🔰حجت الاسلام محمد مهدی مقدسی
💢 یکی از مهمترین مسائلی که هر طلبه باید به آن توجه داشته باشد شیوه صحیح تحصیل علم است.
🔆 همه ما مشاهده کرده ایم که گاهی با تلاش زیاد نتیجه کم حاصل می شود و این مسئله در طولانی مدت موجب خستگی و ناامیدی از ادامه روند تحصیل می گردد.
🔷 چگونه درس بخوانیم تا در مسیر دستیابی به ملکه اجتهاد حرکت کنیم؟
🔆 یکی از پاسخ هایی که استاد فرحانی در جواب به سوالات اینچنینی بیان می کنند حرکت بر اساس روش صحیح علم آموزی یعنی یادگیری #مطلب_ما سپس #مطلب_هل و پس از آن #مطلب_لم است.
🔻در این نوشته می خواهم با توجه به بیانات استاد مقداری دربارۀ #مطلب_ما توضیح دهم.
🔆 همانگونه که در علم منطق آموخته ایم قبل از تصدیق به یک قضیه ابتدا باید مفاهیم تصوری آن قضیه برای ما معلوم باشد و اگر مفرداتِ تصوری قضیه را به درستی درک نکرده باشیم، یا تصدیقی حاصل نمی شود یا اگر آن را تصدیق کنیم، «اصل موضوع» و تقلیدی خواهد بود.
🔆 در هر علمی اگر می خواهیم گزاره های آن علم را به خوبی بفهمیم و با شناخت کامل آن ها را تصدیق کنیم ابتدا باید تصویر صحیحی از مفاهیم تصوری آن علم داشته باشیم.
🔆 در موضوعات حسی به راحتی می توانیم با استفاده از حواس تصویر آن شیء را درک کنیم، ولی در علوم که غالبا موضوعات مسائل آن غیر حسی است باید با بررسی لوازم مختلف با استفاده از #عقل تصویر دقیقی از آن موضوع در ذهن ترسیم نماییم
🔆 در بسیاری موارد اختلافات نظرهایی که در مسائل یک علم وجود دارد به دلیل عدم تصور صحیح مفردات آن علم است.
🔸 تعداد کمی از نویسندگان هستند که در کتاب هایشان به خوبی #مطلب_ما ی مفردات را توضیح دهند و غالبا به تعریف مختصری اکتفا می کنند. ولی این تعریف برای فهم صحیح کافی نیست و برای پی بردن به زوایای مختلف یک مسئله باید لوازم آن را به خوبی بررسی کنیم.
🔰 شهید مطهری و مرحوم مظفر جزء نویسندگانی هستند که با بیان یک موضوع از جنبه های مختلف سعی می کنند قبل از حکم کردن درباره آن تصویر صحیحی از موضوع در ذهن مخاطب ایجاد کنند.
🔆 برخی تصور می کنند که برای فهم #مطلب_ما هر مسئله باید به ابتدای هر فصل مراجعه کنند و تعاریف لغوی و اصطلاحی آن موضوع را یادبگیرند؛ در حالی که غالبا این تعاریف همه ابعاد مسئله را روشن نمی سازند.
🔴 برای این منظور باید شامّۀ #مطلب_ما یابی داشته باشیم. یعنی با هدف فهم صحیح موضوع ابواب مختلف را بررسی کنیم؛ مثلا در علم اصول هنگامی که می خواهیم تصویر درستی از مسئله «ظهور» به دست آوریم نباید فقط به بحث انواع دلالت و اصول لفظیه اکتفا نماییم بلکه تمام مباحثی که به این موضوع مرتبط است را باید بررسی کنیم که به تعدادی از آنها اشاره می کنم:
🔅 رابطه ظهور با دلالت تصوری و تصدیقی
🔅 ارتباط ظهور با مراد استعمالی و مراد جدی
🔅ظهور مراد استعمالی است یا تطابق مراد استعمالی و مراد جدی؟
🔅ارتباط ظهور و حجیت (چرا در الموجز بیان شد که اگر کلام در معنایی ظهور داشته باشد حتما حجت است و نمی شود کلام ظاهر در معنایی باشد ولی آن ظهور حجیت نداشته باشد؟)
🔅آیا فهم ظهور کلام استدلال پذیر است؟
🔅آیا منطوق غیر صریح و مفهوم در محدوده ظهور کلام است؟
🔅اگر ظهور بدیهی است چرا برای بررسی ظهور جمله شرطیه در مفهوم، با استدلال نتیجه گرفتند که تنها زمانی جمله شرطیه ظهور در مفهوم دارد که «سه جزئیِ علّیِ انحصاری» باشد؟
🔺اینها نمونه ای از پرسش هایی است که در فصل های مختلف باب الفاظ مانند اصول لفظیه، انواع دلالت، مفاهیم، ظهور هیئت امر در وجوب، عام و خاص، مطلق و مقید و ... مطرح می شود و برای به دست آوردن تصویر دقیقی از مسئله ظهور لازم است به آنها پاسخ دهیم.
🔆 همانگونه که مشاهده می کنید در این پرسش ها از #مطلب_هل و #مطلب_لم سوال نمی شود؛ مثلا سوال نمی کنیم که «آیا جمله شرطیه در مفهوم ظهور دارد یا خیر؟» یا «چگونه جمله شرطیه بر مفهوم دلالت می کند؟». بلکه همه سوال ها برای فهم «چیستی» ظهور است.
🔆 در غالب موارد پس از اینکه «چیستی» موضوع را به درستی شناختیم، پاسخ به «هستی» و «چگونگی» بسیار ساده می شود.
💠 شاید بتوان گفت مهمترین مشکل طلاب در طول دوران تحصیل غفلت از این روش منطقی است؛ لذا بسیاری از طلاب مخصوصا هنگامی که وارد درس خارج می شوند با حجم زیادی از اقوال و «ان قلت» و «قلت» ها مواجه می شوند و در بهترین حالت و پس از تلاش فراوان تنها اقوالی را حفظ می کنند و از جهت علمی مقلّد باقی می مانند.
#روش_تحصیل
@maarejj
@almorsalaat
چیستی «عقلاء».mp3
5.64M
🔊🔊 #اصول
✅بررسی کیفیت جعل های عقلایی
🔰استاد علی فرحانی
🔴 مفاهیم انتزاعی که به صورت عامّ مجموعی از افراد متعدد انتزاع می شود چگونه فاعلیت دارد؟
🔹 آیا جعل هایی که به عقلاء نسبت داده می شود منتسب به آحاد افراد است یا عنوان «عقلاء» فاعلیت دارد؟
🔰🔰🔰🔰🔰
💠 در پست قبل درباره روش منطقی تحصیل علم و شروع از «مطلب ما» نکاتی را عرض کردیم. #استاد_فرحانی در مباحث مختلف این روش را پیاده سازی می کنند و برای یادگیری این سبک منطقی، لازم است به این تطبیقات دقت شود.
🔻 گفتیم که در این روش باید ابتدا مفاهیم تصوری و #چیستی هر مسئله روشن گردد. از آنجایی که تعریف اصطلاحات و عناوین به تنهایی تصویر واضحی از موضوع به دست نمی دهد باید برای شناخت همه جانبه یک مسئله به #لوازم مختلف آن توجه نمود.
🔹 مسئله «#عقلاء» یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی علم اصول است. استاد فرحانی در این صوت با طرح سؤالاتی به بررسی ابعاد مختلف مسئله «عقلاء» می پردازند و نشان می دهند که این مسئله جوانب مبهمی دارد که اگر تصویر درستی از چیستی آن به دست نیاید بسیاری از مباحث اساسی علم اصول متزلزل می شود.
#پای_درس_استاد #عقلاء
@maarejj
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
#اطلاعیه
✅دروس خارج #فقه و #اصول استاد آیت الله فرحانی از فردا شنبه 29شهریور ساعت 9 تا 10 به صورت مجازی از طریق نرم افزار adobe connect آغاز می شود.
📌جهت ورود به کلاس از لینک زیر اقدام کنید.
https://mafa110.ir/kharejostad/
🌀لازم است که نسخه ویندوز یا اندروید نرم افزار adobe connect را بر روی دستگاه خود نصب کنید.
⬇️دانلود نسخه اندروید:
eitaa.com/khetabate_ghanoonieh/7332
⬇️دانلود نسخه ویندوز:
eitaa.com/khetabate_ghanoonieh/7331
@khetabate_ghanoonieh
♨️چند نکته مهم درباره اهمیت #وجوب_شرطی و نگاه کلان به علم اصول
🔰استاد علی فرحانی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔸اگر همه این حدود معنای صحیح #وجوب_شرطی پیاده شود، وجوب مقدمه، مولوی می شود و لغویتی که آقای اصفهانی در عدم وجوب مقدمه گفت، از بین می رود. من این مطلب را از عبارات انتهایی آقای مظفر در بحث مقدمه واجب از کتاب اصول فقه فهمیدم. برای فهم صحیح آن عبارت، به تهذیب الاصول امام (ره) مراجعه کردم. در آنجا این عبارت را فهمیدم. فهمیدم که با این نگاه، وجوب مولوی می شود. اما نفهمیدم که چرا خود امام، می گوید که لغویت آقای اصفهانی درست است؟
🔸وجوب شرطی را در شرح لمعه زیاد خواندیم. در اصول، نخوانده ایم. یکی دو جا، در اصول فقه که آقای مظفر می خواست بحث قصر و اتمام را درست کند، آنجا هم وجوب شرطی را گفت. در عبادات و معاملات، وجوب شرطی کاربرد زیادی دارد. آقای مظفر در اجزاء هم وجوب شرطی را گفت. در اقل و اکثر رسائل هم این بحث را بیان کرده است. هر کس که می خواهد، بحث مقدمه واجب و تعبدی-توصلی و واجب مطلق و مشروط و مقدمه مفوته و استحباب نفسی طهارات ثلاث را یاد بگیرد، (که همه اینها در ضمن بحث مقدمه واجب آمده است. لذا اگر مقدمه واجب را از اصول حذف کنیم، همه این مسائل را در مقام استنباط از دست می دهیم)، این مباحث در اقل و اکثر ارتباطی شیخ آمده است. اگر اقل و اکثر ارتباطی رسائل به درستی خوانده میشد، نمی گفتند که بحث مقدمه واجب، زائد است. البته خوب خوانده اند. مراد این است که آن طوری که شیخ تبیین کرده است، ملتفت باشند.
🔸لذا بحث وجوب شرطی خیلی مهم است. بحث وجوب شرطی را باید در مقدمه واجب بخوانیم. باید فرق بین مقدمه داخلیه، مقدمه خارجیه شرط شرعی، مقدمه خارجیه شرط عقلی را معلوم کنیم و سپس می توانیم از وجوب شرطی بحث کنیم. در اصول فقه هر سه این ها را خواندیم. فرق این سه تا هم زمانی معلوم می شود که جامع صحیح و اعم فهم شود.
🔸اگر کسی می خواهد، مزه وجوب شرطی را بچشد، تدریس های امام در مباحث الخلل فی الصلاه را گوش بدهد. صوت هایش موجود است. بعد این مباحث را در کنار مباحث آقای بروجردی و آقا رضا همدانی بگذارد، آن موقع نقطه مقابل صاحب جواهر در اجتهاد ایجاد می شود. البته آقارضا همدانی و آقای بروجردی و امام، این مباحث را از شیخ گرفته اند. بر خلاف محقق نائینی و وفاقاً با بخشی از سیستم محقق عراقی. طابق النعل بالنعل آقا سید ابوالحسن اصفهانی. اینها همه یک دسته اند. آقای خوئی 180 درجه مقابل ایشان است.
🔸علم اصول همانند یک تابع ریاضی است. معادله آن ثابت است. ورودی و خروجی مهم نیست که چه باشد. رأس المال تغییر میکند. اما خود معادله ثابت است. اگر کسی اصول را اینطور ببیند، آنگاه می تواند تشخیص دهد که چه چیزی زائذ است و چه چیزی زائد نیست. من هم قبول دارم که در علم اصول، مانند هر علم دیگری زوائد وجود دارد. اما در همین فضا که قبول داریم علم اصول زوائد دارد، برای تشخیص زوائد، باید نگاه ما به علم اصول صحیح باشد. اگر کسی اصول را اینطور ببیند، چیزهایی را حذف می کند و اگر کسی اینطور نبیند، چیزهای دیگری را حذف میکند.
🔸به نظر من خواندن یک دور کامل اصول، بیشتر از چهار سال وقت لازم ندارد. تحصیلات تکمیلی پژوهش محور و عمده کار بر دوش محصّل است. و فرض این است که سطح عالی حوزه (از پایه هفت به بالا)، تحصیلات تکمیلی است. لذا در تحصیلات تکمیلی طلبه باید خودش از خودش مراقبت کند و کار کند. در اینصورت خیلی سریع می توان به نتیجه رسید. آنگاه هر کس هر نظری داشته باشد، شما میدانید که در کدام نظام و سیستم است. البته به این معنا نیست که شما اقوال را حفظ می کنی. همینطور که در ادبیات، شما ملکه فهم عبارت را بدست می آورید، هر چند که اقوال را و مثلا اینکه در باب تنازع چند قول وجود دارد، را حفظ نباشید. اما با این وجود می توانید عبارت بخوانید. یا اینکه شما از منطق، ملکه فکر کردن را بدست می آورید. اما اینکه شرط دوم از شکل سوم قیاس چیست را از حفظ نباشید.
🔉🔉صوت بیانات استاد را از لینک زیر #بشنوید
👇👇👇
🆔 https://b2n.ir/589646
#پای_درس_استاد #اصول #زوائد_علم_اصول #روش_تحصیل #وجوب_شرطی #روش_شناسی_اجتهاد
@almorsalaat
💢 متن پیاده شده و صوت اصول فقه مظفر (ره)
🔰استاد علی فرحانی
💠محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب
🔴 این جزوه پیاده شده صوت های اصول مظفر استاد علی فرحانی است که در سال 88-89 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است.
📝لینک دانلود #متن 👇
soda96.ir/matn-osul2/
🔊لینک دانلود #صوت 👇
soda96.ir/اصول-مظفر2-استاد-فرحانی/
#پای_درس_استاد #اصول #سطح_یک #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
المرسلات
💢 متن پیاده شده و صوت اصول فقه مظفر (ره) 🔰استاد علی فرحانی 💠محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان ک
#هدیه_رایگان #متن_دروس
🔸با سلام
🔸برخی از خیّرین کانال، مبلغی را برای #هدیه_رایگان متن دروس الموجز و اصول فقه استاد فرحانی، در اختیار ما قرار دادند.
🔸لذا بزرگوارانی که #واقعا از جهت مالی برای تهیه متن دروس الموجز و اصول فقه مشکل دارند، به ادمین محترم کانال صدا به آیدی @Admin_soda پیام بدهند. (هزینه هر کدام از متون #فقط 15000تومان است)
📌چند نکته:
👈تعداد محدود است و لذا ملاک، اولویت درخواست است.
👈از بین الموجز و اصول فقه، به هر نفر فقط یکی از این متون، تقدیم می شود. اگر الموجز را کار نکرده اید، پیشنهاد بنده دریافت الموجز است.
👈جهت دریافت هدیه، به ادمین صدا بفرمایید که از طریق کانال #المرسلات پیام داده اید.
♨️بزرگواران دیگری که می خواهند در این امر خیر و همچنین پیاده سازی صوت ها کمک مالی کنند، به بنده @ebrahimi845 پیام بدهند.
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
♨️لینک خرید #متن_پیاده شده تدریس های استاد علی فرحانی
💠 تدریس الموجز
eitaa.com/almorsalaat/1403
💠تدریس اصول فقه پایه۵
eitaa.com/almorsalaat/1247
💠تدریس اصول فقه پایه6
eitaa.com/almorsalaat/1588
@almorsalaat
#یادداشت
♨️درباره ارزش تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی
🔰برادر بزرگوار آقای طاها رسولی در کانال کلام قدیم و جدید @aghayed_eslam چنین نوشت:
💠 سلام
💠 امروز می خواهیم به خواست خدا مبحث #اصالت_وجود و #تشکیک_وجود را بحث کنیم.
💠 دوستان فهم این مبحث که از آن به بحث وحدت و کثرت تعبیر می شود مشکلترین مساله ی فلسفی است. اینطور نیست که هرکس از راه برسد وحدت کثرت کند فهمیده باشد من جمله خود بنده!
💠 منبع یگانه ی این قسمت #بدایه_الحکمه اثر حضرت #علامه_طباطبایی با صوت شرح آن توسط استاد عزیز استاد #علی_فرحانی است.
💠 عزیزان این صوتهای بدایه ی ایشان را گوش کنید بنده چند سال قبل یک دور بطور خصوصی بدایه را نزد یک استاد فلسفه خواندم و وقتی به این صوتها رسیدم فهمیدم همه ی آن فلسفه خواندن هایم بازیچه بود! افسوس و صد افسوس که توفیق اتمام این مجموعه صوتها را پیدا نکردم و برخورد کرد به مطالعات کلامی ام که من حیث المجموع واجب تر بود.
💠 به اعتقاد من آنچه #شهید_مطهری در یکی از صوتهایی که اخیرا از ایشان بطور اتفاقی شنیدم که می فرمود حضرت علامه بحثهایی در تشکیک دارند که ارزش آن 60 سال دیگر مشخص می شود به عقیده ی من این سالها که 60 سال تمام می شود ارزش بحث مذکور توسط استاد فرحانی معلوم می شود یا خواهد شد ببینیم خدا چه می خواهد. البته نظر شخصی ام است اصراری ندارم.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
⬇️لینک دانلود صوت بدایه الحکمه
eitaa.com/almorsalaat/1007
⬇️لینک دانلود متن پیاده شده بدایه الحکمه
eitaa.com/soda96/12262
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
🌀کانال کلام قدیم و جدید توسط آقای طاها رسولی و حجت الاسلام جواهری اداره می شود. کانال بسیار خوب و قابل استفاده ایست. انشالله عضو شوید و استفاده ببرید.
#فلسفه #بدایه #پای_درس_استاد
@aghayed_eslam
@almorsalaat
صحیح و اعم.MP3
5.93M
🔊 #بشنوید
🔰 استاد علی فرحانی
🔹 یکی از مباحث مهم علم اصول بحث «#صحیح_و_اعم» و مسئله «#جامع» است. این مسئله بیش از آنچه اصولیون از آن بهره برده اند ظرفیت بهره برداری در مباحث گوناگون را داراست.
🔻یکی از موارد کاربرد این بحث تحقیق مسئله «#متعلق_تکلیف» و ثمرات آن در بحث «اجتماع امر و نهی» است.
💠 استاد در این صوت در جمع بندی بحث اجتماع امر و نهی به صورت نگاهی #فرامتنی مسئله صحیح و اعم را بررسی می کنند و «مطلب ما» این مسئله را روشن می سازند.
🔻 در این صوت مشاهده می کنیم که استاد بدون ورود در ادلّه نظرات محققین علم اصول، صرفا از زاویه بررسی مفهوم تصوری و مطلب ما این بحث، چند قول را مورد نقّادی قرار می دهند.
🔴 از جمله نکاتی که در این صوت مورد توجه است مسئله روش کار در #درس_خارج است. بسیاری از طلاب پس از مدتی حضور در درس خارج با حجم زیادی از اقوال و ردّ و اثبات ها مواجه می شوند و این مسئله موجب سردرگمی آن ها می گردد. در این صوت اگرچه استاد در صدد درس خارج نیستند و به صورت تفصیلی وارد بحث نمی شود، ولی سبک و روش ایشان در این بحث راه کار مهمی برای پیشرفت طلاب در سطح خارج است.
#پای_درس_استاد #روش_تحصیل #اصول #مطلب_ما #جامع_صحیح_و_اعم
@maarejj
@almorsalaat
#اطلاعیه
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
⏰جلسه #هفتم: فردا یکشنبه ۳۰شهریور، ساعت ۱۴:۳۰#عصر
🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم
✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت
📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد #بهداشتی بلامانع است.
⬇️لینک دانلود جلسات گذشته
👇👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr
@almorsalaat