eitaa logo
کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
342 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
123 ویدیو
471 فایل
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام خیابان کوی نصر نبش فاضل شرقی تلفن۸۸۲۶۱۳۸۵ سایت www.znac.ir کانال آموزش @alzahranasr_amoozesh کانال پژوهش @alzahranasr_pajohesh کانال دانش آموختگان @alzahranasr_da کانال فرهنگی @alzahranasr_farhangi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بخشی از کتاب ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا معاويه و حكم امارت ابن زياد وضع شهر كوفه آشفته شد، به گونه اى كه آن شهر در معرض از دست رفتن بود. در اين هنگام يزيد به سرجون نصرانى كه مشاور و مَحرم اسرار پدرش معاويه بود، مراجعه كرد و با او مشورتى نمود. سرجون به يزيد گفت: اگر هم اكنون پدر تو زنده شود و به تو امرى كند، آيا اطاعت مى كنى؟ گفت: آرى! سرجون بى درنگ، حكم ولايت و سرپرستى عبيداللّه بن زياد را بر كوفه بيرون آورد. مفاد حكم چنين بود: عبيداللّه بن زياد با حفظ سمت قبلى كه ولايت بصره است، به ولايت كوفه نيز منصوب مى گردد. معاويه اين حكم را به خط خود نوشته و به سرجون سپرده بود تا در وقت مناسب آن را به يزيد ارائه كند. آن چه مهم به نظر مى رسد، از اين تاريخ به بعد است. از اين مرحله به بعد، امر به قتل سيّدالشهداء عليه السلام صورت مى پذيرد و از اوّلين نامه اى كه يزيد به همراه حكم سرپرستى شهر كوفه (نامه پدرش) براى عبيداللّه فرستاد، نقش يزيد شروع مى شود. يزيد در اين نامه نخستين دستور رسمى بر قتل سيّدالشهداء عليه السلام را خطاب به عبيداللّه، صادر كرده است. نامه يزيد به وليد بن عتبه، والى مدينه پيرامون سيّدالشهداء عليه السلام در نزد تاريخ نگاران به سه صورت آمده است: يعقوبى (در گذشته 292) و جمعى ديگر چنين مى نگارند: يزيد دستور داد اگر حسين بن على عليهما السلام بيعت نكرد، او را به قتل برسان. وى در نامه اى اين گونه نوشت: إذا أتاك كتابي هذا، فأحضر الحسين بن علي وعبداللّه بن الزبير فخذهما بالبيعة لي، فإن امتنعا فاضرب أعناقهما وابعث إليّ برؤوسهما،... . ابن اعثم كوفى (در گذشته 341) در تاريخ خود مى نويسد: يزيد در نامه اى به وليد بن عتبه نوشت: ... وقد كان عهد إليّ عهداً وجعلني له خليفةً من بعده، وأوصاني أن آخذ آل أبي تراب بآل أبي سفيان... . ... پدرم مرا ولى عهد خود قرار داد و وصيّت كرد انتقام آل ابوسفيان را از آل ابى تراب بگيرم... . از آن روى گفته اند «انتقام» كه امير مؤمنان على عليه السلام در جنگ هاى صدر اسلام; يعنى بدر و غير آن، بزرگانى از آل ابى سفيان را به قتل رسانده بودند. حال مى بايست يزيد انتقام بگيرد(!) ابن اعثم مى افزايد: آن گاه يزيد همراه اين نامه، كاغذ كوچكى به اندازه گوش موش پيوست كرد كه در آن نوشته شده بود: أمّا بعد، فخذ الحسين بن علي وعبدالرحمان بن أبي بكر وعبداللّه بن الزبيروعبداللّه بن عمر بن الخطاب أخذاً عنيفاً ليست فيه رخصة، فمن أبى عليك منهم فاضرب عنقه وابعث إليّ برأسه بى درنگ حسين بن على، عبدالرحمان بن ابى بكر، عبداللّه بن زبير و عبداللّه بن عمر را احضار كن و هيچ فرصتى به آنان نده! اگر با تو در بيعت با من كوتاهى كردند، گردنشان را بزن و سرهايشان را براى من بفرست! بر اين عبارت ابن اعثم، چنين خرده گرفته اند كه در آن زمانى كه نامه يزيد به دست وليد رسيد، عبدالرحمان بن ابى بكر زنده نبوده و از طرفى عبداللّه بن عمر قبل از آن تاريخ با يزيد بيعت كرده بود. بنا بر نقلى كه از صحيح بُخارى گذشت، عبداللّه بن عمر صد هزار درهم پول گرفت و با يزيد بيعت كرد. اين گونه اشتباهات در تاريخ موجود است و فرد محقق و پژوهنده با فكر و دقّت در عبارت هاى مختلف تاريخى به اين اشتباهات پى مى برد. اما طبرى در اين زمينه مى نويسد: وقتى يزيد روى كار آمد هيچ غم و مشكلى نداشت، مگر از جانب كسى كه از بيعت او سر باز زده بود و در زمان پدرش معاويه، دست بيعت به يزيد نداده بود. 📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_lib 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
انا لله و انا الیه راجعون بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار می‌داشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱ شهریور ۱۴۰۰ https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔹محمدرضا حکیمی مجتهد شیعه، فیلسوف و نویسنده کشورمان که در بیمارستان بستری بود، امشب دعوت حق را لبیک گفت. 🔹آثاری همچون «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله تالیفات این اندیشمند بزرگ بود. https://eitaa.com/alzahranasr_lib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 کتاب «الحیاة» ✍ نویسنده : محمدرضا حکیمی 🔰 معرفی کتاب توسط امام خامنه‌ای در نماز جمعه سال ۱۳۶۰ https://eitaa.com/alzahranasr_lib
📕 عاشورا مظلومیتی مظاعف ✍ نویسنده: محمد رضا حکیمی 🔰معرفی کتاب کتاب عاشورا مظلومیتی مضاعف، مجموعه مقالاتي است در موضوع امام حسين (ع) انقلاب عاشورا وقسط و عدل . عناوين مقالات عبارتند از : عاشورا وظلوميتي مظاعف ،‌ نجوا با عاشورا و سخني در ابعاد ،‌جامعة‌قرآني (نه قاروني ) ،‌ انقلاب عاشورا و قسط ،‌ عاشورا و ساختار جامعه . تاكيد مؤلف بر اهتمام امام حسين (ع)‌در اجراي نماز ،‌عدالت ،‌امر به معروف و نهي از منكر و جلوگيري از نابودي اسلام واقعيتي در مكتب اهل بيت (ع) است . در اين كتاب مطالبي در مورد اقتصاد اسلامي و مبارزه با تكاثر و اسراف كاري و … مطرح شده است . https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰 بخشی از کتاب عاشورا مظلومیتی مظاعف 📌باری، قرآن که روز وفات پیامبر صلی الله علیه وآله، با حذف امام علی بن ابی‏ طالب‏ علیه السلام کنار گذاشته شد، و عمل به قسط قرآن که نسخ گردید، دوباره در روز عاشورا زنده گشت و به میدان آمد. 📌قرآن کریم، شعار انبیای الهی را دو چیز دانسته است: 1- «أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ؛ خداوند را عبادت کنید.» (توحید) 2- «وَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ؛ عدالت معیشی را زنده سازید.» (عدل) این است که همیشه بازارها با قرآن و عملی شدن احکام قرآن مشکل دارند، از بازار سفیانی مکه بگیرید تا بازار عباسی بغداد، و بازار نیشابور در زمان ناصرخسرو، و بازار ری در زمان سلجوقیان و…. و این است که دین خدا در دو چیز خلاصه می‏ شود: 1- توحید؛ 2- عدل. و این است که ائمّه طاهرین‏ علیهم السلام همواره بر دو چیز تأکید کرده‏ اند: توحید (تصحیح رابطه انسان با خدا)، عدل (تصحیح رابطه انسان با انسان و دیگر موجودات). ... این است حق و مذهب حق، یعنی مذهبی که از همه ابعاد سعادت انسان را تأمین می‏ کند، تا همیشه. و صراط المستقیم ثقلین (که پیامبر صلی الله علیه وآله سفارش منحصر کرده است) همین است. 📌اکنون می‏ نگرید که عاشورا پرچم بزرگی است در دست بشر، (پرچمی که نور خورشید و خون انسان از آن می‏ بارد)، برای آزادیخواهی و عدالت‏ طلبی، لیکن نکته تاریخ‏ساز و مهمی که در عاشورا نهفته است و همواره فراموش شده و مغفول است، این است که این حقیقت تاریخی، یک حقیقت مرکب است از دو امر مهم: ؛ . 📌قیام عاشورا، بجز اینکه جباران و فاجران بنی‏ امیه را رسوا کرد (و نشان داد که خلافت رسول اللَّه که آنان ادعا می‏ کنند، جز سلطنت عربی و نژادی چیز دیگری نیست)، و سرانجام سلطنت جبار و فاسد اموی را ساقط نمود، در طول تاریخ قیام‏ های دیگری را نیز پدید آورد، مانند قیام زید، و قیام یحیی بن زید، و قیام حسین بن علی (شهید فخ)، و قیام سادات موسوی از فرزندان امام موسی بن جعفر علیه السلام… اما شیعه بیشتر به آن، بُعد عاطفی داد تا بُعد حماسی، و هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ (حماسی‏ ترین شعار تاریخ) را، در اوقات بسیاری به دست فراموشی سپرد، و با این همه بعد «قیام عاشورا» به سرنوشت بعد «پیام عاشورا» دچار نگشت، چون بعد پیام عاشورا یعنی عدالت به کلی فراموش گشت. 📌واقعه عاشورا، در حادّترین شرایط خود، 24 ساعت را اشغال کرد: از عصر تاسوعا که عمر سعد فرمان هجوم به خیمه‏ های خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله را صادر کرد، تا عصر عاشورا که سر پسر پیامبر صلی الله علیه وآله بر سر نیزه رفت. و در این یک شبانه‏ روز، امام حسین‏ علیه السلام – وارث آدم‏ علیه السلام تا خاتم‏ صلی الله علیه وآله – دو مسئله اصلی رسالت انبیایی یعنی و را به گوش همه تاریخ و همه جهان و جهانیان رسانید. 📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_lib 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1771291_148.pdf
876.2K
📕 حسین عقل سرخ ✍ نویسنده: حسن رحیم پور ازغدی 🔸 فایلpdf 📖۱۱۲صفحه 🔰 معرفی کتاب: کتاب «حسین(ع) عقل سرخ» محتوای سه نوبت گفت‌وگو در خصوص نهضت سیدالشهداء و آرمان شهدای عاشورا با حسن رحیم‌پور ازغدی است که روزهای نهم، دهم و یازدهم محرم سال هشتاد در شبکه اول سیما صورت گرفت. این مجموعه با تمرکز بر تحلیل نهضت کربلا مشتمل بر سه گفت‌وگوی پیوسته است که با عناوین «با عقل در عاشورا»، »عاشورا پایان تاویل» و «حسین(ع) از مستضعفان می‌گوید»، تدوین و انتشار یافته ‌است. این مجموعه که روایتی تحلیلی از واقعه‌ تاریخ‌ساز عاشوراست به بررسی این پرسش می‌پردازد که پس از ارتحال پیامبر اکرم(ص) کدام دلایل و عوامل منتج به این شد که معادله‌ قوا در عرصه‌ سیاست زیر و رو شده، درک مردم از مشروعیت به کل تغییر یابد و همه امور به گونه‌ای دگرگون شود که معروف در مسند منکر نشیند و منکر، رنگ معروف بگیرد و عدالت و ولایت در جامعه‌ دینی بر سر نیزه رود. رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از این مجموعه به تفسیر خطبه‌ گران‌مایه‌ سیدالشهدا(ع) در منا می‌پردازد و مستند به بازخوانی این خطبه، نقش علمای دین و خواص جامعه را در عرصه‌ امر به معروف و نهی از منکر تبیین کرده و متذکر می‌شود: «اگر اصل امر به معروف و نهى از منکر، یعنى نظارت دائمی، انتقاد و اعتراض، تشویق به خیرات و عدالت و مبارزه در برابر ظلم و بى‏عدالتى و تبعیض اجرا شود، سایر فرایض و تکالیف الهى نیز اجرا مى‏شود.» https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰در قسمتی از کتاب حسین عقل سرخ می خوانیم: 📌«… این تاریخ دردناک اسلام است، روح اسلام، قربانی کالبدش شد و محتوایش پیش پای فرم‌اش شهید گشت و بنابراین، اسلام با سلاح رستم فرخ‌زاد ایرانی یا هراکلیوس روم یا زبان شبهات کافرانه ابن ابی‌العوجاء و کفرگویی امثال او و نظریات جاثلیق، زمین‌گیر نشد؛ اسلام با روایات جعلی ابوهریره و ابودرداء، و با فتوای کعب الاحبار، ابوموسی اشعری و شریح قاضی کشته شد. سیدالشهدا در کربلا قربانی تحریف اسلام شد. این روند مسخ مذهب، تفکیک مذهب از حکومت، تفکیک اخلاق از سیاست، حذف «» و «حفظ شکل» بود که به مبهم و مجهول الهویه کردن اسلام، هزارقرائتی کردنش، تفسیر به رای قرآن، تحریف دین و منحط کردن اسلام انجامید و همین، هدف آن‌هاست؛ که از صحنه روزگار برانداختن اسلام، که می‌دانند ممکن نیست. 📌آنان نمی‌خواستند اسلام را محو کنند، میخواستند اسلام را مات کنند. اسلامی میخواستند و میخواهند بسازند که دیگر با گنج قارون و تخت فرعون کاری نداشته باشد. یک اسلام بی طرف که با سیاست و اجتماعیات و حکومت و عدالت و حقوق بشر کاری نداشته باشد. یک مذهب فردی و عبادی و خصوصی که ربطی به این مسائل عینی نداشته باشد و در حوزه حقوق بشر دخالت نکند. می خواستند دین را به مقداری شعائر خنثی و غیر عینی و غیر سیاسی تبدیل کنند. و یک اسلام خواب و گیج و کور بسازند و تحویل مردم بدهند. میگفتند و بارها میگفتند، دعوای ما با امام حسین(علیه السلام)، با حسن(علیه السلام) ، با پدرشان(علیه‌السلام) دعوای اسلام و کفر نیست... بلکه نبرد دو قبیله است با دو قرائت از اسلام؛ همه هم در پیروزی انقلاب اسلام سهم داشتیم. 📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام https://eitaa.com/alzahranasr_lib 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌐آشنایی با کتابخانه دیجیتالی 📚 کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران 🔺امکان دسترسی به ۲۱۷۴ عنوان کتاب و ۸۳۴ عنوان مقاله 🔺امکان دانلود رایگان 🔴لینک ورود به کتابخانه http://www.historyLib.com https://eitaa.com/alzahranasr_lib