eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
579 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
تاثیر تخیل در کمال انسان.mp3
5.42M
🔊 ♨️ تاثیر قوه متخیله در زندگی انسان ❇️ استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائل بسیار مهم که تاثیر مستقیم در زندگی و در نتیجه کمال بشر دارد، است. ◽️این مساله به قدری اهمیت دارد که بنابر عبارات بزرگان اهل سلوک، فلسفه حرمت نظر بر اجنبیة نیز به خاطر جلوگیری از تخیلاتی است که در امتداد آن به وجود می آید. ◽️این تخیلات به قدری خطرناک است که می تواند کمال یک انسان را به معنای واقعی، مخدوش کرده و او را از سعادت حقیقی باز دارد. ◽️از این رو یکی از راه های کنترل این قوه، مدیریت واردات ذهنی و آنچه انسان با آنها در ارتباط است و نیز مشغولیت های صحیح و پرهیز از بیکاری می باشد. @almorsalaat
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه‏ 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه‏ 📝@almorsalaat👇👇
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه‏ 🔰علامه طباطبایی ▫️به نحوى كه از بيانات پيشوايان شيعه روشن و هويداست، اين است كه قرآن با قرآن تفسير شود، يعنى قرآن شريف، در تأديه مقاصد خود، هيچ‏گونه نيازى به ضم ضمايم خارجيه نداشته، و منظور ابتدايى و نهايى هر آيه، از خود همان آيه، به تنهايى يا به انضمام آيات ديگر مربوطه، به خوبى و روشنى پيداست. ▫️و بيانات اهل بيت عليهم السلام- كه طبق دستور پيغمبر اكرم ص در تفهيم آيات قرآنى بايد به آنها رجوع كرد- تنها جنبه تعليم و تربيتى و ياد دادن روش تفسير حقيقى و صحيح را دارد، نه اين‏كه قرآن شريف در بيان مقاصد عالى خود گنگ و غيركافى بوده، و مقاصد مرموزه او را به طريق كشف رمز، ائمه اهل‏بيت كشف كرده باشند، و اخبار آنها اگرچه مخالف كتاب هم بوده باشد حجت تلقى گردد. ▫️زيرا خود اهل بيت عليهم السلام دستور داده‏ اند كه اخبارشان را بدون عرض به كتاب نپذيرند. علاوه در موارد بى ‏شمارى، به آيات شريفه قرآنى تمسّك جسته، و به آنها احتجاج نموده‏ اند، و اگر قرآن فى ‏نفسه گنگ بود، و مقاصدش به عينه همان بيان اهل بيت بود، اين‏گونه استدلال‏ها معنا نداشت. ▫️بلى، قرآن مجملاتى از قبيل احكام كليه مانند: نماز، روزه، حج و غيره دارد، كه تفاصيل آنها حاجت به بيانى خارج از قرآن دارد، و به همين منظور بيان پيغمبر اكرم ص را، به موجب آيات زيادى، حجيّت داده و پيغمبر اكرم ص نيز بيان اهل بيت خودش را به جاى بيان خود نشانيده است؛ و در نتيجه خبر متواتر يا محفوف به قرائن قطعيه قابل وثوق در تفسير يك آيه، به منزله يك آيه مى ‏باشد، كه آيه مورد نظر را توضيح مى ‏دهد. 📚شیعه ص۶۴ 📌پ.ن: در تفصیل این مطلب می توانید به سایر آثار علامه همچون: قرآن در اسلام و یا تفسیر المیزان ذیل آیه محکم و متشابه از سوره آل عمران مراجعه کنید. @almorsalaat
♨️مراتب خداشناسی 🔰شهید مطهری 🔷 خدا شناسى خيلى مراتب دارد. كسانى كه در علم توحيد واردند مى‏ دانند كه بسيارى از مراتب توحيد [و بسيارى از] توحيدها در مرتبه بالاتر، شرك و كفر است. باز آن كه يك درجه بالاتر مى ‏رود مى‏ بيند آن مرتبه پايين‏تر خيلى مشوب به شرك بوده است، تا بالاتر مى ‏رود، و لهذا اين حديث هم از پيغمبر اكرم هست- و حديث عجيبى است- كه «لَوْ عَلِمَ ابوذَرٍ ما فى قَلْبِ سَلْمانَ لَقَتَلَهُ» (و در يك حديث ديگر «لَكَفَّرَهُ»، در يك حديث ديگر «لَقالَ رَحِمَ اللَّهُ قاتِلَ سَلْمانَ» يعنى اگر ابوذر بداند آنچه در دل سلمان است چيست سلمان را تكفير مى ‏كند، سلمان را مى‏ كشد، مى‏ گويد خدا رحمت كند قاتل سلمان را؛ يعنى آنچه كه سلمان مى‏ داند در ظرف ابوذر نمى ‏گنجد به طورى كه ابوذر آنها را عين كفر مى‏ داند. 🔷 قرآن در اين جور مسائل آن حد اعلاى مراتب توحيد را بيان كرده است، همانهايى كه واقعا در ذهن امثال ما- مخصوصا در توحيد در فاعليت- نمى ‏گنجد و مجبوريم يا مجبورند خيلي ها كه اين جور آيات را تأويل كنند چون آنقدر بزرگ است كه نمى‏ توانند تصور كنند. (مجموعه آثار، جلد۴، ص۵۰۳) @almorsalaat
♨️زىّ طلبگی چیست؟ 1⃣پارسایی با عزّت 2⃣نظم در تحصیل و زندگی 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۷/۱۴ 💠زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی. 🔸طلبه، پارساگونه زندگی میکند. البته من از اوضاع مادّی حوزه‌ی علمیه، حقیقتاً آشفته و ناراحتم. از مشکلاتی که بسیاری از طلاّب و فضلا با آن دست و پنجه نرم میکنند - مشکلات مادّی - مطّلعم. گاهی اوقات بعضی از این اطّلاعات برای من بسیار تلخ و گزنده است. البته آن مقوله‌ی دیگری است که واقعاً باید برایش فکری کرد. امروز حقیقتاً طلاّب علوم دینی از همه‌ی طبقات جامعه - حتی از کارمند و از کارگر و از دیگران - از لحاظ حظّ معیشتی پایین‌ترند - این یک واقعیت است - در حالی که یکی از بزرگترین و شریفترین کارها را اینها انجام میدهند. از ظواهر هم چندان چیزی نمیشود فهمید. همان عزّت نفس و مناعتی که طلاّب علوم دینی از گذشته با آن سرافراز بوده‌اند، نمیگذارد آدمهای سطحی و ظاهربین، بسیاری از بواطن امر را ببینند و بشناسند. من نمیخواهم آن مقوله را با این مقوله مخلوط کنم. 🔸آنی که حالاً عرض میکنم، این است که طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.   @almorsalaat
506K
♨️راهکار جبران ادبیات عرب و بدست آوردن توانایی متن خوانی ⁉️سلام علیکم حاج آقا خوب هستید ببخشید پیوی مزاحم شدم🌷🙏. حاج اقا من الان پایه پنجم هستم و در حوزه کتب ادبیاتی رو تقریبا همش رو ناقص خوندم و یا خوب نخوندم. چون اکثرا محدوده تمام نشد. الان بخوام در ادبیات قوی بشم و ضعف رو جبران کنم. چیکار کنم آیا نیازی هست دوباره اون کتب رو از اول بخونم؟ ✅ حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 را در این صوت بشنوید. @almorsalaat
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 📝@almorsalaat👇👇
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 🔰علامه طباطبایی ⚡️اين مكتب [حکمت متعالیه]، به واسطه نزديك كردن اين سه مسلك [شهود، عقل، نقل] به همديگر، موفقيت‏هايى يافته كه فلسفه در تاريخ چند هزار ساله خود از آنها محروم بوده، و از مشكلاتى كه از هر جانب به واسطه تهيدستى خود دامن‏گيرش مى‏ شد و بن‏ بست‏هايى كه پيش مى‏ آمد پيوسته در شكنجه بود. كليد رمزهايى به دست اين فلسفه اسلامى افتاده كه هرگز در فلسفه‏ هاى كهن كلده، مصر، يونان و اسكندريه به دست نمى‏ آيد. ✅در نتيجه: 1⃣اولًا، مسائل فلسفى كه به حسب آنچه از كتب فلسفى گذشتگان، به عربى ترجمه شده و به دست مسلمين رسيده و تقريباً دويست مسئله بوده در اين مكتب فلسفى تقريباً به هفتصد مسئله بالغ مى‏ شود. 2⃣ثانياً: مسائل فلسفى كه مخصوصاً در مكتب مشّائين از يونانى‏ ها به طور غير منظم توجيه شده، و نوع مسائل از همديگر جدا، و به همديگر مربوط نبودند، در اين مكتب فلسفى حالت مسائل يك را پيدا كرده و به همديگر مرتبط و مترتب شده‏ اند، به نحوى كه با حل دو مسئله اولى، كه فلسفه را افتتاح مى‏ كنند، همه مسائل فلسفى را مى‏ توان حل و توجيه نمود. و به همين جهت به آسانى مى ‏توان رابطه فلسفه را از طبيعيات قديم و هيئت قديم قطع كرد و در نتيجه هيچ‏گونه برخورد و منافاتى ميان اين مكتب فلسفى و علم امروز اتفاق نمى ‏افتد. 3⃣ثالثاً: فلسفه (تقريباً) و كهنه، به واسطه روش اين مكتب فلسفى به كلى تغيير وضع و قيافه داده و مطبوع طبع انسانى و مقبول ذوق و عقل و شرع مى‏ باشد، و مسائلى را كه علم جديد تازه موفق به كشف آنها شده يا اميد حل آن را دارد، اين مكتب فلسفى با مايه شگرف خود به طور عموم و كليّت به حل آنها موفق، يا شالوده حل آنها را مى‏ ريزد. چنان‏كه به واسطه حل شدن مسئله ، كه سيصد سال پيش با اين روش فلسفى حل شده است، مسئله در اجسام، به طور روشن به دست آمده و مسئله نظريه (البته در خارج از افكار نه در افكار) روشن گرديده است، و مسائل ديگرى كه هنوز از راه علم مورد بحث نشده، به طور كليّت خاتمه يافته است. 📚شیعه ص۷۰ @almorsalaat
(۱) جمعه گذشته ۹۹/۹/۱۴ در گروه به مناسبت شهادت شهید فخری زاده گفتگویی در موضوع * در حوزه علمیه* انجام شد. برای رسیدن به این موضوع راه کارها و موانعی از طرف عزیزان اعضای گروه بیان شد که خلاصه ای از این گفتگو تقدیم دوستان میشود. 🔰🔰🔰🔰🔰 ⭕️راه کارها 1️⃣یکی از مهمترین مسائل این است که حوزه علمیه در تعریف نسبت خود با جمهوری اسلامی دچار تردید است. اگر ما بتوانیم آرمان تمدن اسلامی را برای حوزه (به عنوان یکی از ارکان جمهوری) در حوزه نهادینه کنیم، آنگاه نقش حوزه را در تحقق این آرمان تبیین کنیم، می تواند، به تحقق این مسئله کمک کند 2️⃣ایجاد انگیزه در طلاب و باز کردن راه مناظره علمی 3️⃣تقلیل ایام تحصیل تا پایه ده به نهایتا پنج سال 4️⃣تسلط کامل بر اندیشه های بنیادین برخی اعلام که کاملا مشکل دست خالی در ایام تبلیغ رو به هزار رتبه حل میکنه. 5️⃣آغاز چالش تبلیغی و علمی در فضاهای اساسی تر مثل دانشگاه 6️⃣ورود سریعتر به فاز تدریس در حوزه 7️⃣شناخت استعداد طلبه و حرکت در مسیر استعداد 8️⃣ایجاد یک اندیشه و چهار چوب فکری برای طلبه ⭕️موانع 1️⃣مشخص نبودن هدف و مسیر طلبه 2️⃣عدم وضعیت مالی مناسب. در مورد وضعیت مالی بحث مفصلی صورت گرفت که میتوان گفت گروهی موافق و گروهی مخالف بودند: ✅دوستان موافق فرمودند که چون وضع مالی خوبی برای طلاب نیست در نتیجه نمیتوانند ممحض در درس بشوند. دوستان مخالف هم این استدلالات را در جواب آوردند که وضعیت مالی مهم است اما نه خیلی و یا بعضی از دوستان فرمودند که وضع مالی بهتر باعث می‌شود در بعضی موارد روحیه تحصیل علم از بین برود و تضعیف بشود. و یا دوستانی فرمودند که علمایی مثل علامه طباطبایی وضع مالی خوبی نداشتند. مخالفین هم فرمودند این نوع مقایسه صحیح نمیباشد. ✅بعضی از دوستان هم فرمودند که اگر مهارت های تبلیغی و علمی خود را تقویت کنیم نسبت به بهبود وضعیت مالی کمک کننده است؛ مثلا دانشگاه ها که نیروی مبلغ با سواد میگیرند. بعضی دوستان سوال فرمودند که تقویت مهارت های تبلیغی و علمی، نیاز به سیر تحصیلی صحیح دارد و آن چیست؟ و عزیزی هم در جواب به این سوال، برخی از راهکارهای فوق را بیان کردند. 📌این خلاصه گفتگو را با سخنی از حضرت آقا(مد ظله العالی) که متناسب به بحث است و باعث تقویت روحیه جهادی میشود ، را به پایان میرسانیم. 💫حضرت آقا در جریان دیدار با طلاب و اساتید حوزه علمیه 89/7/29 فرمودند: ✨آن حقیقت اول که گفتیم نظام مستظهر به حوزه‌های علمیه است، به خاطر این است که نظریه‌پردازی سیاسی و نظریه‌پردازی در همه‌ی جریانهای اداره‌ی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهده‌ی علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریه‌پردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریه‌های غربی، نظریه‌های غیردینی، نظریه‌های مادی جای آنها را پر خواهد کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعه‌ای در خلأ نمیتواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتی دیگری، یک نظام اقتصادی دیگری، یک نظام سیاسی دیگری که ساخته و پرداخته‌ی اذهان مادی است، می‌آید جایگزین میشود؛ همچنان که در آن مواردی که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد. ✨اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست. ♨️انشالله هم اندیشی بعدی را روز جمعه ۹۹/۹/۲۱ خواهیم داشت. شما هم با ما همراه شوید. 🤔🤔نظراتتان را برای ما ارسال کنید. 🔘لینک عضویت در گروه👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 🌐@almorsalaat|رسانه حوزوی المرسلات
⭕️قرآن چه می گوید؟ 🔰علامه طباطبایی 🌀ففرق بين أن يقول الباحث عن معنى آية من الآيات: ما ذا يقول القرآن؟ أو يقول: ما ذا يجب أن نحمل عليه الآية؟ فإن القول الأول يوجب أن ينسى كل أمر نظري عند البحث، و أن يتكي على ما ليس بنظري، و الثاني يوجب وضع النظريات في المسألة و تسليمها و بناء البحث عليها، و من المعلوم أن هذا النحو من البحث في الكلام ليس بحثا عن معناه في نفسه. 📚تفسیر المیزان، ج۱، مقدمه 🔈@almorsalaat 👇👇
nokati-darbare-estezhar-v-tatbighe-ghavaede-osuly-bar-adelleh.mp3
1.46M
🌀نکاتی درباره و قواعد اصولی بر متن ادله 🔰استاد علی فرحانی 🔸قواعد اصولی باید بدون دغدغه و بدون سختی بر دلیل پیاده شود. 🔸تفسیر همانند فقه است با این تفاوت که در تفسیر نیاز به بحث سندی نداریم و فقط دلالت را بحث می کنیم. 🔸نکاتی در روش شیخ در کار با ادله نقلی در رسائل و مکاسب @almorsalaat
📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی 🔰رهبر معظم انقلاب 🔻یکی از خطرهایی که را پیوسته از روز اول تهدید می‌کرد، این بود که آرام و آهسته، از ارزش‌ها و اصول و آرمان‌هایی که برمبنای آن‌ها شکل گرفت منحرف شود و هویّت درونی‌اش به فراموشی سپرده شود. 🔸 اما چگونه می‌توان از ‌ی هویّتیِ انقلاب جلوگیری کرد؟ چگونه می‌توانیم ساخت درونی و باطنی و روح هویّتی انقلاب اسلامی را که در قالبِ این کالبد و صورت حقوقی و ساختاری شکل گرفته است از انحرافات محافظت کنیم؟ 🔹 کتاب «صورت و سیرت انقلاب اسلامی» با بررسی جامعِ بیانات رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّه‌العالی) طرحی برای پاسخ به پرسش بالا و این پیشگیری ارائه داده است. @qom_khamenei_ir @almorsalaat