eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
540 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐حجیت ذاتی قطع 📌سوالات زیر در گروه مشاوره مطرح شد و استاد مقدسی @m_mahdi1384 پاسخ آن را بیان کردند. 👇👇 🔰🔰🔰🔰🔰 ⁉️ : سلام. اینکه در ابتدای مبحث قطع میگیم ، قطع سنگ بنای شناخته یعنی چی؟ و منظور از بداهت قطع چیه؟ در قطع موضوعی میگیم قطع تعلق به اون چیزی که شارع گفته تعلق گرفته اما در قطع طریقی به خود واقع تعلق گرفته. فرق این دو تا چیه؟ یعنی در قطع موضوعی قطع به واقع تعلق نگرفته؟ ✅ : حجیت ذاتی قطع: در صورتی که مکلف نسبت به حکم شرعی قاطع باشد، حجیت آن ذاتی است و مطابق قطع خود عمل می‌کند. اینکه «حجیت قطع ذاتی است» یعنی حجیت قابل جعل یا سلب نیست و از قطع قابل انفکاک نیست. 🔸توضیح وجدانی ذاتی بودن حجیت قطع: در قطع احتمال خلاف وجود ندارد؛ لذا کسی که قطع می‌کند، برای خودش مجالی برای شنیدن سخن دیگری باقی نمی‌گذارد و آن قطع، او را به متن واقع می‌برد. مثلاً کسی که قطع دارد الآن روز است، تأمّل نمی‌کند که «آیا به واقع رسیده‌ام یا خیر؟». قطع وسیلۀ ارتباط با واقع است و اگر حجت نباشد هیچ راهی برای ادراک واقع وجود ندارد. قطع مقدم بر همۀ ادراکات بشر و همان «علم بدیهی» است که در منطق بیان گردید. 🔸با توجه به این نکته، اگر شارع بخواهد قطع را حجت بکند، ابتدا باید به وجود شارع و کلام شارع قطع پیدا کنیم و همچنین باید قطع داشته باشیم که منظور شارع، جعل حجیت برای قطع است؛ پس حداقل سه قطع بر جعل حجیت قطع مقدم است؛ لذا جعل حجیت برای قطع «تحصیل حاصل» است. در صورت سلب حجیت از قطع نیز حداقل همان سه قطع (وجود شارع، وجود کلام شارع و دلالت کلام بر سلب حجیت) بر آن مقدم است و به وسیلۀ قطع عدم حجیت قطع ثابت شده است که این «تناقض‌گویی» است. ⁉️ : با تشکر از توضیحاتتون. مرحوم مظفر (ره) در «المنطق؛ باب سادس؛ یقینیات» آورده اند که: «اليقين بالمعنى الأعم وهو واليقين بالمعنى الأخص وهو الاعتقاد المطابق للواقع الذي لا يحتمل النقيض لا عن تقليد» و حضرت آیت الله سبحانی در «الموجز؛حجج و امارات؛ حجیت قطع» پس از استدلال بر ذاتی بودن حجیت قطع، می فرمایند : « فتبيّن أنّ للقطع خصائص ثلاث:1-كاشفيته عن الواقع و لو .» 🔹اولا ضمن تطبیق این دو عبارت، اینگونه به نظر می رسد که مقصود از قطع در اصول، همان «یقین بالمعنی الأعم» منطقی است؛ نه «یقین بالمعنی الأخص» که همان نامیده میشد. 🔹و ثانیا این سوال پیش می آید که چگونه وجود احتمال خلاف و عدم اصابت قطع (یقین بالمعنی الأعم) به واقع (نه عند القاطع) و به بیان دیگر، احتمال تحقق ، خلل و خدشه ای به حجیت ذاتی قطع وارد نمی کند؟ ✅ : سلام علیکم. فرمایش شما درست است یعنی قطعی که در اصول بیان می شود همان یقین بالمعنی الاعم منطقی است. ولی مسئله «بدیهی» بودن تلازمی با یقین بالمعنی الاخص بودن ندارد. بدیهی بودن صفت علم است. علمی که «لایحتاج الی کسب و نظر» هست بدیهی است. 🔸احتمال وجود خطا در قطع ضربه ای به حجیت ذاتی نمی زند. چون حجیت یعنی «یصح الاحتجاج عند العقلاء» و مسئله حجیت در ظرف عقلا شکل می گیرد. لذا اصلا حیث تطابق با واقع هیچ دخالتی در آن ندارد. در ظرف عقلا قطع حجیت آن ذاتی است یعنی کسی که به چیزی قطع دارد خود را در متن واقع می بیند و هیچ احتمال خلافی نمی دهد. لذا تا زمانی که قطع او برقرار است هیچ احتمال خلافی را نمی پذیرد. مثل اینکه در روز، انسان خورشید را می بیند و به وجود آن قطع دارد و اگر کسی به او بگوید: الان روز نیست و شب است تا زمانی که قطع او پابرجاست به این حرف هیچ ترتیب اثری نمی دهد. 🔸اینکه می گوییم قاطع خود را در متن واقع می بیند یعنی اصلا بین خود و واقع فاصله ای نمی بیند لذا از قطعش تبعیت می کند. مثل اینکه شیر به کسی حمله کند اینگونه نیست که اول فکر کند که آیا قطع من مطابق واقع هست یا نیست. به صرف اینکه آن را می بیند پا به فرار می گذارد. این می شود واقع نمایی و کاشفیت قطع که در ظرف عقلاء یصح الاحتجاج است. لذا دخالت دادن مسئله یقین بالمعنی الاخص و مطابقت با واقع در ظرف عقلا صحیح نیست. 👈شما هم می توانید سوالات خود را در مورد کتاب در این گروه به اشتراک بگذارید http://eitaa.com/joinchat/2613772354C2971bf190a @almorsalaat
⚡️رویکرد فهم زبانشناسانه در ادبیات در مورد یادداشت اخیر👆 استاد مقدسی @m_mahdi1384 در مورد کتاب ( eitaa.com/almorsalaat/1566 )، یکی از مخاطبین سوالی پرسیده اند که سوال و جواب استاد مقدسی را در ادامه میخوانید👇👇 ⁉️ : سلام حاج آقا. این که گفتید استفاده اجتهادی از مغنی نیاز به اصول نحو و اصول فقه (خصوصا مباحث الفاظ) داره، سوال اینه که مباحث الفاظ اصول فقه در چه حد برای مغنی نیاز هست؟ در حد الموجز یا اصول مظفر یا کفایه؟ ✅ : برای کار ادبیاتی رویکرد فهم زبانشناسانه نیاز هست و الزاما نمی شود کتاب خاصی رو مشخص کرد. مهم اینه که این زاویه دید ایجاد بشه. ولی شاید حداقل الموجز و اصول مظفر ضروری باشه. البته بستگی به استادی که تدریس می کنند هم داره. باید استاد رویکردش در تدریس اینطور باشه یا اینکه طلبه خودش نگاه اینچنینی داشته باشه. مثلا در بحث دلالت صیغه امر بر وجوب یک بحث مهمی هست که در الموجز هم هست و در کتاب های دیگه هم هست اون هم تفاوت بین موضوع له و مستعمل فیه و داعی در استعمال است. این مسئله با فهم صحیح بحث مجاز و انواع دلالت تکمیل می شه. فهم این مطلب اثر زیادی در تحلیل های ادبی دارد. در مغنی موارد فراوانی داریم که ادبا در یک موضوع اختلاف نظر دارند و استدلال های فراوانی می آورند در حالی که کل بحث غلط است و ریشه اش نفهمیدن تفاوت این سه هست. @almorsalaat
📌درباره تحصیل علم منطق 🔰محسن ابراهیمی 🔸علم منطق، همانطور که معروف است، خادم العلوم است. چرا که در هر علمی برای حل گزاره های نظری نیاز به داریم و قواعد فکر کردن را به ما می دهد. 🔸از همین توضیح مشخص می شود که آن چیزی از علم منطق که راه عصمت بخشی از خطا را یاد می دهد، نباید باشد و الا خودش نیاز به فکر دارد و دور یا تسلسل ایجاد می شود. 🔸اما چیزی که امروزه در کتب منطقی یا تدریس های منطق و نظامات آموزشی، وجود دارد، خلاف این مطلب است. چرا که در این کتب، گاها مطالبی نظری بیان می شود که نیاز به مقدماتی از علوم دیگر دارد. و یا چنین القاء می شود که مثلا منطقی را که در پایه دوم، میخوانیم، یک منطق اولیه و ابتدایی است و بعدا باید پس از فلسفه برگردیم و دوباره منطق را کامل بخوانیم. 🔸واضح است که این نگاه ها، با هدف علم منطق سازگار نیست. البته تنافی ای وجود ندارد که به دلیل اغراض دیگری مثل اغراض آموزشی، مطالب دیگری هم در کتب و تدریس های منطق، ذکر شود، اما باید بدانیم که این موارد، غیر از حقیقت منطق و تفکر منطق است. 🔸همچنین اشکال ندارد که تحلیل و تعمیق برخی مسائل نظری باشد و باید در علم دیگری تحصیل شود. مثل اینکه اصل وجود تصور و تصدیق و تقسیم علم به این دو بدیهی است اما تحلیل نفس شناسانه تصدیق نظری است و در آن اختلاف نظر وجود دارد. و یا اقسام سه گانه علم حسی، خیالی و عقلی بدیهی است، هر چند که تحلیل این سه علم و لوازم آن نظری باشد. و یا تقسیم علم به کلی و جزئی بدیهی است، هر چند که کیفیت حصول کلی، نظری است. 🔸نکته ای که مهم است این مطلب است که این علم در عین اینکه کلیات آن بدیهی است، اما نیاز به تدریب و تمرین دارد تا ملکه تفکر منطقی در ما ایجاد شود. چرا که بسا کسانی که خود صاحب کتب منطقی اند اما دچار مغالطه اند. 🔸نکته دیگری که از نگاه صحیح به علم منطق ایجاد می شود، این است که: این مطلب که منطق مشهور، بر اساس نگاه است و با توجه به علم منطق تغییر می کند، لیس فی محله. چرا که مسئله اصالت وجود یا ماهیت، خود، یک مسئله ای نظری است و در علم فلسفه در مورد آن بحث می شود. چگونه علم منطق میتواند مبتنی بر مسئله ای فلسفی شود. البته برای این قول، وجه صحیحی هم شاید بتوان پیدا کرد که انشالله در فرصت دیگری عرض خواهد شد. ۹۹/۷/۳ @almorsalaat 🔉🔉بیانات استاد در این موضوع را 👇👇👇👇
az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3
1.03M
💢از علم منطق چه می خواهیم؟ 🔰استاد علی فرحانی 📌گفتاری از استاد در جمع برخی اساتید حوزه درباره تحصیل علم منطق، تابستان ۹۹ ⬇️صوت را از اینجا دانلود کنید. @almorsalaat
♨️در باب فساد اقتصادی خوب است که ... ✅در باب فساد اقتصادی خوب است همه از و منسوبان خویشاوندی و شخصیتی خود شروع کنند. فساد را فقط در اشخاص دور دست نبینند، بلکه در نزدیکان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه کنند. بلای گرفتاری در مُشت نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام در اواخر عمر آن یگانه‌ی زمان، مطرود ایشان واقع شود و او را از دخالت در امور سیاسی منع شرعی کنند و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانه‌ی استاد و مراد خود عمل میکرد یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمیآورد. 🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۳۸۱/۰۴/۲۰، پاسخ به نامه‌ی آیت‌الله طاهری امام جمعه اصفهان‌ @almorsalaat
❄️از سیم خاردار نفست عبور کن ✅این مطلبی که ایشان نقل کردند از من، حرف من نیست؛ حرف یک رزمنده‌ی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار میخواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمیتوانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ ساله‌ی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است. 🔰رهبر معظم انقلاب، ۱۶.۱۲.۹۵ @almorsalaat
💢به مناسبت طرح یک روایت فقهی ✍️حجه الاسلام حامد سامی 📜 روایتی در کتاب شریف کافی هست که امام خمینی (ره) در ابتدای کتاب «بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر» مطرح میکنند.متن روایت : «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ «2» فِي حَائِطٍ لِرَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَ كَانَ مَنْزِلُ الْأَنْصَارِيِّ بِبَابِ الْبُسْتَانِ وَ كَانَ يَمُرُّ بِهِ إِلَى نَخْلَتِهِ وَ لَا يَسْتَأْذِنُ فَكَلَّمَهُ الْأَنْصَارِيُّ أَنْ يَسْتَأْذِنَ إِذَا جَاءَ فَأَبَى سَمُرَةُ فَلَمَّا تَأَبَّى جَاءَ الْأَنْصَارِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَشَكَا إِلَيْهِ وَ خَبَّرَهُ الْخَبَرَ فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ خَبَّرَهُ بِقَوْلِ الْأَنْصَارِيِّ وَ مَا شَكَا وَ قَالَ إِنْ أَرَدْتَ الدُّخُولَ فَاسْتَأْذِنْ فَأَبَى فَلَمَّا أَبَى سَاوَمَهُ حَتَّى بَلَغَ بِهِ مِنَ الثَّمَنِ مَا شَاءَ اللَّهُ فَأَبَى أَنْ يَبِيعَ فَقَالَ لَكَ بِهَا عَذْقٌ يُمَدُّ لَكَ فِي الْجَنَّةِ فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْأَنْصَارِيِ‏ اذْهَبْ فَاقْلَعْهَا وَ ارْمِ بِهَا إِلَيْهِ فَإِنَّهُ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ » 📚 «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 293» ✳️نکتۀ جالب این روایت نحوۀ مواجهۀ برخی افراد با پیامبر اکرم (ص) است. در این روایت یک فرد مسلمان طوری با پیامبر اکرم (ص) برخورد می کند که گویی هیچ توجهی به شخصیت عظیم ایشان ندارد. ✳️اینگونه روایات که تعداد شان کم هم نیست ، یک مطلب مهم را به ما گوشزد می کند و آن این است که دین اسلام هر چند اهداف بسیار بلندی برای انسان ترسیم کرده است ؛ اما گسترۀ زیادی از این شریعت در مواجهه با انسان ها و زندگی معمولی آنها و پاسخ به نیازهای زندگی آنهاست. ما باید توجه کنیم که دین اسلام فقط عرفان و فقط فقه و فقط اخلاق و فقط امور معنوی یا مادی نیست . اسلام در عین وحدانیت ، همۀ جوانب مادی و معنوی انسان در بعد فردی و جمعی را در بر می گیرد به طوریکه بسیاری از اهداف اسلام؛ حتی عرفان اسلامی نیز در قالب نظام های اعتباری زندگی دنیا به نتیجه می رسد و نیاز به گوشه نشینی و دوری از اجتماع نیست. ✳️اگر بپذیریم که اسلام چنین گستره ای دارد ، پس کسی می تواند در عمل و تبلیغ اسلام به درستی کار کند که به همۀ جوانب اسلام توجه کند ؛ یعنی اسلامی که معرفی میکند باید برای عارف و عامی سودمند باشد .البته چنین کاری به صورت کامل ، درسایۀ اجتهاد به دست می آید. 💠شهید مطهری (ره) چنین دانشمندی بود . ایشان در کنار تسلط به فلسفۀ اسلامی واصول فقه ، توانست به ابعاد مختلف شریعت اسلام توجه کند . کارکرد فقه اسلامی در نگاه ایشان بسیار راقی و پاسخگو به نیازهای امروز بشر است . به گواه امام خمینی(ره) « آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت ، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست » . @almorsalaat
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه ✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آن‏كه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد. 📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸ @almorsalaat
♨️راه حل بی انگیزگی در تحصیل؟؟ 💠پست ذیل درمورد مشاوره تحصیلی یکی از با مشاور محترم کانال حجت الاسلام افروزی می باشد. موضوع بحث: علل و عوامل بی انگیزگی و نداشتن نشاط عملی و راه حل آن است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌀 : سلام. خسته نباشید. بنده از مقطع سیکل به حوزه آمدم و امسال هم پایه دوم هستم.دو از خدمت شما داشتم .اول اینکه بنده در برخی اوقات احساس بی انگیزگی و بی حوصلگی میکنم و حال و حوصله درس خواندن ندارم. به خصوص در زمان کرونا که دروس مجازی شدند که بیشتر شده. بنظر شما چه باید بکنم تا انگیزه به وجود بیاید؟ دوم اینکه نظر شما در مورد سنتی خواندن چیست؟مثلاً جامع المقدمات خواندن و......؟ ممنون میشم که پاسخ دهید. 🔷 : سلام. سلامت باشید. 🔻درمورد سوال اول، شما در وهله اول باید با مراقبه و بررسی عادت های علمی خود بینید دقیقا چه موقع و چه چیز موجب بی انگیزگی و از دست رفتن شوق و اشتیاقتان علمی تان می شود. 🔅مثلا برنامه منظم نداشتن و شلوغ پلوغ بودن برنامه های روزانه از عوامل مهم در یاس علمی می شود. 🔅همینطور هدف مشخص و واضح نداشتن یا عدم توجه و التفات روزانه به آن هدف، از دیگر موانع بی انگیزگی و نشاط علمی است. 🔅و همینطور دیدگاه درست و متناسب به علم نداشتن و ندانستن جایگاه آن در بین علوم و روش متناسب تحصیل آن نیی می توانید از دیگر عوامل باشد 🔅و اما عامل اصلی که شیطان ملعون است را باید با توسل و توجه واقعی و قلبی به امام زمان عج و مراقبه در انجام واجبات و ترک محرمات، از خود دور کنید. علوم حوزوی از آنجا که تک تک شان در رشد و تعالی واقعی انسان سهم بسزایی دارند، تحصیل آن ها، موجب رنجش و طغیان جناب شیطان می شود. نگذارید تلقینات و خطوراتی که از جانب او بر قلب پاکتان می شود، او را به خواسته اش برساند. 🔷در مورد سوال دوم، مهم در درس خواندن (هر منبع و محتوایی) رعایت روش منطقی تحصیل آن است. اگر شما همین دروس متعارف را به شیوه صحیح یی بخوانید و دارای آنها شوید، حقا شما را از سنتی خواندن کفایت می کند. 🌀 : خیلی ممنون. 🔻 : خواهش. خوشا به حالتان که اول کار هستید و زود به فکر افتادید. ان شاء الله با تحصیل صحیح و متناسب هر علم چنان شیرینی به نفستان القا می شود، که بی نشاطی و بی انگیزگی علمی را از یاد خواهید برد. 🔻شما نوارهای مجموعه صوتی طلبه موفق را گوش داده اید؟ 🌀 : کامل نه. 🔻 : ان شاء الله با دقت کامل گوش بدید. واقعا خواهید دید که چه تاثیر مثبتی در شیوه برنامه ریزی و خواندن و شناخت صحیح هر علم به شما می دهد. eitaa.com/palmorsalaat/17 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @almorsalaat
💢عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۱۰/۱۷ ✅در همین کشور خود ما، یکی از بزرگان علما و روحانیون محترمی که امروز بحمد اللّه در میان ما هستند و برکات وجود ایشان بازهم شامل حال مردم میشود، برای من نقل میکردند که در اوایل روی کار آمدنِ رژیم منحوس و فاسد و وابسته‌ی پهلوی، آن کودتاگرِ بیسوادِ فاقدِ هرگونه معرفت و معنویّت، یکی از آخوندهای وابسته به دربار را صدا کرد و از او پرسید این قضیه‌ی امام زمان چیست که چنین مشکلاتی برای ما درست کرده است؟! آن آخوند هم برطبق دل و میل او، جوابی میگوید و آن قلدر هم مأموریت میدهد که بروید مسئله را حل و تمام کنید و این اعتقاد را از دل مردم بیرون بیاورید! او میگوید: این کار آسان نیست و خیلی مشکلات دارد و باید کمک کم‌کم و با مقدّمات شروع کنیم. البته آن مقدّمات به فضل پروردگار و با هشیاری علمای ربّانی و آگاهان این کشور، در آن دوران ناکام ماند و نتوانستند آن نقشه‌ی شوم را عملی کنند. در کشور ما، یک کودتاچی غاصب، از طرف دستگاه‌های قدرت استعماری مأموریت داشت که بیاید ایران را قبضه کند و کشور را دودستی تحویل دشمن دهد و برای آنکه بتواند بر این مردم مسلّط شود، یکی از مقدّمات لازمش این بود که عقیده به مهدی موعود را از ذهن مردم پاک کند. عقیده به امام زمان، نمیگذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. @almorsalaat
♨️ کتاب الفائق فی الاصول 🔰استاد علی فرحانی 🔺روزهای شنبه و یکشنبه 🔺ساعت ۴عصر 🔹فیضیه مدرس ۲۱۵ ✅پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram.com/almorsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 حجه الاسلام سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، استماع جلسات بدایه سال 89 استاد فرحانی است (218 جلسه). این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. ✅ در پایان باید گفت استاد فرحانی دوره های تدریس دیگرِ کتاب بدایه را نیز دارند که با سرعت بیشتری ارائه شده است و بسیاری از مزایای بالا را نیز حائز است ولی به نظر حقیر برای تحصیل موارد بالا استماع جلسات بدایه سال 89 ضروری است. 💠💠💠💠💠 ✳️ لینک دانلود جلسات بدایه 89 👇👇👇👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/falsafe/bedaye/Bedaye-sadoqi/ 💠💠💠💠💠💠 @ofoqemobin @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی صوت دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️اسلام قابل پیاده شدن در جامعه است و با همه پیشرفت ها موافق است. ✅اسلام قابل پياده شدن است. اگر اسلام قابل پياده شدن نباشد پس ما بگوييم خداى تبارك و تعالى داشته در احكامش! هان؟! البته اسلام جلوگيرى از مفاسد مى‏ كند، جلوگيرى از ... اگر مقصود از اينكه حالا نمى ‏شود اسلام را در حالا پياده كرد، مقصود اين است كه بايد سينماهاى ما با همان زنهاى لخت و با همان كارهاى زشت بايد بشود، البته‏ اسلام با اينها مخالف است؛ اما اسلام با همه ترقيات موافق است، با همه موافق است. اسلام براى پيشرفت آمده، براى ترقى آمده. اين حرفهايى كه بعضيها حالا آمدند مى ‏زنند، اينها را بايد آقايان از آن جلوگيرى كنند تا تكرار نشود؛ و از فعاليتهايى كه بر ضد اسلام الآن دارد مى‏ شود، باز بايد خود آقايان اشخاص را انتخاب كنند بفرستند در اين جاهايى كه اينها مى ‏روند و با مردم صحبت كنند؛ مردم را بيدار كنند. 📚صحيفه امام، ج‏6، ص: 253 @almorsalaat
07-hamahangi-99.6.23.mp3
17.28M
🔉 💢تحلیل علم حصولی و ارتباط آن با نفس و نقش آن در تکامل انسان 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد علی فرحانی در این صوت که هفتمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است، ادامه بحث علم را بیان می کنند. 💠در این جلسه حقیقت علم حصولی را از نگاه امام و علامه بیان می کنند و مشخص میکنند که چگونه است که از جهت معرفت شناسی، و چگونه از جهت عرفانی هستیم. 💠از مهمترین مباحث این جلسه، تبیین این مسئله است که چرا علم حصولی حجاب انسان است و برای سلوک و سیر کمال باید این حجاب خرق شود. 💠در نهایت بیان می کنند که برای تتمه این بحث لازم است که بحث را به بحث علم اضافه کنیم. ♨️♨️نکته مهم: مباحث این جلسه بسیار اجمالی و اشاره ای بیان شده است. در تفصیل این بحث و فهم کامل آن به صوت های بدایه الحکمه (خصوصا مباحث مدخل، اصالت وجود، تشکیک، علم) مراجعه فرمایید. @almorsalaat
استاد علی فرحانی mantegh, amin astar abady.mp3
9.62M
🔊 💢مقیاس توزین علم منطق؛ ریشه اشکال امین استرآبادی 🔰استاد شیخ علی فرحانی 💠استاد در این صوت که اولین جلسه تدریس است به توضیحات کلیدی در باب علم منطق پرداختند. 💠 ایشان ضمن اشاره به سوال بدیهی یا نظری بودن منطق فعلی؛ در باب ریشه اشکال امین استرآبادی بیان می کنند که اساس اشکال او به مساله مقیاس توزین خود علم‌ منطق باز می گردد. 💠استاد در انتهاء به نقل از استاد شهید مطهری با بزرگ شمردن جایگاه کتاب شفا عامل برخی اشتباهات در این وادی را عدم فهم صحیح عبارات بوعلی بیان می کنند. ♨️♨️ استاد در این صوت تنها به بیان اشکال پرداخته و متعرض پاسخ آن نمی شوند! @almorsalaat
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه : فردا یکشنبه ۶مهر، ساعت: ۱۴ 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد بلامانع است. ⬇️لینک دانلود جلسات گذشته 👇👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalaat
✅پخش زنده ❄️جلسه تبیین هماهنگی امام و علامه به صورت از آدرس زیر پخش می شود. امروز ساعت 14 👇👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat 📌استفاده از روبیکا برای مشترکین همراه اول و ایرانسل است. @almorsalaat
♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat👇👇
negahi-be-ketabe-alfaegh.mp3
6.37M
🔉 ♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی 🔸استاد علی فرحانی در اولین جلسه تدریس کتاب الفائق، بیان کردند که این کتاب متن روان و بدون اغلاقی دارد و به خوبی برخی از مباحث اصولی ای که در سایر کتب، به طور مستقل به آن پرداخته نشده است، محل بحث قرار گرفته و عبارات خوبی در آن از سایر کتب جمع آوری شده است. 🔸نکته مهمی که در مطالعه این کتاب باید رعایت شود، این است که از آنجایی که این کتاب به صورت چند مقاله مجزا نوشته شده است و از طرفی علم اصول یک دستگاه به هم پیوسته است، این مقالات نباید نگاه آلی به مسائل را تقویت کند بلکه باید به عنوان تکمیل کننده مباحث سایر کتب خوانده شود و هر مسئله جای خود را در نظام استنباطی پیدا کند. 🔸ایشان دو نگاه اصالی و جزئی از دستگاه استنباطی را بر مسئله تطبیق کردند. و در ضمن مباحث نکاتی در مورد بحث و نسبت آن با علم اصول را بیان داشتند. 📌صوت کامل این جلسه 📌متن pdf کتاب الفائق @almorsalaat
🔉🔉 ♨️مجموعه جلسات تدریس کتاب شریف و ارزشمند اثر استاد شهید مطهری 🔰استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔸 این جلسات در سال تحصیلی جاری در مدرسه دارالهدی برای طلاب پایه اول، تدریس شده است. ⬇دانلود صوت جلسات👇👇 eitaa.com/shmotahari/85 @almorsalaat
08-hamahangi-99.7.6.mp3
14.35M
🔉 💢حرکت از نگاه دو عارف 🔰استاد علی فرحانی 🔸این صوت، هشتمین جلسه از مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است. استاد در این جلسه به بحث و نقش آن در پرداختند. 🔸از مهمترین نکات این جلسه، تبیین مسئله جسمانیه الحدوث بودن انسان است. استاد عباراتی از امام و علامه در تبیین این دیدگاه خصوصا در شرح آیه "انشاناه خلقا آخر" شرح کردند. @almorsalaat
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 🔹برای ورود به فقه به یک دستگاه و نظام اجتهادی نیاز است و علم اصول متکفل طراحی این نظام استنباطی است. 🔹نظامات استنباطی و روشهای مختلف اجتهادی اصولیین و فقهای متاخر، عمدتا در شاکله کلی و بسیاری از اجزاء، همان دستگاه استنباطی شیخ و آخوند است. 🔹در این بین میتوان گفت که فقط نظام استنباطی محقق خوئی و امام خمینی، مستقل و کاملا متفاوت با دستگاه شیخ آخوند است. 🔹یکی از ادله استقلال دستگاه امام این است که از مهمترین مسائل علم اصول، مسئله حکم شناسی است و حکم شناسی، ۳رکن دارد. ۱-مراتب حکم ۲-تحلیل فاعلیت شارع ۳-تحلیل خطاب شرعی. حضرت امام در هر سه مورد دیدگاه ابتکاری منحصر به فرد دارد. ایشان مراتب حکم را دو مورد (انشاء و فعلیت (البته با معنایی متفاوت)) می دانند و فاعلیت شارع را بالقصد نمی دانند و خطابات شرعی را قانونی می دانند. 🔉🔉صوت بیانات استاد را در توضیح این مطلب بشنوید @almorsalaat 👇👇👇👇
chera-dastgahe-estenbati-emam-mostaghel-ast.mp3
6.22M
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 📌تدریس ، جلسه اول، 99/7/5 🔉صوت کامل جلسه اول @almorsalaat