#لغزشگاه_های_قلم 2
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
2️⃣جمله را به صورت منطقی ترکیب کنیم؛
✍🏼ارکان واجزای جمله باید دارای پیوندی کاملاً منطقی وطبیعی باشند ، به گونه ای که خواننده به راحتی این پیوند را دریابد ولمس کند.
✍🏼برای ایجاد این پیوند ، هم باید قواعد دستوری را رعایت کنیم وهم از ذوق هنری سود بَریم.
✍🏼این نکته در جمله های مرکّب بیش تر وضوح وضرورت می یابد.
📕در این مثال ، پیوند منطقی میان بخش های جمله یافت نمی شود :
❌… تا آن جا که وارد مدح حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) می شود واصل قصیده در مدح ایشان است وباقی مقدّمه است ومی گوید ….
🌑برای اصلاح این جمله ، می توان جمله دوم را در آغاز آورد وجمله یکم وسوم را به شکل مرکّب ومستقل پس از آن ذکر کرد :
✅صحیح :
🔴اصل این قصیده در مدح رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) است. شاعر پس از آوردن مقدّمه مزبور ، به این بخش اصلی می پردازد ومی گوید …
ادامه دارد
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
#لغزشگاه_های_قلم 3
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
نهاد را تجزیه نکنیم
✍🏼بسیاری از نویسندگان ، به تقلید از شیوه گویش ، نهاد را تجزیه می کنند وبخشی از آن را در گزاره می آورند.
✍🏼این کاستی بلاغی ، موجب «ضعف تألیف» می گردد وجمله را سست می کند.
✅در مثال زیر ، نهاد (: احکامِ موضوعاتِ یاد نشده در قرآن) تجزیه گشته است :
❌موضوعاتی که در قرآن یاد نشده اند ، احکام آنها از احادیث استخراج واستنباط می شود.
صحیح :
✔️احکام موضوعات یاد نشده در قرآن ، از احادیث استخراج واستنباط می شود.
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
🌸هفته پژوهش گرامی باد🌸
🖊📚 آثار و دستاوردهای پژوهشی طلاب مدرسه علمیه الزهراء علیهاالسلام
جهت مشاهده کلیک نمائید⬇️
znac.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=685
❇️ معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء علیهاالسلام
#لغزشگاه_های_قلم 4
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
✍🏼میان نهاد وگزاره فاصله نیندازیم
✏️نهاد وگزاره باید پی یکدیگر بیایند وجز هنگام ضرورت ، آن هم به کوتاهی ، میان آن دو فاصله نیفتد.
✏️فاصله نامناسب وزیاد میان #نهاد وگزاره ، #جمله را زشت ودشوار می کند.
✅مثال :
❌شیخ طَبرسی که برخی او را منسوب به طَبْرِس (معرّب تفرش) وبعضی منسوب به طَبَرستان می دانند ولذا گروهی نامش را طَبْرِسی وگروهی هم طَبَرْسی می خوانند ، دارای چند اثر تفسیری است.
✅صحیح :
✍🏼شیخ طَبرسی دارای چند اثر تفسیری است. برخی او را منسوب به طَبْرِس (معرَّب تفرش) می دانند ولذا طَبْرِسی می خوانند. عدّه ای هم وی را منسوب به طَبَرستان می شمارند ولقبش را طَبَرْسی تلفّظ می کنند.
ادامه دارد
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
✅انتخاب نوع عنوان مورد استفاده
📕عنوان مقالات #مجلات مختلف ،به صورتهاي مختلفي نوشته مي شود و شما احتمالا با بيشترآنها مواجه شده ايد.
🖍براي مثال ما در اينجا به 3 مورد از رايج ترين نوع #عنوان_مقاله اشاره مي كنيم:
✍🏼عنوان اعلاني:
وضعيت يافته هاي اصلي يا نتيجه گيري (به طور مثال:افزايش اعتماد به نفس دختران بالغ با يك برنامه ي كاهش وزن 3 ماهه )
✍🏼 #عنوان توصيفي :
توصيف #موضوع_مقاله بدون آشكار سازي نتيجه گيري اصلي (تاثيرات حمايت خانواده روي بيماران مبتلا به افسردگي )
✍🏼 عنوان پرسشي:
معرفي موضوع در قالب يك #سوال ( آيا تقويت قوه ي تمركز شما تاثيري در بهبود عملكرد وظايف شما دارد؟)
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
#موضوع
#عنوان_مقاله
#موضوع_مقاله
#موضوع_پایان_نامه
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
✅یکی از مهمترین نکات در یک#تحقیق و نوشته پژوهشی #بارش_سوال است .
✅که میبایست فرد سوالات متعدد و فراوانی را در خصوص عنوان و موضوع تحقیق خود مطرح بکند .
🔅و بعد آن سوالات را دسته بندی کند .
⭕️و در مرحله سوم #جواب هر کدام را بنویسد .
☑️و در مرحله آخر با حذف #سوالات متن را تنظیم کند .
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
✅اما نکته مهم این است که برخی از افراد تازه کار شیوه#نوشتن_سوال را نمی دانند .
✔️و برخی جواب دادن را نمی دانند .
✅مانند سوال و جوابهای ذیل 👇👇👇
ناپلئون در کدام جنگ مرد؟
_ در اخرین جنگش!!!
اعلامیه استقلال آمریکا در کجا امضا شد؟
_ در پایین صفحه!!!!
علت اصلی طلاق چیست؟
_ ازدواج!!!
علت اصلی مردود شدن دانش آموزان چیست؟
_ امتحان!!!!
چه چیزهایی را هرگز نمیتوان در صبحانه خورد؟
_ نهار و شام!!!!
چه چیزی شبیه به نیمی از یک سیب است؟
_ نیمیه دیگر آن سیب!!!
اگر یک سنگ قرمزی را در دریای آبی بیاندازیم چه خواهد شد؟
_ خیس خواهد شد!!!!
یک فرد چگونه میتوان هشت روز نخوابد؟
_ مشکلی نیست شبها می خوابد!!!!
⭕️
#نکات مهم درتحقیق
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
#معرفیپایگاهاینترنتی
#سامانه _علمی_پژوهشی
سامانه "پژوهشکار"
محتوای آموزشی این سامانه بر محور سه چالش زیر و با #رویکرد «یادگیری چگونگی یادگیری» انجام شد:
چالش نخست:
نوشتههای روش پژوهش، پژوهشگران را با روشهای پژوهش آشنا میکنند، ولی خوب پرسیدن و چگونگی پایش و طرح پرسشهای خوب را به پژوهشگران یاد نمیدهند.
چالش دوم:
هر پژوهش و هر پژوهشگر، یگانه است. بنابراین نمیتوان با یک نسخه، نیازهای آموزشی همه پژوهشگران را برای همه پژوهشها فراهم آورد.
چالش سوم:
تغییر در نظام آموزش و پژوهش بسیار زمانبر، ولی شروع از پژوهشگر آسانتر و زودبازدهتر است.
آموزههای این سامانه در سه بخش «طراحی»، «اجرا» و «ارائه» پژوهش هستند و برای یادگیری بیشتر و بهتر، نمونهها و منابع سودمندی نیز در پایان هر سرفصل آمده است.
این سامانه در دسترس همگان است و برای بهرهبرداری پژوهشگران، استادان راهنما و مشاور، اساتید داور و سردبیران و هیات تحریریه نشریههای علمی، راهنماییهایی در گزینه «درباره پژوهشکار» در سامانه ارائه شده است.
✅از ویژگیهای این سامانه، امکان روزآوری آن بر پایه دستاوردهای نوین و همچنین با مشارکت کاربران است.
🔵بخشها و خدمات مختلف سامانه:
1⃣پژوهشکار برای پژوهشگران و دانشجویان؛
2⃣پژوهشکار برای اساتید راهنما و مشاور؛
3⃣پژوهشکار برای اساتید روش تحقیق؛
4⃣پژوهشکار برای داوران پژوهش؛
5⃣پژوهشکار برای نویسندگان و ناشران دانشگاهی؛
6⃣پژوهشکار برای نشریات؛
7⃣چرایی پژوهشکار.
پژوهشکار سامانه صفر تا صد پژوهش است برای تمام کسانی که به نوعی درگیر پژوهش، داوری پژوهش، راهنمایی پژوهش، نشر پژوهش و یا تجاریسازی پژوهش هستند.
آموزههای این سامانه با طیف متنوعی از منابع و نمونههای مفید پشتیبانی شدهاند. این، امکان یادگیری و آموزش پژوهش را در یک ایستگاه فراهم میآورد.
📚وزارت علوم،تحقیقات و فناوری/پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران«ایرانداک»
آدرس دسترسی به سامانه
research.irandoc.ac.ir
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
کارگاه آموزش مقالهنویسی در محیط Word
زمان: سهشنبه ۲ دی ماه ۹۹
ساعت ۱۵
توسط: سرکار خانم فاطمه فرحزادی
آدرس حضور در کارگاه
https://b2n.ir/584788
✅پرسش های اساسی پیش از #نگارش
نویسنده باید پیش از دست به قلم بردن ، به این چهار #پرسش اساسی #پاسخ دهد وبه تناسب پاسخی که برای آنها می یابد ، گام در میدان بگذارد :
1️⃣. چه می نویسیم (؟) :
در این گام ، باید موضوع را به خوبی بشناسیم و#قلمرو آن را معلوم کنیم.
نیز در نظر بگیریم که آنچه می نویسیم برخاسته از تعهّدی مؤمنانه است یا نه؛ واگر نیست ، بکوشیم تا همین گام اوّل را متعهّدانه برداریم.
2️⃣. چرا می نویسیم (؟) :
آیا در پی اثبات مدّعایی هستیم یا وصف رویدادی یا گزارش تجربه ای؟ این ، بر #زبان_نگارش وشیوه داخل شدن به بحث وبیرون آمدن از آن کاملا اثر می گذارد.
ادامه دارد👇🏻
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
👆👆
3️⃣. برای که می نویسیم (؟) :
مخاطب خود را ، خواه حاضر وخواه غایب ، خوب بشناسیم ومقتضیات روحی او را بفهمیم وآن گاه دست به قلم ببریم.
4️⃣. در چه وضعیتی می نویسیم (؟) :
وضعیت ما وروزگار ما چه اقتضا می کند؛ برای انجام دادنِ کار خویش چه اندازه مهلت داریم؛ اثر ما در چه محیطی به دست مخاطب می رسد؛ مصلحت های واقعی که به خاطر آنها باید تعدیلی در اثر خود پدید آوریم کدام هایند؟ این ملاحظات را نیز باید در #نگارش اثر مورد نظر قرار دهیم.
#آموزش_ویراستاری
#نویسندگی
#زبان_فارسی
#غلط_ننویسیم
#درست_نویسی
#درست_بنویسیم
#آموزش_نویسندگی
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼