المرسلات
#مناجات_شعبانیه (۱) ▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ▫️وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا
#مناجات_شعبانیه (۲)
▫️وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی
▫️إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی
▫️وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.
@almorsalaat
۲ فروردین ۱۴۰۱
13.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلمی از مرحوم آیتالله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷
@HawzahNews
@almorsalaat
۳ فروردین ۱۴۰۱
❇️شهید مطهری، #موفق_ترین شخصیت در ایجاد #وحدت حوزه و دانشگاه
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۲/۱۰
◽️مرحوم مطهری با دو ابزار با دو وسیله میتوانستند تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیلکردههای جدید را به وجود بیاورند. یکی تلاش عملی و دیگری غنای شخصیت خودش ایشان.
◽️از لحاظ تلاش عملی خب ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیلکردهها، مهندسین، پزشکان شرکت کردند، به عنوان یک قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیلکردههای جدید شدند. آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغالتحصیل و کسانی که توی مسائل فرهنگ جدید درس خوانده بودند و تحصیل کرده بودند آقای #مطهری را به عنوان یک ملجأ، یک پناه، یک ملاذ، یک آدمی که حرفشان را میفهمد، میتواند دردهایشان را علاج کند، سؤالاتشان را پاسخ بدهد، به او نگاه میکردند و اینها.
◽️ایشان نوشتههایش، سخنرانیاش در رادیو در آن سالهای اوائل، بعد هم سخنرانیهای گوناگونش در دانشگاههای مختلف، سراسر کشور در این خط بود؛ و شاید بتوانم بگویم ایشان #موفقترین چهرهی روحانی در میان محیطهای فرهنگ جدید بود، یعنی در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاهها؛ مثل تحصیلکردهها و فارغالتحصیلها. موفقترین چهره بود، یعنی هیچکدام از این چهرههای تقریب بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند و ایمان آن تحصیلکردههای جدید را جلب نکرده بودند.
◽️دومی غنای شخصیت خود ایشان بود؛ میدانید یکی از چیزهایی که بین این دو قشر را جدا کرده بود این بود که این دو قشر را به هم بیاعتقاد کرده بودند. تحصیلکردههای جدید فارغالتحصیل حوزهی علمیه را یک آدم باسواد نمیدانستند، اصلاً آنچه را که او بلد بود آن را سواد نمیدانستند، به حساب نمیآوردند، علم نمیدانستند.
◽️روحانی در عرف و فرهنگ غربی تزریق شدهی به یک عدهی از تحصیلکردههای ما یک عنصر بیسواد و پرمدعایی بود و به حساب میآمد که اصلاً تضییع وقت بود که انسان با او بنشیند حرف بزند یا خودش را به او نزدیک کند، یعنی او را اصلاً قابل نمیدانستند که یک چهرهی یک شخصی بداند او را.
◽️متقابلاً تحصیلکردهی حوزه علمیه تحصیلکردههای دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد. علاوه بر اینکه حالا بیدین میدانست آنها را جاهل و عامی هم میدانست. یعنی اهل علم و عوام یک تقسیمی بود در حوزههای علمیه که مردم دنیا دو قسم بودند، یک قسم اهل علم، یک قسم عوام؛ و اهل علم یعنی آنی که تحصیلکردهی حوزه است و عوام یعنی آن کسی که تحصیلکردهی حوزه نیست؛ حالا تحصیلکردهی هر جای دیگر هم میخواهد باشد. دو قشری که هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصیلاتند، هر دو با مغز و با تفکر و تعقل سر و کار دارند و همدیگر را بیسواد میدانند، شما طبیعی است که فرض کنید اینها اصلاً به هم نزدیک نشوند، با هم آشنا نشوند.
◽️مرحوم مطهری جزو شخصیتهایی بود، جزو پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوّت و صلابت شخصیت علمی خودش مخاطبین خودش را متواضع کرد در مقابل خود. یعنی هنگامی که ایشان وارد دانشگاه شد و افرادی در رشتههای مختلفِ متناسب با شخصیت آقای مطهری وقتی با ایشان برخورد کردند، از ایشان استفهام کردند، با ایشان مسألهای را مطرح کردند، با یک مغز بزرگ، با یک اندیشهی عمیق، با یک ذهن باز مواجه شدند.
◽️یک مرد متفکر قوی صاحبنظر که در - رشتهاش فلسفه و فقه بود، ولی بعد جامعهشناسی مطالعه کرده بود، اقتصاد مطالعه کرده بود، فلسفههای اروپایی را مطالعه کرده بود و افرادی از متخصصین و صاحبنظران این رشتهها به خود جذب کرده بود - ایشان در این اواخر یک درس جامعهشناسی اسلامی فلسفهی تاریخ داشت، که خب یک عدهای از افراد صاحبنظر، اساتید فن، اساتید بههرحال درس ایشان شرکت میکردند که خود ایشان برای من نقل کردند که دو تا درس ایشان داشتند میگفتند یکی دانشجوها شرکت میکنند یکی اساتید، این درسی بود که اساتید شرکت میکردند. فلسفهی هِگِل را مثلاً ایشان آنچنان قوی و خوب آگاه بود و فراگرفته بود با آن قوّت علمیای که داشت که خب کسانی که توی این رشتهها، توی این معقولات کار میکردند شخصیت ایشان را و ارزش ایشان را درک میکردند.
◽️پس شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت. یعنی وقتی که تحصیلکردههای جدید نگاه میکردند میدیدند، یک روحانی عالمِ متفکرِ فاضلی مثل شهید آقای مطهری را در مقابل خودشان دارند. از طرفی وقتی که در حوزههای علمیه - که خب شخصیت آقای مطهری در حوزهها واضح بود برای بیشتر افرادی که در حوزهها بودند - وقتی میدیدند ایشان دل به قشر تحصیلکردهی جدید بسته و با اینها سر و کار دارد آنها هم یک حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود میآمد.
#کلام_ولی
@almorsalaat
۳ فروردین ۱۴۰۱
ذوق فقهی به معنای سلیقه ای بودن نیست.mp3
771.6K
🔊#فقه| معنای صحیح «ذوق فقهی» در عبارات فقهاء
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
۳ فروردین ۱۴۰۱
❇️علوم انسانی امروز غرب بر اساس اندیشه ضد دینی است / ما باید در زمینه علوم انسانی اسلامی تلاش کنیم.
🌀ما می بینیم که در زمینه های مختلف، تحقیق و پژوهش و رسیدن به نظریه در دنیای مادی و دنیای غرب، مبنای قابل قبول و مورد اعتمادی نبوده؛ بخصوص در زمینه ی علوم انسانی، که در علوم تجربی و در فناوری هم اثر خودش را نشان می دهد. نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد. این نگاه، زیربنا و قاعده و مبنای تحقیقات علمی در غرب نبوده.
🌀تحقیقات علمی در غرب، در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشتند، آغاز شده. البته آنها حق داشتند؛ دینی که رنسانس علیه آن قیام کرد و خط فکری و علمی دنیا را در جهت مقابل و مخالف آن ترسیم کرد، دین نبود؛ توهمات و خرافاتی بود با عنوان دین. دینِ کلیسایی قرون وسطایی، دین و معرفت دینی نبود. بدیهی بود که عقده ها و گره ها در ذهن دانشمندان و نخبگان و زبدگان فکری باقی بماند و برایش راه علاجهای ضددینی و غیردینی پیدا کنند.
🌀لذا هنوز چگونگی کنار آمدن علم و دین برای آنها مسأله است؛ لیکن مسأله ی ما این نیست. در جهان بینی ما، علم از دل دین می جوشد و بهترین مشوق علم، دین است. دینی که ما می شناسیم، جهان بینی دینی یی که ما از قرآن می گیریم، تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از ماوراءالطبیعه و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا و قدر داریم، با علم سازگار است؛ لذا تولیدکننده و تشویق کننده ی علم است.
🌀نمونه اش را شما در تاریخ نگاه کنید؛ ببینید حرکت علمی در قرون اولیه ی اسلام بر اثر تشویق اسلام آن چنان اوج گرفت که تا آن روز در دنیا بی سابقه بود - در همه ی زمینه ها - و علم و دین با هم آمیخته و ممزوج بود و دانش و تحقیق و فن در حد خود پیشرفت کرد. پایه و مبنای علوم انسانی یی که امروز در غرب مطرح است، از اقتصاد و جامعه شناسی و مدیریت و انواع و اقسام رشته های علوم انسانی، بر مبنای یک معرفت ضددینی و غیردینی و نامعتبر از نظر کسانی است که به معرفت والا و توحیدی اسلامی رسیده باشند. ما در این زمینه ها باید کار کنیم.
📚رهبر انقلاب 83/9/26
@almorsalaat
۳ فروردین ۱۴۰۱
❇️انسان فطرتا وجوب شکر منعم را درک می کند!
🌀و از امورى كه انسان را معاونت كامل مىنمايد در مجاهده با نفس و شيطان، و بايد انسان سالك مجاهد خيلى مواظب آن باشد، #تذكّر است. و ما اين مقام را به ذكر آن ختم مىكنيم با اينكه خيلى از مطالب باقى است. و آن در اين مقام عبارت است از ياد خداى تعالى و نعمتهايى كه به انسان مرحمت فرموده.
🌀بدان كه از امور فطريه، كه هر انسان جبلة و فطرة بدان حكم مىكند، احترام منعم است. و هر كس در كتاب ذات خود اگر تأملى كند، مىبيند كه مسطور است كه بايد از كسى كه به انسان نعمتى داد احترام كند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و منعم در آن انعام بى غرض تر باشد، احترامش در نظر فطرت لازم تر و بيشتر است. مثلا فرق واضح است در احترام بين كسى كه به شما يك اسب مىدهد و آن منظور نظرش هست، با كسى كه يك ده ششدانگى بدهد و در اين دادن منتى هم نگذارد.
📚چهل حدیث،ص9
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
۴ فروردین ۱۴۰۱
تفسیر صحیح از عبارات شیخ.mp3
1.61M
🔊#طلبه_موفق| عبارات شیخ انصاری را درست تفسیر کنیم!
🎙استاد علی فرحانی
🌀یکی از نکاتی که استاد همیشه نسبت به رسائل تذکر می دهند، این است که باید عبارات شیخ با سیستم خود شیخ توضیح داده شود اما متاسفانه کثیرا سیستم و لون ذهنی آخوند بر عبارات شیخ تحمیل میشود. از مصادیق این مطلب، مبحث قطع حاصل از مقدمات عقلیه و نیز استصحاب احکام شرائع سابقه است. حتما #بشنوید.
📚 تدریس رسائل. استصحاب. سال 87
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
۴ فروردین ۱۴۰۱
📌آداب مسافرت از نفس به سوی خدا
🔰بخشی از نامه عرفانی امام خمینی به یکی از شاگردان
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
✍️و بعد، فإنّ الإنسان ممتاز عن ساير الموجودات باللطيفة الربانية و الفطرة الالهية- فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيها- و هذه بوجهٍ هي الأمانة المشار إليها في الكتاب العزيز الالهي «إنَّا عَرَضْنا الأَمانَةَ عَلىَ السَّمواتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ اشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَها الإنْسانُ» و هذه الفطرة هي فطرة توحيد اللَّه في المقامات الثلاثة بل رفض التعيّنات و إرجاع الكُلّ إليه و إسقاط الإضافات حتّى الأسمائية و إفناء الجُلّ لديه. و مَنْ لم يصل إلى هذا المقام فهو خارجٌ عن فطرة اللَّه و خائنٌ في أمانة اللَّه، و جاهلٌ بمقام الإنسانية و الربوبية، و ظالمٌ بنفسه و الحضرة الالهية
✍️و معلومٌ عند أصحاب القلوب من أهل السابقة الحُسنى أنّ حصول هذه المنزلة الرفيعة و الدرجة العَلية؛ لا يمكن إلّا بالرياضات الروحية و العقلية و الخواطر القُدسية القلبية بعد طهارة النفس عن أرجاس عالم الطبيعة و تزكيتها، فإنّ هذا مقامٌ لا يمسُّه إلّا المطهّرون، و صرف الهَمّ إلى المعارف الإلهية و قَصْر الطرْف إلى الآيات و الأسماء الربوبية عقيب صيرورته إنساناً شرعيّاً بعد ما كان إنساناً بشرياً بل طبيعياً.
✍️فاخرجي أيّتها النفس الخالدة إلى الأرض لاتّباع هواك من بين الطبيعة المظلمة المدهشة الهيولانية، و هاجري إلى اللَّه مقام الجمع و إلى رسوله مظهر أحدية الجمع حتّى يدركك الموت بتأييد اللَّه تعالى فوقع أجرك عليه، و هذا هو الفوز العظيم و الجنة الذاتية اللقائية التي لا عين رأت و لا اذن سمعت و لا خطر على قلب بشر
✍️و اعلمي أنّك ظهرت من مقام جامعية الأسماء و البرزخية الكبرى، و أنت غريب في هذه الدار و لا بدّ لك من الرجوع إلى الوطن؛ فاحببي وطنك فإنّه من الإيمان- كما أخبر به سيّد الإنس و الجانّ
✍️إيّاك ثمّ إيّاك- و اللَّه تعالى معينك في اولاك و اخراك- و أن تصرف همّك إلى حصول الملاذّ الحيوانية الشهوية فإنّ هذا شأن البهائم، أو الغلبة على أقرانك و أشباهك حتّى في العلوم و المعارف فإنّ هذا شأن السباع، أو الرئاسات الدنيوية الظاهرية و صرف الفكر و التدبير إليها فإنّ هذا مقام الشياطين، بل و لا تجعلي نصب عينك صورة النسك و قشورها، و لا اعتدال الخُلق و جودتها، و لا الفلسفة الكلّية و المفاهيم المبهمة، و لا تنسيق كلمات أرباب التصوّف و العرفان القشرية و تنظيمها، و إرعاد أهل الخرقة و إبراقها، فانّ كلّ ذلك حجاب في حجاب و ظلمات بعضها فوق بعض، و صرف الهمّ إليها اخترام و هلاك، و ذلك خسران مبين و حرمان ابدي و ظلمات لا نهاية لها؛
✍️بل يكون همّك التوجّه إلى اللَّه تعالى و إلى ملكوته في كلّ حركاتك و سكناتك و أنظارك و أفكارك؛ فإنّك مسافر إلى اللَّه تعالى و لا يمكن لك هذه المسافرة بقدم النفس بل لا بدّ و أن يكون بقدم اللَّه و رسوله؛ فإنّ المهاجرة من بيت النفس لا يمكن بقدمها. فكلّما كان قدمك قدم النفس، ما خرجت بعدُ من بيتك، فلست مسافراً؛ و قد عرفت أنّك غريب مسافر.
📌بخشی از نامه عرفانی به آقاى ميرزا جواد همدانى (حجت)
📚صحيفه امام، ج1، ص: 6
#نامه_های_عرفانی #عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
۴ فروردین ۱۴۰۱
12.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌صد سال دیگر باید به عظمت علامه طباطبایی پی برده شود / کتاب المیزان #بهترین تفسیر در طول تاریخ اسلام است.
🎙شهید مرتضی مطهری(ره)
📚احیای تفکر اسلامی، ص ۲۶-۲۷
#در_محضر_علامه #المیزان
@almorsalaat
۵ فروردین ۱۴۰۱
tafavote-tamaddone-eslami-ghabl-az-zohoor-v-baad-az-zohoor.mp3
1.81M
🌀#مهدویت| مدل تمدن اسلامی قبل از ظهور و بعد از ظهور با هم تفاوت دارد/ پاسخی به مغالطه انجمن حجتیه
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده سخنرانی استاد به مناسبت شهادت امام رضا (ع). 99/07/26
#پای_درس_استاد #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
۵ فروردین ۱۴۰۱
📌«فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ...»
◽️پناه من! من بهسوی آغوش تو گریختهام و در میان دستان تو ایستادهام در حالی که درمانده و بیچارۀ توام.
💠 مناجات شعبانیه
@radio_towhid
@almorsalaat
۵ فروردین ۱۴۰۱
۶ فروردین ۱۴۰۱