المرسلات
♨️هر کسى باید احساس کند که وظیفه دارد از جهت معنوی، روحی و معنوی خود را آماده بکند/ هیچ کس نمیتواند
♨️هر کسى باید احساس کند که وظیفه دارد از جهت معنوی، روحی و معنوی خود را آماده بکند/ هیچ کس نمیتواند بگوید که ظهور مهدى (علیه الصّلاة و السّلام) در آیندهى نزدیکى نیست؛ شاید در زمان حیات ما بود؛ شاید این توفیق براى مردم این نسل وجود داشت.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۸/۱۱
💠💠💠💠💠💠💠
🔹مسئلهى اعتقاد به مهدى یک جنبهى فردى دارد و آن جنبه این است که هر کسى باید سعى کند یک رابطهى شخصى میان خود و ولىّاللّهالاعظم (ارواحنا فداه) به وجود بیاورد.
🔹همه باید میان قلب خود و روح خود و آن وجود مقدّسى که مظهر اسماء و صفات الهى است، مظهر قدرت و علم الهى است، وعاء کامل معرفتاللّه است، یک ارتباطى به وجود بیاورند؛ با توجّه، با توسّل، با سخن گفتن، با اظهار ارادت کردن و خود را آماده نگه دارند؛
🔹همه باید خودشان را آماده نگه دارند. هیچ کس نمیتواند بگوید که ظهور مهدى (علیه الصّلاة و السّلام) در آیندهى نزدیکى نیست؛ ما نمیدانیم، شاید در آیندهى نزدیکى بود؛ شاید در زمان حیات ما بود؛ شاید این توفیق براى مردم این نسل وجود داشت. مگر میشود با آلودگى، با ضعف نَفْس، با عدم اصلاح نَفْس در دوران دولت حق و حکومت الهى او با آن بزرگوار رابطه برقرار کرد؟ باید خود را آماده کنیم؛ هر کسى باید احساس کند که وظیفه دارد خود را آماده بکند؛ این آمادگى معنوى است، روحى است، آمادگى ایمانى است.
🔹هر کسى باید از امید و ایمان و نورانیّت، سرمایهى عظیمى در خود ایجاد بکند تا شایستهى این بشود که از نزدیکان آن حضرت، از خواصّ آن حضرت، از یاران آن بزرگوار، از همکاران او در حرکت عظیم جهانىاش قرار بگیرد. باید خودمان را آماده بکنیم. اگر از نزدیکان او نشدیم، اگر از پیروان او نشدیم، آن وقت شقاوتى بالاتر از این نیست... .
#کلام_ولی #مهدویت
@fater290
#یادداشت
♨️معلمِ بزرگ انتظار؛ امام سید علی خامنه ای
🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🔅گزیده یادداشت👇👇
🔺اما انقلاب #امام در نهایت به دست #معلمِ_بزرگ_انتظار رسید. به صورت واضح و مشخص امام سید علی #خامنه ای پر فروغ ترین رهبرِ فعال تشکیلاتی برای تحقق مقدمات ظهور حضرت حجت است. او در طول 30 سال گذشته از ایده بزرگ امام خمینی (ره) محافظت کرد، و ایده انتظار فعال را با قدرت به گفتمان غالب تبدیل کرد. او در تمام اتفاقات بزرگ تاریخ در سه دهه گذشته موضع گرفت مسیر حق و باطل را به روشنی مشخص می کرد.
🔺امام خامنه ای شیعه را به یکی از قدرتهای بزرگ و غیر قابل انکار تبدیل کرد و بزرگترین و فراگیرترین ارتش شیعیان و آزادگان جهان در طول تاریخ را تشکیل داده و امروز از تهران تا مرزهای رژیم صهیونیستی در دستان کسانی است که «لبیک یا مهدی» می گویند. ارتشی که تنها به قوه نظامی متکی نیست و جهان بینی بین المللی و الهی اش در تمام عالم برافراشته شده است. او معلمِ #قاسم_سلیمانی است کسی که شهادتش چنان فطرتها را برانگیخت که تا امروز دیدن چهره اش خشم انقلابی همراه با معنویت به ارمغان می آورد.
🌀متن کامل یادداشت را در کانال افق مبین بخوانید
👇👇👇
eitaa.com/Ofoqemobin/311
#مهدویت #کلام_ولی
@fater290
♨️اَعدی عَدُوِّک نفسک
🔹اَعدی عَدُوِّک همین نفْسی است که در انسان هست. این از همه دشمنها برای انسان دشمنتر است. همه دشمنهای عالَم آن قدری که از آنها میآید این است که انسان را بکُشند، زجرش بدهند؛ اما آنکه بَیْنَ جَنْبَیکَ آن «نفس اماره» انسان، آن غیر این است که انسان را بکشد؛ انسانیت را میکشد! همه عالم جمع بشوند که انسانیت شما را بکشند، تا آن چیزی که در خود شما هست، آن نباشد و تغییر نکند، کسی نمیتواند. اعدی عدوک همین نفْسی است که بَین جنبیک.
📚صحیفه امام، ج8 ص324
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان
@fater290
negahe-erfani-ensanshenasane-be-maad.mp3
5.32M
🔉🔉 #بشنوید
♨️ نگاه عرفانی (انسان شناسانه) به مسئله معاد
🔰 استاد علی فرحانی
🌐🌐🌐🌐🌐
⚡️استاد در این صوت به صورت خلاصه، اجمالی از تصویر مسئله معاد را از نگاه انسان شناسی عرفانی تبیین می کنند.
📌گزیده ای از جلسات تدریس شواهدالربوبیه
#پای_درس_استاد
#فلسفه #عرفان
@fater290
المرسلات
💠برای فهم معارف دین #اجتهاد لازم است @fater290 📌 #بخوانید 👇 👇 👇
💠برای فهم معارف دین #اجتهاد لازم است
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۲/۱۸
🌟یک نکته راجع به «درس خواندن» عرض میکنم: درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشیاش مربوط به عقل است، بخشیاش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ استفادهی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است.
☀️خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی از طلبهها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوهی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🌟اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از #نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد.
🌟پس درس خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند.
🌟طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
#کلام_ولی #جام_جم_اجتهاد
#حوزه_علمیه #علوم_انسانی_اسلامی
@fater290
المرسلات
💠تفاوت عبادت عارفین و غیرعارفین 🔰علامه طباطبایی (ره) @fater290👇👇👇
💠تفاوت عبادت عارفین و غیرعارفین
🔰علامه طباطبایی (ره)
🔺طريق معرفة النفس ... هو أن يوجّه الإنسان وجهه للحقّ سبحانه و ينقطع عن كلّ صارف شاغل عن نفسه إلى نفسه حتّى يشاهد نفسه كما هي و هي محتاجة بذاتها إلى الحقّ سبحانه.
🔺و ما هذا شأنه لا ينفكّ مشاهدته عن مشاهدة مقوّمه. فإذا شاهد الحقّ سبحانه عرفه معرفة ضروريّة، ثمّ عرف نفسه به حقيقة؛ لكونها قائمة الذات به سبحانه، ثمّ يعرف كلّ شيء به تعالى.
🔺 ... و بالجملة، فإذا شاهد ربّه عرفه و عرف نفسه و كلّ شيء به و حينئذ يقع التوجّه العبادي موقعه و يحلّ محلّه؛ إذ بدونه كلّ ما توجّهنا إليه فقد تصوّرنا شيئا كائنا ما كان. و هذا المفهوم المتصوّر، و الصورة الذهنيّة، و كذا مطابقة المحدود المتوهّم غيره سبحانه، فالمعبود غير المقصود. و هذا حال عبادة غير العارفين من العلماء باللّه، و قبول هذا النحو من العبادة مع ما عرفت من شأنها من فضل اللّه تعالى محضا. قال سبحانه: وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً.
🔺و هذا بخلاف عبادة العارفين باللّه المخلصين له فإنّهم لا يتوجّهون في عبادتهم لا إلى مفهوم و لا إلى مطابق مفهوم بل إلى ربّهم جلّت عظمته و بهر سلطانه.
🔺قال سبحانه: "سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ* إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ". و من هنا يظهر أنّ المراد بالمخلصين هم الذين أخلصوا (بالبناء للمجهول) للّه سبحانه، فلا حجاب بينهم و بينه و إلّا لم يقع وصفهم موقعه. و حيث إنّ الخلق هم الحجاب كما قال سيّدنا موسى بن جعفر عليه السّلام: «ليس بينه و بين خلقه حجاب إلّا خلقه» - الحديث، فهم لا يرون الخلق و إنّما يقصدون الحقّ سبحانه.
🔺و في تفسير العسكري عليه السّلام: و قال محمّد بن عليّ الباقر عليه السّلام: «لا يكون العبد عابدا للّه حقّ عبادته حتّى ينقطع عن الخلق كلّهم إليه، فحينئذ يقول: هذا خالص لي فيقبله بكرمه».
🔺و قال جعفر بن محمّد عليه السّلام: «ما أنعم اللّه على عبد أجلّ من أن لا يكون في قلبه مع اللّه غيره» و قال محمّد بن عليّ يعني الجواد عليه السّلام: «أفضل العبادة الإخلاص».
🔺و ممّا مرّ من البيان أيضا يظهر معنى قوله سبحانه حكاية عن إبليس: فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ، و قوله سبحانه: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ* إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ الآيات. إذ هؤلاء مستغرقون فيه سبحانه، و لا يرون إبليس، و لا وسوسته و لا إحضارا، و لا حسابا، و إليه الإشارة في الحديث القدسي: «أوليائي تحت قبائي، أو ردائي»
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
@fater290
1_93801809.mp3
1.41M
🔊🔊 #بشنوید
‼️#نکته ای #مهم در باب
♨️ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی
🔰استاد علی فرحانی
✅در مباحث ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی، باید مراقب باشیم که مباحث ظرفیت شناسی را ناظر به حل مسائل علوم انسانی بیان کنیم و به بهانه ظرفیت شناسی، وارد در تحقیق و تبیین خود مسائل آن علم اسلامی (مانند عرفان، فلسفه و ...) نشویم.
📌گزیده ای از جلسات تبیین نظام استنباطی امام خمینی (ره)، 97-98، موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@fater290