eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
591 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
13991028_01.mp3
23.75M
🔉| بیانات استاد علی فرحانی 📌دزفول، مسجد شهید توتونچی، یکشنبه ۹۹/۱۰/۲۸ @almorsalaat
⭕️ دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی(ره) 🔻به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیداردز؛ در گفتگو با احسان حاجیوند مسول واحد جرعه های اندیشه مرکز فرهنگی وارثین؛ یازدهمین نشست از سلسله جلسات جرعه های اندیشه با حضوراستاد شیخ علی فرحانی، مدرس کتب فقهی و اصولی امام خمینی(ره) در سطوح عالی حوزه در محل کتابفروشی وارثین برگزار شد. 🌐متن کامل خبر +گزارش تصویری در لینک زیر:👇 http://bidardez.ir/?p=3517 ______________________ 📍 bidardez.ir | بیدار دز http://eitaa.com/joinchat/1640759297Cd60b86bf75
هدایت شده از جرعه های اندیشه
13991028 - 11 شیخ علی فرحانی - دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی .mp3
19.88M
🔹با موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره 🔸 استاد شیخ علی فرحانی 🔹۲۸ دی ۱۳۹۹ کانال جرعه های اندیشه @jorehayeandishe
🌀| حرکت بر مسیر دستگاه آفرینش 🔰علامه طباطبایی 🔹انسان اول بايد ذات خود را شناخته و با نيروى تعقل و واقع‌‏بينى صلاح خود و جامعه خود را تشخيص داده، سپس دست به كار بزند، نه اين‏كه به هر جلوه فريبنده‌‏اى دل باخته، و خود را فراموش كرده، تسليم سيل عواطف بشود، و اختيار مقصد حقيقى را از دست بدهد، زيرا انسان جزو دستگاه عظيم آفرينش بوده، و هيچ‏گونه استقلالى ندارد، و در نتيجه راهى را بايد پيش گيرد كه سير دستگاه آفرينش برايش نشان دهد- اعتقاد حق و عمل حق- نه اين‏كه خود را مستقل توّهم كرده و پى دل‏خواه رفته و اسير عواطف گشته و پسند خود را به پسند دستگاه آفرينش ترجيح داده، در نتيجه از راه حقيقى منعطف، و از سرمنزل واقعى بازماند. 🔹فرق بسيار است ميان كسى كه طبق اشتهاى طبيعى، تا حدى كه اشتها دارد، غذايى بخورد و در نتيجه لذت ذائقه را نيز بيابد، و كسى كه به خاطر لذت ذائقه تا گلو غذا بخورد و بعد ناراحتى معده را با آشاميدن چندين بطرى آب‏هاى گازدار مضر رفع نمايد! و در غير وقت غذا اگر دستش آزاد است تخمه بشكند، وگرنه آدامس بجود! و در نتيجه كار را از دست طبيعت گرفته، و به دست صناعت سپرده و تدريجاً جهاز تغذيه را به دست فساد بدهد. 📚شیعه ص۱۰۵ @almorsalaat
darbare-hojyyati-ke-dar-kotobe-maaroofe-revayi-nist.mp3
8.75M
🔉| درباره حجیت روایاتی که در اصول اربعمائه و کتب اربعه وجود ندارد. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
💠در هم تنیدگی عدالت، عقلانیت و معنویت 🔰رهبر معظم انقلاب 84/6/8 ▫️اگر بخواهیم به معنای حقیقىِ خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بشدت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم است؛ دیگر . ▫️اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانیت به‌خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به‌کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار میشود؛ خیال میکند چیزهایی عدالت است، در حالیکه نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمیبیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازمِ رسیدن به عدالت است. ... اگر بخواهید عدالت را بدرستی اجرا کنید، احتیاج دارید به محاسبه‌ی عقلانی و به‌کار گرفتن خرد و علم در بخش‌های مختلف، تا بفهمید چه چیزی میتواند عدالت را برقرار کند و اعتدالی را که ما بنای زمین و زمان را بر اساس آن اعتدالِ خدادادی میدانیم و مظهرش در زندگی ما عدالت اجتماعی است، تأمین کند. ▫️اگر عدالت را از معنویت جدا کنیم - یعنی عدالتی که با معنویت همراه نباشد - این هم عدالت نخواهد بود. عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوىِ عالم وجود و کائنات نباشد، به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهد شد؛ .... عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. ▫️البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یک بُعدی است. بعضیها اهل معنایند، اما هیچ نگاهی به عدالت ندارند؛ این نمیشود. اسلام، معنویتِ بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانها ندارد؛ «من اصبح و لم یهتمّ بامور المسلمین فلیس بمسلم». آدم معنوییی که با ظلم میسازد، با طاغوت میسازد، با نظام ظالمانه و سلطه میسازد، این چطور معنویتی است؟ این‌گونه معنویت را ما نمیتوانیم بفهمیم. بنابراین معنویت و عدالت در هم تنیده است. @almorsalaat
🇮🇷 🌞حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی ) سال‌ها است که دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های را گوشزد می کنند، ایشان فرموده اند:اگرمن امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را نشان می‌دهد. ➖همان گونه که امروزه زندگی علمی در جهان بدون ، امکان پذیر نیست، نوجوانان و جوانان نیز به گوشی‌های هوشمند وابسته شده‌اند و کنار گذاشتن این دستگاه‌ها برای آنان بسیار دشوار است و باید در این زمینه کار و آموزشی از سوی نهادهای عمومی و نیز خانواده‌ها انجام شود اما در این میان طلاب و روحانیون از همه سنگین‌تر است. ➖باتوجه به منویات رهبرانقلاب، در نظر داریم با کمک طلاب و روحانیون سراسر کشور بزرگترین مجمع فعالان فضای مجازی را با تشکیل یک به وجود آوریم. 📎 شما هم دعوت هستید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1634598981Cba3a017858
☑️تواضع و حیای امام خمینی (ره) 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۳/۱۴ ⚡️شبی در یک جلسه خصوصی، با دو سه نفر از دوستان، منزل مرحوم حاج احمدآقا نشسته بودیم؛ ایشان هم نشسته بود. یکی از ما گفتیم: آقا شما  معنوی دارید، مقامات عرفانی دارید؛ چند جمله‌ای ما را نصیحت و هدایت کنید. آن مردِ با عظمتی که آن گونه اهل معنا و اهل سلوک بود، در مقابل این جمله ستایش‌گونه کوتاه یک شاگردش - که البته همه ما مثل شاگردان و مثل فرزندان امام بودیم؛ رفتار ما مثل فرزند در مقابل پدر بود - آن چنان در حال حیا و شرمندگی و تواضع فرو رفت که اثر آن در رفتار و جسم و کیفیّت نشستن او محسوس شد! در حقیقت ما شرمنده شدیم که این حرف را زدیم که موجب حیای امام شد. آن مرد شجاع و آن نیروی عظیم، در قضایای عاطفی و معنوی، این‌گونه و بود. @almorsalaat
▫️فقه روز 🔰تاملات، یادداشت‌ها و دروس حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2 👆👆 @almorsalaat
🌀خاطرات من از آیت الله مصباح ▫️تا آنجایی که به یاد دارم، اولین آشنایی بنده با ایشان، در دوران دانشجویی بود. سال ۸۴ که به دانشگاه وارد شدیم، هنوز بقایای جریان اصلاحات و مسائل و شبهات فکری توسط دنباله های دانشجویی آنان، ترویج می شد. ما که از همان ابتدا در سنگر بسیج دانشجویی قرار گرفتیم، با این مباحث مواجه شدیم و ملجا ما آثار شهید مطهری و آیت الله مصباح بود. خصوصا که جبهه اصلاحات به این دلیل که آیت الله مصباح پنبه افکار ایشان را زده بود، عنایت خاصی به ایشان داشتند. ▫️کتاب های نظریه سیاسی اسلام، کاوش‌ها و چالش‌ها، ولایت فقیه، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، جان‌ها فدای دین و برخی دیگر از کتب را در این ایام خواندم. ▫️در خاطرم هست که در سال ۸۵ در بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی تحت راهنمایی های مرحوم حجت الاسلام کرامت، عکس نوشته‌هایی از مطالب کتاب جان‌ها فدای دین ایشان در سطح دانشکده نصب کردیم. ▫️در سال ۸۵ از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه برای طرح ولایت کشوری (که حضور در آن برای هر بسیجی مایه افتخار بود) معرفی شدم ولی به دلایلی آن دوره را موفق به شرکت نشدم و به جای آن در طرح ولایت استانی خوزستان که الگوبرداری از طرح ولایت کشوری و در محضر استاد آیت الله فرحانی بود، شرکت کردم. ▫️در سال ۸۶ در اردوی تشکیلاتی بین دو ترم که با بسیج دانشجویی به قم آمدیم و اتفاقا بنده هم مسئول آن اردو بودم، در جلسه ای به محضر آیت الله مصباح رسیدیم و از بیاناتشان بهره‌مند شدیم. در همان اردو در جلسه ای در تهران خدمت آیت الله خوشوقت رسیدیم و در حاشیه جلسه در مورد آمدن به حوزه با ایشان مشورت کردم. ▫️محوریت و ساختار اصلی دوره‌ی معرفتی تشکیلاتی با برکت الصافات که توسط بسیج دانشجویی در سال ۸۷ ایجاد شد، اندیشه‌ها، آثار و شاگردان آیت الله مصباح بودند. ▫️از ایشان در سال ۸۸ در اوج فضای انتخاباتی آن سال، به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آمد و دانشکده علوم مزیّن به قدوم ایشان شد. حضور ایشان در آن ایام، تطهیر کننده حضور انتخاباتی چند روز قبل میرحسین بود. جلسه پر از استرسی بود. چون احتمال داشت که جلسه را برخی سبزی‌ها به هم بریزند. ▫️با این حال و هوا، از انگیزه های اصلی بنده برای آمدن به حوزه، جذابیت هایی بود که موسسه امام برای ما داشت و در سال ۸۸ وارد حوزه شدیم. ▫️بعد از اینکه به حوزه آمدیم، شرکت در درس اخلاق ایشان، از بهترین لحظات ما بود. ▫️از سال ۹۰ آشنایی بیشتر با اندیشه‌های فلسفی ایشان در جلسات تدریس بدایه استاد علی فرحانی و مطالعه نقدهای ایشان به علامه در کتاب تعلیقه بر نهایه و کتاب آموزش فلسفه اتفاق افتاد. هرچند همه اشکالات ایشان توسط استاد پاسخ داده می شد ولی توجه به نقدهای ایشان، در فهم عمق فلسفه علامه بسیار یاری کننده بود. ▫️سپس در سال ۹۲ دروس برهان شفا، نهایه و جلد اول اسفار را با صوت های ایشان کار کردیم. ▫️یکبار در جلسه ای عمومی در موسسه به محضر ایشان رسیدیم. بعد از جلسه با یکی از دوستان با آسانسور به طبقه پایین موسسه رفتیم. هنگام خروج از آسانسور، ناگهان ایشان را دیدیم و چون زیارتشان غیرمنتظره بود، دست پاچه شدیم و نمی دانستیم چکار کنیم. خدا توفیق داد و دست مبارکشان را بوسیدیم. ▫️در سال ۹۳ خدا با ما یار بود و با هماهنگی های ابوالزوجه که خود از دانش آموختگان موسسه است، جهت قرائت خطبه عقدمان در روز نیمه شعبان به محضرشان رسیدیم. آیت الله مصباح وکیل همسرم و حجت الاسلام جلالی وکیل بنده شدند. ▫️ بعد از گذشت چند سال از حضور در حوزه ایشان را یک فیلسوف، مفسر و حامی ولایت می دانستیم. در جلسات استاد فرحانی، متوجه شدیم که ایشان فقیه توانمندی هم هستند. ▫️وقتی متوجه شدم که ایشان از اخص شاگردان سلوکی آقای بهجت بوده اند، قدر و منزلتشان در نگاهم چند برابر شد. دیدن ایشان بر بالای قبر آقای بهجت در حرم، از شیرین ترین تصاویر بود. ▫️اینطور می توانم جمع بندی کنم که شخصیت فعلی خودم را بسیار تحت تاثیر اندیشه‌ها و سیره این عالِم تکرار نشدنی می دانم. هر چند زیاد به صورت حضوری به محضرشان نرسیدم، اما ایشان برای بنده جایگاه پدری داشتند و با رفتنشان داغدار شدم. 📌شادی روح متعالی ایشان فاتحه ای بخوانیم. ۹۹/۱۱/۲ کانال شخصی محسن ابراهیمی https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2