eitaa logo
عمار نامه
928 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
225 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی ⏪تحسین ✍(به بهانه شهادت امام جواد علیه السلام) 👌از امام جواد علیه السلام منقول است که می‌فرمایند: 👈«مَنِ استَحسَنَ قَبیحا کانَ شَریکا فیهِ»؛ [بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۸۲] ❇️هر کس یک کار و بدی را تحسین کند مثل این است که آن گناه را انجام داده است. ❇️لازم نیست ما حتما خودمان گناه را انجام بدهیم همین که گنهکار را هم بکنیم کافی است! ❇️در سوره مبارکه شمس خداوند می‌فرماید:«فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها؛ (آیه ۱۴)قوم ثمود تکذیب کردند و شتر را پی‌کردند.» ✳️مگر همه آنها شتر را پی کردند ؟؟؟ ✳️حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: یکی از آنها را پی کرد. اما چون بقیه راضی بودند آنها هم در گناه شریک‌اند. ✳️گاهی ما یک تحسین کوچکی می‌کنیم: به عنوان مثال: ⭕️طرف می آید می گوید: جنس های بنجل را امروز به قیمت روز به مردم قالب کردم. ما هم می‌گوییم: ماشاء الله! خوب ما هم در آن شریکیم. ⭕️یا اینکه فردی می‌گوید: ما در دوران بچه‌دار شدیم، دیدیم است سقطش کردیم. ما هم می‌گوییم: کار کردی! خوب ما هم قاتلیم؛ فرقی نمی‌کند. ⭕️و یادر تلویزیون می‌شنویم که می‌گویند: «مردم امروز این‌طور شدند»؛ و می‌گوییم: حقشان است! ما هم در تمام گناه این شریک هستیم. ⭕️یا اینکه «برای مردم غزه این اتفاق افتاد»؛ می‌گوییم: حقشان است! 👌ما هم در گناه آنها شریکیم. از آن طرف اگر بگوییم: خدا لعنت کند اسراییلی‌ها را، خدا کند آمریکایی‌ها را، خدا لعنت کند این سعودی‌ها را، ما هم در ثواب مبارزه با آنها شریک می‌شویم. ⭕️گاهی فقط یک به طرف مقابل می زنیم؛ اگر ما این لبخند ها را نمی‌زدیم، امروز این قدر گناه در جامعه عادی نمی‌شد. طرف محجبه بوده، حالا را کنار گذاشته است، می‌گوییم: چقدر لباس به تو می‌آد. اگر تا آخر عمر این فرد بکند ما در آن شریکیم. چون ما از کار او تعریف کردیم. ⭕️چرا ما در زیارت عاشورا چند بار این‌ها را می‌گوییم: « وَشٰایَعَتْ وَبٰایَعَتْ وَ عَلىٰ قَتْلِهِ»، « و اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ »؟ ⭕️یعنی کسانی که نگاه کردند، کسانی که راضی بودند، کسانی که لجام زدند بر اسب، که سم اسب شما را آماده کردند، همه آنها را خدا لعنت بکند. ⭕️ داستانک: یک کسی را می‌خواستند کنند، که از دزدهای بنام بود. گفتند: درخواستی نداری؟ گفت: چرا؛ دوست دارم مادرم بیاید با مادرم صحبتی بکنم. گفتند: خوب ندارد، مادر بیاید. مادر آمد. گفت: پسرم چه می خواهی؟ گفت: مادر دوست دارم زبانت را دربیاوری بگذاری در دهان من؛ من همین را دارم. مادر هم گفت: باشه. زبان را درآورد. این فرزند شروع کرد گاز گرفتن زبان مادر. 👈آمدند او را گرفتند و گفتند: ای دیوانه چکار می کنی؟ 👌گفت: این مادر باعث شد امروز من کنار چوبه‌دار بیایم. بچه که بودم یک عدد تخم مرغ دزدیدم آوردم خانه. مامانم گفت: بارک الله. 👈اگر آن بارک الله را مادر نمی‌گفت و یک سیلی در دهانم می زد امروز من اینجا کشیده نمی‌شدم. آن تخم مرغی که آن روز دزدیدم، امروز شتر مرغ دزد شدم. https://eitaa.com/fatemi222/836
💠 منبر کوتاه به مناسبت ایام شهادت علیه السلام با موضوع شیوه تربیتی امام محمدباقر علیه السلام ‼️ نصیحت دوم: زبان، عامل پشیمانی! 📜 قال الصادق علیه السلام: یَا سُفْیَانُ أَدَّبَنِی أَبِی بِثَلَاثٍ … قَالَ لِی– یَا بُنَیَّ … ۲- وَ مَنْ لَا یُقَیِّدْ أَلْفَاظَهُ یَنْدَمْ امام صادق علیه السلام فرمایند : ای سفیان پدرم مرا به سه چیز ادب کرد…پدرم فرمود : ای پسرکم ۲- هر کس زبانش را رها کند، پشیمان میشود. [بحار الأنوار جلد ۷۵ صفحه ۲۶۱ ] چه بسیار اوقاتی که ما بعد از صحبت کردن پشیمان شده‎ایم؛ آنجا بود که با خود گفتیم: چه خوب بود این حرف را نمی‎زد. 📒 داستانک: شخصی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرضه داشت: مرا نصیحت کنید، حضرت فرمود: اِحْفَظِ لِسَانَک زبانت را نگه‏دار، دوباره گفت: که نصیحتم کنید، فرمود: زبانت را نگه دار، باز گفت: مرا نصیحت کنید، فرمود: واى بر تو، مگر چیزى جز زبان، انسان را به رو در آتش خواهد افکند. [تحف العقول صفحه :۹۴ ] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ دعوتید به "خانه امام" @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 باقر علیه السلام 🔻رابطه‌ی گناه و ثواب🔻 امام باقر (ع) فرمودند: ⚡️ مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ، ⚡️ وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ. 💢 چقدر كارهای نیک بعد از زيباست، 💢 و چقدر كردن بعد از كارهای نیک،‌ زشت و قبيح است. 📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۴۵۸. ✨✨✨✨✨ ✍ از این فرمایش امام باقر (ع) مشخّص میشه که نیک و زشت، از هم بيگانه نيستند، بلکه روی هم اثر میذارن.♻️ امام باقر (ع) در این روایت، این اثرگذاری رو مشخص می‌کنند.⇟ ابتدا می‌فرمایند:↶ ⚡️ «مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ» 👌 چقدر زيباست كه اگر كسی، از روی غفلت و جهالت، دستش به آلوده شد، بلافاصله بعدش یه كارِ خوبی بكنه، و اثرِ اون کارِ زشتش رو از بین ببره.😊☺️ چون قرآن هم می‌فرماید که بعضی از ، اثر رو از بین می‌برند: 🕋 إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ (هود/۱۱۴) 💢 ، و آثارِ آنها را از بین می‌برند. و بعد در ادامه، می‌فرمایند:↶ ⚡️ «وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ» 👌 چقدر زشته، كه اگر كسی یه كارِ خوبی انجام داد، بعدش یه ازش سر بزنه، و این کار خوبش رو خراب کنه.😔😟 ❌خیلی از ماها، ثوابهامون رو تو کیسه سوراخ می‌ریزم.❌ ⛔️ ثواب می‌کنیم، ولی با گناه خرابش می‌کنیم:🔥🔥 ✅ نماز میخونیم و اهل مسجد هم هستیم، ❌ ولی با پدر و مادر، یا زن و بچّه، یا دوست و آشنا، تندی و پرخاشگری می‌کنیم.. و همه رو به باد میدیم... ✅ هیات میریم و کلّی برا امام حسین گریه می‌کنیم، ❌ ولی تو خیابون به نامحرم نگاه می‌کنیم و همه رو به باد میدیم... ✅ قرآن میخونیم و از این طریق با خدا حرف میزنیم، ❌ ولی از اونور با نامحرم هم چت می‌کنیم، و همه ثوابِ قرآن خوندنمون رو به باد میدیم.. ✅ تسبیح دستمون می‌گیریم و ذکر می‌گیم، ❌ ولی با همین زبان، غیبت می‌کنیم، تهمت میزنیم، آبروی دیگران رو می‌بریم، و دیگران رو نیش میزنیم... ✅ خمس و زکات میدیم، ❌ ولی تو کار و کاسبی، سرِ مردم رو کلاه میزاریم... تو اداره کم کاری میکنیم، و خودمون رو مدیون بیت المال می‌کنیم.. و.... ❗️⚠️ مواظب باشیم ⚠️❗️ امام باقر (ع) می‌فرماید: ☝️ اگر از روی غفلت كار زشتی از تو سر زد، بعدش سریع یه كارِ خوب انجام بده...👌 ☜ نزار گناهانت روی هم انباشته بشه و زیاد بشه...👌 ⚠ وقتی هم که کار خوبی انجام دادی، مواظب باش که بعد از اون ديگه نكنی، و اون کار خوبت رو از بین نبری...🔕 -------------------------- 🔰منبرک_فاطمی👇 🆔️ @fatemi222 📮نشر دهیدورسانه قرآن وعترت باشید📡
✅مدیریت زبان از نگاه امام (ع) «و اما حق اللسان فاکرامه عن الخناء و تعویده علی الخیر وحمله علی الادب و اجمامه الا لموضع الحاجه و اعفائه عن الفضول. الشنعه القلیله الفائده التی لایومن ضررها مع قله عائدتها. و یعد شاهد العقل و الدلیل علیه و تزین العاقل بعقله و حسن سیرته فی لسانه و لا قوه الا بالله العلی العظیم.» 👈اما حق زبان این است که آن را با سخن یاوه نگفتن گرامی بداری.(و نیز)به نیکی عادت دهی. به ادب و نزاکت واداری. جز درمورد نیاز جلویش را بگیری. از زیاده گویی های زننده، بیهوده وکم فایده که نفعی ناچیز دارند و مفسده انگیز و زیان آورند. دورش سازی. زبان شاهد و دلیل است. آراستگی و # زیبائی عاقل را باید درعقلش جستجو کرد; و حسن منش عاقل را باید از زبان و کلامش فهمید; و هیچ نیرویی نیست مگر از خدای علی و عظیم. 👈خداوند زبان را برای بیان معانی، مقاصد و اغراض درونی وپنهانی به انسان داده است. وقتی آفریدگار حکیم مقرر داشت انسان در این جهان پر از نیاززندگی کند، اسباب و ابزار رفع نیاز را نیز در اختیارش گذاشت. یکی از چیزهایی که انسان در این جهان بدان نیاز دارد، وسیله ی تفهیم مقاصد درونی به دیگران یعنی زبان است. ✔️ارزش هر به شکل و نوع و شیوه استفاده از آن نعمت وموهبت وابسته است. اگر نعمت و موهبتی طبق اصول و ضابطه های معقول و به اصطلاح کماهو حقه مورد استفاده قرار گیرد، قیمت و اهمیت آن فزونتر وموقعیت آن بهتر خواهد بود. ❇️زمینهای کشاورزی و زراعی فراوان و آبهای وحشی و بدون کنترل وقتی ارزشمند و دارای اهمیت است. که بتوانیم مطابق ضابطه ها وروشهای معقول آنها را به ثمر دهی برسانیم. اگر چنین نباشد، آن همه زمین و آب برای ما دارای اهمیت وارزش نخواهد بود. مدیریت زبان @fatemi222
✨﷽✨ ✅حفظ زبان، حفظ زبان، حفظ زبان باقر علیه السلام ✍در روایت داریم پس از آنکه امام باقر به جابر جعفی فرمودند خوش به حال افرادی در زمان غیبت بر اعتقاد به ما استوار بمانند، جابر گفت: بهترین چیزی که مومن میتواند در آن زمان استفاده کند چیست؟ امام فرمودند: نگهداری زبان(سکوت).... 📚 بحارالانوار ۱۴۵،۵۲ پیامبر اسلام فرموده اند: بر تو باد خاموشی طولانی، چرا که آن رَم دهنده شیطان و کمک تو درمورد دینت است. 📚سفینه البحار ۵۱،۲ 💥راه حفظ دین، حفظ زبان است. البته سکوت در جایی فضیلت دارد که انسان به یکی از آفات آن (غیبت، تهمت، دروغ، ناسزا و...) مبتلا باشد و قدرت پرهیز نداشته باشد. گاهی یک کلمه، میتواند فرد را از دایره دین خارج کند. همچنین طبق روایات اهل بیت، حفظ زبان آنقدر مهم است که به بقیه اعضاء انسان نیز ربط دارد. 🍃 🌺🍃 @fatemi222
سلام ❇️بحث زبان 🔸زبان در کلام امام سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/4533 🔸مدیریت زبان https://eitaa.com/fatemi222/4532 🔸حفظ زبان https://eitaa.com/fatemi222/3731 🔸عامل پشیمانی https://eitaa.com/fatemi222/3714 🔸تحسین منکر https://eitaa.com/fatemi222/3609 🔸عاقبت بخیر https://eitaa.com/fatemi222/3356 🔸ذکر زبانی https://eitaa.com/fatemi222/2684 🔸توهین https://eitaa.com/fatemi222/2409 🔸سکوت زبانی https://eitaa.com/fatemi222/1706
https://eitaa.com/fatemi222/4666 👈مبحث: زبان 👆
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️عاقبت بخیری امام صادق علیه السلام و کلام قرآن ➕يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (102)🔖 ➕– آیه 102 سوره ی آل عمران می فرماید: ای مردم تقوا داشته باشید، نهایت تقوا، ای مومنان سعی کنید که مسلمان بمیرید. 🔸. پیام این آیه عاقبت بخیری است. ما باید سعی کنیم که بمیریم و با ایمان از دنیا برویم. 🔹در سوره ی یوسف داریم: خدایا من را مسلمان بمیران. در جای دیگر داریم: خدایا ما را با نیکان بمیران. 🔸اگر انسان خوب شروع کند است ولی اگر آنرا خوب به پایان برساند هنر بیشتری است. 🔹وقتی از بزرگان می پرسند که چه دعای مستجابی می خواهید آنها می فرمایند: عاقبت بخیری. 🔸کسانی بوده اند که در مقطعی داشته اند ولی بعد کرده اند. 👌احمد بن هلال یکی از یاران امام زمان (عج) بود که سفر رفته بود که بیست و پنج سفر را پیاده رفته بود ولی در آخر عمر امام او را کرد و او منحرف شد و بنیان مذهب انحرافی را گذاشت. 👌 علی بن ابی حمزه موسی بن جعفر(ع)بود وقتی امام شهید شد، هزار درهم پول پیش او بود. 👈 او امامت امام رضا(ع) را قبول نکرد و منحرف شد. 👌علی بن محمد با یک واسطه وکیل امام زمان (عج) بود. او فکر می کرد که امام او را جزو وکلای می گذارد ولی امام این کار را نکرد، در او شعله ور شد و امام زمانی کرد و امام او را لعنت کرد. ✍️منشا این کارها حسادت، و در راه امام حرکت نکردن است. 👈آقای ابوترابی کتابی بنام حُسن عاقبت نوشته است که کتاب خوبی است. ✍️ حالا چکار کنیم که مسلمان بمیریم؟ یکی از نگرانی های ما عاقبت است. حدیث داریم: دائما باید از عاقبت کارش بترسد. مثل مطهری و بهشتی کم بودند که با امام خمینی . چندعامل برای عاقبت داریم. 👌 امام صادق (ع) به یکی از دوستان شان که اگر می خواهی عاقبت به خیر بشوی سه تا کار انجام بده: ۱_نعمت های خدا را در خدا خرج نکن خدا به ما یکسری نعمت داده است که نباید آنرا در راه گناه خرج کنیم. ➖غزالی کتابی بنام که کتاب اخلاقی است دارد و فیض کاشانی آن کتاب را بازسازی کرده است و کتابی بنام محجة البیضا فی تهذیب الاحیاء را نوشته است. ➖یکی از بخش های این کتاب در مورد گناهان زبان است. 👈رسول اکرم فرمود: بسیاری از مردم بخاطر شان به جهنم می روند. 👌زبان یک نعمت است. پس نباید با زبان گناه کرد. امام می فرماید: به خدا نشوید. ➖در دعای جوشن داریم که خدایا تو حلم داری و عجله نمی کنی. ➖ در دعای کمیل داریم: ای خدایی که کمتر مرا می کنی و بدی های من را می پوشانی. ➖ ممکن است که انسان چند بار گناه بکند و کسی ولی بالاخره یک روز آبروی انسان می رود. ➖امام می فرماید: هر کسی که ما را دارد به ما است یا محبت ما را دارد، با او دوست باش. ➕۲_در روایت داریم که اگرمی خواهید عاقبت به خیر بشوید به مردم کنید. ➖می فرماید: کسی که به مردم احسان کند عاقبتش ختم به خیر می شود. ➕ در تاریخ داریم که عده ای به خاطر خدمت به انسان ها یا عاقبت به خیر شدند. ✔️ الان کرونا است و عده ای از نظر کمبود دارند، اگر شما می توانید به این افراد کمک کنید تا عاقبت به خیر بشوید. ➖فردی به امام کاظم (ع) گفت که ری مالیات برای من نوشته است، شما نامه ای به او بنویسید که از من مالیات بگیرد. امام به فرماندار نوشت: 👈خدا ی رحمتی دارد که آنرا بر سر کسی می اندازد که از دل مردم بردارد و دلی را شاد کند. آن مرد نامه را به فرماندار داد و فرماندار مالیات او را بخشید. 👈 سال بعد آن مرد امام را دید و گفت که فرماندار به نامه ی شما عمل کرد و من را کرد. ➖ امام فرمود: او من، خدا و پیامبر را هم کرد،ما هم خواهیم کرد. مسئولین، اگر نامه ی مرجعی یا عالمی نزد شما می آید به آن توجه بکنید و به آن احسان کنید. ➖همه ی ما دعا کنیم که عاقبت به خیر بشویم و با مسلمانی از دنیا برویم. ➖در قرآن داریم: حضرت ابراهیم به فرزندانش سفارش کرد سعی کنید که بمیرید. ۳_محبت ➖درکتاب بحارالانوار داریم که حضرت محمد (ص) امیرالمومنین را گرفت و فرمود: ای علی، تو وصی، جانشین و من هستی، هرکه بمیرد درحالیکه تو را دارد، خدا او را با امنیت و از دنیا می برد. پس یکی از راههای عاقبت به خیری به امیرالمومنین است. 👌آقاسید محمد خوانساری که تقوا بود، در آخر عمر اشک می ریخت و می گفت که دستم خالی است ولی به اهل بیت و روضه ها امید دارم. ➖ محبت اهل بیت کارگشاست. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️ثلاث منجيات للمومن: کف لسانه عن الناس و اغتيابهم، و اشغاله نفسه بما ينفعه لاخرته و دنياه و طول البکاء علي خطيئته؛ 👌سه چيز موجب نجات انسان مومن خواهد بود: نگهداري زبانش از حرف زدن درباره مردم و غيبت آنان، مشغول شدنش به خويشتن با کارهايي که براي آخرت و دنيايش مفيد باشد و بسيار گريستن بر اشتباهاتش. و براستي خوشان اين گونه بودند و همواره به آخرت مشغول بود و بسيار مي گريست. ✔️چنان که در مسئله غيبت مومن، امام صادق (علیه السلام) روايت مي کند: مردي نزد امام زين العابدين(علیه السلام) آمد و گفت: شخصي به شما نسبت هاي ناروا داده و شما را گمراه و بدعت گذار ناميده است. حضرت به وي فرمود: تو حق دوستي و همنشيني با او را مراعات نکردي و گفتار او را براي من نقل کردي. حق مرا نيز از بين بردي، زيرا سخني از برادر ديني ام گفتي که من آن را نمي دانستم. 🔹هر دو خواهيم مرد و در روز قيامت از تو سؤال خواهد شد که چرا غيبت برادر خود را کرده اي. از غيبت بپرهيز که غيبت غذاي سگ هاي جهنم است. بدان کسي که زياد عيوب مردم را به زبان مي آورد، دليل آن است که عيب هاي خودش را در مردم جست وجو مي کند. 🔸از نظر آن حضرت (علیه السلام) غيبت رفتاري ضداخلاقي و است که آثار بسيار سويي در زندگي دنيوي و اخروي شخص به جا مي گذارد. 👈به نظر آن حضرت(علیه السلام) عيب جويي و کردن اموري است که آدمي را به هلاکت مي افکند. ✅بنابراين پيش از اين که به ديگري مشغول شود به خود مشغول شود و خود را بشناسد و در برطرف کردن آنها تلاش کند. آن حضرت(علیه السلام) در عبارتي مي فرمايد: ثلاث من کن فيه من المومنين کان في کنف الله، و اظله الله يوم القيامه في ظل عرشه، و آمنه من فزع اليوم الاکبر: من اعطي الناس من نفسه ما هو سائلهم لنفسه، و رجل لم يقدم يدا و رجلا حتي يعلم انه في طاعه الله قدمها او في معصيته، و رجل لم يعب اخاه بعيب حتي يترک ذلک العيب من نفسه؛ سه حالت و خصلت در هر يک از مؤمنين باشد در پناه خداوند و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهي خواهد بود و از سختي ها و شدايد محشر در امان است: اول آن که به مردم چيزي را دهد که از آنان براي خويش مي خواهد (آنچه براي خود مي پسندد را به آنان عطا کند)؛ دوم قدم از قدم برندارد تا آنکه بداند آن حرکتش در راه اطاعت خداست يا معصيت و نافرماني او؛ سوم از برادر مومن خود (به عيبي که در خود نيز دارد) عيب جويي نکند تا آنکه آن عيب را از خودش دور سازد. 🔹آن حضرت اهل تقوا و صداقت و حيا و خوش رويي بود. 🔸از اين رو، همواره بر اين مکارم اخلاقي تاکيد داشت و مي فرمود: اربع من کن فيه کمل اسلامه، و محصت ذنوبه، و لقي ربه و هو عنه راض: وقا لله بما يجعل علي نفسه للناس، و صدق لسانه مع الناس، و الاستحياء من کل قبيح عند الله و عندالناس، و حسن خلقه مع اهله؛ چهار خصلت است که در هر کس باشد، ايمانش کامل و گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتي خداوند را ملاقات مي کند که از او راضي و خوشنود است 💢 @fatemi222
🔰شروع مبحث جهاد تبیین👇👇
1️⃣👈واژه «جهاد» از ریشه «ج-ه-د» به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است. 🔸 یکی از فروع دین و از واجبات اسلامی است. 🔸کلمهٔ جهاد حدود ۱۰۸ بار در قرآن آمده‌است. 🔸جهاد تنها به معنی جنگ و خون‌ریزی نیست. 🔸بلکه در اصل به معنی کوشش و مبارزه است که می‌تواند در عرصه‌های گوناگون باشد. 🔸بزرگ‌ترین جهاد «جهاد با نفس» است که با نام (جهاد اکبر) شناخته می‌شود و تلاش در راه دفاع از دین اسلام یا گسترش قلمرو اسلام، جهاد کوچک (جهاد اصغر) نام دارد. 2️⃣👈 جهاد با جنگ فرق دارد. جهاد فقط به معنای در میدان رزم و نظامی گری نیست. بلکه در معنی، مفهوم و در میدان عمل دامنه بسیار گسترده تری نسبت به جهاد نظامی دارد. 💢مفهوم جهاد در اسلام در چهار حوزه مشخص می شود؛ ❌جهاداصغر، جهادکبیر، جهاداکبر.،جهادتبیین
⭕️الف: جهاد اصغر در میدان جنگ معنا و مصداق دارد، که همان جهاد با دشمنان بیرونی است. ⭕️این جهاد می تواند به مال و جان انجام گیرد. . 👈 از این روست که خداوند در آیاتی از قرآن از جهاد با مال و جان سخن به میان آورده. 👈 و آن را از مصادیق اهل احسان، اهل تقوا ، رستگاری و اهل خیر دانسته. 👈 و برای آن جزیل و عظیم قرار داده و مجاهدان را فائز و پیروزمند و دارای درجات در نزد خود معرفی کرده است 📌ثواب مجاهد👇
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍️کمک های خدا و امدادهای به معنای کمک هایی است که از غیب و از ناحیه خدا برای انسان اتفاق می افتد؛ ولی برای دریافت این امدادها، شروطی لازم است که برخی را ذکر می کنیم: 1️⃣ 👈ایمان و تقوا: وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا*وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»[آیه2 طلاق] 🔺در صورت برخورداری از تقوای الهی، انسان مشمول برخی امدادها می شود، مانند: خارج کردن انسان از تنگناهای دنیوی و اخروی و توفیق یابی در انجام نیکی ها. 2️⃣ 👈 یاری از خدا وتوبه و استغفار: خداوند می فرماید:زمانی که‏ از پروردگارتان تقاضای کمک می ‏کردید و او تقاضای شما را پذیرفت وشما را یاری کرد 🔺إذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ(آیه 9 انفال) و فرموده :وقتی استغفار بجویید انواع نعمتها را به شما میدهد فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً «10» يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً «11» وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً «12» (آیه 10-12 سوره نوح) 3️⃣ 👈صبر و پایداری: خداوند می‌فرماید:«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ [فصلت/30] 🔺در حقیقت، کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست»؛ سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند» 🔺حضرت موسی (علیه السلام) آنگاه‌که می‌خواهد قوم خود را آماده کند تا در برابر سختی‌ها و فشارهای فرعونیان زمانش تحمل خود را از دست ندهند به آنها سفارش می‌کند تا صبر و استقامت پیشه کنند و تقوای الهی را رعایت کنندتا خداوند نصرت و یاری خویش را شامل حال آنها کرده. 4️⃣👈جهاد وتلاش و سختی: تلاش و کوششی که انسان را به زحمت زیاد اندازد، راه رسیدن به هدایت الهی است: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»[آیه 69 عنکبوت] 🔺جهاد شامل جنگ با دشمنان حق، مبارزه با هوای نفس، تلاش در راه کسب علم و تلاش در راه کسی روزی حلال می شود. 💢 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋راههای بخشش و جبران گناه ✍️از آن جا که توبه، عملی جبرانی برای گناهان است. توبه کننده باید به گونه ای ضایعات و آثار سوء گناهان را از دل و جان خود، از زندگی خود از حقوق و حیثیت مردم، از عمل های واجب ترک شده، از فریب ها و دروغ ها، جبران کند. در آیات قرآن و روایات برای آمرزش و جبران گناهان دستورات و رهنمودهایی رسیده که ماچند نمونه از آنها را بیان می کنیم: 1️⃣👈کمک ها و صدقات پنهانی یکی ازراههای جبران خطاها و گناهان، کمک پنهانی به دیگران است. قرآن می فرماید: 👈إنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ یکفِّرُ عَنْکمْ مِنْ سَیئاتِکمْ[ بقره/ 271.] 👈اگر به فقرا آشکارا کمک کنید کار نیکوئی کرده اید، ولی اگر همین صدقات را پنهانی انجام داده ورسیدگی به فقرا، مخفیانه باشد برای شما بهتر است و سبب محو گناهانتان خواهد شد. 2️⃣👈 ایمان و عمل صالح یکی از عوامل مغفرت و پوشش گناهان، ایمان و عمل صالح است. قرآن کریم می فرماید: 🌹و الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُکفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[ عنكبوت/ 7.] کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می دهند، گناهان آنان را می بخشیم. 👈پس باید کوشید از طریق افزایش معرفت و شناخت خدا و آگاهی از نعمت های مادی و معنوی و انجام عمل صالح، ایمان را تقویت کرد. 3️⃣👈دوری از گناهان بزرگ ترک گناهان کبیره، سبب از بین رفتن آثار گناهان کوچک می شود. 👌قرآن در این رابطه می فرماید: 🔸إنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ[ نساء/ 31.] 🔹اگر شما ازگناهان بزرگی که از آن نهی شده اید دوری نمائید، ما گناهان دیگرتان را می بخشیم. 🔸لازم به ذکر است گناهان کبیره به گناهانی گفته می شود که در قرآن برای آن ها وعده عذاب داده شده است. 4️⃣👈 انجام کارهای نیک هر کاری که مصداق حسنه باشد عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدی ها می باشد. قرآن می فرماید: 🌹إنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ[هود/ 114.] 👈به درستی که کارهای نیکو، کارهای بد را از بین می برد. حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی است که شرع آن را تأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا انجام می گیرد. امام علی (ع) می فرماید: انّ اللّه یکفِّر بِکلِّ حَسنةٍ سَیئَة با انجام هرحسنه ای، خداوند، یک گناه وسیئه را پوشانده و محو می سازد. 👈مردی به حضور رسول خدا (ص) شرفیاب شد و گفت: یا رسول الله در مدت عمرم، گناه بسیار کرده ام و هر کار زشتی مرتکب شده ام، آیا راه توبه به روی من باز است؟ خداوند توبه مرا خواهد پذیرفت؟ 👈رسول خدا (ص) فرمود: آیا مادر داری؟ عرض کرد: خیر، حضرت فرمود: پدر داری؟ عرض کرد: بلی؛ پیامبر (ص) فرمود: به او نیکی کن تا جبران گناهانت شود؛ وقتی آن مرد خداحافظی کرد و از در بیرون رفت رسول خدا (ص) فرمود: ای کاش مادرش زنده بود. کنایه از این که اگر مادرش زنده بود و او در حق مادرش احسان می کرد، خیلی زودتر جبران گناهانش می شد. 5️⃣👈 قرض دادن وام دادن به افراد گرفتار، یکی دیگر از عوامل جبران گناهان است. قرآن می فرماید: 🌹إنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعِفْهُ لَکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[تغابن/ 17.] هرگاه شما برای خدا به بندگان نیازمندش قرض نیکو دهید، [وامی که در آن بهره و آزار و توقع و ذلّت نباشد]، خداوند چند برابر آن، پاداش عطا می فرماید و گناهان شما را هم می آمرزد. 6️⃣👈 تقوا تقوا و پرهیزکاری یکی دیگر از عوامل بخشش گناهان است. قرآن می فرماید: 🌹إنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً وَ یکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ[ انفال/ 29.] 👈هر گاه شما تقوا داشته باشید و از گناه دوری نمائید، خداوند به شما دید خاصّی (فرقان) می دهدکه به راحتی بتوانید حق را ازباطل تشخیص بدهید و گناهان شما را می آمرزد و از تقصیر شما در می گذرد. 7️⃣👈هجرت و جهاد قرآن هجرت و جهاد را یکی از راههای جبران گناهان می داند و می فرماید: 👈فالَّذِینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فِی سَبِیلِی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئاتِهِمْ[ آل عمران/ 193.] 👈کسانی که هجرت کرده اند و بخاطر حمایت از حق از خانه هایشان آواره و اخراج شده اند و در راه من آزارها دیده اند و جهاد کرده و به شهادت رسیده اند، من گناهانشان را پوشانده و آنها را خواهم بخشید. 💢 @fatemi222
1-جهاد اصغر 📌جهاد ابتدایی به معنای جنگ با مشرکان و کفار برای دعوت آنان به اسلام و توحید و برقراری عدالت است. در این نوع از جهاد، که مسلمانان آغازگر نبرد هستند، هدف، از بین بردن سیطره کفر و فراهم آوردن امکان گسترش دین الاهی است. جهاد دفاعی به معنای جنگ برای دفاع از مسلمانان و سرزمین‌های اسلامی است 📌جهاد؛ آخرین راه حل از دیدگاه برخی مؤلفان مسلمان، وجوب جهاد به معنای وجود تقابل همیشگی میان مسلمانان و غیرمسلمانان نیست، بلکه جهاد به منزله آخرین راه حل برای تثبیت مصالح اسلام و مسلمانان است. 📌 پیش از آغاز جهاد، لازم است که طرف مقابل را به اسلام و تعالیم الاهی آن و رها کردن کفر و عصیان در برابر خدا و زیرپا نگذاشتن حقوق انسانها دعوت کرد و ابتدا باید به مناطق نزدیک‌تر به سرزمین اسلامی پرداخت. 📌به نظر برخی فقها، به استنادِ سیره پیامبر اکرم، در صورت وجود شرایط مناسب و آمادگی سپاه اسلام برای جهاد، انجام دادن آن حداقل یک بار در هر سال واجب است. 👈 فرار از میدان نبرد جایز نیست، مگر در موارد استثنایی ❌احکام و آداب جنگ در ماه‌های حرام (رجب، ذیقعده، ذیحجه، محرم) نزد عرب قبل از اسلام، ممنوع بود و اسلام نیز آن را تأیید کرد و فقها به استناد آیات قرآن، از جمله آیه ۲۱۷ بقره و ۵ توبه، قائل به حرمت جهاد در این ماه‌ها شده‌اند، مگر آنکه دشمن آغازگر جنگ باشد و حرمتی برای ماههای حرام قائل نباشد. البته به نظر برخی از فقهای اهل سنت حرمت کارزار در ماه‌های حرام نسخ شده و جهاد در همه مکان‌ها و زمان‌ها جایز است.
⭕️ما در دوران انقلاب در جهاد اصغر داشتیم. پیامبر و ۸۴ جنگ حضرت علی علیه السلام و ۳ جنگ 📌هشت سال دفاع مقدس 📌پنج سال دفاع حرم شبهه مسلمانان و جنگ طلبی ۱_نیابتی غالبا خصوصاً الان ۲_تعداد جنگ آمریکا و .. ۳_تاریخ قتال مسیحی ها ☑️ویژگی این دو جنگ مشارکت مردم نتایج میدان درس بود دلایل این دو جنگ ؟
- جنگ‌های مذکور در قرآن ۱. جنگ بدر: «و لقد نصرکم الله ببدر و انتم اذلة فاتقوا الله لعلکم تشکرون؛ [۱] خداوند شما را در جنگ بدر یاری کرد و بر دشمنان خطرناک پیروز ساخت در حالی که شما نسبت به آن‌ها ناتوان بودید. پس از خدا بترسید تا شکر نعمت او را به جا آورده باشید.» و در سوره انفال آیات ۴۳، ۴۴، ۱۰، ۹، ۸، ۷ به جنگ بدر اشاه شده است. ۲. جنگ احزاب: «یحسبون الاحزاب لم یذهبوا و ان یات الاحزاب یودوا لو انهم بادون فی الاعراب یسئلون عن انبائکم و لو کانوا فیکم ما قتلوا الا قلیلا؛ [۲] آن‌ها گمان می‌کنند هنوز لشکر احزاب نرفته‌اند و اگر برگردند (از ترس آنان) دوست دارند در میان اعراب بادیه نشین پراکنده (و پنهان) شوند و از اخبار شما جویا گردند و اگر در میان شما باشند جز اندکی پیکار نمی‌کنند.» ۳. جنگ حنین: «لقد نصرکم الله فی مواطن کثیرة و یوم حنین؛ [۳] خدا شما را در جاهای زیادی یاری کرد و در روز حنین (نیز یاری کرد.).»
۱۰ خصوصیت استثنائی هشت سال دفاع مقدس https://www.balagh.ir/content/13603
🔰(ده خصوصیت استثنائی که هشت سال دفاع مقدس را به فرهنگ جاودانه تبدیل کرد) ۱-((نصرت الهی رمز پیروزی)) آیه( ۷) سوره محمد( إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ ویثبت اقدامکم) وگرنه با برتری نظامی که عراق در برابر ایران داشت می توانست تمام خوزستان را که مورد نظرش بود اشغال نماید و ضمیمه خاکش نماید و انقلاب اسلامی را که ۱۹ماه بیشتر ازعمرش نمی گذشت را ساقط نماید برای این که: 1️⃣👈اولا: در ابتدای جنگ هرچند نیروی هوایی و نیروی دریایی ایران بزرگتر بود ولی عراق نیز نیروی زمینی بزرگتری در اختیار داشت. اما در طول سال‌های جنگ قدرت نظامی ایران از نظر تجهیزات کاهش و قدرت نظامی عراق افزایش یافت. در آغاز جنگ (سال ۱۹۸۰) ارتش عراق دارای ۴۴۳۰۰۰ نیروی انسانی بود و ایران ۳۹۰۰۰۰ ارتشی داشت. عراق ۲۷۵۰ تانک و ایران ۱۷۳۵ تانک داشت. عراق ۳۳۹ هواپیمای نظامی و ایران ۴۴۷ هواپیما داشتند 🔺،هشت سال بعد (سال ۱۹۸۸) عراق دارای یک میلیون نفر نیروی انسانی بود و ایران ششصد هزار نفر در اختیار داشت. عراق ۴۰۰۰ تانک در مقابل ۱۰۰۰ تانک ایران داشت. عراق ۶۰۰ هواپیما و ایران تنها ۵۰ هواپیمای جنگنده قابل پرواز داشت. در پایان جنگ (سال ۱۹۸۸) نیروی هوایی عراق با ۶۰۰ هواپیمای جنگنده از انواع میگ -۲۹، سوخو-۲۴ و داسو میراژ اف۱، به ششمین نیروی هوایی عظیم جهان تبدیل شد. 2️⃣👈ثانیا: در آغاز انقلاب اسلامی ایران، سه رویداد باعث از بین رفتن توان دفاعی ایران در برابر عراق شد. 🔻در نخستین مورد، ده روز پیش از سرنگونی نظام شاهنشاهی ایران، شاپور بختیار ۳/۵ میلیارد دلار سلاح خریداری شده از آمریکا شامل صدها هواپیما و موشک پیشرفته را بدون پس گرفتن پول پرداخت شده در برابر آن‌ها به آمریکا فرستاد که باعث کاهش توان دفاعی ایران شد. 🔺در دومین مورد، پس از انقلاب، احمد مدنی، وزیر «دفاع ملی» بازرگان که مخالف هزینه در امور نظامی بود، دوره را از دو سال به یک سال کاهش داد و اندازه ارتش را نصف کرد.همچنین در یک سال اول انقلاب و به ویژه بعد از وقوع کودتای نوژه، بسیاری از افسران بلندپایه ارتش شدند که باعث از بین رفتن ساختار ارتش شد، سپاه پاسدارن هرچند از جوانان با انگیزه بالای آرمان خواهی تشکیل شده بود ولی علاوه بر تجربه و آموزش نظامی نداشتن فاقد تجهیزات نظامی بود. 3️⃣👈ثالثا: نا امنی داخلی و ارکان اصلی نظام توسط منافقین و شهادت رئیس جمهور، نخست وزیر،بعضی از وزراء ونمایندگان مجلس، رئیس قوه قضائیه، امام جمعه چهار استان این مسائل که در آغاز جنگ و در ادامه به وجود آمد بود باعث شدند که صدام حسین به این برسدکه ایران توان دفاع در برابر حملات او را نخواهد داشت و در عرض یک هفته تهران را فتح خواهد کرد و با این محاسبات بود که عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به ایران حمله نماید مستانه به یورش خود ادامه دهد، ولی آنچه که در محاسبات حزب عفلقی عراق جانداشت نصرت و امداد غیبی بود که پیر مرشد انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله علیه برآن باور داشت و همین باور بر رزمندگان بی سلاح و دفاع چون روح مسیحایی بر آنها می دمید و آنان نیز با همین باور در مقابل تجاوز رژیم سفاک حزب بعث عراق هشت سال ایستادند و پیروز شدند
۲-((آرمان خواهی دفاع مقدس)) 🔺دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی، تمامیت کشور، دفاع از ناموس بوده است و همین موجب شد شهدای بلند مرتبه، جانبازان، آزادگان، و ایثار گرانش عزیز و محترم بمانند، اسوه آیندگان قرار بگیرند. 🔺ایران در مقام دفاع ۲۱۳ هزار شهید، ۱۴۰ هزار جانباز، ۳۲۰ هزار مجروح، ۴۰ هزار آزاده، و۶۲۷ ملیارد دلار هزینه متحمل شد.
۳-((ژنرال های بی ستاره جوان فرمانده لشکر وتیپ)) 🔻سومین خصوصیت بی نظیر و استثنایی دفاع مقدس، فرماندهی لشکر و تیپ به عهده((ژنرال های بی ستاره جوانان)) بوده است، که انچنان با نیروهای تحت فرمانشان بی شکل بودند عنوانی جز برادر و یا حاجی با خود نداشتند، عظمت و قداست این خصوصیت زمانی قابل فهم است که دونکته به درستی توضیح داده شود: 🔺آنچه که دفاع مقدس را تبدیل به یک فرهنگ نموده این است فرماندهی تیب و لشکر را جوانانی از نوزذه تا بیست و هشت سال به عهده داشتند که هیچ یک نظامی نداشتند بلکه دانشجو، خبرنگار، کارمند، کارگر و معلم بودند به عنوان نیروی مردمی درجبهه حضور یافتند و از دل جبهه به صورت تجربی و خلاقیت شخصی اصول و فن نظامی را آموخته و استعداد ها خود را که ژنرال های چند ستاره نظامی پس از سی سال تجربه و آموزش نشان می‌دهند آنان در بین یک سال یا دو سال نشان دادند و قابلیت فرماندهی را به اثبات می رساندند و با عنوان معنا دار برادر در سمت فرماندهی لشکر و تییپ قرار می گرفتند، 🔺از همین رو فرماندهان نیروهای مردمی برادرانی چون محسن رضایی۲۷سال، شمخانی ۲۵ سال رحیم صفوی،۲۷سال،شهید حسن باقری ۲۵ سال، خرازی، ۲۳ سال، شهید همت ۲۵ سال، باکری ۲۶ سال، متوسلیان ۲۷ سال، شهید زین الدین ۲۱ سال، قالی باف ۱۹ سال، شهید سلیمانی ۲۴ سال، سلامی ۲۰ سال،کشکولی ۲۵ سال، جعفری ۲۳ سال، مرتضی قربانی ۲۳ سال، بروجردی ۲۶ سال، قاانی۲۳ سال،فدوی ۱۹سال،مصطفی ایزدی ۲۴ سال، که درکنار فرماندهان رشید ارتش جمهوری اسلامی بزرگترین عملیات چون کربلای ۵،طریق القدس، بیت المقدس را فرماندهی نمودند 🔻و این تجربه موفق نشان داد که اگر باور به استعداد و خلاقیت جوانان وجود داشته باشد آنان می توانند بی نام و نشان و بدون هیچ ستاره و درجه و مرتبه ای بزرگ ترین افتخار برای کشور و نظام خلق نمایند، همانگونه که دردفاع مقدس خلق نمودند.
4-((روحانیت عمامه بر سر لباس رزم برتن نقش آفرینان دفاع مقدس)) «۳۵۰۱ نفر» آمار شهدای روحانی دوران دفاع مقدس تعداد ۳۰ تن از آنها مجتهد، ۱۸۱ تن سطح چهار حوزوی، ۸۸ تن سطح سه حوزه و بقیه در سایر سطوح حوزوی مشغول تحصیل بودند. شهدای روحانی از دوره قاجار تا مشروطه یعنی از سال ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۹ هفت نفر، شهدای روحانی دوران رضاشاه تا ۱۳۴۲ نیز ۱۰ تن و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ نیز ۴۰ تن میباشد. آمار شهدای روحانی بیش از6 برابر دیگر اقشار جامعه می باشد.
5-((یک شکلی و بی ریایی و اوج اخلاص در دفاع مقدس)) پنجمین خصوصیت ویژه ای که دفاع هشت ساله ایران مقابل تجاوز ارتش بعث عراق را مقدس کرد ((یک شکلی و اوج تواضع و اخلاص)) در بین رزمندگان به ویژه فرماندهان بود، چرا که درجه و مرتبه ای درمیان نبود و آنچنان واژه قشنگ و زیبای برادر جزء فرهنگ همه شده بود و همه رای ک شکل و یک رنگ کرده بود و هرگونه تکبر، خود برتربینی پس زده شده بود جز تواضع وفروتنی در بین آنان دیده نمی شد، 🔺🔺 شهید سردار سلیمانی روایت می کند که: (( شهید باکری فرمانده لشکر به تعویض روغنی لشکر مراجعه می کند رزمنده ای که می بایست این کار را انجام دهد مشغول شستن لباسش بوده است می گوید من دارم لباسم را می شویم، شهید باکری می گوید مشکلی نیست من لباست را می شویم و شما روغن را عوض کن او می پذیرد بعد متوجه می شود که این آقا فرمانده لشکر بوده است که لباسش راشسته است)). 🔺سردار فتاحی از اخلاص و فروتنی شهید سلیمانی این چنین روایت می‌کند: ((زمانی که در جنوب شرق ماموریت داشتیم شب به یک پاسگاه ژاندارمری که روستا بود رفتیم و قرار بود صبح برای شناسایی حرکت کنیم. همرزم سردار سلیمانی گفت: آن شب به دلیل کمبود جا باید حدود ۱۴ نفر در یک اتاق می خوابیدیم در حالی که فقط یک تخت سربازی در اتاق بود. وی ادامه داد: من به گمان اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی برای استراحت به اتاق دیگری می رود قبل از ورود بقیه روی تخت دراز کشیدم. سردار فتاحی گفت: زمانی حاج قاسم را در حال ورود به اتاق دیدم از جا بلند شدم اما حاج قاسم آمد داخل همان اتاق و از من خواست سر جایم دراز بکشم. وی اظهار داشت: من با اصرار خواستم ایشان به جای من روی تخت بخوابند اما خطاب به من گفت من فرمانده تو هستم و به تو امر می کنم همانجا بخوابی. وی گفت: آن شب حاج قاسم با وجود کمبود جا زیر تختی که من خوابیده بودم با سختی خوابید و به ما درس های بزرگی داد)). 🔺میرزاکرم زمانی روایت می کند((مدتی قبل از شهادتش(خلبان شهید عباس بابایی) را در حال عبور ازخیابان سعدی قزوین بودم که ناگهان عباس را دیدم. او معلولی را که هر دو پا عاجز بود و توان حرکت نداشت، بردوش گرفته بود و برای اینکه شناخته نشود، پارچه ای نازک بر سر کشیده بود. من او را شناختم و با این گمان که خدای ناکرده برای بستگانش حادثه ای رخ داده است، پیش رفتم. سلام کردم و با شگفتی پرسیدم: «چه اتفاقی افتاده عباس؟ کجا می روی؟ او که با دیدن من غافلگیر شده بود، اندکی ایستاد و گفت: «پیر مرد را برای استحمام به گرمابه می برم. او کسی را ندارد و مدتی است که به حمام نرفته!» درخاطرات از فرمانده لشکر علی بن ابی طالب شهید زین الدین آمده است ((توی خط مقدم داشتم سنگر می کندم. چند ماهی بود مرخصی نرفته بودم. ریش و مویم حسابی بلند شده بود. یک دفعه دیدم شهيد دل آذر با فرمانده لشکر می آیند طرفم، آمدند داخل سنگر. اولین باری بود که حاج مهدی را از نزدیک می دیدم. با خنده گفت «چند وقته نرفته ای مرخصی؟ لابد با این قیافه، توی خونه رات نمی دن.» بعد قیچی دل آذر را گرفت و همان جا شروع کرد به کوتاه کردن موهام. وقتی تمام شد، در گوش دل آذر یک چیزی گفت و رفت. بعد دل آذر گفت «وسایل تو جمع کن. باید بری مرخصی.» گفتم« آخه...» گفت « دستور فرمانده لشکره. » این روحیه از فرماندهان به افراد تیب ولشکر سرریز می شد و همه را یک دست به سمت نورانیت وصفای باطن پیش می برد.