eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
❌شاخه های اسلام آمریکایی؟؟ 🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14 ✅اسلام آمریکایی چیست؟ اسلام آمریکایی در زمان ما و در زمان امام و در همه‌ی زمانها - تا آنجایی که ما می‌شناسیم، ممکن است در آینده هم همین‌جور باشد - دو شاخه بیشتر ندارد: یکی اسلام سکولار، یکی اسلام متحجّر؛ لذا امام، آن‌کسانی را که تفکّر سکولاری داشتند - یعنی دین را، جامعه را، رفتار اجتماعی انسانها را، جدای از اسلام میخواستند - همواره در ردیف کسانی گذاشت که نگاه متحجّرانه‌ی به دین داشتند؛ یعنی نگاه عقب‌افتاده‌ی غیر قابل فهم برای انسانهای نواندیش و متعصّبانه‌ی برروی مبانی غلط، تحجّر؛ هردوی اینها را امام در کنار هم همواره ذکر کرده است. امروز که شما نگاه میکنید، می‌بینید هردو نمونه‌ی اسلام، در دنیای اسلام وجود دارد، هردو هم مورد حمایتِ قدرتهای قلدر دنیا و مورد حمایت آمریکا است. امروز، هم جریان منحرف داعش و القاعده و امثال اینها مورد حمایت آمریکا و اسرائیلند، هم بعضی از جریانهای به نام اسلام و بیگانه‌ی از عمل اسلامی و فقه اسلامی و شریعت اسلامی، مورد حمایت آمریکا است. @almorsalaat
💠شاگردی سید جمال الدین اسدآبادی نزد مرحوم ملاحسینقلی همدانی و رفاقت با سیداحمد کربلایی و سیدمحمد سعید حبوبی 🔰شهید مطهری (ره) 🔅سيد جمال از يک سلسله مزاياي طبيعي و اکتسابي برخوردار بوده ... از نظر اکتسابي اولين امتيازش اين است که فرهنگش فرهنگ اسلامي است. 🔅تحصيلات اوليه سيد در قزوين و تهران و نجف بوده. مخصوصاً در نجف از محضر دو شخصيت بزرگ بهره‌‌‌‌‌مند شده: يکي مجتهد بزرگ، خاتم‌‌‌‌‌الفقهاء حاج شيخ مرتضي انصاري (اعلي اللَّه مقامه) و ديگر حکيم متأله، فيلسوف عالي‌‌‌‌‌قدر و عارف بزرگ آخوند همداني درجزيني شَوَندي. ظاهراً سيد علوم عقلي را از اين مرد بزرگ که خود از شاگردان برجسته مرحوم حاج ملاهادي سبزواري بوده فراگرفته است، و بعلاوه در محضر اين مرد بزرگ که ضمناً همشهري سيد نيز بوده با مسائل معنوي و عوالم عرفاني آشنا شده است. 🔅دوستي و رفاقتش با دو بزرگ ديگر در نجف: يکي مرحوم آقا سيد احمد تهراني کربلايي، عارف و حکيم بزرگ عصر خودش، و ديگر مرحوم سيد سعيد حبّوبي، شاعر و اديب و عارف و مجاهد بزرگ عراقي که در انقلاب عراق نقش برجسته‌‌‌‌‌اي داشته است، در محضر مرحوم آخوند همداني صورت گرفته است. 🔅کساني که شرح حال سيد را نوشته‌‌‌‌‌اند، به علت آنکه با مکتب اخلاقي و تربيتي و سلوکي و فلسفي مرحوم آخوند همداني آشنايينداشته‌‌‌‌‌اند و همچنين شخصيت مرحوم آقا سيد احمد تهراني کربلايي و مرحوم سيد سعيد حبّوبي را نمي‌‌‌‌‌شناخته‌‌‌‌‌اند، به گزارش ساده‌‌‌‌‌اي قناعت کرده، درنگ نکرده و از آن به سرعت گذشته‌‌‌‌‌اند؛ توجه نداشته‌‌‌‌‌اند که شاگردي سيد در محضر مرحوم آخوند همداني و معاشرتش با آن دو بزرگ ديگر چه آثار عميقي در روحيه سيد تا آخر عمر داشته است. اين بنده از وقتي که به اين نکته در زندگي سيد پي بردم، شخصيت سيد در نظرم بُعد ديگر و اهميت ديگري پيدا کرد. 📚نهضت های اسلامی @almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️درگذشت فاضل ارجمند و طلبه گرانقدر حجت الاسلام علی خالق پور از شاگردان درس خارج استاد آیت الله فرحانی را به خانواده و سایر دوستان و اساتید ایشان تسلیت عرض میکنیم و برای بازماندگان اجر و صبر را از خدای متعال مسئلت داریم. انشالله که با حضرت رضا (ع) محشور خواهند شد. برای شادی روح ایشان ای قرائت کنیم. 🔹استاد علی فرحانی، امروز به مناسبت اطلاع از خبر فوت ایشان بسیار ناراحت بودند و در جلسه درس، نکاتی در مورد و گیری از مرگ را بیان کردند. فایل جلسه را در پست بعد 👇 @almorsalaat
tazakkor-v-ebrat-az-marg.mp3
7.86M
♨️تذکر و عبرت گیری از 🔰استاد علی فرحانی 📌 به مناسبت اطلاع از فوت حجت الاسلام خالق پور، ۹۹/۸/۶ @almorsalaat
💠از فضای قم مثل و استفاده کنید و خود را با آن همرنگ کنید./ من از بزرگان حوزه خواهش میکنم، را برای جوانان جدّی بگیرید 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۹/۱۶ ⚡️فضای قم و حوزه علمیّه، یک فضای معنوی است. از گذشته‌های بسیار دور، حرفی نمیزنیم؛ اما از حدود زمان میرزای قمی (رض)، و اندکی پیش از آن، یعنی زمان مرحوم و تا امروز، که دوباره قم یک حوزه علمیه برجسته شده است، صحبت میکنیم. آن‌قدر و معنوی و روحی از بزرگان، علما، زهّاد و اهل معرفت و ، در همین فضایی که شما در آن نفس میکشید، راه میروید و زندگی میکنید، حضور یافته‌اند که شمارش و شرح حال آنان، انسان را به دهشت می‌اندازد. ⚡️چقدر در این فضا ابراز شده است! چه خبر است در این مدرسه و مقدّسه و در این قبرستان و گوشه گوشه این شهر عزیز و پر خاطره! این فضا را باید قدر بدانید و خود را با آن همرنگ کنید. ⚡️عزیزان من! وقتش حالاست. از این فضای معنوی، مواریث و یادگارهای معنویای که در این فضا انباشته است، استفاده کنید. مرحوم سیّد حسین رضوی، از همین آستان مقدّسه و از علمای اوایل قرن چهاردهم است که از حالاتش نقل میکنند، مثلاً در قنوت نماز وتر، دعای «ابی حمزه» را از ابتدا تا انتها میخوانده است! چنین عابدان و زاهدانی را این حوزه تربیت کرده است. ⚡️من از بزرگان حوزه خواهش میکنم، و تهذیب را برای جوانان مستعد، روشن و نورانی - که در این حوزه فراوان هستند - جدّی بگیرند. @almorsalaat
♨️موضوع احکام، هم در تکوینیات و هم در اعتباریات، موضوع است. 🔸استاد آیت الله فرحانی در درس خارج فقه ۹۹/۷/۱ تبیین کردند که یکی از نظریات مبنایی حضرت امام هم در و هم در ، این است که ایشان معتقدند که موضوعات احکام هم در امور اعتباری و هم در امور تکوینی همان موضوع عرفی است. 🔸ریشه این بحث به مبحث از علم اصول و مبحث جامع و بحث جامع و تسمیه در مرکبات حقیقی و اعتباری برمی گردد. استاد آیت الله فرحانی در بحث صحیح و اعم این موضوع را به تفصیل رسیدگی کرده اند. 🔸از ثمرات این بحث این است که با توجه به این نظریه حضرت امام، به راحتی میتوان با ظاهر ادله کار کرد و نیازی به تاویل در آنها وجود ندارد. ✅حضرت امام در کتاب البیع ج۱ ص۲۰۳ چنین می نگارند: أنّ موضوعات الأحكام في المقام كموضوعاتها في سائر المقامات، فكما لا اصطلاح للشارع الأقدس في التكوينيّات، لا اصطلاح له في الاعتباريّات، فليست العقود الشرعيّة غير العقود العرفيّة ماهيّة و مفهوماً. و الظاهر من الأدلّة ترتّب الحكم على الموضوع العرفي في التكوينيّات و الاعتباريّات. ✅همچنین ایشان در کتاب الطهاره ج۱ص۱۰ در تبیین موضوع دم حیض می نویسد: يُشبه أن يكون دم الحيض: ما تقذفه الرحم حال استقامتها و استقامة مزاج المرأة، و دم الاستحاضة: ما تقذفه حال الانحراف؛ لضعف أو مرض أو غيرهما. و لمّا كانت النساء نوعاً في حال الاستقامة و السلامة، لا يقذفن الدم أقلّ من ثلاثة أيّام، و لا أكثر من عشرة، و نوعهنّ لا تقذف أرحامهنّ قبل البلوغ و بعد اليأس، و خلاف ذلك من شذوذ الطبيعة و نوادرها، تصرّف الشارع المقدّس في الموضوع، و حدّده بحدود، لاحظاً فيه حال النوع الغالب؛ إلحاقاً للشواذّ و النوادر بالعدم. فلو رأت المرأة قبل سنّ البلوغ ما تراه البالغات منظّمةً مرتّبةً في كلّ شهر ثلاثة أو خمسة مثلًا؛ بحيث علم أنّه الدم المعهود الذي تقذفه الرحم بحسب العادة، أو رأت بعد الخمسين في عادتها كما رأت قبل الخمسين؛ بحيث علم أنّه هو الدم المعهود الذي كانت تقذفه رحمها قبل زمان يأسها، لم يحكم بالحيضية، لا لأجل أنّه ليس بحيض؛ أي الدم الذي تقذفه الرحم في حال استقامتها و اعتدالها، بل لإسقاط الشارع شواذّ الطبيعة و نوادرها عن الحكم الذي لغالب النسوة و نوعهنّ. و كذا الحال فيما إذا رأت يومين أو أكثر من عشرة أيّام، مع فرض كونِ الرحم في حال السلامة، و الدمِ المقذوف هو الدم المعهود الذي تقذفه الأرحام. و ما ذكرنا هو الأقرب لفتاوى الأصحاب رحمهم الله و الأخبار الكثيرة في الباب. @almorsalaat 🔉🔉صوت استاد را 👇👇