#معارف #بزرگان
💠 دعای ماه رجب
🎙آیت الله العظمی جوادی
🔹 ظاهر دعای «یا مَنْ اَرْجُوهُ» این نیست كه وقتی انسان به «یا ذَاالْجَلالِ وَ الْاِكْرامِ» رسید، آنگاه دست چپ را به شیبه بگذارد و دست راست را حركت بدهد و حالت #اضطرار و #اضطراب و #نوسان و #سرگردانی را تمثل كند، بلكه اصل دعا را از «یا مَنْ اَرْجُوهُ» که می خوانند، از اول تا آخر دست در #حالت_سرگردانی باشد.
🔹 محمدِ سجاد به امام صادق (علیه السلام) عرض می كند: «هَذَا رَجَبٌ عَلِّمْنِی [فِیهِ] دُعَاءً ینْفَعُنِی اللَّهُ بِهِ»، آن گاه می گوید: «فَقَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) اكْتُبْ» این دعا را بنویس: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ قُلْ فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ رَجَبٍ صَبَاحاً وَ مَسَاءً وَ فِی أَعْقَابِ صَلَوَاتِكَ فِی یوْمِكَ وَ لَیلَتِك» كه این مخصوص تعقیبات نماز نیست، #صبح_و_شام می شود خواند و اختصاص به بعد از نماز ندارد: «یا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیر».
🔹 این دعا كه تمام شد، آنگاه راوی می گوید كه «ثُمَّ مَدَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یدَهُ الْیسْرَی فَقَبَضَ عَلَی لِحْیتِهِ وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ هُوَ یلُوذُ بسباحته [بِسَبَّابَتِهِ] الْیمْنَی ثُمَّ قَالَ بَعْدَ ذَلِكَ یا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ یا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ یا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْل»؛
🔹یعنی اول به من یاد داد كه این دعا چیست، فرمود: «اكْتُبْ»؛ این دعا را بنویس و من نوشتم، بعد خود حضرت دارد عمل می كند و موقع عمل كردن، «فَقَبَضَ عَلَی لِحْیتِهِ وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ هُوَ یلُوذُ بِسَبَّابَتِهِ الْیمْنَی»؛ در این حال، این دعا را خواند؛
نه اینكه به «یا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَام» كه رسیدیم، دست به محاسن بگذاریم و به حالت #استعاذه و پناه بردن، دست راست را تكان بدهیم.
📚 درس خارج فقه صوم جلسه 238
تاریخ: 1376
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ماه رجب و ادعیه آن_01_02.mp3
10.12M
🎙#شب_جمعه| ماه مبارک رجب و فقراتی از ادعیه آن/ پاسخ به برخی اشکالات به این ادعیه
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات نظام استنباطی حضرت امام. سال 1396
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0113-KharejOsul-14031102.mp3
35.09M
🔊#درس_خارج_اصول| نکاتی مهم در مورد انسداد در دلالت ازرمنظر محب بحث/ انواع دلالات اعم از تصوری و تصدیقی در نگاه عقلاء/ لغو شدن مبحث وضع (دلالت تصوری) در مبنای تبعیت دلالت از اراده
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. دوشنبه 1/11/1403
#درس_خارج #جلسه_صد_و_سیزدهم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0114-KharejOsul-14031103.MP3
49.89M
🔊#درس_خارج_اصول| دلالت تصوری و تصدیقی نوع اول و فایده مند بودن آنها/ شواهد متعدد بر این مطلب/ اخبار حاکی از محکی خارجی و نکات مهمی در مورد آنها/ وضع و اراده و استعمال در حیطه استظهار
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. چهارشنبه 3/11/1403
#درس_خارج #جلسه_صد_و_چهاردهم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#امام_کاظم(ع)
◾️افتاده است روی زمین درد میکشد
◾️پایش شکسته زیر فشار شکنجه ها
◾️با تازیانه روزه ی خود باز می کند
◾️مردی که مانده بین حصار شکنجه ها
◾️کنج سیاه چال به این فکر میکند
◾️معصومهام میان مدینه چه میکند؟
◾️دارد مدام پهلوی او تیر می کشد
◾️از بسکه یاد فاطمه و کوچه میکند
◾️لحظه به لحظه چهرهی او زرد میشود
◾️جسمش به زیر بار بلا تیر میکشد
◾️با دستهای بستهی خود روی خاکها
◾️تصویر یک جراحت زنجیر میکشد
◾️اینجا اگرچه حرمت او را شکستهاند
◾️اما چهخوب شد کهکنارش کسی نبود
◾️با روضههای عمهی خود گریه میکند
◾️وقتیکه دست بسته کنارش سکینه بود
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اهل_بیت
#امام_کاظم(ع)
📌مختصرى درباره حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه)/ تفاوت دوران امام کاظم با امام رضا و امام صادق علیهم السلام/ سختی های شدید امام کاظم در طول زندگی و نحوه شهادت ایشان
🔰شهید مطهری
◾️امشب شب وفات حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه) است. امام موسى بن جعفر عليه السلام يك تاريخچه مخصوص به خود دارند كه هم با تاريخچه پدرشان امام صادق عليه السلام فرق مىكند و هم با تاريخچه فرزندشان امام رضا عليه السلام؛ مقصودم اين است كه زمانشان نه شبيه به زمان امام صادق است و نه شبيه به زمان حضرت رضا.
◾️زمان امام صادق دوره فَترت است؛ دورهاى است كه حكومت از دودهاى به دوده ديگر منتقل مىشود، از امويها به عباسيها، و چون دوره انتقال حكومت است، براى يك مدت موقت (فاصله اول جوانى تا چند سال مانده به آخر عمر ايشان، نه همه عمرشان) دوره فترت و آزادى بود. در اين دوره امام صادق توانستند وظايفى را كه خداى متعال به عهدهشان گذاشته است از تعليمات و بسط معارف و علوم اسلامى به قدر معتنابهى انجام بدهند به گونهاى كه آنچه ما الآن داريم، بيشتر از ايشان است. اواخر زمان حضرت صادق كه دوره منصور دوانيقى پيش آمد دوباره استبداد- مثل همان دوره بنى اميه، دوره عبد الملك مروان و معاويه و يزيد- شديد شد، به طورى كه حضرت سخت تحت نظر قرار گرفتند و مكرر ايشان را از مدينه به عراق مىخواستند
◾️دوره امام كاظم عليه السلام مقارن است با آخر دوره منصور و بعد چند سالى دوره مهدى عباسى پسر منصور و بعد چند سالى دوره پسر مهدى به نام هادى و بعد دوره هارون الرشيد، يك طاغوت بسيار بزرگ و يك خليفه بسيار مقتدر. بيشتر فشارهايى كه به ايشان آمد، در زمان هارون بود.
◾️اما اينكه [دوره امام كاظم] با زمان حضرت رضا متفاوت است:
◾️هارون پسرهايش را دوست داشت، هم امين را و هم مأمون را؛ مأمون را به خاطر لياقتش و امين را به خاطر مادرش زبيده كه دختر عمويش بود و امين از طرف مادر هم از بنى العباس بود. خلافت را ميان اين دو تقسيم كرد و قسمتهاى عراق و حجاز و يمن و مصر و شام و سوريه را به امين واگذار كرد و مأمون را هم وليعهد كرد و قسمتهاى خراسان و ... را به او واگذار كرد. ولى بعد دو برادر با يكديگر جنگيدند، جنگ بسيار شديد، تا اينكه امين كشته شد و نوبت به مأمون رسيد.
◾️مأمون در شرايط خاصى قرار گرفته بود چون حامىاش ايرانيها بودند و ايرانيها علاقهمند به اهل بيت بودند و مجبور بود رعايت جانب اهل بيت را بكند. اين بود كه حضرت رضا را احضار كرد و پيشنهاد ولايتعهدى به ايشان داد و حضرت حاضر نمىشدند قبول كنند، بعد مىخواست به زور ولايتعهد را به ايشان بدهد، باز هم قبول نكردند و در نهايت حضرت جنبه تشريفاتى به قضيه دادند، كه داستانش مفصل است.
◾️ولى زمان حضرت كاظم يك دوره بسيار بسيار شديدى است. علت اصلى هم اين بود كه على رغم همه تضييقات و فشارها و جاسوسيها [علاقه مردم به ائمه اطهار برقرار بود.] در تاريخ زندگى ائمه مىبينيد كه مثلا يكدفعه شبانه مىريختند داخل خانه امام صادق ببينند چه چيزى پيدا مىكنند، چه نامهاى و از چه كسى پيدا مىكنند، آيا اسلحه يا پولى بيشتر از حد متعارف پيدا مىكنند كه علامت اين باشد كه سرباز تهيه مىكنند.
◾️اين كار مكرر انجام شده است. يكدفعه مىريختند به خانه حضرت امام موسى كاظم. در مدينه يك وقت خيلى جنايت و خشونت كردند. در يك وضع بسيار بدى ريختند به خانه امام.
◾️اينها آنقدر تضييق مىكردند كه حتى نمىخواستند ائمه نان شبشان را داشته باشند؛ مىگفتند اينها نبايد چيزى داشته باشند. امام كاظم گاهى در شرايطى به سر مىبردند كه خانوادهشان به قدر كافى ساتر براى نماز نداشتند، به طورى كه زنها وقتى مىخواستند نماز بخوانند به نوبت مىخواندند يا اگر مىخواستند بيرون بروند، به نوبت مىرفتند. اين مقدار لباس نداشتند كه خودشان را به قدر كافى بپوشانند. جلادها مىريختند داخل خانه و هر چه بود غارت مىكردند و مىبردند.
◾️ولى همه اين كارها از نظر نفوذ و محبوبيت و علاقه مردم نتيجه معكوس مىداد. مردم هر چه بود، به حسب فطرت مسلمان بودند و دنبال حقيقت مىگشتند. بعضى از اينها هيچ [روزنهاى باقى] نمىگذاشتند، در زمان امام صادق و زمان امام كاظم هر كسى را كه تشخيص مىدادند [علاقهاى به امام دارد،] آن بهترين اصحاب و يارانشان را [تحت فشار قرار مىدادند. حاكم مدينه در زمان منصور] داود بن على يكى از ياران امام صادق را كشت. وقتى اين مرد بزرگوار كشته شد امام صادق بسيار ناراحت شد كه بعد هم طولى نكشيد كه بلا به سر خود آن قاتل آمد.
◾️به هر حال اين محبوبيت ائمه خشم و غضب اينها را بيشتر تحريك مىكرد. آخر با امر معنوى و با حقيقت [نمىشد مبارزه كرد.]
◾️...هارون در يك سفر به مدينه آمد. همه مردم را وادار كردند كه به استقبالش بروند. وقتى وارد مسجد مدينه شد حضرت موسى بن جعفر آنجا بودند. او خواست يك استفاده تبليغاتى به نفع خلافتش بكند. چشمش كه به قبر مبارك پيغمبر اكرم افتاد فرياد كرد: «السلام عليك يا بن العمّ» (پسر عمو سلام عرض مىكنم) يعنى من به دليل اينكه پسر عمويت هستم، خليفه هستم. حضرت موسى بن جعفر فورا فرياد كرد: «السلام عليك يا ابتاه» (پدر سلام بر تو) يعنى ما اولادش هستيم.
◾️همين سبب شد كه ديگر هارون طاقت نياورد؛ به قدرى عصبانى و ناراحت شد كه شبانه دستور داد موسى بن جعفر را حركت بدهيد و ببريد، كه ديگر همان شد كه سالها موسى بن جعفر در زندان بود. تازه خود زندانبانها قبول نمىكردند؛ يك عده از همان اول حاضر نشدند قبول كنند و گفتند ما حاضر نيستيم چنين جنايتى را مرتكب شويم. چند نفر قبول كردند و حضرت را به بصره، كوفه و جاهاى ديگر بردند و به ترتيب به سه چهار نفر سپردند. غالب اينها مدت كمى كه حضرت را از نزديك ديدند احساس كردند كه [كارشان] يك جنايت بزرگ است. محرمانه از حضرت پذيرايى مىكردند ولى گزارش مىدادند كه ما در زندان بر او سخت گرفتهايم. هارون هم جاسوس داشت. جاسوسهايش خبر مىآوردند كه قضيه اين طور نيست. از آنجا حضرت را منتقل مىكرد به زندان ديگر و زندان ديگر، تا بالأخره يك مرد ارمنى به نام «سندى بن شاهك» كه داروغه بغداد بود و علاوه بر اينكه مسلمان نبود مرد بسيار قسىّ القلبى بود [بر امام سخت گرفت و ايشان را به شهادت رساند.]
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 725
#اهل_بیت
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
1406266_01_01.mp3
1.22M
◾️اشاره ای به تاریخ شهادت امام کاظم/ روضه امام کاظم و سیدالشهداء علیهما السلام
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
#اهل_بیت #روضه #بزرگان
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 پنجمین مدرسه فصلی زمستانه پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مراکز علمی برگزار میشود:
💠 اقتصاد مردمی از مبانی تا الگوهای علمی
👈 بخش مبانی:
✳️ جایگاه مردم در نظام اقتصادی اسلام
👤آیت الله محسن اراکی
✳️ مبانی و تعریف مردمسالاری اقتصادی دینی
👤حجت السلام و المسلمین احمد علی یوسفی
✳️ مقایسه مکتب مردمسالاری اقتصادی دینی با سایر مکاتب اقتصادی
👤حجت الاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی
✳️ گزارشی از اقدامات حلقههای میانی و ارائه الگوهای موفق
👤دکتر روح الله ایزدخواه
👈بخش نقد الگوهای عملیاتی:
✳️ الگوی عملیاتی مردمسالاری اقتصادی دینی در صنایع سبک
👤ارائه: حجت الاسلام مجتبی امیری
👤نقد: دکتر سید مهدی زریباف
✳️ الگوی عملیاتی صندوقهای تخصصی سرمایهگذاری
👤ارائه: حجت الاسلام کمیل قنبرزاده
👤نقد: حجت الاسلام دکتر جواد عبادی
✳️ الگوی عملیاتی مردمیسازی ساختار سازندگی
👤ارائه: حجت الاسلام محمد مادرشاهی
👤نقد: دکتر مجتبی خانی
✳️ الگوی عملیاتی اقطاع و واگذاری منابع
👤ارائه: حجت الاسلام جابر ابوزاده
👤نقد: دکتر محمد جواد رضایی
✳️ الگوی عملیاتی بازارهای مردمی
👤ارائه: حجت الاسلام محمد حسن نحوی
👤نقد: دکتر سید امیر سیاح
👈 اختتامیه
✳️ آثار اقتصادی واگذاری زمینها و منابع به عموم مردم
👤دکتر محمد منان رییسی
🗓پنجشنبه و جمعه،یازده و دوازدهم بهمن 1403
🔍 اطلاعات بیشتر:
🆔@eco_islamic
☎️09170242845
📥مسیر ثبت نام:
🌐sahwa.ir/amozeshi/blog-16/form2
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir