eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
0063-KharejOsul-14030718.MP3
56.75M
🔊| مروری بر مطالب گفته شده در مورد مختار در باب وضع/ شاذ بودن نظریه اعتبار از جهت تاریخی با نظر به عبارات حکماء و متکلمین و اصولیین قدیم/ ابتناء برخی فتاوی فقهی بر نظر اعتبار ملازم با التفات فقیه به تفکیک حقیقت از اعتبار نیست/ تفکیک بین اعتبارات مقدس با ساير اعتبارات و نگاهی به نظر آیت الله مصباح از این منظر/ نظر عرفاء در مورد الفاظ و سمبلیک بودن عبارات آنها/ بررسی مفصل نگاه به حقیقی بودن دلالت الفاظ از منظر اصحاب علوم غریبه به مناسبت عبارت مرحوم سید مصطفی خمینی و مضر نبودن این مطلب به اعتباری بودن دلالت الفاظ/ استعاری بودن و سمبلیک بودن لسان اصحاب این علوم/ سیر از اسم شخص به لوازم تکوینی او توسط نفس متخصصین علوم غریبه بر اساس عبارت علامه حسن زاده/ عبارت علامه طباطبایی در المیزان (آیه 102 سوره بقره) نسبت به این سیر از اسامی به لوازم تکوینی اشخاص مبتنی بر قدرتهای نفسانی و معد بودن فرمولهای این علوم برای حصول یقین در نفس فاعل/ نقل نکاتی جالب از بزرگی برخی عرفاء به این مناسبت/ نکاتی بسیار جالب در مورد نگاه عرفاء به نفس انسانی و تفاوت آن با نگاه متعارف و جایگاه یقین در این نگاه عرفانی به نفس 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 18/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0064-KharejOsul-14030721_01.MP3
24.22M
🔊| مقدمه چهارم رسیدن به نظر مختار مبتنی بر انواع نگاه به اعتبار در تراث فلسفی و اصولی/ بررسی سه دسته از مبادی اقیسه در علم منطق (یقینیات و مشهورات و مخیلات) از منظر اعتبار/ تصور یا تصدیق بودن اعتبار در عبارت علامه طباطبایی در مقاله ششم اصول فلسفه/ گزاره های ارزشی و حسن و قبح/ توضیحی از نظر آیت الله مصباح و نقض نبودن بیان ایشان نسبت به توضیحات منطقیین در مشهورات/ نکاتی در مورد بیان آیت الله مصباح در شروط مقدمات برهان 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 21/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0058-KharejFeq-14030721_01.MP3
23.68M
🔊| مروری بر عبارات حضرت امام در فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ ورود در فرع جدید در مورد اصابه نجاست به اواسط ماء مضافی که از بالا به پایین ریخته میشود/ عبارت مصنف و برخی دیگر از فقهاء در حواشی عروه در مورد فرع محل بحث/ اشکال به دو فرعی که امام بیان کرده اند و پاسخ به این اشکال بر اساس عبارت ایشان در جلد چهارم کتاب الطهاره/ وافی نبودن عبارت آیت الله فاضل در تفسیر عبارت مرحوم امام/ پاسخ به نظر حضرت امام و شیخ اعظم و دیگر فقهاء نسبت به اجماع در محل بحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 21/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر مطالب گفته شده در مورد مختار در باب وضع/ شاذ بودن نظریه اعتبار از جهت تاری
. 📌استاد در این جلسه این بخش از عبارت علامه را شرح دادند👇 🎙علامه طباطبایی ❇️و الآية كما أنها تصدق صحة السحر في الجملة كذلك تدل على أن السحر أيضا كالمعجزة في كونه عن مبدإ نفساني في الساحر لمكان الإذن. ❇️و بالجملة جميع الأمور الخارقة للعادة سواء سميت معجزة أو سحرا أو غير ذلك ككرامات الأولياء و سائر الخصال المكتسبة بالارتياضات و المجاهدات جميعها مستندة إلى مباد نفسانية و مقتضيات إرادية على ما يشير إليه كلامه سبحانه ❇️إلا أن كلامه ينص على أن المبدأ الموجود عند الأنبياء و الرسل و المؤمنين هو الفائق الغالب على كل سبب و في كل حال، قال تعالى: «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ‌ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ‌ إِنَّهُمْ‌ لَهُمُ‌ الْمَنْصُورُونَ‌ وَ إِنَّ‌ جُنْدَنا لَهُمُ‌ الْغالِبُونَ‌» : الصافات-١٧٣، و قال تعالى: «كَتَبَ‌ اللّهُ‌ لَأَغْلِبَنَّ‌ أَنَا وَ رُسُلِي» : المجادلة-٢١، و قال تعالى: «إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا فِي الْحَياةِ‌ الدُّنْيا وَ يَوْمَ‌ يَقُومُ‌ الْأَشْهادُ» : المؤمن-٥١. و الآيات مطلقة غير مقيدة. ❇️و من هنا يمكن أن يستنتج أن هذا المبدأ الموجود المنصور أمر وراء الطبيعة و فوق المادة. فإن الأمور المادية مقدرة محدودة مغلوبة لما هو فوقها قدرا و حدا عند التزاحم و المغالبة، و الأمور المجردة أيضا و إن كانت كذلك إلا أنها لا تزاحم بينها و لا تمانع إلا أن تتعلق بالمادة. بعض التعلق و هذا المبدأ النفساني المجرد المنصور بإرادة الله سبحانه إذا قابل مانعا ماديا أفاض إمدادا على السبب بما لا يقاومه سبب مادي يمنعه فافهم. 📚المیزان. ج اول. ص 80 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س) 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات خارج فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/hJz5Z 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
0065-KharejOsul-14030722.MP3
37.52M
🔊| مروری بر مطالبی که نسبت به سه گانه مخیلات و مشهورات و یقینیات از منظر اعتبار و حقیقت گفته شد / توضیحی از مشهورات از حیث تصور و تصدیق و از حیث حقیقت و اعتبار/ مساله شخصی یا نوعی بودن اعتبار/ بررسی عبارت شهید مطهری در پاورقی مقاله ششم اصول فلسفه از این منظر/ تفکیک اعتبار در جایی که معتبر انسان بما هو انسان است و در جایی که معتبر انسان بما هو حیوان است 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 22/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0059-KharejFeq-14030722.MP3
25.08M
🔊| توضیح کاملی از جمع بندی مطالب گفته شده و تبیین کامل نظر حضرت امام در باب نجاست ماء مضاف با ملاقات با نجاست 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یکشنبه. 22/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌رابطه جنس با ماده و فصل با صورت 🎙علامه حسن زاده ◽️جنس و فصل از معقولات ثانيه‌اند كه به طور لا بشرط‍‌ مأخوذند كه قابل حمل بر يكديگرند. و هرگاه هريك بشرط‍‌ لا لحاظ‍‌ گردند جنس ماده ذهنى و فصل صورت ذهنى است كه در اين صورت قابل حمل بر يكديگر نيستند و ماده و صورت ذهنى هم به ازاء ماده و صورت بدين معنى كه گفته‌ايم مأخوذند نه به ازاء هيولى و صورت نخستين، كه جسم طبيعى مركّب از آن دوست، هر چند از جهت لا تحصّل و تحصّل با آنها شباهت دارند. 📚هزار و یک کلمه. جلد چهارم. ص 59 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0066-KharejOsul-14030724_01.mp3
54.45M
🔊| تاکیدی بر تفکیک نگاه شخصی و نگاه اجتماعی به اعتبار و‌ بررسی وضع بر این اساس/ اشاره ای به نظر محقق خوئی در نظریه ابراز از این منظر/ نقش معتبر در مورد وضع الفاظ/ باقی ماندن اعتبار از منظر اعتبار اجتماعی/ عقلاء بما هم عقلاء در بیان منطقیین و تفاوت آن با حیثیت مجموعی افراد/ اشاره ای به حقیقت اجتماع در بیان علامه طباطبایی/ جایگاه شخص در تحقق موضوع اعتبار اجتماعی/ محیط اعتبار و شخصیت فاعل اعتبار/ انکار اعتبار شخصی و کنارگذاشتن مسلک تعهد از این منظر/ اهمیت مساله دخالت خداوند و فطرت در اعتبارات لفظی در بیان میرزای نائینی/ اجتماعی بالطبع بودن انسان و حقیقی بودن این طبع و اجتماع در بیان علامه (جلد چهارم المیزان) و مقابله شهید مطهری با ایشان و نقد شهید مطهری در تطبیق این نظر بر نظر دورکهایم/ اجتماع، توحیدی ترین موجود عالم و از ابعاض وجودی انسان کامل است/ توضیحی از فطرت و ارتباط جمیع انسانها با انسان کامل از این منظر/ اختصاص اعتبار به فاعل بالقصد و فضای علم حصولی در این نگاه/ عدم انکار اعتبار در ظرف اجتماع توسط علامه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 24/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙حضرت آیت الله بهجت: 💢وقتی بلایی مانند وبا در نجف پیدا می‌شد، حتی در بازارها هم گاهی مجالس روضه‌خوانی و توسل برقرار می‌شد، ولی ما مثل آدم‌های مأیوس و ناامید، گویا نمی‌خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و برای رفع بلا و گرفتاری‌ها به حضرات معصومین علیهم‌السلام متوسل شویم! 💢آیا امروز برای رفع بلاها غیر از تضرعات و دعای صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگری داریم؟! 💢مسلمان‌ها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالی هستند، و ما در چه حال؟! آیا رواست که چنین بی‌تفاوت و غیرمضطرب باشیم؟! ✍️در محضر بهجت، ج۲، ص۴۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b