♨️ جوان ما در حوزه علمیه نیازمند تهذیب است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۹/۷/۲۹
🔹مسئله دیگر در نظام رفتاری و اخلاقی حوزهها، فیض بردن از معنویات است، #تهذیب است؛ این خیلی مهم است. جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئله تهذیب نیازمند است. کسانی که رشتههای رفتارشناسی عمومی را مطالعه میکنند و کار میکنند، این را تأیید میکنند. امروز در همه دنیا اینجور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت،گ جوانها را بیحوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوانها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه میبینید عرفانهای کاذب رشد پیدا میکند و یک عدهای طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزهی علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند #تهذیب است.
#اخلاق_و_عرفان #کلام_ولی
@almorsalaat
💢 متن پیاده شده و صوت تدریس کتاب #شرح_لمعه
🔰استاد علی فرحانی
💠محدوده: ج۱ از ابتدا تا کتاب الزکاه
🔴 این جزوه پیاده شده صوت های تدرس کتاب #شرح_لمعه استاد علی فرحانی است که در سال ۹۰ و ۹۱ تدریس شده است. این جزوه توسط کانال صدا (@soda96) تهیه و ارائه شده است.
⬇️لینک دانلود #متن 👇
📚soda96.ir/matn-lome1
⬇️لینک دانلود #صوت 👇
🔉سال۹۱: b2n.ir/lome1
🔉سال۹۰: b2n.ir/lome90
📌متن پیاده شده سایر تدریس های استاد👇
eitaa.com/almorsalaat/1894
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #فقه
@soda96
@almorsalaat
♨️ #هم_اندیشی مجازی طلبگی (۱)
📌جمعه ۹۹/۹/۱۴ ساعت ۱۹ تا ۲۲
✅موضوع این هفته: #جهاد_علمی در حوزه های علمیه (به مناسبت شهادت شهید فخریزاده)
👈وظیفه حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلامی چیست؟
👈شاخصه های جهاد علمی در حوزه چیست؟
👈موانع عدم تحقق و راهکارهای تحقق #روحیه_جهادی در حوزه چیست؟
👈الگوهای #جهاد_علمی برای طلاب چه کسانی هستند؟
👈 و ...
🌐در گروه👇منتظر شماییم👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
#مشاوره_مجازی
♨️ بعد از خواندن الموجز و اصول فقه با صوت های استاد فرحانی، برای ادامه تحصیل چکار کنیم؟
✅پاسخ از مشاور محترم حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384
🔹#مخاطب: ما الان با بعض رفقا صوت الموجز تمام کردیم و بحث کردیم و... اصول مظفر هم تقریبا تمام هست. میشه راهنمایی کنید سیر ادامه کار چه دروسی هست؟ بریم رسائل؟بریم بدایه الحکمه استاد؟فقه بخونیم؟ لطفا کتاب های بعدی رو معرفی کنین.
🔺#مشاور: اگر صوت های الموجز و اصول مظفر را انجام دادید اولین کار ضروری جمع بندی این دو کتاب است. یعنی باید از مباحث استاد در الموجز و اصول مظفر یک فهرست تفصیلی تهیه کنید. مثلا باید برای خودتان معلوم باشد که مباحثی که استاد درباره تقسیم مباحث گفتند در کجاها این بحث مطرح کردند و جمع بندی فرمایشات ایشان در این کتاب ها چه می شود. یا مثلا بحث مراتب حکم را کجاها مطرح کردند و جمع بندی چه می شود. این کار خیلی ضروری است. اگر این کار انجام نشود بعد از مدتی زحمتی که در این کتاب ها کشیدید خیلی هاش از دست می ره.
🔺#مشاور: برای دروس بعدی هم خوبه که یک دور جلسات جمع بندی منطق را کار کنید و بعد از آن بدایه الحکمه را شروع کنید. البته مقداری بستگی به این دارد که از جهت آموزشی پایه چندم هستید. بنابر پایه درسی ممکنه لازم باشه لمعه را کار کنید یا رسائل یا ....
🔹#مخاطب: امسال پ۶ تمامه. وسال دیگه ۷هستیم.
🔺#مشاور:اگر بتوانید وقتی بگذارید و جمع بندی را انجام بدهید و بعد بدایه را محور کار قرار بدهید. مقداری که در بدایه پیش رفتید و از بحث های اساسی ابتدایی بدایه عبور کردید اگر فرصت داشته باشید می توانید رسائل رو هم شروع بکنید.
🔹#مخاطب:بسیار ممنون. ولی کدوم صوت بدایه؟
🔺#مشاور: تدریس بدایه استاد علی فرحانی در سال ۸۹.
🔹#مخاطب: چشم. موفق باشید. التماس دعا. من واقعا از مجموعه المرسلات متشکرم. راس همه حضرت استاد فرحانی عزیز. خداوند طول عمر به وجود همه شما عزیزان عنایت کنه. یاعلی.
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
🌀روش فقهى شيعه/ تشخیص همه وظايف اجتماعى و انفرادى
🔰علامه طباطبایی
🔅روش فقهى شيعه استنباط و استخراج احكام فرعيه و قوانين عمليه اسلامى است از ادله آنها، كه عبارت است از: كتاب و سنت، كه بيانات پيغمبر اسلام و ائمه اهل بيت او بوده باشد. اين استنباط به واسطه اعمال يك سلسله قواعد و موازين عقلانى انجام مى گيرد كه انسان اجتماعى با اعمال آنها احكام و نواميس مولوى و عبودى خود را استنباط مى كند.
🔅اين قواعد، همانها هستند كه به نام فن اصول فقه تدوين شده اند، و به كار انداختن اين قواعد، همه وظايف اجتماعى و انفرادى يك فرد را تشخيص مى دهد- در هر محيطى بوده باشد و با هر شرايط و خصوصياتى كه زندگى كند- در مسائلى كه از كتاب و سنت دليلى در دست مى باشد، و در مسائلى كه دليل ظاهرى در دست فقيه نيست و ديگر در فقه شيعه نياز به استفاده از امثال قياس و استحسان نيست.
📚شیعه ص۶۳
#در_محضر_علامه #فقه
@almorsalaat
2.05M
#مشاوره_مجازی
♨️ نکاتی مهم برای برنامه زیری در حوزه و رسیدن به اهداف
✅این صوت، توضیحات حجت الاسلام ستوده @m_m_sotude در پاسخ به یکی از طلاب پایه است که به دلیل برخی شرایطی که برایشان پیش آمده است دچار مشکلات روحی شده اند و در مطالعه و درس خواندن ایشان تاثیر منفی داشته است.
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
📌حوزه درسی امام از بهترین حوزههای درسی نجف بود/ دشمنان میخواستند مقام علمی امام را خدشهدار بکنند.
🔰آیت الله فاضل لنکرانی
🔸مقام علمی امام را دشمنان میخواستند خدشهدار بکنند ولی بحمدالله به دلیل عظمت علمی و اخلاقی حضرت امام موفق به این کار نشدند،تا حدی که رژیم شاه تنها به علت همین معنا امام را از ترکیه به نجف تبعید کرد. در نجف بزرگان و علمایی وجود داشتند و رژیم به این نتیجه رسیده بود که اگر ایشان وارد نجف بشوند، در ردیف آنها نمیتوانند ابراز وجود کنند یا به تعبیر آنان مقام علمی امام پائینتر از علمای نجف خواهد بود و تبعاً شکست میخورد و در نتیجه شکست علمی ایشان در همه جوانب دیگر (جنبههای سیاسی، اخلاقی و...) دچار شکست و تحقیر خواهد شد.
🔸ولی دشمنان کوردل در این نقشه خود دچار اشتباه شدند وقتی امام بزرگوار وارد حوزه نجف شدند و تدریس را آغاز کردند. حوزه درسی امام از بهترین حوزههای درسی نجف شد و در آنجا علاوه بر اینکه شکست نخوردند، مقام علمی و اخلاقی ایشان نیز برای حوزه روشن شد و به عظمت مقام علمی امام در فقه و اصول آگاهی یافتند. وجود شریف امام در حوزه نجف آنقدر گرانبها بود که حتی بزرگان و فضلای قدیمی نجف هم در درس امام شرکت میکردند. تصادفاً امام در نجف مشکلترین مباحث فقهی را انتخاب کردند. امام بحث کتاب مکاسب را که از نظر فقهی از مشکلترین مباحث شناخته میشود در نجف مطرح کردند و تمامی آن را در قالب پنج جلد به تقریر در آوردند که جداً از آثار ارزنده امام به شمار میرود.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
تاثیر عبادت در تحصیل علم.mp3
3.25M
🔊#تاثیر_عبادت
🔰 رابطه متقابل عبادت و تحصیل علم
❇️ استاد علی فرحانی
◽️همانطور که آیت الله بهجت می فرمایند هر چه عبادت بیشتر باشد در فهم بهتر مطالب علمی تاثیری انکارناپذیر دارد.
◽️در واقع سیره فقهاء بزرگ شیعه همچون محقق اصفهانی این چنین بوده است که لحظات زندگی شان مملو از عبادات مختلف و فعالیت های علمی متعدد بوده است.
♨️ در این صوت نکات جالبی در مورد آیت الله بهجت و محقق اصفهانی گفته شده است، حتما گوش کنید.
#اخلاق #عرفان #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
💠روش فلسفی شیعه 📝@almorsalaat👇👇
💠روش فلسفی شیعه
🔰علامه طباطبایی
▫️روش فلسفى شيعه همان است كه در كتاب و سنت، نمونه هاى بارز و بسيارى از بحثهاى آن موجود است، البته به خلاف توهمات جمعى، مراد از بحث فلسفى اين نيست كه معتقدات امثال ارسطو، افلاطون و سقراط را جمع آورى كرده و بى چون و چرا و كوركورانه بپذيرند، چنانكه در بحثهاى مذهبى در هر يك از مذاهب، انظار رجال آن مذهب، به عنوان تسليم پذيرفته و حجت گرفته مى شود، زيرا اين تفسير در واقع بحث فلسفى را تبديل به بحث كلامى مى كند.
▫️در بحث فلسفى، ارزش از آن نظر است، نه از آن رجال و صاحبان نظر، و هرگز، در نظريه اى از نظريات فلسفى، به شخصيت صاحب نظريه- هر كه مى خواهد باشد- و كثرت جمعيت طرفدار يك نظريه، اگرچه به حد اجماع و اتفاق رسيده، و همه جهانيان- از گذشتگان و آيندگان- در آن وحدت نظر داشته باشند وقعى گذاشته نمى شود.
♨️♨️معرف يك بحث فلسفى اين است كه با استمداد از يك سلسله قضاياى بديهى يا نظرى- كه مولود همان بديهيات است- افكارى كه شعور و درك انسانى نمى تواند در آنها به خود شك و ترديدى راه دهد، با منطق فطرى، در كليات جهان هستى بحث كرده، و به اين وسيله به مبدأ آفرينش جهان و كيفيّت پيدايش جهان و آغاز و انجام آن پى برده شود.
▫️اينگونه بحث را در كتاب و سنت به حدّ وفور مى توان پيدا كرد، زيرا چنانكه از آيات قرآنى پيداست در بسيارى از اصول معارف، گاهى به عنوان اعلام و مجرد گزارش آسمانى و بيان خدايى سخن گفته مى شود، و گاهى از راه استدلال عقلى و احتجاج برهانى- كه همان روش فلسفى است- بحث مى شود.
▫️و همچنين در سنت، اخبار بى شمارى در اقسام معارف اسلامى، از مبدأ و معاد، از طريق شيعه، از پيغمبر اكرم ص و اهل بيت گرامى او، به سبك و روشى فلسفى نقل شده است، بلكه، پيشواى اول شيعه نخستين كسى است در اسلام اين راه را باز كرده، در حالى كه از مجموع دوازده هزار صحابى- كه تاكنون نامشان ضبط شده- يك حديث روشن با اين روش نقل نشده است.
▫️بيانات زيادى از آن حضرت در خطب و احاديث ضبط شده كه پاره اى از آنها به اندازه اى دقيق و عميق اند كه با موجودى نظريات فلسفى گذشتگان حل نشده، و پس از ده قرن كه دست به دست مى گرديد، در قرن يازدهم هجرى حل شده است. و در كلام پيشواى ششم و هفتم و هشتم شيعه، نيز مطالب زيادى از اين قبيل پيدا مى شود؛ و به بقيه علوم عقلى نيز در كتاب و سنت تحريض و ترغيب شده است.
📚شیعه ص۶۴
#در_محضر_علامه #فلسفه
@almorsalaat
ارتزاق جمیع بشر از امام معصوم.mp3
5.31M
🔊#انسان_کامل
📌ارتزاق جمیع بشر از ساحت قدسی انسان کامل
❇️ استاد علی فرحانی
◽️همانطور که مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند، متکفل تبیین طریق سعادت و کمال آن هم برای همه انسان ها، امام معصوم است.
◽️اما از آنجا که جمیع انسان ها در یک رتبه از کمال نیستند بلکه اختلاف مراتب دارند می بایست کلام معصوم، منبع ارتزاق هر انسانی در هر رتبه ای از کمال باشد.
◽️در نتیجه این توضیح، مساله #بواطن_خطاب هم مشخص میشود چه اینکه قطعا در خطابات امام معصوم علاوه بر احتیاجات عامه مردم، گنجینه هایی است که فهم هر کسی به آن دست پیدا نمیکند.
♨️ به همین خاطر است که مرحوم علامه در مقدمه #المیزان، به صورت مطلق تفسیرهایی که از اصحاب ریاضات شده است را تخطئه نمی کنند بلکه آنچه متذکر میشوند این است که معنای آیه محصور در این تفسیر نیست.
#در_محضر_علامه #انسان_کامل #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#مشاوره_مجازی
💠توضیحاتی پیرامون معنای اصالت و اعتباریت در مسئله اصالت وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
#سوال: وقت حضرتعالی بخیر. سوالی داشتم. مرحوم شهید مطهری ره راجع به اعتباری بودن ماهیت نظر یا تقریرشون مخالف با علامه است؟ آخه امروز یکی از اساتید دانشگاه گفتند که صدرا و علامه ماهیت رو انتزاعی میدونن نه اعتباری و شهید در محاکمه بین صدرا و شیخ شهاب الدین دچار خلط شدند.
✅#پاسخ_مشاور حجت الاسلام انتظار @entezarsajjad
🔺ببینید این بحث به طور عمده در دو بخش از فلسفه مطرح میشه؛ یکی در آخر فلسفه بحث علم و عالم و یکی در ابتدای فلسفه بحث اصالت الوجود. بحث دوم رو کمتر کسی می پردازه و بر فرض پرداختن کمتر کسی می تونه از عهده اش بر بیاد.
🔺اما بحث اول؛ یکی از معضلاتی که ما در این بحث داریم معنا کردن کلمه اعتباریت در مقابل اصالت هست؛ علامه طباطبایی اصالت و اعتباریت رو معنا نکرده اند به حسب ظاهر؛ برای همین مدرسین وقتی می خواهند این کلمه رو معنا کنند می رن از متون گذشته فلسفه اسلامی براش شرح پیدا می کنند که یکی از مواردش هم عبارات شیخ اشراق در رابطه با انتزاعی و اعتباری بودن مفهوم وجود و نظائر اون هست. بعد هم میگن که خب تفسیر صحیح همون توضیح شیخ اشراق هست و شهید مطهری خلاف اون رو توضیح داده و علامه رو هم عباراتش تفصیلی نیست به شیخ اشراق ملحق می کنند.
🔺اما حقیقت ماجرا این هست که اولا دعوای اصالت الوجود یک دعوای متاخر هست و نباید دنبال تفسیر کلماتش در عبارات گذشتگان باشیم؛ ثانیا دلیل اینکه علامه به تفصیل به معنای اصالت نمی پردازه این هست که معنای این کلمه به شیوه ای شبیه مشارکت حد و برهان به دست میاد که برهانش همون تربیعی هست که در ابتدای اصالت الوجود میگیم(یک واقعیت داریم دو مفهوم میگیریم و....)
🔺نتیجه این برهان دقیقا همان معنایی است که شهید مطهری توضیح میدن یعنی ذهنی محض بودن نه انتزاعی بودن؛ لذا علامه و شهید و صدرا همه شون یک معنا رو دارن توضیح میدن و این غیر از عبارات شیخ اشراق هست....
🔺گرچه باید متذکر بشیم که کار علامه دقیق تر از شهید مطهری هست در اینجا؛ یعنی بدون اینکه شرح اللفظ کند از طریق استدلال معنای کلمات رو روشن می کنه اما شهید مطهری توضیح و تفصیل میده قبل از اینکه برهان ماجرا رو توضیح بده.
🔺ذهنی محض بودن ماهیت در تمام آثار شهید مطهری هست اعم از شرح مبسوط یا مختصر یا اصول فلسفه و...
کلا اون معنایی که آقایون میگن دور از ساحت علامه و شهید و صدرا و ...است.
#فلسفه #در_محضر_علامه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat