eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سوم از جلسات مصباح اندیشه (ادامه موضوع قرآن و سلوک معنوی).mp3
31.92M
🎙| جلسه سوم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی. 14/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اهمیت موضوع شناسی در فقه 🔰مقام معظم رهبری 🌀یکی از کمبودهای اساسی فقه ما ضعف معرفت به موضوعات است؛ چون حکم فقهی حکم کلی است که بر روی موضوع سوار می‌شود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا می‌کند. 🌀اگر موضوع را نشناسد در شناخت حکم و در تطبیق اشتباه خواهد کرد؛ 🌀کما این‌که – مثلاً – در زمینۀ مسائل مالی، بعضی‌ها پول را نمی‌شناسند، اعتبار بانکی را نمی‌شناسند، بانک را نمی‌شناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمی‌فهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند. 🌀این یک مثال است؛ مثال‌های فراوان دیگری هم وجود دارد. موضوع شناسی خیلی خوب است. 📚 جلسۀ پرسش و پاسخ دانشگاه تهران، 02/02/1377 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
006-az-mokatebat-ta-ghiamat.mp3
2.67M
🔊| خدای حقیقی را بپرستیم نه صورت ذهنیه را. 🎙استاد علی فرحانی 🌀همانطور که استاد معظم بارها تاکید می کنند بزرگترین مانع انسان از وصول به توحید حقیقی، حجاب علم حصولی و مفاهیم است. بدون التفات به این مساله، صورت علمیه و‌ مفهوم، جای حقیقت را میگیرد. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#اخلاق_و_عرفان| خدای حقیقی را بپرستیم نه صورت ذهنیه را. 🎙استاد علی فرحانی 🌀همانطور که استاد معظم
. 📌و جل الإله أن يحيط به ذهن 🔰علامه طباطبایی 🌀...و شاهد ما تقدم بيانه أن النفس الإنسانية لا شأن لها إلا في نفسها، و لا مخرج لها من نفسها، و لا شغل لها إلا السير الاضطراري في مسير نفسها، و أنها منقطعة عن كل شي‌ء كانت أنها مجتمعة معه مختلطة به إلا و ظاهرها و كل شي‌ء دونها فوجدت أنها دائما في خلإ مع ربها و إن كانت في ملإ من الناس.  🌀و عند ذلك عن كل شي‌ء و تتوجه إلى ربها و تنسى كل شي‌ء و تذكر ربها فلا يحجبه عنها حجاب و لا تستتر عنه بستر و هو الذي قدر لإنسان.  🌀و هذه المعرفة الأحرى بها أن تسمى بمعرفة الله بالله، و أما المعرفة الفكرية التي يفيدها النظر في الآيات الآفاقية سواء حصلت من قياس أو حدس أو غير ذلك فإنما هي عن صورة ذهنية، و جل الإله أن يحيط به ذهن أو تساوي ذاته صورة مختلقة اختلقها خلق من خلقه، و لا يحيطون به علما.  📚الميزان في تفسير القرآن،ج‌6، ص172 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎞 | دسترسی سریع به متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۱/۱۵ 📥 متن خبر را از اینجا بخوانید👇 https://khl.ink/f/52384
🌐گزیده بیانات امروز مقام معظم رهبری 15/1/1402 🌀ماه رمضان، ماه ذکر است. ماه یاد است. ماه تابیدن انوار ذکر الهی بر دلهاست. این را به راحتی از دست ندهیم. هیچ‌وقتِ سال، این اندازه، دلها آماده‌ی تلقّیِ انوارِ الهی، انوار هدایت الهی، برکات الهی، رحمت الهی نیست. این ماهِ رمضان است. ماهی که یک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَیرٌ مِن أَلْفِ شَهر. ماه تلطیف دل و جان است؛ این زندگی مادّی، بخصوص زندگی ماشینی، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت می‌اندازد، مثل چرخی که احتیاج به روغن‌کاری دارد تا راحت بچرخد تا سایشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در این ماه چنین نقشی را ایفا میکند، ما را تلطیف میکند؛ دلهایمان را، جانهایمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهای شبانه‌روزی، با خود روزه، با شب قدر. 🌀اقتصاد اولین مسئله‌ی کشور است. مهمترین مسئله‌ی کشور است؛ مسئله‌ی معیشت مردم است. شعار امسال شعار مهمی است. اینکه ما شعارها را شعارهای اقتصادی قرار دادیم این به معنای بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اینها نیست. آنها هم به جای خود مهم است اما یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد. 🌀تورم بالا در چند سال پی در پی، این خیلی چیز مهمی است. سالهای متعدد، پشت سر هم، تورم بالا. خب؛ این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد. توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند یک عده‌ای محروم میمانند یک عده‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیب‌هایشان پر میشود. از هر دو طرف ایجاد فساد خواهد شد. 🌀گاهی شده که ما تورم را توانستیم کنترل کنیم اما از آن طرف با رکود همراه بوده، این به ضرر کشور است. اینکه تورم بیاید پایین اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد این چیز خوبی نیست. مهم این است که بتوانیم تورم را مهار کنیم تولید هم به رکود نینجامد. تولید رشد پیدا کند و این ممکن است. 🌀ما ظرفیتهای زیادی در کشور داریم. بعضی از امکانات ما امکانات سخت‌افزاری است. منابع طبیعی داریم، موقعیت جغرافیا داریم، زیرساختهای اقتصادی داریم، کارخانجات، دستگاهها، بعضی امکانات نرم‌افزاری است، نیروی انسانی خلّاق داریم، جوانهای پرانگیزه داریم، ظرفیتهای علمی داریم، ظرفیتهای فناوری داریم، فکرهای نو داریم 🌀اینها امکانات کشور است. اینها همه‌اش باید در خدمت مهار تورم و رشد تولید قرار بگیرد. امکانات اجرایی داریم، امکانات تقنینی داریم، امکانات قضایی داریم، امکانات رسانه‌ای داریم، تجربه‌ها و عناصر مجرّب داریم، کسانی هستند که کارآزموده‌اند، کار کرده‌اند، میشناسند، بلدند. از همه‌ی اینها باید استفاده بشود. از ارتباطات خارجی استفاده کنیم. ارتباطات خارجی، ارتباط خارجی فقط ارتباط با آمریکا و با چهار کشور اروپایی که نیست. دنیا دویست و خرده‌ای کشور هستند. اینها هرکدام یک ظرفیتی‌اند. از این ارتباطات خارجی میشود استفاده کرد برای این. 🌀 یکی دیگر از الزامات عملی شدن شعار امسال ثبات در سیاستها و تصمیمهای اقتصادی است؛ این که در سیاستهای پولی‌مان، در سیاستهای مالی‌مان مدام تغییرات پی‌در‌پی بدهیم این خیلی مضرّ است برای کشور، خیلی مضرّ است. حالت بی‌اطمینانی بوجود می‌آید. کارآفرین را مردّد میکند، آن کسی که میخواهد سرمایه‌گذاری کند، کارآفرینی کند، او را مردّد میکند. ما حالا دنبال سرمایه‌گذاری خارجی هم هستیم؛ به خارجی‌ها میگوییم بیایند سرمایه‌گذاری کنند، هر کسی که میتواند مایل است بیاید سرمایه‌گذاری کند، او هم سود میبرد، ما هم سود میبریم. خارجی‌ها نگاه میکنند به سرمایه‌گذاران داخلی، اینها ویترین نظامند. میخواهند ببینند که شما با سرمایه‌گذار کارفرمای داخلی و کارآفرین داخلی چه جوری رفتار میکنید، بعد اگر چنانچه دیدند خوب رفتار میکنید آنها هم می‌آیند. 🌀در مسئله‌ی اقتصاد چند توصیه‌ی کلیدی هم هست. در رأس این توصیه‌ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه‌ی ما هم به این معتقدیم واقعاً. مبارزه‌ی با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید میکند. 🌀فساد، مردم را ناامید میکند، مأیوس میکند، میل به سلامت را در افراد کاهش میدهد. وقتی کسی میبیند که فلان آدم با شیوه‌ی غیرقانونی، غلط توانست جیب خودش را پر کند، این هم وسوسه میشود. فساد یک بیماری مسری است، بیماری بسیار خطرناکی است، موجب هلاک جامعه است واقعاً. مبارزه‌ی با فساد لازم است. بدون رودربایستی، بدون ملاحظه بایستی با فساد مبارزه کرد هر جا که هست و این در رأس کارهای مهمی است که در زمینه‌ی مسائل اقتصادی لازم است. 🌀در زمینه‌ی مسائل اقتصادی یک توصیه‌ی دیگری که عرض میکنیم مسئله‌ی رابطه‌ی منطقی دستگاه‌های مسئول با شرکتهای بزرگ دولتی است. ما شرکتهای بزرگی داریم که مال دولت است، سرمایه‌اش متعلق به دولت است، درآمدش هم مال دولت است. رابطه‌ی دولت با اینها بایستی تنظیم بشود، رابطه‌ی دولت با این شرکتها باید تنظیم بشود. بعضی از مدیران خوب و فعال در این شرکتها هستند باید اینها تأیید بشوند، حمایت بشوند. در بخش خصوصی هم همین‌جور. 🌀یکی از وظایف ما و بخصوص از وظایف قوه‌ی مجریه و دولت این است که از این مدیران فعال و خوب حمایت بشود، بهترین حمایتی هم که از یک مدیر کارآفرین و فعال میشود کرد این است که بتوانیم برای محصول او بازار فراهم کنیم؛ چه بازار خارجی، چه بازار داخلی، قدرت رقابت‌پذیری به او بدهیم، به او کمک کنیم برای بالا بردن کیفیت. 🌀این مدیرانی که عرض کردم خصوصیت‌شان این است که در دوران جنگ سخت اقتصادی این چند ساله اینها توانستند کار کنند، اینها توانستند بایستند، توانستند کشور را پیش ببرند در بعضی از بخشها لذا اینها بایستی کمک بکنند این حمایت بشود. آنها هم وظایفی دارند بخصوص دولتی‌ها، مدیران دولتی باید مشخص بکنند که عملکردشان و نقش‌شان در زمینه‌ی سیاست کلی اقتصاد کشور چیست، این باید مشخص بشود. یعنی فلان شرکت بزرگ که متعلق به دولت هم هست، مواد اولیه‌اش هم داخلی است، از این شرکتهای بزرگ این‌جوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیه‌ی داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمتهای جعلی دلار که هدایت میشود از طرف دشمن، با او تطبیق میکند. چرا؟ چرا شما به دلار حاکمیت میدهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت میکنید؟ یکی از وظائف عمده‌ی ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل. 🌀یکی از گرفتاری‌های کشور ما مسئله‌ی آویزان شدن به دلار است، در بخشهای مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت اینها را خارج کرده بودند، اینها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اینها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهایی هستند الان که وضعشان بهتر شد. 🌀دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است. یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده میشود تکرار میشود. من امروز میخواهم عرض بکنم که این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی است. این چیز مهمی است. تحولات خیلی سریع انجام دارد میگیرد خیلی با سرعت. ما در مسئله‌ی سیاست خارجی، تحرک در سیاست خارجی ابتکاراتمان را افزایش بدهیم. ابتکار و تحرک و فعالیت را باید افزایش بدهیم از فرصت استفاده بکنیم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📝#سلسله_جلسات_مصباح_اندیشه| گزارشی از جلسه دوم با موضوع «قرآن و‌ سلوک معنوی» 🌀استاد معظم در این جل
. 📌سالک سبیل الی الله در تمام مراحل سلوک، سر سوزنی از تبعیت شریعت خارج نمیشود! 🔰علامه طهرانی ◽️پوشيده نماند كه از ابتداى سير و سلوك تا آخرين مرحله از آن، سالك بايد در تمام امور ملازم شرع انور باشد و به قدر سر سوزنى از ظاهر شريعت تجاوز ننمايد. ◽️پس اگر كسى را ببينى كه دعوى سلوك كند و ملازم تقوى و ورع نبوده و از جميع احكام الهيّه شرعيّه متابعت ننمايد و به قدر از صراط‍‌ مستقيم شريعت حقّه انحراف نمايد او را منافق مى‌دان مگر آنچه به عذر يا خطا يا نسيان از او سر زند. ◽️و اينكه از بعضى شنيده شده است كه مى‌گويند سالك پس از وصول به مقامات عاليه و وصول به فيوضات ربّانيّه تكليف از او ساقط‍‌ مى‌گردد سخنى است كذب و افترائى است بس عظيم، ◽️زيرا رسول اكرم صلّى الله عليه و آله با اينكه اشرف موجودات و اكمل خلائق بودند مع‌هذا تا آخرين درجات حيات تابع و ملازم احكام الهيّه بوده‌اند. بنابراين سقوط‍‌ تكليف به اين معنى دروغ و بهتان است. 📚رساله لب اللباب صص 52-53 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن علیه السلام.mp3
2.92M
🔊| شهادتش را از امام حسن مجتبی (ع) گرفت. 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 امروز اسلام به روحانیت سپرده شده و مهذب نبودن روحانیت سبب شکست اسلام می شود. 🔰 امام خمینی(ره) 💠 اگر امروز جامعه روحانیت در سرتاسر کشور ما، چه روحانیینی که اشتغال به یک عملی داشته باشند از اعمالی که در جمهوری اسلامی لازم است و چه آنهایی که اشتغال ندارند، چه ائمه جمعه و چه ائمه جماعات و چه علمایی که در غیر این دو شغل هستند و در بین مردم برای ارشاد هستند، و چه وعاظ محترم، اینها الآن اسلام سپرده به اینهاست. 💠 امروز که اسلام به دست آنها سپرده شده است و تمام عذرها منقطع شده است، نمی‌توانند بگویند نمی‌توانستیم، نمی‌توانند بگویند نمی‌دانستیم، نمی‌توانند بگویند که رژیم شاهنشاهی ما را نمی‌گذاشت کاری انجام بدهیم. همه اینها مرتفع شده است، و اسلام به دست شما افتاده است، به دست روحانیون در سرتاسر کشور و تحت مراقبت شدید هستید؛ مراقبت خدای تبارک و تعالی و مراقبت فرشتگانی که مامور این کار هستند وَ الله مِنْ وَرائِهِمْ مُحیط. 💠 ماه «رمضان‌ها» می‌آید و می‌رود، و ماهها یکی پس از دیگری می‌روند و عمرها هم می‌رود، آنچه که باقی می‌ماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است، و شاید نامه عمل هم همان باشد. قلب شما نسبت به دنیا چه بوده است؟ دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه‌تان به دنیا چه اندازه بوده است؟ آن روزی که دستتان نمی‌رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است. 💠 امروز مسئولیت روحانیت و کسانی که در این لباس مقدس هستند، مسئولیتی‌ است که در طول تاریخ بر عهده روحانیت نبوده است. در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون جمعیتهای روحانیت این طور حجتی که بر آنها امروز تمام است، حجت بر آنها تمام نبوده است. در طول تاریخ یک همچو فرصتی برای هیچ کشوری پیدا نشده است؛ و اسلام به دست شما سپرده شده است و از شما می‌خواهند حفظش را، به دست این ملت سپرده شده است و از این ملت می‌خواهند حفظش را. 💠 شما در ارشادات، در توجه نداشتن به زرق و برق دنیا مهم توجه قلبی است. داشتن مال، داشتن خانه، داشتن چیز، اینش مهم نیست. مهم این است که قلب انسان را، قلب انسان را اینها تسخیر کنند. اینکه مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی مذموم است برای این است که این مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی و امثال اینها و زرق و برق دنیا دل انسان را می‌کشاند به طرف غیر خدا و از آن ضیافتهای خدا محروم می‌کند. 💠 علاوه بر اینکه، ما مسئولیت خودمان را، مسئولیت شخصی داریم، مسئولیت نوعی هم به عهده ماست، مسئولیت ملت هم به عهده ماست. همان طوری که سوره «هود» به پیغمبر فرموده است که فَاسْتَقِمْ کَما امْرِتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ، به شما هم می‌گوید که استقامت کنید و از استقامت خودتان مردم را مستقیم کنید. اگر مردم از ما خطا ببینند، و اگر چنانچه انصراف پیدا کنند از روحانیت برای خطاهای بعض از ما، مسئولیت، مسئولیت شخصی نیست، مسئولیت اسلامی است، مسئولیت عمومی است. 💠 اگر ما خدای نخواسته، با اعمالمان طوری بکنیم که این ملت از ما جدا بشود و این‌ ملت ما را زیر سوال قرار بدهد که شما امروز که دستتان باز است یک نحو دیگر دارید عمل می‌کنید و جدا بشود از شما، این مسئولیت اسلام به عهده ماست. اسلام به انزوا کشیده می‌شود و آنهایی که با اسلام مخالف‌اند روی کار می‌آیند خدای نخواسته، و این مسئولیت به عهده ماست. 💠 قضیه، قضیه شخصی نیست که یک شخص بگوید خوب من یک همچو کاری می‌کنم به دیگران چه، این نیست مساله. سابق هم وقتی که یک طلبه کاری می‌کرد می‌گفتند طلبه‌ها این طورند، اگر خدای نخواسته، یک روحانی یک کاری می‌کردند می‌گفتند روحانیون این طورند. 💠 حالا دیگر مساله این طور است که اگر اسلام شکست بخورد به وسیله ماها شکست خورده است. اگر شما درست بشوید اسلام شکست نمی‌خورد، با درست شدن شما مردم درست می‌شوند، با شدن شما مردم می‌شوند. اگر خدای نخواسته در منبر شما چیزی بگویید که خودتان عاملش نیستید و در مسجد چیزی بگویید که خودتان بر خلاف او عمل می‌کنید، مردم دلهاشان از شما منصرف می‌شود و این کم کم موجب شکست اسلام می‌شود و این به عهده همه ماست. 📚 بیانات62.03.21 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شرط فاسد، مفسد عقد نیست_.mp3
5.31M
🔊| «شروط صحت شرط» در فقه معاملات/ بر اساس تفکیک جنبه جانحه(قصد و رضایت) و جارحه (مبرز رضایت) در معاملات شرعیه، متن عقد مشمول اوفوا بالعقود است و سائر شروط مأخوذ در عقد مشمول المومنون عند شروطهم هستند/ به همین خاطر است که شیخ اعظم، شرط فاسد را مفسد عقد نمی داند/ اما اگر شرط به نحوی باشد مانند غرری بودن یا شرط خلاف مقتضی عقد که فسادش به خود عقد سرایت کند مفسد عقد است/ اشاره ای به ثمره این مساله در کتاب الاجاره 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 94. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر علیه السلام در سال تحصیلی 1403-1402 از طلاب خارج عمومی پذیرش می نماید. ❇️ ویژگی ها 🔺برگزاری کلاس های مشاوره دروس خارج 🔺استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه 🔺جذب فارغ التحصیلان در پژوهشگاه فقه نظام 🔺استفاده از طلاب واجد شرائط برای تدریس سطوح عالیه و مشاوره آن 🔺کمک هزینه معیشتی 👈 پاسخ به سوالات: 09119013726 ثبت نام : 09158143195 📆 زمان ثبت نام : 14 فروردین تا 10 اردیبهشت 1402 🇮🇷 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عجل الله تعالی فرجه الشریف .
📣 ❇️ چهارمین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: یکشنبه ( 20/1/1402) ساعت 16 عصر 📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
المرسلات
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه سوم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد
. 📝| گزارشی از جلسه سوم با موضوع «قرآن و‌ سلوک معنوی» 🌀استاد معظم در این جلسه در ادامه مباحثی که جلسه سابق ذیل مساله حقیقت سلوک‌ و تفاوت آن با متافیزیک بیان کردند، فرمودند: 🌀سیر و سلوک برای رسیدن به آرامش نیست بلکه برای رسیدن به خدا است که البته آرامش را هم نتیجه میدهد. 🌀استاد، متناسب با سوالات مخاطبین و در توضیح این مطلب فرمودند: 🌀همانطور که شیخ بهائی در کشکول و ملااحمد نراقی در خزائن و ملامهدی نراقی در مشکلات العلوم میفرمایند علم تقسیم میشود به مشهوره و غریبه(به تعبیر شیخ بهائی این علوم غریبه، علوم خمسه محتجبه هستند که از آنها با رمز «کله سر» یاد میشود) این علوم غریبه هم فرمول مشخص و مقدمات خاص و نتایج منطقی خود را دارند. 🌀لذا اینکه اندیشمندان غربی با قصر نظر به ماده، ملاک علم را آزمون و خطا پذیری آن دانسته اند و‌ از علوم غریبه به «شبه علم» تعبیر کرده اند صحیح نیست. 🌀اما به هر حال و غیر است و این علوم موجب آرامش انسان نمیشوند زیرا کشش درونی و فطرت انسان با خدا گره خورده است اگرچه این علوم غریبه تسلط ها و قدرت هایی برای انسان نتیجه دهد. 🌀به همین خاطر است که در حدیث قدسی فرمود «یا ابن آدم خلقت الأشیاء لأجلک و خلقتک لأجلی» یعنی انسان را با غیر خدا و ما سوی الله کاری نیست 🌀از همین منظر باید گفت در نماز هم غیر از یوگا و است شاهدش این است که امیرالمومنین در نماز درد بیرون کشیدن تیر از پا را متوجه نشدند اما حضور سائل برای دادن انگشتر به او را متوجه شدند 🌀اساسا عرفان ملازم و بریدن از ما سوی الله است لذا در دارد که علیه السلام در آن حال فرموند «ترکت الخلق طرا فی هواکا و أیتمت العیال لکی أراکا» 🌀لهذا عالم به انسان آرامش نمیدهد پس هیچ یک از علوم عالم چه علوم مشهوره چه علم غریبه هم به انسان آرامش نمیدهد بلکه آنچه به انسان آرامش میدهد خود خدا است 🌀به همین خاطر است که عرفاء الهی درخواست داشتند که اساسا قدرت های تکوینی به دست نیاورند زیرا انسان با همین قدرت ناچیزی که با حواس پنجگانه دارد این همه مرتکب گناه میشود و گاها قدرت کنترل این قدرت ناچیز را ندارد پس وقتی که قدرت های تکوینی بیشتری پیدا کند زمینه انحرافش بیشتر میشود. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌لیله القدر خیر من الف شهر @almorsalaat ♨️بیانات استاد را حتما !👇👇
امام معصوم در شب قدر_02.mp3
1.93M
🔊| انسان کامل از باب عدالة الله الکبری، در هر آن حق هر عالمی را اعطاء میکند/ حقیقت شب قدر، مختص به انسان کامل است/ امام معصوم در شب قدر، ما سوی الله حتی جبرئیل را میگیرد/ این معنای روایت «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» است! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس بدایه الحکمه‌‌. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جلسه چهارم از جلسات مصباح اندیشه.mp3
39.42M
🎙| جلسه چهارم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی. 20/1/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#مصباح_اندیشه| جلسه چهارم از سلسله جلسات مصباح اندیشه 🌀موضوع: ادامه مباحث قرآن و سلوک معنوی 🎙استا
. 📌استاد در این جلسه این بخش از عبارات عارف عظیم الشأن ملاحسینقلی همدانی را قرائت فرمودند👇👇👇 🔰ملاحسینقلی همدانی 💢ای جماعت! من واعظ نیستم و کار من وعظ نیست. اگر وعظ می‌خواهید، در نجف بسیار است. کار من این است که کسی طالب تقوای صادق باشد و از من چیزی بپرسد، من راه تقوا را به او نشان بدهم. و اما اگر همین بیایید و بشنوید و بروید در پی لهو و لعب و ضحک و کارهای دیگر، ثمری ندارد. خودت زحمتی کشیده‌ای و مرا اذیتی کرده‌ای. 💢و اگر بخواهی با همین طریقی که داری و این اعمالی که می‌کنی، تحصیل تقوا بکنی محال است. زیرا که من در شما تأثیری نمی‌بینم. 💢اول باید تحصیل خوف بکنی تا بتوانی تحصیل تقوا بکنی. 💢الخوف، الخوف، الخوف. 💢گفتند: راه دستیابی به خوف چیست؟ 💢پاسخ داد: راه‌هایی دارد. راه قوی‌تر نسبت به راه‌های دیگر که شما امکان آن را دارید، این است که خود به تنهایی هر روز – و نه یک روز در میان – به بروی، زمانی نزد مردگان بنشینی، از آنها بپرسی: اموال شما کجا رفت؟ خانه هاتان چه شد؟ آن‌ها یک یک را به زبان حال، پاسخ می‌دهند. 💢سپس به تو می گویند: اگر می‌دانستی چه اندازه آرزو داریم به دنیا برگردیم و فرصت یابیم به آنچه اکنون تو فرصت آن را داری، وقت و امکانات خود را غنیمت می‌شمردی، بر می‌گرفتی و برای خود آماده می‌شدی. 💢کاش می‌دانستی که چگونه سرِ من، جایگاه مارها و عقرب‌ها شده و چگونه کرم‌ها در آن رفت و آمد می‌کنند، چگونه استخوان‌هایم گسسته و چگونه خاک، گوشتم را خورده است. 💢آنگاه و به نفس خود می‌گفتی: تو، به زودی مانند یکی از اینها خواهی شد و در زمرهٔ این‌ها در می‌آیی. 💢امیرالمؤمنین سلام الله علیه بسیار به قبرستان‌ها می‌رفت و نزد مردگان می نشست، تا آنجا که ملامتش کردند و به حضرتش گفتند: چرا با ما نمی‌نشینی؟ می‌فرمود: این‌ها گروهی هستند که مرا موعظه می‌کنند و اندرز از آن‌ها می‌گیرم. از آن‌ها می‌پرسم و به من پاسخ می گویند، بدون اینکه آزارم دهند. 💢وقتی امیر المؤمنین سلام الله علیه با آن جلالت و امامت چنین کند، وای بر من و تو! 💢از جمله راه‌های دستیابی به خوف، قرائت قرآن با حضور قلب است. 💢به خود بنگر 💢وقتی نامه‌ای از جانب پدرت دریافت کنی، چگونه آن را با حضور قلب می‌خوانی تا نسبت به اوامر و نواهی او خبردار شوی، که امر او را به جای آوری و خود را از نهی او باز داری. 💢اینک بگو: آیا خدای جلّ جلاله را بیشتر دوست می‌داری یا پدرت را؟ 💢زمانی که می‌خواهی قرآن بخوانی، شایسته است که با وضو و رو به قبله باشی. وقتی قرآن را بر می‌داری تا بخوانی، چنان باش که گویی چیزی سنگین را بر می‌داری، زیرا امانت خداوند، سنگین است. 💢خدای جلّ جلاله دربارهٔ قرآن فرمود: «إنّا عرضنا الأمانة علی السماوات و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان إنّه کان ظلوماً جهولاً» 💢شایسته است که در درون خود بیندیشی که این نامهٔ دوست تو است که برایت فرستاده است. کدام محبوب را بیش از نامهٔ محبوب خود دوست می‌داری؟ 💢کدام یک از عوامل محبت را می‌توان سراغ گرفت که در آن یافت نشود؟ 💢از باب نمونه: 💢یکی از عوامل محبت، کمال است. انسان عالمان را بزرگ می‌دارد، به جهت کمال علم که در آنها است. علم او کجا و علم دیگران کجا؟ 💢یکی از عوامل محبت، لطف و احسان است. لطف او کجا و لطف آفریدگانش کجا؟ 💢نیز سزاوار است که قاری قرآن مانند کسی باشد که فرمان سلطان به دست او باشد. ببین که وقتی فرمانی از سلطانی سرکش و ستمگر و سنگدل و جانی به دستتان برسد، چگونه به خود می‌لرزید و در کمال ادب آن را می‌خوانید؟ گوش جان را به آن می‌سپارید و با کسی سخن نمی‌گویید تا درست بشنوید. 💢اما وقتی می‌خواهی فرمان خداوندگارت را بخوانی – که سلطان السلاطین است – آن را با قلب غافل، بدون اندیشه و تدبّر می‌خوانی. در حالی می‌خوانی که گویی با دیگران سخن می گویی. 💢دست کم ادب را در حدّ خواندن فرمان چنان سلطانی رعایت کن. سزاوار است که آن را با قلب حاضر – نه غافل – آن هم آیه آیه بخوانی. وقتی به آیه‌ای رسیدی که با حالتت تناسب داشت، خوب است که آن را چند بار تکرار کنی: ده یا بیست یا صد یا دویست بار بخوانی، تا آنجا که در درونت استوار شود، همانند نقش که بر سنگ می‌نشیند، نه مانند تصویری که روی آب بکشی. 💢باید در معانی آن ژرف بنگری، در حین شنیدن آن با کسی سخن نگویی، و ارادهٔ خود را محکم بداری که بدان عمل کنی؛ زیرا خدای جلّ جلاله قرآن را فرستاده تا آن را بخوانی و سپس بدان عمل کنی. 💢اگر در تمام طول عمر، آن را بخوانی، اما اوامر آن را به جای نیاوری و خود را از نواهی آن باز نداری، چنین قرائتی هرگز سودی برایت نخواهد داشت. 💢وقتی بدین شیوه قرآن را بخوانی، به تدریج حالت خوف در تو پدید می‌آید. 📚تقریر شاگردان از جلسه وعظ ملاحسینقلی همدانی @almorsalaat
📌غایة معرفته، الاعتراف بالعجز عن معرفته 🔰صدرالمتالهین شیرازی 💢فإنه لعظمته و سعة رحمته و شدة نوره النافذ و عدم تناهيه أقرب إلينا من كل الأشياء لتناهيها و عدم تناهيه، كما أشار إليه في كتاب المجيد" وَ نَحْنُ‌ أَقْرَبُ‌ إِلَيْهِ‌ مِنْ‌ حَبْلِ‌ الْوَرِيدِ "و في قوله تعالى:" وَ إِذا سَأَلَكَ‌ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ‌ " فهو سبحانه في العلو الأعلى من جهة كماله الأقصى و الدنو الأدنى من جهة سعة رحمته و إحاطة علمه بالأشياء فهو العالي في دنوه و الداني في علوه و إليه أشير في الحديث "لو دليتم بأرض السفلى لهبطتم على الله". 💢و كلما بعدت جواهرنا عن المادة كان إدراكنا له تعالى أتم و تعقلنا له أتقن، و إذا فارقناها على التمام فحينئذ يصير معقولنا منه أكمل ما يكون قبل ذلك، و مع ذلك لا ندركه حق إدراكه، و ما نعرفه حق معرفته، لتناهى قوة عقولنا و عدم تناهيه في الكمال بل هو وراء ما لا يتناهى فيجب الاعتراف بالعجز عن معرفته، و هذا غاية معرفته. 📚المبدأ و المعاد. ص 38_39 @almorsalaat
📌لیله القدر خیر من الف شهر ♨️بیانات استاد را حتما !👇👇👇
haghighate-shabe-ghadr-400.02.15.mp3
27.98M
🌀| حقیقت شب قدر/ توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب 🎙استاد علی فرحانی 📌تاریخ: 1400.02.15 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🌀#شب_قدر| حقیقت شب قدر/ توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب 🎙استاد علی فرحانی 📌تاریخ: 1400.02.
📌استاد معظم در این جلسه به توضیح این بخش از عبارات در المیزان پرداختند. حتما بخوانید👇👇👇 💢تفاوت «إنزال» با «تنزیل» و تناسب «إنزال» با مقام جمع قرآن /دفعی بودن انزال قرآن در شب قدر 🌀قوله تعالى: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ‌ الْكِتابَ‌ ، عبر تعالى بالإنزال دون التنزيل لأن المقصود بيان بعض أوصاف مجموع الكتاب النازل و خواصه، و هو أنه مشتمل على آيات محكمة و أخر متشابهة ترجع إلى المحكمات و تبين بها، مأخوذ بهذا النظر من غير نظر إلى و فناسب استعمال الإنزال دون التنزيل.(المیزان. جلد سوم. ص 19) 🌀و النزول هو الورود على المحل من العلو، و الفرق بين الإنزال و التنزيل أن الإنزال دفعي و التنزيل تدريجي، و القرآن اسم للكتاب المنزل على نبيه محمد ص باعتبار كونه مقروا كما قال تعالى: «إِنّا جَعَلْناهُ‌ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ‌ تَعْقِلُونَ‌» :، و يطلق على مجموع الكتاب و على أبعاضه. و الآية تدل على نزول القرآن في شهر رمضان، و قد قال تعالى: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ‌ لِتَقْرَأَهُ‌ عَلَى النّاسِ‌ عَلى‌ مُكْثٍ‌ وَ نَزَّلْناهُ‌ تَنْزِيلاً :، و هو ظاهر في نزوله تدريجا في مجموع مدة الدعوة و هي ثلاث و عشرون سنة تقريبا، و المتواتر من التاريخ يدل على ذلك، و لذلك ربما استشكل عليه بالتنافي بين الآيتين.(المیزان. جلد دوم. ص 15) 🌀قوله تعالى: « إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ الْقَدْرِ» ضمير « أَنْزَلْناهُ‌ » للقرآن و ظاهره جملة الكتاب العزيز لا بعض آياته و يؤيده التعبير بالإنزال الظاهر في اعتبار الدفعة دون التنزيل الظاهر في التدريج.... فمدلول الآيات أن للقرآن نزولا جمليا على النبي ص غير نزوله التدريجي الذي تم في مدة ثلاث و عشرين سنة كما يشير إليه قوله: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ‌ لِتَقْرَأَهُ‌ عَلَى النّاسِ‌ عَلى‌ مُكْثٍ‌ وَ نَزَّلْناهُ‌ تَنْزِيلاً» و قوله: «وَ قالَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ‌ عَلَيْهِ‌ الْقُرْآنُ‌ جُمْلَةً‌ واحِدَةً‌ كَذلِكَ‌ لِنُثَبِّتَ‌ بِهِ‌ فُؤادَكَ‌ وَ رَتَّلْناهُ‌ تَرْتِيلاً» (المیزان. جلد 20. ص 330) 💢تفکیک بین مقام جمع و مقام کثرت قرآن در آیه «کتاب أحکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر» و آیه «إِنّا جَعَلْناهُ‌ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ‌ تَعْقِلُونَ‌ وَ إِنَّهُ‌ فِي أُمِّ‌ الْكِتابِ‌ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ‌ حَكِيمٌ‌» 🌀فإنه تعالى و إن وصف كتابه بإحكام الآيات في قوله: «كِتابٌ‌ أُحْكِمَتْ‌ آياتُهُ‌ ثُمَّ‌ فُصِّلَتْ‌ مِنْ‌ لَدُنْ‌ حَكِيمٍ‌ خَبِيرٍ»، لكن اشتمال الآية على ذكر التفصيل بعد الإحكام دليل على أن المراد بالإحكام حال من حالات الكتاب كان عليها قبل النزول و هي كونه و بعد بتكثر الآيات، فهو إتقانه قبل وجود التبعض، فهذا الإحكام وصف لتمام الكتاب... (المیزان جلد سوم. ص 20) 🌀(حم وَ الْكِتابِ‌ الْمُبِينِ‌ إِنّا جَعَلْناهُ‌ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ‌ تَعْقِلُونَ‌ وَ إِنَّهُ‌ فِي أُمِّ‌ الْكِتابِ‌ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ‌ حَكِيمٌ‌:) فإنه ظاهر في أن هناك كتابا مبينا عرض عليه جعله مقروا عربيا، و إنما ألبس لباس القراءة و العربية ليعقله الناس و إلا فإنه - و هو في أم الكتاب - عند الله، علي لا يصعد إليه العقول، حكيم لا يوجد فيه فصل و فصل. و في الآية تعريف للكتاب المبين و أنه أصل القرآن العربي المبين،ثم إن هذا المعنى أعني: كون القرآن في مرتبة التنزيل بالنسبة إلى الكتاب المبين - و نحن نسميه بحقيقة الكتاب - بمنزلة اللباس من المتلبس و بمنزلة المثال من الحقيقة و بمنزلة المثل من الغرض المقصود بالكلام هو المصحح لأن يطلق القرآن أحيانا على أصل الكتاب كما في قوله تعالى: (بَلْ‌ هُوَ قُرْآنٌ‌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ‌ مَحْفُوظٍ‍‌ )، إلى غير ذلك و هذا الذي ذكرنا هو الموجب لأن يحمل قوله: شَهْرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌، و قوله: إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِي لَيْلَةٍ‌ مُبارَكَةٍ‌، و قوله. إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ الْقَدْرِ، على إنزال حقيقة الكتاب و الكتاب المبين إلى قلب رسول الله ص دفعة كما أنزل القرآن المفصل على قلبه تدريجا في مدة الدعوة النبوية. و هذا هو الذي يلوح من نحو قوله تعالى: «وَ لا تَعْجَلْ‌ بِالْقُرْآنِ‌ مِنْ‌ قَبْلِ‌ أَنْ‌ يُقْضى‌ إِلَيْكَ‌ وَحْيُهُ‌» : طه-١١٤، و قوله تعالى: «لا تُحَرِّكْ‌ بِهِ‌ لِسانَكَ‌ لِتَعْجَلَ‌ بِهِ‌ إِنَّ‌ عَلَيْنا جَمْعَهُ‌ وَ قُرْآنَهُ‌ فَإِذا قَرَأْناهُ‌ فَاتَّبِعْ‌ قُرْآنَهُ‌ ثُمَّ‌ إِنَّ‌ عَلَيْنا بَيانَهُ‌:»، فإن الآيات ظاهرة في أن رسول الله ص كان له علم بما سينزل عليه فنهي عن الاستعجال بالقراءة قبل قضاء الوحي، و سيأتي توضيحه في المقام اللائق به - إن شاء الله تعالى-. (المیزان. جلد دوم. ص 18) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b