#ریشۀ_قیام_حسینی
#واجب_بزرگ
۱. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای #تشکیلِ_حکومت قیام کرد،
و نه برای #شهید_شدن،
امام، هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن، حرکتی را میطلبید که یکی از این دو «نتیجه» را داشت.
۲. هدف، انجامدادنِ یک #واجبِ_عظیم از واجباتِ دین که آن را هیچکس انجام نداده بود؛
نه رسولِ اکرم(ص) نه امیرالمؤمنین(ع)، نه امام حسن(ع)؛
چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
۳. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود،
گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین،
بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر،
و خطّ اسلام را #صدوهشتاد_درجه عوض میکنند. آن حکم، حکمِ #تغییرِ_وضع و #تجدیدِ_حیات، یا به تعبیرِ امروز، #انقلاب است
که برگرداندنِ جامعۀ منحرف به #خطّ_اصلی
و تضمینکنندۀ #زندهشدنِ_اسلام است،
بعد از آنکه مُشرف به مردن، یا مرده و از بینرفته است.
۴. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی #منحرف شد و این انحراف، بهجایی رسید که #خوفِ انحرافِ کلّ اسلام بود، تکلیف چیست؟
۵. در زمانِ ما، #امام_خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، #انقلابِ_اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است،
با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ #شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ #حکومتِ_اسلامی.
۶. در زمانِ امام حسین(ع) هم #انحرافِ اساسی در اسلام بهوجود آمد و هم فرصتِ مساعد برای اثرگذاری پیدا شد.
#اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی #ظواهرِ_اسلام را هم رعایت نمیکرد،
(یزید اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر ضد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد)
حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد.
#ثانیاً، زمینه هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است #پیامِ_امام_حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد،
درحالیکه اگر در زمانِ #معاویه، میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند.
۷. پس امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از #تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی،
یا #قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی، انجام دهد، که این خودش، یک مصداقِ بزرگِ #امربهمعروف و #نهیازمنکر است.
(خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
https://eitaa.com/aminfathi_uma
⚫️ دشمنان_امام_حسین(ع)
حسین علیهالسلام سه گروه دشمن دارد:
#دسته_اول آنان که ایشان را کشتند. این دسته کمخطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را کشتند.
#دسته_دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛
قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند.
خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
#دسته_سوم که خطرناکترین اند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین (ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند
و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهرهبرداریهای بیارزش از آن کنند
و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند.
اینان تلاش کرده و میکنند اهداف نهضت حسینی از جمله #مقابله_با_ظلم و #ظالمان را از بین ببرند.
(امام موسی صدر، کتاب سفر شهادت)
https://eitaa.com/aminfathi_uma
11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداحافظ ای جوانی زینب
سلام ای قد کمانی زینب
خدا را از این غم چاره چه کنم
https://eitaa.com/aminfathi_uma
#کفر_به_طاغوت
#ملاک_فهم_دینی
#سنجه_ایمان
برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید.
یکی از مصادیق فهم در دین این است که
وقتی از ایمان کسی تعریف میکنند،
شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است.
تمام #مشکلات_عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن بهسادگی گذشتند.
#امام_خمینی(ره)، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد.
امام راحل به آنهایی که مخالف برائت بودند، گفت: اینها به آمریکا لبیک میگویند!
استاد حائری شیرازی(ره)
https://eitaa.com/aminfathi_uma
#عصر_گذر_از
#چگونه_زندگی_کردن
#برای_چه_زندگی_کردن
#ایمان
#هدف_زندگی
🌌شک و تردید نسبت به هدفمندی زندگی،
انسان را به #حیرت و #بی_هدفی :
« تولید برای مصرف و مصرف برای تولید » می کشاند.
🌄 آواهای نوینی از متن همین #دنیای_مادی،
نوید رهایی انسان از #عصر_بردگی :
#شهوت، #شهرت
#شکم و #دامن می دهد.
🌺لازمه ایمان و آینده نگری درست،
حرکت انسان را از:
#چگونه_زندگی_کردن
بسوی #برای_چه_زندگی_کردن، سوق می دهد.
بر اساس اندیشه های #شهید_دکتر_بهشتی
https://eitaa.com/aminfathi_uma