#گزارش_هم_اندیشی (۱)
جمعه گذشته ۹۹/۹/۱۴ در گروه #هم_اندیشی به مناسبت شهادت شهید فخری زاده گفتگویی در موضوع * #جهادعلمی در حوزه علمیه* انجام شد. برای رسیدن به این موضوع راه کارها و موانعی از طرف عزیزان اعضای گروه بیان شد که خلاصه ای از این گفتگو تقدیم دوستان میشود.
🔰🔰🔰🔰🔰
⭕️راه کارها
1️⃣یکی از مهمترین مسائل این است که حوزه علمیه در تعریف نسبت خود با جمهوری اسلامی دچار تردید است. اگر ما بتوانیم آرمان تمدن اسلامی را برای حوزه (به عنوان یکی از ارکان جمهوری) در حوزه نهادینه کنیم، آنگاه نقش حوزه را در تحقق این آرمان تبیین کنیم، می تواند، به تحقق این مسئله کمک کند
2️⃣ایجاد انگیزه در طلاب و باز کردن راه مناظره علمی
3️⃣تقلیل ایام تحصیل تا پایه ده به نهایتا پنج سال
4️⃣تسلط کامل بر اندیشه های بنیادین برخی اعلام که کاملا مشکل دست خالی در ایام تبلیغ رو به هزار رتبه حل میکنه.
5️⃣آغاز چالش تبلیغی و علمی در فضاهای اساسی تر مثل دانشگاه
6️⃣ورود سریعتر به فاز تدریس در حوزه
7️⃣شناخت استعداد طلبه و حرکت در مسیر استعداد
8️⃣ایجاد یک اندیشه و چهار چوب فکری برای طلبه
⭕️موانع
1️⃣مشخص نبودن هدف و مسیر طلبه
2️⃣عدم وضعیت مالی مناسب.
در مورد وضعیت مالی بحث مفصلی صورت گرفت که میتوان گفت گروهی موافق و گروهی مخالف بودند:
✅دوستان موافق فرمودند که چون وضع مالی خوبی برای طلاب نیست در نتیجه نمیتوانند ممحض در درس بشوند. دوستان مخالف هم این استدلالات را در جواب آوردند که وضعیت مالی مهم است اما نه خیلی و یا بعضی از دوستان فرمودند که وضع مالی بهتر باعث میشود در بعضی موارد روحیه تحصیل علم از بین برود و تضعیف بشود. و یا دوستانی فرمودند که علمایی مثل علامه طباطبایی وضع مالی خوبی نداشتند. مخالفین هم فرمودند این نوع مقایسه صحیح نمیباشد.
✅بعضی از دوستان هم فرمودند که اگر مهارت های تبلیغی و علمی خود را تقویت کنیم نسبت به بهبود وضعیت مالی کمک کننده است؛ مثلا دانشگاه ها که نیروی مبلغ با سواد میگیرند. بعضی دوستان سوال فرمودند که تقویت مهارت های تبلیغی و علمی، نیاز به سیر تحصیلی صحیح دارد و آن چیست؟ و عزیزی هم در جواب به این سوال، برخی از راهکارهای فوق را بیان کردند.
📌این خلاصه گفتگو را با سخنی از حضرت آقا(مد ظله العالی) که متناسب به بحث است و باعث تقویت روحیه جهادی میشود ، را به پایان میرسانیم.
💫حضرت آقا در جریان دیدار با طلاب و اساتید حوزه علمیه 89/7/29 فرمودند:
✨آن حقیقت اول که گفتیم نظام مستظهر به حوزههای علمیه است، به خاطر این است که نظریهپردازی سیاسی و نظریهپردازی در همهی جریانهای ادارهی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهدهی علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریهپردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریههای غربی، نظریههای غیردینی، نظریههای مادی جای آنها را پر خواهد کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعهای در خلأ نمیتواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتی دیگری، یک نظام اقتصادی دیگری، یک نظام سیاسی دیگری که ساخته و پرداختهی اذهان مادی است، میآید جایگزین میشود؛ همچنان که در آن مواردی که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد.
✨اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
♨️انشالله هم اندیشی بعدی را روز جمعه ۹۹/۹/۲۱ خواهیم داشت. شما هم با ما همراه شوید.
🤔🤔نظراتتان را برای ما ارسال کنید.
🔘لینک عضویت در گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
🌐@almorsalaat|رسانه حوزوی المرسلات
⭕️قرآن چه می گوید؟
🔰علامه طباطبایی
🌀ففرق بين أن يقول الباحث عن معنى آية من الآيات: ما ذا يقول القرآن؟ أو يقول: ما ذا يجب أن نحمل عليه الآية؟ فإن القول الأول يوجب أن ينسى كل أمر نظري عند البحث، و أن يتكي على ما ليس بنظري، و الثاني يوجب وضع النظريات في المسألة و تسليمها و بناء البحث عليها، و من المعلوم أن هذا النحو من البحث في الكلام ليس بحثا عن معناه في نفسه.
📚تفسیر المیزان، ج۱، مقدمه
#در_محضر_علامه #تفسیر
🔈@almorsalaat 👇👇
nokati-darbare-estezhar-v-tatbighe-ghavaede-osuly-bar-adelleh.mp3
1.46M
🌀نکاتی درباره #استظهار و #تطبیق قواعد اصولی بر متن ادله
🔰استاد علی فرحانی
🔸قواعد اصولی باید بدون دغدغه و بدون سختی بر دلیل پیاده شود.
🔸تفسیر همانند فقه است با این تفاوت که در تفسیر نیاز به بحث سندی نداریم و فقط دلالت را بحث می کنیم.
🔸نکاتی در روش شیخ در کار با ادله نقلی در رسائل و مکاسب
#فقه #اصول #تفسیر #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی
🔰رهبر معظم انقلاب
🔻یکی از خطرهایی که #انقلاب_اسلامی را پیوسته از روز اول تهدید میکرد، این بود که آرام و آهسته، از ارزشها و اصول و آرمانهایی که برمبنای آنها شکل گرفت منحرف شود و هویّت درونیاش به فراموشی سپرده شود.
🔸 اما چگونه میتوان از #استحاله ی هویّتیِ انقلاب جلوگیری کرد؟ چگونه میتوانیم ساخت درونی و باطنی و روح هویّتی انقلاب اسلامی را که در قالبِ این کالبد و صورت حقوقی و ساختاری شکل گرفته است از انحرافات محافظت کنیم؟
🔹 کتاب «صورت و سیرت انقلاب اسلامی» با بررسی جامعِ بیانات رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) طرحی برای پاسخ به پرسش بالا و این پیشگیری ارائه داده است.
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@qom_khamenei_ir
@almorsalaat
#تکذیب_شد
♨️تکذیب اظهارات منتسب به آیت الله فرحانی در مورد رهبر انقلاب
📌در پی توطئه اخیر دشمنان انقلاب اسلامی و دامن زدن به شایعه کاملا کذب و بی اساس بیماری رهبر معظم انقلاب اسلامی، اینبار این شایعه را به نقل از یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح کردند که تکذیبیه آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری را در پی داشت.
متن توضیحات آیت الله فرحانی در تکذیب این مسئله را بخوانید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
@almorsalaat
♨️حکومت، که شعبه اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه ص است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه است.
🔰امام خمینی (ره) ۶۶/۱۰/۱۶
▫️حکومت به معناى ولایت مطلقه اى [است] که از جانب خدا به نبى اکرم ص واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد ... و تعبیر به آنکه این جانب گفته ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته هاى این جانب [است].
▫️اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام ص یک پدیده بى معنا و محتوا باشد و اشاره مى کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى تواند ملتزم به آنها باشد: مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر آن تفسیر خارج است؛ و صدها امثال اینها.
▫️باید عرض کنم حکومت، که شعبه اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه ص است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند.
▫️آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى کنم.
#ولایت_فقیه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔉🔉بیانات استاد را بشنوید👇👇
nesbate-baeine-velayate-faghih-v-valayate-payambar.mp3
3.89M
♨️نسبت بین ولایت فقیه و ولایت نبی اکرم ص
🔰استاد علی فرحانی
🌀استاد در این صوت توضیحاتی را پیرامون این عبارت از امام بیان می کنند: «اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى معنا و محتوا باشد» ۶۶/۱۰/۱۶
#پای_درس_استاد #ولایت_فقیه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
آیت الله محمد یزدی دار فانی را وداع گفت @Farsna
درگذشت این یار دیرین امام و رهبری و استوانه استوار انقلاب و فقیه بصیر، که عمری را در راه دفاع از انقلاب و آرمان های آن سپری کردند و خاری در چشم دشمنان بودند، به رهبر انقلاب و حوزه های علمیه تسلیت عرض می کنیم. انشالله با امیرالمومنین ع محشور شوند. فاتحه ای را نثار روح شریفشان کنیم.
@almorsalaat
nokte-rejali-adame-adame-eshkale-zaafe-sanad-bar-asase-ebarate-rasael.mp3
1.06M
♨️ آیا روایت، با وجود #ضعف در #سند هم میتواند معتبر باشد؟
🔰استاد علی فرحانی
🔸شیخ انصاری در عبارتی در کتاب رسائل می فرماید: «نعم ثلاث روايات أخر منها لا تخلو من ضعف، و لا تقدح قطعا.»
🔸استاد در این صوت نکات مهمی را در مورد این عبارت و همچنین فرق بین اخباریین و اصولیین بیان می کنند. و میفرمایند: حضرت امام (ره)، تقریبا همه روایات کتاب "من لایحضر" را معتبر می داند.
🔹در مسائل علمی، تسرع در حکم کردن و تصدیق نداشته باشید. صبر کنید و همه مطالب را ببینید.
#پای_درس_استاد #اصول #رسائل
@almorsalaat
#گوهر_جاوید (۲)
⭕️۲مین جلسه از جلسات هفتگی #گوهر_جاوید
📚با معرفی رساله #الانسان_بعد_الدنیا
🔰 ارائه از حجت الاسلام سیدمجتبی #جواهری
📌پنجشنبه ۹۹/۹/۲۰ ساعت۲۱
✅پخش زنده از اینستاگرام👇
instagram.com/almorsalat
⬇️لینک دانلود کتاب👇
eitaa.com/palmorsalaat/42
@almorsalaat
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیتالله محمد یزدی ۱۹ آذر ۱۳۹۹
🔸بسم الله الرحمن الرحیم. درگذشت عالم #مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالیمقام و جامعهی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و بهطور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق #انقلابی و #مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همهی دورانهای #انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در ادارهی کشور همچون ریاست قوهی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی #انقلاب و #استقامت در این راه و #غیرت دینی و #انقلابی، نشانههای بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن #سنگین ذخیرهی معنوی مایهی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
@khamenei_ir
@almorsalaat
♨️ #تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
🔶 دوره آموزشی مجازی صراط انقلاب (تبیین گفتمان انقلاب اسلامی) جهت خادمان طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی، با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
⬇️دانلود صوت جلسات (۸جلسه)
eitaa.com/Ofoqemobin/752
eitaa.com/Ofoqemobin/752
#کلام_ولی
@almorsalaat
کیفیت تاثیر عوامل ماوراء ماده در عالم ماده.mp3
5.44M
🔊#مراتب_عالَم
🔰 تاثیر عوالم ماوراء بر عالم ماده
❇️استاد علی فرحانی
💠از نگاه هستی شناسی، عوالمی وجود دارد که از لحاظ وجودی اقوی و اشرف از عالم ماده هستند.
💠اما این اقوی و اشرف بودن تنها از لحاظ وجودی است لذا است که عالم شیاطین با اینکه عالمی منحوس است در عین حال از لحاظ رتبه وجودی اقوی از عالم ماده است.
♨️با توجه به این توضیح علت تاثیر سحر و جادو در عالم ماده معلوم شده و نیز تفاوت #معجزه و سحر هم در همین فضا جواب میگیرد.
#فلسفه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
💢 متن پیاده شده و صوت تدریس کتاب #شرح_لمعه 🔰استاد علی فرحانی 💠محدوده: ج۱ از ابتدا تا کتاب الزکاه
باسلام
قبل از ورود به سطح عالی و خواندن کتاب مکاسب و قبل از رفتن به درس خارج، حتما باید با یک دوره کامل از کتب فقهی از طهارت تا دیات آشنا شوید و ساختار این مباحث و مفاهیم آنها را بشناسید.
علاوه بر آن باید با سبک نوشتاری کتب فقهی قدما آشنا شوید.
همچنین لازم است که تطبیق قواعد اصولی بر مباحث فقهی را تمرین کنید.
همه این مزایا به علاوه امتیازات مهم دیگری را می توانید در تدریس #شرح_لمعه استاد علی فرحانی بدست آورید.
متن تدریس ایشان از ابتدا تا کتاب الزکاه توسط مجموعه #صُدا #پیاده شده است که فراگیری را تسهیل می کند.
⬇️لینک صوت و متن پیاده شده👇
eitaa.com/almorsalaat/2636
eitaa.com/almorsalaat/2636
#فقه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#اطلاعیه #کارگاه
✅معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم (ع) برگزار می کند:
📌اولین دورۀ کارگاه آموزش مجازی ویراستاری
🌐جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید:
eitaa.com/pemamkazem
eitaa.com/pemamkazem
📝#یادداشت| غبطه میخورم
🔸واقعا به حال امثال حضرت آیت الله یزدی غبطه می خورم.
🔸اینکه خدای متعال در دوران جوانی انسان را با #استادی همچون #امام_خمینی آشنا کند و شرایط استفاده #علمی از او را فراهم کند
🔸اینکه خدای متعال #بصیرت و #شهامتی را به انسان عطا کند که بتواند در بهترین دوران جوانی، عمرش را صرف مبارزه با طاغوت کند و در نابودی حکومت ظلم، شریک شود
🔸اینکه انسان به لطف خداوند بتواند در دوران #ولایت بزرگمردی همچون امام خمینی ولایت را پذیرا شود و به #جامعه_اسلامی خدمت کند
🔸اینکه خداوند توفیق دهد که در دوران ولایت رهبر انقلاب، با وجود اینکه سن ولی از او کمتر است، انانیت را کنار بگذارد و در رکاب او خدمت کند و حتی یکبار ابراز مخالفت نکند
🔸اینکه خداوند متعال به انسان #بصیرتی بدهد که در دوران های مختلف و بروز #فتنه ها، لغزش نکند و #استقامت در مسیر حق را حفظ کند
🔸اینکه خداوند #قناعتی به انسان عطا کند که در عین حال که بالاترین پستهای حکومتی و حوزوی را دارد، ساده زیستی را از دست ندهد و به دنبال #دنیا نرود
🔸و بالجمله اینکه انسان توفیق پیدا کند که عمرش را در سایه ولایت در راه تحقق #حکومت_اسلامی صرف کند
🔸همه این ویژگیها در آیت الله یزدی و سایر فرزندان خمینی همچون آیت الله مصباح (حفظه الله) و آیت الله جنتی (حفظه الله) و سردار سلیمانی، جمع شده است و واقعا به حال آنها غبطه می خورم.
🔹شادی روح و سلامتی همه فرزندان و تربیت شدگان #مکتب_خمینی سوره حمد قرائت کنیم.
🔰محسن ابراهیمی ۹۹/۹/۲۰
@almorsalaat