🌀#تفسیر| فهو من أبده البديهيات
🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ» و الآية من غرر الآيات القرآنية تفسّر معنى معرفة الله فإن قوله: «وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ» يُنبئ أنه تعالى هو الحق لا سترة عليه بوجه من الوجوه و لا على تقدير من التقادير فهو من أبده البديهيات التي لا يتعلق بها جهل لكن البديهي ربما يغفل عنه
🔹فالعلم به تعالى هو ارتفاع الغفلة عنه الذي ربما يعبر عنه بالعلم، و هذا هو الذي يبدو لهم يوم القيامة فيعلمون أن الله هو الحق المبين.
🔹و إلى مثله يشير قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» (ق: 22)
📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ج۱۵ ص۹۵
#در_محضر_علامه #مراقبه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🌀#تفسیر| فهو من أبده البديهيات 🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ» و الآية من
🌀#فلسفه| فهو من أبده البديهيات
🎙علامه طباطبایی
🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها. و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة. (حاشیه اسفار. جلد ششم. ص 14)
💢توضیح این بخش عبارت علامه را در بیان استاد بشنوید👇
@almorsalaat
تبیین خدای قرآن با علامه طباطبایی.mp3
3.28M
🎙#فلسفه| در طول تاریخ فلسفه و عرفان، خدای قرآن «برای اولین بار» توسط علامه طباطبایی در حاشیه اسفار تبیین شد
🎙استاد علی فرحانی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شب_جمعه #سیدالشهداء
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢اللهم اجعله فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید بحق القرآن العظیم و بحق حمعسق 🤲
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#جمعه_نصر
#انقلاب_اسلامی
📌رژیم صهیونی، رژیمی بیریشه و مصنوعی و ناپایدار است که با تزریقات آمریکا زنده است
❇️[رژیم صهیونی] صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه. دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که دشمن با هزینهکرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همهجانبهی آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با چند هزار مرد مبارز و مجاهد فیسبیلاللّه که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران خانهها و مدرسهها و بیمارستانها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است!
❇️این رژیم خبیث، بیریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه... امروز بتدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیدهاند که بر حماس و حزباللّه هرگز پیروز نخواهند شد.
📚بیانات ۱۴۰۳/۷/۱۳
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0059-KharejOsul-14030714.MP3
30.27M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر اصولی بودن و ثمره داشتن مبحث وضع/ سه مبحث حقیقت وضع و من الواضع و تقسیمات واضع/ لزوم تبیین امتداد مبحث وضع/ تعریف وضع توسط مرحوم آخوند/ اشکال شاگردان مرحوم آخوند به این تعریف از منظر تفکیک وضع با اثر وضع و تفکیک حیث مصدری و حاصل مصدری در وضع/ ابهام در تعریف وضع از محقق خراسانی/ وارد نبودن این اشکال به آخوند و ملتفت بودن ایشان به این نکته/معنای اصطلاحی بودن یا لغوی بودن وضع در باب محل بحث/ تبیین ادامه عبارت محقق خراسانی در تعریف وضع و مساله تقسیم وضع به تعیینی و تعینی/ علامات حقیقت و مجاز از حیث تعریف آخوند از وضع
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. شنبه. 14/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_نهم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0054-KharejFeq-14030714_01.MP3
17.72M
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره به وقایع اخیر و شهادت شهید سید حسن نصرالله/ نکاتی لطیف و دقیق در مورد جایگاه جهاد در اسلام/ لزوم انجام تکلیف و الگو گرفتن از شهید مطهری
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. شنبه. 14/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_چهارم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0060-KharejOsul-14030715.MP3
39.91M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر اشکال به محقق خراسانی در تعریف وضع و پاسخ به آن/ مساله اصطلاحی یا لغوی بودن وضع در عنوان محل بحث/ توضیح سه نگاه به مبحث وضع بعد از آخوند خراسانی/ توضیح ای متفاوت از نگاه میرزای نائینی به وضع الفاظ/ متاثر بودن میرزای نائینی از محقق خراسانی/ عباراتی از شهید سید مصطفی خمینی و نگاهی متفاوت به الفاظ/ اثرگذاری جدی این نگاه میرزای نائینی در کلمات متاخرین ایشان/ تاثیر این نگاه در بیان محقق عراقی و توضیح نظر ایشان مبتنی بر اعتباری بودن وضع و تکوینی بودن هوهویت لفط و معنا/ اشاره ای به نظر محقق خوئی و شهید صدر
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یکشنبه. 15/7/1403
#درس_خارج #جلسه_شصتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0055-KharejFeq-14030715.MP3
22.9M
🔊#درس_خارج_فقه| مروری بر توضیحات گذشته در مورد فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ اجماعات منقوله متضافره و شهرت محققه و ادعای مفتاح الکرامه بر اطلاق معقد اجماعات و روایات وارده در مورد مصادیق ماء مضاف/ مساله ملاقات و سرایت و رطوبت/ قبول نگاه شیخ اعظم و کنارگذاشتن نگاه محقق خوئی به مساله/ تفکیک بین باب طهارت خبثی و طهارت حدثی از ابتدا/ شروع مبحث طهارت خبثی از نجاسات و نه مطهرات/ اشاره ای به نظر شهید صدر در باب نجاسات/ لزوم بررسی منجس بودن اعیان نجسه در اثر ملاقات و نیز منجس بودن متنجس و بعد هم بحث از مطهرات در این نگاه
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. شنبه. 15/7/1403
#درس_خارج #جلسه_پنجاه_و_پنج
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#دروس_خارج_فقه_و_اصول
#استاد_علی_فرحانی
📚دوشنبه. 16/7/1403
📚موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف. مدرس 5. ساعت 7.45 الی 9 صبح
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b