eitaa logo
طلاب حقوقی
207 دنبال‌کننده
73 عکس
10 ویدیو
42 فایل
خادم کانال : @asemane_sabz . اعلام آخرین قوانین روز کشور تدریس صوتی دروس حقوقی حل آزمون های حقوقی و قضایی . 🟢 السلام علیک یا علی ابن محمد الهادی النقی 🟢
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_09.mp3
1.9M
🎙شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه 🆔 @tareagheerfan
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
🌀 شما باید رهبر، رئیس جمهور، وزیر و نماینده و نظریه پرداز سیاسی را در حوزه بسازید البته، یک چیز دیگر هم در این‌جا وجود دارد و آن نقش حوزه - غیر از جنبه‌های فرهنگی - در اداره‌ی جامعه است. ما نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیتهای حوزوی در اداره‌ی جامعه غافل شویم. این، چیز مهمی است. شما باید رهبران آینده‌ی انقلاب و کشور را در حوزه بسازید و بپرورانید و فراهم کنید؛ شخصیت‌هایی که بتوانند رئیس جمهور و وزیر و نماینده و نظریه‌پرداز سیاسی باشند. کما این که شما ملاحظه می‌کنید، بعد از پیروزی انقلاب، منهای شخص شخیص امام بزرگوار - که «لایعادله احد» - سهم و نقش معممان و متخرجان حوزه در اداره‌ی انقلاب و مسؤولیت‌پذیری در مسایل آن - چه در قانون‌گذاریش، چه در قضایش، چه در قوه‌ی مجریه‌اش و چه در زمینه‌های سیاسیش - اگر نگوییم بیشتر است، اقلاً نقشی برابر با غیرحوزوی‌ها داشته‌اند. اینها، متخرجان قبل از انقلابند. به قول آن باغبان قدیمی: کاشتند و خوردیم، کاریم و خورند. حوزه، در این مورد چه کرده و چه خواهد کرد؟ البته، در این زمینه حوزه تلاش‌های خوبی داشته است و نمی‌‌شود آن را منکر شد؛ اما مطمئناً کمتر از آن چیزی است که لازم می‌باشد. ۱۳۶۸/۰۹/۰۷ @Khamenei_Hawzah
💢 طلاب و اقای رییسی !! امروز ۹ رمضان دیدار حجت الاسلام رییسی با دانشجویان و تشکل های دانشجویی بود سوالی که پیش می اید این است چرا رییس دستگاه قضا تمایلی برای تعامل با طلاب ندارد اشکال از قوه قضا هست یا از طلاب ؟ ایا طلاب شانیت اجتماعی و تاثیر گذاری کم تری از دانشجویان دارند چه در سطح محلی و چه در سطوح استانی و کشوری دارند دلسوزی ها و هشدارهای به دستگاه قضا کم نیست اما مطالبه گری طلاب چقدر است ؟؟ گلایه های تلخ ایه الله مکارم بابت اسلامی نبودن مهریه و وضع زندانیانش و گوش نکردن های اقای صادق لاریجانی معلول همین کنج عزلت طلبیدن طلابی است که وظیفه دارند اسلام را محقق کنند . یا شاید هم طلابی که روزگاری انگلستان را با یک فتوا و ژاندارم وحشی منطقه شاهان پهلوی را با اعتراض ساقط کردند تبدیل به انسانهایی غیر مطالبه گری که امر به معروف و نهی از منکر بلد نیستند شده اند ؟؟! والسلام
1_10015586.mp3
9.73M
❤️شرح دعای روز دهم ماه مبارک توسط استاد اخلاق ...آیت الله مجتهدی
هدایت شده از سایت دینی هدانا
هدانا.pdf
363.9K
✅ شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان(نکاتی زیبا در مورد توکل) 🔹آیت الله قرهی 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 www.hadana.ir
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_11.mp3
9.05M
🎙شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه 🆔 @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_12.mp3
9.29M
🎙شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه 🆔 @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
✅گفتار بزرگان درباره ملاقات با امام زمان علیه السلام ۱_از مرحوم علامه طباطبایی پرسیدم:آیا امکان ملاقات حضرت هست یا خیر? فرمود :بلی,به سه شرط تقوای کامل عشق فراوان و مداومت به زیارت آل یس.البته آن نسخه طولانی که مستقلاً چاپ شده است. ۲_از مرحوم آقای معلم دامغانی که از دوستان قدیم حضرت امام بود همان سوال را پرسیدم,فرمود:بلی با سه شرط تقوا,عشق و مداومت به ختم آیه نور(نسخه خاص). ۳_در کتاب صحیفه الهادیه تالیف آیت الله ابراهیم بن ملا محسن فیض کاشانی (نوه ملا صدرا) یک اربعین خاص و دستور خاص برای تشرف محضر مقدس حضرت ذکر نموده است. ۴_آخر کتاب النجم الثاقب چند دستور برای ملاقات حضرت دارد که معتبر و صحیح است. ۵_دستوری از حضرت امام محمد باقر علیه السلام بدین ترتیب رسیده است که هر کس مسبحات ششگانه را(سوره های حدید_حشر_صف_تغابن_جمعه_اعلی)به دستور خاصی که دارد یک سال تمام بخواند حضرت مهدی علیه السلام را ملاقات خواهد کرد ان شاءالله.(تفسیر مجمع البیان ج۵ ص۲۲۹). البته باید بگویم که اگر شرائط سه گانه را محقق ساختند,ولی موفق به ملاقات نشدید ناراحت نباشید. در عوض جایزه دیگری می دهند و هیچ کس را نا امید نمی کنند. 🔴شماری از بزرگان که تشرف داشتند در اینجا از بعضی از علما و بزرگان که تشرفاتی خدمت حضرت داشته اند یاد میکنیم: ۱_علی بن مهزیار اهوازی.(منتهی الآمال) ۲_محمد بن عیسی بحرینی(منتهی الآمال) ۳_آیت الله شیخ احمد مقدس اردبیلی(منتهی الآمال) ۴_حاج علی بغدادی(مفاتیح الجنان) ۵_حاج سید احمد رشتی.(مفاتیح الجنان).البته تشرف ایشان مکاشفه بوده است نه معاینه. ۶_اسماعیل هِرقَلی(منتهی الآمال) ۷_ملا قلی جولا ۸_آیت الله العظمی امام خمینی(به نقل از آیت الله خزعلی). ۹_آیت الله العظمی نجفی مرعشی.(کتاب منتقم حقیقی). ۱۰_آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی(شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام) ۱۱_سید عبدالکریم پاره دوز تهرانی(کتاب آقا شیخ مرتضی زاهد) ۱۲_آیت الله العظمی سید مهدی بحرالعلوم.(کتاب شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام). ۱۳_حاج ابوالحسن ضراب اصفهانی(غیبت نعمانی). ۱۴_آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی ۱۵_سیدبن طاووس حلی(عبقری الحسان). 💠یاران حضرت مهدی علیه السلام در زمان غیبت حتی در دوران غیبت کبری افرادی هستند که ارتباط دائم با حضرت دارند. در کتاب سفینه البحار ذیل کلمه قطب نوشته شده است: قطب,حضرت مهدی علیه السلام است و او یارانی دارد به نام اوتاد که آنها چهار نفرند و این ها بی واسطه با خود حضرت در ارتباط هستند و یاران طبقه دوم چهل نفرند که به وسیله اوتاد با حضرت در ارتباط هستند و جمع دیگری هستند به نام نجباء که با دو واسطه فوق الذکر با حضرت در ارتباط می باشند و آنها ۷۰ نفرند و جمع چهارمی هستند به نام صلحاء که با سه واسطه با حضرت مهدی علیه السلام ارتباط دارند.(سفینه البحار ج۷ ص۳۳۱). این است خلاصه آنچه مرحوم شیخ عباس قمی به نقل از کتاب مصباح شیخ کفعمی در سفینه البحار نقل کرده است ولی چند نکته توضیحی عرض میکنم. ۱_این تعدادی که ذکر شد همیشه ثابت نیست و در زمان های مختلف متفاوت است. ۲_عمرشان طبیعی است. ۳_به هیچ وجه ادعای صریح یا غیر صریح ندارند. اگر کسی ادعا کند مطمئن باشید دروغ گفته است. ۴_کار عمده این افراد امداد مضطرّین در مسائل معنوی و حتی مادی است. ۵-صاحب قدرت های فوق العاده هستند ولی اظهار نمیکنند. ۶_در همه اصناف و بالاخص روحانیون حضور دارند. در جامعه ما زندگی می کنند و حتی زن و بچه هایشان هم نمی دانند. برای نمونه به چند نفر اشاره می کنم. الف:هنگام تشریف فرمایی حضرت مهدی علیه السلام برای اولین بار به مسجد مقدس جمکران در سال ۳۵۹ه ق حدود چهل نفر از همین یاران و ملازمان در خدمت حضرت حضور داشتن. ب:در قصه علی بن مهزیار نخستین بار جوانی از طرف حضرت آمد و علی بن مهزیار را به محضر حضرت راهنمایی کرد. ایشان یکی از ابدال بودند. ج:در قصه اسماعیل هرقلی غیر از حضرت سه نفر ملازم رکاب حضرت بودند. د:در قصه شیخ مفید,واسطه ای بود که توقیع حضرت را به شیخ مفید رسانید. ه:در قصه مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی واسطه ای به نام شیخ محمد کوفی عمل کرد. 🔅ادامه دارد...... @tareagheerfan
بسمه تعالی ✅ خواندن دعای مجیر در امروز فراموش نشود ‌. والسلام . یا هادی
هدایت شده از طریق عرفان
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_14.mp3
8.84M
🎙شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان توسط آیت الله مجتهدی رحمت الله علیه 🆔 @tareagheerfan
امشب خواندن سوره دخان را غنیمت بشمارید .
✅ بزرگان مکتب سامرا سـیدحسن صـدر، سیداسماعیل صدر‌، سیدمحمد‌ کاظم یزدی، سیدمحمد فشارکی اصفهانی، ميرزا اسماعيل شيرازي پسرعموی میرزای شيرازي، محقق خراساني، حاج محمدحسن آل کُبّه حاج‌آقا رضا همدانی.
سلام علیکم .. بعد از یک دوره بیماری و کارهای فرهنگی ماه مبارک برگشتیم ... ان شاء الله در ادامه با توفیق خدا بیشتر مطلب میگذارم یا هادی
✅ نگاهی به رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور ( برابری دیه زن و مرد از محل صندوق تامین خسارات بدنی) = رای ۷۷۷ وحدت رویه شرح ما وقع حقوقی : اصل ماجرا از تفسیر متفاوت قضات از تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی شروع شد : ماده ۵۵۱ : دیه خنثای ملحق به مرد، دیه مرد و دیه خنثای ملحق به زن، دیه زن و دیه خنثای مشکل، نصف دیه مرد به علاوه نصف دیه زن است. : درکلیه که مجنیٌ علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می شود. برخی قضات واژه جنایت در تبصره بالا را مطلق جنایت گرفتند و شامل هر نوع مجازاتی کردند که مفعول جنایت مرد نباشد ‌اما صندوق تامین خسارت بدنی فقط در مورد دیه نفس و مابه‌التفاوت دیه مجنیٌ‌‌علیها تا سقف دیه مرد اقدام می‌نماید اعتراض کرد و دایره وظایف ذاتی خویش را محدود به دو مورد بالا دانست و این در تضاد با نظر قضاتی بود که صندوق را در تمام جنایات علیه زنان مسئول می دانست . در نهایت دیوان عالی کشور با تفسیر جنایت به ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی : - جنایت بر نفس، عضو و منفعت بر سه قسم عمدی، شبه عمدی و خطای محض است. رای بر شمولیت عام جنایت غیر از دو مورد عنوانی صندوق داد : - لذا در کلیة جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابه‌التفاوت دیه مربوط به آنان، باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود . و صندوق تامین بدنی در هر جنایتی که علیه زنان می رود مکلف به پرداخت مابه التفاوت دیه زن و مرد است ‌. بحث شرعی بودن برابری دیه : حقوقدانان حامی برابری دیه زن و مرد به دو آیه شریفه استدلال می کنند : ۱. خداوند متعال در آیه شریفه 92 از سوره مبارکه نساء، به طور صریح در خصوص قتل‌های غیرعمد اعم از شبه عمد و خطای محض، پرداخت دیه را تشریع و واجب کرده است و تفاوتی میان دیه زن و مرد قائل نشده است. ( - با توجه به شان نزول ایه می شود گفت هدف شارع بیان انواع قتل خطا و مجازات آن بوده و بحث مقدار دیه زن و مرد در منابع دیگر تخصیص خورده . به کلام فقهی : در آيه شريفه اشاره‌اى به مقدار ديه نشده است و شرح آن به سنت موكول گرديده ) ۲. همچنین در آیه شریفه 178 از سوره مبارکه بقره، وجوب دیه در قتل عمد بیان شده است و در هر دو آیه تفاوتی میان دیه زن و مرد وجود ندارد. ( - طبق تفسیر شیخ طوسی گویا ترین ایه در تفاوت دیه زن و مرد می تواند باشد چون در شان نزول طایفه ای قصد داشتند در مقابل کشته دادن زنی ، مردی از طایفه مقابل را بکشند که خداوند فرمود زن مقابل زن ) ۳. با دقت در مبانی فقهی مربوط به این موضوع علاوه بر سکوت قرآن کریم در خصوص دیه زن و مرد، دلالت روایات مطروحه در این حوزه نیز با عنایت به تردید در سندیت برخی از ادله، مغایرت آنها با محتوای احکام مندرج در قرآن کریم و اختصاص برخی از روایات به امور خاص و در نتیجه عدم امکان تعمیم به موارد مشابه، لزوم نابرابری دیه زن و مرد را با چالش مواجه می سازد. فقدان اجماع در این حوزه و نیز تغییر در وجوه عقلی و استحسانی تفاوت دیه زن و مرد، نشانه ای از امکان تغییر در حکم عدم برابری دیه زن و مرد می باشد . ( نظر غالب مخالفین و طلاب پاسخ های مفصل را بدهند ) ... نکته مغفول رای ۷۷۷ : خسارت های پرداخت شده توسط صندوق تامین خسارت های بدنی بصورت وام پرداخت میشود و مقصر حادثه موظف است پس از دادن تضامین و وثیقه معتبر کل مبلغ دریافتی را در اقساط بلند مدت تا 20 سال و بانرخ بهره صفر درصد به صندوق بازگرداند . در صورت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر اداره وصول مطالبات صندوق با دادن دادخواست به دادگاه جهت وصول مطالبات اقدام قانونی خواهد کرد . نکته مغفول اینکه : دادن وام برای پرداخت دیه و بازگشت آن به معنای برابری محسوب نمی شود چون وام گیرنده زن مکلف به پرداخت تمامی بدهی خود می باشد و اصل پول دولت نیز به محل اصلی بر می گردد . @talabe_samerayi
طلاب حقوقی
✅ نگاهی به رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور ( برابری دیه زن و مرد از محل صندوق تامین خسارات بدنی)
مواردی که صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نمی‌تواند به مسبب حادثه مراجعه کند در این موارد، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی باید ضرر و زیان وارده را جبران کند و پس از جبران دیگر نمی‌تواند به مسبب حادثه یعنی کسی که سبب ایجاد حادثه شده‌است، مراجعه کند: الف. در مواردی که صندوق موظف است معادل دیه مرد مسلمان را به زیان‌دیده یا قائم‌مقام قانونی او بپردازد، نمی‌تواند برای بازپرداخت مابه‌التفاوت دیه شرعی با دیه مرد مسلمان به مسبب حادثه رجوع کند. ب. در مواردی که زیان‌دیدگان خارج از وسیله نقلیه بیش از سقف تعهدات بیمه‌گر باشد. پ. در صورت تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر ت. در موارد جبران کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه
✅ طلبه و اجتهاد استاد روشن بین : اول این است که اصلا اگر مباحثه بر روی متن عربی نباشد می شود گفت که 90 درصد اجتهاد منتفی است. حتما چه در پایه چهار تا شش و چه در پایه هفت تا ده که به آن سطح عالی می گوییم حتما باید مباحثه شود. متاسفانه چیزی که در این سالهای تدریس دیده ام این است که طلاب و محصلین اصلا به مباحثه اعتنایی نمی کنند و انتظار دارند که با پنج سال فقه خواندن به اجتهاد برسند لذا حتما باید مباحثه بر روی متن عربی انجام شود و به شدت از کتاب هایی که متون علمی را ترجمه می کنند باید پرهیز کنند. اصلا در شأن محقق فقه و اصول نیست که ترجمه لمعه و مکاسب را به دست بگیرد و این مساله واقعا مصیبتی در حوزه علمیه است. @talabe_samerayi
✅ کتب حوزه 💢 استاد روشن بین مساله مهم دیگری که در این جا مطرح است مساله کتب است. بنده کتب را به چهار بخش تقسیم می کنم که برای یک جویای اجتهاد خیلی نیاز هستند. اول کتب متمم، دوم کتب اصطلاحات، سوم کتب تاریخچه و چهارم کتب نموداری است. کتب متمم کتاب هایی است که در کنار هر کتابی بالاخره باید خوانده شود و من قائلم صرف کتاب هایی که در کنار متن های آموزشی خوانده می شوند کافی نیستند. مثلا برای اصول فقه، اصول استنباط لازم است و در کنارش حلقات لازم است و «محاضرات» آقای خویی لازم می باشد یا حداقل خلاصه محاضرات که در هر بحثی مطرح می کنند باید خوانده شود یا در مورد «شرح لمعه» حواشی سلطان، حواشی آقا جمال و اگر بتوانند کتاب «تحریر الوسیله» مرحوم امام  یا کتاب «عروة الوثقی» خوانده شود باید به این کتب در هر بحثی متناسب با همان بحث مراجعه شود و نسبت به آنها احاطه داشته باشند.  
✅ رقاصه های کربلایی اتفاقات ورزشگاه کربلا و رقص رقاصه ها در کربلا نشان می دهد حوزه نجف هنوز در اندرونی حجرات نمناک زیر زمینش مانده است . رو سیاهی به مبلغین این سبک حوزه برای زدن مکتب دینی سیاسی قم . پشتیبان ولایت فقیه هستیم تا دین اجرا شود وگرنه با مرجع سازی و تشیع انگلیسی فردا در ورزشگاه های قم هم مجبوریم با رقاصه ها برقصیم . والسلام
شیخ شهر امروز نظر به دردکشان از سر حقارت کرد ...
حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ ...
مقام اصلی ما گوشه خرابات است خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد
✅ هفتاد مرتبه آیه سخره اگر افکار مزاحم و شیطانی و شهوانی (شهوت پیشگی ) دارید و کلا هر فکری که به زندگی شما آسیب می زند یا استرس و اضطراب دارید یا می خواهید خداوند آرامش روحی در زندگی شما جاری کند یا می خواهید به صفای باطن برسید طبق آنچه از علما منقول از حضرت علی علیه السلام است تا چهل روز هفتاد مرتبه آیه شریفه سخره را بخوانید .
❌ چنین نیست که انسان مسلمان اگر محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده است ❌ 🆔 @fotooh1