eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
004-negahibenezameejtahadiemam@almorsalat.mp3
2.06M
📌 دو ویژگی مهم دستگاه استنباطی امام خمینی: 1⃣مبتنی بر انسان شناسی برین اسلامی 2⃣جامع الاضداد: هم ظاهری و هم متجدد 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت به بیان چرایی اتقان نظام استنباطی امام پرداخته و یکی از مهمترین دلیل این حقیقت را نظام انسان شناسی ایشان می دانند. 💠 استاد تبیین می کنند که نظام اصولی امام بر دیدگاه صحیحی بر منابع و ادله مبتنی است که این دیدگاه مولود انسان شناسی اسلامی امام است‌. 💠 در نتیجه این دیدگاه است که چنین نظام متقن استنباطی به وجود آمده و توانایی پاسخ گویی به مسائل مستحدثه را از منابع شریعت، دارا است. ❇️ متن‌کامل بیان استاد را از اینجا دنبال کنید👇👇👇 http://s16.picofile.com/file/8412948718/4.pdf.html @almorsalaat
المرسلات
📽جنگ انسان‌ساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسان‌ساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکد
آقا در این بیانات می فرمایند که محیط جنگ و جبهه یک سری ویژگی هایی داشت که سبب تربیت انسان هایی شد و امام آن را نامیدند. ایشان می فرمایند که آن شرایط شبیه یک ظرفی است که هر کس در آن شرایط قرار بگیرد، به طور قهری از جهات مختلف ساخته می شود. رهبر انقلاب در سایر بیانات خود، ویژگیهای محیط جبهه و جنگ را نیز تبیین کرده اند و اگر این ویژگی ها در هر زمان و مکان دیگری نیز به وجود آید، آثار تربیتی خود را خواهد گذاشت. شاهد این مسئله شهدای هسته ای هستند که سالها پس از جنگ، محیطی شبیه به جبهه برای آنها محقق شد و لذا به فیض هم نائل شدند. در سایر محیط هایی هم چون ، و نیز این شرایط قابل تحقق است. ویژگیهای جنگ از نظر علم تربیت قابل بررسی است و به نظر می رسد که از نگاه رهبری، باید در جامعه فعلی ما در همه عرصه ها آن شرایط محقق شود تا در پی آن بوجود آید. لذا باید آن ویژگیها را شناخت و در سایر عرصه ها شبیه سازی کرد. جهت پیگیری این مسئله در کلمات رهبری میتوان کلیدواژه و و و را پیگیری کرد. سخنرانی ۹۶/۱۲/۱۹ در این موضوع میتواند محور کار قرار بگیرد. محسن ابراهیمی ۹۹/۹/۱۰ @almorsalaat
♨️ برنامه هفتگی 🌀گامی در تبیین نظام اندیشه 🔰هر هفته یک از آثار امام، آقا، علامه و شهیدمطهری و یا آثار مرتبط با اندیشه ایشان، توسط اساتید حوزوی 📌پنجشنبه ها ساعت۲۱، پیچ اینستاگرام instagram.com/almorsalat 🌐رسانه حوزوی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
jame-beine-takalife-ejtemaee-v-rahe-erfani.mp3
2.07M
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت این سوال را مطرح می کنند و توضیح می دهند که حضرت امام و علامه پاسخ آن را بیان کرده اند و آقا و شهیدمطهری هم همین نگاه را معتقدند. ◽️این صوت گفتگویی است در حاشیه سخنرانی استاد در دانشگاه امام صادق با عنوان "حقیقت وحدانی اسلام از نگاه امام خمینی". ۹۷/۱/۱۴ 🔹بیانات استاد در جامعه المصطفی درباره عرفان علامه که در صوت اشاره کردن👇 eitaa.com/almorsalaat/2355 @almorsalaat
✅معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم (ع) برگزار می کند: 📌۵مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی 📌۲مین دورۀ کارگاه آموزش مجازی قواعد و فنون متن خوانی 🌐جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید: eitaa.com/pemamkazem eitaa.com/pemamkazem
📣 🔴 امروز دوشنبه جلسه دوم از کارگاه تقریر نویسی ساعت 19 برگزار می شود. 🔴 دوستان لطفا کمی زودتر وارد اتاق شوند تا در صورت وجود مشکل، برطرف گردد. 🔴عناوین کلی : 🔹جایگاه تقریر نویسی 🔹علت بازدهی پایین فعالیت های علمی طلاب 🔹علوم اصالی و علوم آلی و کیفیت روش تحصیلی هر کدام 🔹ضرورت یادگیری آداب صحیح درس خواندن و تقریر نوشتن 🔹معرفی سرفصل های کلی دوره 🔸بیان چهار سنت حاکم بر علوم اسلامی و اسلوب گزاره های آن ها 🔸سنت اول: سیستم مطلب ما، مطلب هل و مطلب لم 🔸سنت دوم: نظام واره گی و انسجام گزاره ها 🔸سنت سوم: حرکت از بدیهی به نظری یا از پیشفرض به فرض 🔸سنت چهارم: رعایت منطق تبویبی در علوم اسلامی 🔴 شرکت کنندگان محترم لطفا خلاصه های یا نوشته های خود از جلسات دوره را برای ادمین بفرستید تا در کانال منتشر شود. @taghrir_online
⭕️چرا مثل مطهری ها دیگر نیش قلم متفکرین اسلامی، گُرده استکبار را نمی گزد!؟ 🔰حجت الاسلام علی امیری ◽️همه عقلاء عالم در میدان مبارزه و در رویارویی با دشمنان، اول سراغ مهمترین و خطرناک ترین دشمن می روند و سعی می کنند بهترین داشته های آن دشمن را از میان بردارند ◽️استکبار جهانی در مواجهه با پدیده انقلاب اسلامی یک روزی مهم ترین داشته های انقلاب را به حق، روحانیون برجسته و متفکری مثل مطهری ها و بهشتی ها و ... می دانست. چون در صحنه مبارزه این بزرگواران به معنای واقعی کلمه بنیان های دشمن را به چالش می کشیدند و در وسط میدان انقلاب بارهای بزرگی به دوش داشتند. دشمن هم راهی بجز حذف فیزیکی این مبارزان خستگی ناپذیر و پولادین را نداشت. ❗️اما امروز بعد از استقرار کامل نظام اسلامی و نیازمندی بسیار حیاتی حکومت اسلامی به حوزه علمیه و روحانیت، جهت پیشبرد انقلاب و حل مسائل خود و همچنین فراهم شدن زمینه های بسیار حساس و کلان برای ایفای نقش روحانیت در پیش برد تمدن اسلامی، دشمن هیچ یک از روحانیون را حذف فیزیکی نمی کند؛ در عوض سراغ چهره های هسته ای و امنیتی می رود. ❓چرا باید حوزه علمیه آنقدر از افق انقلاب و تحولات انقلابی عقب بماند که در این جنگ تمام عیار در لیست هزینه سازان دشمن، رتبه‌ی اولِ خود را کاملا واگذار کند؟ ❓چرا روزی نیش قلم مطهری ها برای دشمنان از هر کلاهک، موشک و تکنولوژی ای برنده تر و کشنده تر بود. اما امروز خبری از این قلم ها نیست!!؟ ✅اساسی ترین انتقام از دنیای کفر و استکبار تحول همه جانبه حوزه علمیه و بازگرداندن این قلب تپنده و مغز پیش برنده به جایگاه پیشقراولی خود است. این نهاد معنا بخش نه تنها باید به افق انقلابِ در حال جهانی شدن برسد، بلکه باید فرسخ ها جلوتر از زمان خود حرکت کند تا بتواند تحولات را به نفع تحقق تمدن نوین اسلامی مدیریت کند ... @almorsalaat
المرسلات
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت
💢سلوک عرفانی در دفاع مقدس 🔰مقام معظم رهبری ۸۳/۷/۱۳ 🔅پیرمردهای ما؛ اساتید سلوک و عرفان، سی، چهل یا پنجاه سال زحمت کشیدند، ریاضت کشیدند، عبادت کردند، تا در آخر عمرشان آن در آنها به‌وجود آمد و وجه‌الله را رؤیت کردند؛ توانستند را کسب کنند. 🔅یکی از عرفای معروف سلاک که از علمای بزرگی بود که من زیارتش کرده بودم، در این چند سال آخر زندگی‌اش تنها در نجف زندگی می‌کرد؛ آقازاده‌اش که در تهران بود، به من گفت که ایشان از نجف به من نوشته که آن چیزی که سالهای متمادی در انتظارش بودم، همین روزها خدا نصیبم کرد و آن را به دست آوردم. او بعد از چهل، پنجاه سال ریاضت، گناه نکردن، عبادت کردن، مستحبات را انجام دادن، روزه گرفتن، سختی‌ها را تحمل کردن، گرسنگی و فقر نجف را به جان خریدن، از عناوین و القاب و ریاستها کناره گرفتن و به اینها چشم ندوختن، زندگی را زاهدانه گذراندن و با توجه دایم به خدا، این حالت برایش پیدا شده؛ 🔅اما من می‌دیدم که یک جوان هجده، نوزده یا بیست ساله که نه ریاضت آن‌چنانی کشیده و نه پنجاه سال عمرش را صرف این کار کرده و نه استاد دیده، و فقط یک کار کرده؛ از جانش گذشته، خدای متعال این موهبت معنوی را در ظرف و در کیسه‌ی او گذاشته و این جوان نورانی طوری حرف می‌زند که آخوند «ملا حسین‌قلی همدانی» حرف می‌زده؛ مرحوم «حاج میرزاعلی آقای قاضی» حرف می‌زده؛ مرحوم «آقا میرزا جواد ملکی» حرف می‌زده. حرف این جوان، بوی حرفهای آنها را می‌دهد؛ در حالی‌که شاید این جوان اسم آنها را هم نشنیده است. @almorsalaat
المرسلات
⁉️چگونه بین تکالیف اجتماعی و طی کردن مسیر عرفان جمع کنیم؟؟ 🔰 استاد علی فرحانی ◽️استاد در این صوت
❇️از آن زمان آخوند ملاحسینقلی تا امروز علم فقه و علم عرفان چون شير و شكر به هم آميخته شده. 🔅آخوند مولى حسنيقلى شاگرد شيخ در فقه و شاگرد آقا سيّد على در عرفان بود. و از آن زمان تا امروز علم فقه و علم عرفان چون شير و شكر به هم آميخته شده و هر يك از شاگردان اين رشته همچون آخوند مولى حسينقلى و آقا حاج سيّد احمد كربلائى طهرانى و حاج ميرزا على آقاى قاضى، و آقاى حاج سيّد محمّد حسين علّامه طباطبائى هر يك از فقهاء عاليقدر اسلام و از عرفاء منيع المرتبه بوده‏ اند. جزاهم الله عنّا و عن الإسلام احسن الجزاء. 📚 علامه طهرانی، توحید علمی و عینی ص۱۳ @almorsalaat
شهید مطهری الگوی عالم تمدن ساز.mp3
3.11M
♨️شهید مطهری الگوی عالم تمدن ساز 🔰استاد امین اسدپور 💠 استاد اسدپور در جلسه اول از مجموعه جلسات تدریس کتاب در موسسه بینش مطهر، به بیان عظمت فکری شهید پرداخته و بیان می کنند: 💠 تفاوت اساسی شهید مطهری با دیگر متفکرین اسلامی در پایگاه مستحکم فکری و اندیشه ایشان است. 💠 شهید مطهری سال های متمادی در و شاگرد شخصی چون امام بوده و بعد هم در کسوت شاگردی در آمده و از این منابع کم نظیر ارتزاق کرده اند. 💠 البته ابعاد فکری شهید مطهری به همین مقدار خلاصه نشده بلکه ایشان مدت ها در حوزه فقه و اصول، از نزدیک شاگردی را کرده و بسیار از ایشان استفاده کرده اند. 💠 نهایتا استاد شهید با استفاده از این منابع علمی و اساتید حاذق، صاحب اندیشه ای راقی و مستحکم شده اند که این اندیشه مایه تفاوت و تمایز اساسی ایشان محسوب میشود. @bineshemotahar_qom @almorsalaat
📌آیا می توان به اَبَر مسائل دوران مدرن به روش استفتایی پاسخ داد؟ 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی @smhashemi128 🔸 یکی از ارکان فهم موضوعات جدید و مواجهه اندیشه اسلامی با آنها، فهم کامل و با تمام اجزاء آن موضوع به همراه پیشینه ی اندیشه ای و تاریخی آن است. به همین دلیل پاسخ به برخی مسائل جدید به صورت استفتایی و جزیی مشکلی را حل نمی کند. خصوصا اگر این موضوعات، های شکل گرفته در یک بستر تاریخی خاص باشند. 🔸شهید مطهری در حدود ۵۰سال پیش به این موضوع بسیار مهم توجه داشته است و همین معنا را در مورد بیان می کند. ایشان معتقد است اساسا این طور نیست که به راحتی سرمایه داری یا سوسیالیسم اقتصادی و ابعاد این دو را ذیل یکی از کتابهای فقهی خودمان مندرج کنیم و با خیال راحت نظر اسلام را درباره آن بیان نماییم. بر این اساس بیان سریع حکم بدون موضوع شناسی دقیق راه به جایی نمی برد و نمی توان آن را به اسلام نسبت داد. بلکه باید این موضوع را با تمام پیچیدگی ها و جزییاتش فهم کنیم و بعد از آن نسبت اسلام با این اندیشه را محقق کنیم. 📌ایشان در کتاب «نظری به نظام اقتصادی اسلام» به خوبی به این نکته بسیار مهم می پردازد. این بیان شهید در این کتاب از بهترین بخش های کل آثار ایشان است و به نظر می رسد خود ایشان در تمام مواجهه ها با اندیشه های مدرن چنین مسیری را در پیش گرفته است. 🔅متن شهید: ▫️در باب سرمايه دارى و سوسياليسم از لحاظ انطباق و عدم انطباق آنها با اسلام اين مطلب به ترتيب ذيل بايد بحث شود: ▫️سرمايه دارى در دنياى امروز يك پديده نو و بى ‏سابقه‏ اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‏ گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين‏ رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. ▫️فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايى كرده و مى‏ كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى ‏رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ ▫️سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‏ سابقه ‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنان كه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. ▫️اين موضوع از لحاظ اصول‏ علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى ‏شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله ‏اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى‏ خورد و مى‏ برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه ‏دار با انصاف است يا بى ‏انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه‏ دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است. 📚مجموعه آثار ج ۲۰ ص۴۸۰ @ofoqemobin @almosalaat