eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
570 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#کفایه_الاصول #در_مدرسه_امام_خمینی 📌#تدریس #اصول: کتاب #کفایه_الاصول آخوند خراسانی 🔰استاد علی فر
📌لازم به ذکر است: ◽️ به علت دقت و عمق بسیاربالای مطالب استاد و‌ نیز حجم بسیار بالای مطالبی که استاد در این جلسات میفرمایند، توصیه میشود برای استفاده کامل از این جلسات و فهم تمام مطالب استاد، ابتدائا دوره استاد و استاد به صورت کامل کار شود و بعدا این جلسات استماع شود. ◽️برای دریافت تدریس الموجز استاد به (https://eitaa.com/almorsalaat/5776) و برای دریافت تدریس اصول فقه استاد به (https://eitaa.com/almorsalaat/395) مراجعه کنید. @almorsalaat
تک نگاری_.mp3
3.51M
🎙| لزوم در مسیر علمی 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر؛ فیضیه؛ 27.9.1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌«تناسخ» مشترک لفظی است/ معنای تناسخ در عبارات برخی حکماء همچون افلاطون و سقراط و‌ فیثاغورس... / گاهی قلب و باطن انسان مسخ شده و به همین خاطر به شکل حیوان محشور میشود 🔰ملاصدرا (رحمة الله علیه) 💢اعلم أنّ‌ نفس الإنسان لا تتناسخ من بدن إلى آخر في الدنيا؛ سواء كان إنسانيّا - و هو المسمّى ب‍‌ «النسخ» -، أو حيوانيّا - و هو «المسخ» -، أو نباتيّا - و هو «الفسخ» -، أو جماديّا - و هو «الرسخ». 💢نعم للنفوس نشئات مختلفة في دار أخرى غير هذه الدار. 💢و التناسخ بمعنى صيرورة النفس بحسب النشأة الأخرى متصوّرة بصورة حيوانيّة أو نباتيّة أو جماديّة ناقصة المراتب ، فليس مخالفا للتحقيق؛ بل هو ثابت عند أهل الحقّ‌ و أرباب الملل و الشرائع، 💢كما في قوله - تعالى -:(وَ جَعَلَ‌ مِنْهُمُ‌ الْقِرَدَةَ‌ وَ الْخَنازِيرَ وَ عَبَدَ الطّاغُوتَ‌) ، أى مسخهم إليها، و قوله - تعالى -:(فَقُلْنا لَهُمْ‌ كُونُوا قِرَدَةً‌ خاسِئِينَ‌)، يعنى بعد المفارقة البدنيّة؛ و كقول النبي - صلى اللّه عليه و آله و سلم -: «يحشر الناس يوم القيامة على وجوه مختلفة» ، أي على صور مناسبة لهيئاتهم النفسانية. 💢و لذا قيل: ما من مذهب إلاّ و للتناسخ فيه قدم راسخ؛ 💢و بهذا المعنى محمول ما ورد من القول بالتناسخ، من أساطين الحكمة، كأفلاطون و من قبله مثل سقراط‍‌ و فيثاغورس و انباذقلس و اغاثاذيمون و هرمس المسمّى بوالد الحكماء. 💢و إذا حقّقت هذا، يظهر لك أنّ‌ ؛ 💢فالكلّ‌ متّفقون في بطلان التناسخ بالمعنى المشهور. 💢و من التناسخ الحقّ‌ عند أئمّة الكشف و الشهود و أرباب الملل و الشرائع ما يمسخ الباطن و ينقلب الظاهر من صورة ما ينقلب إليه الباطن لغلبة القوّة النفسانية، حتى صارت تغيّر المزاج و الهيئة على شكل ما هو عليه من صفة حيوان، و هذا في قوم و ضعفت عقولهم. 💢و هذا المسخ كثير في زماننا هذا، كما كان مسخ الظاهر في بني إسرائيل. 💢و يدلّ‌ بهذا قول النبي - صلى اللّه عليه و آله و سلم - في صفة قوم: «إخوان العلانية أعداء السريرة، ألسنتهم أحلى من العسل و قلوبهم قلوب الذئاب يلبسون للناس جلود الضأن من اللّين». ، فهو أن يكون قلبه ، و صورته صورة إنسان؛ و اللّه العاصم من هذه القواصم 📚المظاهر الالهیه فی أسرار العلوم الکمالیه. ص 90 @almorsalaat
📌حضرت امام رضوان الله علیه 🔰مقام معظم رهبری 💢امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 @almorsalaat
المرسلات
📌بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن برای مان کاف
📌فقه شیعه باید موضع خود را نسبت به چگونگی اجتماع نیز مشخص کند/ سوالاتی بسیاری وجود دارد که امروز باید دین پاسخ دهد در حالی که هنوز پاسخ دین استخراج نشده..../ این سوالات را نمیشود استفتاء کرد بلکه باید قلم بزند/ باید مکاتب دیگر را بشناسد و لوازم آنها را با التفات به واقع، حدس بزند. 🔰مقام معظم رهبری 💢بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمی دانیم. 💢در طول این هزار سالی که ما فقه استدلالی داشتیم و علمای بزرگ و استخوان های علمی بی نظیر یا کم نظیری در طول این هزار سال داشتیم؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود، فقه او در پاسخ اینکه جامعه چگونه باید زندگی کند نیست، در پاسخ اینکه فرد چگونه باید زندگی کند است. و این یک و است. 💢اگر بگویند یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد،جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است. احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است، 💢اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چطور؟ 1⃣آیا دولت در فعالیت های اقتصادی جامعه نقش دارد یا نه؟ 2⃣آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایه گذاری های جامعه نقش دارند یا نه؟ 3⃣آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصاد بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟ 4⃣ اگر دولت حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد، آنجایی که تعارض و تضادی به وجود بیاید، تکلیف چیست؟ 5⃣آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند؛ آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟ 6⃣خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولت ها متعهد هستند که آنها را انجام بدهند، از کجا باید تامین بشود؟ 7⃣آیا منایع عمومی که در یک جامعه وجود دارد، برای مردم ان جامعه است که در آن عصر زندگی می کنند یا نسل های آینده هم در آن در آن سهمی دارند؟ 8⃣اگر برای مردم آن زمان است، دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کندو چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه ی مردم برسد؟ 💢ببینید در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود کنیم. 💢فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها.نظرات را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند ؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد. 💢این فقط در زمینه ی مسائل اقتصادی است؛ که یک فقیه اگر بخواهد واقع بینانه، صحیح، در این باب نظر بدهد، بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد... 📚بیانات. 4.1.1365 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علوم بذر مشاهده‏ است 🔰حضرت امام خمینی (ره‌) 💢‏‏من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد‏‎ ‎‏حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود.‏‎ ‎‏علوم است. 💢گو که ممکن است گاهی بی حجاب‏‎ ‎‏اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و‏‎ ‎‏خلاف سنت طبیعی است، و اتفاق می افتد؛ 💢پس طریقۀ‏‎ ‎‏خداخواهی و خداجویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را‏‎ ‎‏[‏‏صرف‏‏]‏‏ مذاکرۀ حق کند، و علم بالله و اسما و صفات آن ذات مقدس‏‎ ‎‏را آن آن علم تحصیل کند؛ و پس از‏‎ ‎‏آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه‏‎ ‎‏از آن حاصل خواهد شد. 💢و اگر اهل اصطلاحات نیست، نتیجه‏‎ ‎‏حاصل تواند کرد از تذکر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات‏‎ ‎‏مقدس. 💢البته این اشتغال قلبی و توجه باطنی اسباب هدایت او شود و‏‎ ‎‏حق تعالی از او دستگیری فرماید، و پرده ای از حجابها برای او بالا‏‎ ‎‏رود و از این انکارهای عامیانه قدری تنزل کند؛ و شاید با عنایات‏‎ ‎‏خاصۀ حق تعالی راهی به معارف پیدا کند. إنَّهُ وَلیُّ النِّعَمِ 📚 چهل حدیث. ص 506 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اردوی آموزشی تربیتی💠 🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹 بر اساس نظام فکری اندیشمندان تراز انقلاب اسلامی ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم (برای ثبت نام به معاون تهذیب مدرسه خود مراجعه فرمایید.) ✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی ✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه ✅کارگروه گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام 🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس: @Nezamandishe1401 ❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی https://eitaa.com/andisheh_tahzib
💠اردوی آموزشی تربیتی💠 🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹 ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم 🔶تجربه ای متفاوت از هویت طلبگی از دریچه بینش و اندیشه اسلامی🔶 محل برگزاری: اصفهان 🕌مدرسه علمیه تاریخی امام صادق علیه السلام چهارباغ 🗓12-15 بهمن 🗓26-29بهمن ✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی ✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه ✅پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام 🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس: @Nezamandishe1401 ❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی https://eitaa.com/andisheh_tahzib
🔰شیخ اعظم انصاری (ره) ❇️تنبیه اول از تنبیهات معاطات 🌀الأوّل الظاهر: أنّ‌ المعاطاة قبل اللزوم - على القول بإفادتها الملك - بيع، بل الظاهر من كلام المحقّق الثاني في جامع المقاصد: أنّه ممّا لا كلام فيه حتى عند القائلين بكونها فاسدة، كالعلّامة في النهاية. و دلّ‌ على ذلك تمسّكهم له بقوله تعالى: أَحَلَّ‌ اللّٰهُ‌ الْبَيْعَ‌. 🌀و أمّا على القول بإفادتها للإباحة، فالظاهر: أنّها بيع عرفيّ‌ لم يؤثّر شرعاً إلّا الإباحة، فنفي البيع عنها في كلامهم و معاقد إجماعاتهم هو البيع المفيد شرعاً اللزوم زيادةً‌ على الملك. 🌀هذا على ما اخترناه سابقاً: من أنّ‌ مقصود المتعاطيين في المعاطاة التملّك و البيع، و أمّا على ما احتمله بعضهم - بل استظهره -: من أنّ‌ محلّ‌ الكلام هو ما إذا قصدا مجرّد الإباحة، فلا إشكال في عدم كونها بيعاً عرفاً، و لا شرعاً. 🌀و على هذا فلا بدّ عند الشكّ‌ في اعتبار شرط فيها من الرجوع إلى الأدلّة الدالّة على صحّة هذه الإباحة العوضيّة من خصوصٍ‌ أو عموم، 🌀و حيث إنّ‌ المناسب لهذا القول التمسّك في مشروعيّته بعموم: «الناس مسلّطون على أموالهم» كان مقتضى القاعدة هو نفي شرطيّة غير ما ثبت شرطيّته، كما أنّه لو تمسّك لها بالسيرة كان مقتضى القاعدة العكس. 🌀و الحاصل: أنّ‌ المرجع - على هذا - عند الشكّ‌ في شروطها، هي أدلّة هذه المعاملة، سواء اعتبرت في البيع أم لا. 🌀و أمّا على المختار: من أنّ‌ الكلام فيما قصد به البيع، فهل يشترط فيه شروط البيع مطلقاً، أم لا كذلك، أم يبتني على القول بإفادتها للملك، و القول بعدم إفادتها إلّا الإباحة؟ وجوه: 🌀يشهد للأوّل: كونها بيعاً عرفاً، فيشترط فيها جميع ما دلّ‌ على اشتراطه في البيع. 🌀و يؤيّده: أنّ‌ محلّ‌ النزاع بين العامّة و الخاصّة في المعاطاة هو: أنّ‌ الصيغة معتبرة في البيع كسائر الشرائط، أم لا؟ - كما يفصح عنه عنوان المسألة في كتب كثيرٍ من الخاصّة و العامّة - فما انتفى فيه غير الصيغة من شروط البيع، خارج عن هذا العنوان و إن فرض مشاركاً له في الحكم؛ 🌀و لذا ادّعى في الحدائق: أنّ‌ المشهور بين القائلين بعدم لزوم المعاطاة: صحّة المعاطاة المذكورة إذا استكملت شروط البيع غير الصيغة المخصوصة، و أنّها تفيد إباحة تصرّف كلٍّ‌ منهما فيما صار إليه من العوض و مقابل المشهور في كلامه، قول العلّامة رحمه اللّه في النهاية بفساد المعاطاة - كما صرّح به بعد ذلك - فلا يكون كلامه موهماً لثبوت الخلاف في اشتراط صحّة المعاطاة باستجماع شرائط البيع. 🌀و يشهد للثاني: أنّ‌ البيع في النصّ‌ و الفتوى ظاهر فيما حكم فيه باللزوم، و ثبت له الخيار في قولهم: «البيّعان بالخيار ما لم يفترقا»، و نحوه. 🌀أمّا على القول بالإباحة، فواضح؛ لأنّ‌ المعاطاة ليست على هذا القول بيعاً في نظر الشارع و المتشرّعة؛ إذ لا نقل فيه عند الشارع، فإذا ثبت إطلاق الشارع عليه في مقام ، فنحمله على الجري على ما هو بيع باعتقاد العرف، لاشتماله على النقل في نظرهم، و قد تقدّم سابقاً - في تصحيح دعوى الإجماع على عدم كون المعاطاة بيعاً - بيان ذلك. 🌀و أمّا على القول بالملك، فلأنّ‌ المطلق ينصرف إلى الفرد المحكوم باللزوم في قولهم: «البيّعان بالخيار»، و قولهم: «إنّ‌ الأصل في البيع اللزوم، و الخيار إنّما ثبت لدليل»، و «أنّ‌ البيع بقول مطلق من العقود اللازمة»، و قولهم: «البيع هو العقد الدالّ‌ على كذا»، و نحو ذلك. 🌀و بالجملة، فلا يبقى للمتأمّل شكّ‌ في أنّ‌ إطلاق البيع في النصّ‌ و الفتوى يراد به ما لا يجوز فسخه إلّا بفسخ عقده بخيار أو بتقايل . 🌀و وجه الثالث: ما تقدّم للثاني على القول بالإباحة، من سلب البيع عنه، و للأوّل على القول بالملك، من صدق البيع عليه حينئذٍ و إن لم يكن لازماً. 🌀و يمكن الفرق بين الشرط الذي ثبت اعتباره في البيع من النصّ‌، فيحمل على البيع العرفي و إن لم يفد عند الشارع إلّا الإباحة، و بين ما ثبت بالإجماع على اعتباره في البيع بناءً‌ على انصراف «البيع» في كلمات المجمعين إلى العقد اللازم. 🌀و الاحتمال الأوّل ؛ لكونها بيعاً ظاهراً على القول بالملك - كما عرفت من جامع المقاصد -، و أمّا على القول بالإباحة؛ فلأنها لم تثبت إلّا في المعاملة الفاقدة للصيغة فقط، فلا تشمل الفاقدة للشرط الآخر أيضاً 📚المکاسب. ج 3 . ص 65 @almorsalaat 🎙توضیحات استاد را حتما بشنوید👇👇👇
بیع در لسان ادله شرعی_.mp3
28.58M
🔊| در نگاه شیخ اعظم عنوان «بیع» در تمام ادله شرعی استعمال در معنای «بیع عرفی» شده است 🎙استاد علی فرحانی 📌شیخ اعظم در تنبیه اول معاطات به مناسبت بحث از اینکه آیا معاطات جمیع شروط بیع شرعی (غیر از شرط صیغه) را دارا است یا نه، تبیین میکنند که: ◽️مبتنی بر اینکه موضوع معاطات «تعاطی با قصد تملیک» است، سه قول وجود دارد که مرجع هر سه قول به استظهار فقیه از عنوان «بیع» مأخوذ در ادله شرعی بازگشت میکند. ◽️به همین مناسبت میفرمایند برخی، عنوان بیع را در تمام ادله به معنای بیع شرعی واجد جمیع آثار شرعی (که مفید ملکیت لازمه است) می دانند لذا معاطات را شامل نمیشود؛ برخی هم بین جائی که معاطات مفید اباحه در تصرف باشد یا مفید ملکیت باشد تفصیل قائل شدند‌. ◽️اما مرحوم شیخ «مستعمل فیه» عنوان بیع را در جمیع ادله، بیع عرفی میداند لذا شامل معاطات هم هست اگرچه مراد جدی دلیل، چیز دیگری باشد. ◽️به همین مناسبت استاد نکات مهم و جالبی را در مورد و روایت «البیعان بالخیار ما لم یفترقا» میفرمایند. حتما . 📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث معاطات. جلسه 42 (سال 94) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 نمی خواهیم «سلمان» بشویم! می توانیم بشویم، اما نمی‌خواهیم بشویم! از دست خودمان به کی شکایت کنیم؟ 🎙حضرت آیت الله بهجت (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌منشأ همه علوم، قرآن و همه از برکت قرآن است 🔰آیت الله ابوالحسن شعرانی ◽️به مناسبت كلام محققانه ابن تركه سزاوار مى بينم كه بيان رساى استادم حضرت علامه ذوالفنون طود تحقيق و تفكير , آيه الله حاج ميرزا ابوالحسن شعرانى رضوان الله تعالى عليه را از كتاب ارزشمند راه سعادت آن جناب به عنوان مزيد بصيرت نقل كنم : ◽️..‌.و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوئيم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است عرب و همه مردم مشرق را پيش از اسلام اين نبوغ و ترقى نبود كه با يونانيان همسرى كنند , اما پس از اسلام چنان ترقى كردند كه يونانيان و اتباع آنها را برانداختند و درگذشتند و چون هر يك يك علوم را نظر كنيم قرآن سبب آن گرديد ◽️در آغاز اسلام علم مسلمانان فقط فرا گرفتن قرآن بود و الفاظ و معانى آن را از صحابه و تابعين ياد مى گرفتند , و چون الفاظ آن را كلام خدا مى دانستند به حفظ كردن كلمه بكلمه آن مى كوشيدند و علم قرائت پديد آمد آنگاه براى حفظ آن از خطاى در اعراب و بنا و صحت و اعتلال صرف و نحو تدوين شد , و تدوين اين دو علم بى تتبع لغت و قواعد ادبى ديگر ميسر نبود آنگاه براى دريافتن فصاحت و بلاغت قرآن علم معانى و بيان پيدا شد و براى دانستن تفسير و معانى اين كتاب كريم به اكثر علوم نيازمند گشتند چون تاريخ و هيات و كلام و امثال آن تا آيات قرآن را تفسير كنند ◽️و چون قرآن به متابعت رسول و اطاعت اوامر فرموده بود محتاج به ضبط كلام او گشتند و به تدوين احاديث آن حضرت پرداختند و در صدد جمع گفتار او برآمدند و براى آنكه حديث دروغ را از راست تشخيص دهند ناچار گشتند در علل نفوس تامل كنند و بدانند چه صفتى در نفوس بشر آنان را وادار به دروغگوئى يا مجبور به راستگوئى مى كند زيرا كه دروغ ساختن هم در نفوس بشر علل و قواعد منظمه دارد و راست گفتن همچنين و محتاج به شناختن و معاشرت با راويان حديث و تجربه حالات و ملكات آنان گشتند و علم حديث و درايه و رجال پديد آمد , ◽️و نيز چون در قرآن براى نماز امر بتحصيل وقت و قبله شده بود ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيات و نجوم بياموزند , و هيات و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت , و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را باموختن علم حساب واداشت , و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم هندسه پرداختند , و جهاد و حج راه جهان گردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را اين حاجيان و مجاهدان نوشتند ◽️و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادله را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقول حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به آموختند ◽️اما علم فقه و اخلاق و طريق سير و سلوك و تهذيب نفس كه است البته از آيات قرآن استدلال كرده اند و شاهد آورده اند , ◽️و پس از اين ثابت مى كنيم كه و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسيحيت ناشى نشده است ◽️اين بود كلام مورد نظر آن جناب كه به پيش آمدن مناسبت ياد شده به نقل آن تبرك جسته ايم 📚علامه حسن زاده. وحدت از دیدگاه عارف و حکیم. ص 17 @almorsalaat