eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅| اصرار بعضی مترجمین و مفسرین بر انکار لقاءالله ♦️به بهانه اختلاف در ترجمه یک آیه از قرآن کریم 💠 وَلَقَدۡ ءَاتَيۡنَا مُوسَى ٱلۡكِتَٰبَ فَلَا تَكُن فِي مِرۡيَةٖ مِّن لِّقَآئِهِۦۖ وَجَعَلۡنَٰهُ هُدٗى لِّبَنِيٓ إِسۡرَـٰٓءِيلَ «سجده ۲۳» ترجمه مشهور و نادرست آیه: 🚫 و به راستى ما به موسى كتاب داديم، پس تو در دريافت كتاب [به وسيلۀ موسى] هيچ ترديدى نداشته باش، و آن را براى بنى اسرائيل هدايت قرار داديم، ▫️همانطور که در ترجمه این آیه ملاحظه می کنید مترجم مرجع ضمیر «لقاء» را کتاب دانسته و عبارت «فلاتکن فی مریة» (تردید نداشته باش) به دریافت کتاب توسط حضرت موسی علیه السلام تعلق گرفته. ▫️همه اختلاف مفسرین و مترجمین قرآن به مرجع ضمیر لقاء در آیه باز می گردد که در این صورت معانی کاملا متفاوتی بدست می آید. ▫️ قرآن کریم به دنبال نفی هر گونه تردید از ملاقات دو حقیقت با یکدیگر است، یک احتمال این است آن دو حقیقت را کتاب و حضرت موسی بدانیم که مترجمین قرآن به آن اشاره کردند ولی احتمال دیگر این است که مقصود لقای پروردگار است. ▫️مرحوم علامه طباطبایی با توجه به سیاق آیات و ارتباط این آیه با آیه های پیشین که تصریح بر انکار لقاء پروردگار توسط کافرین دارد، در این جا نیز مقصود از لقاء را ملاقات خداوند و انقطاع کامل از ماسوی الله می خوانند. ▫️اصرار بعضی مفسرین و مترجمین بر نادیده گرفتن لقاء رب و حمل آن بر معانی دیگر بسیار تعجب برانگیز است و می توان آن را ناشی از ضعف دستگاه عقلانی در تحلیل آیات هستی شناختی و خداشناسی دانست. ▫️این انحراف معنوی در آیات قبلی که تصریح بر لقاء رب دارد نیز دیده می شود: 💠وَقَالُوٓاْ أَءِذَا ضَلَلۡنَا فِي ٱلۡأَرۡضِ أَءِنَّا لَفِي خَلۡقٖ جَدِيدِۭۚ بَلۡ هُم بِلِقَآءِ رَبِّهِمۡ كَٰفِرُونَ «سجده ۱۰» 🚫 ترجمه آقای انصاریان: و [منكران لجوج] گفتند: آيا زمانى كه [پس از مردنمان بدن ما ريز ريز شد و پوسيد و] در زمين گم شديم، آيا به راستى ما در آفرينشى جديد در خواهيم آمد؟ [نه اينكه اين لجوجان متكبر فقط منكر قدرت حق باشند] بلكه آنان منكر ديدار [قيامت و محاسبۀ اعمال به وسيلۀ] پروردگارشان هستند. ▫️همانطور که در ترجمه فوق می بینید مترجم از پیش خود تعابیری را در میان دو کروشه به ترجمه اضافه کرده که صریحا معنای آیه را تغییر می دهد و جالب اینجاست که اتفاقا آیه در صدد توبیخ و ابطال منکرین لقاء الله است و مترجم خلاف ظهور آیه لقاء را به امور دیگر نسبت می دهد. ▫️این توجیه که درک معنای لقاء الله برای عقول عامه مردم ممکن نیست و احتمال سوء برداشت وجود دارد نیز امری نادرست است. اساساً باب این توجیهات اگر باز شود هر کس می تواند مدعای خود را در پوشش ملاحظات و تدابیر عرفی به کتاب الهی نسبت دهد علاوه بر این مسأله لقای الهی از اموری است که در نظر قرآن مرز میان کفر و ایمان است چطور این مقوله را با مصلحت سنجی می توان منحرف کرد؟! ▫️امیدوارم روزی بتوانیم لقای الهی را چه در ساحت حصولی و چه در ساحت حضوری درک و تبلیغ کنیم. 📚 منابع بیشتر: ▪️رساله الولایه مرحوم علامه طباطبایی ▪️رساله لقاءالله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی ▪️تفسیر المیزان ذیل آیات مذکور ▪️چهل حدیث اربعین از امام خمینی ره حدیث لقاء الله ✍سیدمجتبی امین‌جواهری ۰۰/۱۱/۹ 🌀کانال ملاحظات و محاکمات👇 eitaa.com/sm_javaheri @almorsalaat
tafavote-falsafe-ba-tafakkorfalsafi@almorsalat.mp3
1.3M
🌍 تفاوت با / آثار داشتن در زندگی و معنویات 👈 آنچه مهم است، است نه و اصطلاحات آن 🎙استاد علی فرحانی 📌 بخشی از جلسه دوم تبیین الگوی تولید علوم انسانی، مشهد95، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 دوره شهید فخری زاده 💠 🔵با موضوع نقد جریانهای تکفیری وهابیت و مدعیان دروغین یمانی🔵 🔸با حضور اساتید برجسته کشوری 🔹شروع دوره تاریخ(10 بهمن 1400) 🔸با صدور مدرک معتبر. 🔹دوره رایگان و برای عموم آزاد میباشد. 🔴لینک ثبت نام در دوره: 🌐: 👇🏻 https://survey.porsline.ir/s/PF5Br7H ⚠️ جهت سوال،یا کسب اطلاعات : 📞: 09166079552 یا در ایتا: https://eitaa.com/emi_khaki عضویت در کانال اطلاع رسانی دوره : 👇🏽 🔰 https://eitaa.com/joinchat/936771747Cc3d56cbd5d لطفاً در این امر خیر شریک و سهیم باشید.(رسانه باشید)
agar-jahannam-raftan-vajeb-ast-man-behel-kefaye-mojood-ast.mp3
2.23M
🔊| اگر جنهم رفتن واجب است، من به الکفایة موجود است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت با استفاده از نامه جالبی که آقا سید احمد کربلائی به شیخ محمد تقی شیرازی نوشتند، تاکید می کنند که گاها انسان به بهانه انجام تکلیف در دام نفس اماره می افتد. توجه به این مطلب در سیره کثیری از عرفاء وجود دارد. حتما ! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📸 ♦️تدریس استاد ناصر قیلاوی‌زاده در دوره معرفتی (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۴ و ۵بهمن ۱۴۰۰ ✅موضوع تدریس شده: 🔹انسان و ایمان 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣مدرسه مجازی المرسلات برگزار می‌کند: ⏳دوره کوتاه مدت: ♻️#مرور و #جمع‌بندی کتاب #المنطق 🎙استاد سید
با سلام به همه مخاطبین ارجمند میکنم که حتما در این دوره شرکت کنند. مباحث آن به گونه ای طراحی شده که علاوه بر مباحث منطقی، یک طرح منطقی در ذهن شما ایجاد شود. لذا برای طلاب ارجمند پایه دوم به بالا و همچنین بزرگوارانی که قصد شروع فلسفه را دارند، توصیه اکید می شود. طلابی که در پایه دوم کتاب به جای ، کتاب دیگری را خوانده‌اند، نیز در این دوره شرکت کنند. ✍محسن ابراهیمی @almorsalaat
🔰پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) برگزار می کند 💢سلسله مدارس فصلی «فقه نظام»💢 🔻مدرسه دوم با موضوع «آشنایی با فقه نظام تربیت» ❇️با ارائه اساتید برجسته حوزه و اعطاء گواهی دوره بصورت حضوری و مجازی ویژه برادران و مجازی ویژه خواهران برگزار میگردد. 🗓 تقویم برگزاری دوره پنجشنبه ها بمدت پنج هفته متوالی ( ساعت ۱۵ - ۱۸) ⏱ تاریخ شروع دوره پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ 📝تذکرات ۱. دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه و طلاب محترم سطوح عالی امکان حضور در این دوره را برخوردارند. ۲.جهت ثبتنام ،نام و نام خانوادگی خود را به شناسه کاربری @f_nezzam در پیامرسان ایتا و یا از طریق اسکن بارکد، پیام ارسال نمایید. 🔅هزینه ثبت‌نام: شرکت کنندگان حضوری ۱۰۰ هزار تومان شرکت کنندگان مجازی ۵۰ هزار تومان 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
📸 ♦️تدریس استاد محسن ابراهیمی در دوره معرفتی (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز)، ۷ و ۸بهمن ۱۴۰۰ ✅موضوع تدریس شده: 🔹توحید استدلالی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
fetri-bodan-esbate-khoda-v-tohid-00.11.08.mp3
14.6M
🌀تبیین فطری بودن اعتقاد به اصل مبدا و توحید از منظر امام خمینی بر اساس توضیحات ایشان در کتاب چهل حدیث 🎙محسن ابراهیمی 📌دوره الصافات (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز) 8بهمن1400 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔰هر شب اعمال خودتان را بنویسید. ▫️پارسال یا پیرارسال بود که من شرح حال شهید افشردی (باقری) را میخواندم - به نظرم شرح حال ایشان یا یکی دیگر از همین شهدا بود - در آنجا ذکر شده بود که ایشان هر روز خطاهای خود را مینوشته؛ همین که در توصیه‌ی علمای اخلاق و در توصیه‌های بعضی از احادیث و اینها هم هست که خطاهای خودتان را بنویسید، هر شب خودتان را محاسبه کنید. او این چیزها را روی کاغذ مینوشته. ماها رومان نمیشود خودمان بنویسیم، روی کاغذ بیاوریم، علنی کنیم؛ ولو بین خودمان و کاغذ. 🎙رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۰/۰۱/۲۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📝#یادداشت| آیت الله اعرافی قلب تحول را فعال کردند. 1️⃣ تحول واقعی به نحو کلی به این معناست که حوزه
💢| «پیام دفتر فقه معاصر عبور از 'حمل اولی درمانی' در عرصه تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی است.» 🔻 بنده به مناسبت یک پروژه در مورد فقه های مضاف و اسلامی سازی علوم انسانی بنا شد یک فحصی انجام بدهم و نظریات اساتید معظم فعال در این عرصه را بررسی و تجمیع کنم. اکثر بزرگوارانی که در مظان این بودند که حرفی برای گفتن داشته باشند را مورد تحقیق قرار دادیم. افرادی که شاید 30 سال، 20 سال، 10 سال، مقداری کم تر و بیشتر تابلو و برند این کلان مساله هستند. ده ها نوشته، جلسه، نشست و همایش از این بزرگواران را رصد کردیم. 🔻 آنچه از خروجی اکثر این مراکز و افراد بدست آوردیم به جزء موارد خیلی نادر همه اش در لایه حمل اولی بود. انگار این بزرگواران نذر کرده اند به حمل شایع در این عرصه ورود نکنند! اگر تعاریف فقه، فقه نظام، فقه مضاف، فلسفه مضاف، فقه حکومتی وعلوم انسانی اسلامی و بیان ضرورت تولید نرم افزار و رابطه عناوین از این دست با همدیگر را جمع آوری کنیم شاید ده ها جلد کتاب شود!! صد ها نشست و همایش و سخنرانی و مقاله که دائم می فرمایند اگر علوم انسانی را اسلامی نکنیم اینچنین می شود و آنچنان می شود!! یک معرکه و جدال بی رحمانه سر قیودات تعاریف به پا شده است که انگار تمام وظیفه این اندیشمندان بزرگوار ارائه یک تعریف جامع و مانع از فقه نظام است! بس. تازه جالب است جدیدا برخی برای اینکه سر فصل ها خیلی تکراری نشود بحث را چهل پنجاه سال هم به عقب برگردانده اند و می گویند اصلا اسلام و فقه اسلامی نظام دارد !!؟؟ ❗️بنده قبلا موانع عدم تحقق اسلامی سازی علم انسانی را جمع آوری کرده بودم موارد زیادی بود اما بعد از این تحقیق بعید نمی دانم به این قائل بشویم که واقعا مشکل اصلی در این مسیر این است که اساتید محترم و دغدغه مندمان که واقعا بنیه علمی بسیار خوبی هم دارند عطش علمی خود و شاگردان و جامعه علمی را "حمل اولی درمانی" می کنند!!! 🔅اما در میان این همه هیاهوی کم خروجی، گروهی که تقریبا همه از اساتید ساکت و بی ادعا در این عرصه هستند با ابتکار آیت الله اعرافی در دفتر فقه معاصر گرد آمدند و در یک زمان بسیار بسیار کوتاه در موضوعات مختلفی که چالش پیش روی اسلام سیاسی و اجتماعی است آثار خوبی از نوع حمل شایع به جامعه علمی عرضه کردند. 🔅نمی خواهم بگویم این آثار همه مشکل ما را حل می کند یا در اوج اتقان هستند یا نیستند بلکه نفس همین شجاعت آغاز، و ورود مستقیم به دل مسائل یک جریان علمی متفاوت را رقم زدن، جای بسی خوشحالی و امیدواری است. 🔆 به نظر من دفتر فقه معاصر تنها یک دفتر و مرکز متعارف در عرض بقیه مراکز نیست بلکه یک مدیریت و مهندسی حرفه ای دانش است، یک جریان مبارکی است که حامل پیام خط شکنی و خروجی محوری است حامل این پیام است که ای اساتید معظمی که با دارا بودن قوه اجتهاد، اهلیت ورود در عرصه تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی را دارید که الحمدلله کم هم نیستید از جدال لفظی در این عرصه عبور کرده و سراغ اصل مطلب بروید. 🖋شیخ علی امیری 00/11/11 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
| کتاب بدائه النحو 🎙مدرس: محسن ابراهیمی 📌تدریس این کتاب از ابتدای سال جاری از اول کتاب به صورت مجازی آغاز و تاکنون تا ابتدای مجرورات تدریس شده است. صوت جلسات در کانال مدرسه مجازی المرسلات بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 🌀ضمنا جهت بحث پیرامون مباحث کتاب و پرسش و پاسخ می توانید در گروه زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3282305162C131e7321a9 @almorsalaat
jaale-badal-v-adelle-esbate-aan.mp3
3.53M
🌀| چیستی بدل و ادله مختلف در اثبات آن 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس رسائل، شبهه غیرمحصوره 00/02/01 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرم آن روز کز این منزل ویران بروم راحت جان طلبم و از پی جانان بروم گرچه دانم که به جایی نبرد راه غریب من به بوی سر آن زلف پریشان بروم @almorsalaat