فوت کوزه گری مکاسب_01_01.mp3
1.6M
🎙#فقه| این نکات، فوت کوزه گری مکاسب اند.
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس مکاسب. بیع فضولی. سال 98
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅وظایف تبلیغی حوزه های علمیه
🎙امام خمینی(ره)
💢 امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزه ها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند.
🌐🌐🌐🌐🌐🌐
🔅امروز كه ما فُجأةً رسيديم به يك آزادى و از آن اختناق فكرى و عملى خارج شديم مى بينيم كه مشكلات فراوانى در پيش داريم كه بايد اين مشكلات را با همت همه كشور و همه قشرهاى ملت اين مشكلات را از سر راه برداريم.
🔅حوزه هاى علميه سراسر كشور خصوصاً حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان بايد كوشش كنند كه امروز كه مى توانند، #مبلغ بفرستند به آن نحوى كه بشناسد جامعه را و بفهمد كه مشكلات چه است و بايد چه بكند و چه بگويد؛ تربيت كنند و قاضى تربيت كنند و مخصوصاً مبلغين را زياد احتياج به آن هست. در سرتاسر كشور، ما احتياج به #مبلغ داريم، علاوه بر آن در خارج كشور احتياج به مبلغ بيشتر داريم و الآن ما كمبود داريم.
🔅ما نبايد امروز را مقايسه به ديروزها بكنيم. حوزه هاى علمى آن وقت در اختناق به سر مى بردند، نمى توانستند كه
قاضى تحويل جامعه بدهند، از آنها پذيرفته نبود، نمى توانستند يك مبلغى كه بتواند مسائل جامعه و مشكلات جامعه را به گوش مردم برساند تحويل جامعه بدهند. امروز را حوزههاى علميه نبايد مقايسه كنند با ديروزها.
🔅امروز بايد همه علماى بلاد و همه مراجع و همه مدرسين و دانشمندان حوزه هاى علميه كوشش كنند كه اين تكليفى كه به عهده همه آمده است بطور شايسته انجام بدهند. شايد سرتاسر كشور، حدود- مثلًا- سه- چهار هزار نفر ما قاضى لازم داريم و چندين هزار نفر مبلغ لازم داريم. بلادى هست كه يك نفر مبلغ، يك نفر روحانى آنجا نيست.
🔅اين حوزه هايى كه افراد زياد درشان هست، اجتماع زياد هست، بايد توجه به اين مسأله داشته باشند كه آمدن و درس خواندن به حسب امر خداى تبارك و تعالى مقدمه انذار است، مقدمه اين است كه بروند در بلاد خودشان يا بلاد ديگر مردم را تربيت كنند، مشكلات كشور را گوشزد كنند. امروز ديگر ما عذرى نداريم كه بگوييم نمىتوانستيم. امروز مىتوانيم همه كارها را بكنيم و البته محتاج به صرف وقت است، صرف طولانى وقت است و چون تكليف است بايد بكنيم.
🔅مدرسين حوزه ها، خصوصاً، حوزه علميه قم، فضلاى حوزه هاى قم و مشهد و ساير حوزه ها بايد ترتيبى بدهند كه اين احتياجى كه در سرتاسر كشور به ملا هست، به مبلغ هست، به قاضى هست، اين را رفع كنند. اگر الآن وضع قضا بر خلاف يك موازينى كه بايد بشود- خداى نخواسته- انجام بگيرد، اين عهده ماست كه نگذاريم انجام بگيرد، به عهده علماى بلاد و علماى حوزههاى علميه است كه نگذارند اين طور بشود.
🔅افراد بيايند در حوزه ها و بروند، بايد رفت و آمد باشد. يك دسته معلم و مدرس ثابت و يك دسته هاى اكثريتى كه وقتى كه آمدند و كار خودشان را انجام دادند، خودشان را موظف بدانند كه بروند در بين مردم، در يك جا متورم نشود و در يك جا هيچ. اين طور نباشد كه يك شخصى در حوزه هيچ نحو فعاليت نداشته باشد و مع ذلك، بماند. اين به حسب وضع كشور ما مشروع نيست. امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزهها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند.
🔅بايد اشخاص، همان طلاب جوان كه مشغول به تحصيل هم هستند علاوه بر اينكه ايام تعطيل را بايد بروند و تبليغ كنند سرتاسر كشور- و آن وقتها هم، تا اندازه اى مى روند- در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت، قرارداد؛ نگذارند همه جاى ايران، يعنى بسيارى از جاهاى ايران بى روحانى بماند، بسيارى از جاهاى ايران بى مبلغ بماند. اينها تكليف دارند، تكليف شرعى- الهى دارند كه تبليغ كنند و احكام اسلام را به مردم بفهمانند.
🔅تحصيل وسيله است از براى تربيت. آيه نَفْرْ مى فرمايد كه: «چرا نمى رويد تحصيل كنيد تا برگرديد مردم را انذار كنيد». تحصيل براى اين است كه مردم انذار بشوند، به مردم مسائل گفته بشود. البته حوزه ها بايد باشد، حوزه هاى فقه بايد باشد لكن اين مسأله را هم بايد منسى نشود.
🔅ممكن است كه در سال يك عده قابل، اينكه هم درس بخوانند و هم تبليغ بكنند و هم مردم را آگاه كنند؛ در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت قرار بدهند كه- يعنى، مدرسين آنجا، مراجع قرار بدهند- به حسب نوبت، يك عده اى چند ماه آنجا، دو سه ماه اينجا، دو سه ماه هم جاى ديگر. ما مى خواهيم تكليف الهى را ادا كنيم.
🔅همان طور كه تحصيل يك تكليفى است، تبليغ بالاتر است از او، تحصيل مقدمه تبليغ است، مقدمه انذار مردم است.
📚 صحیفه امام، ج۱۵ ص۴۱۴
#تبلیغ
#در_مدرسه_امام_خمینی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
انسداد در باب رجال_01.mp3
2.26M
🎙#علم_رجال| حجیت قول رجالیین از باب انسداد در نگاه آخوند خراسانی/ تنها راه برای حجیت قول رجالی از باب انفتاح، مبنای حضرت امام است
🎙استاد علی فرحانی
📚انسداد کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1400
#علم_رجال
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️#امام_خمینی|شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود.
🔰رهبر معظم انقلاب 68/3/17
🌀شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. او وديعهى خدا در دست ما، حجت خدا بر ما، و نشانهى عظمت الهى بود. وقتى انسان او را مىديد، عظمت بزرگان دين را باور مىكرد. ما نمىتوانيم عظمت پيامبر (ص)، امير المؤمنين (ع)، سيّدالشّهداء (ع)، امام صادق (ع) و بقيهى اوليا را حتّى درست تصور كنيم؛ ذهن ما
كوچكتر از آن است كه بتواند عظمت شخصيت آن بزرگمردان را در خود بگنجاند و تصور كند؛ اما وقتى انسان مىديد شخصيتى باعظمت امام عزيزمان و با آن همه ابعاد گوناگون: ايمان قوى، عقل كامل، داراى حكمت، هوشمندى، صبر و حلم و متانت، صدق و صفا، زهد و بىاعتنايى به زخارف دنيا، تقوا و ورع و خداترسى و عبوديت مخلصانه براى خدا، دستنيافتنى است، و مشاهده مىكرد كه همين شخصيت عظيم، چگونه در برابر آن خورشيدهاى فروزان آسمان ولايت، اظهار كوچكى و تواضع و خاكسارى مىكند و خودش را در مقابل آنها ذرهيى به حساب مىآورد، آنوقت انسان مىفهميد كه پيامبران و اولياى معصومين (ع) چقدر بزرگ بودند.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
به نوشتن عادت کنید_.mp3
3.18M
🔊#طلبه_موفق| در مسیر علمی، به نوشتن عادت کنید!
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات اعتبار و عقلاء. جلسه 15
#طلبه_موفق
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀تربیت ۳۰۰ نفر که نسبتاً کامل اند
✅مرحوم آخوند ملّا حسينقلى همدانىّ انصافاً خيلى واقعيّت عجيبى داشتند، و در حدود سيصد نفر شاگرد تربيت كردند؛ البتّه شاگرد و شاگردِ شاگرد.
❇️آنوقت در ميان اين شاگردان جماعتى هستند كه آدمهاى نسبةً كامل اند، مثل مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائىّ، و مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى، و آقا سيّد محمّد سعيد حبّوبى، و حاج ميرزا جواد آقاى تبريزىّ رضوان الله عليهم.
🔰علامه طباطبایی، مهرتابان، ص۳۲۲
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#معارف| «و التامین فی محبة الله» در بیان آیت الله بهجت رضوان الله علیه
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 30/2/1402
🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇
https://aparat.com/v/wfl6H
🌐 آپارات| المرسلات👇
https://www.aparat.com/almorsalat
@almorsalaat
📌عرض ذاتی و موضوع علم در نگاه علامه طباطبایی
◽️استاد معظم در جلسات تدریس #نهایه_الحکمه سال 1396، به مناسبت بعض عبارات علامه طباطبایی، وارد در بحث عرض ذاتی و مساله ملاک تبویب و تمایز علوم شده و به تبیین مفصل این مطلب میپردازند.
◽️ایشان ضمن اشاره به نگاه حکماء و منطقیین و اصولیین در مورد ملاک برهانی عرض ذاتی برای تمایز و تبویب علوم، با قرائت کلمات علامه در #حاشیه_اسفار نگاه ایشان را نسبت به این ملاک برهانی تبیین میکنند.
◽️استاد معظم در ادامه، ضمن توضیح مفصل #موضوع_علم_فلسفه، نشان میدهند که علامه مبتنی بر تحقیق موضوع فلسفه، عرض ذاتی را به نحوی که در سائر علوم است در خصوص فلسفه جاری نمی دانند کما اینکه علامه سنخ براهین فلسفه را غیر از براهین متعارف منطقی (برهان إن و لم) می دانند.
◽️ایشان در انتهاء با تبیین معنای دقیق عرض ذاتی و تجمیع شواهد متعددی از عبارات علامه، توضیح میدهند که اساسا در نگاه علامه طباطبایی، ملازمه ای بین عرض ذاتی و تمایز-تبویب نیست بلکه با نگاه صحیح به مرکب علم، باید گفت که چینش مباحث علم و تمایز آن از سائر علوم و تغییر و تحول در آن، لزوما تابع برهان نمیباشد بلکه اساسا ملاک در تبویب و تمایز علوم، #غرض_تدوین است نه عرض ذاتی.
❇️ برای استماع این جلسات تدریس استاد (عرض ذاتی در نگاه علامه) به لینک زیر مراجعه کنید. حتما #استماع_کنید.👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Falsafe/araz-zati-nehaye
✍️احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه را مساله محور نخوانید_01.mp3
412.3K
🔊#فقه| فقه را استفتائی نخوانید؛ هندسه محور بخوانید.
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 96
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مجاهدة فی الله و مجاهدة فی سبیل الله
🎙علامه طباطبایی
❇️...و إلى هذا الاختلاف يشير قوله تعالى: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» : العنكبوت-٦٩.
❇️إذ فرق بين أن يجاهد العبد في سبيل الله، و بين أن يجاهد في الله، فالمجاهد في الأول يريد سلامة السبيل و دفع العوائق عنه بخلاف المجاهد في الثاني فإنه إنما يريد وجه الله فيمده الله سبحانه بالهداية إلى سبيل دون سبيل بحسب استعداده الخاص به، و كذا يمده الله تعالى بالهداية إلى السبيل بعد السبيل حتى يختصه بنفسه جلت عظمته.
📚المیزان. جلد اول. ص 35
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شخصیت حقوقی در فقه شیعه_01_01.mp3
8.47M
🎙#فقه| تعریف شیخ اعظم از معاوضه مبتنی بر شخصیت حقوقی/ توضیح شیخ اعظم از فرع «من باع لنفسه و أجازه المالک لنفسه» در بیع فضولی بر اساس شخصیت حقوقی/ مساله شخصیت حقوقی و استصحاب کلی قسم ثالث/ در میان معاصرین حضرت آیت الله مؤمن، شخصیت حقوقی را در فقه قبول ندارند اما آیت الله سبحانی و آیت الله سید کاظم حائری قبول دارند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 98
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 #اطلاعیه_جلسه_نهم
#گفتگوی_مجازی #اربعین_حسینی
❇️ نهمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح اندیشه»🌀
🎙با حضور: استاد علی فرحانی
🔵 با موضوع: سید الشهداء علیه السلام و سلوک معنوی
⏰زمان لایو: سه شنبه ( 31/5/1402) ساعت 18 عصر
📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇
@admin_morsalat
📱#پخش_زنده از کانال المرسلات در #ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat