eitaa logo
اَلْطَلْعَةُ الرَّشِيدَة
1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.1هزار ویدیو
113 فایل
جهت رضایت حضرت و تعجیل در ظهورش هدیه به مادرش نرجس خاتون هرزمان کانال را باز کردید #صلوات با #و_عجل_فرجهم قرائت بفرمایید
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5908963100429652565.mp3
5.84M
▫️مشکل‌گشاترین ذکر عالم...👌 نجات قوم بنی‌اسرائیل از شکنجه‌های فرعونیان، به برکت ذکر شریف 📚 تفسیر امام عسکری علیه‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلایل صلح امام مجتبی علیه‌السلام. 👇🏻👇🏻👇🏻https://chat.whatsapp.com/Cal7Zn2dD5EBIcVPxdZhq3
‍ ‍ ‍ ‍ ⚠️ آیا صلح امام مجتبی علیه السلام با معاویه به معنای کناره‌گیری ایشان از امامت و یا حتی کناره‌گیری از خلافت و اعطای آن به معاویه است؟! بیست و پنجم ربیع الاول (علیه السلام)، 👈کسانی که چنین باوری دارند به اثبات چهار مطلب احتياج دارند : 1️⃣بايد اثبات كنند كه بيعت امام حسن (علیه السلام) با معاويه ، بيعتي حقيقی بوده است ، نه صوری و ظاهری. 2️⃣حضرت امام حسن ( علیه السلام) برای معاويه از خلافت كناره گيری كرده اند . 3️⃣حضرت امام حسن ( علیه السلام) با اختيار خويش بيعت نموده اند ، و اجباری در كار نبوده است . 4️⃣اگر بيعت امام حسن ( علیه السلام) مشروط بوده است ، بايد اثبات كنند كه معاويه به شرائط عمل كرده است . ✅كه قطعا چنين كاری نمی‌توانند انجام دهند. ⬇️⬇️ اما در مورد صلح امام حسن علیه‌السلام چند نكته را بايد مطرح نمود : 1️⃣نكته اول: در مصادر تاريخی به جای بيعت ، معاهده و صلح ذكر شده است . و معاهده و صلح فرق بسياری با بيعت دارد ؛ به این منابع دقت کنید: 📜 قال يوسف بن مازن الراسبي : فسمعت القاسم بن محيمة يقول: ما وفي معاوية للحسن بن علي بشيء عاهده عليه 👈از قاسم بن محيمه شنيدم كه گفت: معاويه به چيزي از آن چه با حسن بن علي پيمان بسته بود عمل نكرد❌.👉🏻 📚(علل الشرايع ؛ ج: ۱ ، ص: ۲۰۰) 📜 في كلام له (علیه السلام) مع زيد بن وهب الجهني قال (والله لأن آخذ من معاوية عهداً أحقن به دمي وآمن به في أهلي خير من أن يقتلوني... 👈در سخنان حضرت با زيد بن وهب آمده است كه فرمودند : قسم به خدا اگر از معاويه پيمانی بگيرم كه خونم را به وسيله آن حفظ كنم و اهل بيتم را ايمن گردانم بهتر از كشته شدن من است. 📚 (الإحتجاج ؛ ج: ٢ ، ص: ٦٩) 📜( فوالله لان أسالمه... ) في كلام له (علیه السلام) مع زيد بن وهب 👈قسم به خداوند اگر با وی قرار داد صلح ببندم ... 📚(الإحتجاج ؛ ج: ٢ ، ص: ٦٩) 📜فلما استتمت الهدنة علي ذلك سار معاوية حتي نزل بالنخيلة. (وقتي كه قرار داد صلح كامل شد معاويه به راه افتاد تا به نخيله رسيد) 📚 الإرشاد ج٢ ص١٤ و... ☝️👌👈👈و از مطالبي كه نظر شيعه را تاييد مي كند كلام همه تاريخ نويسان است كه در هنگام ذكر وقايع سال ٤١ هجري مي گويند : 👈صلح حسن👉 و نمي گويند 👈بيعت حسن👉 2️⃣نكته دوم: فرق بين حكومت دنيوی بر مردم و امامت الهی واضح است . پس حتی اگر فرض كنيم كه امام حسن علیه‌السلام حكومت دنيوی را به عللی به معاويه واگذار نموده باشند ، اين به معنی كناره گيری ايشان از مقام امامت ( كه مقام هدايت مردم است ) نيست . بلكه اصلا ايشان نمی توانند خود را از اين مقام عزل نموده يا كس ديگری را نصب نمايند . اين مقام ، مقامی الهی است كه آن را به هر كس كه شايسته بداند عطا می‌نمايد . از رواياتي كه صريحا به اين مطلب اشاره دارد ، اين روايت معروف است كه : 💠الحسن والحسين امامان قاما أو قعدا حسن و حسين دو امامند ، چه قيام كنند چه نكنند. (📚 علل الشرايع ؛ ج١ ص٢١١) 3️⃣نكته سوم: اين نكته ايست كه در صورت اثبات ، می‌تواند تحليل ما را از اين قضيه به جهت درستی هدايت كند و آن مجبور بودن حضرت به اين بيعت است . و اگر اين مطلب ثابت شود ديگر نمی‌توان خلافت معاويه را با اين بيعت مشروع دانست ؛ همانطور كه در نكته اول ، اين روايت را ذكر كرديم در اينجا نيز به فراخور حال آن را ذكر می‌كنيم : 👈و همان روايتي را كه حضرت امام حسن علیه‌السلام به زيد بن وهب فرمودند 📚(الإحتجاج ؛ ج: ٢ ، ص: ٦٩) ☝️اين روايت جدا از رواياتی است كه در آنها به اوضاع وخيم لشكر حضرت و خيانتهای فرماندهان وروسای قبايل اشاره شده است ، كه می‌خواستند حضرت را كشته و يا ايشان را به معاويه تسليم كنند 📚(الإحتجاج ؛ ج: ٢ ، ص: ٦٩) 👈👈و همچنين رواياتی كه در آنها آمده است اگر اين صلح صورت نمی‌گرفت ، هيچ شيعه ای را بر روی زمين زنده نمی‌گذاشتند 📚 (علل الشرايع ؛ ج: ۱ ، ص: ۲۰۰) و نيز خود حضرت در سخنان خود اين صلح را به مصالحه رسول خدا صلی الله علیه و آله با كفار تشبيه كرده و آن را برای حفظ اسلام می‌دانند :👇 💠 في كلام يخاطب به أبا سعيد فيقول له: علة مصالحتي لمعاوية علة مصالحة رسول الله (صلی الله علیه وآله) لبني ضمرة وبني أشجع ، ولأهل مكة حين انصرف من الحديبية 💠 علت صلح من با معاويه ، همان علت صلح رسول خدا صلی الله علیه و آله با بني ضمره و بني اشجع و با اهل مكه در هنگام بازگشتش از حديبيه است. 📚(علل الشرايع ؛ ج: ۱ ، ص: ۲۰۰) ادامه دارد... https://eitaa.com/altalaatorrashidah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه👆🏻👆🏻 ... ‍ 4️⃣نكته چهارم: يكی از ظلم هايی كه به تاريخ روا داشته شده است ، اين است كه مفاد صلحنامه امام حسن علیه السلام را با معاويه به طور دقيق ذكر نكرده اند اما با مراجعه به منابع تاريخی می‌توانیم مقداری از آن را بیابیم. همين مقدار هم می‌تواند ماهيت اين قرار داد را به ما نشان دهد : ➖معاويه خود را امير المومنين نخواند. ➖شهادت در پيش وي اقامه نشود ، 👈🏻يعنی وی حاكم شرع نيست.❌ ➖حق پيگرد شيعيان علی را ندارد. ➖بين فرزندان كشته های جمل و صفين يك ميليون درهم تقسيم كند. ➖امير مومنان علی علیه السلام را دشنام ندهد. ✅بنابراين نمیتوان صلح امام حسن با معاويه را كناره گيری ايشان از امامت و يا حتی خلافت و اعطای آن به معاويه دانست. https://chat.whatsapp.com/Cal7Zn2dD5EBIcVPxdZhq3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاید دعای شما به اجابت برسد😓 خواهشاً در نشرش کوتاهی نفرمایید شاید دعای دیگران به اجابت رسید💔 💔 💔 💔 💔 https://chat.whatsapp.com/Cal7Zn2dD5EBIcVPxdZhq3