#حضوری #رایگان
#ویژه_طلاب
✅ مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
🔰 دوره حضوری نقد و بررسی الحاد معاصر
🔸 باتدریس:
جناب دکتر دانشور نیلو
جناب دکتر علی شهبازی
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی
جناب دکتر مرصعی
جناب دکتر نیما نریمانی
جناب دکتر میثم توکلی بینا
🔹 روزهای برگزاری: سهشنبهها و چهارشنبهها (ساعت 16 الی 19) و پنجشنبهها (ساعت 8:30 الی 12)
🗓 مهلت ثبت نام از 21 خرداد 1402 لغایت 29 خرداد 1402
🔸 شروع دوره از 30 خرداد 1402
🏫 قم، خیابان دورشهر، کوچه یک، مرکز آموزشهای کاربردی
🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصلها و اساتید
در سایت مرکز آموزشهای کاربردی
🌐 El.balagh.ir
ارتباط با ادمین 👇
📱 @admin_el
☎️ 02531156361
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
◀️ منبع: مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
🔎 وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَخْرُجونَ مِن دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً: سونامیِ بیدینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی
✨ معرفی منابع
📌 معرفی مقالهی «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» نوشتهی جَک دِیوید اِلِر در اُکتبر ۲۰۲۲ میلادی
🔻 تعداد خداناباوران، بیدینان، یا شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلماننشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. از یک سو، نهادها و مراجع دینی و سیاسیِ این کشورها تمایل دارند که تعداد این دسته از شهروندان خود را اندک و ناچیز جلوه دهند، و از سوی دیگر، منتقدان و خداناباوران میکوشند چنین نگاههایی را گسترده و فراگیر نشان بدهند. متأسفانه به علت مخاطرات دینی و سیاسی و فرهنگی و محدودیتهایِ روشی پیمایشها و نظرسنجیها نیز هیچگاه اطمینانآور نبودهاند. در چنین شرایطی شاید بررسی و تحلیل چندین پیمایش در کشورهای مسلماننشینِ بتواند فرآیندی که در این جوامع شکل گرفته است را اندکی آشکار کند.
🔻 بسیاری از پیمایشها و تخمینهای غیرحکومتی نشاندهندهی تعداد قابلتوجهِ گروندگان به بیدینی و خداناباوری در کشورهاییاند که اکثریت جمعیتشان را مسلمانان تشکیل میدهند، برای نمونه نتیجهی یکی از آنها اینچنین است: ترکیه ۱۷ درصد، اندونزی ۱۵ درصد، ایران ۱۶ درصد، مراکش ۸ درصد، و مصر ۷ درصد. البته، میزانِ گرایش به بیدینی و خداناباوری در گروههای سنیِ پایینتر افزایش مییابد: در تونس ۵۰ درصد و در الجزایر ۲۵ درصدِ جوانان زیر ۳۰ سال به بیدینی یا خداناباوری گرایش دارند.
🔻 نشریهی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشاراتِ بریل آن را منتشر میکند در اُکتبر سال گذشتهی میلادی مقالهای را با عنوان «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» منتشر کرد که در آن جَک دِیوید اِلِر به بررسی پدیدهی بسیار تأثیرگذار اما خاموش و نادیدهگرفتهشدهی «بیدینی و خداناباوری» پرداخته است. مقاله افزون بر اینکه نتایج تعدادی از پیمایشها و نظرسنجیها در کشورهای مسلماننشین را آورده است، بلکه به خودِ معانی و دلالتهای بیدینی و خداناباوری در جوامع مسلمان نیز پرداخته است و مخاطرات زندگی با بیدینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است
🔻 ترجمهای آزاد از چکیدهی مقاله: هم دانشمندان و هم عموم مردم تمایل دارند که تصور کنند اسلام از مدرنشدن و سکولارشدن مصون است و همهی مسلمانان مذهبیهایی متعصباند. با این حال، مراجع مذهبی افزایش تعداد بیایمانان در کشورهایی که اکثریتِ جمعیتِ آنها مسلماناند را «سونامی» خواندهاند. این مقاله، در یک فراتحلیل، به بررسی پژوهشها و پیمایشهای موجود دربارهی بیدینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی میپردازد. مقاله پس از بررسی اطلاعات آماری بیدینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی، از جمله در مصر و ایران و عربستان، معانی و دلالتهای «بیدینی» را در زبان کشورهای اسلامی بررسی میکند و نشان میدهد که معنای این واژهها الزاماً معادل معنایشان در زبان انگلیسی نیست، بلکه در رابطه با مفاهیم محلیِ «دین» و «دینداری» ساخته شدهاند. این مقاله سپس دربارهی خطرات اجتماعی و حقوقی که افراد بیایمان و خداناباور را در جوامع دینی تهدید میکنند بحث میکند؛ و در نهایت به بررسی زندگی و فعالیتهای بیدینان و خداناباوران به صورت فردی، گروهی، و مجازی می پردازد. مقاله با تأملاتی دربارهی مدرنسازی و سکولارسازی پایان مییابد و به نیروهایی اشاره میکند که بیایمانی را در زمینههای اکثریت مسلمان ممکن و رایج کردهاند و منجر به ظهور سکولاریسمها و خداناباوریهای خاص و گوناگون شدهاند.
📗 برای ارجاع به مقاله میتوانید از عبارت زیر استفاده کنید:
Eller, Jack David. "A Quiet Tsunami: Nonreligion and Atheism in the Muslim World" in Secular Studies (4) 2022, 117-139.
📖 برای دسترسی به مقاله بنگرید به اینجا در آشیانهی عنقاء.
#بیدینی #الحاد #خداناباوری #اسلامپژوهی
#Secularism #Modernism #Nonreligion #Atheism #Islamic_Studies
◀️ منبع: اعضای محترم کانال
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
📜 گزارش مدرسه تخصصی بهاره
🎙 فایل های صوتی نشست ها بهمراه فایل پاورپوینت اساتید محترم دوره، خدمت علاقمندان ارائه می شود.
◀️ منبع خبر: کانال مدرسه علم و دین
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
اصول و مبانی نظریه تکامل.docx
حجم:
40.8K
📋 #جزوه | خلاصه محتوای مدرسه تخصّصی بهاره؛ «از علم تا خدا: چالشهای زیستشناسی الحاد جدید»
موضوع: زیست شناسی فرگشتی: تبیین فرضیه تکامل؛ اصول و مبانی
👤دکتر میرشمسی
◀️ منبع خبر: کانال علم و دین؛ نقد الحاد جدید
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
جلسه اول: دکتر میرشمسی
◀️ منبع خبر: کانال علم و دین
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
جلسه2مدرسه بهاره.بخش1.دکترمیرشمسی تبیین اصول و مبانی نظریه تکامل؛تطور انواع.mp3
زمان:
حجم:
19.84M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیست، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۲، بخش اوّل
👤دکتر میرشمسی
تبیین اصول و مبانی نظریه تکامل؛ تطوّر انواع
◀️ منبع خبر: کانال علم و دین
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
جلسه2مدرسه بهاره.بخش2.دکترمیرشمسی تبیین اصول و مبانی نظریه تکامل و پرسش و پاسخ.mp3
زمان:
حجم:
16.51M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیست، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۲، بخش دوّم
👤دکتر میرشمسی
تبیین اصول و مبانی نظریه تکامل
➕پرسش و پاسخ
◀️ منبع خبر: کانال علم و دین
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
@altawhid
◀️ برگزاری دوره تخصصی #رجال
#جلسه (۱)
با حضور
#حجت_الاسلام_والمسلمین #استاد توسلی
📆 شنبه ۲۰ خردادماه ساعت ۱۰تا ۱۲
#گروه_علمی_کلام_جدید( #نقد_خداناباوری)
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
🆔 @altawhid
👆👆👆👆👆
◀️ برگزاری کلاس آموزشی #شوارق_الالهام
#جلسه (۷۵)
با حضور
#حجت_الاسلام_والمسلمین #فیاض_صابری
📆 دوشنبه ۲۲ خردادماه ساعت 7 تا 8:30
#گروه_علمی_کلام_جدید( #نقد_خداناباوری)
#موسسه_دین_پژوهی_التوحید
🆔 @altawhid