eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
540 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت بیانات استاد در این جلسه👇
جلسه دوم تبارشناسی معنویت_01_01.mp3
46.38M
🎙| دومین جلسه از جلسات «چیستی معنویت و تبار شناسی آن» 🎙استاد علی فرحانی 📚تهران. دانشگاه عالی دفاع ملی. 17/5/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
این جلسه را حتما بشنوید👆 استاد در این جلسه نکات بسیار عمیق و مهمی فرمودند👆
📌سخنان بسیار زیبای امیرالمومنین با کمیل بن زیاد در مورد ارزش علم و جایگاه عالم 🎙امیرالمومنین علیه السلام‌ ❇ عَنْ كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ اَلنَّخَعِيِّ قَالَ : كُنْتُ مَعَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ وَ قَدْ صَلَّيْنَا اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ فَأَخَذَ بِيَدِي حَتَّى خَرَجْنَا مِنَ اَلْمَسْجِدِ فَمَشَى حَتَّى خَرَجَ إِلَى ظَهْرِ اَلْكُوفَةِ لاَ يُكَلِّمُنِي بِكَلِمَةٍ فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ ثُمَّ قَالَ ❇ - يَا كُمَيْلُ إِنَّ هَذِهِ اَلْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا اِحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ - ❇اَلنَّاسُ ثَلاَثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ اَلْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ - ❇ يَا كُمَيْلُ اَلْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ اَلْمَالِ اَلْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ اَلْمَالَ وَ اَلْمَالُ تَنْقُصُهُ اَلنَّفَقَةُ وَ اَلْعِلْمُ يَزْكُو عَلَى اَلْإِنْفَاقِ- ❇يَا كُمَيْلُ مَحَبَّةُ اَلْعَالِمِ خَيْرٌ يُدَانَ اَللَّهُ بِهِ تَكْسِبُهُ اَلطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ - وَ جَمِيلَ اَلْأُحْدُوثَةِ بَعْدَ مَوْتِهِ- ❇يَا كُمَيْلُ مَنْفَعَةُ اَلْمَالِ تَزُولُ بِزَوَالِهِ يَا كُمَيْلُ مَاتَ خُزَّانُ اَلْأَمْوَالِ - وَ اَلْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ اَلدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي اَلْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ- ❇هَاهْ هَاهْ إِنَّ هَاهُنَا _وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ_ لَعِلْماً جَمّاً لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً بَلَى أُصِيبُ لَهُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ يَسْتَعْمِلُ آلَةَ اَلدِّينِ فِي اَلدُّنْيَا - وَ يَسْتَظْهِرُ بِحُجَجِ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بِنِعَمِهِ عَلَى عِبَادِهِ لِيَتَّخِذَهُ اَلضُّعَفَاءُ وَلِيجَةً دُونَ وَلِيِّ اَلْحَقِّ أَوْ مُنْقَاداً لِلْحِكْمَةِ لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ فَقَدَحَ اَلشَّكُّ فِي قَلْبِهِ بِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ أَلاَ لاَ ذَا وَ لاَ ذَاكَ- فَمَنْهُومٌ بِاللَّذَّاتِ سَلِسُ اَلْقِيَادِ لِلشَّهَوَاتِ أَوْ مُغْرًى بِالْجَمْعِ وَ اَلاِدِّخَارِ - لَيْسَ مِنْ رُعَاةِ اَلدِّينِ أَقْرَبُ شَبَهاً بِهَؤُلاَءِ اَلْأَنْعَامُ اَلسَّائِمَةُ كَذَلِكَ يَمُوتُ اَلْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ - ❇ اَللَّهُمَّ بَلَى لاَ تُخْلِي اَلْأَرْضَ مِنْ قَائِمٍ بِحُجَّةٍ ظَاهِرٍ مَشْهُورٍ أَوْ مُسْتَتِرٍ مَغْمُورٍ لِئَلاَّ تَبْطُلَ حُجَجُ اَللَّهِ وَ بَيِّنَاتُهُ فَإِنَّ أُولَئِكَ اَلْأَقَلُّونَ عَدَداً - اَلْأَعْظَمُونَ خَطَراً بِهِمْ يَحْفَظُ اَللَّهُ حُجَجَهُ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ ❇هَجَمَ بِهِمُ اَلْعِلْمُ عَلَى حَقَائِقِ اَلْأُمُورِ فَبَاشَرُوا رُوحَ اَلْيَقِينِ - وَ اِسْتَلاَنُوا مَا اِسْتَوْعَرَهُ اَلْمُتْرَفُونَ وَ أَنِسُوا بِمَا اِسْتَوْحَشَ مِنْهُ اَلْجَاهِلُونَ - صَحِبُوا اَلدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ اَلْأَعْلَى أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ اَلدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ - هَاهْ هَاهْ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ لِي وَ لَكُمْ ثُمَّ نَزَعَ يَدَهُ مِنْ يَدِي وَ قَالَ اِنْصَرِفْ إِذَا شِئْتَ 🔺ترجمه: ◽كميل بن زياد نخعى گويد:در مسجد كوفه با امير المؤمنين علىّ‌ بن ابى طالب(عليه السّلام)بودم پس از آنكه نماز عشاء را خوانده بوديم،و حضرت دست مرا گرفت تا از مسجد بيرون شديم،حركت كرديم تا به پشت شهر كوفه رسيديم،و آن حضرت در راه كلمه‌اى با من سخن نگفت،چون به صحرا رسيد نفسى بلند برآورد سپس فرمود: ◽اى كميل اين دلها بسان ظرفهائى است فراگيرنده،و بهترين دلها آن است كه فراگيريش بيشتر باشد.آنچه مى‌گويم فراگير و در خاطر بسپار: ◽مردم بر سه دسته‌اند.عالم خداشناس كه حقّا بدين او عمل مى‌كند،و دانش آموزى كه در راه نجات پا نهاده،و فرومايگان نادانى كه در پى هر سر و صدائى مى‌افتند،و به هر سو كه باد بيايد ميل مى‌كنند،نه از پرتو دانش روشنى گرفته‌اند،و نه به ستون استوارى پناه برده‌اند. ◽ اى كميل، دانش از مال بهتر است،زيرا دانش از تو پاسدارى ميكند، امّا تو بايد از مال پاسدارى كنى.انفاق از مال آن را كاهش مى‌دهد،ولى انفاق از دانش(كه آموزش است)بر آن مى‌افزايد. ◽اى كميل دوستى عالم خيرى است كه بدان وسيله براى خدا ديندارى شود،و آن در دنيا براى صاحبش طاعت خدا فراهم آورد،و پس از مرگ خوش نامى برايش بيادگار گذارد. ◽اى كميل،سود مال با زوال آن از بين مى‌رود،اى كميل،مال اندوزان مرده‌اند،و علماء تا روزگار باقى است پايدارند،ظاهرا وجودشان مفقود است،ولى امثال و يادگارهايشان در دلها موجود است. ◽آه آه همانا در اينجا-و با دست اشاره به سينه‌اش فرمود-دانشى فراوان نهفته است كه كاش افرادى شايستۀ فرا گرفتن آن مى‌يافتم،بلى،بآدم زيرك و تيزهوش دسترسى دارم ولى در مورد اين دانش ويژه از او اطمينان ندارم كه مبادا ابزار دين را براى دنياى خود بكار گيرد،و با دلائل الهى بر آفريدگانش،و با نعمتهاى خداوند بر بندگانش غلبه كند،تا در نتيجه بندگان ضعيف خدا او را بجاى ولىّ‌ حق دوست نزديك خود بگيرند.و يا به پيرو حكمت،كه به ريزه‌كاريهاى آن بينا نيست و در برخورد با اوّلين شبهه ترديد در دلش راه مى‌يابد، هان كه نه اين و نه آن هيچ كدام تاب تحمّل علم را ندارند،بنا بر اين شخص ديگرى نماند جز كسى كه حريص در لذّات و تسليم شهوات است،يا آن كس كه فريفته و سرگرم جمع آورى و انباشتن مال است و از حافظان دين نيست،هيچ چيزى جز دام‌هاى چرنده به آنان شبيه نيست،بدين ترتيب دانش با مرگ حاملان آن مى‌ميرد. ◽ آرى خداوندا!تو هرگز زمين را از قائم به حجّت كه يا ظاهر است و مشهود و يا پنهان است و مستور خالى نمى‌گذارى تا دلائل واضح و آشكار خداوندى باطل نگردد،كه اين گروه كمترين تعداد و بزرگترين نقش و مقام و منزلت را دارند،و خداوند بوسيلۀ آنان دلائل و نمودارهاى خود را حفظ‍‌ مى‌كند تا آنان نيز آنها را به افرادى نظير خود بسپارند،و در دلهاى اشباه خود بكارند. ◽علم و دانش از راه حقيقت به آنان روى آورده،پس با نسيم روح افزاى يقين هم آغوش گشته‌اند، آنچه را مردم خوشگذران سخت و دشوار مى‌خوانند آنان سهل و آسان مى‌انگارند، و به چيزهائى كه نادانان از آنها وحشت دارند ايشان خو گرفته‌اند،و با تن‌هائى كه جان آنها به ملكوت اعلى آويخته است در دنيا بسر مى‌برند،آنان جانشينان خداوند در زمين و دعوت‌كنندگان بدين او هستند.آه،آه!چقدر مشتاق ديدارشان هستم،من براى خودم و شما از خداوند آمرزش مى‌طلبم.سپس دستش را از دستم بيرون كشيد و فرمود:هر گاه دلت خواست راه بيفت. 📚امالی شیخ مفید. جلد اول. ص 247 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اشکال به آخوند در تعریف استصحاب_01.mp3
5.71M
🔊| مرحوم آخوند، تعریف استصحاب را از سنخ تعاریف «شرح الاسم» دانسته اند/ اشکالی مهم نسبت به این مطلب 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌کیفیت نزول قرآن 🎙امام خمینی 💢ما نمیدانیم کیفیت نزول قرآن و روح الامین در قلب پیغمبر در لیلةالقدر چیست؟ غیر از خود رسول اکرم و آنهایی که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خاص خدای تبارک بودند، لکن برای دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است. (بیانات ۶۲/۳/۲۱) 💢قرآن سرّ است، سرِّ سرّ است، سرِّ مستسرّ به سرّ است، سرّ مقنع به سرّ است، و باید تنزل کند، بیاید پایین، تا اینکه برسد به این مراتب نازله؛ حتی به قلب خود رسول الله که وارد می‏شد، باز تنزل بود، یک تنزلی کرده بود تا به قلب وارد می‏شد. بعد هم از آنجا باید نازل بشود تا برسد به آنجایی که دیگران هم بفهمند. (تفسیر سوره حمد ص۱۶۲) 💢قرآن سرّی است بین حق و ولی‌الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می‌شود تا می‌رسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن استفاده ناقص می‌کنیم. و اگر سرّ «لیلة‌القدر» و «نزول ملائکه» در شبهای قدر ـ که الآن هم برای ولی‌الله اعظم حضرت صاحب این معنا امتداد دارد ـ را بدانیم، همۀ مشکلات ما آسان می‌شود. (بیانات ۶۴/۳/۳۰) 💢💢💢💢💢 🎙رهبر معظم انقلاب 💢قرآن در یک سطح ربوبی است، بعد این را خدای متعال برای فهم پیغمبر و نازل میکند برقلب پیغمبر و لذا آن معارف بالاتر از پیغمبر است و شکی نیست. پیغمبر در راه چه چیزی مجاهدت میکرد؟ انبیاء عظام، یعنی عزیزترین حقایق عالم خلقت خدام این معارفند. ولذا مثل این است که شما فرضاً چیزی را نمیدانید و از او اطلاع ندارید بعد که به شما میگویند این نازل میشود به ذهن شما، و فرود می‌آید تا به ذهن شما میرسد. 📚بیانات ۷۰/۵/۱۸ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
سبک صحیح تحصیل_01.mp3
1.75M
🔊| اگر به این صورت درس بخوانید سریع نتیجه میگیرید 🎙استاد علی فرحانی 📚مناهج الوصول. سال 1395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
یاد مرگ.mp3
981K
🔊| گفتن شهادتین حین قبض شدن روح، تابع باور است نه تحلیل عقلی و نه اعتبارات 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌کارآمدی و‌ نوآوری اصولی امام خمینی(ره) 💢نظریه روح المعنی از نگاه حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ◽️صوت بیانات استاد را بشنوید👇👇 @almorsalaat
نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام.mp3
35.81M
🔊| تاریخچه نظریه روح المعنی و ثمره آن در تفسیر ادله معارف/ قرائت های مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی 💢تقریر کامل بیانات استاد به همراه آدرس مراجعاتی که فرمودند را در متن پائین بخوانید👇 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔊| قرائات مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) ◽️همانطور که روشن است در ادله معارف، گاها الفاظی که در مورد امور محسوسه به کار برده میشوند، استعمال شده اند. کلماتی همچون ید و وجه و سمع و نور و لوح و قلم و میزان و صراط و جناح و ..... تعداد آیات قرآن کریم که مشتمل بر این سنخ الفاظ هستند را 143 آیه دانسته اند. این الفاظ اختصاص به قرآن نداشته بلکه در انجیل و تورات نیز دیده میشود. ◽️از این رو در توضیح این ادله، مسالک مختلفی به وجود آمده است. برخی قائل به تجسیم و تشبیه شده و این آیات و ادله را به همین صورت توضیح داده اند (توضیح: الملل و النحل شهرستانی، ج 3.ص 82) و برخی که مسلک تشبیه و تجسیم را باطل دانسته اند قائل شده اند که این ادله، مجمل و متشابه اند اما غالب امامیه و اشاعره این آیات را متشابه ندانسته بلکه این تعابیر را حمل بر مجاز کرده اند (سیوطی در الاتقان. ج 2. ص 347 این نظر را توضیح داده اگرچه نپذیرفته است) و برخی نیز قائل به اشتراک لفظی شده اند یعنی معنای حقیقی متعارف این الفاظ (همچون لفظ وجود) را در مورد خداوند و معنای حقیقی دیگری از این الفاظ را در مورد غیر خداوند دانسته اند (ابوالحسین بصری ج 2 ص 83) ◽️اما مسلک روح المعنی در مقابل تمام این نظریات است. روح المعنی با تمام قرائاتی که دارد، قدرمتیقن از آن این است که این الفاظ، یک معنای واحد دارند و این یک معنا هم معنای مجازی نیست کما اینکه متشابه و مجمل نیز نمی باشند. ◽️در جزئیات نظریه روح المعنی، هفت قرائت وجود دارد که به ذکر برخی از آنها اکتفاء میکنیم: 1⃣عمده عرفاء از تشکیک در معنا استفاده کرده اند و لفظ را واحد اما معنی را ذومراتب دانسته اند در این صورت، این لفظ هم دال بر رتبه عالی از معنا و هم دال بر مراتب دیگر از این معنا می باشد و در هر مرتبه هم خصوصیت خاص خود را دارد اگرچه انسان از باب «بدأ خلقه من طین» آنچه در حالت عادی برای او فعلیت دارد، ادراک امور محسوس است از این رو ذهن او ناخودآگاه خصوصیات امور محسوس رابه مجردات نیز سرایت میدهد و موجب اجمال میشود اگرچه در واقع تشابه و اجمالی وجود ندارد. 2⃣البته گاها شنیده میشود این نظریه عرفاء را از باب «خذ الغایات و الترک المبادی» دانسته و چنین توضیح میدهند که مثلا کلمه ید، به معنای قدرت جابجایی است زیرا غایت ان، قدرت جابجایی است اما مبدأ آن که ید انسانی است، دخیل نمی باشد. از این رو از این نظریه به نظریه «کارکردگرایانه» تعبیر میکنند. ◽️اما با توجه به توضیحی که داده شد این توضیح از نظریه عرفاء، صحیح نیست زیرا عارف، متمرکز بر غایت نیست بلکه متمرکز بر ذات المعنی است یعنی موضوع له یا مستعمل فیه را تدقیق میکند فارغ از غایت وضع و استعمال. 3⃣قرائت سوم مبتنی بر تفکیک بین لفظ و استعمال است یعنی لفظ، عند الوضع برای امر محسوس وضع میشود اما دائره استعمال، وسیع تر از وضع است پس این الفاظ، عند الاستعمال برای امر مجرد نیز به کار می روند بدون اینکه مستلزم مجازیت در استعمال باشد. ◽️برخی، کلمات ملامحسن فیض کاشانی (صافی و اصفا) و کلمات غزالی (احیاء العلوم جلد 13 ص 168. آداب تلاوت القرآن ص 23. فیصل التفرقه ص 242. مضنون الصغیر ص 317. جواهر القرآن و مشکات الانوار از ص 41 الی 51 و ص 270) و کلمات محی الدین عربی (فتوحات جلد اول ص 253 و جلد چهارم ص 332) را این چنین معنا کرده اند. ◽️البته ممکن است به این قرائت اشکال شود که استعمال اعم از حقیقت و مجاز است در حالی که همانطور که در ابتدا گفته شد نظریه روح المعنی، مستلزم مجازی بودن این استعمالات نیست، اما درپاسخ باید گفت همانطور که مرحوم آخوند در کفایه الاصول (امر ثانی و ثالث مقدمات و مبحث صحیح و اعم) توضیح میدهند حصری در استعمال حقیقی و مجازی نیست بلکه گاهی استعمال حقیقی و تام الانطباق بر موضوع له نیست اما مجازی هم نیست همچون تسامح در تطبیق. 4⃣اما نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام اگرچه خصائص قرائت های فوق را دارد اما با آنها متفاوت است. ◽️حضرت امام در جای جای اثار خود همچون آداب الصلاه (ص 249 و 250) و تقریرات فلسفه (جلد اول ص 117) و مصباح الهدایه (ص 39) و شرح دعای سحر (ص 36) بر نظریه روح المعنی اصرار ورزیده و آن را از ادق و اهم مطالب علمی میدانند تا جائی که تفکر در ان را مصداق شریف روایت «تفکر ساعة خیر من عبادة ستین سنة» معرفی میکنند و می فرمایند « أنّ التدبّر فيه من مصاديق قوله (ع): تفكّر ساعة خير من عبادة ستّين سنة. فإنّه مفتاح مفاتيح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنيّة» ◽️ایشان معتقدند در محدوده زبان شناسی، اگرچه وضع، امری اعتباری است اما گاهی وضع لفظ، به ازای معنایی حقیقی است و گاهی به ازای معنایی اعتباری. در نگاه حضرت امام، در اعتباریات، تشکیک نداریم اما در حقائق داریم لذا اگرچه امکان اینکه معنا، مقول به تشکیک باشد وجود دارد اما لزوما این معنا، مشکک نیست. ◽️حضرت امام ذیل جامع صحیح و اعم در کتاب مناهج الوصول، میفرمایند برخی از معانی الفاظ همچون معنای صلاه، هم مبهم اند و هم معین به نحوی که از طرفی مبهم بوده و به راحتی قابل توضیح نیستند اما از طرفی به راحتی درک میشوند. ◽️در اینجا است که لفظ، واحد است و معنا نیز واحد است و کثرت تشکیکی نیز ندارد بلکه متواطی است اما مصادیق متکثر با خصوصیات متکثر را شامل میشود و عند الاستعمال، از قرینه مناسبت حکم و موضوع مشخص میشود که کدام خصلت از خصائص معنا در این استعمال، مدنظر قرار گرفته است. ◽️حضرت امام این معنا را در تعلیقات شرح فصوص الحکم و مصباح الانس (ص 232)، در معانی حقیقی نیز جاری میکنند و آن را به معانی اعتباری، اختصاص نمیدهند. ایشان با این مبنا، به توضیح ادله معارف می پردازند. ◽لازم به ذکر است این مبنا، در فضای فقه معاصر و تولید علوم انسانی اسلامی از کتاب و سنت، بسیار موثر است که البته توضیح مفصلی را میطلبد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علامه طباطبایی به نقل از استاد خود میفرمود: شرح قطب الدین شیرازی بر حکمه الاشراق، تقریرات درس خواجه طوسی است 🎙علامه حسن زاده ❇️در شب جمعه سيزدهم ذى الحجة ١٣٨٩ ه‍‌ ق - ١٣٤٨/١٢/١ ه‍‌ ش كه با تنى چند از افاضل حوزه از محضر پرفيض استاد علامه طباطبايى استفاضه مى‌كرديم، پس از اتمام جلسه در معيّت آن جناب در اثناى راه بودم، اظهار داشتند كه مرحوم استاد ما آقا سيد حسين بادكوبه‌اى به‌طور منجّز و قطع مى‌فرمودند كه شرح حكمت الاشراق قطب (شرح علامه قطب شيرازى بر حكمة الاشراق شيخ سهروردى) تقريرات درس خواجه نصير الدين طوسى (قدّس سره) است. و خواجه مشرب اشراق داشت، در حكمت اشراقى بود، چنانكه در مبحث علم اشارات، به خلاف شرطش در اول كتاب با مبناى مشّاء مخالفت كرده، و علم را به طريق اشراق كه فاعل بالرضا باشد تقرير كرده است. 📚مقدمه ای بر مقاله معنویت تشیع. ص17 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هویت کانال المرسلات.mp3
12.45M
🔊| هویت کانال المرسلات در بیان استاد! 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در جلسه مشاوره ای که با برخی طلاب مشهد در تاریخ 16/3/1402 داشتند نسبت به کانال المرسلات فرمودند: ❇️هدف المرسلات، تربیت علمی نیروی انسانی برای انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان انسانی در مسیر انقلاب اسلامی ❇️تنها مدار اصلی در این وادی، است ❇️باید سیر آموزشی را از سیر محتوایی(دارایی علمی) جدا کنیم ❇️با این نگاه است که انسان ها رشد واقعی پیدا میکنند فارغ از عناوین اعتباری ❇️بر اساس مدار واقعیت، رشد علمی با قوانین منطقی و به صورت تدریجی رخ میدهد و نه دفعی ❇️این مدل هم صحیح است و هم سریعتر به نتیجه میرسد ❇️امروز انقلاب به این رشد واقعی و دارایی علمی نیاز دارد ❇️مقام معظم رهبری می فرمایند ما برای رسیدن به تمدن اسلامی، نیازمند تربیت نیروی مفید و کارآمد هستیم ❇️آنچه در این عرصه از اهمیت بسزایی برخوردار است است ❇️المرسلات یک ابرنمونه و یک زیست واقعی چند ساله در این مسیر است 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما و حتما بشنوید👆👆👆
♨️ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود حاضر الآن 🎙علامه طباطبایی ✅و لعمري لو لم يكن في كتاب الله تعالى إلا قوله: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» لكان فيه كفاية إذ الغفلة لا تكون إلا عن معلوم حاضر، و كشف الغطاء لا يستقيم إلا عن مغطى موجود فلو لم يكن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجودا حاضرا من قبل لما كان يصح أن يقال للإنسان إن هذه أمور كانت مغفولة لك، مستورة عنك فهي اليوم مكشوف عنها الغطاء، مزالة منها الغفلة. 📚المیزان ج۱ ص۹۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢شب جمعه،حرم وصحن و سرایت آقا 💢حسرت روز وشب سینه ی غمبار من است @almorsalaat
ایمان و علم مشکک است اما عمل متواطی است.mp3
3.59M
🔊| معرفت و ایمان مشکک و ذو مراتب است اما عمل و تزکیه، متواطی است/ در مسیر استکمال، دنبال اعمال شاذ که در شریعت نیامده است نگردیم/ ملاک، تعبد به شارع است/ این معنا را حضرت امام در تفسیر سوره حمد فرموده اند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس کتاب منیه المرید. لینک دانلود جلسات منیه المرید استاد👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6333 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها 🎙استاد علی فرحانی 💢جلسه اول بیانات استاد را بشنوید👇 @almorsalaat
جلسه اول.mp3
43.7M
🎙| جلسه اول سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها، با موضوع خلأهای فعلی جامعه و وظیفه حوزه نسبت به آنها از منظر رهبر معظم انقلاب 🎙استاد علی فرحانی 📚مشهد. سازمان تبلیغات. 24/5/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴ 💻 Farsi.khamenei.ir
اباعبدالله_01.mp3
2.89M
🎙| و صلی الله علی الباکین علی الحسین(ع) 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📌بخشی از روایتی را که استاد در این صوت اشاره فرمودند👇 ◾️ألا و صلى الله على الباكين على الحسين بن علي عليهما السلام رحمة وشفقة، واللاعنين لأعدائهم والممتلئين عليهم غيظا وحنقا ألا وإن الراضين بقتل الحسين عليه السلام شركاء قتلته. ◾️ألا و إن قتلته وأعوانهم وأشياعهم والمقتدين بهم براء من دين الله. ◾️[ألا] إن الله ليأمر الملائكة المقربين أن يتلقوا دموعهم المصبوبة لقتل الحسين عليه السلام إلى الخزان في الجنان، فيمزجونها بماء الحيوان، فيزيد في عذوبتها وطيبها ألف ضعفها. و إن الملائكة ليتلقون دموع الفرحين الضاحكين لقتل الحسين عليه السلام ويلقونها... 📚تفسير الإمام العسکری جلد : 1 صفحه : 369 @almorsalaat
📌سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها 🎙استاد علی فرحانی 💢جلسه دوم بیانات استاد را بشنوید👇 @almorsalaat
جلسه دوم_01.mp3
44.7M
🎙| جلسه دوم سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها، با موضوع خلأهای فعلی جامعه و وظیفه حوزه نسبت به آنها از منظر رهبر معظم انقلاب 🎙استاد علی فرحانی 📚مشهد. سازمان تبلیغات. 25/5/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b