💢 امروز اسلام به روحانیت سپرده شده و مهذب نبودن روحانیت سبب شکست اسلام می شود.
🔰 امام خمینی(ره)
💠 اگر امروز جامعه روحانیت در سرتاسر کشور ما، چه روحانیینی که اشتغال به یک عملی داشته باشند از اعمالی که در جمهوری اسلامی لازم است و چه آنهایی که اشتغال ندارند، چه ائمه جمعه و چه ائمه جماعات و چه علمایی که در غیر این دو شغل هستند و در بین مردم برای ارشاد هستند، و چه وعاظ محترم، اینها الآن اسلام سپرده به اینهاست.
💠 امروز که اسلام به دست آنها سپرده شده است و تمام عذرها منقطع شده است، نمیتوانند بگویند نمیتوانستیم، نمیتوانند بگویند نمیدانستیم، نمیتوانند بگویند که رژیم شاهنشاهی ما را نمیگذاشت کاری انجام بدهیم. همه اینها مرتفع شده است، و اسلام به دست شما افتاده است، به دست روحانیون در سرتاسر کشور و تحت مراقبت شدید هستید؛ مراقبت خدای تبارک و تعالی و مراقبت فرشتگانی که مامور این کار هستند وَ الله مِنْ وَرائِهِمْ مُحیط.
💠 ماه «رمضانها» میآید و میرود، و ماهها یکی پس از دیگری میروند و عمرها هم میرود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است، و شاید نامه عمل هم همان باشد. قلب شما نسبت به دنیا چه بوده است؟ دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجهتان به دنیا چه اندازه بوده است؟ آن روزی که دستتان نمیرسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.
💠 امروز مسئولیت روحانیت و کسانی که در این لباس مقدس هستند، مسئولیتی است که در طول تاریخ بر عهده روحانیت نبوده است. در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون جمعیتهای روحانیت این طور حجتی که بر آنها امروز تمام است، حجت بر آنها تمام نبوده است. در طول تاریخ یک همچو فرصتی برای هیچ کشوری پیدا نشده است؛ و اسلام به دست شما سپرده شده است و از شما میخواهند حفظش را، به دست این ملت سپرده شده است و از این ملت میخواهند حفظش را.
💠 شما در ارشادات، در توجه نداشتن به زرق و برق دنیا مهم توجه قلبی است. داشتن مال، داشتن خانه، داشتن چیز، اینش مهم نیست. مهم این است که قلب انسان را، قلب انسان را اینها تسخیر کنند. اینکه مالاندوزی و ثروتاندوزی مذموم است برای این است که این مالاندوزی و ثروتاندوزی و امثال اینها و زرق و برق دنیا دل انسان را میکشاند به طرف غیر خدا و از آن ضیافتهای خدا محروم میکند.
💠 علاوه بر اینکه، ما مسئولیت خودمان را، مسئولیت شخصی داریم، مسئولیت نوعی هم به عهده ماست، مسئولیت ملت هم به عهده ماست. همان طوری که سوره «هود» به پیغمبر فرموده است که فَاسْتَقِمْ کَما امْرِتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ، به شما هم میگوید که استقامت کنید و از استقامت خودتان مردم را مستقیم کنید. اگر مردم از ما خطا ببینند، و اگر چنانچه انصراف پیدا کنند از روحانیت برای خطاهای بعض از ما، مسئولیت، مسئولیت شخصی نیست، مسئولیت اسلامی است، مسئولیت عمومی است.
💠 اگر ما خدای نخواسته، با اعمالمان طوری بکنیم که این ملت از ما جدا بشود و این ملت ما را زیر سوال قرار بدهد که شما امروز که دستتان باز است یک نحو دیگر دارید عمل میکنید و جدا بشود از شما، این مسئولیت اسلام به عهده ماست. اسلام به انزوا کشیده میشود و آنهایی که با اسلام مخالفاند روی کار میآیند خدای نخواسته، و این مسئولیت به عهده ماست.
💠 قضیه، قضیه شخصی نیست که یک شخص بگوید خوب من یک همچو کاری میکنم به دیگران چه، این نیست مساله. سابق هم وقتی که یک طلبه کاری میکرد میگفتند طلبهها این طورند، اگر خدای نخواسته، یک روحانی یک کاری میکردند میگفتند روحانیون این طورند.
💠 حالا دیگر مساله این طور است که اگر اسلام شکست بخورد به وسیله ماها شکست خورده است. اگر شما درست بشوید اسلام شکست نمیخورد، با درست شدن شما مردم درست میشوند، با #مهذب شدن شما مردم #مهذب میشوند. اگر خدای نخواسته در منبر شما چیزی بگویید که خودتان عاملش نیستید و در مسجد چیزی بگویید که خودتان بر خلاف او عمل میکنید، مردم دلهاشان از شما منصرف میشود و این کم کم موجب شکست اسلام میشود و این به عهده همه ماست.
📚 بیانات62.03.21
#اخلاق_و_عرفان
#حوزه_و_انقلاب
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شرط فاسد، مفسد عقد نیست_.mp3
5.31M
🔊#فقه| «شروط صحت شرط» در فقه معاملات/ بر اساس تفکیک جنبه جانحه(قصد و رضایت) و جارحه (مبرز رضایت) در معاملات شرعیه، متن عقد مشمول اوفوا بالعقود است و سائر شروط مأخوذ در عقد مشمول المومنون عند شروطهم هستند/ به همین خاطر است که شیخ اعظم، شرط فاسد را مفسد عقد نمی داند/ اما اگر شرط به نحوی باشد مانند غرری بودن یا شرط خلاف مقتضی عقد که فسادش به خود عقد سرایت کند مفسد عقد است/ اشاره ای به ثمره این مساله در کتاب الاجاره
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94.
#فقه #مکاسب
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اطلاعیه_پذیرش
#طلاب_خارج_فقه_تخصصی
📌مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر علیه السلام در سال تحصیلی 1403-1402 از طلاب خارج عمومی پذیرش می نماید.
❇️ ویژگی ها
🔺برگزاری کلاس های مشاوره دروس خارج
🔺استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه
🔺جذب فارغ التحصیلان در پژوهشگاه فقه نظام
🔺استفاده از طلاب واجد شرائط برای تدریس سطوح عالیه و مشاوره آن
🔺کمک هزینه معیشتی
👈 پاسخ به سوالات: 09119013726
ثبت نام : 09158143195
📆 زمان ثبت نام : 14 فروردین تا 10 اردیبهشت 1402
🇮🇷 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عجل الله تعالی فرجه الشریف
.
📣 #اطلاعیه_جلسه_چهارم
#گفتگوی_مجازی
❇️ چهارمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح اندیشه»🌀
🎙با حضور: استاد علی فرحانی
🔵 با موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی
⏰زمان لایو: یکشنبه ( 20/1/1402) ساعت 16 عصر
📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇
@admin_morsalat
📱#پخش_زنده از کانال المرسلات در #ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat
المرسلات
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه سوم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد
.
📝#سلسله_جلسات_مصباح_اندیشه| گزارشی از جلسه سوم با موضوع «قرآن و سلوک معنوی»
🌀استاد معظم در این جلسه در ادامه مباحثی که جلسه سابق ذیل مساله حقیقت سلوک و تفاوت آن با متافیزیک بیان کردند، فرمودند:
🌀سیر و سلوک برای رسیدن به آرامش نیست بلکه برای رسیدن به خدا است که البته آرامش را هم نتیجه میدهد.
🌀استاد، متناسب با سوالات مخاطبین و در توضیح این مطلب فرمودند:
🌀همانطور که شیخ بهائی در کشکول و ملااحمد نراقی در خزائن و ملامهدی نراقی در مشکلات العلوم میفرمایند علم تقسیم میشود به مشهوره و غریبه(به تعبیر شیخ بهائی این علوم غریبه، علوم خمسه محتجبه هستند که از آنها با رمز «کله سر» یاد میشود) این علوم غریبه هم فرمول مشخص و مقدمات خاص و نتایج منطقی خود را دارند.
🌀لذا اینکه اندیشمندان غربی با قصر نظر به ماده، ملاک علم را آزمون و خطا پذیری آن دانسته اند و از علوم غریبه به «شبه علم» تعبیر کرده اند صحیح نیست.
🌀اما به هر حال #سیر_و_سلوک و #عرفان غیر #علوم_غریبه است و این علوم موجب آرامش انسان نمیشوند زیرا کشش درونی و فطرت انسان با خدا گره خورده است اگرچه این علوم غریبه تسلط ها و قدرت هایی برای انسان نتیجه دهد.
🌀به همین خاطر است که در حدیث قدسی فرمود «یا ابن آدم خلقت الأشیاء لأجلک و خلقتک لأجلی» یعنی انسان را با غیر خدا و ما سوی الله کاری نیست
🌀از همین منظر باید گفت #حضور_قلب در نماز هم غیر از یوگا و #تمرکز است شاهدش این است که امیرالمومنین در نماز درد بیرون کشیدن تیر از پا را متوجه نشدند اما حضور سائل برای دادن انگشتر به او را متوجه شدند
🌀اساسا عرفان ملازم #زهد و بریدن از ما سوی الله است لذا در #مقتل دارد که #سید_الشهداء علیه السلام در آن حال فرموند «ترکت الخلق طرا فی هواکا و أیتمت العیال لکی أراکا»
🌀لهذا عالم به انسان آرامش نمیدهد پس هیچ یک از علوم عالم چه علوم مشهوره چه علم غریبه هم به انسان آرامش نمیدهد بلکه آنچه به انسان آرامش میدهد خود خدا است
🌀به همین خاطر است که عرفاء الهی درخواست داشتند که اساسا قدرت های تکوینی به دست نیاورند زیرا انسان با همین قدرت ناچیزی که با حواس پنجگانه دارد این همه مرتکب گناه میشود و گاها قدرت کنترل این قدرت ناچیز را ندارد پس وقتی که قدرت های تکوینی بیشتری پیدا کند زمینه انحرافش بیشتر میشود.
🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#سلسله_جلسات_مصباح_اندیشه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣 #اطلاعیه_جلسه_چهارم #گفتگوی_مجازی ❇️ چهارمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙ب
#سلسله_جلسات_مصباح_اندیشه
#پای_درس_استاد_فرحانی
📌#یادآوری
📌انشاءالله تا دقائقی دیگر جلسه امروز برگزار میشود.
🌀#با_المرسلات_همراه_باشید
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
امام معصوم در شب قدر_02.mp3
1.93M
🔊#حقیقت_شب_قدر| انسان کامل از باب عدالة الله الکبری، در هر آن حق هر عالمی را اعطاء میکند/ حقیقت شب قدر، مختص به انسان کامل است/ امام معصوم در شب قدر، #رزق_تکوینی ما سوی الله حتی جبرئیل را میگیرد/ این معنای روایت «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» است!
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#فلسفه #شب_قدر
#پای_درس_استاد_فرحانی
#انسان_شناسی_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جلسه چهارم از جلسات مصباح اندیشه.mp3
39.42M
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه چهارم از سلسله جلسات مصباح اندیشه
🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی
🎙استاد علی فرحانی
📚گفتگوی علمی. 20/1/1402
#ماه_رمضان #مصباح_اندیشه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه چهارم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استا
.
📌استاد در این جلسه این بخش از عبارات عارف عظیم الشأن ملاحسینقلی همدانی را قرائت فرمودند👇👇👇
🔰ملاحسینقلی همدانی
💢ای جماعت! من واعظ نیستم و کار من وعظ نیست. اگر وعظ میخواهید، در نجف بسیار است. کار من این است که کسی طالب تقوای صادق باشد و از من چیزی بپرسد، من راه تقوا را به او نشان بدهم. و اما اگر همین بیایید و بشنوید و بروید در پی لهو و لعب و ضحک و کارهای دیگر، ثمری ندارد. خودت زحمتی کشیدهای و مرا اذیتی کردهای.
💢و اگر بخواهی با همین طریقی که داری و این اعمالی که میکنی، تحصیل تقوا بکنی محال است. زیرا که من در شما تأثیری نمیبینم.
💢اول باید تحصیل خوف بکنی تا بتوانی تحصیل تقوا بکنی.
💢الخوف، الخوف، الخوف.
💢گفتند: راه دستیابی به خوف چیست؟
💢پاسخ داد: راههایی دارد. راه قویتر نسبت به راههای دیگر که شما امکان آن را دارید، این است که خود به تنهایی هر روز – و نه یک روز در میان – به #قبرستانها بروی، زمانی نزد مردگان بنشینی، از آنها بپرسی: اموال شما کجا رفت؟ خانه هاتان چه شد؟ آنها یک یک را به زبان حال، پاسخ میدهند.
💢سپس به تو می گویند: اگر میدانستی چه اندازه آرزو داریم به دنیا برگردیم و فرصت یابیم به آنچه اکنون تو فرصت آن را داری، وقت و امکانات خود را غنیمت میشمردی، #توشه بر میگرفتی و برای #سفر خود آماده میشدی.
💢کاش میدانستی که چگونه سرِ من، جایگاه مارها و عقربها شده و چگونه کرمها در آن رفت و آمد میکنند، چگونه استخوانهایم گسسته و چگونه خاک، گوشتم را خورده است.
💢آنگاه #به_خود_باز_می_گشتی و به نفس خود میگفتی: تو، به زودی مانند یکی از اینها خواهی شد و در زمرهٔ اینها در میآیی.
💢امیرالمؤمنین سلام الله علیه بسیار به قبرستانها میرفت و نزد مردگان می نشست، تا آنجا که ملامتش کردند و به حضرتش گفتند: چرا با ما نمینشینی؟ میفرمود: اینها گروهی هستند که مرا موعظه میکنند و اندرز از آنها میگیرم. از آنها میپرسم و به من پاسخ می گویند، بدون اینکه آزارم دهند.
💢وقتی امیر المؤمنین سلام الله علیه با آن جلالت و امامت چنین کند، وای بر من و تو!
💢از جمله راههای دستیابی به خوف، قرائت قرآن با حضور قلب است.
💢به خود بنگر
💢وقتی نامهای از جانب پدرت دریافت کنی، چگونه آن را با حضور قلب میخوانی تا نسبت به اوامر و نواهی او خبردار شوی، که امر او را به جای آوری و خود را از نهی او باز داری.
💢اینک بگو: آیا خدای جلّ جلاله را بیشتر دوست میداری یا پدرت را؟
💢زمانی که میخواهی قرآن بخوانی، شایسته است که با وضو و رو به قبله باشی. وقتی قرآن را بر میداری تا بخوانی، چنان باش که گویی چیزی سنگین را بر میداری، زیرا امانت خداوند، سنگین است.
💢خدای جلّ جلاله دربارهٔ قرآن فرمود: «إنّا عرضنا الأمانة علی السماوات و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان إنّه کان ظلوماً جهولاً»
💢شایسته است که در درون خود بیندیشی که این نامهٔ دوست تو است که برایت فرستاده است. کدام محبوب را بیش از نامهٔ محبوب خود دوست میداری؟
💢کدام یک از عوامل محبت را میتوان سراغ گرفت که در آن یافت نشود؟
💢از باب نمونه:
💢یکی از عوامل محبت، کمال است. انسان عالمان را بزرگ میدارد، به جهت کمال علم که در آنها است. علم او کجا و علم دیگران کجا؟
💢یکی از عوامل محبت، لطف و احسان است. لطف او کجا و لطف آفریدگانش کجا؟
💢نیز سزاوار است که قاری قرآن مانند کسی باشد که فرمان سلطان به دست او باشد. ببین که وقتی فرمانی از سلطانی سرکش و ستمگر و سنگدل و جانی به دستتان برسد، چگونه به خود میلرزید و در کمال ادب آن را میخوانید؟ گوش جان را به آن میسپارید و با کسی سخن نمیگویید تا درست بشنوید.
💢اما وقتی میخواهی فرمان خداوندگارت را بخوانی – که سلطان السلاطین است – آن را با قلب غافل، بدون اندیشه و تدبّر میخوانی. در حالی میخوانی که گویی با دیگران سخن می گویی.
💢دست کم ادب را در حدّ خواندن فرمان چنان سلطانی رعایت کن. سزاوار است که آن را با قلب حاضر – نه غافل – آن هم آیه آیه بخوانی. وقتی به آیهای رسیدی که با حالتت تناسب داشت، خوب است که آن را چند بار تکرار کنی: ده یا بیست یا صد یا دویست بار بخوانی، تا آنجا که در درونت استوار شود، همانند نقش که بر سنگ مینشیند، نه مانند تصویری که روی آب بکشی.
💢باید در معانی آن ژرف بنگری، در حین شنیدن آن با کسی سخن نگویی، و ارادهٔ خود را محکم بداری که بدان عمل کنی؛ زیرا خدای جلّ جلاله قرآن را فرستاده تا آن را بخوانی و سپس بدان عمل کنی.
💢اگر در تمام طول عمر، آن را بخوانی، اما اوامر آن را به جای نیاوری و خود را از نواهی آن باز نداری، چنین قرائتی هرگز سودی برایت نخواهد داشت.
💢وقتی بدین شیوه قرآن را بخوانی، به تدریج حالت خوف در تو پدید میآید.
📚تقریر شاگردان از جلسه وعظ ملاحسینقلی همدانی
#معارف
#ملاحسینقلی_همدانی
@almorsalaat
#فلسفه
#معارف
📌غایة معرفته، الاعتراف بالعجز عن معرفته
🔰صدرالمتالهین شیرازی
💢فإنه لعظمته و سعة رحمته و شدة نوره النافذ و عدم تناهيه أقرب إلينا من كل الأشياء لتناهيها و عدم تناهيه، كما أشار إليه في كتاب المجيد" وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ "و في قوله تعالى:" وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ " فهو سبحانه في العلو الأعلى من جهة كماله الأقصى و الدنو الأدنى من جهة سعة رحمته و إحاطة علمه بالأشياء فهو العالي في دنوه و الداني في علوه و إليه أشير في الحديث "لو دليتم بأرض السفلى لهبطتم على الله".
💢و كلما بعدت جواهرنا عن المادة كان إدراكنا له تعالى أتم و تعقلنا له أتقن، و إذا فارقناها على التمام فحينئذ يصير معقولنا منه أكمل ما يكون قبل ذلك، و مع ذلك لا ندركه حق إدراكه، و ما نعرفه حق معرفته، لتناهى قوة عقولنا و عدم تناهيه في الكمال بل هو وراء ما لا يتناهى فيجب الاعتراف بالعجز عن معرفته، و هذا غاية معرفته.
📚المبدأ و المعاد. ص 38_39
@almorsalaat