فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه آیتالله #بهجت به یکی زائرین کربلا برای خواندن روضه حضرت علی اصغر در حرم امام حسین علیهالسلام
#تمدید_شد
مهلت ثبت نام در ترم تابستانه مدرسه حکمت طوبی تا پایان هفته (۲۱مرداد) تمدید شد.
⭕️1⃣لینک ثبت نام در #ترم_اول از آموزش بدایه الحکمه (محدوده: از ابتدای کتاب تا پایان تخصص)👇👇
http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/
⭕️2⃣لینک ثبت نام در #ترم_دوم از آموزش بدایه الحکمه (از بعد از تخصص تا پایان مواد ثلاث)👇👇
http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/
📞ارتباط با ما: @admin_doreh
🌐مدرسه حکمت طوبی👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
🔉🔉♨️ #مجموعه_جلسات
✅موضوع: ابتلائات مومن
🔰استاد علی فرحانی
💢دهه اول محرم ۹۹، هیئت انصار المهدی (عج)، مسجد جامع، شهرستان بوئین زهرا
👈تعداد: ۱۱جلسه
⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ebtelaate-moamen-moharram99-booeenzahra
#محرم #اهل_بیت #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
روضه حضرت عباس.mp3
11.2M
🔊#تاسوعا| روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام
🎙استاد شیخ علی فرحانی
📚منبر سال 99
#پای_درس_استاد #محرم
@almorsalaat
40.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#انسان_شناسی| روایت «اول ما خلق الله نوری» حقیقت انسان کامل را نشان میدهد/ توسل، فقط به اهل بیت علیهم السلام و امام زادگان و اولیاء معنا دارد.
🎙استاد شیخ علی فرحانی
📌استاد در این صوت تبیین می کنند که مبتنی بر براهین فلسفی و واحد بودن فعل الهی و مبتنی بر «اول ما خلق الله نوری»، انسان کامل احاطه قیومی بر کل عالم دارد و فیض الهی تنها توسط #انسان_کامل به تمام عالم خلقت می رسد. از این رو است که انسان کامل، معلم و هادی همه مخلوقات است و حتی جبرئیل هم شاگرد نبی اکرم است و با اذن پیغمبر بر ایشان، نازل میشد. به همین خاطر #توسل، فقط به اهل بیت عصمت و طهارت معنا دارد. البته درک این معنا، ثمرات متعددی دارد که استاد به برخی از این ثمرات اشاره می کنند. حتما #ببینید.
📚 بدایه الحکمه. سال 89. جلسه 46
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#برداشت #یکم
✅ شوق خواندن فلسفه علامه طباطبایی
💠چند سؤال؟
🔸چرا باید برای مطلبی به اصطلاح علمی که در دوره ای جزء علوم روز بوده است، وقت بگذاریم؛ در حالیکه مطالب آن علم، امروزه به هیچ دردی نمی خورد؟
🔸چرا باید این علم را بخوانم در حالیکه در مسیر علمی و پیشرفت من هیچ تأثیری ندارد؟
🔸چرا باید این علم را بخوانم در حالیکه این علم تعدادی گزارۀ بی ربط به هم دارد و انگار مباحثی هستند که صرفا ساختۀ ذهن نویسنده اند و با واقعیت فاصلۀ زیادی دارند؟
💠این سؤالات و سؤالاتی شبیه آن در مورد علوم مختلف حوزوی وجود دارد ولی این سؤالات، در مورد علم فلسفه، بیشتر مطرح می شود. در مورد این علم علت های مختلفی برای ایجاد این سؤالات وجود دارد و می خواهم بگویم هر کس در مورد مطالعۀ فلسفه، بی انگیزه باشد، حق دارد!!!! زیرا هر انسانی برای انجام یک فعل اختیاری نیاز به انگیزه دارد و اصطلاحا انسان «فاعل بالقصد» است. پس تا وقتی نتواند مصلحت کار خود را تصور و تصدیق کند، شوق و انگیزه ای برای انجام کار پیدا نمی کند.
🔸حال در مورد فلسفه ، بیشتر کسانی که شروع به خواندن فلسفه می کنند مسلما با انگیز ه ای وارد این وادی شده اند ولی پس از مدتی شور و شوق اولیۀ خود را از دست می دهند.
💠 این مشکل را در کنار این مطلب قطعی بگذارید که فلسفه یک علمی است که بشر از ابتدای زندگی با آن مواجه است زیرا بشر همیشه در جستجوی حقیقت است و فلسفه نیز هدفی جز این ندارد؛ پس باید پرسید چرا مواجهۀ ما با این علم ، بدون انگیزه است در حالیکه این علم در صدد پاسخ به اساسی ترین و مهم ترین سؤالات ماست؟؟؟
🔸پس اشکال کار از علم نیست ؛ بلکه علت بی انگیزه بودن ما چه بسا از روش ها ی مواجهه با فلسفه و یاد گیری آن علم باشد !!!
🔸بله امکان دارد که یک علم با قدمت حیات بشریت ، طوری تبویب و بیان شود که مطابق طبع و ذوق هرانسانی باشد و انگیزۀ افراد برای خواندن و مطالعۀ آن را افزایش دهد.
💠علامه طباطبایی از فیلسوفان بزرگی است که نوآوری ها و به روز بودن و روش های بیان او در علم فلسفه، انگیزه ها را برای حرکت به سوی فلسفه افزایش می دهد.
🔸به عنوان مثال یکی از ویژگی های فلسفۀ او این است که توانسته است پیچیده ترین مباحث فلسفی را بر بدیهیات اولی سوار کند؛
🔸بنابر این خوانندۀ فلسفۀ او، رشد فکری و علمی خود را در فهم حقایق مترتب بر یکدیگر در می یابد.
🔸در قسمت های بعدی نوشته ، برخی ویژگی های منحصر به فرد ایشان را در پیش برد علم فلسفه توضیح می دهیم .
🔰حامد سامی 11 آذر 97
#فلسفه
#در_محضر_علامه
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📚 #معرفی_کتاب |حماسه امام سجاد(ع)
🔻همین الان چشمتان را ببندید و به این فکر کنید که در افکار عمومی چه تصویری از حضرت امام سجاد(ع) شکل گرفته است! متاسفانه بخش اعظم این تصویر، ایشان را یک شخصیت منزوی و منفعل تصور میکنند که پس از حادثه عظیم عاشورا در مدینه و گوشهای از جهان اسلام از وقایع و حوادث منتزع شده و صرفا به عبادت و نیایش مشغول بودهاند.
🔹کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» به عنوان یک اثر در تشریح سیره امام سجاد(ع) دقیقا در نقطه مقابل این تصور نادرست است.
🔹 مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت امام سجاد(ع) که از عصر عاشورا آ؛غاز شد بخش مهمی از تاریخ ۲۵۰ ساله حیات ظلمستیزانه ائمه معصومین(ع) از پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) است. روش و هدایت حضرت زینالعابدین(ع) در دوران اختناقآمیز بنیامیه موجب شد تا جمعیت اندک و ضریه دیده تشیع و نیروهای انقلابی آن در مدت زمان کوتاهی در کمتر از یک قرن به جمعیتی انبوه تبدیل شوند و کار به جایی برسد که کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیع به سرنگونی حکومت بنیامیه ختم شود.
🔻«حماسه امام سجاد(ع)» حاوی تحلیلهای محققانه حضرت آیتالله خامنهای درباره سیره سیاسی امام سجاد(ع) است. این کتاب حاصل سخنرانیهای متعدد معظمله است که با موضوع بررسی سیره امام چهار شیعیان در سالهای ۱۳۵۲، ۱۳۶۵ و ۱۳۶۱ ایراد شده است. امید که حرکت سیاسی ایشان از سوی عموم جامعه اسلامی به درستی درک شود.
📖 تهیه کتاب:
https://shop.khameneibook.ir/%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
💢 عرفان عملي و اخلاق شهودي هم براي اهل خبرهاش مرز دارد/ آنچه جان حوزهها را زنده ميكند، تدريس حكمت عملي و حوزههاي تربيت طّلاب به عرفان شهودي و وجداني است كه بنياد اوّلينِ نفوس را تغيير ميدهد، و آنان را به طهارت واقعيّه و حقيقيّه ميكشاند.
🔰علامه سیدمحمد حسین طهرانی
🔅 و مِنَ المُوسَفِ علَيه امروزه در حوزههاي علميّه دروس اخلاقي عملي، و سلوك و سير إلي الله، و عرفان شهودي و وجداني بطور كلّي متروك شده است. در حوزۀ مقدّسۀ علميّۀ قم هم كه تا اندازهاي دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفي رواج يافته است، عرفان نظري است نه عرفان عملي. و آن تنها، مُغني و مستكفي نيست. دروس حكمت هم به تنهائي انسان را به مقصد نميرساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلاّب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملي و عرفان شهودي است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن ميكند، و بالاخره انسانيّت ما را به ما مينماياند.
🔅 و در تمام دوراني كه حقير در نجف أشرف مشغول تحصيل بودم، نه تنها اين دروس طالب نداشت، بلكه منع ميشد. حوزۀ درس اخلاق نبود. مجمع تفسير و بيان معارف نبود. بلكه در سطح عموميِ افكار حوزه، مطرود و ممنوع بود. سيّد جمال بود و بس. و او هم وقتي به نماز ميآمد عبا بر سر ميكشيد. و از اين معاني او نيز كسي خبر نداشت، و گرنه او را از نجف بيرون ميكردند.
🔅 در اينصورت ضروري مينمود كه اگر فرضاً كسي بخواهد دنبال معارف و إلهيّات برود، بايد مختفيانه و بطور تقيّه دنبال كند. و يا اگر طلبهاي بخواهد يكشب در مسجد كوفه و يا مسجد سهله بيتوته داشته باشد، بايد عيناً مثل قاچاقچيها عمل كند تا مورد سوء ظنّ قرار نگيرد، و نظر كلّي حوزه به او عوض نشود.
🔅خدا ميداند در مدّت اقامت حقير در نجف، مورد اصابت چه تهمتها و هدف چه رَمْيها قرار گرفتيم و تحمّل چه مشكلاتي را نموديم، و با چه مرارتها و تلخيهاي حقيقي زندگي روبرو بوديم، با آنكه دروس ما و جدّيت ما مشهود بود. فقط ناهمرنگي با وضع ظاهري ما را بدين مصائب كشانيد. و اميد ميرفت بعد از انقلاب اسلامي، در حوزهها براي تدريس اخلاق عملي و معارف شهودي تأسيساتي نوين برپا شود، آنهم نشد.
🔅پس از انقلاب، يكي دو سال كه ميگذشت و حقير «رسالۀ لُبُّ اللُباب در سير و سلوك اُولي الالباب» را انتشار دادم، براي بعضي مورد توجّه و نياز قرار گرفت. روزي از حوزۀ علميّۀ قم بعضي به عنوان نمايندگي از جانب برخي از مدبّران و مديران تحوّلات فكري و احياء حكمت و عرفان نزد حقير در مشهد مقدّس آمدند و پيام آورده بودند كه: شما دو كتاب ديگر هم بنويسيد: يكي مختصرتر از «لُبُّ اللباب» و يكي مشروحتر و عميقتر، تا براي جميع طلاّب درتمام سطوح ابتدائي ومتوسّطه و نهائي مورد استفاده قرار گيرد و تدريس شود.
🔅من گفتم: از نوشتن آنها منعي نيست، وليكن خواندن اين كتابها تا اندازهاي مفيد است، نه بتمام معني. آنچه جان حوزهها را زنده ميكند، و روح نبوّت و ولايت و اسلام و قرآن را زنده و جاويدان مينمايد تدريس حكمت عملي و حوزههاي تربيت طّلاب به عرفان شهودي و وجداني است كه بنياد اوّلينِ نفوس را تغيير ميدهد، و آنان را به طهارت واقعيّه و حقيقيّه ميكشاند. و امّت اسلام در اين وَهلۀ خاصّ برخورد ميكنند با افرادي كه همچون دست پروردگان صميمي رسول أكرم و حواريّين أميرالمومنين عليهما السّلام ميباشند. و اينان قادرند با آن طهارت ذاتيّه و نفس زكيّۀ خود تأثيري بسيار عميق در نفوس جميع مردم اين كشور و نفوس مردم دنيا بگذارند و آن روح واقعيّت رسول الله را به جهانيان ارائه دهند. و در حقيقت خودشان و غيرشان را به اسلام واقعي سوق دهند.
🔅پس از مدّتي جواب آوردند كه: اخلاق و عرفان عملي، مرزي ندارد كه دستهبندي و تدريس شود. فلهذا فعلاً صلاح حوزه در اينستكه تدريس حكمت و فلسفه بشود، و در خصوص اين فنّ شاگرداني خبره و مُمَحّض تربيت شوند.
🔅و معلوم است كه اين جواب، تمام نيست. زيرا همانطور كه فقه و اصول و حكمت و ادبيّات عرب براي اهل خبرهاش مرز دارد، عرفان عملي و اخلاق شهودي هم براي اهل خبرهاش مرز دارد؛ و براي غير اهل خبره هيچكدام از اينها داراي مرز نيستند. فلهذا بايد دنبال اهل خبرهاش رفت و پيدا كرد، و بدين بهانه حوزهها را از چنين علوم خطيرهاي كه حكم اساس و بنيان را دارند تهي و خالي نگذاشت.
📚 روح مجرد ص680
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
17.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: خداوند جواب اخلاص شهید همدانی را در همین دنیا داد
◽ فیلم حضور رهبر انقلاب اسلامی در منزل سردار شهید حاج حسین همدانی
◾ Farsi.Khamenei.ir
22.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#اخلاق_و_عرفان| لا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا اِلاَّ اَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ...فَبهِمْ مَلأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّی ظَهَرَ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ...
🎙استاد علی فرحانی
📚 گزیده تدریس مناهج الوصول
#المرسلات #ماه_رجب
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
#اطلاعیه
‼️1️⃣به اطلاع می رساند، گروه بندی ثبت نام کنندگان #ترم_اول و #ترم_دوم انجام و لینک عضویت گروه برای ثبت نام کنندگان #پیامک شده است. 🔆در صورت دریافت نکردن پیامک به @admin_doreh پیام دهید.
‼️2️⃣ #ترم_اول و #ترم_دوم از آموزش بدایه الحکمه طبق اعلام قبلی از فردا آغاز می شود. اطلاعات تکمیلی در گروه های مربوطه توسط استادیار بیان خواهد شد.
‼️3️⃣استادیار #ترم_اول این دوره حجت الاسلام سجاد انتظار و استادیار #ترم_دوم، حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی می باشند.
🌀🌀🌀🌀🌀
⬇️لینک ثبت نام در #ترم_اول از آموزش بدایه الحکمه👇👇
http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/
⬇️لینک ثبت نام در #ترم_دوم از آموزش بدایه الحکمه👇👇
http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/
📞ارتباط ما: @admin_doreh
🌐مدرسه حکمت طوبی👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2