🇮🇷 جمهوری اسلامی ایران و فقه معاصر
🔹عنصر زمان و تحولات انسان در طول تاریخ با چه فرایندی در ساختارهای فقهی اثر می بخشد؟
☘️سید مجتبی امین جواهری
♦️یادداشت منتشر شده در ماهنامه فرهنگی-سیاسی #حیات آبان99 - بسیج دانشگاه امام صادق(ع)
♦️لینک مطالعه یادداشت:
🌐 http://aminjavaheri.com/2020/12/02/feghh_e_moaser/
📌روز قانون اساسی
#تمدن_اسلامی #فقه_معاصر
@sm_javaheri
@almorsalaat
#نظام_اسلامی #یادداشت
🌐باید برای هندسه داخلی نظام اسلامی فکر بیشتری کرد.
🔰محسن ابراهیمی
🔸شب گذشته در حال مطالعه کتاب "شیعه" که حاصل مذاکرات علامه طباطبایی و هانری کربن است، بودم. در ضمن مباحث ابتدایی این کتاب که پیرامون انحراف حکومت اسلامی از بعد از رحلت پیامبر بود، ناخودآگاه، این مطلب به ذهنم رسید که یکی از برکات انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی این بود که همه، حتی کسانی که در دوران انقلاب با تشکیل حکومت مخالف بودند، فهمیدند که بدون داشتن حکومت، اسلام نمی تواند اقامه شود.
🔸امروز دیگر همه، اثر رسانه، تبلیغات، صدا و سیما، دولت، مسئولین حکومت، اقتصاد جامعه، قوای نظامی و انتظامی، قوه قضائیه، مجلس و ... را در سبک زندگی مردم به خوبی درک می کنند. و می فهمند که همه اینها از شئون حکومت است و برای هر کدام دو فرض وجود دارد: اسلامی یا غیر اسلامی.
🔸هر کس که ضرورت حکومت را درک کند، اولین سوالی که به ذهنش می آید این است که مدل حکومت چیست؟
🔸حضرت امام که پیشاپیش همه، بداهت لزوم حکومت داری برای اقامه اسلام را فهمیده بود و علما و عملا برای آن قیام کرده بود، نظریه #ولایت_فقیه را بر اساس ادله عقلی و نقلی، برای چارچوب حکومت اسلامی ارائه کرد.
🔸نظریه #ولایت_فقیه، ساختار کلان حکومت را تبیین می کند اما درباره ساختار داخلی حکومت چکار باید کرد؟ آیا اسلام در این زمینه هم به تفصیل نظر دارد یا اینکه باید آن را به شکلی عقلایی و بر اساس شرایط زمان و مکان طراحی کرد.
🔸اما در هر صورت مدل فعلی حکومت اسلامی ایران، قابل بازنگری و ارتقا و اصلاح است و برخی از شئون آن قابل بازنگری و اصلاح است. مراکز متعدد قانونگذاری، نحوه انتخابات، مدل قوه مجریه و ...
🔸رهبر انقلاب این مسئله را در سال ۹۰ در دیدار دانشجویان کرمانشاه، بیان کردند اما متاسفانه مانند خیلی دیگر از بیانات ارزشمند ایشان، دچار حجاب شرایط و تطبیق بر مصادیق و ... شد، و مورد توجه جدی قرار نگرفت.
📌ایشان در آن سخنرانی در ضمن بحث پیری و جوانی نظام اسلامی بیان داشتند که آرمان ها چون فطری است، همیشه نو میماند اما: "دولت اسلامی، یعنی سازوکارها و نهادسازیهای لازم برای ایجاد آن جامعهی اسلامی؛ اینها ممکن است کهنه شود. ممکن است اقتضائات در دنیا جوری بشود که این سازوکار، این هندسهی نظام، کامل نباشد، مطلوب نباشد، لازم باشد عوض شود؛ هیچ اشکال ندارد. نظام اسلامی این ظرفیت را دارد. ... سازوکارها، چینش این نهادهائی که میخواهد ما را به آن آرمانها برساند، قابل نو شدن است. نو شدن به معنای این است که اقتضائات بیرونی و واقعیتها گاهی یک چیزی را اقتضاء میکند، یک روز چیز دیگری را اقتضاء میکند؛ یک نمونهی عملىِ عینی اش همین سیاستهای اصل ۴۴ در باب اقتصاد است. ... اگر شرائط جوری شد که این تنظیم و این ترتیب به شکوفائی و پیشرفت اقتصاد کمک نمیکند، میتواند تغییر پیدا کند؛ و تغییر پیدا کرد. این، همان جابهجا کردن خطوط هندسی نظام است. ... امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ ... اگر یک روزی ... احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است ... هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی میتواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمیکند. ... البته ... همین نگاهِ دوباره و نوسازی و بازسازی هم بایستی ناظر به اصول باشد؛ برگرفته و برخاستهی از اصول اسلامی باشد. ... نظاماتی که ما را به اینها [آرمانها] میرساند، احیاناً قابل تغییر است؛ بستگی به این دارد که اقتضائات زمانه چگونه باشد."
🔸حتما متن کامل سخنرانی ایشان را بخوانید. این نکته خیلی مهم است که نهاد ها و نظامات درون دولت اسلامی با توجه به تغییر شرایط، قابل تغییر هستند. لذا همیشه باید اندیشید و برای یافتن بهترین مدل تلاش کرد.
📌به مناسبت روز قانون اساسی
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
🌐محدوده دین در تعیین تعینات جامعه و زندگی
📌روز قانون اساسی
🔉 @almorsalaat 👇👇
mahdode-din-dar-taeene-taayonate-zendegi.mp3
4.68M
🔉🔉 #بشنوید
🌐محدوده دین در تعیین تعینات جامعه و زندگی
🔰استاد علی فرحانی
⚡️یکی از سوالاتی که در مورد احکام دین وجود دارد، این است که این احکام چه مقدار تعین بخش شکل جامعه و زندگی است. به عنوان مثال در مورد شکل حکومت، آیا دین فقط به ارائه کلیت مسئله ولایت فقیه می پردازد و یا شکل حکومت را از پارلمانی، ریاست جمهوری، جمهوری و ... را نیز بیان می کند.
⚡️استاد در این صوت، پاسخ این سوال را بررسی میکنند و ارتباط آن را با مسئله خاتمیت دین و نقش تجربه و عقل در تعیین تشخصات جامعه بیان می کنند.
📌درس ولایت فقیه مکاسب، یکشنبه ۹۸/۱۱/۲۷
✅بعد از این صوت، این متون را حتما بخوانید👇
eitaa.com/almorsalaat/129
eitaa.com/almorsalaat/131
eitaa.com/almorsalaat/132
#فقه #اصول
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
♨️قانون اساسی، شکل اجرایی ولایت الهی را ترسیم می کند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۷/۳/۲۱
💠هیچکس بر کس دیگری ولایت ندارد. ولایت مال خداست. اگر خدای متعال برای این ولایت مجرایی مشخص کرد و روشن کرد، این مجرا میشود همان مجرای الهی و مورد قبول و قابل اتّباع، که این مجرا را خدای متعال مشخص کرده است؛ در اسلام مشخص شده است.
💠قانون و اجرا بایستی با معیارهای خدایی و با مقررات الهی باشد؛ یعنی با احکام اسلامی یا با احکام مشخص یا با کلیات و آنچه که از اسلام دانسته شده و فهمیده شده است، منطبق باشد و معارض نباشد. افرادی هم که مجری هستند، مشخصات و خصوصیاتی دارند؛ باید عادل باشند، فاسق نباشند - خصوصیاتی که در قانون اساسىِ ما متجسد شده - و #قانون_اساسی هم همان شکل اجرایی و دالان عبور به سمت آن چیزی است که ولایت الهی برای ما ترسیم میکند.
#تمدن_اسلامی #نظام_اسلامی #کلام_ولی
@almorsalaat
velayate-faghih-paye-sabete-hokoomat.mp3
4.44M
♨️ولایت فقیه، ضامن ثبات حکومت
🔰استاد علی فرحانی
🔸در همه نظامات سیاسی دنیا، صاحبان حکومت، به دنبال ایجاد یک پای ثابت که تضمین کننده ثبات اهداف و جهت گیری ها باشد، هستند. برخی آن پای ثابت را قانون اساسی و برخی چشم اندازهای بلند مدت و برخی معتقدند که باید انسانی زنده باشد. در این نگاه اخیر برخی به دنبال یک شورا و برخی یک فرد را در نظر می گیرند.
🔸لذا امروزه، نظامات سیاسی دنیا به مدل ولایت فقیه که یک شخص ثابت در راس حکومت باشد، نزدیک می شوند. در نتیجه باید نظریه ولایت فقیه را بهتر بشناسیم تا وجه تمایز آن از سایر دیدگاه ها، مشخص شود.
📌به مناسبت روز قانون اساسی
#پای_درس_استاد #ولایت_فقیه
@almorsalaat
🌀هدف این کتاب؟؟؟
📌به وجود آوردن يک سيستم فلسفي عالی
🔰شهید مطهری
🔺تذکر اين نکته لازم است که ميبينيم بسياري گمان کردهاند که منظور اصلي اين کتاب فقط انتقاد و ردّ فلسفه مادي است، ... هدف و مقصد اين کتاب، عاليتر از اين است، و اگر مقصود فقط رد فلسفه مادي و بيان انحرافات ماترياليسم ديالکتيک بود اينقدر به خود زحمت نميداديم و مباحث عميق و دقيق فلسفه را طرح نميکرديم. ما در همين دو مقاله [۵و۶] به مباحث و مسائلي بر ميخوريم که پيشروان فلسفه مادي بويي از آنها نبردهاند و کمترين فايدهاي که خواننده عزيز از اين دو مقاله ميبرد اين است که به خوبي درک ميکند که ماديين فرسنگها از مرحله دورند و در اعماقي که بزرگان فلاسفه شرق و غرب در باب افکار و ادراکات و عقل و معقول غور کردهاند نتوانستهاند وارد شوند و صدها نکته باريکتر از مو در اين مباحث هست که ماديين به کلي از آنها بي اطلاعند.
🔺هدف اصلي اين کتاب به وجود آوردن يک سيستم فلسفي عالي بر اساس استفاده از زحمات گرانمايه هزار ساله فلاسفه اسلامي و از ثمره تحقيقات وسيع و عظيم دانشمندان مغرب زمين و از به کار بردن قوه ابداع و ابتکار است، و لهذا در اين سلسله مقالات، هم مسائلي که در فلسفه قديم نقش عمده را دارد و هم مسائلي که در فلسفه جديد حائز اهميت است طرح ميشود و در ضمن قسمتهايي ميرسد که نه در فلسفه اسلامي و نه در فلسفه اروپايي #سابقه ندارد.
📚اصول فلسفه ج۲، مقدمه
#فلسفه #اندیشه_مطهر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚 کتاب الوافی
🔰ملامحسن فیض کاشانی
⬇️لینک دانلود کتاب👇
alfeker.net/library.php?id=3356
#کتابخانه_مجازی #روایت
🔉@almorsalaat 👇👇
وافی به مراتب از وسائل الشیعه غنی تر است(ج 143 لمعه).mp3
3.74M
🔊#ملا_محسن_فیض
🔰 کتاب وافی به مراتب از وسائل الشیعه غنی تر است.
❇️ استاد علی فرحانی
◽️ملا محسن فیض که عالم ذوالفنون زمان خود بوده است، صاحب کتب مرجع و اصلی بسیار زیادی است و آثار بسیار گرانقدری دارد.
◽️کتاب وافی ایشان از غنای علمی بالایی برخوردار است تا جایی که به مراتب از وسائل الشیعه غنی تر بوده و در اجتهاد سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.
◽️شاهد این غنا را میشود در تبیین غوامض کتاب صید و ذباحه و نیز کتاب الزکاة به وضوح مشاهده کرد.
♨️ استاد در این صوت نکات جالبی را بیان می کنند، حتما گوش کنید!
#وافی #وسائل_الشیعه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#گوهر_جاوید (۱)
⭕️اولین جلسه از جلسات هفتگی #گوهر_جاوید
📚با معرفی کتاب #مصباح_الهدایه مهمترین اثر عرفانی امام خمینی (ره)
🔰با حضور و ارائه استاد امین #اسدپور
📌امشب (پنجشنبه) ساعت۲۱
✅پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram.com/almorsalat
@almorsalaat
💫ارزش و اعتبار به نظر اسلام از آنِ اعتقاد پاك و عمل نيكوست.
🔰علامه طباطبایی
✨ارزش و اعتبار به نظر اسلام از آنِ اعتقاد پاك و عمل نيكوست، نه نامگذارى و انتساب صورى و از اينجاست كه اسلام در حق كسانى كه عقايد حقه و مواد دينى برايشان بيان نشده و يا بيان شده و نفهميدهاند، كمال مسامحه را رواداشته و آنها را مستضعفين مىنامد.
✨در اسلام هر چه تشديد است در حق كسانى روا داشته شده كه پس از روشن شدن حق و بيان شدن معارف دينى از آنها سرباز زنند.
📚کتاب شیعه، مقدمه، ص۳۳
#در_محضر_علامه #معارف
@almorsalaat