#معرفی_کتاب
#کتابخانه_المرسلات
💢برای آشنایی بیشتر از کتب علمی و دسترسی آسان به آنها، در کتابخانه مجازی کانال المرسلات، حتما با ما همراه باشید. 👇
@palmorsalaat
📌شما هم اگر کتاب جدیدی مطالعه کردید و #پیشنهاد_کتاب_علمی داشتید حتما با ما به اشتراک بگذارید 👇👇👇
@admin_morsalat
#کانال_المرسلات
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌أین الرجبیون/ و لدینا مزید
❇️گدایی گردد از یک جذبه شاهی
❇️به یک لحظه دهد کوهی به کاهی
🎙علامه حسن زاده
#رجب_شعبان_رمضان
#ایام_اعتکاف
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
#حضرت_زینب(س)
◾️ما رأینا الا جمیلا
📌وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم/ آنی که مخالف اسلام است برای ما تلخ باشد و آن چیزی که برای اسلام است برای ما شیرین باشد/ انقلاب ما برای اسلام بوده است
🔰امام خمینی (ره)
🔅ما این انقلابی که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طوری که از اول ندای او بلند شد و الان هم این ندا بلند است، این انقلاب برای اسلام بوده است نه برای کشور، نه برای ملت، نه برای به دست آوردن یک حکومت؛ برای اینکه اسلام را از شرّ ابرقدرتها و جنایتکارهای خارجی و از شرّ سلیقههای کج داخلی و داخل اسلامی نجات بدهد.
🔅این انگیزه، انگیزهای است که اگر در جوانهای ما ملاحظه بفرمایید، در عموم ملت ملاحظه بفرمایید، البته استثنا دارد، در همه جا استثنا هست، در زمان رسول الله هم استثنا بود، همیشه این استثناها هست، اما وقتی که وجهه عمومی مردم را در این حرکتهایی که دارند، در این شور و شوقی که دارند و رو به مرگ میروند با شور و شوق، از هر کدام بپرسید که تو چرا داری میروی به جبهه، میگوید: برای خدا، برای اسلام، برای خدا، برای امر خداست. اما اگر فرض کنید که از یک سرباز روسی بپرسند که تو برای جبهه میروی چه بکنی؟ او میگوید: میخواهم این کشور را به دست بیاورم، میخواهم قدرت خودم را توسعه بدهم.
🔅در عالم همیشه همینطور است. ما باید فکر این معنا باشیم که ما تلخیها و شیرینیها داشتیم. اما تلخیهایی که داشتیم برای این است که، ما معارفمان ناقص است.
🔅شما ملاحظه کنید که بهترین خلق الله در عصر خودش، حضرت سیدالشهدا - سلام الله علیه - و بهترین جوانان بنی هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند با شهادت، لکن وقتی که در آن مجلس پلید یزید صحبت میشود، حضرت زینب - سلام الله علیها - قسم میخورد که ما رَایْنا الّا جَمیلاً؛
🔅رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است، قیام برای خدا بوده است.
🔅وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم، منتها ما چون ناقص هستیم و نرسیدیم به آن مقامی که باید برسیم، از این جهت تلخی داریم. ما البته تلخیها داشتیم به حسب این وضع روحیای که داریم.
🔅از ما اشخاص بزرگ شهید شده است به دست اشخاص پلید، و خانوارها، خانوادهها، اطفال اینها الآن دارند کشته میشوند و این برای ما سخت است، برای ما دشوار است، لکن وقتی انگیزه را ملاحظه کنیم و غایات اعمال را ملاحظه کنیم و اگر بفهمیم این مقاصدی که انبیا داشتند و آن کارهایی که انبیا کردند و آن کارهایی که در صدر اسلام واقع شده است چه جور بوده است، برای ما سهل میشود؛ یعنی، خوف از بین میرود، تلخی مبدّل به لذت میشود، ناگواری مبدل به گوارایی میشود.
🔅و هرچه طرف این انگیزه پیش برویم و این مطلب روحی را بر خودمان تزریق کنیم و با مجاهدت پیش برویم، این اسباب این میشود که هیچ تلخی، ما در دنیا نبینیم مگر آن چیزی که مخالف اسلام است. آنی که مخالف اسلام است برای ما تلخ باشد و آن چیزی که برای اسلام است برای ما شیرین باشد.
📚صحیفه امام جلد ۲۰ ص ۲۰۵
#حضرت_زینب(س)
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مقامِ غیر قابل توصیف حضرت زینب(س)
🔰مقام معظم رهبری
◾️#زینب (سلام اللَّه علیها)، هم در حرکت به سمت #کربلا، همراه امام حسین؛ هم در حادثهی روز #عاشورا، آن سختیها و آن محنتها؛ هم در حادثهی بعد از شهادت #حسین_بن_علی (علیهالسّلام)، بی سرپناهی این مجموعهی به جا ماندهی کودک و زن، به عنوان یک #ولىّ_الهی آنچنان درخشید که نظیر او را نمیشود پیدا کرد؛ در طول تاریخ نمیشود نظیری برای این پیدا کرد.
◾️بعد هم در حوادث پی در پی، در دوران #اسارت زینب، در #کوفه، در شام، تا این روزها که روز پایان آن حوادث است و شروع یک سرآغاز دیگری است برای حرکت اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی و پیش بردن جامعهی اسلامی.
◾️برای خاطر همین مجاهدت بزرگ، #زینب_کبری (سلام اللَّه علیها) در نزد خداوند متعال یک مقامی یافته است که برای ما قابل توصیف نیست.
📚بیانات ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله_01.mp3
21.55M
🔊#حضرت_زینب| انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله (ع)/ ولایت مداری در سیره حضرت زینب(س)/ ترکت الخلق طرا فی هواکا و أیتمت العیال لکی أراکا/ اشاره ای به عظمت خطبه فاطمه صغری (س) در کوفه
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس شرح لمعه. سال 90
#حضرت_زینب
#انسان_شناسی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
📌علامه طباطبایی، صاحب تفکری عمیق بود/ ایشان مصر بودند بر اینکه میان علوم خلط نشود/ حین بحث فلسفی هیچ حدوسط عرفانی و تفسیری و ... را دخیل نمیکردند/ به همین خاطر ملامحسن فیض را تمجید میکردند
🔰علامه طهرانی
🌀روش علمى: استاد،مردى متفكّر و در تفكّر عميق بودند. هيچگاه از مطلبى به آسانى عبور نمىكردند؛و تا بعمق مطلب نمىرسيدند و اطراف و جوانب آنرا كاوش نمىنمودند دست بر نمىداشتند.
🌀در بسيارى از مواقع كه يك سؤال بسيط و سادهاى از ايشان مىشد،در يك مسألۀ فلسفى و يا تفسيرى و يا روائى،و ممكن بود با چند كلمه جواب،فورى پاسخ داده شده و مطلب تمام شود؛ايشان قدرى ساكت مىماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع ردّ و قبول را بررسى و بحث مىنمودند كه حكم يك درسى را پيدا مىكرد. در مباحث فلسفى از دائرۀ برهان خارج نمىشدند؛و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قياسات برهانيّه جدا مىكردند،و تا مسأله به اوّليّات و نظائرها منتهى نمىشد دست بر نمىداشتند.
🌀و هيچگاه مسائل فلسفى را با مسائل شهودى و عرفانى و ذوقى خلط نمىنمودند؛در مسائل فلسفى-در موقع تدريس-يك سخن از مسائل شهودى داخل نميشد؛و در اين جهت با صدر المتألّهين و حكيم سبزوارى فى الجمله متفاوت بودند.
🌀بسيار دوست داشتند كه در هر رشته از علوم،بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احكام همان علم بحث و گفتگو شود؛و علوم با يكديگر درهم و برهم نگردند. و بسيار رنج مىبردند از كسانيكه فلسفه و تفسير و اخبار را با هم خلط مىكنند؛ و چون برهان دستى از آنها نمىگيرد و در مسأله در مىمانند به روايات و تفسير متوسّل مىشوند و با استشهاد به آنها مىخواهند برهان خود را تمام كنند.
🌀از مرحوم ملاّ محسن فيض كاشانى بسيار تمجيد مىكردند و مىفرمودند:اين مرد جامع علوم است و بجامعيّت او در عالم اسلام كمتر كسى را سراغ داريم؛و ملاحظه مىشود كه در علوم مستقلاّ وارد شده،و علوم را با هم خلط و مزج نكرده است .
🌀در تفسير « صافى » و « أصفى » و « مُصفَّى » كه روش تفسير روائى را دارد،ابداً وارد مسائل فلسفى و عرفانى و شهودى نمىگردد. در اخبار،كسيكه كتاب « وافى » او را مطالعه كند مىبيند يك اخبارى صرف است و گوئى اصلاً فلسفه نخوانده است . در كتابهاى عرفانى و ذوقى نيز از همان روش تجاوز نمىكند،و از موضوع خارج نمىشود؛با اينكه در فلسفه استاد و از مبرّزان شاگردان صدر المتألّهين بوده است.
📚مهرتابان. ص 42_43
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#کلام_بزرگان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
1.51M
⁉️مشاوره
🔰سوال: بنده ک زیاد منبر میرم در رسانه و غیررسانه حداقل هفته ای ۳ جا میرم ایام تبلیغی هم که هیچ. بالطبع سرو کارم با روایات و تفسیر هست کتاب های تاریخی همچنین فلذا از فقه و اصول و ادبیات و فلسفه و اینا ک خیلیم علاقه دارم عقب میممونم .... بنظرتون چیکار کنم؟
🎙حجت الاسلام ابراهیمی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
⁉️مشاوره 🔰سوال: بنده ک زیاد منبر میرم در رسانه و غیررسانه حداقل هفته ای ۳ جا میرم ایام تبلیغی هم ک
#طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
📌مجموعه جلسات طلبه موفق استاد را میتوانید در پست پائین ببینید. 👇👇👇
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق:
❇️مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع #روش_زندگی و #تحصیل_طلبگی است.
✅با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامهریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
✅بحمدالله تا به حال افراد زیادی از این مجموعه صوتی استفاده کرده و راه حل بسیاری از مشکلات تحصیلی خود را یافته اند و با نگاهی صحیح، انگیزه کافی برای تحصیل علمی را به دست آورده اند.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی
eitaa.com/almorsalaat/4158
2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
eitaa.com/almorsalaat/4183
3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی
eitaa.com/almorsalaat/4238
4️⃣آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4296
5️⃣آشنایی با علم #اصول و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4337
6️⃣آشنایی با علم #فقه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4361
7️⃣آشنایی با علم #ادبیات و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4435
8️⃣ آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4475
#پای_درس_استاد_فرحانی #طلبه_موفق #مهارت_های_تحصیل_علم
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
#شهید_مطهری
📌گرایش به توحید، فطری انسان است/ آنچه سوال برانگیز است عدم گرایش به دین است/ شک، گذرگاه خوب و لازمی است اما منزلگاه بدی است/ ماتریالیسم، شک را منزلگاه خود قرار داده است
🔰شهید مطهری
🌀طرح اين بحث به اين كيفيّت كه علل گرايشهاى مادّى چيست، طبعاً نمودار اين است كه ما مدّعى هستيم انسان بالطّبع نمىبايست گرايش مادّى پيدا كند؛ مادّيگرى يك جريان مخالف طبيعت و فطرت انسان است و چون بر خلاف اصل است، بايد به جستجوى علّت آن پرداخت و از سببى كه آن را بر خلاف اصل و قاعده به وجود آورده كاوش نمود.
🌀 و به عبارت سادهتر، اعتقاد به خدا حكم سلامت را دارد و گرايش مادّى حكم بيمارى را. هيچگاه از سرّ سلامت نبايد پرسيد، زيرا سلامت بر طبق مسير و جريان طبيعى نظام خلقت است؛ امّا اگر ديديم فردى يا جمعيّتى بيمارند، آنجا بايد پرسيد: چرا اين افراد بيمار شدند؟ چه موجباتى سبب بيمارى آنها شده است؟
🌀اين نظر ما درست بر خلاف آن است كه در كتب «تاريخ اديان» معمولًا اظهار نظر مىكنند. نويسندگان آن كتب غالباً به دنبال اين مىگردند كه چرا بشر گرايش دينى پيدا كرد؟
🌀از نظر ما گرايش دينى نيازى به پرسش ندارد. آن، كشش فطرت است، بلكه بايد كاوش كرد كه چرا بشر گرايش به بىدينى پيدا كرد؟ فعلا نمىخواهيم اين بحث را دنبال كنيم كه آيا دينى بودن يك امر طبيعى است و بىدينى امرى غير طبيعى و يا بر عكس است؟ زيرا از نظر موضوع بحث اصلى، ضرورتى نمىبينيم.
🌀البتّه اين مطلب را بايد توجّه داشت كه مقصود اين نيست كه چون گرايش توحيدى يك گرايش فطرى و طبيعى است، آنگاه كه در سطح تعقّلات علمى و فلسفى طرح مىشود هيچ گونه سؤالى به وجود نمىآورد. خير، مقصود اين نيست.
🌀اين مسأله مانند هر مسأله ديگر هر چند مورد تأييد يك غريزه فطرى باشد، آنگاه كه در سطح تعقّل طرح مىشود، طبعاً سؤالات و اشكالات و شكوك و شبهاتى براى مبتدى به وجود مىآورد و راه حلهاى لذّتبخشى هم در همان سطح دارد. على هذا ما نمىخواهيم شكوك و شبهاتى كه واقعاً براى افرادى پيش مىآيد ناديده بگيريم و يا آنها را ناشى از خبث طينت و سوء سريره آنها بدانيم. خير، چنين نيست.
🌀پيدايش شكوك و شبهات در اين زمينه آنگاه كه بشر مىخواهد همه مسائل مربوط به اين موضوع را حل كند، يك امر طبيعى و عادى است و همين شكوك است كه محرّك بشر به سوى تحقيق بيشتر است. و لهذا ما اين نوع شكوك را كه منجر به تحقيق بيشتر مىشود، مقدّس مىشماريم، زيرا مقدّمه وصول به يقين و ايمان و اطمينان است.
🌀شك آنگاه بد است كه به صورت وسواس درآيد و آدمى را به خود سرگرم كند، آنچنانكه مىبينيم بعضى افراد از اينكه مىتوانند در مسائل ترديد كنند لذّت مىبرند و آخرين منزل سير فكرى خود را ترديد و دودلى مىدانند. اين حالت، حالت بسيار خطرناكى است، بر خلاف حالت اوّل كه مقدّمه كمال است.
🌀لهذا مكرّر گفتهايم كه #شك، #گذرگاه_خوب و لازمى است امّا توقّفگاه و #سرمنزل_بدى.
🌀بحث ما اكنون درباره افراد يا گروههايى است كه شك را توقّفگاه و آخرين منزل خويش ساختند. به عقيده ما ماترياليسم هر چند خود را يك مكتب جزمى معرّفى مىكند، ولى جزء مكاتب شك است. منطق قرآن نيز درباره اينها همين است. قرآن مىگويد: «حدّ اكثر اين است كه دچار برخى شكوك و ظنون هستند، ولى در عمل، آن را به صورت جزم و علم و يقين در مىآورند.»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 473
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b