♨️ #هم_اندیشی مجازی طلبگی (۱)
📌جمعه ۹۹/۹/۱۴ ساعت ۱۹ تا ۲۲
✅موضوع این هفته: #جهاد_علمی در حوزه های علمیه (به مناسبت شهادت شهید فخریزاده)
👈وظیفه حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلامی چیست؟
👈شاخصه های جهاد علمی در حوزه چیست؟
👈موانع عدم تحقق و راهکارهای تحقق #روحیه_جهادی در حوزه چیست؟
👈الگوهای #جهاد_علمی برای طلاب چه کسانی هستند؟
👈 و ...
🌐در گروه👇منتظر شماییم👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
#مشاوره_مجازی
♨️ بعد از خواندن الموجز و اصول فقه با صوت های استاد فرحانی، برای ادامه تحصیل چکار کنیم؟
✅پاسخ از مشاور محترم حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384
🔹#مخاطب: ما الان با بعض رفقا صوت الموجز تمام کردیم و بحث کردیم و... اصول مظفر هم تقریبا تمام هست. میشه راهنمایی کنید سیر ادامه کار چه دروسی هست؟ بریم رسائل؟بریم بدایه الحکمه استاد؟فقه بخونیم؟ لطفا کتاب های بعدی رو معرفی کنین.
🔺#مشاور: اگر صوت های الموجز و اصول مظفر را انجام دادید اولین کار ضروری جمع بندی این دو کتاب است. یعنی باید از مباحث استاد در الموجز و اصول مظفر یک فهرست تفصیلی تهیه کنید. مثلا باید برای خودتان معلوم باشد که مباحثی که استاد درباره تقسیم مباحث گفتند در کجاها این بحث مطرح کردند و جمع بندی فرمایشات ایشان در این کتاب ها چه می شود. یا مثلا بحث مراتب حکم را کجاها مطرح کردند و جمع بندی چه می شود. این کار خیلی ضروری است. اگر این کار انجام نشود بعد از مدتی زحمتی که در این کتاب ها کشیدید خیلی هاش از دست می ره.
🔺#مشاور: برای دروس بعدی هم خوبه که یک دور جلسات جمع بندی منطق را کار کنید و بعد از آن بدایه الحکمه را شروع کنید. البته مقداری بستگی به این دارد که از جهت آموزشی پایه چندم هستید. بنابر پایه درسی ممکنه لازم باشه لمعه را کار کنید یا رسائل یا ....
🔹#مخاطب: امسال پ۶ تمامه. وسال دیگه ۷هستیم.
🔺#مشاور:اگر بتوانید وقتی بگذارید و جمع بندی را انجام بدهید و بعد بدایه را محور کار قرار بدهید. مقداری که در بدایه پیش رفتید و از بحث های اساسی ابتدایی بدایه عبور کردید اگر فرصت داشته باشید می توانید رسائل رو هم شروع بکنید.
🔹#مخاطب:بسیار ممنون. ولی کدوم صوت بدایه؟
🔺#مشاور: تدریس بدایه استاد علی فرحانی در سال ۸۹.
🔹#مخاطب: چشم. موفق باشید. التماس دعا. من واقعا از مجموعه المرسلات متشکرم. راس همه حضرت استاد فرحانی عزیز. خداوند طول عمر به وجود همه شما عزیزان عنایت کنه. یاعلی.
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
🌀روش فقهى شيعه/ تشخیص همه وظايف اجتماعى و انفرادى
🔰علامه طباطبایی
🔅روش فقهى شيعه استنباط و استخراج احكام فرعيه و قوانين عمليه اسلامى است از ادله آنها، كه عبارت است از: كتاب و سنت، كه بيانات پيغمبر اسلام و ائمه اهل بيت او بوده باشد. اين استنباط به واسطه اعمال يك سلسله قواعد و موازين عقلانى انجام مى گيرد كه انسان اجتماعى با اعمال آنها احكام و نواميس مولوى و عبودى خود را استنباط مى كند.
🔅اين قواعد، همانها هستند كه به نام فن اصول فقه تدوين شده اند، و به كار انداختن اين قواعد، همه وظايف اجتماعى و انفرادى يك فرد را تشخيص مى دهد- در هر محيطى بوده باشد و با هر شرايط و خصوصياتى كه زندگى كند- در مسائلى كه از كتاب و سنت دليلى در دست مى باشد، و در مسائلى كه دليل ظاهرى در دست فقيه نيست و ديگر در فقه شيعه نياز به استفاده از امثال قياس و استحسان نيست.
📚شیعه ص۶۳
#در_محضر_علامه #فقه
@almorsalaat
2.05M
#مشاوره_مجازی
♨️ نکاتی مهم برای برنامه زیری در حوزه و رسیدن به اهداف
✅این صوت، توضیحات حجت الاسلام ستوده @m_m_sotude در پاسخ به یکی از طلاب پایه است که به دلیل برخی شرایطی که برایشان پیش آمده است دچار مشکلات روحی شده اند و در مطالعه و درس خواندن ایشان تاثیر منفی داشته است.
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
📌حوزه درسی امام از بهترین حوزههای درسی نجف بود/ دشمنان میخواستند مقام علمی امام را خدشهدار بکنند.
🔰آیت الله فاضل لنکرانی
🔸مقام علمی امام را دشمنان میخواستند خدشهدار بکنند ولی بحمدالله به دلیل عظمت علمی و اخلاقی حضرت امام موفق به این کار نشدند،تا حدی که رژیم شاه تنها به علت همین معنا امام را از ترکیه به نجف تبعید کرد. در نجف بزرگان و علمایی وجود داشتند و رژیم به این نتیجه رسیده بود که اگر ایشان وارد نجف بشوند، در ردیف آنها نمیتوانند ابراز وجود کنند یا به تعبیر آنان مقام علمی امام پائینتر از علمای نجف خواهد بود و تبعاً شکست میخورد و در نتیجه شکست علمی ایشان در همه جوانب دیگر (جنبههای سیاسی، اخلاقی و...) دچار شکست و تحقیر خواهد شد.
🔸ولی دشمنان کوردل در این نقشه خود دچار اشتباه شدند وقتی امام بزرگوار وارد حوزه نجف شدند و تدریس را آغاز کردند. حوزه درسی امام از بهترین حوزههای درسی نجف شد و در آنجا علاوه بر اینکه شکست نخوردند، مقام علمی و اخلاقی ایشان نیز برای حوزه روشن شد و به عظمت مقام علمی امام در فقه و اصول آگاهی یافتند. وجود شریف امام در حوزه نجف آنقدر گرانبها بود که حتی بزرگان و فضلای قدیمی نجف هم در درس امام شرکت میکردند. تصادفاً امام در نجف مشکلترین مباحث فقهی را انتخاب کردند. امام بحث کتاب مکاسب را که از نظر فقهی از مشکلترین مباحث شناخته میشود در نجف مطرح کردند و تمامی آن را در قالب پنج جلد به تقریر در آوردند که جداً از آثار ارزنده امام به شمار میرود.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
تاثیر عبادت در تحصیل علم.mp3
3.25M
🔊#تاثیر_عبادت
🔰 رابطه متقابل عبادت و تحصیل علم
❇️ استاد علی فرحانی
◽️همانطور که آیت الله بهجت می فرمایند هر چه عبادت بیشتر باشد در فهم بهتر مطالب علمی تاثیری انکارناپذیر دارد.
◽️در واقع سیره فقهاء بزرگ شیعه همچون محقق اصفهانی این چنین بوده است که لحظات زندگی شان مملو از عبادات مختلف و فعالیت های علمی متعدد بوده است.
♨️ در این صوت نکات جالبی در مورد آیت الله بهجت و محقق اصفهانی گفته شده است، حتما گوش کنید.
#اخلاق #عرفان #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
💠روش فلسفی شیعه 📝@almorsalaat👇👇
💠روش فلسفی شیعه
🔰علامه طباطبایی
▫️روش فلسفى شيعه همان است كه در كتاب و سنت، نمونه هاى بارز و بسيارى از بحثهاى آن موجود است، البته به خلاف توهمات جمعى، مراد از بحث فلسفى اين نيست كه معتقدات امثال ارسطو، افلاطون و سقراط را جمع آورى كرده و بى چون و چرا و كوركورانه بپذيرند، چنانكه در بحثهاى مذهبى در هر يك از مذاهب، انظار رجال آن مذهب، به عنوان تسليم پذيرفته و حجت گرفته مى شود، زيرا اين تفسير در واقع بحث فلسفى را تبديل به بحث كلامى مى كند.
▫️در بحث فلسفى، ارزش از آن نظر است، نه از آن رجال و صاحبان نظر، و هرگز، در نظريه اى از نظريات فلسفى، به شخصيت صاحب نظريه- هر كه مى خواهد باشد- و كثرت جمعيت طرفدار يك نظريه، اگرچه به حد اجماع و اتفاق رسيده، و همه جهانيان- از گذشتگان و آيندگان- در آن وحدت نظر داشته باشند وقعى گذاشته نمى شود.
♨️♨️معرف يك بحث فلسفى اين است كه با استمداد از يك سلسله قضاياى بديهى يا نظرى- كه مولود همان بديهيات است- افكارى كه شعور و درك انسانى نمى تواند در آنها به خود شك و ترديدى راه دهد، با منطق فطرى، در كليات جهان هستى بحث كرده، و به اين وسيله به مبدأ آفرينش جهان و كيفيّت پيدايش جهان و آغاز و انجام آن پى برده شود.
▫️اينگونه بحث را در كتاب و سنت به حدّ وفور مى توان پيدا كرد، زيرا چنانكه از آيات قرآنى پيداست در بسيارى از اصول معارف، گاهى به عنوان اعلام و مجرد گزارش آسمانى و بيان خدايى سخن گفته مى شود، و گاهى از راه استدلال عقلى و احتجاج برهانى- كه همان روش فلسفى است- بحث مى شود.
▫️و همچنين در سنت، اخبار بى شمارى در اقسام معارف اسلامى، از مبدأ و معاد، از طريق شيعه، از پيغمبر اكرم ص و اهل بيت گرامى او، به سبك و روشى فلسفى نقل شده است، بلكه، پيشواى اول شيعه نخستين كسى است در اسلام اين راه را باز كرده، در حالى كه از مجموع دوازده هزار صحابى- كه تاكنون نامشان ضبط شده- يك حديث روشن با اين روش نقل نشده است.
▫️بيانات زيادى از آن حضرت در خطب و احاديث ضبط شده كه پاره اى از آنها به اندازه اى دقيق و عميق اند كه با موجودى نظريات فلسفى گذشتگان حل نشده، و پس از ده قرن كه دست به دست مى گرديد، در قرن يازدهم هجرى حل شده است. و در كلام پيشواى ششم و هفتم و هشتم شيعه، نيز مطالب زيادى از اين قبيل پيدا مى شود؛ و به بقيه علوم عقلى نيز در كتاب و سنت تحريض و ترغيب شده است.
📚شیعه ص۶۴
#در_محضر_علامه #فلسفه
@almorsalaat
ارتزاق جمیع بشر از امام معصوم.mp3
5.31M
🔊#انسان_کامل
📌ارتزاق جمیع بشر از ساحت قدسی انسان کامل
❇️ استاد علی فرحانی
◽️همانطور که مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند، متکفل تبیین طریق سعادت و کمال آن هم برای همه انسان ها، امام معصوم است.
◽️اما از آنجا که جمیع انسان ها در یک رتبه از کمال نیستند بلکه اختلاف مراتب دارند می بایست کلام معصوم، منبع ارتزاق هر انسانی در هر رتبه ای از کمال باشد.
◽️در نتیجه این توضیح، مساله #بواطن_خطاب هم مشخص میشود چه اینکه قطعا در خطابات امام معصوم علاوه بر احتیاجات عامه مردم، گنجینه هایی است که فهم هر کسی به آن دست پیدا نمیکند.
♨️ به همین خاطر است که مرحوم علامه در مقدمه #المیزان، به صورت مطلق تفسیرهایی که از اصحاب ریاضات شده است را تخطئه نمی کنند بلکه آنچه متذکر میشوند این است که معنای آیه محصور در این تفسیر نیست.
#در_محضر_علامه #انسان_کامل #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#مشاوره_مجازی
💠توضیحاتی پیرامون معنای اصالت و اعتباریت در مسئله اصالت وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
#سوال: وقت حضرتعالی بخیر. سوالی داشتم. مرحوم شهید مطهری ره راجع به اعتباری بودن ماهیت نظر یا تقریرشون مخالف با علامه است؟ آخه امروز یکی از اساتید دانشگاه گفتند که صدرا و علامه ماهیت رو انتزاعی میدونن نه اعتباری و شهید در محاکمه بین صدرا و شیخ شهاب الدین دچار خلط شدند.
✅#پاسخ_مشاور حجت الاسلام انتظار @entezarsajjad
🔺ببینید این بحث به طور عمده در دو بخش از فلسفه مطرح میشه؛ یکی در آخر فلسفه بحث علم و عالم و یکی در ابتدای فلسفه بحث اصالت الوجود. بحث دوم رو کمتر کسی می پردازه و بر فرض پرداختن کمتر کسی می تونه از عهده اش بر بیاد.
🔺اما بحث اول؛ یکی از معضلاتی که ما در این بحث داریم معنا کردن کلمه اعتباریت در مقابل اصالت هست؛ علامه طباطبایی اصالت و اعتباریت رو معنا نکرده اند به حسب ظاهر؛ برای همین مدرسین وقتی می خواهند این کلمه رو معنا کنند می رن از متون گذشته فلسفه اسلامی براش شرح پیدا می کنند که یکی از مواردش هم عبارات شیخ اشراق در رابطه با انتزاعی و اعتباری بودن مفهوم وجود و نظائر اون هست. بعد هم میگن که خب تفسیر صحیح همون توضیح شیخ اشراق هست و شهید مطهری خلاف اون رو توضیح داده و علامه رو هم عباراتش تفصیلی نیست به شیخ اشراق ملحق می کنند.
🔺اما حقیقت ماجرا این هست که اولا دعوای اصالت الوجود یک دعوای متاخر هست و نباید دنبال تفسیر کلماتش در عبارات گذشتگان باشیم؛ ثانیا دلیل اینکه علامه به تفصیل به معنای اصالت نمی پردازه این هست که معنای این کلمه به شیوه ای شبیه مشارکت حد و برهان به دست میاد که برهانش همون تربیعی هست که در ابتدای اصالت الوجود میگیم(یک واقعیت داریم دو مفهوم میگیریم و....)
🔺نتیجه این برهان دقیقا همان معنایی است که شهید مطهری توضیح میدن یعنی ذهنی محض بودن نه انتزاعی بودن؛ لذا علامه و شهید و صدرا همه شون یک معنا رو دارن توضیح میدن و این غیر از عبارات شیخ اشراق هست....
🔺گرچه باید متذکر بشیم که کار علامه دقیق تر از شهید مطهری هست در اینجا؛ یعنی بدون اینکه شرح اللفظ کند از طریق استدلال معنای کلمات رو روشن می کنه اما شهید مطهری توضیح و تفصیل میده قبل از اینکه برهان ماجرا رو توضیح بده.
🔺ذهنی محض بودن ماهیت در تمام آثار شهید مطهری هست اعم از شرح مبسوط یا مختصر یا اصول فلسفه و...
کلا اون معنایی که آقایون میگن دور از ساحت علامه و شهید و صدرا و ...است.
#فلسفه #در_محضر_علامه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
چگونگی ورود به آثار و اندیشه علامه طباطبایی.mp3
3.26M
🔺 چگونه با اندیشه علامه طباطبایی آشنا شویم؟
🎙حجت الاسلام سید محمد هاشمی
🔰 برخی طلاب و دانشجویان بزرگوار از نحوه ورود به اندیشه و آثار علامه طباطبایی پرسیده بودند.
☀️ در این چند دقیقه تلاش کردیم دو سطح متوسط و پیشرفته ورود به آثار #علامه_طباطبایی را توضیح دهیم و لوازم و سیر مطالعاتی اجمالی آن را بیان کنیم.
#علامه_طباطبایی
#سیر_مطالعاتی
@ofoqemobin
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_جلسات اعتبار و نظام عقلا
🎙استاد علی فرحانی
🔸استاد علی فرحانی در جلسات ابتدایی تدریس بخش «استصحاب» کتاب رسائل به مناسب بررسی «اماره یا اصل» بودن استصحاب، در شانزده جلسه نکات مهمی درباره مسئله «نظام عقلا» و «اعتبار» مطرح نمودند.
🔸ایشان در این جلسات با شروع از مسئله «انواع حجیت» و تحقیق مسئله «حجیت لغوی» به بررسی محیط تشریع و جایگاه آن در نظام عقلا پرداختند.
🔸با توجه به اینکه محیط تشریع زیر مجموعه نظام عقلا است، ابتدا باید قوانین حاکم بر نظام عقلا و ملاک «تحصّص» و حصّه بندی های عقلایی را مشخص نماییم و با رعایت قوانین حاکم، قوانین اختصاصی هر یک از حصه را تعیین کنیم.
🔸استاد علی فرحانی توجه به احکامی که «تطابقت علیه آراء العقلاء کافةً» هستند را در بررسی نظام عقلا ضروری می دانند. «عقلاء بما هم عقلاء» با توجه به اغراض عقلایی محیط خود را «حصّه بندی» می کنند. در هر حصه ای عقلا برای افراد خاصی «اهلیّت و شأنیّت جعل و اعتبار» قائل هستند و آن ها را زعیم سایر افراد می دانند. پس از اینکه عقلا حصه ای را معتبر دانسته و برای شخصی شأنیت اعتبار در آن حصه را پذیرفتند، در این هنگام می توانیم احکام آن حصه را بررسی نماییم و «شرع» هم یکی از این حصّه های عقلایی است.
🔸با توجّه به اینکه در هر یک از حصّه ها مسئله «جعل و اعتبار» مطرح است، استاد به بررسی مسئله «حقیقت اعتبار» می پردازند. ایشان با توضیح مسئله «فعل اختیاری» و مراتب آن، نسبت «فعل اختیاری» با «اعتبار» را توضیح می دهند. ایشان در بررسی «فعل اختیاری»، مسئله «غرض» و نقش آن در «فاعلیّت بالقصد» را مطرح می نمایند و پس از آن وارد بحث «حقیقت اعتبار» و «اعطاء حد شیء إلی شیء آخر» می شوند.
🔸ایشان با بررسی تقریر شهید مطهری و آیت الله مصباح از فرمایش علامه طباطبائی و بررسی نظر مختار این دو بزرگوار نشان می دهند که آنچه به عنوان «اعتبار» مطرح نموده اند، همان «ضرورت بالقیاس» است و اگرچه تقریر شهید مطهری از دیدگاه علامه به فرمایشات ایشان نزدیک تر است ولی باز هم اشکالات متعددی به این تقریر وارد است.
🔸با بررسی کلام علامه در اعتبار مشخص می شود که ایشان این بحث را از مسئله «فاعل بالقصد» شروع کرده است و با توجه به اینکه در فعل اختیاری «نفس» دخالت دارد، برای شناخت صحیح حقیقت اعتبار ابتدا باید «نفس» و ویژگی ها و احکام آن را بررسی نماییم.
🔰معرفی از: حجت الاسلام مقدسی
📌همینطور که بیان شد، استاد در این جلسات بحث را از موضوع حجیت، شروع می کنند و پس از بیان مسئله"تحصص"های عقلایی بحث را ادامه می دهند. استاد، بحث تحصص های عقلایی را در ابتدای کتاب قطع و ظن بیان کرده اند. لذا برای تسهیل در یادگیری این بحث، بحث تحصص های عقلایی را که جلسات 3 تا 6 (4جلسه) قطع و ظن است، در ابتدای این جلسات قرار داده ایم که در مجموع این جلسات، 20 جلسه می باشد.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/etebar-v-oghala/
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی #اعتبار #علم_اصول
@almorsalaat
تاثیر تخیل در کمال انسان.mp3
5.42M
🔊#قوه_تخیل
♨️ تاثیر قوه متخیله در زندگی انسان
❇️ استاد علی فرحانی
◽️یکی از مسائل بسیار مهم که تاثیر مستقیم در زندگی و در نتیجه کمال بشر دارد، #مدیریت_تخیلات است.
◽️این مساله به قدری اهمیت دارد که بنابر عبارات بزرگان اهل سلوک، فلسفه حرمت نظر بر اجنبیة نیز به خاطر جلوگیری از تخیلاتی است که در امتداد آن به وجود می آید.
◽️این تخیلات به قدری خطرناک است که می تواند کمال یک انسان را به معنای واقعی، مخدوش کرده و او را از سعادت حقیقی باز دارد.
◽️از این رو یکی از راه های کنترل این قوه، مدیریت واردات ذهنی و آنچه انسان با آنها در ارتباط است و نیز مشغولیت های صحیح و پرهیز از بیکاری می باشد.
#انسان_شناسی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
المرسلات
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه 📝@almorsalaat👇👇
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه
🔰علامه طباطبایی
▫️به نحوى كه از بيانات پيشوايان شيعه روشن و هويداست، اين است كه قرآن با قرآن تفسير شود، يعنى قرآن شريف، در تأديه مقاصد خود، هيچگونه نيازى به ضم ضمايم خارجيه نداشته، و منظور ابتدايى و نهايى هر آيه، از خود همان آيه، به تنهايى يا به انضمام آيات ديگر مربوطه، به خوبى و روشنى پيداست.
▫️و بيانات اهل بيت عليهم السلام- كه طبق دستور پيغمبر اكرم ص در تفهيم آيات قرآنى بايد به آنها رجوع كرد- تنها جنبه تعليم و تربيتى و ياد دادن روش تفسير حقيقى و صحيح را دارد، نه اينكه قرآن شريف در بيان مقاصد عالى خود گنگ و غيركافى بوده، و مقاصد مرموزه او را به طريق كشف رمز، ائمه اهلبيت كشف كرده باشند، و اخبار آنها اگرچه مخالف كتاب هم بوده باشد حجت تلقى گردد.
▫️زيرا خود اهل بيت عليهم السلام دستور داده اند كه اخبارشان را بدون عرض به كتاب نپذيرند. علاوه در موارد بى شمارى، به آيات شريفه قرآنى تمسّك جسته، و به آنها احتجاج نموده اند، و اگر قرآن فى نفسه گنگ بود، و مقاصدش به عينه همان بيان اهل بيت بود، اينگونه استدلالها معنا نداشت.
▫️بلى، قرآن مجملاتى از قبيل احكام كليه مانند: نماز، روزه، حج و غيره دارد، كه تفاصيل آنها حاجت به بيانى خارج از قرآن دارد، و به همين منظور بيان پيغمبر اكرم ص را، به موجب آيات زيادى، حجيّت داده و پيغمبر اكرم ص نيز بيان اهل بيت خودش را به جاى بيان خود نشانيده است؛ و در نتيجه خبر متواتر يا محفوف به قرائن قطعيه قابل وثوق در تفسير يك آيه، به منزله يك آيه مى باشد، كه آيه مورد نظر را توضيح مى دهد.
📚شیعه ص۶۴
📌پ.ن: در تفصیل این مطلب می توانید به سایر آثار علامه همچون: قرآن در اسلام و یا تفسیر المیزان ذیل آیه محکم و متشابه از سوره آل عمران مراجعه کنید.
#در_محضر_علامه #تفسیر
@almorsalaat
♨️مراتب خداشناسی
🔰شهید مطهری
🔷 خدا شناسى خيلى مراتب دارد. كسانى كه در علم توحيد واردند مى دانند كه بسيارى از مراتب توحيد [و بسيارى از] توحيدها در مرتبه بالاتر، شرك و كفر است. باز آن كه يك درجه بالاتر مى رود مى بيند آن مرتبه پايينتر خيلى مشوب به شرك بوده است، تا بالاتر مى رود، و لهذا اين حديث هم از پيغمبر اكرم هست- و حديث عجيبى است- كه «لَوْ عَلِمَ ابوذَرٍ ما فى قَلْبِ سَلْمانَ لَقَتَلَهُ» (و در يك حديث ديگر «لَكَفَّرَهُ»، در يك حديث ديگر «لَقالَ رَحِمَ اللَّهُ قاتِلَ سَلْمانَ» يعنى اگر ابوذر بداند آنچه در دل سلمان است چيست سلمان را تكفير مى كند، سلمان را مى كشد، مى گويد خدا رحمت كند قاتل سلمان را؛ يعنى آنچه كه سلمان مى داند در ظرف ابوذر نمى گنجد به طورى كه ابوذر آنها را عين كفر مى داند.
🔷 قرآن در اين جور مسائل آن حد اعلاى مراتب توحيد را بيان كرده است، همانهايى كه واقعا در ذهن امثال ما- مخصوصا در توحيد در فاعليت- نمى گنجد و مجبوريم يا مجبورند خيلي ها كه اين جور آيات را تأويل كنند چون آنقدر بزرگ است كه نمى توانند تصور كنند. (مجموعه آثار، جلد۴، ص۵۰۳)
#اندیشه_مطهر #توحید #معارف
@almorsalaat
♨️زىّ طلبگی چیست؟
1⃣پارسایی با عزّت
2⃣نظم در تحصیل و زندگی
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۷/۱۴
💠زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی.
🔸طلبه، پارساگونه زندگی میکند. البته من از اوضاع مادّی حوزهی علمیه، حقیقتاً آشفته و ناراحتم. از مشکلاتی که بسیاری از طلاّب و فضلا با آن دست و پنجه نرم میکنند - مشکلات مادّی - مطّلعم. گاهی اوقات بعضی از این اطّلاعات برای من بسیار تلخ و گزنده است. البته آن مقولهی دیگری است که واقعاً باید برایش فکری کرد. امروز حقیقتاً طلاّب علوم دینی از همهی طبقات جامعه - حتی از کارمند و از کارگر و از دیگران - از لحاظ حظّ معیشتی پایینترند - این یک واقعیت است - در حالی که یکی از بزرگترین و شریفترین کارها را اینها انجام میدهند. از ظواهر هم چندان چیزی نمیشود فهمید. همان عزّت نفس و مناعتی که طلاّب علوم دینی از گذشته با آن سرافراز بودهاند، نمیگذارد آدمهای سطحی و ظاهربین، بسیاری از بواطن امر را ببینند و بشناسند. من نمیخواهم آن مقوله را با این مقوله مخلوط کنم.
🔸آنی که حالاً عرض میکنم، این است که طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
@almorsalaat
506K
#مشاوره_مجازی
♨️راهکار جبران ادبیات عرب و بدست آوردن توانایی متن خوانی
⁉️سلام علیکم حاج آقا خوب هستید ببخشید پیوی مزاحم شدم🌷🙏. حاج اقا من الان پایه پنجم هستم و در حوزه کتب ادبیاتی رو تقریبا همش رو ناقص خوندم و یا خوب نخوندم. چون اکثرا محدوده تمام نشد. الان بخوام در ادبیات قوی بشم و ضعف رو جبران کنم. چیکار کنم آیا نیازی هست دوباره اون کتب رو از اول بخونم؟
✅#پاسخ_مشاور حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 را در این صوت بشنوید.
#مهارت_های_تحصیل_علم #ادبیات
@almorsalaat
المرسلات
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 📝@almorsalaat👇👇
♻️فلسفه پویای اسلامی
👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه
🔰علامه طباطبایی
⚡️اين مكتب [حکمت متعالیه]، به واسطه نزديك كردن اين سه مسلك [شهود، عقل، نقل] به همديگر، موفقيتهايى يافته كه فلسفه در تاريخ چند هزار ساله خود از آنها محروم بوده، و از مشكلاتى كه از هر جانب به واسطه تهيدستى خود دامنگيرش مى شد و بن بستهايى كه پيش مى آمد پيوسته در شكنجه بود. كليد رمزهايى به دست اين فلسفه اسلامى افتاده كه هرگز در فلسفه هاى كهن كلده، مصر، يونان و اسكندريه به دست نمى آيد.
✅در نتيجه:
1⃣اولًا، مسائل فلسفى كه به حسب آنچه از كتب فلسفى گذشتگان، به عربى ترجمه شده و به دست مسلمين رسيده و تقريباً دويست مسئله بوده در اين مكتب فلسفى تقريباً به هفتصد مسئله بالغ مى شود.
2⃣ثانياً: مسائل فلسفى كه مخصوصاً در مكتب مشّائين از يونانى ها به طور غير منظم توجيه شده، و نوع مسائل از همديگر جدا، و به همديگر مربوط نبودند، در اين مكتب فلسفى حالت مسائل يك #فن_رياضى را پيدا كرده و به همديگر مرتبط و مترتب شده اند، به نحوى كه با حل دو مسئله اولى، كه فلسفه را افتتاح مى كنند، همه مسائل فلسفى را مى توان حل و توجيه نمود. و به همين جهت به آسانى مى توان رابطه فلسفه را از طبيعيات قديم و هيئت قديم قطع كرد و در نتيجه هيچگونه برخورد و منافاتى ميان اين مكتب فلسفى و علم امروز اتفاق نمى افتد.
3⃣ثالثاً: فلسفه (تقريباً) #جامد و كهنه، به واسطه روش اين مكتب فلسفى به كلى تغيير وضع و قيافه داده و مطبوع طبع انسانى و مقبول ذوق و عقل و شرع مى باشد، و مسائلى را كه علم جديد تازه موفق به كشف آنها شده يا اميد حل آن را دارد، اين مكتب فلسفى با مايه شگرف خود به طور عموم و كليّت به حل آنها موفق، يا شالوده حل آنها را مى ريزد. چنانكه به واسطه حل شدن مسئله #حركت_جوهرى، كه سيصد سال پيش با اين روش فلسفى حل شده است، مسئله #بُعد_چهارم در اجسام، به طور روشن به دست آمده و مسئله نظريه #نسبيّت (البته در خارج از افكار نه در افكار) روشن گرديده است، و مسائل ديگرى كه هنوز از راه علم مورد بحث نشده، به طور كليّت خاتمه يافته است.
📚شیعه ص۷۰
#در_محضر_علامه #عرفان
@almorsalaat
#گزارش_هم_اندیشی (۱)
جمعه گذشته ۹۹/۹/۱۴ در گروه #هم_اندیشی به مناسبت شهادت شهید فخری زاده گفتگویی در موضوع * #جهادعلمی در حوزه علمیه* انجام شد. برای رسیدن به این موضوع راه کارها و موانعی از طرف عزیزان اعضای گروه بیان شد که خلاصه ای از این گفتگو تقدیم دوستان میشود.
🔰🔰🔰🔰🔰
⭕️راه کارها
1️⃣یکی از مهمترین مسائل این است که حوزه علمیه در تعریف نسبت خود با جمهوری اسلامی دچار تردید است. اگر ما بتوانیم آرمان تمدن اسلامی را برای حوزه (به عنوان یکی از ارکان جمهوری) در حوزه نهادینه کنیم، آنگاه نقش حوزه را در تحقق این آرمان تبیین کنیم، می تواند، به تحقق این مسئله کمک کند
2️⃣ایجاد انگیزه در طلاب و باز کردن راه مناظره علمی
3️⃣تقلیل ایام تحصیل تا پایه ده به نهایتا پنج سال
4️⃣تسلط کامل بر اندیشه های بنیادین برخی اعلام که کاملا مشکل دست خالی در ایام تبلیغ رو به هزار رتبه حل میکنه.
5️⃣آغاز چالش تبلیغی و علمی در فضاهای اساسی تر مثل دانشگاه
6️⃣ورود سریعتر به فاز تدریس در حوزه
7️⃣شناخت استعداد طلبه و حرکت در مسیر استعداد
8️⃣ایجاد یک اندیشه و چهار چوب فکری برای طلبه
⭕️موانع
1️⃣مشخص نبودن هدف و مسیر طلبه
2️⃣عدم وضعیت مالی مناسب.
در مورد وضعیت مالی بحث مفصلی صورت گرفت که میتوان گفت گروهی موافق و گروهی مخالف بودند:
✅دوستان موافق فرمودند که چون وضع مالی خوبی برای طلاب نیست در نتیجه نمیتوانند ممحض در درس بشوند. دوستان مخالف هم این استدلالات را در جواب آوردند که وضعیت مالی مهم است اما نه خیلی و یا بعضی از دوستان فرمودند که وضع مالی بهتر باعث میشود در بعضی موارد روحیه تحصیل علم از بین برود و تضعیف بشود. و یا دوستانی فرمودند که علمایی مثل علامه طباطبایی وضع مالی خوبی نداشتند. مخالفین هم فرمودند این نوع مقایسه صحیح نمیباشد.
✅بعضی از دوستان هم فرمودند که اگر مهارت های تبلیغی و علمی خود را تقویت کنیم نسبت به بهبود وضعیت مالی کمک کننده است؛ مثلا دانشگاه ها که نیروی مبلغ با سواد میگیرند. بعضی دوستان سوال فرمودند که تقویت مهارت های تبلیغی و علمی، نیاز به سیر تحصیلی صحیح دارد و آن چیست؟ و عزیزی هم در جواب به این سوال، برخی از راهکارهای فوق را بیان کردند.
📌این خلاصه گفتگو را با سخنی از حضرت آقا(مد ظله العالی) که متناسب به بحث است و باعث تقویت روحیه جهادی میشود ، را به پایان میرسانیم.
💫حضرت آقا در جریان دیدار با طلاب و اساتید حوزه علمیه 89/7/29 فرمودند:
✨آن حقیقت اول که گفتیم نظام مستظهر به حوزههای علمیه است، به خاطر این است که نظریهپردازی سیاسی و نظریهپردازی در همهی جریانهای ادارهی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهدهی علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریهپردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریههای غربی، نظریههای غیردینی، نظریههای مادی جای آنها را پر خواهد کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعهای در خلأ نمیتواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتی دیگری، یک نظام اقتصادی دیگری، یک نظام سیاسی دیگری که ساخته و پرداختهی اذهان مادی است، میآید جایگزین میشود؛ همچنان که در آن مواردی که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد.
✨اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
♨️انشالله هم اندیشی بعدی را روز جمعه ۹۹/۹/۲۱ خواهیم داشت. شما هم با ما همراه شوید.
🤔🤔نظراتتان را برای ما ارسال کنید.
🔘لینک عضویت در گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
🌐@almorsalaat|رسانه حوزوی المرسلات
⭕️قرآن چه می گوید؟
🔰علامه طباطبایی
🌀ففرق بين أن يقول الباحث عن معنى آية من الآيات: ما ذا يقول القرآن؟ أو يقول: ما ذا يجب أن نحمل عليه الآية؟ فإن القول الأول يوجب أن ينسى كل أمر نظري عند البحث، و أن يتكي على ما ليس بنظري، و الثاني يوجب وضع النظريات في المسألة و تسليمها و بناء البحث عليها، و من المعلوم أن هذا النحو من البحث في الكلام ليس بحثا عن معناه في نفسه.
📚تفسیر المیزان، ج۱، مقدمه
#در_محضر_علامه #تفسیر
🔈@almorsalaat 👇👇
nokati-darbare-estezhar-v-tatbighe-ghavaede-osuly-bar-adelleh.mp3
1.46M
🌀نکاتی درباره #استظهار و #تطبیق قواعد اصولی بر متن ادله
🔰استاد علی فرحانی
🔸قواعد اصولی باید بدون دغدغه و بدون سختی بر دلیل پیاده شود.
🔸تفسیر همانند فقه است با این تفاوت که در تفسیر نیاز به بحث سندی نداریم و فقط دلالت را بحث می کنیم.
🔸نکاتی در روش شیخ در کار با ادله نقلی در رسائل و مکاسب
#فقه #اصول #تفسیر #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی
🔰رهبر معظم انقلاب
🔻یکی از خطرهایی که #انقلاب_اسلامی را پیوسته از روز اول تهدید میکرد، این بود که آرام و آهسته، از ارزشها و اصول و آرمانهایی که برمبنای آنها شکل گرفت منحرف شود و هویّت درونیاش به فراموشی سپرده شود.
🔸 اما چگونه میتوان از #استحاله ی هویّتیِ انقلاب جلوگیری کرد؟ چگونه میتوانیم ساخت درونی و باطنی و روح هویّتی انقلاب اسلامی را که در قالبِ این کالبد و صورت حقوقی و ساختاری شکل گرفته است از انحرافات محافظت کنیم؟
🔹 کتاب «صورت و سیرت انقلاب اسلامی» با بررسی جامعِ بیانات رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) طرحی برای پاسخ به پرسش بالا و این پیشگیری ارائه داده است.
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@qom_khamenei_ir
@almorsalaat