eitaa logo
این عماریون
385 دنبال‌کننده
230.6هزار عکس
62.3هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال تحلیلی درباب مسائل سیاسی واجتماعی https://eitaa.com/joinchat/2102525986Cbab1324731
مشاهده در ایتا
دانلود
از حاتم پرسیدند: بخشنده تر از خود دیده ای؟ گفت:آری مردی که دارایی اش تنها دو گوسفند بود یکی را شب برایم ذبح کرد از طعم جگرش تعریف کردم صبح فردا جگر گوسفند دوم را نیز برایم کباب کرد گفتند:تو چه کردی؟ گفت: پانصد گوسفند به اوهدیه دادم گفتند پس تو بخشنده تری گفت:نه.چون او هرچه داشت به من داد،اما من اندکی از آنچه داشتم به او دادم.
لیستی از پدرهای هنری ایران: حسن حکمت نژاد: پدر فرش ایران سیمون آیوازیان: پدر گیتار کلاسیک ایران اصغر بیچاره: پدر عکاسی مدرن ایران محمدکریم پیرنیا: پدر معماری سنتی ایران فریدون نوین فرحبخش: پدر تمبر ایران محمدعلی جمالزاده: پدر داستان نویسی ایران کریم چمن‌آرا: پدر نشر موسیقی ایران سلیمان حییم: پدر دیکشنری ایران نورالدین زرین‌کلک: پدر انیمیشن ایران عبدالحسین صنعتی‌زاده: پدر رمان تاریخی ایران جلیل ضیاءپور: پدر نقاشی مدرن ایران علی کسمایی: پدر دوبله ایران فرهنگ معیری: پدر چهره‌پردازی نوین ایران مرتضی ممیز: پدر گرافیک ایران روبیک منصوری: پدر صداگذاری ایران منصور نریمان: پدر عود ایران سید علی نصر: پدر تئاتر ایران عزت‌الله نگهبان: پدر باستان‌شناسی ایران کوروش یغمایی: پدر راک ایران فرامرز پایور: پدر سنتور ایران
پل زیبای خواجو بر روی زاینده رود پر آب و صفا در دوره قاجار این پل را همچنین پل شاه، پل بابا رکن‌الدین (مسیر رفتن به خانقاه و آرامگاه بابا رکن‌الدین و تخت فولاد) و پل حسن‌بیگ (نام پل قبلی که در زمان شاه‌عباس تخریب شد و این پل به جای آن ساخته شد) یا پل شیراز هم نامیده‌اند و از بناهای شاه عباس دوم صفوی است، که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بنا شده‌است. در میانه پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی شهرت دارد بنا شده‌است، که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم‌اکنون نیز وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پل‌های زاینده رود مشهورتر است. درازای پل ۱۳۳ متر و پهنای آن ۱۲ متر است. این پل را به نام‌های دیگری نیز خوانده‌اند ولی به سبب قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو معروف است.
کهن ترین عکس ِ طاق کسری این عکس در سال ۱۹۲۳ گرفته شده است. تاق اصلی این کاخ بلند‌ترین تاق خشتی ساخته شده به دست انسان می‌باشد. کاخ در سال ۵۴۰ میلادی به دستور خسرو انوشیروان ساسانی ساخته‌شده‌است. بازمانده این کاخ هنوز در کشور کنونی عراق به‌جاست
📸 ✨قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ ۚ وَبِئْسَ الْمِهَادُ 💭 به كسانى كه كفر ورزيدند بگو: «به زودى مغلوب خواهيد شد و [سپس در روز رستاخيز] در دوزخ محشور مى‌شويد، و چه بد بسترى است.»(آل عمران/۱۲)
پنج راهکار عملی برای هدایت : 🔶 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنزِيلاً فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلاً وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلاً طَوِيلاً (سوره انسان/آیات ٢٣ تا ٢۶) ⚡️در سوره مبارکه انسان، خداوند متعال به پیامبر اکرم میفرماید برای هدایت، قرآن را بر تو نازل کردیم. سپس برای اجرایی کردن رهنمودهای قرآن و هدایت پذیری، پنج دستور و راهکار ارائه می فرماید : 🔸۱ـ صبر. چون بدون صبر، انجام تکالیف الهی ممکن نیست. 🔸۲ـ عدم اطاعت از گناهکاران و کفار. چون ممکن است با مانع تراشی، جلوی دینداری و هدایت شدنِ انسان را بگیرند. 🔸۳ـ ذکر مستمر و یاد خدا در طول شبانه روز. چون به محض غفلت، انسان مرتکب گناه شده و از هدایت فاصله می گیرد. 🔸۴ـ سجده، که علامت و نماد عبودیت و تسلیم خدا بودن است. 🔸۵ـ تسبیح و منزه دانستن خدا از هر ایراد و نقص، که نتیجه اش رسیدن به مقام رضاست.
🌺رهبر معظم انقلاب: حوادث نمادین ولادت پیامبر، نشانگر برچیدگی بساط حاکمیت جباران ♦️در مثل چنین روزی [۱۷ربیع الاول]، خداوند متعال بزرگترین ذخیره‌ی الهی را که وجود مقدس پیامبر گرامی بود، به عرصه‌ی وجود آورد؛ این شروع یک مقطع تعیین کننده در سرنوشت بشر بود. ♦️در آیات ولادت پیامبر گفته‌اند، وقتی آن بزرگوار متولد شد، کنگره‌های کاخ کسری ویران گردید؛ آتشکده‌ی آذرگشسب که قرنها روشن بود به خاموشی گرایید؛ دریاچه‌ی ساوه که در نظر عده‌ای از مردم در آن وقت، مقدس شمرده می‌شد، خشک شد و بتهایی که بر گرد کعبه آویخته بودند، سرنگون شدند. ♦️این نشانه‌ها که کاملا رمزی و نمادین است، نشان‌دهنده‌ی جهت اراده و سنت الهی در پوشاندن خلعت وجود به این موجود عظیم و این شخصیت والا و بی‌نظیر است. ♦️معنای این حوادث نمادین این است که با این قدوم مبارک، بساط ذلت بشر، چه به وسیله‌ی حاکمیت جباران و حاکمان مستبد - از قبیل آنچه در آن روز در ایران و روم قدیم وجود داشت - و چه به وسیله‌ی عبادت غیر خدا، باید برچیده شود. ♦️بشر باید به وسیله‌ی این مولود مبارک، آزاد شود؛ هم از قید ستمی که به وسیله‌ی حکام جور بر انسانهای مظلوم در طول تاریخ تحمیل شده است، و هم از قید خرافه‌ها و اعتقادات نادرست ذلت‌آفرین که انسان را در مقابل موجودات پست‌تر از خود او یا در مقابل انسانهای دیگر، خاضع و ذلیل و ستایشگر می‌کند. ۱۳۸۱/۰۳/۰۹ 🗓به مناسبت ۱۷ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت
🌺سه بُعد زندگی امام صادق(علیه السلام) ♦️مقام معظم رهبری :«امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم بود و مرد تشکیلات بود.اما مرد علم بودنش را همه بسیار شنیده‌اند. میدان آموزشی آن بزرگوار در تاریخ زندگی امامان شیعه بی نظیر بود. ♦️اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهٔ دامنه‌دار بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت، و بوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی(به جای حکومت بنی‌امیه). ♦️اما بُعد سوم را اصلا بسیاری نشنیده‌اند، مرد تشکیلات. ایشان یک تشکیلات عظیمی از مؤمنانِ به خود و طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام، از اقصای خراسان و ما وراءالنهر تا شمال آفریقا، بوجود آورده بود.تشکیلات یعنی وقتی امام صادق اراده میکند آنچه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام، به مردم می‌گویند تا بدانند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 (۲) | ایجاد رژیم‌ صهیونیستی عاملی برای اختلاف بین مسلمین 🍃🌹🍃
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🖼 | دستاوردهای در کلام امام خامنه‌ای مدظله‌العالی 🍃🌹🍃 #
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🖼 (۲) | شش نکته امام‌خامنه‌ای مدظله‌العالی درباره وظایف امت اسلامی برای اتحاد 🍃🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️
جلیلی: وفاق، حول محور عمل صالح شکل می‌گیرد

دکتر سعید جلیلی در شصت و هشتمین جلسه‌ی حکمت سیاسی اسلام در قرآن:
🔹وقتی می‌خواهیم مسئولیتی را به شخصی محوّل کنیم، معیار انتخاب ما باید «عمل صالح» او باشد. وفاق، حول محور عمل صالح شکل می‌گیرد.
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 رهبر انقلاب اسلامی امام‌خامنه‌ای مدظله‌العالی: ما امروز نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم 🍃🌹🍃 🔻شاید یکی از بزرگترین درسهای نبوی برای ما عبارت است از امت‌سازی؛‌ تشکیل امت اسلامی. آن مبارزات سیزده ساله‌ی مکه، منتهی شد به هجرت که پایه‌گذاری امت اسلامی بود. 🔸ما امروز به این درس احتیاج داریم، ما امروز فاقد امت اسلامی هستیم. کشورهای اسلامی زیادند، نزدیک دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی میکنند اما عنوان امت نمیتوان بر این مجموعه گذاشت؛ چون هماهنگ نیستند، چون یکجهت نیستند. 🔺امت یعنی مجموعه‌ی انسانهایی که در یک جهت به سوی یک هدف با یک انگیزه دارند حرکت میکنند ما اینجور نیستیم، ما متفرقیم. نتیجه‌ی این تفرّق سلطه‌ی دشمنان اسلام است. نتیجه‌ی این تفرّق این است که فلان کشور اسلامی احساس میکند اگر بخواهد خودش را نگه دارد باید تکیه کند به آمریکا. اگر متفرّق نبودیم این نیاز احساس نمیشد. ما میتوانستیم پشت در پشت هم، دست در دست هم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم به هم کمک کنیم یک واحد را تشکیل بدهیم این واحد از همه‌ی قدرتهای امروز دنیا میتوانست قوی‌تر باشد. کمااینکه یک روز اینجوری بود. ۱۴۰۳/۶/۳۱
📸 نور ✨وَاقِمِ الصَّلَوةَ طَرَفَی النَّهَارِ وَزُلَفا مِّنَ الَّيلِ انَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَّياتِ ذَلِک ذِكرَى لِلذَّاكِرِينَ 💭در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین می‌برند؛ این تذکّری است برای کسانی که اهل تذکّرند!(هود/۱۱۴)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🖼 (۳) |  وحدت، سلاح اصلی فلسطین 🍃🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 (۴) | دفاع مقدس و ثمره ای تمام ناشدنی... 🍃🌹🍃
🔰درسی که تعطیل نشد! به بهانه تعطیلی درس فقه و اصول استاد ▫️امروز یکم مهرماه ۱۴۰۳ روز نخست درس فقه و اصول جناب استاد آقا سیدمجتبی بود. ایشان بعد از ذکر مقدمات و نکات اخلاقی و توصیه‌های طلبگی،رسما اعلان کردند که درس‌شان تعطیل است. دلیل تعطیلی را هم مسئله‌ای بین خود و خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم‌السلام بیان کردند و از قبل نسبت به هر نوع شائبه سیاسی و امنیتی و... دفع دخل مقدر کردند. امروز اغلب آن ۷۲۰نفر که بطور برخط در درس حضور داشتند و البته شاگردانی که به هر دلیل روز نخست را حضور نداشتند، دچار نوعی حیرت و شوک شدند! همه راز تعطیلی درس را جویا می‌شدند اما بحث‌های مجازی و تلفنی دوستان با اندوه و حسرت و غبطه، ناتمام می‌ماند! قدیمی‌ترهای درس که سال‌های قبل از کرونا از نزدیک از علم و معنویت و حسن سلوک و شاگردپروری استاد بهره برده بودند، غصه‌شان بیشتر بود ولی کمتر متعجب شده‌ بودند. هر که با استاد آشناتر است بهتر می‌داند که او اهل است و حقیقتا جز خدا نمی‌خواهد و جز تلاش برای جلب رضای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) شب و روز سپری نمی‌کند. آری! محاسبات مردان خدا با حساب و کتاب اهل دنیا تفاوت‌ها دارد. مردان خدا برای آنکه سری میان سرها شوند، تمهید مقدمات نمی‌کنند، برای کسب کرسی دنیا _حتی اگر مناصب دینی باشد_ خود را به آب و آتش نمی‌زنند، به وقت برای خدا سخن می‌گویند و به وقت برای خدا سکوت پیشه می‌کنند؛به‌وقتش برای خدا قیام می‌کنند و به‌وقتش دست از اقدام می‌کشند. در زمانه ما بزرگترین اسوه خداخواهی در حیات حوزوی است؛ یک روز کشف اسرار نوشت و روز دیگر به احترام آیت‌الله العظمی بروجردی سکوت ۱۶ساله در پیش گرفت و در قبال زعیمش علمی بلند نکرد؛ مردی که برای مرجعیت و سایر مناصب دینی و دنیوی قدمی برنداشت و محافل دنیازده و سیاست‌زده روزگار را متحیر کرد.راهی که راهبر عالی‌قدر و عزیزمان هم طی کرد. آری!حاج‌آقا مجتبی شاگرد مکتب امام و آقاست؛ در ابتکار و شجاعت علمی، سیره اخلاقی _به‌ویژه دوری تام و تمام از آقازادگی_ و خط‌شناسی و مرزبندی با اغیار بر اساس اسلام ناب محمدی. تحلیل این اقدام _سهل‌الوصول برای اهل معنا_ البته فراتر از فهم دنیاپیشگان و اهل قدرت است که همه چیز را با نگاه سلبی و سیاسی می‌نگرند. عیار و اعتبار درس پرمغز جناب استاد برای آنها که که با مکاتب فقهی و اصولی و بر تولیدات فکری و فقهی و عیار فضلای حوزه‌های نجف قم اشراف دارند، کاملا مشخص است. اکنون بهانه‌ای پیدا شده برای بازگفتن نکاتی مختصر از سیره حسنه استاد در ساحت تدریس: حفظ احترام فقها از متقدمین و متأخرین در عین ارائه ابتکارات علمی به‌ویژه در ساحت دانش اصول، نگاهی عمیق به روش سندشناسی روایت، حریت علمی، حفظ کرامت طلاب در عالی‌ترین سطح ممکن، توجه به پرورش اخلاقی طلاب بدون قرار دادن خود در جایگاه استاد اخلاق، حق‌الناس دانستن وقت طلاب و استفاده از تک‌تک دقایق درس برای تدریس، پرهیز از خودنمایی علمی به‌معنای منفیِ کلمه در عین نظرورزی و ارائه مطالب عمیق و جدید علمی، پایبندی به تذکر و توسل و بزرگداشت شعائر شیعی، حسن معاشرت با طلاب و... از سال ۷۴ که استاد در مدرسه مبارکه آیت‌الله مجتهدی معالم و مدتی بعد حلقات را با تعداد معدودی از طلاب کوشا شروع کردند تا امسال که ۱۶۰۰ نفر از طلاب و فضلا(۱۰۰۰ نفر از قم، ۳۰۰ نفر از حوزه خراسان، ۳۰۰ نفر سایر شهرها) برای شرکت در درس ایشان ثبت‌نام کرده بودند، درسی پربار و بی‌حاشیه و شاگردپرور داشته‌اند. در تمام این سال‌ها کسی به یاد ندارد که تمهیدی برای ترویج درس خود کرده باشد یا از انتساب به آقا در این جهت بهره برده باشند.مشی بر اصالت‌ها و سنت‌های حوزوی بود که هر روز بر گرایش فضلا به ایشان افزود. هرچند امروز هم فضلای فراوانی به عمق و اعتبار درس ایشان اعتراف دارند اما به رسم حجاب معاصرت، حتما فرداها در حوزه‌ها بیش از اینها از نکات تازه‌یاب و ناب روشی و محتوایی درس حاج‌آقا مجتبی خواهند گفت و خواهند نوشت. چنان‌که امروز بعد از حدود نیم قرن از شهادت آیت‌الله حاج‌آقا مصطفی خمینی، آثار فکری و فقهی او مورد توجه خواص گوهرشناس قرار گرفته است. به شهادت فضلای متقی و متتبع که محضر علمی جناب استاد را درک کرده‌اند، ایشان فراتر از ابتکارات علمی، دارای مکتب اصولی است که شاکله اصولش را از اغلب اصولیون صاحب‌نظر معاصر متفاوت می کند. نیز دارای منظومه علمی است و در القای فقه و اصول توانسته بین مجموعه معارف اسلامی ارتباط منسجم و منطقی ایجاد کند. معنای این اقدام را خواص حوزوی بهتر متوجه می‌شوند؛ تعطیلی درسی با این سطح (از حیث کمی و کیفی) با انگیزه‌های معنوی، پای گذاشتن در سبیل سلف صالح حوزه‌هاست و فعلا نمی‌توان از آن رمزگشایی کرد. امروز درس حاج‌آقا مجتبی تعطیل نشد، بلکه تازه آغاز شده است...
🔰 | روایت آیت‌الله خامنه‌ای از روز اول مدرسه 📝 «روز اوّلی که ما را به بردند، روز خوبی بود؛ روز شلوغی بود. بچه‌ها بازی میکردند، ما هم بازی میکردیم. اتاق ما کلاس بسیار بزرگی بود - باز به چشم آن وقتِ کودکی من - و عدّه بچه‌های کلاس اوّل، زیاد بودند. حالا که فکر میکنم، شاید سی نفر، چهل نفر، بچه‌های بودیم. به هرحال و روز پُرشور و پُرشوقی بود... مدیر دبستان ما آقای «تدّین» بود... من در زمان ریاست جمهوریم ارتباطات زیادی با او داشتم. مشهد که میرفتم به دیدن ما می‌آمد... عدّه‌ای از معلّمین را یادم است؛ بله، تا کلاس ششم - دوره دبستان - خیلی از معلّمین را دورادور میشناختم.» ۱۳۷۶/۱۱/۱۴ + به مناسبت آغاز سال تحصیلیِ جدید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | پیام رادیویی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ملت ایران در پی تجاوز رژیم بعث عراق 🔸 ️ساعاتی پس از بمباران فرودگاه مهرآباد توسط رژیم صدام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نماینده حضرت امام خمینی پیامی را خطاب به ملت ایران بصورت رادیویی تلفنی صادر می‌کنند. 🔹 ️ایشان در این پیام تاریخی ملت را رسماً از تهاجم صدام به کشور باخبر کرده و آنان را به حفظ آرامش و رد شایعات دعوت میکنند و به مردم اطمینان میدهند که ارتش جمهوری اسلامی در برابر تجاوزکنندگان خواهد ایستاد. ۱۳۵۹/۶/۳۱
🔰 | چرا اثر کار معلمین ماندگار است؟ 📝 مخاطبین شما [معلمان] در بهترین سنّ تأثیرپذیری و تربیت‌پذیری هستند؛ مخاطبین شما کسانی هستند که آنچه را شما یادشان میدهید تا آخر عمر فراموش نمیکنند؛ این خیلی مهم است. ما مرتّباً معلومات یاد میگیریم، به حسب اختلاف سن و اختلاف حافظه‌ی افراد، از این طرف یاد میگیریم، از آن طرف فراموش میکنیم، امّا آنچه را در یاد گرفته‌ایم، فراموش نمیکنیم؛ معمولاً تا آخر عمر فراموش نمیکنیم. مَثَل معروف عربی است که «اَلعِلمِ فِی الصِّغَر کَالنَّقشِ فِی الحَجَر» یا «کَالنَّقرِ فِی الحَجَر»؛ مثل این است که شما روی سنگ یک چیزی را نقش کنید و نقر کنید، یعنی آنجا بشکافید روی سنگ را و به‌اصطلاح کار کنید روی سنگ و بنویسید؛ این محو‌شدنی نیست و همیشه هست؛ مخاطب شما این [جور] است. ۱۴۰۱/۰۲/۲۱