eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
589 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علی فرحانیensedad chist .mp3
23.61M
🔊 💢چیستی انسداد و حجیت آن؟؟. 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت به بیان چیستی انسداد و حجیت آن پرداخته و نکات مهمی را بیان می کنند. ♨️نکات این صوت بسیار جذاب است حتما دنبال کنید. @almorsalaat
♨️ و جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰یکشنبه 99.7.20، ساعت 9:30صبح ✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat @almorsalaat
هدایت شده از  طلبه خارجی
🌷مداحی اهل بیت، یکی از بهترین راه های تبلیغ اسلام در غرب🌷 🔸این پست را بیشتر برای دوستان عزیزی که قصد تبلیغ به مخاطب انگلیسی زبان دارند، می نویسم. 💔 یکی‌‌از بزرگترین خلئهایی که در غرب وجود دارد، خلئ احساس و محبت است. ابراز محبت اصلا رایج نیست و خیلی از اوقات یک ابراز محبت یا علاقه ای اشتباه تحلیل می شود. 👁 شیعیان و محبین اهل بیتی که در فضای غرب تنفس می کنند به شدت تحت تاثیر این فرهنگ هستند. و با شدت این خلئ را حس می کنند.‌ یکی از جاهایی که این واقعیت تلخ خودش را نشان می دهد، در بحث برگزاری جلسات توسل و اهل بیت و روضه به زبان انگلیسی است. 😢 دوستان واقعا تشنه اند تا با یک روضه یا مداحی به زبان انگلیسی، قلب هاشان را راهی آسمان کنند. یکی‌ از سریع ترین راه های جذب مخاطب انگلیسی زبان به اسلام می تواند استفاده از همین خلئ باشد. 🌹 بحث مداحی زبان انگلیسی خیلی بحث مهمی است که اگر به این مطلب عنایت شود، می توانیم اسلام ناب محمدی (ص) را به عالَم معرفی کنیم. 🔻خاطره ای در مورد تاثر جوان های آلمانی از روضه سید الشهداء🔻 https://eitaa.com/talabekhariji/51 @talabekhariji
♨️امام خمینی (ره) در علوم مختلف و بخشهای فنّی و علمی یک سرآمد به‌حساب می‌آمد لکن شخصیّت برجسته‌ی امام به هیچ‌کدام از اینها وابسته نیست؛ 🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14 ✅امام البتّه یک فقیه بزرگ بود؛ هم یک فقیه برجسته و بزرگ بود، هم فیلسوف بود، هم صاحب‌نظر در عرفان نظری بود، در این مسائل [و] بخشهای فنّی و علمی یک سرآمد به‌حساب می‌آمد لکن شخصیّت برجسته‌ی امام به هیچ‌کدام از اینها وابسته نیست؛ بلکه شخصیّت اصلی امام در تحقّق مضمون آیه‌ی «وَ جٰهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه» [بود]؛ امام بزرگوار با داشتن آن زمینه‌های برجسته‌ی علمی، وارد میدان مجاهدت فی‌سبیل‌الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به‌وجود آورد؛ نه فقط در کشور خود بلکه در همه‌ی منطقه‌ی ما و در همه‌ی دنیای اسلام و به یک اعتبار در همه‌ی جهان. محصول این حرکت، یک محصول بی‌نظیر بود. @almorsalaat
💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! @almorsalaat 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 اندیشه_مطهر 💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی @GHILAVI 🔷 دو نوع نگاه به چرایی مطالعه آثار شهید مطهری وجود دارد، یک نگاه و یک نگاه . در این گفتار کوتاه به بررسی تلفیقی هردوی این نگاه ها می پردازیم. 💠تفاوت با دیگران از نظر امامین انقلاب چیست؟ 📌صوت افتتاحیه و انگیزشی طرح مطالعاتی شهید مطهری، مدرسه شهید صدوقی فاز چهار 19/6/99 @shmotahari @almorsalaat
المرسلات
🔉 اندیشه_مطهر 💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی @GHILAVI 🔷 دو نو
باسلام هر ساله با شروع سال تحصیلی دوره های مطالعاتی شهید مطهری هم در مدارس علمیه آغاز می شود. متاسفانه گاها اجرای ناقص آن و عدم اتکا به اساتید خاص آثار شهید مطهری باعث دلسردی و عدم اجرای قوی این طرح شده است. از سال گذشته حجت الاسلام قیلاوی زاده در کسوت مسئولیت دبیرخانه بینش مطهر استان قم مشغول شده اند. حجت الاسلام هاشمی نیز از ابتدا بعنوان عضو و مسئول شورای علمی موسسه حضور داشته اند. سایر اساتید مشاور کانال المرسلات نیز بعنوان اساتید این موسسه مشغول به فعالیت هستند. یکی از کارویژه های این موسسه و تیم فعلی آن گسترش اندیشه های شهید مطهری در مدارس حوزه های عملیه استان قم و سراسر کشور است. کسانی که مسئولیت طرح شهید مطهری (ره) را در مدارس خودشون بعهده دارند و یا دغدغه اون رو دارند می تونند با مراجعه به دفتر دبیرخانه بینش مطهر یا ارتباط با آیدی @ghilavi در راستای تقویت طرح و استفاده از اساتید آثار شهید مطهری اقدام کنند. @almorsalaat
♨️ شده و تدریس مناهج الوصول 🔰استاد علی فرحانی 📝لینک دانلود متن👇 soda96.ir/matn-manahej ✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه 👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه ✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه 👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم ✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ... 👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی 🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇 b2n.ir/manahejj @almorsalaat
📚کلیات شمس تبریزی 🔰مولانا جلال الدین محمد بلخی ▫️شب گذشته یکی از عزیزان به مناسبتی این کتاب شریف و گرانقدر را به بنده هدیه داد. ▫️البته همانطور که شهید مطهری میفرمایند، این طور نیست که هر کس زبان فارسی بلد باشد، بتواند متون نظم و نثر عرفانی را بخواند و بفهمد. بلکه باید اصطلاحات این اکابر را بداند. و به تعبیر یکی از اساتید، این کتب، نیاز به تدریس دارند و با مطالعه، فهم نمی شوند. ▫️انشالله که خدای متعال به ما هم توفیق فهم این معارف و درک این کتب را عطا کند. خدا بزرگان عرفان و معرفت را رحمت کند که در راستای نشر معارف کتاب و سنت، به شیوه های مختلف تلاش کردند و چنین گنجینه هایی را خلق کردند. @almorsalaat
⁉️چرا تطبیق نظرات ؟؟؟ 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi ⁉️ : سلام علیکم. ببخشید چرا تو مباحثتون پیگیر تطبیق نظرات امام و علامه هستین؟ یعنی در تولید علم و تحول علوم انسانی اولا چرا باید به این دو بزرگوار رجوع بشه و در ثانی آیا به نحو تطبیقی هست یا مکمل بودن؟ ✅ : علیکم سلام و رحمه الله. اینکه استاد محترم حاج آقا فرحانی در جریان تولید علم و اسلام شناسی خودشان بر اندیشه های امام خمینی و علامه طباطبایی به عنوان دو مولد بزرگ علمی و بعنوان دو نهر جوشان علوم اسلامی تاکید می کنند رو از چند جهت میشه مورد بررسی و تاکید قرار داد. البته این بحث دامنه زیادی دارد و در حد اجمال نکاتی رو عرض می کنم. 1⃣اولا حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی هم دارای مبانی اندیشه ای واحدی هستند و هم در برخی حوزه ها مکمل یکدیگر قرار می گیرند. برای کسی که بخواهد با نظام جامعه اندیشه های اسلامی در حوزه با رشته های اصلی دروس اسلامی آشنا شود نیاز است هر دوی این مسیرها را طی بکند. 2⃣ثانیا این دو بزرگمرد علاوه بر اینکه اسلام شناسی صحیحی داشتند دارای این التفات بودند که اسلام را برای تکامل انسان روز باید ارائه بدهند نه اسلام بریده از زمان و مکان! 🔸مسائل اسلامی علاوه بر اینکه به نحو قضیه حقیقیه صادق هستند باید از ظرفیت پاسخگویی آنها به مسائل روز نیز استفاده کرد. شما ببینید علامه طباطبایی که بعنوان یک فیلسوف شناخته می شود علاوه بر فلسفه صدرائی و قدمایی، کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را در پاسخ به شبهات فلاسفه جدید می نویسند و امام خمینی نیز در پاسخ به مسائل علوم اجتماعی و حکومتی، فقه نو و پویایی رو مطرح می کنند یا در پاسخ به اسرار هزار ساله حکمی زاده کتاب کشف الاسرار رو می نویسند که واقعا اثر ارزشمندی است. 2⃣ثالثا بررسی آثار این علمین نشان می دهد که نیازهای اندیشه ای طالب علم در دوره کنونی رو برطرف کرده اند و مکمل یکدیگرند. 🔸محوریت آثار علامه طباطبایی بر این علوم است: 🔸محوریت آثار امام خمینی بر این علوم است: 🔸هر دو عالم در سایر علوم هم آثاری دارند اما هرکدام خلاء های موجود رو پر کرده اند و این نشان از ضرورت ارتباط و تعمیق در آثار علمی هر دو نفر دارد. . 📌نکته ای که اینجا ضروری می نماید این است که بخاطر تفاوت در لحن و ظاهر بیان و تصور عمومی تهافت علمی این دو بزگوار بسیاری تصور می کنند که نگاه های علمی متفاوت و متناقضی در اینجا وجود دارد که این یک تصور ناصحیح است و جناب استاد معظم حاج آقای فرحانی در این سالها با بیان مدرسه فکری هر دو نفر و تطبیق آنها بر یکدیگر که کار بسیار دقیق و ارزشمندی است، این نگاه غلط را زدوده اند و امید است که با انتشار این اندیشه راه فتح قله های علمی برای سالکان باز شود. 🔸وجود شاگردان مشترک و متعددی همچون استاد مطهری و مقام معظم رهبری و... نشان از وحدت در سیاق حرکت علمی است که نباید از آن غافل شد. @almorsalaat
👓 ‼️پوستر جالب توجه: با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم هستند، اما بلااستثناء در کنار همه‌شان عنوان قید شده است!! این امر نشان می‌دهد چقدر در تبلیغات بی اهمیت نشان داده می‌شود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان جذابیت دارد! @HozeTwit
🌀 بحران مدرک و تناقضات حوزوی 📝 عامل فرار مغزهای حوزوی 🖋 سید هادی حسینی اصل 🔹 متاسفانه مسأله مدرک حوزوی و گرایش به مدارک و عناوین دانشگاهی، به یکی از چالش‌های دو دهه اخیر بدل گشته است. یکی از ریشه‌های این موضوع، عدم حل تناقض مباحث ارزشی -یا ارزش انگاشته‌شده- با واقعیات اجرایی است. 🔹 حوزه علمیه از یک سو از اوان طلبگی بر مفاهیمی همچون ، درس‌خواندن برای امام زمان(عج) و قبح مدرک و مدرک‌گرایی فراوان تأکید می‌کند؛ در یک کلام، اینگونه القاء می‌شود که فقط مقام ثبوت مهم است و نه اثبات. 🔹 از سوی دیگر در همین حوزه علمیه -و به طریق اولی در دانشگاه و ...- در هنگامه‌‌ی استخدام، واسپاری پژوهش، پروژه و... فقط و فقط با همان مقام اثبات کار دارند. حتی بخشنامه اخیر مرکز مدیریت درباره محدودیت موضوع پایان‌نامه سطح ۴، شاهد همین داستان است. 🔹 لذا غیر از معدودی از اساتید و فضلا که آینده خود را صرفا در نقشهای سنتی حوزه -نظیر تدریس سطح و خارج- تعریف می‌کنند -که البته بعضا دستیابی به کرسی تدریس نیز علاوه بر توانایی های علمی تابع شرایط فراعلمی نیز شده!- و بخش دیگری که ولو بدون جایگاه خاص حوزوی (به دلایلی که ذکر آنها مجال دیگری مطلبد) نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از حوزه علمیه بیرون روند، بخش سوم که از قضا عمدتا افراد ارزنده حوزوی نیز هستند گرایش به تحصیل مدارک، مدارج و عناوین دانشگاهی خواهند داشت. و این یعنی مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی به بیرون حوزه، یا به تعبیر علامه جوادی آملی ! 🔹 به همه اینها روند شکل یافتن و صنفی طلاب در حوزه را نیز باید اضافه نمود که برخلاف مسیر مشخص دیگر صنوف و رشته‌ها، دارای فرایندی طولانی -و در بسیاری مواقع ناتمام- است و همین مسأله می‌تواند از نظر روانشناختی و مباحث اخلاقی و تهذیبی، زمینه‌ساز بحران هویت فردی و حتی دچار شدن به اختلالاتی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد. رد پای این بحران هویت را می‌توان در ورود طلاب به فعالیت‌های غیرمرتبط با رسالت‌های حوزوی و حتی بعضا مضر به جایگاه روحانیت مشاهده نمود. 🔺 امروز تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان حوزه از جمله شورای عالی و مرکز مدیریت در برابر فرار مغزهای حوزوی به محیط‌های دیگر نظیر دانشگاه مسؤول هستند. لذا خواهشمندیم قبل از آنکه بیش از این دیر شود، راهی برای علاج و حتی تبدیل این تهدید به فرصت، اندیشیده شود. 🌐مناهج @almorsalaat