ضربت علی بن ابی طالب(علیه السلام)
📅 در هفدهم شوّال سال پنجم هجری، جنگ خندق واقع شد. تعداد مسلمانان ۳ هزار و مشرکان ۱۰ هزار نفر بودند.
😡 عَمروبنِ عَبدُوَد که از قهرمانان مشهور عرب بود و هزار نفر سواره، توان مقابله با او را نداشتند، به میدان آمد، نعره کشید و طلب مبارز کرد. 😡
🙄 همه لشکر اسلام ساکت و بدون حرکت بودند که أمیرالمؤمنین علیه السّلام به پا خاستند؛ در آن حال پیامبر اکرم (صَلّىالله عَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلّم) فرمودند:
🌹بَرَزَ الاْیمَانَ كُلُّهُ اِلى الشِرْكِ كُلِّهِ🌹
🌷تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته است.🌷
👌 زیرا در سایه شكست بزرگترین قهرمان كفر، عموم مسلمانان عزیز مىشدند و ملّت شرک، خوار و ذلیل گردید.
👈 حضرت علی عَلیهِ السَّلام خطاب به عمرو بن عبدود فرمودند: «در زمان جاهلیّت می گفتی هرکس سه حاجت از من بخواهد، حتماً یکی را برآورده میکنم؛ حاجت اول این است که مسلمان شوی! دوم اینکه: برگردی و با مسلمانان جنگ نکنی! و سوم اینکه تو هم مثل من از اسب پیاده شوی تا با هم بجنگیم...»
😡 عمرو بن عبدود گفت: دو حاجت اول را نمی پذیرم، امّا حاجت سوم را قبول می کنم؛ پیاده شد، ولی به جهت ترس و وحشتی که از قدرت و شهامت أمیرالمؤمنین (علیهالسّلام) بر او غالب گشت، لذا گفت: من دوست ندارم با شخص کریمی مثل تو بجنگم و حال آنکه پدر تو أبوطالب با من رفیق بود! 🙄😊
✅ حضرت أمیر (علیه السّلام) فرمودند: ولی من تمایل دارم با تو بجنگم...
✊ سپس هر دو به هم پیچیدند، غباری بلند شد و پس از مدتی دیدند أمیرالمؤمنین علیهالسّلام بر سینه عمرو نشسته و او را به درک واصل نموده است؛ در این لحظه صدای مسلمانان به تکبیر بلند شد و پیامبر اکرم (صلّیالله عَلیهِ وآله وسلّم) فرمودند:
🌹ضَربَةُ عَلیٍّ یَومُ الخَندَقِ أفضَلُ مِن عِبادَةِ الثَّقَلِینَ🌹
🌷یک ضربه علی علیه السَّلام در روز خندق بهتر از عبادت إنس و جنّ می باشد.🌷
✍ جلال الدّین سيوطى و ديگر مفسّران اهل سنت از ابن ابى حاتم و ابن مردويه و ابن عساكر از عبد الله بن مسعود ، و از مفسرين شيعه نيز مرحوم طبرسى از عبد الله بن مسعود روايت كردهاند كه آيه:
🌹وَ كَفَى اللّهُ المُؤمِنينَ القِتالَ🌹
🌷و خداوند جنگ را از مؤمنان كفايت كرد.🌷 (سوره أحزاب، آیه ۲۵)
👌در همین واقعه نازل شده است؛ یعنی خداوند بواسطه علیِّ بْنِ أبیطالِب عَليهِ السَّلام تکلیف جنگ را از مؤمنین برداشت.
📚 بحارالانوار، ج۲۰، ص۲۱۶/ مستدرك حاكم، ج۳، ص۳۲/ ينابيع الموده، ج۱ ص۴۱۲/ مجمع البيان،ج۴، ص۵۳۳/ احقاق الحق، ج۲، ص۴۶۳ و ج ۶، ص ۳۴۱/ سیره حلبیه، ج۲، ص۳۴۱/ الارشاد شيخ مفيد ص۵۵/ مجمع البيان، ج۴، ص۵۳۳/ مستدرك الصحيحين، ج۳، ص۳۳ و بیش از ۲۰ منبع معتبر عامّه و خاصّه بصورت متواتر
🎁 https://eitaa.com/joinchat/2584739876C128c22f59e
در روایت امده خدا دعای چند دسته را مستجاب نمی کنه یکی کسی که تو خانه نشستته و میگه خدایا روزی بده! خدا میگه تا از، خانه خارج نشوی و دنبال کار نروی روزی نمیدهم
علی بن ابی حمزه بطائنی وکیل امام کاظم (ع)بود.وقتی امام به شهادت رسید برای اینکه پولهای خمس که نزدش بود را به امام رضا علیه السلام تحویل ندهد به دروغ اعلام کرد امام هفتم همان امام زمان است و دیگر امام دیگری نخواهد امد!وچون بر امام هفتم توقف کردند به واقفیه معروف شدند!پول پرستی باعث شد همچو خیانتی بکند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صدها کشیش مسیحی دسته جمعی در یک کلیسا مسلمان شدند و شهادتین را به عربی و انگلیسی قرائت کردند.
📚چرا «ثقه الاسلام»؟📚
❇️ حسين لطيفی، عضو هیات علمی بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، بهمناسبت سالروز بزرگداشت شیخ کلینی، اظهار کرد:
1️⃣ شیخ کلینی در عصر امام حسن عسکری(ع) و به احتمال در سال ۲۵۵ قمرى دیده به جهان گشود و در پایان غیبت صغری یعنی سال ۳۲۹ قمری دیده از دنیا بربست و در محله باب الکوفه بغداد به خاک سپرده شد.
2️⃣ عموم طبقات و صاحبان تراجم او را به راستی گفتار و درستی کردار و احاطه کامل بر احادیث و اخبار میستودند بهطوری که نوشتهاند شیعه و سنی در اخذ فتوی به او مراجعه میکردند و در این خصوص مورد وثوق و اعتماد هر دو فرقه بود. به همین دلیل ملقب به «ثقهالاسلام» شد، او نخستین دانشمند جهان اسلام است که به این لقب معروف شده است.
3️⃣ عظمت و بزرگى شیخ کلینی در میان فرق و مذاهب اسلامی بهقدرى است که ابن اثیر روایتى از پیامبر نقل مىکند که فرمود: «خداوند در آغاز هر قرن شخصى را برمىانگیزد که دین او را زنده و نامدار نگهدارد.» آنگاه مىگوید: احیاکننده مذهب شیعه در آغاز قرن اول هجرى امام باقر(ع)، در ابتداى قرن دوم امام رضا(ع) و در ابتداى قرن سوم ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینى رازى بوده است.
4️⃣هرچند كلينی با مشهورترین و پرآوازه ترين اثر، يعنی «كافي» شناخته میشود اما آثار ديگر او كه هر كدام جايگاه ويژهای دارند که «التوحيد»؛ «کتاب الرجال»؛ «کتاب الرد علی القرامطة»؛ «کتاب رسائل الائمّة»؛ «کتاب تعبیر الرؤیاء»؛ «ما قيل من الائمه من الشعر» از جمله آثار ایشان هستند.
5️⃣اما ماندگارترين آثار كلينی كتاب الکافی است. کافی نخستین کتاب از کتب چهارگانه و معتبر حدیث و منبع فقه شیعه است. کلینی این کتاب را که در خلال دوره سفرا (موسوم به غیبت صغرا) به مدت بیست سال در سه بخش مهم «اصول»، با نگاه به اصول دين؛ و «فروع» با عنايت به فروع و احکام دين و «روضه» با موضوعات متنوع، شكل گرفته است. اين مجموعه از ۳۵ كتاب و ۲۲۷۳ باب و تعداد روايات آن را حدود ۱۶۱۹۹ و بدون تكرار ۱۵۴۱۳حدیث میشمارند. ایکنا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ پیرمرد استرالیایی که برای شکایت از صدای بلند نماز عید فطر به مسجد رفته بود، مسلمان شد!
🔹 واعظ مسجدی در استرالیا با انتشار ویدیویی از اسلام آوردن یک شهروند استرالیایی، بیان میدارد که پس از بحث یک ساعته با این فرد، وی نهایتا مسلمان شده است.
🆔 @pasdarenghelab🔜 پاسدار انقلاب
🆔 @pasdarenghelab🔜 پاسدار انقلاب
احکام جماعت
مسأله 1440 ـ موقعی که مأموم نیت میکند، باید امام را معین نماید، ولی دانستن اسم او لازم نیست، و اگر نیت کند اقتدا میکنم به امام جماعت حاضر نمازش صحیح است.
مسأله 1441 ـ مأموم باید غیر از حمد و سوره چیزهای نماز را خودش بخواند، ولی اگر رکعت اوّل یا دوّم مأموم، رکعت سوّم یا چهارم امام باشد، باید حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1442 ـ اگر مأموم در رکعت اوّل و دوّم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود، اگرچه کلمات را تشخیص ندهد، باید حمد و سوره را نخواند، و اگر صدای امام را نشنود مستحب است حمد و سوره را بخواند ولی باید آهسته بخواند، و چنانچه سهواً بلند بخواند اشکال ندارد.
مسأله 1443 ـ اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، میتواند آن مقداری را که نمیشنود بخواند.
مسأله 1444 ـ اگر مأموم سهواً حمد و سوره را بخواند، یا خیال کند صدایی را که میشنود صدای امام نیست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده، نمازش صحیح است.
مسأله 1445 ـ اگر شک کند که صدای امام را میشنود یا نه، یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای شخص دیگر، میتواند حمد و سوره را بخواند.
مسأله 1446 ـ مأموم در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر ـ بنا بر احتیاط ـ نباید حمد و سوره را بخواند، و مستحب است بهجای آن ذکر بگوید.
مسأله 1447 ـ مأموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید، بلکه احتیاط مستحب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
مسأله 1448 ـ اگر مأموم سهواً پیش از امام سلام دهد، نمازش صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام دهد، بلکه اگر عمداً هم پیش از امام سلام دهد، اشکال ندارد.
هدایت شده از تخریب چی
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دفاع قاطع حضرت رضا (ع ) از حق ، در برابر طاغوت زمانش
هنگامى كه حضرت رضا (ع ) در خراسان ، بود ماءمون (خليفه وقت ) روزهاى دوشنبه و پنجشنبه را روزهاى ملاقات مردم با او قرار داده بود، محمد بن سنان (ره ) مى گويد: در يكى از اين دو روز ملاقاتى ، حضرت رضا (ع ) حضور داشت ، و ماءمون در جانب راست حضرت رضا (ع ) نشسته بود، به ماءمون خبر رسيد كه يكى از پارسايان عابد، دزدى كرده است ، ماءمون دستور داد او را نزد او بياورند، ماءمورين رفتند و او را نزد ماءمون آوردند، ماءمون به چهره او نگاه كرد، ديد بر اثر عبادت و سجده هاى زياد، پيشانيش پينه بسته است به او گفت :
(خجالت نمى كشى ، تو با اين سيماى مذهبى ، دزدى ميكنى ؟)
عابد: من از روى اضطرار و ناچارى دست به دزدى زدم ، زير مرا از حقى كه در خمس و بيت المال دارم باز مى دارى ، و بر اثر تهيدستى ناچار به دزدى مى شدم .
ماءمون : تو چه حقى در خمس و بيت المال دارى ؟
عابد: خداوند مصرف خمس را در شش مورد، تقسيم و فرموده است :
و اعلموا انما غنمتم من شى ء فان لله خمسه و للرسول ولذى القربى واليتامى والمساكين و ابن السبيل ان كنتم آمنتم بالله وما انزلنا على عبدنا يوم الفرقان يوم التقى الجمعان ... (انفال - 41).
(بدانيد هر گونه غنيمتى كه به شما رسد، خمس آن براى خدا و پيامبر(ص ) و براى خويشان پيامبر(ص ) و يتيمان و مسكينان و درماندگان در سفر است اگر شما به خدا وآنچه بر بنده خود، در روز جدايى حق از باطل ، و روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى ايمان - يعنى روز جنگ بدر) نازل كرده ايم ايمان آورده ايد).
(و همچنين اين مطلب در مورد بيت المال در آيه 7 سوره حشر آمده است ).
بنابراين چرا حق مرا به من نمى دهى ، با اينكه من درمانده در سفر هستم ، و بر اثر تهيدستى نمى توانم به وطن بازگردم ، وانگهى من از آگاهان به آيات قرآن هستم .
ماءمون : براى اجراى حد الهى و حكم اسلام كه درباره دزد، مقرر شده آماده باش ، ما نمى توانيم به خاطر اين ياوه سرائى تو، حدود الهى را تعطيل كنيم .
عابدگفت نخست از خودت شروع كن ، و خود را با اجراى حد الهى پاكساز و بعد به ديگرى بپرداز.
ماءمون در اينجا به حضرت رضا (ع ) رو كرد و عرض نمود: اين شخص چه مى گويد؟(نظر شما چيست ؟)
امام رضا (ع ) فرمود: او مى گويد: تو دزدى كردى ، من هم دزدى كردم .
ماءمون ، بسيار خشمگين شد، سپس به عابد رو كرد و گفت : (سوگند به خدا به جرم دزدى ، دستت را قطع مى كنم ) .
عابد: آيا دست مرا قطع مى كنى ، با اينكه برده وغلام من هستى ؟!
ماءمون : واى بر تو، از كجا من غلام تو شده ام ؟!
عابد: مادر تو را (پدرت هارون ) از بيت المال مسلمانان خريده است بنابراين ، مادر تو جزء اموال همه مسلمانان مغرب و مشرق است و تو كه از او به وجود آمده اى برده و غلام همه مسلمانان هستى ، تا وقتى كه آنها تو را آزاد كنند، ولى من از سهمى كه دارم تو را آزاد نخواهم كرد، وانگهى تو خمس مردم را چپاول كردى و حق آل رسول (ص ) را به آنها ندادى و حق من وامثال مرا ندادى ، و از سوى ديگر چيز ناپاك ، پاك كننده ناپاك ديگر نيست ، بلكه ناپاك را چيز پاك ، پاك مى كند، و كسى كه بر گردن او حد است ، حد ديگران را جارى نمى سازد تا نخست حد خود را جارى كند، و بعد به ديگران برسد، آيا سخن خدا را نشنيده اى كه مى فرمايد:
اتاءمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم وانتم تتلون الكتاب افلا تعقلون
(آيا مردم را به نيكى دعوت مى كنيد، ولى خودتان را فراموش مى نمائيد، با اينكه شما خودتان كتاب (آسمانى ) را مى خوانيد، آيا هيچ فكر نمى كنيد؟!) (بقره - 44).
ماءمون در برابر گفتار شيواى عابد، درمانده شده بود، متوجه حضرت رضا (ع ) شد و عرض كرد: (نظر شما درباره اين شخص چيست ؟)
حضرت رضا (ع ) فرمود: خداوند به محمد(ص ) فرمود:
قل فلله الحجة البالغة : (براى خدا دليل رسا و قاطع هست ) (انعام - 146) به طورى كه بهانه اى براى هيچ كس باقى نمى ماند، و اين حجتها همان است كه نادان با وجود نادانى به آن پى مى برد، چنانكه شخص نادان با علم خود به آن آگاه مى گردد، و دنيا و آخرت بر اساس حجت ودليل ، پابرجا است ، و اين مرد( عابد) هم براى خود حجت و دليل آورد.
در اين هنگام ماءمون دستور آزادى عابد را صادر كرد، و از مردم روى گردانيد با حضرت رضا (ع ) به تنهايى به صحبت پرداخت (و تمام كینه و فكر و ذكر خود را در مورد قتل حضرت رضا (ع ) به كار برد) تا اينكه آن حضرت را مسموم كرده و به شهادت رسانيد(عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 237 و 238).
روزي از «رضا» پرسيدم: تا به حال چند بار مجروح شده اي؟ تبسمي كرد و گفت: يازده بار! و اگر خدا بخواهد به نيت دوازده امام، در مرتبه ي دوازدهم شهيد مي شوم.»
او همان طور كه وعده داده بود، مدتي بعد در منطقه ي «شرهاني» به وسيله ي تركش خمپاره راه جاودانگي را در پيش گرفت.
راوي : همسر سردار شهيد «رضا چراغي» _ فرمانده ي لشگر محمد رسول الله (ص
بی قرار توام و دردل تنگم گله نیست
بخدا غیبت تو علت این فاصله نیست...
منم و چشم گنه کار و غم و اشک مدام
نیستم لایق دیدار و جزاین مسئله نیست
🍃🌻السلامعلیڪیابقیةالله🌻🍃
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan