eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
✍سلسله نشست‌های معرفتی در ماه مبارک رمضان (موسسه جوانان آستان قدس رضوی) 1⃣موضوع: مهدویت در آیینه عرفان 🎙با حضور استاد علی فرحانی 📅23 و 24 اسفند (چهارشنبه شب و پنجشنبه شب) 🕤ساعت ۲۱:۳۰ 📍مشهد مقدس. مجتمع دانشجویی امام رضا علیه‌السلام @Aqr_Javanan @almorsalaat
المرسلات
#شب_جمعه #روضه #ماه_رمضان #المرسلات #استاد_علی_فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eita
. 💢السلام علیک یا اباعبدالله ◽️گریه کردم بس که از داغ تو بیمارم حسین ◽️تار می بیند دو چشمان عزادارم حسین ◽️می نشیند با شروع روضه چشمانم به اشک ◽️تا ابد این رزق را از مادرت دارم حسین 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقاهت عرفاء بزرگ.mp3
5.39M
🔊| نکاتی پندآموز در مورد شخصیت بزرگ محقق اصفهانی(ره)/ فقاهت بزرگانی از عرفاء همچون ملاحسینقلی همدانی و سید احمد کربلائی و آیت الله قاضی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#انسان_شناسی| مکلف به واقع یا مکلف به اوامر و نواهی شرعیه؟ آیا علامه طباطبایی، اثر وضعی را قبول ندا
. 📌لزوم‌ متابعت از شریعت در مسیر کمال/ فرار من الأشق الی الأسهل 🎙علامه طباطبایی ◽️و من هنا ربما يوجد عند بعض أهل هذا الطريق وجوه من الرياضات و مسالك مخصوصة، لا تكاد توجد أو لا توجد فى مطاوى الكتاب و السنّة، و لم يشاهد فى سيرة رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله- و الأئمة من أهل بيته- عليهم السّلام-. ◽️و ذلك كلّه بالبناء على ما مرّ ذكره، و انّ المراد هو العبور و الوصل بأىّ نحو أمكن بعد حفظ الغاية. و كذلك الطرق الماثورة عن غير المسلمين من متالّهى الحكماء و أهل الرياضة، كما هو ظاهر لمن راجع كتبهم، أو الطرق الماثورة عنهم. ◽️لكنّ الحقّ الذى عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السنة انّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوّجه إلى غير اللّه- سبحانه- للسالك إليه- تعالى- بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره- سبحانه- إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه. ◽️و إنّ شريعة الاسلام لم تهمل مثقال ذرّة من السعادة و الشقاوة إلّا بيّنتها، و لا شيئا من لوازم السير إلى اللّه- سبحانه- يسيرا أو خطيرا إلّا أوضحتها؛ فلكلّ نفس ما كسبت و عليها ما اكتسبت. ◽️قال سبحانه: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ» ◽️و قال سبحانه: «وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ» ◽️و قال سبحانه: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» ◽️و قال سبحانه: «لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» ◽️إلى غير ذلك؛ و الأخبار فى هذا المعنى من طريق أهل البيت مستفيضة بل متواترة. ◽️و ممّا يظهر انّ حظّ كلّ امرء من الكمال بمقدار متابعته للشرع، و قد عرفت انّ هذا الكمال أمر مشكّك ذو مراتب. و نعم ما قال بعض أهل الكمال انّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقة، . فانّ اتّباع الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمى ما دامت موجودة؛ و الرياضة الشاقة قتل دفعى، و هو أسهل ايثارا. ◽️و بالجملة، فالشرع لم يهمل بيان كيفية السير من طريق النفس. 📚رساله الولایة. ص 41 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هیچ کس از مراتب حکم آخوند تخطی نکرده است_01.mp3
1.91M
🔊| در میان اصولیین نجف اشرف، هیچ کس نتوانسته است مراتب حکم آخوند را به صورت کامل کنار بگذارد 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️نیت چیست؟ ❇️علت «النیه افضل من العمل» چیست؟ ❇️طریق تصحیح و اخلاص در نیت چیست؟ 🎙امام خمینی(ره) 💠و ببايد دانست كه تخليص نيت از تمام مراتب شرك و ريا و غير آن، و مراقبت و ابقاء بر آن، از امور بسيار مشكل و مهم است، بلكه بعض مراتب آن جز براى خلّص اولياء اللّه ميسر و ميسور نيست، زيرا كه نيت عبارت است از اراده باعثه به عمل، و آن تابع غايات اخيره است، چنانچه اين غايات تابع ملكات نفسانيه است كه باطن ذات انسان و شاكله آن را تشكيل دهد. 💠كسى كه داراى حب جاه و رياست است و اين حب ملكه نفسانيّه و شاكله روح او شده است، غايت آمال او رسيدن به آن مطلوب است، و افعال صادره از او تابع آن غايت است و داعى و محرك او همان مطلوب نفسانى است و اعمال او براى وصول به آن مطلوب از او صادر گردد. 💠مادامى كه اين حب در قلب اوست، عمل او خالص نتواند شد. و كسى كه حب نفس و خود خواهى ملكه و شاكله نفس اوست، غايت مقصد و نهايت مطلوب او رسيدن به ملايمات نفسانيه است و محرك و داعى او در اعمال همين غايت است، چه اعمال او براى وصول به مطلوبات دنيويه باشد، يا مطلوبات اخرويه از قبيل حور و قصور و جنّات و نعم آن نشئه. بلكه مادامى كه انانيت و خودخواهى و خود بينى در كار است، اگر براى تحصيل معارف و كمالات روحيه نيز اقدامى كند يا قدمى زند، براى خود و نفسانيت خويش است، و آن نيز خود خواهى است نه خدا خواهى. و معلوم است خود خواهى و خدا خواهى با هم جمع نشود. بلكه اگر خدا را خواهد، براى خود خواهد و غايت مقصد و نهايت مطلوب خود و نفسانيت است. 💠پس، معلوم شد كه تخليص نيت از مطلق شرك كار بسيار بزرگى است كه از هر كس نيايد، و كمال و نقص اعمال تابع كمال و نقص نيّات است، زيرا كه نيّت صورت فعليه و جنبه ملكوتيه عمل است، چنانچه اشاره به آن نموديم. 💠و در حديث شريف اشاره به همين مطالب مى‏نمايد آنجا كه فرمايد: و النّيّة أفضل من العمل. ألا، و إنّ النّيّة هي العمل. «نيت از عمل افضل است، بلكه نيت تمام حقيقت عمل است.» و اين مبنى بر مبالغه نيست، چنانچه بعضى احتمال داده‏اند، بلكه مبنى بر حقيقت است، زيرا نيت صورت كامله عمل و فصل محصّل او است، و صحت و فساد و كمال و نقص اعمال به آن است. 💠چنانچه عمل واحد به واسطه نيت گاهى تعظيم و گاهى توهين است، و گاهى تامّ و گاهى ناقص است، و گاهى از سنخ ملكوت اعلى و صورت بهيّه جميله دارد، و گاهى از ملكوت اسفل و صورت موحشه مدهشه دارد. ظاهر نماز على بن أبي طالب، عليه السلام و نماز فلان منافق در اجزاء و شرايط [و] صورت ظاهرى عمل هيچ تفاوتى ندارد، ليكن آن يك با آن عمل معراج إلى اللّه كند و صورتش ملكوت اعلى است، و ديگرى با آن عمل به جهنم سقوط كند و صورتش ملكوت اسفل است و از شدت ظلمت شبيه ندارد. به واسطه چند قرص نان جوين كه خانواده عصمت (ع) در راه خدا مى‏دهند، چندين آيه خداى تعالى در مدح آنها فرو مى‏فرستد 💠جاهل گمان مى‏كند دو سه روز گرسنگى و غذاى خود را به فقرا دادن امر مهمى است. با اين كه صورت اين قبيل اعمال از هر كس مى‏شود صادر شود و چيز مهمى نيست، اهميت آن به واسطه قصد خالص و نيت صادقانه است. روح عمل قوى و لطيف و از قلب سليم صافى صادر است كه داراى اين قدر اهميت است. 💠صورت ظاهر نبى اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، و ساير مردم فرقى نداشت، و لهذا بعضى از اعراب غريب كه به حضور مباركش مى‏رسيدند و آن حضرت با جمعى نشسته بودند، مى‏پرسيدند: كدام يك پيغمبر هستيد؟ آنچه پيغمبر (ص) را از غير ممتاز مى‏كند، روح بزرگ قوى لطيف آن سرور است، نه جسم مبارك و بدن شريفش. 💠...پس، تمام حقيقت اعمال همان صور اعمال و جنبه ملكوتيه آنها است كه نيت است. و از اين بيان معلوم شد كه حضرت صادق، عليه السلام، در اين حديث شريف اوّل نظر به صور اعمال و مواد آنها فرموده، و فرموده است جزء صورى افضل از جزء مادى و نيت افضل از عمل است، چنانچه گوييم روح افضل از بدن است. و لازم نيايد كه عمل بى‏نيت صحيح باشد، و بدن بى‏روح بدن باشد، بلكه به تعلق نيت به عمل و روح به بدن آن يك عمل و اين يك بدن گردد. و اين معجون مختلط از نيت و عمل و روح و بدن، جزء صورى ملكوتى هر يك افضل از جزء مادى ملكى آن است. و اين معنى حديث مشهور است: نيّة المؤمن خير من عمله.و در ثانى آن حضرت نظر فرموده به فناى عمل در نيت و ملك در ملكوت و مظهر در ظاهر، و فرموده است: ألا، و إنّ النّيّة هي العمل. عمل همان نيت است، و غير نيت چيزى در كار نيست. و تمام اعمال در نيات فانى هستند و از خود استقلالى ندارند 💠... و از اينجا ظاهر شود كه طريق تخليص اعمال از جميع مراتب شرك و ريا و غير آن، منحصر به اصلاح نفس و ملكات آن است، كه آن سرچشمه تمام اصلاحات و منشأ جميع مدارج و كمالات است 📚چهل حدیث. ص 331 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 سال "جهش تولید با مشارکت مردم" 🎥 ببینید | فیلم کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ 🌷 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687
📌 1403 💢نوروز 1403 را به شما مخاطبین ارجمند و تمام شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تبریک عرض میکنیم. 💢از درگاه خداوند مسألت داریم‌ بهار و‌ نوروز امسال ما را معطر به نام و ذکر و‌ توجه أبی عبد الله (ع) قرار بدهد. بمنه و‌ توفیقه. 💢رزق سالمون با پسر زهراء است 💢سالی که نکوست از بهارش پیدا است 📝هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) ◾️ اوّلاً خیلى تشکّر میکنم از آقایان محترم که به این فکر افتادید و این کار را با انگیزه دارید دنبال میکنید. ◾️ جناب خدیجه (سلام‌الله‌علیها) حقیقتاً مظلوم است؛ به‌خاطر اینکه شَرف همسرى پیغمبر در مورد ایشان داراى یک ارزش مضاعف است؛ دیگران مشرّف به شَرف همسرى پیغمبر شدند لکن این رنجهایى را که پیغمبر در عمده‌ى دوران رسالت به آنها مبتلا بودند ندیدند. ده سال در مدینه بود، خب عزّت بود، احترام بود، و زندگىِ راحت بود نسبت به آن دوره؛ جناب خدیجه (سلام‌الله‌علیها) دوران رنج پیغمبر را، دوران سختى‌هاى پیغمبر را تحمّل کردند و دیدند. ◾️ اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر -که اوّلین کسى که ایمان آورد امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه بودند- یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایى است؛ عبور کردن و صرف‌نظر کردن از عقایدى که انسان سالهاى متمادى با آنها زندگى کرده آسان نیست، براى ما پیش نیامده یک چنین چیزى تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ◾️ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیّه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید؛ تا پیغمبر را دید، با آن حال -با آن حالت معروف و مذکور در کتابها- که از حِرا برگشته بود فهمید که یک حادثه‌ى مهم اتّفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد. بعد پاى این ایمان ایستاد؛ حالا شما ثروت را میفرمایید، این یک کلمه‌ى به زبان آسان است؛ کارى است که خب، کسانى که پول دارند میتوانند بالاخره یک پولى هم مصرف کنند، خرج کنند امّا اینکه انسان از همه‌ى زندگى راحت خارج بشود -یعنى همه‌ى پولش را مصرف کند، همه‌ى ثروتش را صرف کند- یک کار یک‌ذرّه و دوذرّه نیست؛ درباره‌ى امام حسن مجتبى‌ (سلام‌الله‌علیه) مثلاً میگویند که ایشان چندبار از مال خودشان خارج شدند یا  چند بار از نصف مالشان خارج شدند؛ این جزو بزرگ‌ترین امتیازات است. این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه‌ى اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختى‌ها و آن مشکلات طاقت‌فرسا [شد] که یکى‌اش همین مسئله‌ى شِعب ابى‌طالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختى‌هایى‌که این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت. ◾️ خب قرآن درباره‌ى کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق میکنند [میگوید] «لا یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل» این «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است؛ یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگى‌اى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. ◾️خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است؛ اینها مغفولٌ‌عنه مانده؛ حضرت، مظلومه است؛ این بزرگوار واقعاً مظلومه است. تعبیر کردند جناب آقاى اعرافى گفتند غریب؛ واقعاً همین‌جور است؛ جناب خدیجه (سلام‌الله‌علیها) غریب است. ◾️حالا شما میگویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى. ◾️به هر حال این یک کار بسیار خوبى است و کار بسیار مهمّى است و ان‌شاءالله برکات زیادى هم خواهد داشت. 📚بیانات. 20/2/95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌السلام علیک یا خدیجة الکبری 💢زحمتهای مادر مادر ما نتیجه داد 💢خرج حسینی شدن ما ها رو خدیجه (س) داد 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙استاد علی فرحانی 🔸نگاه صحیح به شهادت 🔸شهید فخری زاده و حاج قاسم سلیمانی در بیان رهبر معظم انقلاب 🔸جهاد علمی تا رسیدن به مقام «اللهم ارزقنی قتلا فی سبیلک» 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/0JMsO 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
حتما ببینید👆👆👆
النفس فی وحدتها کل القویmp3_01.mp3
9.14M
🔊| چگونه عقل که مدرک کلیات است در ادراکات جزئی مرحله خیال تصرف میکند؟ معنای امکان «فرض صدق بر کثیرین حتی در ادراکات جزئی» چیست؟ از این منظر مراد از «النفس فی وحدتها کل القوی» چیست؟ آیا این مطلب، سؤال معرفت شناسی را حل میکند؟ 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات جمع بندی المنطق تدریس سال 86 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مقصد اعلی، معرفی ذات مقدس حق 🎙امام خمینی (ره) ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔅رسول اکرم (ص) و سایر انبیا (ع) نیامدند که اینجا حکومت تأسیس کنند، مقصد اعلا این نیست؛ نیامدند که اینجا ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، اینها همه است. 🔅تمام زحمتها[یی] که اینها کشیدند، چه از حضرت نوح گرفته، از حضرت ابراهیم گرفته تا آمده است اینجا به رسول اکرم (ص) رسیده است، تمام مشقتهایی که کشیدند و کارهایی که کردند، مقدمۀ یک مطلب است و او [است.] 📚 صحیفه امام ج20 ص 408 @almorsalaat
فقه فرسوده نمیشود اگرچه گاها اجتهادات فرسوده شده اند_..mp3
2.24M
🔊| فقه هیچگاه فرسوده نمیشود و همیشه پاسخگو است اما این اجتهاد یک فقیه است که گاها فرسوده میشود! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده مکاسب جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢اسرائیل یک غده سرطانی است 🎙امام خمینی(ره) ◾️من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه ها، در نوشته ها، گوشزد کرده ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و اینطور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها، اینها بنایشان بر این است که پیش بروند؛ یعنی اینها تابع سیاست امریکا هستند. امریکا هم آمالش فقط یکجا نیست، چنانچه همه ابرقدرتها می خواهند همه ممالک را تحت سیطره قرار بدهند.‏  📚صحیفه امام. جلد 12 ص 319 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فوری 💠 تجمع امت حزب الله قم ، جهت همدردی و حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایت‌های جدید صهیونیست‌ها و اعلام انزجار از رژیم منحوس اسرائیل امشب ساعت ۲۴ در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، شبستان امام خمینی ره برگزار می‌شود.
benevisid_01_01_01.mp3
1.96M
🎙| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| در فضای فقه معاصر، نیازمند نظام‌ حکمی اجتهادی هستند/ معنای صحیح امتداد حکمت در بیان مقام معظم رهبری/ می بایست هست هایی که از مبادی علم اند اثبات شوند/ حکمت در این فضا اختصاص به عقل خالص فلسفی ندارد/ اشاره ای به مسائل روان شناسی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی ⭕️گزیده ای از دروس خارج فقه فرهنگ (مبحث فقه المرأة). فیضیه. 8/12/1401. 🌐دانلود کلیپ از آپارات https://aparat.com/v/2ZeWa 🌐 آپارات| المرسلات https://aparat.com/v/tJGQg @almorsalaat
💢منظور از تعابیری همچون «عشق» در بیان عرفاء و اشعار عرفانی چیست؟! چرا از این تعابیر استفاده کرده اند؟! 🎙علامه حسن زاده 🔵سعدى يا ساير شعرا كه گفته‌اند: «عشق» مقصودشان چيز ديگر بوده غير عشقبازى جوانها، و آن عبارت است از مرتبۀ فوق عقل كه ممكن است از آن به قريحه و ذوق تعبير كرد، و نسبت عشق و عقل نسبت طبع شعر است و عروض: شخصى هيچ عروض نخوانده و اوزان اشعار و بحر مجتث و رمل و خفيف و سريع را ندانسته شعرهاى خوب مى‌گويد، و يك نفر ديگر بالعكس عروض را به خوبى مى‌داند و شعر نمى‌تواند بگويد. 🔵پس قريحه ممكن است در بعضى موجود باشد كه دقايق عروض بلكه دقايق فصاحت و بلاغت را بفهمند ودر كلام خود به كار ببرند، و معانى بيان نخوانده و اصطلاحات آن را نفهميده باشند و كلام او شاهد براى علماى معانى بيان باشد. 🔵و بعيد نيست قوّه‌اى در بعضى مردم باشد و در بعضى ديگر نباشد، يك نفر وقتى به خط‍‌ مير نگاه كرد مى‌فهمد قشنگى و زيبايى آن را، و به قيمت گزاف مى‌خرد با آنكه كاغذش كهنه است و رنگ مركّب از بين رفته، شخص ديگر كه چشمش پرقوت‌تر است نگاه مى‌كند و قشنگى آن را نمى‌فهمد و گمان مى‌كند كس ديگر كه روى كاغذ نو با مركّب برّاق نوشته خطّش بهتر است، همچنين قاليچه و قلمكار. بعضى مردم جنس خوب و بد را مى‌شناسند و بعضى نمى‌شناسند: الماس و زمرّد و لعل و غيره، همين‌طور است شناختن شعر خوب و بد؛ در بعضى اين ذوق هست و در بعضى نيست. 🔵بنابراين ممكن است كه در بعضى خداوند قوّه‌اى قرار داده باشد. كه در خداشناسى چيزهايى بفهمند و بگويند بدون آنكه درس خوانده باشند، يا از كسى شنيده باشند، و ديگران آن قوه را نداشته و نفهميده باشند. 🔵حضرت پيغمبر و امير المؤمنين عليهما السّلام بالاترين مقام و مرتبۀ اين قوه را داشتند؛ زيرا كه: نگار من كه به مكتب نرفت و خط‍‌ ننوشت به غمزه مسأله‌آموز صد مدرّس شد 🔵آنچه از آنها رسيده است در كلمات سابقين از عرب و غير عرب نبوده در هيچ عبارت. پيش از امير المؤمنين عليه السّلام اين گونه سخن كسى به خاطر ندارد كه بفرمايد: «فمن وصف الله (سبحانه) فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، و من جزّأه فقد جهله». سر رشته به دست علما دادند كه هزار و سيصد سال درس‌خوانده‌ها، حكما و متفكّرين اگر به مقامى برسند كه فرمايش آن حضرت را بفهمند از افتخار - به قول شعراى قديم - كلاه گوشه بر عرش مى‌سايند. 🔵اين قوه غير عقل است؛ زيرا كه فكر و عقل تا اندازه‌اى در همه مردم هست.اين قوه‌ايست قدسى الهى همان‌طور كه چشم مدركات سامعه را درك نمى‌كند، و سامعه مدركات باصره را نمى‌فهمد، عقل هم مدركات اين قوّه را ملتفت نمى‌شود. 🔵و عرفا از اين قوّه تعبير به عشق كرده‌اند. بنابراين شعرا و عرفا يك اسم زشتى را گذاشته‌اند براى يك معنى عالى، مى‌خواهند بگويند: قوّه قدسيه يا الهام ملكوتى، گفته‌اند: عشق؛ كه تا جوان بى‌فكر بشنود گمان كند عشق به زن مردم باعث سعادت است، و هر كه عشق به آنها ندارد انسان نيست؛ و ليكن حقيقت اين است كه هر كسى قوّۀ قدسيه ندارد .... اينها در هلاكت هستند، و با فكر مخالفت با كسانى مى‌كنند كه به الهام خدايى چيز فهميده‌اند، از سعادت دور افتاده‌اند، 🔵پس مى‌خواسته‌اند بگويند: مردم، عقل خود را معارض با الهام ندانيد و متابعت از كسانى كنيد كه داراى قوّۀ قدسيه بوده‌اند و از سرچشمۀ بى‌آلايش توحيد آب خورده‌اند؛ گفتند: متابعت عشق بكنيد: 💢پيمبر عشق و دين عشق و خدا عشق 💢ز تحت الأرض تا فوق السما عشق 🔵حال بايد ببينيم چرا از اين قوّه به عشق تعبير كرده‌اند؟ علّتش اين است كه عشق به معنى چسبندگى و جذب است مثل عشقه كه به زمين و ديوار مى‌چسبد، خداشناسها و عرفا هم چون زياد به معرفت خود مى‌چسبند مى‌گويند: عاشق هستند؛ يعنى چسبيده‌اند. مقام اعلاى محبّت را هم عشق گفته‌اند به اين مناسبت است. 🔵....به هر حال رسم شعرا و عرفاست كه از يك معنى صحيح به لفظى تعبير مى‌كنند كه در ظاهر الفاظ‍‌ خوبى نيستند و نوعى بى‌ادبى است. شراب خوردن و شاهدبازى كردن در مقام خداشناسى و معرفت مثل همان شعر است كه مى‌گفت كه دين در بت‌پرستى است. 🔵و غرض عرفا از اين گونه تعبيرات اين است كه يك عده مردم دور از حقيقت را به حق نزديك كنند؛ چون همه مردم آن قدر همت ندارند كه بروند تحصيل عربيت و علم كلام و حكمت يا تحصيل علم حديث كنند و از مطالب علمى و مباحثه خسته مى‌شوند، 🔵امّا شعر را همه مى‌خوانند و چون منظوم است از آن لذّت مى‌برند مخصوصا اگر قصه‌هاى شيرين در ضمن بگنجانند، و بعضى كلمات كه به نظر مردم خوش مى‌آيد مثل گل و بلبل و عشق و محبوب و ازاين‌گونه الفاظ‍‌ بياورند، و در ضمن مطالب معرفت و خداشناسى را ذكر كنند و خواننده را ملتفت نمايند كه غرض از اينها خداشناسى است مثل مثنوى و حافظ‍‌ و غير اينها. كارى نداريم به اينكه عملشان خوب بوده يا بد ولى غرض صحيحى داشتند و تعبيراتى كرده‌اند. 📚هزار و یک کلمه. جلد‌ چهارم. ص 251 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✴️این ادعیه‌ای که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان اینها راهبر ماست به ، به تعبیر شیخ ما رحمه الله [آیت‌الله شاه‌آبادی] قرآن صاعد است. ظرایفی در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، این ادعیه می‌تواند انسان را بدهد. 📚صحیفه امام، ۹ خرداد ۱۳۶۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجالست با ، مجالست با خود صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم است. 🎙آیت‌الله بهجت (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b