🌀ارزش اعمال روی این عشق و محبتی است که به حق تعالی هست.
▫️بعضی کمالات حضرت که شاید یک قدری مخفی مانده باشد از ادعیه حضرت معلوم میشود. دعای کمیل یک دعای عجیبی است، بسیار عجیب. بعض فقرات دعای کمیل از بشر عادی نمیتواند صادر بشود. إِلهی وَ سَیِّدی وَ مَولایَ و ربی صَبَرْتُ عَلی عَذابِکَ فَکَیْفَ اصْبِرُ عَلی فِراقِک.َ کی میتواند این طور بگوید؟ کی این طور عشق به جمال خدا دارد که از جهنم نمیترسد لکن میترسد که وقتی در جهنم برود، نازل شده از مقام خودش و به مرتبهای برسد که محروم بشود از عشق او؟
▫️از فراق، حضرت امیر مینالد، از فراق حضرتِ حق تعالی ناله میزند. این عشقی است که در باطن قلب او گداخته شده همیشه، و تمام اعمالی که از او صادر میشود، از این عشق صادر میشود، از این عشق به خدا صادر میشود. ارزش اعمال روی این عشق و محبتی است که به حق تعالی هست، روی این فنا و توحیدی است که در انسان هست.
📚صحیفه امام ج۱۹ ص۶۳
#در_مدرسه_امام_خمینی #معارف
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| محییالدین ابنعربی چهره برجسته عرفان اسلامی
✍دکتر محسن جهانگیری، استاد ممتاز دانشگاه تهران
🌀این کتاب شامل سه بخش است: بخش اول شامل احوال، مشایخ، آثار و ارتباط با اسلاف؛ بخش دوم شامل عقاید و افکار؛ بخش سوم شامل نظر بزرگان اسلام، تاثیر در عرفانِ بعد و ذکر عدهای از تابعان و شارحان. کتاب به گونهای نگارش یافته که خواننده را علاوه بر شناخت ابنعربی و آگاهی از عرفان وی، با فرهنگ اسلامی به ویژه با فرهنگ اسلامی اندلس که حتی رسالۀ کوتاهی هم به زبان فارسی دربارۀ آن نوشته نشده، آشنا میسازد.
⬇️لینک خرید و مطالعه کتاب از فیدیبو
👇👇👇
https://fidibo.com/book/68893کتاب-محیی-الدین-ابن-عربی-چهره-برجسته-عرفان-اسلامی
#عرفان #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
#مناجات
▫️اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ
▫️مَتى غِبْتَ حَتّى تَحْتاجَ اِلى دَليلٍ يَدُلُّ عَليْكَ
▫️وَ مَتى بَعُدْتَ حتّى تَكُونَ الاْثارُ هِىَ الَّتى تُوصِلُ اِلَيْكَ
▫️عمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً و خَسِرَتْ صَفْقَهُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصیباً
#برهان_صدیقین #دعای_عرفه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| ترجمه کتاب الفائق
✍مترجم: علیرضا زارعی
🔰با مقدمه استاد علی فرحانی
🌐اطلاعات بیشتر در مورد کتاب را در کانال زیر ببینید👇👇
https://eitaa.com/ALFAEGH_ETTEJAHAT
#اصول_فقه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| ارشاد الاذهان الی احکام الإیمان
✍️علامه حلی (ره)
🌀این کتاب شریف، یکی از آثار معروف علامه حلی (ره) در موضوع فقه فتوایی است. ایشان در این کتاب یک دوره کامل فقه را از طهارت تا دیات، بدون ذکر ادله، تدوین کرده اند. ایشان در بخشی از خطبه کتاب می فرماید که این کتاب را به دلیل درخواست فرزند خود نوشته اند.
▫️«أمّا بعد: فإن اللّٰه تعالى كما أوجب على الولد طاعة أبويه، كذلك أوجب عليهما الشفقة عليه، بإبلاغ مراده في الطاعات، و تحصيل مآربه من القربات. و لمّا كثر طلب الولد العزيز محمّد ... لتصنيف كتاب يحوي النكت البديعة في مسائل الشريعة، على وجه الإيجاز و الاختصار ، خالٍ عن التطويل و الإكثار. فأجبت مطلوبه، و صنّفت هذا الكتاب الموسوم ب: «إرشاد الأذهان إلى أحكام الإيمان».»
🌀این کتاب در بین فقها جایگاه ویژه ای دارد و لذا تاکنون بیش از 50 حاشیه و شرح بر آن نگاشته شده است. (اسامی این کتب در مقدمه کتاب به چاپ جامعه مدرسین موجود است).
🌀یکی از شروح معروف این کتاب، شرح شهید ثانی (ره) به نام «روض الجنان» است. ایشان در این شرح، کتاب الطهاره و کتاب الصلاه از ارشاد را به صورت مزجی (همانند شرح لمعه) شرح کرده اند.
#فقه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴📹 #کلیپ_تصویری: «منتقم خون حسین علیهالسلام»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: روایت دارد که امام زمان صلواتاللهعلیه که ظهور فرمود، میفرماید: «أَلا یَا أَهلَ الْعَالَم»، پنج ندا میکند به اهل عالَم، بدون هیچ دستگاهی و اختراعی و اینها، «أَلا يَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّيَ الْحُسَين قتل عَطشاناً، أَلا يَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّيَ الْحُسَين سَحَقوهُ عُدواناً»؛ به هر کسی به لغت [و زبان] خودش میرسد. این فرق بین این اعجاز و بین آن کارهایی که با اسبابچینی درست میشود، این طور است.
#مهدویت #عاشورا
@bahjat_ir
@almorsalaat
🔵#فلسفه| گرچه همه انسان ها با حرکت جوهری به سمت کمال در حرکتند، اما نحوه و کیفیت استفاده کردن افراد از مسیر، متفاوت است.
🔹گرچه در اصل حركت جوهريه- كه همان بيرون رفتن قهرى از دار طبيعت و سفر من النقص الى الكمال و سفر من الماديه الى التجرد مىباشد- با اولياى الهى و كمّلين از انسانها شريك هستيم و همه در يك كاروان قرار داريم و مَثل ما و آنها مَثل اشخاصى است كه در يك ماشين در حركت مى باشند؛ بعضى از آنها سرگرم خوردن و خوابيدن و صحبت كردن هستند و بعضى ديگر گويا مأمورند كه نقشه اوضاع و كيفيات و خصوصيات اين سرزمين را بردارند و هنگامى كه سيرشان به پايان مى رسد، هر كدام استفاده ويژهاى از اين مسافرت نموده اند، و كيفيت استفاده نمودن از عالم در اين مسافرت بستگى به نظر و ديدگاهشان دارد كه چگونه به اين عالم نگاه مىكردند، و با اينكه همه در حركت بودند، ولى نحوه و كيفيت استفاده متفاوت است؛ همچنين با اينكه همه موجودات حركت جوهريه دارند، ولى كيفيت استفاده از حركت جوهريه، از جهت نظرى و كسبى، ممكن است متفاوت باشد.
📚تقریرات فلسفه ج3 ص400
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🔹بِكَ عَرَفْتُكَ وَ اَنْتَ دَلَلْتَنى عَلَیْكَ وَ دَعَوْتَنى اِلَیْكَ وَ لَوْلا اَنْتَ لَمْ اَدْرِ ما اَنْتَ
#برهان_صدیقین #دعای_ابوحمزه
@almorsalaat
🌀#اخلاق_و_عرفان| فایده #یاد_خدا برای اولیاء الهی و برای عامه مردم
🔹و بدان ای عزیز که تذکر از محبوب و به یاد معبود به سر بردن نتیجه های بسیاری برای عموم طبقات دارد:
▫️اما برای کمّل و اولیا و عرفا، که خود آن غایت آمال آنهاست و در سایه آن به وصال جمال محبوب خود رسند. هنیئا لهم.
🔹و اما برای عامه و متوسّطین بهترین مصلحات اخلاقی و اعمالی و ظاهری و باطنی است. انسان اگر در جمیع احوال و پیشامدها به یاد حق تعالی باشد و خود را در پیشگاه آن ذات مقدس حاضر ببیند، البته از اموری که خلاف رضای اوست خودداری کند و نفس را از سرکشی جلوگیری کند.
🔹این همه مصیبات و گرفتاری به دست نفس امّاره و شیطان رجیم از غفلت از یاد حق و عذاب و عقاب اوست. غفلت از حق کدورت قلب را زیاد کند و نفس و شیطان را بر انسان چیره کند و مفاسد را روز افزون کند، و تذکر و یاد آوری از حق دل را صفا دهد و قلب را صیقلی نماید و جلوه گاه محبوب کند، و روح را تصفیه نماید و خالص کند و از قید اسارت نفس انسان را براند، و حبّ دنیا [را که ] منشأ خطیئات و سرچشمه سیّئات است از دل بیرون کند، و همّ را همّ واحد کند و دل را برای ورود صاحب منزل پاک و پاکیزه نماید.
♨️پس ای عزیز، در راه ذکر و یاد محبوب تحمل مشاقّ هر چه بکنی کم کردی.
🔹دل را عادت بده به یاد محبوب، بلکه به خواست خدا صورت قلب صورت ذکر حق شود، و کلمه طیبه لا اله الّا الله صورت اخیره و کمال اقصای نفس گردد، که از این زادی بهتر برای سلوک إلی الله و مصلحی نیکوتر برای معایب نفس و راهبری خوبتر در معارف الهیه یافت نشود.
✅پس اگر طالب کمالات صوریه و معنویه هستی و سالک طریق آخرت و مسافر و مهاجر إلی الله هستی، قلب را عادت بده به تذکر محبوب و دل را عجین کن با یاد حق تبارک و تعالی.
📚امام خمینی، چهل حدیث ص۲۹۱
#در_مدرسه_امام_خمینی #ذکر
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
📝برنامه تدریس های استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
🔹کفایه از نواهی تا ابتدای اصول عملیه/ 7-8 صبح/ مدرسه فقهی امام باقر (ع)
🔹مکاسب از الکلام فی شروط المتعاقدین تا شرایط العوضین/ 8-9 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
🔹کفایه از ابتدا تا نواهی/ 9-10 صبح/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع)
🔹مکاسب از اول شرایط العوضین تا اول خیارات/ 10-11 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
🔹کفایه از اول مطلق مقید تا خاتمه فی شرایط الاصول/ 11-12 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
🔹رسائل استصحاب/ 2ساعت به غروب/ مدرسه فقهی ائمه اطهار (ع)
📌انشالله سعی میکنیم صوت دروس را در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری کنیم👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#پای_درس_استاد #فقه #اصول_فقه
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی)
✅بخش اول: اهداف و چشم اندازها
📌استاد در مجموعه صوت های زیر، سه هدف کلی (اجتهاد، تبلیغ و خودسازی) را مطرح و بیان می کنند که هدف اصلی حوزه، تبلیغ دین با تمام جهات آن است. اما امروز به دلیل تغییر شرایط لازم است که بسیاری که مسائل اسلامی، تولید و یا بازتولید شود. لذا اجتهاد از جهت مقدمیت برای تبلیغ اولویت دارد. همچنین خودسازی به عنوان یکی از مقدمات اصلی تبلیغ و اجتهاد است که هر طلبه ای باید به آن بپردازد.
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
🌀1- لزوم هدف داشتن در حوزه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/030-lozoomehadafdashtandarhowzeh@almorsalat.mp3
🌀2- وظیفه ما تبلیغ دین است یا خودسازی؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/vazife-ma-tablighe-din.mp3
🌀3- تولید محتوا با الگوی مجاهدانه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/tolide-mohtavaye-mojahedane.mp3
🌀4- خودسازی مقدمه انجام وظیفه طلبگی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/khodsazi-dar-hoze-moghadame-anjame-vazaef.mp3
🌀5- مجتهد شویم یا مبلغ؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/056-moballegh-shavim-ya-mojtahed%20(goftari-dar-babe-baztozide-mohtavaye-din-elzamat-v-asibha)%20@almorsalat.mp3
🌀6- اجتهاد و تولید علوم انسانی، مهمترین وظیفه طلبگی
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/ejtehad-v-tolide-oloome-ensani-mohemtarin-vazife-talabegi-dar-asre-hazer.mp3
🌀7- اجتهاد مهمترین وظیفه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/007-ejtehad-mohemtarin-vazifeh@almorsalat.mp3
🌀8- تبلیغ، مبانی و شاخصه ها
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/009-tabligh-mabanivshakheseha@almorsalat.mp3
🌀9- چه کسی باید جواب مباحث فلسفه غرب را بدهد؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/016-chekasibayadjavabefalsafehayegharbrabedahad@almorsalat.mp3
🌀10- وظیفه ما صیانت از تمام دین است
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/sianate-az-tamame-din-vazife-mast.mp3
🌀11- وظیفه تولید علم
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/vazife%20tolide%20elm.mp3
#پای_درس_استاد #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از #یاد_خدا اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟
🌀و قوله: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» أي ضيقة و ذلك أن من نسي ربه و انقطع عن ذكره لم يبق له إلا أن يتعلق بالدنيا و يجعلها مطلوبه الوحيد الذي يسعى له و يهتم بإصلاح معيشته و التوسع فيها و التمتع منها، و المعيشة التي أوتيها لا تسعه سواء كانت قليلة أو كثيرة لأنه كلما حصل منها و اقتناها لم يرض نفسه بها و انتزعت إلى تحصيل ما هو أزيد و أوسع من غير أن يقف منها على حد فهو دائما في ضيق صدر و حنق مما وجد متعلق القلب بما وراءه مع ما يهجم عليه من الهم و الغم و الحزن و القلق و الاضطراب و الخوف بنزول النوازل و عروض العوارض من موت و مرض و عاهة و حسد حاسد و كيد كائد و خيبة سعي و فراق حبيب.
🌀و لو أنه عرف مقام ربه ذاكرا غير ناس أيقن أن له حياة عند ربه لا يخالطها موت و ملكا لا يعتريه زوال و عزة لا يشوبها ذلة و فرحا و سرورا و رفعة و كرامة لا تقدر بقدر و لا تنتهي إلى أمد و أن الدنيا دار مجاز و ما حياتها في الآخرة إلا متاع فلو عرف ذلك قنعت نفسه بما قدر له من الدنيا و وسعه ما أوتيه من المعيشة من غير ضيق و ضنك.
📚الميزان ج14، ص: 225
#در_محضر_علامه #تفسیر
@almorsalaat
🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
المرسلات
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از #یاد_خدا اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟ 🌀و قوله:
توضیح معیشه ضنکا.mp3
2.93M
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از #یاد_خدا اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟
🔹#توضیح_عبارت پست قبل
🎙سید محمد هاشمی
#در_محضر_علامه #تفسیر
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| مجموعه مقالات کنگره هزاره شیخ طوسی (جلد اول و دوم)
✍تهیه و ترجمه و تنظیم: حجت الاسلام علی دوانی (ره)
⬇️لینک دانلود پی دی اف👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/107
#کتابخانه_مجازی #فقه
@almorsalaat
🔰یکی از اسباب فراموشی #مقصد این است که انسان گمان کند که #وقت برای سیر وسیع است.
🔸انسان تا تنبه پیدا نکند که #مسافر است و لازم است از برای او #سیر و دارای #مقصد است و باید به طرف آن مقصد ناچار حرکت کند و حصول مقصد ممکن است، «عزم» برای او حاصل نشود و دارای اراده نگردد.
🔸و باید دانست که از موانع بزرگ این تیقظ و بیداری، که اسباب نسیان مقصد و نسیان لزوم سیر شود و اراده و عزم را در انسان می میراند، آن است که انسان گمان کند وقت برای سیر وسیع است، اگر امروز حرکت به طرف مقصد نکند، فردا می کند، و اگر در این ماه سفر نکند، ماه دیگر سفر می کند. و این حال #طول_امل و درازی رجا و #ظن_بقا و امید حیات و رجاء سعه وقت، انسان را از اصل مقصد، که #آخرت است، و لزوم سیر به سوی او و لزوم اخذ رفیق و زاد طریق باز می دارد، و انسان بکلی آخرت را فراموش می کند و مقصد از یاد انسان می رود.
🔸و خدا نکند که انسان سفر دور و دراز پر خطری در پیش داشته باشد و وقت او تنگ باشد و عدّه و عدّه برای او خیلی لازم باشد، و هیچ نداشته باشد، و با همه وصف از یاد اصل مقصد بیرون رود.
🔸و معلوم است اگر این نسیان حاصل شد، هیچ در فکر زاد و توشه برنیاید و لوازم سفر را تهیه نکند، و ناچار وقتی سفر پیش آید، بیچاره شود و در آن سفر افتاده و در بین راه هلاک گردد و راه به جایی نبرد.
پس ای عزیز، بدان که یک سفر پر خطر لازمی در پیش است که عدّه و عدّه آن و زاد و راحله آن #علم و #عمل #نافع است، و وقت سفر معلوم نیست چه وقت است، ممکن است وقت خیلی تنگ باشد و فرصت از دست برود.
🔸انسان نمی داند چه وقت کوس رحیل می زنند که باید ناچار کوچ کند. این طول امل که من و تو داریم، که از حبّ نفس و مکاید شیطان و شاهکارهای آن ملعون است، به طوری ما را از توجه به عالم آخرت باز داشته که در فکر هیچ کار نیفتیم.
🔸و اگر مخاطرات سیر و موانع حرکت داشته باشیم، در صدد اصلاح آن به توبه و انابه و رجوع به حق برنیاییم و هیچ در صدد جمع زاد و راحله نباشیم، ناگاه اجل موعود در رسد و ما را بی زاد و راحله و بی تهیه سفر ببرد: نه عمل صالحی داریم و نه علم نافعی، و مؤونه آن عالم روی این دو مطلب چرخ می زند، و ما هیچیک را تهیه نکردیم. اگر عملی هم کرده باشیم، خالص و بی غل و غش نبوده، بلکه با هزاران موانع قبول به جا آوردیم. و اگر علمی تحصیل نمودیم، علم بیحاصل و نتیجه بوده که خود یا لغو و باطل است و یا از موانع بزرگ راه آخرت است.
🔸اگر این علم و عمل ما نافع بود، در ما که سالهای سال است دنبال آن هستیم باید تأثیر واضحی کرده باشد و در اخلاق و اطوار ما تفاوتی حاصل شده باشد، چه شده است که علم و عمل چهل پنجاه ساله ما در قلوب ما اثر ضد بخشیده و دلهای ما را از سنگ خارا سخت تر کرده؟ از نماز که معراج مؤمنان است ما را چه حاصل شده؟ کو آن خوف و خشیتی که لازم علم است؟
🔸اگر خدای نخواسته با این حال که هستیم ما را کوچ دهند، خسارتهای بزرگی و حسرتهای بسیاری در پیش داریم که زایل شدنی نیست.
📚امام خمینی، چهل حدیث، ص۱۷۴
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
♦️لیست #تدریس های استاد سیدمحمد هاشمی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
🔸 المنطق مرحوم مظفر (از ابتدا)
🔸 المنطق مرحوم مظفر (صناعات خمس)
🔸 الموجز فی اصول الفقه
🔸 اصول الفقه مرحوم مظفر (از اجتماع امر و نهی)
🔸 مکاسب بخش سوم (پایه 8) - درس آزاد/مدرسه مصلی
🌐دروس فوق در مدارس قم برگزار می شود و ان شاء الله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات قرار خواهد گرفت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر:
به کانال افقمبین👇👇
eitaa.com/ofoqemobin
و یا آیدی ایشان👇👇
eitaa.com/smhashemi128
مراجعه فرمایید.
@almorsalaat
#معرفی_تدریس| شرح لمعه ج2
🔸کتاب المتاجر
🔸فقه 3 بخش اول
🔸 پایه پنجم
🎙با تدریس حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
تدریس "فشرده" این باب از کتاب شرح لمعه ان شاء الله همراه با بیان نکات کلی در فقه معاملات و نگاه تطبیقی با آثار دیگر شهید ثانی همراه است.
⭕️به علت محدودیت های کرونایی جلسات در کانال مدرسه مجازی المرسلات با هشتگ #لمعه_جواهری بارگزاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه #سطح_یک #لمعه #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
عمل به اعتبارات شارع، اثر تکوینی دارد..mp3
4.08M
🔊#اعتبارات_شارع| عمل به اعتبارات شارع، اثر تکوینی دارد.
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| سی فصل در دائره هندیه
✍️علامه حسن زاده آملی
🌀تعیین وقت و قبله از شروط نماز محسوب می شوند. بر اساس محاسبات نجومی و بایدهای فقهی، ابزارهایی برای تعیین وقت زوال (جهت مشخص کردن وقت نماز ظهر) و قبله تعیین شده است. یکی از این ابزارها، #دائره_هندیه است.
🌀شهید ثانی در کتاب شرح ارشاد (روض الجنان) از این ابزار نام می برد و روش تهیه آن را نیز توضیح می دهد. ایشان چنین می فرماید: «و لاستخراج هذه الزيادة طُرق جليلة و دقيقة ... و من الطّرق الدقيقة: الدائرة الهنديّة، و قد ذكرها المصنّفُ في النهاية ، و جماعة من الأصحاب، كالمفيد و غيره . و طريقها ... و سيأتي في باب القبلة الاحتياج إليها إن شاء اللّه، فإنّ بهذه الدائرة تعرف القبلة أيضاً بنوع من التحقيق» (ص479)
🌀علامه حسن زاده در کتاب «سی فصل در دائره هندیه» ساخت این ابزار و روش استفاده از آن را به تفصیل بیان می کنند.
🌀ایشان در مقدمه کتاب چنین می نگارند: «و بعد اين رساله سى فصل است در بيان تعين خط زوال، و خط مشرق و مغرب اعتدال، و تحصيل سمت قبله آفاق، از طريق دائره هنديه ... دائره هنديه در السنه علماى دين و در كتب فقهيه دایر است. و جهت اشتهارش اين است كه اعمال آن بدون اعمال قواعد رياضى و آلات رصدى صورت مى گيرد، و براى هر كس ميسور است»
⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/108
#فقه #نماز #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات اخلاقی "علم قبل از تزکیه"
🔰 استاد علی فرحانی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد.
🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است.
🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند.
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه)
👇👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/
#اخلاق_و_عرفان #پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔴#معارف| هر علمی طریق وصول به جنّت مناسب با آن است و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است
🔺علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت: یکی علوم دنیایی، که غایت مقصد در آنها رسیدن به مقاصد دنیویه است. و دیگر علوم اخرویه، که غایت مقصد در آنها نیل به مقامات و درجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است. و غالبا امتیاز این دو نحوه علم به امتیاز نیّات و قصود است، گرچه خود آنها نیز فی حد نفسها به دو سنخ منقسم شوند.
🔺کلیه علوم اخرویه از سه حال خارج نیست: یا از قبیل علم بالله و معارف است، یا از قبیل علم تهذیب نفس و سلوک إلی الله است، یا از قبیل علم آداب و سنن عبودیت است.
🔺تعمیر نشئه آخرت بسته به این سه امر است، و بنابراین، جنّات نیز به تقسیم کلی سه جنّت است: یکی #جنّت_ذات، که غایت علم بالله و معارف الهیّه است. و دیگر #جنّت_صفات، که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است. و سوم #جنّت_اعمال، که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است.
🔺و این جنّات معموره و آبادان نیستند، چنانچه ارض جنّت اعمال قاع است، چون اراضی نفس در اوّل امر. و آبادان و عمران آنها تابع عمران و آبادانی نفس است. چنانچه اگر مقام غیب نفس تعمیر به معارف الهیه و جذبات غیبیه ذاتیه نشود، بهشت ذات و جنّت لقاء از برای انسان حاصل نشود. و اگر تهذیب باطن و تحلیه سرّ نگردد و عزم و اراده قوی نشود و قلب مجلای اسماء و صفات نگردد، بهشت اسماء و صفات، که جنّت متوسطه است، برای انسان نباشد. و اگر قیام به عبودیت نکند و اعمال و افعال و حرکات و سکنات او مطابق دستورات شرایع نباشد، بهشت اعمال، که فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین می باشد، از برای او نیست.
🔺بنابراین مقدمه، که مطابق با برهان حکمی و ذوق اهل معارف و اخبار انبیا و اولیا، علیهم السلام، و مستفاد از کتاب کریم الهی است، علوم به هر درجه که هستند، چه علم المعارف باشد یا غیر آن طریق وصول به جنّت مناسب با آن است، و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است.
🔺علم مطلقا طریق به عمل است حتی علم المعارف، منتها آنکه علم المعارف اعمالی است قلبی و جذباتی است باطنی که نتیجه آن اعمال و جذبات، و صور باطنه آنها صورت جنّت ذات و بهشت لقاست. پس، سلوک طریق علم، سلوک طریق طریق جنّت است، و طریق طریق نیز طریق است.
📚امام خمینی، چهل حدیث ص۴۲۰ (با تلخیص)
#در_مدرسه_امام_خمینی #علم
@almorsalaat
nokati-dar-nojoom-v-heiatt.mp3
4.38M
🔵نکاتی در آشنایی با علم نجوم و هیئت
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس لمعه جلسه۷۳، مبحث اوقات نماز
#پای_درس_استاد #فقه #نجوم
@almorsalaat
المرسلات
📚#معرفی_کتاب| سی فصل در دائره هندیه ✍️علامه حسن زاده آملی 🌀تعیین وقت و قبله از شروط نماز محسوب می
⚫️توضیح مرحوم شهید ثانی درباره روش تهیه دائره هندیه
◾️و من الطّرق الدقيقة: الدائرة الهنديّة، و قد ذكرها المصنّفُ في النهاية ، و جماعة من الأصحاب، كالمفيد و غيره .
◾️و طريقها:
1⃣أن يسوّي موضعاً من الأرض تسويةً صحيحة بأن يدار عليها مسطرة مصحّحة الوجه مع ثبات وسطها بحيث يماسّها في جميع الدورة، أو تعلم بالماء إن كانت صلبةً بحيث إذا صبّ عليها مسّها من جميع الجهات.
2⃣ثمّ تدار عليها دائرة بأيّ بُعْدٍ كان
3⃣و ينصب على مركزها مقياس مخروطي محدّد الرأس طوله قدر ربع قطر الدائرة تقريباً نصباً مستقيماً بحيث يحدث عن جوانبه زوايا قوائم، و يعلم ذلك بأن يقدر ما بين رأس المقياس و محيط الدائرة بمقدار واحد من ثلاث نقط من المحيط،
4⃣و يرصد رأس الظلّ عند وصوله إلى محيطها للدخول فيها ممّا يلي الغرب قبل الزوال، و بعد الزوال عند خروجه منها من جهة الشرق، و يُعلّم على نقطتي الوصول،
5⃣و ينصف القوس التي بين العلامتين من الجانبين، أعني جهة الجنوب و الشمال، و يُخرِج من منتصفها خطّاً مستقيماً يمرّ بالمركز، فهو خطّ نصف النهار الذي ينتهي أحد طرفيه بنقطة الجنوب و الآخر بنقطة الشمال. و لك أن تكتفي بتنصيف القوس الشماليّة و تصل بين مركز الدائرة و منتصف القوس،
👈فإذا ألقى المقياس ظلّه على هذا الخطّ الذي هو خطّ نصف النهار، كانت الشمس في وسط السماء لم تزل، فإذا ابتدأ رأس الظلّ يخرج عنه، فقد زالت الشمس.
6⃣و لو نصفت القوسين الحادثتين من قطع خطّ نصف النهار للدائرة و وصلت بينهما بخطّ يقاطع خطّ نصف النهار على أربع زوايا قوائم كلّ منها ربع المحيط، كان ذلك الخط،ّ خطّ المشرق و المغرب، فيتّصل أحد طرفيه بنقطة مشرق الاعتدال و الآخر بنقطة مغربه.
🌀و سيأتي في باب القبلة الاحتياج إليها إن شاء اللّه، فإنّ بهذه الدائرة تعرف القبلة أيضاً بنوع من التحقيق.
📚روض الجنان ص479
#فقه #دائره_هندیه
@almorsalaat
المرسلات
🔵نکاتی در آشنایی با علم نجوم و هیئت 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس لمعه جلسه۷۳، مبحث اوقات نماز #
📚#معرفی_کتاب| فرج المهموم فی معرفه نهج الحلال من علم النجوم
✍️عارف کامل مرحوم سید بن طاووس
🔹یکی از شاخه ها و یا معانی علم نجوم، #نجوم_احکامی است. در این علم، تاثیرات اجرام آسمانی (ستاره ها و سیارات) بر انسان و زمین و ... مورد بررسی قرار می گیرد. مرحوم سید بن طاووس در کتاب «فرج المهموم فی معرفۀ نهج الحلال من علم النجوم» تلاش دارند که با حد وسطهای متعددی اباحه این علم را اثبات کنند.
🔹یکی از مهمترین مسائلی را که ایشان به کرّات در این کتاب به آن می پردازند این است که از مهمترین ادلّه کسانی که از پرداختن به این علم نهی کرده اند این است که گمان کرده اند همه منجّمین، اجرام آسمانی را مستقل در تأثیر و در عرض فاعلیت خداوند متعال می دانند. در حالی که این چنین نیست بلکه تأثیر داشتن اجرام آسمانی تنافی ای با توحید افعالی ندارد چرا که آنها مستقل در تاثیر نیستند. تاثیر داشتن آنها همانند این است که می گوییم: «آتش می سوزاند»، «دارو انسان را درمان می کند». البته شاید برخی از منجّمین اجرام را با اعتقاد غلط، مستقل در تأثیر می دانسته اند. اما بر فرض صحت، نمی توان این علم را کنار گذاشتت. ایشان می نویسد: « و لو كان غلط فريق من علوم التحقيق يقتضي ترك ذلك العلم بالكلية لأدّى ذلك إلى ترك المعلومات العقلية و النقلية و الشرعية إذ في كل علم منها غلط في شيء منه فريق من البرية».
🔹ایشان در بخشی از باب اول این کتاب، ادله و شواهدی را مبنی بر اینکه واضع این علم حضرت ادریس نبیّ (ع) است، بیان می کنند.
🔹ایشان همچنین در باب اول عبارتی از شیخ مفید (ره) که دلالت بر موافقت ایشان با علم نجوم می کند، ذکر می کنند و آن را شرح می دهند. در بخشی از عبارت شیخ مفید (ره) چنین آمده است: «فأما الأحكام على الكائنات بدلالتها و الكلام على مدلول حركاتها فإن العقل لا يمنع منه و لسنا ندفع أن يكون الله تعالى أعلمه بعض أنبيائه و جعله علما له على صدقه».
🔹یکی از بزرگانی که معروف است که منکر علم نجوم هستند، سید مرتضی (ره) است. مصنف در باب اول از این کتاب از جهات مختلفی نظر ایشان را نقد می کنند و در نهایت می فرمایند که به نظر من، خود ایشان نیز منجّم بوده اند: «قد استظرفنا ما أظفرنا الله تعالى به من أن السيد المرتضى كان منجما و أستاذا في علم النجوم و معاذ الله أن يكون منكرا لما يشهد العقل و النقل بصحته من سائر العلوم»
🔹مصنف در باب سوم، سی و چهار روایت معتبر را که دلالت بر جواز این علم دارند، ذکر می کنند.
🔹ایشان در باب پنجم که از ابواب جذّاب این کتاب است، بیش از 60نفر از علماء معتبر و ثقه شیعه که منجّم بوده اند را احصاء می کنند. ایشان درباره ابن ابی عمیر که از اجلّاء اصحاب است چنین می فرماید: «أقول و لو لم يكن في الشيعة عارفا بالنجوم إلا محمد بن أبي عمير لكان حجة في صحتها و إباحتها لأنه من خواص الأئمة ع و الحجج في مذاهبها و رواياتها»
🔹خلاصه اینکه این کتاب حاوی مطالب ارزنده و بی نظیری در موضوعات مختلف خصوصاً نجوم است که جز با مطالعه این کتاب نمی توان به آنها دست یافت.
✍️محسن ابراهیمی 00/6/8
⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/109
#کتابخانه_مجازی #نجوم_احکامی
@almorsalaat