eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20210208-103200.mp3
13.81M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
💠مختار منحصر بفرد امام در تفسیر روایت 📌در جلسه درس امروز استاد فرحانی، متن مختار امام در تفسیر روایت لاضرر، شرح شد. 📌حضرت امام (ره) پس از بیان مقدمه بسیار مهم در تقسیم احکام به تبلیغی(ارشادی)، حکومتی و قضایی و سپس تبیین الفاظ دال و ظاهر در هر کدام از احکام، مختار خود را تفسیر روایت بیان می کنند. 📌ایشان معتقدند که روایت لاضرر، از دسته احکام حکومتی پیامبر است و حکم الهی نیست. در ادامه متن نظریه ایشان را میخوانیم. 👈قابل توجه است که لازم است قبل از خواندن نظر ایشان حتما مقدماتی را که بیان کردن، مطالعه شود و بدون آنها نظریه ایشان فهم نمی شود. 👇👇👇👇 ‏‏‏▫️فاعلم: أنّ حدیث نفی الضرر والضِّرار قد نُقل عن مسند‏‎ ‎‏أحمد بن حنبل بروایة عبادة بن الصامت فی ضمن قضایا رسول اللّٰه ص و لفظه: (وقضی أنْ لا ضرَرَ ولا ضِرار) وقد اتّضح أنّ لفظة‏‎ ‎‏«قضی» أو «حکم» أو «أمر» ظاهرة فیکون المقضیّ به من أحکام رسول اللّٰه بما‏‎ ‎‏أنّه سلطان أو قاض؛ ولیس من قبیل تبلیغ أحکام اللّٰه وکشف مراده تعالی ▫️و المقام‎‏ لیس من قبیل القضاء و فصل الخصومة، کما هو واضح، فیکون قولُه:‏‎ ‎‏(قضی أن لا ضرَرَ ولا ضِرار) ظاهراً فی أنّه من أحکامه بما أنّه سلطان، وأنه نهی‏‎ ‎‏عن الضرر والضِّرار بما أنّه سائس الأُمة و رئیس الملّة و سلطانهم و أمیرهم؛‏‎ ▫️فیکون مفاده أنّه حکم رسول اللّٰه و أمر بأن لایضرَّ أحد أحداً، و لا یجعله فی‏‎ ‎‏‏ضیق و حرج و مشقّة، فیجب علی الأُمّة طاعة هذا النهی المولوی السلطانی بما‏‎ ‎‏أنها طاعة السلطان المفترض الطاعة.‏ ▫️‏‏و بالجملة: کون النهی إلهیّاً خلاف ظاهر قوله: (قضی بذلک)، کما أنّ نفی‏‎ ‎‏الحکم الشرعی الضرری بقوله: (قضی أنّه لا ضرَرَ ولا ضِرار) خلاف الظاهر؛‏‎ ‎‏لعدم التناسب بین قضائه وبین نفی الحکم الضرری. هذا حال ما ورد من‏‎ ‎‏طرقهم.‏ ▫️‏‏و أما ما ثبت وروده من طُرقنا فهو قضیّة سَمُرة بن جُندَب، و ورود الحدیث‏‎ ‎‏‏فی ذیلها من غیر تصدیره بلفظ «قضی» أو «أمر» أو «حکم»، بل ورد بلفظ‏‎ ‎‏«قال»‏‎ لکن التامّل فی صدر القضیة وذیلها وشأن صدور الحدیث، ممّا یکاد أن‏‎ ‎‏یُشرف بالفقیه علی بان (لا ضرَرَ ولا ضِرار) حکم صادر منه ص بنحو الآمریة و الحاکمیّة بما أنّه سلطان و دافع للظلم عن الرعیّة، فإنّ‏‎ ‎‏الأنصاری لمّا ظلم و وَقع فی الحرج و الضِّیقة بورود سَمُرة بن جُندَب ـ هذا الفاسق‏‎ ‎‏الفاجر ـ علی أهله من غیر استئذان منه، و فی حالة یکره وروده علیه و هو فیها،‏‎ ‎‏شکا إلی رسول اللّٰه ص بما أنّه سلطان و رئیس علی الملّة؛‏‎ ‎‏حتی یدفع الظلم عنه، فأرسل رسول اللّٰه إلیه فأحضره، وکلّمه بما‏‎ ‎‏هو فی الأخبار، فلمّا تابّی حکم بالقلع ودفع الفساد، و حکم بأنه‏‎ ‎‏لایضر أحد أخاه فی حمی سلطانی و حوزة حکومتی، ▫️فلیس المقام‏‎ ‎‏بیان حکم اللّٰه، و أنّ الأحکام الواقعیّة ممّا لا ضرر فیها، و أنّه ـ تعالی ـ‏‎ ‎‏لم یشرّع حکماً ضرریّاً، أو أخبر أنّه ـ تعالی ـ نهی عن الضرر، فإنّ کلّ ذلک‏‎ ‎‏أجنبی عن المقام، فلیس فیهما شبهة حکمیّة و لاموضوعیّة، بل لم یکن شیء إلاّ‏‎ ‎‏تعدّی ظالم علی مظلوم وتخْلُف طاغٍ عن حکم السلطان بعد أمره بالاستئذان،‏‎ ‎‏فلمّا تخلّف حکَمَ بقلع الشجرة، و أمر بأ نّه لا ضرَرَ ولا ضِرار ـ أی الرعیّة ممنوعون‏‎ ‎‏عن الضرر و الضرار دفاعاً عن المظلوم و سیاسة لحوزة سلطانه وحمی‏‎ ‎‏حکومته.‏ @almorsalaat
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی ▫️طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم 📚نکاتی از معارف قرآن و عترت علیهم السلام 🎤آثار صوتی و تصویری 📣اعلام مراسمات ✏دست نوشته ها 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7
المرسلات
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاس
👆👆👆 این کانال متعلق به برادر ارجمند و فاضل گرامی، حجت الاسلام صادقی است. پیشنهاد میکنم که در کانال ایشان عضو شوید و از محتوای آن خصوصا ایشان در مداحی و مراثی اهل بیت (ع) بهره مند شوید. https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 @almorsalaat
242-99.11.21.mp3
32.94M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
🔰دلالت حدیث رفع (دلیل برائت شرعی) بر اجزاء در جلسه درس مناهج امروز بحث به بررسی دلالت حدیث رفع بر اجزاء رسید. گفته اند اشکالی که در این حدیث وجود دارد این است که لسان آن رفع نجاست است و با لسان اصالت الحل و الطهاره که اثبات است، تفاوت دارد. لذا در آصالت الحل و الطهاره، اجزاء قابل تصویر است، اما در این جا جعل جزئیت و شرطیت وجود ندارد که بخواهیم همانند آنجا حکومت و توسعه اجزاء و شرایط را ایجاد کنیم. استاد قبل از بیان پاسخ امام در این جلسه دو نکته را به عنوان مقدمه بیان کردند. 1- شاید کسانی که این اشکال را بیان کرده اند، نگاهشان این بوده است که چون جزئیت و شرطیت از احکام وضعی است و در احکام وضعی طبق مبنای شیخ جعل مستقیم نداریم، بلکه باید بتوانیم یک حکم تکلیفی داشته باشیم و سپس از حکم تکلیفی حکم وضعی را انتزاع کنیم، در اینجا چون لسان آن نفی است، نمی توانیم حکم تکلیفی و سپس حکم وضعی داشته باشیم. 2- در بحث اجزاء و شرایط (که در عین حال که درصد بالایی از مباحث فقه و اصول را شامل می شود، اما مظلوم است و بای مستقلی برای آن در اصول نداریم) همینطور که امام (ره) در کتاب الاستصحاب در بحث مقتضی و مانع و ... تبیین کرده اند، عقلا بین لسان نفی و اثبات تفاوتی قائل نمی شوند و این ها را به هم بر می گردانند. برای آنها جعل طهارت و نفی نجاست، یک معنا و مفهوم را دارد. با این مقدمه انشالله در جلسه آینده وارد در پاسخ به اشکال خواهیم شد. @almorsalaat
mazloomiate-adelle-ajza-v-sharayet-dar-osul.mp3
1.23M
🌀|مظلومیت بحث اجزاء و شرائط در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 🔸متاسفانه با این وجود که بخش معظمی از مباحث فقهی و اصولی مربوط به ادله اجزاء و شرائط است، اما چون این مباحث باب مستقلی در علم اصوال ندارد و در مباحث مختلف مثل صحیح و اعم، مقدمه واجب، اقل و اکثر و ... پخش شده است، به خوبی به آن پرداخته نمی شود. 🔸برخی از نام گذاری های ابواب علم اصول (مانند عنوان مقدمه واجب، جامع و ...) که به اجزاء و شرائط می پردازند نیز رهزن شده اند و سبب شده است که برخی، بابی مثل مقدمه واجب را که به تفصیل به مسئله اجزاء و شرائط پرداخته است را زائد و ناکارآمد بدانند. @almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
به تعبیر استاد، اهمیت و جایگاه تفکیک شئون پیامبر و به تبع آن تفکیک احکام، همانند اصالت وجود در فلسفه است. صدرا با اثبات اصالت الوجود، تاریخ فلسفه را به قبل از اصالت وجود و بعد از آن تقسیم کرد و این مسئله بر همه مسائل فلسفی اثر گذار است. تفکیک شئون پیامبر به: مبلّغ، قاضی و سلطان و به تبع تقسیم احکام ایشان به تبلیغی (ارشادی)، قضائی و حکومتی، چنین جایگاهی در فقه دارد به گونه ای که قبل از بررسی هر حکم فقهی و اسلامی، ابتدا باید مشخص کنیم که این حکم از کدام دسته است. این نگاه، از مبانی مهم حضرت امام (ره) در نظریه ولایت فقیه است. استاد در انتهای این جلسه برخی ثمرات آن را مثل تأثیر بر مسئله بیان کردند. بشنوید. @almorsalaat
♨️|شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. 🔰رهبر معظم انقلاب 68/3/17 🌀شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. او وديعه‏ى خدا در دست ما، حجت خدا بر ما، و نشانه‏ى عظمت الهى بود. وقتى انسان او را مى‏ديد، عظمت بزرگان دين را باور مى‏كرد. ما نمى‏توانيم عظمت پيامبر (ص)، امير المؤمنين (ع)، سيّدالشّهداء (ع)، امام صادق (ع) و بقيه‏ى اوليا را حتّى درست تصور كنيم؛ ذهن ما كوچك‏تر از آن است كه بتواند عظمت شخصيت آن بزرگ‏مردان را در خود بگنجاند و تصور كند؛ اما وقتى انسان مى‏ديد شخصيتى باعظمت امام عزيزمان و با آن همه ابعاد گوناگون: ايمان قوى، عقل كامل، داراى حكمت، هوشمندى، صبر و حلم و متانت، صدق و صفا، زهد و بى‏اعتنايى به زخارف دنيا، تقوا و ورع و خداترسى و عبوديت مخلصانه براى خدا، دست‏نيافتنى است، و مشاهده مى‏كرد كه همين شخصيت عظيم، چگونه در برابر آن خورشيدهاى فروزان آسمان ولايت، اظهار كوچكى و تواضع و خاكسارى مى‏كند و خودش را در مقابل آن‏ها ذره‏يى به حساب مى‏آورد، آن‏وقت انسان مى‏فهميد كه پيامبران و اولياى معصومين (ع) چقدر بزرگ بودند. @almorsalaat
🇮🇷امروز نیز همه ما با ماشین و موتور و پیاده و سالروز انقلابمان را جشن گرفتیم. @almorsalaat
🔰غلظت طریقه و مخالفت با وجاده ♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته. 📚رجال الکشّی ج2 ص796 پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند. این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به شد. در این نگاه احادیث ای معتبر نیست. در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید‌ فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار بی اعتبار خواهد بود. ✍محسن ابراهیمی @rooz_fiq
🌀| جزوه تبیینی بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و پدافند نیروی هوایی ارتش ۹۹/۱۱/۱۹ farsi.khamenei.ir/news-content?id=47320 @Khamenei_ir @almorsalaat