eitaa logo
کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
342 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
123 ویدیو
471 فایل
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام خیابان کوی نصر نبش فاضل شرقی تلفن۸۸۲۶۱۳۸۵ سایت www.znac.ir کانال آموزش @alzahranasr_amoozesh کانال پژوهش @alzahranasr_pajohesh کانال دانش آموختگان @alzahranasr_da کانال فرهنگی @alzahranasr_farhangi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخشی از کتاب هفت شهر عشق 📌مردم شام از خواب غفلت بیدار شده اند. آنها وقتی به یکدیگر می رسند یزید را لعنت می کنند.آنها فهمیده اند که یزید دین ندارد و بنی امیه یک عمر آنها را فریب داده اند .اینک آنها می دانند که چرا امام حسین علیه السلام با یزید بیعت نکرد. اگر او نیز در مقابل یزید سکوت می کرد, دیگر اثری از اسلام باقی نمی ماند. 📌 به یزید خبر می رسد که شام در آستانه انفجاری بزرگ است .مردم دسته دسته کنار خرابه شام می روند و از امام سجاد علیه السلام و دیگر اسیران عذرخواهی می کنند.ماموران حفاظتی خرابه نمی توانند هجوم مردم را کنترل کنند. یزید تصمیم می گیرد .اسیران را از مردم دور کند . او به بهانه نامناسب بودن فضای خرابه آنها را به قصر می برد. مردم شام می بینند که اسیران را به سوی قصر می برند تا آنها را در بهترین اتاق های قصر منزل دهند. این حیله ای است تا کسی دیگر نتواند با اسیران تماس داشته باشد. 📌ناگهان صدای شیون وناله از داخل قصر بلند می شود ؟ حالا دیگر چه خبر است؟ این صدای هنده زن یزید است او وقتی به صورت های سوخته در آفتاب و لباس های پاره حضرت زینب علیها السلام و دختران رسول خدا نگاه می کند فریاد و ناله اش بلند می شود نگاه کن! خود یزید به همسرش هنده می گوید که برای امام حسین علیه السلام گریه کند و ناله سر بدهد ! آیا شما از  تصمیم دوم یزید باخبرید؟ او می خواهد کاری کند که مردم باورشان شود که این ابن زیاد بوده که حسین را کشته و او هرگز به این کار راضی نبوده است. هنوز نامه یزید در دست ابن زیاد است که به او فرمان قتل امام حسین علیه السلام را داده , اما اهل شام از آن بی خبرند و یزید می تواند واقعیت را تحریف کند ... 📌یزید همواره در میان مردم این سخن را می گوید : « خدا ابن زیاد را لعنت کند! من به بیعت مردم عراق بدون کشتن حسین راضی بودم خدا حسین را رحمت کند , این ابن زیاد بود که او را کشت . اگر حسین نزد من می آمد او را به قصر خود می بردم و به او در حکومت خود مقامی بزرگ می دادم.» 📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_lib 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مخزن البکاء فی مصیبة سید الشهداء علیه السلام - ملا محمد صالح برغانی قزوينی.pdf
36.1M
📕 مخزن البکاء ✍ نویسنده:ملا محمد صالح برغانی قزوینی 🔸 فایلpdf 📖۱۰۳۵ صفحه 🔰 معرفی کتاب: این مقتل از مقاتل معروف دوره‌های گذشته بوده که مورد استفاده خادمین و ذاکرین حضرت ابا عبد الله علیه السلام قرار داشت و می‌تواند مدرک بسیاری از مقاتل متاخر باشد. مقتلی نسبتا جامع پرمطلب و دارای نکات ظریف. از امتیازات این اثر ذکر عاقبت قاتلان کربلاست. کتاب شرح و بررسی ابعاد مختلف مصائب و فضائل امام حسین علیه السلام و زوایای واقعه عاشورا با رویکردی قرآنی، روایی و تاریخی است. در ابتدای این اثر به بیان برخی از آیات قرآنی نازل شده در شأن و منزلت امام حسین و واقعه کربلا پرداخته شده و تفسیری اجمالی از این قبیل از آیات ارایه شده است. آن گاه حکایاتی از انبیای گذشته و ارتباط آنان با امام حسین و واقعه عاشورا نقل شده و عبور کردن آنان از سرزمین کربلا و مبتلا شدن آن‌ها به مصیبتی در این سرزمین به جهت همدردی با امام حسین، توصیف شده است. در ادامه به صورت مفصل ماجرای خروج امام حسین از مدینه به سمت کربلا و وقایع مختلف این سفر تا زمان شهادت ایشان و اصحاب وی از لحاظ تاریخی گزارش شده و توصیفی از جنگ و درگیری در روز عاشورا و شهادت ایشان در این روز ارایه شده است. در بخش دیگری از کتاب حاضر به حوادث بعد از عاشورا مانند اسارت خاندان امام حسین و کوچ اجباری آنان به کوفه و شام و مصائب و ستم‌های وارد شده بر آنان تا هنگام رسیدن به مدینه، مورد شرح و بررسی تاریخی قرار گرفته ابعادی از کرامات و معجزات امام حسین علیه السلام نیز نقل شده است. https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰بخشی از کتاب مخزن البکاء ➖پس اهل شام گویا از خواب غفلت بیدار شدند و متنبه گردیدند، بازار و دکاکین را بستند و با یکدیگر می‌گفتند: این سر مبارک، سر فرزند دختر پیغمبر ما است که ما نمی‌دانستیم و به ما میگفتند که« این سر خارجی است که خروج نموده بود در زمین عراق» ➖چون این خبر به یزید پلید رسید، آن ملعون امر نمود تا اجزاء بسیاری از قرآن ترتیب دادند و در مساجد متفرق نمودند. چون مردم از نماز فارغ میشدند، آن اجزا را در پیش روی ایشان میگذاشتند تا مردم مشغول خواندن قرآن شوند و حضرت امام حسین علیه السلام را مذکور ننمایند. و از برای مردم سخنی نبود مگر یاد نمودن مصائب آن حضرت... ➖چون این خبر به آن پلید رسید... آن ملعون در میان مردم ندا درداد که حاضر شوند در مسجد جامع... چون مسجد مملو گردید از جمعیت ناس آن ملعون خناس برخاست و خطبه ای ادا نمود، بعد گفت: ای اهل شام شما میگویید که من به قتل آوردم حسین بن علی بن ابی طالب را، به خدا سوگند که من او را نکشتم و نه امر نمودم به قتل او و آن جناب را به قتل آورد عامل من، عبیدالله بن زیاد. ➖و بعد گفت به خدا سوگند که البته به قتل خواهم آورد، آن کسی را که حسین را به قتل آورد.... ➕در آن حال قیس بن ربیع گفت: من میگویم که که کشت حضرت امام حسین را، مرا از قتل امان میدهی؟ ➖یزید گفت: تو را امان دادم. ➕قیس گفت:به خدا سوگند که به قتل نیاورد آن حضرت را مگر کسی که علم ها را برانگیخت و اموال را در میان مردم تقسیم نمود و عطایا و بخشش ها به ایشان نمود و فرستاد لشگری بعد از لشگری. ➖یزید چون این سخن را شنید گفت: یاویلک! آن شخص کیست؟ ➕قیس گفت به خدا سوگند نکشت آن حضرت را مگر تو ای یزید 📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_lib 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shafaalsodor-softgozar.com.pdf
15.9M
📕شفاءالصدور فی شرح زیارت العاشورا ✍ نویسنده: علامه میرزا ابوالفضل تهرانی کلانتری ✍ محقق: محمدباقر ملکیان 🔸 فایل pdf 📖۶۰۳صفحه 🔰 معرفی کتاب: 📌این کتاب شرحی فارسی بر زیارت عاشورا اثر میرزا ابوالفضل تهرانی (متوفای ۱۳۱۷ق) است. مؤلف در این کتاب در دو باب به شرح‌حال راویان زیارت عاشورا و شرح و تفسیر زیارت عاشورا و اشکال مختلف قرائت و انجام آن و نقد و بررسی آنها پرداخته است. 📌مولف خود در مقدمه مختصر کتاب کتاب را مشتمل بر دو باب و یک خاتمه دانسته است: ♦️باب اول: در شرح سند و متن روایت زیارت عاشوراء. وی باب اول را مشتمل بر دو مقصد ساخته و هر مقصد را مترتب بر دو فصل: 🔺مقصد اول: ➖فصل اول: شرح‌حال راویان زیارت عاشورا و بیان اعتبار آن ➖فصل دوم: وی در این فصل نظر علامه مجلسی را درباره دعای علقمه نقل کرده و آن را نقد می‌کند. 🔺مقصد دوم: شرح و تفسیر زیارت عاشورا و اشکال مختلف قرائت و انجام آن و نقد و بررسی آنها. در پایان باب مباحثی شامل نقل زیارت عاشورا از منابع دیگر و مواقع خواندن آن و حکایاتی چند در فائده قرائت زیارت عاشورا مطرح شده است. ♦️باب دوم: در شرح و ترجمه الفاظ زیارت عاشورا و آوردن مباحث متناسب با بحث در ترجمه و تفسیر فرازهای مختلف زیارت. ♦️خاتمه: در ترجمه و بیان مشکلات دعای صفوان معروف به دعای علقمه. https://eitaa.com/alzahranasr_lib
📕ادامه معرفی کتاب شفاءالصدور فی شرح زیارت عاشورا 📌این کتاب که از مفصل‌ترین کتاب‌ها در شرح زیارت عاشورا است؛ در سال 1309 هجرى، به زبان فارسی نوشته شده و به دلیل احاطه علمى مؤلف بر فقه و اصول وحدیث و علم هیئت و ادبیات عرب و ... نکات گوناگونى و فوائد مهمى از هر علم در این کتاب آمده است. براى عظمت کتاب همین بس که همانند میرزای شیرازی در تقریظى که براى آن نوشته می‌فرماید: « کتاب شریف «شفاء الصدور» الحق کتابی است در نهایت خوبی و تمامیت و متانت و جامع بین مراتب تحقیق و تتبع، و محیط به ذکر فضایل و معارف برای اصناف و طبقات...» 📌در این کتاب، چند بحث تحقیقی و بسیار با دقت و جامع آمده که به این تفصیل و استدلال متقن، مطمئناً در هیچ کتابی نخواهید خواند. و این ـ بحمد الله تعالی ـ از مختصات این کتاب است که باید غنیمت شمرد، مانند:‏ ‏‏1. بحث در این‌ که اولاد امام علی و زهرای اطهر، و نو‌ه‌ها و نتیجه‌های ایشان، چه پسری و چه دختری ـ و هرچه پایین‌تر بروند ـ آیا فرزندان حضرت رسول(ص) هستند؟! یا نه؟! و گفته‌ایم: البته فرزندان آن حضرت می‌باشند. ‏ ‏‏2. چرا نوه‌ها و نتیجه‌های دختری حضرت علی و زهرا(ع) نباید خمس بگیرند، با این‌که فرزندان پیغمبر ـ و اولاد حضرت هاشم ـ علیهم‌السلامند.‏ ‏‏3. بحث در موضوع تربت امام حسین(ع) و این‌که خوردن تقریباً به مقدار یک نخود از خاک قبر، از کجا تا کجا است؟! و این حکم ـ یعنی خوردن خاک، مختصّ و انحصاری خاک قبر مطهر اباعبدالله(ع) است.‏ ‏‏4. حکم روزه‌ی عاشورا، که گفته‌ایم: استحبابی ندارد، بلکه ـ بر حسب موارد، و نیت ـ یا مکروه است یا حرام و یا کفر. ‏ ‏‏5. بحث در این ‌که ناصبی، کیست؟! و نواصب، کدامند که محکوم به کفر و نجس‌اند.‏ ‏‏6. این‌که معاویه و کسانی نظیر او ـ در نفاق و فساد و افساد ـ جزء اصحاب رسول الله(ص) نیستند. ‏ ‏‏7. حکم لباس سیاه که گفته‌ایم: برای عزای حضرت سیدالشهدا و سایر معصومین معظم(ع) مستحب است، نه مکروه.‏ ‏‏8. شهدای عزیر طَفّ، چند نفرند؟! ‏ ‏‏9. چرا در این زیارت می‌گوییم: اللهمّ العن بنی امیّه قاطبه، با این‌که می‌دانیم در بنی ‏امیه نیز افراد شایسته ـ اگرچه بسیار کم ـ حتی از اصحاب ائمه علیهم السلام و شیعیان بااخلاص بوده و هستند؟! ‏ ‏‏10. ملاحظه و مقایسه‌ی دو فتوا از دو عالم بزرگ اهل تسنن ـ عبدالقادر جیلانی، و ابن حجر ـ که هر دو تن، جدّاً و بی‌تردید، دشمن شیعیانند. و فتوا و سخن هر یک ـ در مورد عزاداری، و مسائل مربوط به عاشورا ـ کاملاً در تضاد و مخالف و رودرروی هم‌اند. البته، یکی ـ یعنی فتوا و سخنان عبدالقادر جیلانی ـ بر خلاف رأی و عمل شیعیان است و دیگری ـ یعنی فتوا و نظر ابن حجر ـ صد درصد به نفع ما. و ما با استدلال قطعی‌ گفته‌ایم که این‌جا، سخن «ابن حجر»، و نه عبدالقادر، صحیح و پذیرفته می‌باشد.‏ ‏‎ https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰 بخشی از کتاب شفاءالصدور اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ ج: سلام بر حسین باد ش: این کلام مشتمل بر التفات از خطاب به غیاب است و شاید نکته او استبداد به تکرار ذکر لفظ حسین است که جلای قلوب و شفای صدور و روشنی ابصار است. و شاید به ملایمت لزوم ذکر لفظ حسین در «علی بن الحسین» ملتزم به عدول از خطاب شده، چه اگر به صورت خطاب بود باید بگوید« وعلی علیّ ابنک» و این کلام را آن رونق و فصاحت نیست که در لفظ «علی بن الحسین»است.... وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ج: و سلام بر علی اکبر باد ش: علی بن الحسین اسم سه نفر از اولاد سید الشهدا است. یکی حضرت سید الساجدین و دیگری علی اکبر و سوم علی رضیع که به روایتی عبدالله رضیع نام داشت و معروف به علی اصغر است. و مراد در این فقره علی اکبر شهید در کربلاست، چه این زیارت را اختصاصی تمام به قتلای طف و شهدای رکاب سعادت نصاب است و احتمال اراده سیدالساجدین به غایت بعید است.... (نقل حدیث از علامه حلی در کتاب شریف سراریر در منقبت حضرت علی اکبر از لسان مبارک سیدالشهدا علیه‌السلام) و در این حدیث چند مزیت و فضل برای آن شهید مظلوم معلوم میشود. مزیت اول: آنکه چون به جانب میدان شد سیدالشهدا علیه الصلاة و السلام به هیئت مستغیث ملتجی دست به زیر محاسن مبارک کرده، به جانب آسمان کرد؛ کنایت از آن که جانم به ستوه آمده و کارم به آخر کشیده و کارد به استخوان رسیده وجای استغاثت و استمداد و استعانت است. و این دلالت بر عظم قدر و جلالت مصیبت آن مظلوم در نظر امام همام دارد. دوم: آنکه آن قوم را از غایت دلسوختگی در معرض عذاب الهی برآورده، خدای را بر ایشان به شهادت طلبید و این نیز دلیل بزرگی گناه ایشان و جلالت قدر آن امامزاده جلیل الشان است. سوم: آنکه آن جناب را در خلق به پیغمبر تشبیه کرده و شمائل پیغمبر به حسن و صباحت و غایت اعتدال و تناسب سمر آفاق و شهره روی زمین است. چنانچه از ابن عباس منقول است که هیچوقت با آفتاب برابر نشد، مگر اینکه نور آفتاب مغلوب شد و هروقت نزدیک چراغ می‌نشست، نور چراغ رخت برمیبست... چهارم: آنکه تشبیه فرمود اورا در خلق به رسول خدای و همین منقبت بس که خدای تعالی به جمله اسمیه موکد به حروف تاکید و قسم عظمت خلق آن حضرت را بیان فرمود «اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم» و سیدالشهدا فرزند خویش را شبیه ترین خَلق به آنجناب در خُلق فرموده و البته شهادت امام معصوم مبنی بر مبالغه و اغراق شاعرانه نیست... پنجم: آنکه آن جناب را اشبه الخلق در منطق به رسول خدا قرارداد و این دو معنی دارد یا مراد لهجه و کیفیت تکلم است... یا مراد فصاحت الفاظ و اجزاء کلمات اوست ... و می‌شود مراد هردو باشد. ... 📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_lib 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا