💢 حقيقة الأخلاق إنما هي النتيجة الحاصلة من رجوع الانسان إلى فطرة التوحيد.
🔰آیت الله پهلوانی (ره)
💠اعلم أنه لا خير في عمل بلا علم، ولا شرف في علم بلا عمل، فالعلم يهتف بالعمل، و بتكرارهما والممارسة عليهما ينتج الخلق؛
💠 فالأخلاق الحسنة لا تنحصر في مجرد العلم بما يوجب فعله أو ترکه رضى الله تعالى، كما لا تنحصر في مجرد فعل الحسنات وترک السينات؛ بل حقيقة الأخلاق هي فعلية مقتضى الفطرة الالهية في الانسان.
💠و لا تحصل هذه الفعلية إلا بممارسة العلم النافع ومداومة العمل الصالح، وأما أحدهما بدون الآخر، فلا يكون منتجا لها،
💠 فحقيقة الأخلاق إنما هي النتيجة الحاصلة من رجوع الانسان إلى فطرة التوحيد.
📚 سرالاسراء ج1، مقدمه
#عرفان
#کلام_بزرگان
@almorsalaat
#کفایه_الاصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
📌#تدریس #اصول: کتاب #کفایه_الاصول آخوند خراسانی
🔰استاد علی فرحانی
یکی از دوره های خاص تدریس کفایه الاصول استاد علی فرحانی، تدریس سال 1391 ایشان است. استاد در این سال تدریس کفایه الاصول را در مدرسه فیضیه، #از_ابتدای کتاب شروع و در طول 208 جلسه، در سال 1393 تا #انتهای_باب_اوامر این کتاب را تدریس کردند.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/kefaye/kefaye-feyzieh-91-93-az-ebteda-ta-tarattob/
💢💢💢💢💢💢
🌀چند ویژگی مهم این تدریس:
1⃣خوانشی امام گونه از کفایه
🌀اساس این تدریس استاد بر اساس مطالب متخذ از امام و نگاه حضرت امام به کفایه الاصول آخوند است و شاید بتوان گفت #خوانشی_امام_گونه_از_کفایه است.
2⃣ تمرکز بر متن کتاب و دفاع از آخوند
🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات آخوند و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، نشان میدهند بسیاری از تفاسیری که در بخش های متعدد کفایه داده شده و بالتبع اشکالاتی هم که به ان تفاسیر گرفته شده صحیح نبوده بلکه ناشی از تفسیر غلط از کفایه اند.
3⃣مراتب حکم
🌀رکن رکین جمیع مباحث اصولی که نقش ام المسائل این علم را دارد، مراتب حکم میباشد. رکن اساسی در دستگاه اصولی یک فقیه را نگاه آن فقیه به مراتب حکم، رقم میزند لذا است که شناخت مراتب حکم آخوند، نقش کلیدی در شناخت دستگاه اصولی ایشان دارد.
🌀جالبتر اینکه مراتب حکم آخوند اگر به درستی و دقت شناخته شود، آنقدر از دقت برخوردار است که جمیع مسائل فقه متعارف (طهارت تا دیات) را توضیح داده و حتی تقریبا جمیع ثمرات و نتایج #مراتب_حکم_حضرت_امام را در فضای فقه متعارف دارا میباشد.
🌀اما متاسفانه اکثر اصولیین التزام به تک تک ثمرات مراتب حکم در جمیع مباحث نداشته و همین امر موجب انحرافات و اشتباهات کثیری از جانب انها شده است.
🌀لذا استاد ضمن جمیع مباحث کفایه، مراتب حکم را از نگاه آخوند و مشهور تبیین کرده و ثمرات و لوازم آن را به دقت توضییح داده و نشان میدهند نظام اصولی متعلم بدون شناخت دقیق مراتب حکم، شکل نمیگیرد.
4⃣مرور دقیق الموجز و اصول فقه و بررسی کلمات شراح
🌀استاد در ضمن هر بحث، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است و نیز کلمات شارحین کفایه را در ارائه مساله محل بحث نشان میدهند و سطح مباحث و کیفیت ورود و خروج در مبحث و نحوه تقریر مطالب را در این کتب با کفایه مرحوم آخوند مقایسه کرده و جایگاه مهم کفایه را تبیین میکنند.
5⃣کفایه، متن تولید و متن تاسیس مدرسه اصولی است
🌀همانطور که استاد میفرمایند کفایه مرحوم آخوند مانند رسائل مرحوم شیخ اعظم، متن تولید نظریه و متن تاسیس مدرسه اصولی جدید است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در بسیاری از مباحث کفایه تبیین میکنند.
6⃣تبویب بر اساس ملاک حاکم یا دلالت
🌀 در نظام تبویب و سازماندهی مباحث علم اصول دو مشرب اساسی وجود دارد: یکی تبویب بر اساس ملاک حاکم است که ملاکی ثبوتی است و دیگری ملاک دلالت است (تفکیک بین آنچه مشمول محدوده دلالت بین است و آنچه خارج از این محدوده است) که ملاکی اثباتی است. استاد ضمن تبیین لوازم هر یک از دو نگاه، نشان میدهند که نگاه مرحوم آخوند همان نگاه دوم است و به همین خاطر است که خوانش صحیح از کفایه با این نگاه شکل میگیرد فلذا برخی از اشکالاتی که به آخوند گرفته شده، وارد نیستند.
7⃣دقائق و ظرائف متن مرحوم آخوند
🌀همانطور که از متن و عبارات آخوند مشخص است و نیز مطالبی که از خود آخوند در مورد نحوه نوشتن کفایه منقول است همه حاکی از دقت مطالب این کتاب است. استاد نیز ضمن هر مبحثی، ظرافت و دقائق عبارات آخوند را به صورت مستقل تبیین کرده و دقت بالای مرحوم آخوند را در تبیین مباحث نشان میدهند.
8⃣کیفیت بالا و انسجام اصوات
🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم تک تک جلسات بدون کوچکترین افتادگی، ضبط شده و انسجام تمام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است.
🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#اصول #کفایه_الاصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
المرسلات
#کفایه_الاصول #در_مدرسه_امام_خمینی 📌#تدریس #اصول: کتاب #کفایه_الاصول آخوند خراسانی 🔰استاد علی فر
#علم_اصول
#پای_درس_استاد_فرحانی
📌لازم به ذکر است:
◽️ به علت دقت و عمق بسیاربالای مطالب استاد و نیز حجم بسیار بالای مطالبی که استاد در این جلسات میفرمایند، توصیه میشود برای استفاده کامل از این جلسات و فهم تمام مطالب استاد، ابتدائا دوره #الموجز استاد و #اصول_فقه استاد به صورت کامل کار شود و بعدا این جلسات استماع شود.
◽️برای دریافت تدریس الموجز استاد به (https://eitaa.com/almorsalaat/5776) و برای دریافت تدریس اصول فقه استاد به (https://eitaa.com/almorsalaat/395) مراجعه کنید.
#اصول #در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد_فرحانی
@almorsalaat
تک نگاری_.mp3
3.51M
🎙#طلبه_موفق| لزوم #تک_نگاری در مسیر علمی
🎙استاد علی فرحانی
📚اصول فقه معاصر؛ فیضیه؛ 27.9.1401
#طلبه_موفق
#اصول_فقه_معاصر
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
#اخلاق_و_عرفان
📌«تناسخ» مشترک لفظی است/ معنای تناسخ در عبارات برخی حکماء همچون افلاطون و سقراط و فیثاغورس... / گاهی قلب و باطن انسان مسخ شده و به همین خاطر به شکل حیوان محشور میشود
🔰ملاصدرا (رحمة الله علیه)
💢اعلم أنّ نفس الإنسان لا تتناسخ من بدن إلى آخر في الدنيا؛ سواء كان إنسانيّا - و هو المسمّى ب «النسخ» -، أو حيوانيّا - و هو «المسخ» -، أو نباتيّا - و هو «الفسخ» -، أو جماديّا - و هو «الرسخ».
💢نعم للنفوس نشئات مختلفة في دار أخرى غير هذه الدار.
💢و التناسخ بمعنى صيرورة النفس بحسب النشأة الأخرى متصوّرة بصورة حيوانيّة أو نباتيّة أو جماديّة ناقصة المراتب #بحسب_أخلاقها_الدنيّة_و_عاداتها_الرديّة، فليس مخالفا للتحقيق؛ بل هو ثابت عند أهل الحقّ و أرباب الملل و الشرائع،
💢كما في قوله - تعالى -:(وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازِيرَ وَ عَبَدَ الطّاغُوتَ) ، أى مسخهم إليها، و قوله - تعالى -:(فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ)، يعنى بعد المفارقة البدنيّة؛ و كقول النبي - صلى اللّه عليه و آله و سلم -: «يحشر الناس يوم القيامة على وجوه مختلفة» ، أي على صور مناسبة لهيئاتهم النفسانية.
💢و لذا قيل: ما من مذهب إلاّ و للتناسخ فيه قدم راسخ؛
💢و بهذا المعنى محمول ما ورد من القول بالتناسخ، من أساطين الحكمة، كأفلاطون و من قبله مثل سقراط و فيثاغورس و انباذقلس و اغاثاذيمون و هرمس المسمّى بوالد الحكماء.
💢و إذا حقّقت هذا، يظهر لك أنّ #النزاع_لفظي؛
💢فالكلّ متّفقون في بطلان التناسخ بالمعنى المشهور.
💢و من التناسخ الحقّ عند أئمّة الكشف و الشهود و أرباب الملل و الشرائع ما يمسخ الباطن و ينقلب الظاهر من صورة ما ينقلب إليه الباطن لغلبة القوّة النفسانية، حتى صارت تغيّر المزاج و الهيئة على شكل ما هو عليه من صفة حيوان، و هذا في قوم #غلبت_شقوة_نفوسهم و ضعفت عقولهم.
💢و هذا المسخ كثير في زماننا هذا، كما كان مسخ الظاهر في بني إسرائيل.
💢و يدلّ بهذا قول النبي - صلى اللّه عليه و آله و سلم - في صفة قوم: «إخوان العلانية أعداء السريرة، ألسنتهم أحلى من العسل و قلوبهم قلوب الذئاب يلبسون للناس جلود الضأن من اللّين». #فهذا_مسخ_البواطن، فهو أن يكون قلبه #قلب_ذئب، و صورته صورة إنسان؛ و اللّه العاصم من هذه القواصم
📚المظاهر الالهیه فی أسرار العلوم الکمالیه. ص 90
#اخلاق_و_عرفان
#فلسفه #معنویت
@almorsalaat
📌حضرت امام رضوان الله علیه
🔰مقام معظم رهبری
💢امام بزرگوار ما #فقیه بزرگی بود؛ انصافاً ایشان #فقیه برجستهای بود امّا در #عرفان_نظری [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحبنظر [بود]. امام بزرگوار، مغز #فلسفه و عرفان بود، لُبّ فلسفه و #عرفان بود.
📚 بیانات 98.02.18
#کلام_ولی
#فقه #عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
📌بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن برای مان کاف
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_حقیقی_اسلام
📌فقه شیعه باید موضع خود را نسبت به چگونگی اجتماع نیز مشخص کند/ سوالاتی بسیاری وجود دارد که امروز باید دین پاسخ دهد در حالی که هنوز پاسخ دین استخراج نشده..../ این سوالات را نمیشود استفتاء کرد بلکه #فقیه باید #مطابق_با_کتاب_و_سنت قلم بزند/ #فقیه باید مکاتب دیگر را بشناسد و لوازم آنها را با التفات به واقع، حدس بزند.
🔰مقام معظم رهبری
💢بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمی دانیم.
💢در طول این هزار سالی که ما فقه استدلالی داشتیم و علمای بزرگ و استخوان های علمی بی نظیر یا کم نظیری در طول این هزار سال داشتیم؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود، فقه او در پاسخ اینکه جامعه چگونه باید زندگی کند نیست، در پاسخ اینکه فرد چگونه باید زندگی کند است. و این یک #نقص_بزرگ و #عیب_بزرگ است.
💢اگر بگویند یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد،جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است. احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است،
💢اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چطور؟
1⃣آیا دولت در فعالیت های اقتصادی جامعه نقش دارد یا نه؟
2⃣آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایه گذاری های جامعه نقش دارند یا نه؟
3⃣آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصاد بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟
4⃣ اگر دولت حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد، آنجایی که تعارض و تضادی به وجود بیاید، تکلیف چیست؟
5⃣آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند؛ آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟
6⃣خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولت ها متعهد هستند که آنها را انجام بدهند، از کجا باید تامین بشود؟
7⃣آیا منایع عمومی که در یک جامعه وجود دارد، برای مردم ان جامعه است که در آن عصر زندگی می کنند یا نسل های آینده هم در آن در آن سهمی دارند؟
8⃣اگر برای مردم آن زمان است، دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کندو چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه ی مردم برسد؟
💢ببینید در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود #استفتاء کنیم.
💢فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها.نظرات #مکاتب_دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند #حدس_بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد.
💢این فقط در زمینه ی مسائل اقتصادی است؛ که یک فقیه اگر بخواهد واقع بینانه، صحیح، #منطبق_با_کتاب_و_سنت در این باب نظر بدهد، بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد...
📚بیانات. 4.1.1365
#علوم_انسانی_اسلامی
#کلام_ولی #فقه_حقیقی_اسلام
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علوم بذر مشاهده است
🔰حضرت امام خمینی (ره)
💢من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم #بذر_مشاهدات است.
💢گو که ممکن است گاهی بی حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و خلاف سنت طبیعی است، و #نادر اتفاق می افتد؛
💢پس طریقۀ خداخواهی و خداجویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را [صرف] مذاکرۀ حق کند، و علم بالله و اسما و صفات آن ذات مقدس را #از_راه_معمولی آن #در_خدمت_مشایخ آن علم تحصیل کند؛ و پس از آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه از آن حاصل خواهد شد.
💢و اگر اهل اصطلاحات نیست، نتیجه حاصل تواند کرد از تذکر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس.
💢البته این اشتغال قلبی و توجه باطنی اسباب هدایت او شود و حق تعالی از او دستگیری فرماید، و پرده ای از حجابها برای او بالا رود و از این انکارهای عامیانه قدری تنزل کند؛ و شاید با عنایات خاصۀ حق تعالی راهی به معارف پیدا کند. إنَّهُ وَلیُّ النِّعَمِ
📚 چهل حدیث. ص 506
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اردوی آموزشی تربیتی💠
🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹
بر اساس نظام فکری اندیشمندان تراز انقلاب اسلامی
ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم
(برای ثبت نام به معاون تهذیب مدرسه خود مراجعه فرمایید.)
✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی
✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه
✅کارگروه گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام
🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس:
@Nezamandishe1401
❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/andisheh_tahzib
💠اردوی آموزشی تربیتی💠
🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹
ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم
🔶تجربه ای متفاوت از هویت طلبگی از دریچه بینش و اندیشه اسلامی🔶
محل برگزاری: اصفهان
🕌مدرسه علمیه تاریخی امام صادق علیه السلام چهارباغ
🗓12-15 بهمن
🗓26-29بهمن
#ایمان_مسئولیتها_تعهدها
#معنویّت_و_خودیابی_اجتماعی
#طلبه_تراز_تمدن_اسلامی
✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی
✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه
✅پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام
🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس:
@Nezamandishe1401
❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/andisheh_tahzib
#مکاسب
🔰شیخ اعظم انصاری (ره)
❇️تنبیه اول از تنبیهات معاطات
🌀الأوّل الظاهر: أنّ المعاطاة قبل اللزوم - على القول بإفادتها الملك - بيع، بل الظاهر من كلام المحقّق الثاني في جامع المقاصد: أنّه ممّا لا كلام فيه حتى عند القائلين بكونها فاسدة، كالعلّامة في النهاية. و دلّ على ذلك تمسّكهم له بقوله تعالى: أَحَلَّ اللّٰهُ الْبَيْعَ.
🌀و أمّا على القول بإفادتها للإباحة، فالظاهر: أنّها بيع عرفيّ لم يؤثّر شرعاً إلّا الإباحة، فنفي البيع عنها في كلامهم و معاقد إجماعاتهم هو البيع المفيد شرعاً اللزوم زيادةً على الملك.
🌀هذا على ما اخترناه سابقاً: من أنّ مقصود المتعاطيين في المعاطاة التملّك و البيع، و أمّا على ما احتمله بعضهم - بل استظهره -: من أنّ محلّ الكلام هو ما إذا قصدا مجرّد الإباحة، فلا إشكال في عدم كونها بيعاً عرفاً، و لا شرعاً.
🌀و على هذا فلا بدّ عند الشكّ في اعتبار شرط فيها من الرجوع إلى الأدلّة الدالّة على صحّة هذه الإباحة العوضيّة من خصوصٍ أو عموم،
🌀و حيث إنّ المناسب لهذا القول التمسّك في مشروعيّته بعموم: «الناس مسلّطون على أموالهم» كان مقتضى القاعدة هو نفي شرطيّة غير ما ثبت شرطيّته، كما أنّه لو تمسّك لها بالسيرة كان مقتضى القاعدة العكس.
🌀و الحاصل: أنّ المرجع - على هذا - عند الشكّ في شروطها، هي أدلّة هذه المعاملة، سواء اعتبرت في البيع أم لا.
🌀و أمّا على المختار: من أنّ الكلام فيما قصد به البيع، فهل يشترط فيه شروط البيع مطلقاً، أم لا كذلك، أم يبتني على القول بإفادتها للملك، و القول بعدم إفادتها إلّا الإباحة؟ وجوه:
🌀يشهد للأوّل: كونها بيعاً عرفاً، فيشترط فيها جميع ما دلّ على اشتراطه في البيع.
🌀و يؤيّده: أنّ محلّ النزاع بين العامّة و الخاصّة في المعاطاة هو: أنّ الصيغة معتبرة في البيع كسائر الشرائط، أم لا؟ - كما يفصح عنه عنوان المسألة في كتب كثيرٍ من الخاصّة و العامّة - فما انتفى فيه غير الصيغة من شروط البيع، خارج عن هذا العنوان و إن فرض مشاركاً له في الحكم؛
🌀و لذا ادّعى في الحدائق: أنّ المشهور بين القائلين بعدم لزوم المعاطاة: صحّة المعاطاة المذكورة إذا استكملت شروط البيع غير الصيغة المخصوصة، و أنّها تفيد إباحة تصرّف كلٍّ منهما فيما صار إليه من العوض و مقابل المشهور في كلامه، قول العلّامة رحمه اللّه في النهاية بفساد المعاطاة - كما صرّح به بعد ذلك - فلا يكون كلامه موهماً لثبوت الخلاف في اشتراط صحّة المعاطاة باستجماع شرائط البيع.
🌀و يشهد للثاني: أنّ البيع في النصّ و الفتوى ظاهر فيما حكم فيه باللزوم، و ثبت له الخيار في قولهم: «البيّعان بالخيار ما لم يفترقا»، و نحوه.
🌀أمّا على القول بالإباحة، فواضح؛ لأنّ المعاطاة ليست على هذا القول بيعاً في نظر الشارع و المتشرّعة؛ إذ لا نقل فيه عند الشارع، فإذا ثبت إطلاق الشارع عليه في مقام ، فنحمله على الجري على ما هو بيع باعتقاد العرف، لاشتماله على النقل في نظرهم، و قد تقدّم سابقاً - في تصحيح دعوى الإجماع على عدم كون المعاطاة بيعاً - بيان ذلك.
🌀و أمّا على القول بالملك، فلأنّ المطلق ينصرف إلى الفرد المحكوم باللزوم في قولهم: «البيّعان بالخيار»، و قولهم: «إنّ الأصل في البيع اللزوم، و الخيار إنّما ثبت لدليل»، و «أنّ البيع بقول مطلق من العقود اللازمة»، و قولهم: «البيع هو العقد الدالّ على كذا»، و نحو ذلك.
🌀و بالجملة، فلا يبقى للمتأمّل شكّ في أنّ إطلاق البيع في النصّ و الفتوى يراد به ما لا يجوز فسخه إلّا بفسخ عقده بخيار أو بتقايل .
🌀و وجه الثالث: ما تقدّم للثاني على القول بالإباحة، من سلب البيع عنه، و للأوّل على القول بالملك، من صدق البيع عليه حينئذٍ و إن لم يكن لازماً.
🌀و يمكن الفرق بين الشرط الذي ثبت اعتباره في البيع من النصّ، فيحمل على البيع العرفي و إن لم يفد عند الشارع إلّا الإباحة، و بين ما ثبت بالإجماع على اعتباره في البيع بناءً على انصراف «البيع» في كلمات المجمعين إلى العقد اللازم.
🌀و الاحتمال الأوّل #لا_يخلو_عن_قوّة؛ لكونها بيعاً ظاهراً على القول بالملك - كما عرفت من جامع المقاصد -، و أمّا على القول بالإباحة؛ فلأنها لم تثبت إلّا في المعاملة الفاقدة للصيغة فقط، فلا تشمل الفاقدة للشرط الآخر أيضاً
📚المکاسب. ج 3 . ص 65
#فقه #مکاسب
#شیخ_اعظم
@almorsalaat
🎙توضیحات استاد را حتما بشنوید👇👇👇
بیع در لسان ادله شرعی_.mp3
28.58M
🔊#فقه| در نگاه شیخ اعظم عنوان «بیع» در تمام ادله شرعی استعمال در معنای «بیع عرفی» شده است
🎙استاد علی فرحانی
📌شیخ اعظم در تنبیه اول معاطات به مناسبت بحث از اینکه آیا معاطات جمیع شروط بیع شرعی (غیر از شرط صیغه) را دارا است یا نه، تبیین میکنند که:
◽️مبتنی بر اینکه موضوع معاطات «تعاطی با قصد تملیک» است، سه قول وجود دارد که مرجع هر سه قول به استظهار فقیه از عنوان «بیع» مأخوذ در ادله شرعی بازگشت میکند.
◽️به همین مناسبت میفرمایند برخی، عنوان بیع را در تمام ادله به معنای بیع شرعی واجد جمیع آثار شرعی (که مفید ملکیت لازمه است) می دانند لذا معاطات را شامل نمیشود؛ برخی هم بین جائی که معاطات مفید اباحه در تصرف باشد یا مفید ملکیت باشد تفصیل قائل شدند.
◽️اما مرحوم شیخ «مستعمل فیه» عنوان بیع را در جمیع ادله، بیع عرفی میداند لذا شامل معاطات هم هست اگرچه مراد جدی دلیل، چیز دیگری باشد.
◽️به همین مناسبت استاد نکات مهم و جالبی را در مورد #خیار_مجلس و روایت «البیعان بالخیار ما لم یفترقا» میفرمایند. حتما #بشنوید.
📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث معاطات. جلسه 42 (سال 94)
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b