🔰 با چوب وفاق قانون ذبح نشود! (۱)
👤 #حسن_رشوند
🔸حزب دموکرات ایران وابسته به نخستوزیر وقت (احمد قوام) که در تیر ماه ۱۳۲۴ تشکیل شده بود به مناسبتی جشنی را در تهران برپا کرده بود. در این جشن، نخستوزیر و مظفر فیروز (خواهرزاده مصدق که در زمان نخستوزیری قوام به ریاست تبلیغات و معاونت سیاسی نخستوزیری رسیده بود) و عدهای از رجال سیاسی برای تماشا در بالکن یکی از ادارات نشسته بودند که مظفر فیروز برای خودشیرینی و شاید هم به تناسب مسئولیت تبلیغاتی خود و البته با هدف ارتقاء جایگاهش در دولت، سر در گوش نخستوزیر کرد و گفت: قربان، این جمعیت انبوه فقط برای خاطر حضرت اشرف اینجا آمدهاند. قوام که در میان سیاستمداران روزگار خویش از ذکاوت بیشتری برخوردار بود، خنده معناداری کرد و گفت: روزی که پزشک احمدی را دار میزدند در میدان توپخانه جمعیت بیش از اینها بود!
در این حکایت خدای نکرده قصد قرینهسازی رئیسجمهور محترم با عنصر نامطلوب و بدنامی همچون قوام یا دیگر دولتمردان فاسد دوران قاجار یا پهلوی را نداریم که این قیاسی بسیار غلط و معالفارق است. این حکایت تاریخی از آن رو گفته شد که این روزها رفتار برخی اصلاحطلبان با مقوله «وفاق» مورد توجه و تاکید رئیسجمهور محترم که شعاری اعتقادی و برگرفته از مبانی دینی است، دستاویزی شده تا خواستههای دیکتاتورمآبانه جماعتی، باب هرگونه انتقاد قانونی آنهم انتقاداتی از سوی مراجع رسمی همچون مجلس شورای اسلامی و رئیس آن که وظیفه اصلی آنها نظارت برحسن اجرای قانون است را به بهانه «مخالفت با وفاق» ببندند. چاپلوسانی که درِ گوشی و در بستر مشاوره دادنهای پشت اتاقهای در بسته یا با نوشتن تحلیلها و تیترهای جهتدار در رسانهها به رئیسجمهور محترم، مخالفت با یک رویه غلط غیرقانونی انجام شده در بخشی از دولت را مخالفت رئیسمجلس با «وفاق» مورد تاکید دولت تلقی میکنند. در اینجا به چند گزاره اشاره میشود:
🔻۱- پنجشنبهای که گذشت نه تنها تیتر یک، بلکه تمام صفحه اول روزنامه «هممیهن» غلامحسین کرباسچی اختصاص داده شده بود به انتقاد قانونی محمدباقر قالیباف رئیسمجلس درباره انتصاب غیرقانونی محمد جواد ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی رئیسجمهور با تیتر«عبور از وفاق». همچنین در دو مطلب سرمقاله «تکرار خودزنی سیاسی» و یادداشت سردبیر با عنوان «خود را نشناختن»، رئیس یک قوه فقط به دلیل بیان یک واقعیت قانونی «حضور ظریف در دولت غیرقانونی است»، مورد شماتت و سرزنش قرار گرفته بود. این در حالی است که آنچه قالیباف مطرح کرده بود، صرفا یک بند قانونی است که در حال حاضر برای بررسی به کمیسیون مربوطه مجلس ارجاع شده است و طبیعی است تا زمان بررسی موضوع، هرگونه انتصابی بدون توجه به مفاد قانون، خارج از روال قانونی است و تخلف محسوب میشود و قرار نیست اختلاف دیدگاه یا انتقاد از موضوعی، با برحسب «عبور از وفاق» و اتهامزنیهای بیاساس همچون؛ «جناب آقای قالیباف! قرار نیست هر فرد بیصلاحیتی به دلیل حمایت شما یا وابستگی به شما همچنان در مصدر کار بماند. بهتر است خودزنی سیاسی را پایان دهید»، مواجه شود. صرفنظر از دعوای آقایان با رئیسمجلس، سؤال این است که چرا در حالی که روزنامههای اصلاحطلب تا پیش از هرگونه آتشبسی در لبنان، مکرر در اخبار و تحلیلهای خود سخن از ضرورت هرچه زودتر آتشبس در لبنان و ایضا در غزه میکردند، ولی در فردای روز آتشبس در حالی که همه رسانهها از آتشبس و شادی مردم لبنان نوشتند، به یکباره موضوعی که بیش از سه ماه است در رسانهها میچرخد را محور خبری آن روز قرار دادند؟ آیا هدف آنها به حاشیه بردن یک موضوع مهم منطقهای و برجسته کردن یک موضوع حاشیهای که در بستر قانونی خود قابل حل است، نبوده است؟!
🔻۲- تجربه رفتارهای گذشته برخی اصلاحطلبان نشان میدهد که آنها کمترین وفاداری به قانون اساسی و قوانین مصرح جاری کشور که از قضا در این دوره مورد تاکید ویژه رئیسجمهور است را ندارند که نمونه بارز آن را در لوایح دو قلو «افزایش اختیارات رئیسجمهور» که در دوره دوم رئیسجمهوری خاتمی در شهریور ۱۳۸۱ به مجلس داده شد و در نهایت پس گرفته شد را دیدیم. در لایحه افزایش اختیارات رئیسجمهوری، برخی اصلاحطلبان ساختارشکن حتی بهدنبال بستر قانونی برای افزایش اختیارات رئیسجمهور نبودند و فراتر از آن تغییر قانون اساسی را دنبال میکردند. برای روشن شدن این موضوع کافی است به مقاله علیرضا علوی تبار- که این روزها یک طرف ثابت گفتوگو با رسانههای اصلاحطلب و نسخه پیچیدن برای دولت پزشکیان است- دولت پزشکیان است-در شماره ۱۹ ماهنامه «آفتاب» عیسی سحرخیز در مهر ۱۳۸۱ با عنوان «گذاربه مردم سالاری در سهگام » توجه داشته باشیم.
🔻ادامه دارد...
🔰 با چوب وفاق قانون ذبح نشود! (۲)
🔸او در این مقاله مینویسد: «جنبش اصلاحات در ايران خواهان گذار به مردم سالاري در سهگام اصلي بوده است.در گام اول؛ اصلاحطلبان از همان آغاز پذيرفته بودند كه ايران در كوتاه مدت و ميان مدت «حاكميتي دوگانه» خواهد داشت. لذا در گام نخست، در پيِ اين هدف بودند كه بخش مردمسالار را در درون حاكميت تثبيت كنند و براي اين منظور، ضمن پذيرش وجود بخشِ غيرمردمسالارِ درون حاكميت بكوشند تا بار ديگر قدرت نامحدود و غيرمسئول آن را در چارچوب يك «حاكميت دوگانه كاركردي» تعريف كنند.» این بود که در مقاله خود تاکید بر قانونگرایی برای طی کردن گام اول مردمسالاری داشت. در گام دوم؛ اصلاحطلبان معتقدند باید تفسيري مردم سالارانهتر از قانون اساسي ارائه داد. از نظر او؛ «پذيرش تفسيرهاي مردمسالارانهتر از قانون اساسي، توسط بخش غيرمردم سالار حاكميت، تنها از طريق بحث و گفت وگو و اقناع ذهني صورت نمیپذيرد. نبايد فراموش كرد كه قدرت را تنها قدرت محدود ميكند. از اين رو، برداشتن موفق اين گام، مستلزم نشان دادن و اعمال قدرت، هم در عرصه اجتماعي و هم در عرصه سياسي، توسط اصلاحطلبان است.» آنچه در جامعه در مقاطع مختلف و فتنههایی که در سال ۸۸ در بستر انتخابات یا ۱۴۰۱ در بستر شورشهای اجتماعی اتفاق افتاد را باید در راستای این گام و رسیدن به قدرت برای گذار از این گام دانست. اما در گام سوم؛
او مینویسد: «اگر گام دوم به خوبي برداشته شود، ممكن است همگرايي عمومي به اين نقطه برسد كه به تغيير قانون اساسي و جايگزين كردن يك تعبير ديگر از حكومت ديني (غير از تعبير ولايت انتصابي مطلقه فقيه) و يا مردمسالاري غيرديني به جاي آن، نيازي نيست. ولي اين امكان نيز هست كه عرف اهل نظر و فعالان عرصه سياست به اين نتيجه برسند كه گذار كامل به مردمسالاري در چارچوب اين قانون اساسي امكان پذير نيست». علوی تبار در این مقاله به صراحت بیان میکند لایحه افزایش اختیارات رئیسجمهوری که خاتمی ارائه داده است فقط برای عبور از گام اول و دوم مردمسالاری است و برای گذار به گامهای بعدی مردمسالاری چهبسا به تغییر قانون اساسی که از درون آن نگاه مردمسالارانه بیرون بیاید، نیاز باشد.
🔻۳- رئیسجمهور محترم در نشست با جمعی از اساتید سیاست خارجی و روابط بینالملل بار دیگر بر وفاق ملی تاکید کردند و گفتند: «وفاق ملی در داخل کشور پشتوانه محکم سیاست خارجی دولت است و هرکسی که طبق سند چشمانداز، قوانین مصرح در قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام به کشور خدمت کند، نیروی من است و ازحضور او در دولت استقبال خواهم کرد.» این سخن درستی است که همواره باید مبنای عمل رئیسجمهور باشد. اما سؤال اینجاست همه این کسانی که در این مدت سه ماه توسط رئیسجمهور در بخشهای مختلف دولت بهکار گرفته شدهاند، پایبند به قانون اساسی و قوانین مصرح کشور هستند؟ اگر چنین است پس اظهارات خلاف قوانین کشور و بعضا قانون اساسی که میثاق ملی کشور محسوب میشود و یا توئیتهای ساختارشکنانه آنها تا پیش از انتصاب جدیدشان در فضای رسانهای رسمی و غیررسمی چه میگوید؟!
🔻۴- ۱۲ آذرماه روزی است که اولین همهپرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ برگزار شد و ملت ایران با 5/99 درصد آرا پای صندوق رای رفتند و به این میثاق ملی رای مثبت دادند. بنابراین، بر رئیسجمهور محترم و البته دیگر قوای کشور است که نگذارند برخی خناسان، این میثاق ملی را دستخوش امیال نفسانی و جریانی خود قرار دهند و مراقب پوست خربزههایی باشند که برخی سیاسیون با تفسیرهای ناصواب خود و توسل به واژههای جذابی همچون «وفاق» زیر پای آنها قرار میدهند تا در بستر آن، قانون اساسی و قوانین کشور را ذبح کنند.
🔸رئیسجمهور محترم باید مراقب «مظفر فیروز»هایی که در اطراف او بهدنبال خوشرقصی و البته شیطنتهای سیاسی برای ایجاد اختلاف بین قوای کشور در این مقطع که بیش از همه به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم، باشند.
🔺چقدر برای افغانستانیهای مقیم ایران هزینه میکنیم؟
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
🔹جمعیت افغانستانی مقیم ایران از جمعیت خیلی کشورها بیشتر است. به واقع ما شاهدِ یک ملیتِ دیگر در دلِ ملتِ خود هستیم.
🔹آیا مسئولان محترم دولت امروز حواسشان ششدانگ جمع همه زوایا هست؟ آیا برای جبران چشم بستنهای آگاهانه پیشین، امروز چشمها باز و دستها برای تدبیر امور گشاده است؟ آیا انسداد فیزیکی مرزها چنان قوی پایه است که از آمد و رفتهای مکرر- که اسکندر مؤمنی آن را در شمار مشکلات مسئله میداند- جلوگیری کند؟
🔹امیدواریم چنین باشد و الا اگر تقویم مهاجرپذیری چون سالهای اخیر ورق بخورد، رقم مغلطهای در دفتر شاهد خواهیم بود که شاید برگهای دفتر را به باد دهد. مراقب هستیم آیا؟
🔺 معاون دفتر رئیسجمهور: دولت برای اصلاح قانون حجاب اقدام میکند
مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور نوشت:
🔹برای اصلاح قوانین بد هم مسیرهای منطقی پیش بینی شده است، حکمرانی شایسته از اجرای قوانینی که مخالف مصالح کلی کشور است و جامعه را دچار تنش و دوپارگی خواهد کرد پیشگیری خواهد کرد. باید قدری بیشتر صبور باشیم. گفته اند کامیابی عاقبت کسی است که صبر میورزد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیمت گوشت قرمز ۴ برابر قیمت جهانی است/ مردم چه خاکی بر سرشان بریزند؟
🔹عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی: مردم چه تقصیری دارند که سیاست گذاران، نادان هستند.
🔹مردم حق دارند حداقل روزی ۲ هزار کیلوکالری بخورند.
🔹قیمت غذا با دلار روز در اکثر کشورها پایینتر از ایران است.
22.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اقرار به مسلمانی پسر آمریکایی در مجلس شهید کافی
سخنران شهید کافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مراد از مضطر در آیه امن یجیب کیست؟
سخنران شهید کافی
26.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 حیرت حضرت عیسی (ع) و ماجرای مجنون و لیلی
سخنران شهید کافی
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 داستان بسیار زیبا محشر
سخنران شهید کافی
24.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 2 ماجرا از عاقبت هوسرانی و پاکدامنی
سخنران شهید کافی
🔶ظریف: به فعالیت خود در دولت ادامه میدهم
🔹محمدجواد ظریف میگوید زیر بار قانون نخواهد رفت و فعالیتش را در دولت ادامه می دهد.
🔹او که بهدلیل تابعیت آمریکایی فرزندانش طبق قانون اجازۀ تصدی مشاغل حساس را ندارد مطابق آنچه خبرگزاری دولت منتشر کرده، گفته است که به فعالیت خودم ادامه خواهم داد.
🔹ظریف گفته است «ترجیح میدهم دربارۀ خودم صحبت نکنم. دکتر پزشکیان پس از مشورت به بنده دستور دادند که به فعالیت خود در دولت ادامه دهم، وظیفهام را انجام میدهم و ذهن خود را مشغول این مسائل نمیکنم.»
.
✊| #منطق_قرآنی_مقاومت:
وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ(بقره/۲۵۰)
و هنگامى كه در برابر جالوت و سپاهيان او قرار گرفتند، گفتند: پروردگارا صبر و شكيبايى بر ما فرو ريز و قدمهاى ما را ثابت و استوار بدار و مارا بر گروه كافران پيروز فرما.
🍃هميشه و به خصوص در جبهه ها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جاى حركت. «برزوا لجالوت... ربّنا افرغ...»
🍃صبر و پيروزى، ملازم يكديگرند. در اثر صبر، ظفر آيد. «صبراً... وانصرنا
🍃در شدايد، انسان به صبرِ بسيار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نيز در قالب نكره آمده است كه نشانهى صبر بزرگ است.
🍃پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقيّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائيد. «ثبت اقدامنا»
🍃وظيفه انسان، حركت و تلاش است، امّا پيروزى بدست خداست. «وانصرنا»
🍃پيروزى در جنگ، زمانى با ارزش است كه هدف رزمندگان برترى حقّ بر باطل باشد، نه برترى يكى بر ديگرى. «وانصرنا على القوم الكافرين»