eitaa logo
عمار نامه
928 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
225 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
عمار نامه
🌹تبیین یک اصل قرآنی است 🔹تبیین، یک اصل قرآنی است، گفت: در آیه تبلیغ در قرآن داریم: 👈 «بَلِّغْ مَا
دفاع و جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/82 راههای بخشش و جبران گناه https://eitaa.com/ammaar_gonabad/79 چهار راهکار جلب توفیقات الهی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/77 رابطه عدالت و جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/73 افضل الجهاد جهاد. اکبر https://eitaa.com/ammaar_gonabad/74 جهاد کبیر https://eitaa.com/ammaar_gonabad/72 نماز اول وقت و‌جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/71 تبیین گری حضرت زهرا https://eitaa.com/ammaar_gonabad/69 شش راه جبران گناه یکی جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/68 جهاد روح الله https://eitaa.com/ammaar_gonabad/67 چهار راهکار دریافت امداد غیبی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/66 ویژگی عمار وشهید https://eitaa.com/ammaar_gonabad/65 اهمیت آمر به معروف https://eitaa.com/ammaar_gonabad/64 با یك گل بهار نمى شود https://eitaa.com/ammaar_gonabad/63 کسب حلال جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/62 راحت طلبی و جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/60 نفرت راحت طلبها https://eitaa.com/ammaar_gonabad/58 دو اسلام https://eitaa.com/ammaar_gonabad/57 گفتمان مقاومت https://eitaa.com/ammaar_gonabad/56 سامری و اهل قعود https://eitaa.com/ammaar_gonabad/55 افض الجهاد کلمه عدل https://eitaa.com/ammaar_gonabad/53 سه دام شیطان یکی برای مجاهد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/52 اخلاق و جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/51 موانع تحول طلبی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/50 جهاد. نفس https://eitaa.com/ammaar_gonabad/48 جهاد سلیمانی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/47 بسیج و جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/46 هاجر و و جاهدو https://eitaa.com/ammaar_gonabad/44 سفر جمعه فقط جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/42 ام وهب مجاهد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/43 تقرب و عقل https://eitaa.com/ammaar_gonabad/40 نتیجه جهاد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/38 تاریخ تبیین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/37 موضوعات نیاز به تبیین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/18 محتوا https://eitaa.com/ammaar_gonabad/22 ضرورت تببین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/23 چرا و چگونه تببین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/24 جنگ روایت https://eitaa.com/ammaar_gonabad/19 جهاد یعنی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/17 الزامات جنگ ترکیبی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/16 واجب عینی یا کفایی وظیفه هیات طبیب دوار https://eitaa.com/ammaar_gonabad/15 ابعاد تبیین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/14 پنج فصل https://eitaa.com/ammaar_gonabad/12 وظایف میدانی جهت. تببین https://eitaa.com/ammaar_gonabad/13 تبیین مقابل تحریف https://eitaa.com/ammaar_gonabad/11 تببین و رعایت اخلاق https://eitaa.com/ammaar_gonabad/10 هنرمندانه https://eitaa.com/ammaar_gonabad/9 شجاعت میخواد https://eitaa.com/ammaar_gonabad/8 مجاهد و حضرت علی علیه السلام https://eitaa.com/ammaar_gonabad/6 🔴غفلت علمای صدر مشروطه از غربزدگان https://eitaa.com/ammaar_gonabad/7580 🔺دشمن شناسی https://eitaa.com/ammaar_gonabad/303
انواع «جهاد» در اسلام انواع جهاد اصغر سه نوع https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&catid=29298&mid=405784
1⃣👈واژه «جهاد» از ریشه «ج-ه-د» به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است. 🔸 یکی از فروع دین و از واجبات اسلامی است. 🔸کلمهٔ جهاد حدود ۱۰۸ بار در قرآن آمده‌است. 🔸جهاد تنها به معنی جنگ و خون‌ریزی نیست. 🔸بلکه در اصل به معنی کوشش و مبارزه است که می‌تواند در عرصه‌های گوناگون باشد. 🔸بزرگ‌ترین جهاد «جهاد با نفس» است که با نام (جهاد اکبر) شناخته می‌شود و تلاش در راه دفاع از دین اسلام یا گسترش قلمرو اسلام، جهاد کوچک (جهاد اصغر) نام دارد. 2⃣👈 جهاد با جنگ فرق دارد. جهاد فقط به معنای در میدان رزم و نظامی گری نیست. بلکه در معنی، مفهوم و در میدان عمل دامنه بسیار گسترده تری نسبت به جهاد نظامی دارد. 💢مفهوم جهاد در اسلام در چهار حوزه مشخص می شود؛ جهاداصغر، جهادکبیر، جهاداکبر.،جهادتبیین ⭕️الف: جهاد اصغر در میدان جنگ معنا و مصداق دارد، که همان جهاد با دشمنان بیرونی است. ⭕️این جهاد می تواند به مال و جان انجام گیرد. . 👈 از این روست که خداوند در آیاتی از قرآن از جهاد با مال و جان سخن به میان آورده. 👈 و آن را از مصادیق اهل احسان، اهل تقوا ، رستگاری و اهل خیر دانسته. 👈 و برای آن جزیل و عظیم قرار داده و مجاهدان را فائز و پیروزمند و دارای درجات در نزد خود معرفی کرده است ⭕️ما در دوران انقلاب در جهاد اصغر داشتیم. پیامبر و ۸۴ جنگ حضرت علی علیه السلام و ۳ جنگ 📌هشت سال دفاع مقدس 📌پنج سال دفاع حرم شبهه مسلمانان و جنگ طلبی ۱_نیابتی غالبا خصوصاً الان ۲_تعداد جنگ آمریکا و .. ۳_تاریخ قتال مسیحی ها ☑️ویژگی این دو جنگ مشارکت مردم نتایج میدان درس بود دلایل این دو جنگ ؟
📌ب: جهاد اکبر 👈در رویارویی انسان با هوای نفس خودش ظهور و بروز دارد، که از همه موارد سختتر می باشد. 👈جهاد اکبر همان جهاد با نفس و تهذیب آن از رذایل است که پیامبر گرامى اسلام (صلّى اللّه علیه و آله) آن را به عنوان جهاد اکبر معرفى نموده است و آنقدر عظمت دارد که حتى از جهاد مسلحانه هم تر شمرده شده است. 🌹امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل کرده که: رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) سپاهى را به جنگ دشمن فرستاد هنگامى که از جنگ برگشتند به آن ها فرمود: بر کسانى که جهاد کوچک را انجام دادند ولى جهاد اکبر هنوز بر آن ها واجب است. 👈 گفته شد: یا رسول اللّه! جهاد اکبر کدام است؟ پیامبر فرمود: جهاد با نفس. ( وسائل الشیعه ، ج 11، ص 124)
جهادکبیر در رویارویی تمام میدان های گوناگون ما بین مسلمانان و کافران معنا و مصداق می یابد، همانطوریکه در بالاگفته شد، جهاد فقط به‌ معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: « وَ جاهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا » ، در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است؛ «بِه‌» یعنی به قرآن، «جاهِدهُم بِه» یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن؛ «جِهاداً کَبیرًا» (1) این آیه مبارک در شهر مکه بر نبی مکرم اسلام نازل شده است در شهر مکه نبرد نظامی بین مسلمانان و دشمنانشان مطرح نبوده است اما نبرد غیرنظامی که ابعاد گوناگونی دارد در جریان بوده است به عبارت دیگر در شهر مکه بین مسلمانان و مشرکان ارتباطهای گوناگون وجود داشت. این مراودات معمولا فرهنگی، اقتصادی و به طور کلی مربوط به حوزه سبک زندگی می شد. مشرکان تلاش می کردند؛ مسلمانان را وادار کنند تا به آنچه که دوست دارند عمل کنند و از دین و آئین خود دست بردارند. آیه مبارک به حضرت نبی الله و پیروان شان می فرماید؛ تحت هیچ شرایطی از مشرکان تبعیت و اطاعت نکن، جهادکبیر انجام دهید. به این معنا که در اخلاق، رفتار، پوشش ظاهری، سبک زندگی و در تمام شقوق حکومت داری اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ یک مسلمان و یک جامعه اسلامی برنامه هایش را از اسلام و عقل تهیه کند و مستقل از سبک زندگی مشرکانه فکر کند و عمل کند و هرگز در هیچ زمینه ای از کافران تبعیت و اطاعت نکند. این تبعیّت نکردن آن‌ قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرّر به آن توصیه می کند. آیه‌ی تکان‌ دهنده‌ی اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب: بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیم* یاَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکافِرینَ؛ اِتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکافِرین! پیغمبر! تقوا داشته باش و از کافران تبعیّت نکن.» مشکلات فراوانی بر سر راه این جهاد، وجود دارد. اما مساله این است که خداوند متعال تحمل مشکلات را از مسلمانان خواستار است و می خواهد که با توکل و خلاقیت و پیروی از اسلام به امنیت، ایمان و اقتداری بالاتر در دنیا و آخرت برسند. تا تسلط و به بردگی کشیده شدن مسلمانان به دست مشرکان و کافران زمینه اش فراهم نشود. مشرکان و کافران روحیه ی استکباری دارند. هر زمانی که ببینند قوم و ملتی از روش های آنها در زمینه های گوناگون پیروی و تقلید می کنند، سودای به بردگی کشاندن آن قوم را حتما در سر می پروانند. علاوه بر اینکه اساسا مشرکان و کافران تلاش می کنند با نفوذ به هر روشی زمینه تسلط و تخلیه ی روحیه استکباری خود را بر هر قومی فراهم نمایند.
3- جهاد، جنبه‌های مختلفی دارد که همگان مرد و زن می‌توانند دست کم بخشی از آن‌را انجام دهند؛ در روایات انجام برخی از کارها پاداش جهاد را دارد.که برای‌ ارج‌ نهادن‌ به‌ این‌ کارها بوده‌ است‌، مانند امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، سخن‌ گفتن‌ به‌ عدالت‌ در برابر سلطان‌ ستمگر، تلاش‌ مرد برای‌ زنده‌ کردن‌ سنّتی‌ نیکو در جامعه‌، خوب‌ شوهرداری‌ کردن‌ زن‌ و تلاش‌ مرد برای‌ کسب‌ روزی‌ حلال‌ برای‌ خانواده‌. صبر در برابر ناملایمات. باردار شدن زن: انجام کار خانه.
4- از منظرقرآن برترین جهاد، جهاد با نفس است، که در حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) جهاد اکبر خوانده شده یعنى برتر از جهاد با دشمن که جهاد اصغر نام دارد، اصولا تا جهاد اکبر به معنى واقعى در انسان پیاده نشود در جهاد با دشمن پیروز نخواهد شد. در قرآن کریم صحنه هاى مختلفى از میدان جهاد اکبر در رابطه با پیامبران و سایر اولیاى خدا ترسیم شده است، که سرگذشت یوسف و داستان عشق آتشین همسر عزیز مصر یکى از مهمترین آنها است. رسول الله (ص) می فرماید: «المجاهد من جاهد نفسه فی الله؛ مجاهد کسی است که برای خدا با نفس خود مبارزه کند». در حدیث معراج خطاب به پیامبر اکرم(ص) آمده است: « مردم یک بار می میرند، ولی نیکوکاران و آخرت گرایان بر اثر مبارزه با نفسهایشان و مخالفت با خواهشهای درونی شان و ستیز با شیطانی که در رگهایشان جاری است روزی هفتاد بار می میرند». آن دژ در درون خود انسان است، نفس انسان است.
5 - آثار جهاد الف: آمرزش گناهان: قال رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم: «و من خرج مرابطاً فى سبیل اللَّه او مجاهداً فله به کل خطوة سبع مأة الف حسنة و یمحى عنه سبع مأة الف سیئة و یرفع عنه سبع مأة الف درجة»( ثواب الاعمال، صدوق، ص 682) کسى که به عنوان مرزدارى و پاسدارى در راه خدا یا به عنوان شرکت در جهاد از منزل بیرون رود، در برابر هر قدمى که بر مى دارد، خداوند هفتصد هزار حسنه براى او منظور مى دارد و هفتصد هزار گناه او را از بین مى برد و نیز هفتصد هزار درجه به او مرحمت مى کند. ب: استجابت دعا: قال الصادق علیه السلام: « ثلثة دعوتهم مستجابة الحاج فانظروا بما تخلفونه و الغازى فى سبیل اللَّه فانظروا کیف تخلفونه و المریض فلا تعرضّوه»( بحارالانوار، ج 81، ص 225) دعاى سه دسته مستجاب است: 1- زوّارخانه خدا، پس بنگرید چگونه با خانواده آنان رفتار مى کنید. 2- رزمنده در راه خدا، پس بنگرید چگونه جانشین او خواهید بود در صورتى که او در جبهه است. 3- مریض، سعى کنید او را ناراحت نسازید و متعرّض او نشوید. ج. شفاعت: قال رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم: ثلاث یشفعون الى اللَّه عزوجل فیشّفعون الانبیاء ثم العلماء ثم الشهداء» (مواعظ العددیه،ص 93) سه دسته از شفاعت کنندگان هستند که شفاعت آن ها نزد خداوند پذیرفته مى شود: انبیا، علما، شهدا. د. رفتن به بهشت: قال رسول اللَّه صلى الله علیه وآله وسلم: « الا انّ اللَّه عزوجل لیدخل بالسّهم الواحد ثلاثة الجنة عامل الخشبة و القوىّ به فى سبیل اللَّه والرامى فى سبیل اللَّه»( وسائل،ج 11،ص 107) خداوند متعال به خاطر یک تیر (و گلوله) سه نفر را داخل بهشت مى کند: سازنده، مهیا کننده، و تیرانداز. قال على علیه السلام: « ان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه اللَّه لخاصة اولیائه»، ( بحارالانوار، ج 100، ص8)، جهاد درى از درهاى بهشت است که خداوند براى اولیاى مخصوص خود گشوده است.
زمانی جهاد حاصل می‌شود که همراه با شق‌الانفس باشد یعنی ضمن روشنگری و تبیین، مقابله‌ای با هجمه‌ها هم صورت گیرد و نباید کارهای فرهنگی و عادی خود را به عنوان جهاد تبیین قلمداد کنیم. ایشان در ادامه وظیفه بسیج دانشجویی را صیانت از این مفهوم دانست و اقدامات صیانتی از این مفهوم را برشمرد: ۱. بر حذر بودن از توقف به صرف تبیین، بلکه جهاد تبیین صورت گیرد؛ ۲. پرهیز از تحریف معنوی این واژه؛ ۳. دوری از جا‌به‌جایی مصادیق؛ ۴. اختصاص نداشتن جهاد تبیین به نخبگان؛ ۵. انفرادی عمل نکردن؛ ۶. حاکمیتی نشدن؛ ۷. عجول نبودن؛ ۸. تبیین همراه با اقناع نه اسکات؛ ۹. تبیین همراه با محبت و برادری.
جلسه نهم: جهاد در سه عرصه | پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت علامه مصباح یزدی https://mesbahyazdi.ir/node/4154/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87
✅مراحل امر به معروف و نهى از منكر ➕براى دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منكر، سه مرحله گفته اند كه آنها را خلاصه و فهرست وار بیان مى كنیم: ➖مرحله اول آن است كه انسان قلباً از اینكه معصیت خدا شود، ناراحت باشد و كار خلاف را در روح خود منكر بداند و از آن متنفر باشد. در این مرحله، احدى معاف نیست؛ یعنى حتى افراد ناتوان و لال و نابینا و بى پول باید قلباً از گناه متنفر باشند. ➖مرحله دوم آن است كه آمر به معروف با زبان به خلافكار هشدار دهد و به خوبیها سفارش كند. در قرآن مى خوانیم: كیست بهتر از كسى كه به سوى خدا دعوت كند و كردار خودش نیكو باشد و بگوید كه من از مسلمانانم.) ➖مرحله سوم آن است كه اگر بیان اثر نكرد، با قدرت جلو خلاف گرفته شود.
⬅️نمونه از نهی از منکر به زبان خوش 🔰ملا محمد تقی مجلسی واوباش در ابتدای امر که هنوز آخوند ملا محمد تقی مجلسی شهرت کافی نداشت، شخصی از ارادتمندانش نزد او شکایت بردکه: من همسایه بدی دارم و از سوء خلق او به تنگ آمده‌ام. او شبها دوستان نا اهل خود را جمع می‌کند و تا صبح به شرابخواری و لهو واعب مشغولند و آسایش مرا سلب کرده‌اند. اگر ممکن است در این زمینه علاجی کنید آخوند فرمود: امشب همه آنان را به خانه ات به مهمانی دعوت کن، من نیز می‌آیم. شاید خدایتعالی بدین وسیله او را هدایت فرماید. آن مرد همه آنها را به مهمانی خواست. همسایه اش که سردسته اشرار و اوباش بود گفت: چه شدکه تو نیز به جرگه ما در آمدی ؟ گفت: فعلا چنین پیش آمده است. آنان از دعوتش به گرمی استقبال کردند. پس، آن شخص آخوند ملا محمد تقی مجلسی را خبر کرد و آخوند پیش از همه آنان به خانه آن شخص رفت و در گوشه‌ای قرار گرفت. همین که سر دسته اوباش با دوستانش وارد شد و چشمش به آخوند افتاد که در گوشه‌ای نشسته بود، ناراحت شد، چرا که آخوند از غیر جنس خودشان بود و به سبب وجود او عیش ایشان از بین می‌رفت. پس، رئیس آنها خواست که آخوند را از آن مجلس براند، سر صحبت را اینچنین باز کرد و گفت: راهی که شما در پیش گرفته‌اید بهتر است یا شیوه‌ای که ما داریم ؟ آخوند فرمود: برای معلوم شدن این مطلب باید هر کدام خواص و لوازم کار خود را بیان کنیم تا ببینیم کدام یک از این دو بهتر و خوشتر است. سر دسته اشرار گفت: انصاف دادی و سخن به حق گفتی. یکی از اوصاف ما این است که چون نمک کسی را خوردیم نمکدان نمی‌شکنیم و به صاحب نمک خیانت نمی‌کنیم. آخوند فرمود: این طور که می‌گویی نیست و من حرف تو را قبول ندارم که طایفه شما اینچنین هستند. آن شخص گفت: انکار شما بی مورد است، زیرا این امر از مسلمات این طایفه است. آخوند فرمود: اگر چنین است من از شما می‌پرسم آیا هرگز نمک خدا را خورده‌اید ؟ آن شخص چون این سخن را شنید سر به زیر افکند و پس از اندکی از مجلس برخاست و با همراهانش بیرون رفت. صاحبخانه به آخوند عرض کرد: کار بدتر شد، زیرا اینان با قهر از خانه من بیرون رفتند. آنجناب فرمود: فعلا که کار به اینجا کشید صبر کن ببینیم در آینده چه می‌شود. چون صبح شد، رئیس اشرار به در خانه ملا محمد تقی مجلسی آمد و با دنیایی عجز و ناله عرضه داشت: سخن دیشب شما سخت در من اثر گذاشت. اکنون توبه کرده وغسل نموده و به خدمت شما آمده‌ام تا شرایع دین را به من بیاموزید. از آن پس نیز از مخلصان حق و هدایت یافتگان به راه خدا گردید . قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): المؤمن مرآه اخیه یمیط عنه الذی . رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: مومن برای برادر خویش همانند آینه است که ناملایمات و بدیها را از او دور می‌سازد.
بسم الله الرحمن الرحیم. 🔰موضوع: در بیان حضرت علیه السلام 🔹در روایت است که روزی حضرت علیه السلام در مقابل کعبه ایستاد و خطاب به کعبه فرمودند: مَا أَعْظَمَ حَقَّکِ یَا کَعْبَةُ وَ اللَّهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّکِ. ای کعبه چه قدر حق تو والاست! اما قسم به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. (مستدرک الوسائل ج9 ص: 343) ➕چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران: 1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین و اهانت همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است. 2. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره) 3. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614) 4. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان حلالیت طلبیده شود.
🔰و ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ خدایا در این ماه رمضان روزی کن همیشه به یاد تو باشم، ذکر شامل ذکر زبانی هم می شود؛ البته اگر دل به یاد خدا باشد زبان هم ذکر می گوید؛ اما اگر زبان ذکر خدا بگوید و دل غافل از او باشد، این چنین ذکری مصیبت و بدبختی است. 🔹باید متوجه این مطلب بود که إعراض از یاد خدا، موجب نابینائی در قیامت می‌شود؛ 👌 وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ و مَعِیشَةً ضَنکًا وَ نَحْشُرُهُ و یَوْمَ الْقِیَمَةِ أَعْمَی‏* قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی‏ وَ قَدْ کُنتُ بَصِیرًا قَالَ کَذ لِکَ أَتَتْکَ ءَایَتُنَا فَنَسِیتَهَا وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنسَی‏ ، طه آیات 124- 126» 🔹همه موجودات ذکر خدا را می کنند 🔹در روایت وارد شده است که اگر حیوانات هم یاد خدا نکنند و ذکر نگویند به دام صیادان خواهند افتاد؛ هیچ پرنده ای به دام صیاد نمی افتد، مگر زمانی که از یاد خدا غافل شود [کافی ج 3 ص 13] ؛ 👌حیوانات هم ذکر دارند « وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ » [اسراء آیه 44] حیوانات هم ذکر دارند. 🌷شعر: گر تو را از غیب چشمی باز شد با تو ذرات جهان هم راز شد نطق خاک و نطق آب و نطق گل هست محسوس حواس اهل دل 🔹حتی در و دیوار هم ذکر دارند؛ درخت و کوه و بیابان هم ذکر دارند منتها ذکر خودشون، ما هم ذکر خودمون. 👌حتی در روایت آمده است که هنگام سحر که خروس بانگ می زند و تو را برای نماز بیدار می کند لذا به خروس دشنام ندهید [من لایحضره الفقیه ج : 4 ص : 5] 🌷شعر: کم ز خروسی مباش مشت پری بیش نیست از سر شب تا به سحر ذکر خدا می کند https://eitaa.com/fatemi5/2684
🔻خشمِ بزرگِ خدا🔻 ✍ بعضی از کارهایِ ما خشمِ خدا رو به همراه داره، و خدا بر ما غضب میکنه. ⁉️امّا فکر می‌کنید بیشترین خشم‌ و غضبِ خدا برای چه موضوعی است؟!🤔 جواب در ابتدای سوره صف اومده: 🕋 یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا، لِمَ تَقُولُونَ مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ؟! کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ (صف/۲و۳) 💢ای کسانی که آورده‌اید! 💢چرا سخنی را می‌گوئید که خودتان نمی‌کنید؟! 💢 این امر بسیار موجبِ خشم و غضبِ خداست که سخنی بگوئید، که خودتان نمی‌کنید!! کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ... مَقْت👈 یعنی بغضِ شدید، نسبت به کسی که کار قبیحی انجام داده. 👈 در زمانِ عرب جاهلی، اگر کسی با زن بابای خودش ازدواج می‌کرد، به این ازدواج می‌گفتند "نِکاح مَقْت". یعنی ازدواجی که بسیار زشت و ناپسند است.😱 کلمه "کَبُرَ" هم قبلش اومده، که به معنی کبیر و بزرگ است. پس: کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَلله👈 یعنی کاری که نزد بسیار بسیار زشت و ناپسند است. کاری که غضبِ خیلی خیلی شدیدِ رو به همراه داره. 🔥️ این غضبِ خیلی خیلی شدیدِ برای کسی است که بزنه، ولی خودش نکنه. 👌 زدن آسونه، امّا کردن دشوار. یه جمله معروف هست که میگن: 👈"زبان، ترجمان دل است"👉 ☝️ اگه راهِ این دو تا از هم جدا بشه، یعنی زبان یه چیز بگه و دل یه چیز دیگه، یه چیز باشه و یه چیز دیگه، این نشانه‌ی است. 📣 از طرف هر کسی اتّفاق بیفته بد است، امّا کجا بدتر است؟! ❌ اگر برای مسئولینِ یک جامعه‌ی اسلامی و اتّفاق بیفته بدتر و زشت‌تر است. ☜ یعنی کسانی که امورِ مسلمین رو بدست می‌گیرند، اگه خودشون اهل‌ِ نباشند و فقط بزنند، این خیلی بدتره. لذا امام علی (ع) این آیه رو در فرمانِ خود به مالک اشتر یادآوری میکنه و می‌فرماید: 👈 "از اینکه به مردم وعده بدهی، و تخلّف کنی سخت بپرهیز، زیرا این کار موجبِ خشمِ عظیم در نزد خدا و مردم خواهد شد، چنان که قرآن می‌گوید: کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ". 📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳. 👆👆👆 قابل توجّه اونایی که بلدند فقط برای ما بزنند، و نکنند.😐 وعده بدن، بزنن زیر قولشون.. اونایی که خیلی خوب برای ما صحبت می‌کنند، ولی وقتی میری زندگی‌هاشون، خونه‌هاشون، ویلاهاشون، ماشین‌هاشون، زن و بچه‌هاشون، و... رو میبینی، حالت ازشون بهم می‌خوره.🤢🤮 @fatemi5
🔻۳ عامل اساسی برای عاقبت بخیر شدن🔻 ✍ بیان امام صادق علیه السلام ✍️در بیانی از امام صادق علیه السلام داریم که طی نامه ای به دوستانشان فرموده اند: که اگر می خواهی عاقبت بخیر بشوی سه کار را باید انجام بدهید: (این روایت در جلد ۷۳ بحار صفحه‌ی ۳۵۱ محدث خبیر، مرحوم مجلسی نیز امده) ✔️کتب امام الصادق لأحد موالی: إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُکَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الْأَعْمَال: ۱. «فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ» حق خدا را بزرگ بشمار و نعمت‌ های خدا را در معصیت صرف نکن. این آدم عاقبت بخیر می‌ شود. 💢خدا مجموعه‌‌ی نعمت‌هایی را به ما داده که اگر سعی کنیم این نعمت‌ها را در مسیر صرف نکنیم. یا در مسیر اطاعت یا حداقل آن نعمت را در معصیت هم صرف نکنیم. ضایعش نکنیم! نعمت چشم،👓👀 اگر کسی با این چشم نگاه به صحنه‌های حرام نکرد. اگر کسی با این زبان 👄دروغ نگفت و غیبت نکرد، اگر با گوش پای غیبت و تهمت و حرف ‌های بی‌ ربط ننشیند، خود این عاقبت بخیری می ‌آورد. ۲. «وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْکَ» (عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۴) می‌خواهی عاقبت بخیر شوی، به حلم خدا مغرور نشو. 💢خدا حلیم است شما چرا پررویی می‌کنید؟ امان از زمانی که کاسه ‌ی حلم سر ریز شود. این حلم و ستر الهی برداشته شود. در روایت داریم خداوند بین بنده و آبرویش وقتی گناه می‌کند، گاهی پرده می‌اندازد و این از الطاف و مهربانی خداوند است که ما باید مراقب باشیم از این حلم سوء استفاده نکنیم. ۳. اگر می‌خواهید عاقبت بخیر بشوید: وَ أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُنَا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَیْسَ عَلَیْکَ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً إِنَّمَا عَلَیْکَ نِیَّتُکَ وَ عَلَیْهِ کَذِبُهُ» (عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۴) به کسی که به ما منصوب است و ارادت دارد، اظهار مودت می‌کند ولو به دروغ احترام کن. 💢کوبیدن و آبروریزی از همه بد است. مخصوصاً کسانی که منسوب به اهل ‌بیت هستند. آقا این اهل منبر است. این آقا روحانی است، عالم دینی و مداح اهل‌بیت است. کسی که مردم او را به دین می‌شناسند. حالا اگر یک سری افرادی بیایند و آبروی این را بریزند، شخصیت این را بکوبند، چون لطمه به این لطمه به دین می ‌زند. مخصوصاً کسانی که حرف بی ‌مبنا می ‌زنند. یعنی آبروی طرف به طور کامل رفته است. براساس شنیده ‌های ما، این روایت می‌ گوید: آنچه هم درست است شما نقل نکن. 👌برای عاقبت بخیری از قرآن و اهل بیت جدا نشوید 💢اگر انسان بخواهد عاقبت به خیر بشود همانگونه که هر روز در نماز از خداوند می‌خواهیم که ما را هدایت کند و از راه کسانی که غضب کرده است بر آنها نجات دهد، باید اول به ولایت و الهی متمسک شود که پیامبر در حدیث ثقلین فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد.» @fatemi5
*❗️ لباس های زبان دار❗️* ❓آیا تا به حال چیزی راجع به لباس های زبان دار شنیدی؟ لباس هایی که با ما حرف می زنند و طرز تفکر ، نیت ها و اعتقادات کسی که اونها رو پوشیده، برای ما روشن می کنند. مثلا وقتی میری عروسی، کی عروس رو به تو معرفی میکنه؟ خوب معلومه ! لباس عروس از دور داد میزنه کی عروسه.👰 🤔 یا فرض کن سرزده رفتی خونه دوستت و دوستت لباس مرتبی پوشیده، اولین چیزی که به دوستت میگی اینه که :میخواستی بری جایی؟🤔 پس لباس دوستت با تو حرف زده.👌 مردی رو می‌بینی که محاسن بلندی داره و سرتاپا سیاه پوشیده، اولین چیزی که به ذهنت میرسه اینه که اون مرد ، عزیزی از دست داده؛ وضع ظاهرش اینها رو میگه. 👌 پس قبل از اینکه با کسی حرف بزنیم، وضع ظاهری ما حرف میزنه. ❗️بعضی رنگ ها و مدل ها میگن لطفا به من نگاه نکن، ولی بعضی خانمها و آقایون با مدل مو و آرایش سر و صورت و رنگ لباسشون توجه هر رهگذری رو جلب میکنن و با زبان بی زبانی میگن: خواهش میکنم به من نگاه کنید.😩🤩 🙃حالا شاید نیت کسی که اون رو پوشیده، جلب توجه هم نباشه ها ‼️ ↩️ ولی وضع ظاهرش داره با ما صحبت میکنه نه زبونش ! 👈 و اون نمیتونه به همه توضیح بده که قصد من جلب توجه نیست، قصد من مثلا مد روز بود ؛ نه...... 👌 پس باید خیلی مواظب نوع پوشش و وضع ظاهرمون باشیم. ☝️ به خاطر همین است که خدا در قرآن (آیه33سوره احزاب) به زنان میفرماید: خودنمایی نکنید ⛔️ 👌 یعنی در اجتماع طوری ظاهر نشوید که همه نگاه ها متوجه تون بشه ⚠️ 👌و در آیه 32 همین سوره می فرماید: موقع حرف زدن هم مواظب باش با ناز و کرشمه حرف نزنی، چون بیماردلان راجع به تو فکر بد میکنن!! ⚠️ راستی چقدر خدا به فکر شخصیت خانمهاست که میخواد کسی راجع به اونا حتی فکر بد هم نکنه! 😍❤️ 🤔 حالا فکر کن آرایش صورتت و موهات و رنگ لباسهات به بینندگان چی میگه؟ از طرف دیگه همه انسان ها از نظر زیبایی ظاهری یکجور خلق نشدن که 😐😕 🙄 فرض کن بانویی مثل خیلی از زنها و دخترای امروزی با پوشیدن یک مانتوی تنگ و به نمایش گذاشتن اندامش و با آرایش صورتش و موهای خوش رنگش و حتی رنگ لباسش که توجه هر رهگذری رو جلب میکنه، تو جامعه ظاهر بشه، 🙄 فکر میکنی مردی که همسری داره که بهره کمی از زیبایی داره یا اندام خیلی زیبایی نداره یا حتی مرد جوانی که همسر نداره، با دیدن اون زن چه حالی میشه؟؟؟ ⚠️⚠️🔥 🙄 شاید کمترینش این باشه که تو دلش آرزو کنه کاش همسری مثل اون زن داشته باشه و این کمترینشه و این آرزوها مقدمه بسیاری از مفاسد دیگر‌ه.⚠️🔥 ☝️اگه سری به دادگاههای خانواده زده باشی متوجه میشی که علت بیشتر طلاقها از بین رفتن محبت بین زن و شوهر بخاطر همین بانوان به اصطلاح امروزیه ، و در حقیقت این افراد به همجنسان خود خیانت میکنند و باعث میشوند که اونا از چشم همسرشون بیفتند.⚠️🔥 ❓شاید بگی گناه زن چیه که بخاطر این مردهای بی جنبه باید خود رو محدود کنن و اون طوری که دلشون میخواد نباشن؟ ✅ اول اینکه اگه دلخواهی است پس هرکه هرکاری کرد را نباید سرزنش کرد، چون دلش میخواسته مثلا اگه کسی آومد کیف شما رو زد، حق اعتراض نداری چون دلش میخواسته !! ❓حالا از بین رفتن پول کجا و ازبین رفتن سلامت اخلاقی و روانی مردها در اثر فشارهای جنسی کجا !!! 👈 دوم اینکه غریزه جنسی هم مثل غریزه گرسنگی و تشنگیه، آیا شخص گرسنه ای که بوی کباب به مشامش خورده و هوس کباب کرده بی جنبه است و قابل سرزنش؟❓ 🙄 شاید بگی فرق انسان و حیوان همینه و انسان اگه دلش خواست باید بتونه خودش رو کنترل کنه مثل انسان روزه دار. بله درسته؛ ولی روزه دار هم بالاخره افطار میکنه، تشنه اگه آب بهش نرسه بعد از مدتی میمیره! 👌 خودداری هم اندازه داره! و این فشارها در بسیاری از مردها بالاخره یا باعث بیماری روانی میشه یا مرض اخلاقی و در نهایت ممکنه به فکرهای بدی بیفته (امارهای کشورهای غربی اینو اثبات کرده) 👈 سوم اینکه ما مسلمانیم و معتقدیم که تمام احکام دینی بر اساس حکمت خداست و برای سلامت فرد و جامعه و آرامش زندگی دنیا و آخرت است. 👌 پس بانوی مسلمانی که با ظاهر غیر اسلامی وارد جامعه میشه، در واقع به احکام دینش دهن کجی میکنه و با زبان بی زبانی میگه: 😳😱 من از خدا بیشتر می‌فهمم که چطور بگردم !!! یا من خیلی شجاعم و از عذاب خدا نمی‌ترسم ( پناه بر خدا) !!😱😳 ↩️ شاید بخاطر همین، خدا در آیه 31 سوره نور به خانمها فرموده: زینت های خود را آشکار نکنید و از طرف دیگر به مرد و زن دستور داده که مواظب نگاه‌های خود باشند.❗️ 🤔 ولی انصافا مردها نمیتوانند چشم بسته راه بروند که !! و قرآن هم فقط برای مردها نازل نشده که !!! پس زنان هم باید مواظب نوع پوشش خود باشند...🌹 @fatemi222
احکام دو دقیقه ای رمضان.pdf
752.4K
🔖فیش احکام🔖 💠 احکام دو دقیقه ای ویژه ماه مبارک رمضان 💠 🔻بیان احکام با زبان ساده🔻 @fishemenbar https://eitaa.com/fatemi5/2628
باسمه تعالی ⏪تحسین ✍(به بهانه شهادت امام جواد علیه السلام) 👌از امام جواد علیه السلام منقول است که می‌فرمایند: 👈«مَنِ استَحسَنَ قَبیحا کانَ شَریکا فیهِ»؛ [بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۸۲] ❇️هر کس یک کار و بدی را تحسین کند مثل این است که آن گناه را انجام داده است. ❇️لازم نیست ما حتما خودمان گناه را انجام بدهیم همین که گنهکار را هم بکنیم کافی است! ❇️در سوره مبارکه شمس خداوند می‌فرماید:«فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها؛ (آیه ۱۴)قوم ثمود تکذیب کردند و شتر را پی‌کردند.» ✳️مگر همه آنها شتر را پی کردند ؟؟؟ ✳️حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: یکی از آنها را پی کرد. اما چون بقیه راضی بودند آنها هم در گناه شریک‌اند. ✳️گاهی ما یک تحسین کوچکی می‌کنیم: به عنوان مثال: ⭕️طرف می آید می گوید: جنس های بنجل را امروز به قیمت روز به مردم قالب کردم. ما هم می‌گوییم: ماشاء الله! خوب ما هم در آن شریکیم. ⭕️یا اینکه فردی می‌گوید: ما در دوران بچه‌دار شدیم، دیدیم است سقطش کردیم. ما هم می‌گوییم: کار کردی! خوب ما هم قاتلیم؛ فرقی نمی‌کند. ⭕️و یادر تلویزیون می‌شنویم که می‌گویند: «مردم امروز این‌طور شدند»؛ و می‌گوییم: حقشان است! ما هم در تمام گناه این شریک هستیم. ⭕️یا اینکه «برای مردم غزه این اتفاق افتاد»؛ می‌گوییم: حقشان است! 👌ما هم در گناه آنها شریکیم. از آن طرف اگر بگوییم: خدا لعنت کند اسراییلی‌ها را، خدا کند آمریکایی‌ها را، خدا لعنت کند این سعودی‌ها را، ما هم در ثواب مبارزه با آنها شریک می‌شویم. ⭕️گاهی فقط یک به طرف مقابل می زنیم؛ اگر ما این لبخند ها را نمی‌زدیم، امروز این قدر گناه در جامعه عادی نمی‌شد. طرف محجبه بوده، حالا را کنار گذاشته است، می‌گوییم: چقدر لباس به تو می‌آد. اگر تا آخر عمر این فرد بکند ما در آن شریکیم. چون ما از کار او تعریف کردیم. ⭕️چرا ما در زیارت عاشورا چند بار این‌ها را می‌گوییم: « وَشٰایَعَتْ وَبٰایَعَتْ وَ عَلىٰ قَتْلِهِ»، « و اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ »؟ ⭕️یعنی کسانی که نگاه کردند، کسانی که راضی بودند، کسانی که لجام زدند بر اسب، که سم اسب شما را آماده کردند، همه آنها را خدا لعنت بکند. ⭕️ داستانک: یک کسی را می‌خواستند کنند، که از دزدهای بنام بود. گفتند: درخواستی نداری؟ گفت: چرا؛ دوست دارم مادرم بیاید با مادرم صحبتی بکنم. گفتند: خوب ندارد، مادر بیاید. مادر آمد. گفت: پسرم چه می خواهی؟ گفت: مادر دوست دارم زبانت را دربیاوری بگذاری در دهان من؛ من همین را دارم. مادر هم گفت: باشه. زبان را درآورد. این فرزند شروع کرد گاز گرفتن زبان مادر. 👈آمدند او را گرفتند و گفتند: ای دیوانه چکار می کنی؟ 👌گفت: این مادر باعث شد امروز من کنار چوبه‌دار بیایم. بچه که بودم یک عدد تخم مرغ دزدیدم آوردم خانه. مامانم گفت: بارک الله. 👈اگر آن بارک الله را مادر نمی‌گفت و یک سیلی در دهانم می زد امروز من اینجا کشیده نمی‌شدم. آن تخم مرغی که آن روز دزدیدم، امروز شتر مرغ دزد شدم. https://eitaa.com/fatemi222/836
💠 منبر کوتاه به مناسبت ایام شهادت علیه السلام با موضوع شیوه تربیتی امام محمدباقر علیه السلام ‼️ نصیحت دوم: زبان، عامل پشیمانی! 📜 قال الصادق علیه السلام: یَا سُفْیَانُ أَدَّبَنِی أَبِی بِثَلَاثٍ … قَالَ لِی– یَا بُنَیَّ … ۲- وَ مَنْ لَا یُقَیِّدْ أَلْفَاظَهُ یَنْدَمْ امام صادق علیه السلام فرمایند : ای سفیان پدرم مرا به سه چیز ادب کرد…پدرم فرمود : ای پسرکم ۲- هر کس زبانش را رها کند، پشیمان میشود. [بحار الأنوار جلد ۷۵ صفحه ۲۶۱ ] چه بسیار اوقاتی که ما بعد از صحبت کردن پشیمان شده‎ایم؛ آنجا بود که با خود گفتیم: چه خوب بود این حرف را نمی‎زد. 📒 داستانک: شخصی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرضه داشت: مرا نصیحت کنید، حضرت فرمود: اِحْفَظِ لِسَانَک زبانت را نگه‏دار، دوباره گفت: که نصیحتم کنید، فرمود: زبانت را نگه دار، باز گفت: مرا نصیحت کنید، فرمود: واى بر تو، مگر چیزى جز زبان، انسان را به رو در آتش خواهد افکند. [تحف العقول صفحه :۹۴ ] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ دعوتید به "خانه امام" @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 باقر علیه السلام 🔻رابطه‌ی گناه و ثواب🔻 امام باقر (ع) فرمودند: ⚡️ مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ، ⚡️ وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ. 💢 چقدر كارهای نیک بعد از زيباست، 💢 و چقدر كردن بعد از كارهای نیک،‌ زشت و قبيح است. 📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۴۵۸. ✨✨✨✨✨ ✍ از این فرمایش امام باقر (ع) مشخّص میشه که نیک و زشت، از هم بيگانه نيستند، بلکه روی هم اثر میذارن.♻️ امام باقر (ع) در این روایت، این اثرگذاری رو مشخص می‌کنند.⇟ ابتدا می‌فرمایند:↶ ⚡️ «مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّيِّئَاتِ» 👌 چقدر زيباست كه اگر كسی، از روی غفلت و جهالت، دستش به آلوده شد، بلافاصله بعدش یه كارِ خوبی بكنه، و اثرِ اون کارِ زشتش رو از بین ببره.😊☺️ چون قرآن هم می‌فرماید که بعضی از ، اثر رو از بین می‌برند: 🕋 إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ (هود/۱۱۴) 💢 ، و آثارِ آنها را از بین می‌برند. و بعد در ادامه، می‌فرمایند:↶ ⚡️ «وَ مَا أَقْبَحَ السَّيِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ» 👌 چقدر زشته، كه اگر كسی یه كارِ خوبی انجام داد، بعدش یه ازش سر بزنه، و این کار خوبش رو خراب کنه.😔😟 ❌خیلی از ماها، ثوابهامون رو تو کیسه سوراخ می‌ریزم.❌ ⛔️ ثواب می‌کنیم، ولی با گناه خرابش می‌کنیم:🔥🔥 ✅ نماز میخونیم و اهل مسجد هم هستیم، ❌ ولی با پدر و مادر، یا زن و بچّه، یا دوست و آشنا، تندی و پرخاشگری می‌کنیم.. و همه رو به باد میدیم... ✅ هیات میریم و کلّی برا امام حسین گریه می‌کنیم، ❌ ولی تو خیابون به نامحرم نگاه می‌کنیم و همه رو به باد میدیم... ✅ قرآن میخونیم و از این طریق با خدا حرف میزنیم، ❌ ولی از اونور با نامحرم هم چت می‌کنیم، و همه ثوابِ قرآن خوندنمون رو به باد میدیم.. ✅ تسبیح دستمون می‌گیریم و ذکر می‌گیم، ❌ ولی با همین زبان، غیبت می‌کنیم، تهمت میزنیم، آبروی دیگران رو می‌بریم، و دیگران رو نیش میزنیم... ✅ خمس و زکات میدیم، ❌ ولی تو کار و کاسبی، سرِ مردم رو کلاه میزاریم... تو اداره کم کاری میکنیم، و خودمون رو مدیون بیت المال می‌کنیم.. و.... ❗️⚠️ مواظب باشیم ⚠️❗️ امام باقر (ع) می‌فرماید: ☝️ اگر از روی غفلت كار زشتی از تو سر زد، بعدش سریع یه كارِ خوب انجام بده...👌 ☜ نزار گناهانت روی هم انباشته بشه و زیاد بشه...👌 ⚠ وقتی هم که کار خوبی انجام دادی، مواظب باش که بعد از اون ديگه نكنی، و اون کار خوبت رو از بین نبری...🔕 -------------------------- 🔰منبرک_فاطمی👇 🆔️ @fatemi222 📮نشر دهیدورسانه قرآن وعترت باشید📡
✅مدیریت زبان از نگاه امام (ع) «و اما حق اللسان فاکرامه عن الخناء و تعویده علی الخیر وحمله علی الادب و اجمامه الا لموضع الحاجه و اعفائه عن الفضول. الشنعه القلیله الفائده التی لایومن ضررها مع قله عائدتها. و یعد شاهد العقل و الدلیل علیه و تزین العاقل بعقله و حسن سیرته فی لسانه و لا قوه الا بالله العلی العظیم.» 👈اما حق زبان این است که آن را با سخن یاوه نگفتن گرامی بداری.(و نیز)به نیکی عادت دهی. به ادب و نزاکت واداری. جز درمورد نیاز جلویش را بگیری. از زیاده گویی های زننده، بیهوده وکم فایده که نفعی ناچیز دارند و مفسده انگیز و زیان آورند. دورش سازی. زبان شاهد و دلیل است. آراستگی و # زیبائی عاقل را باید درعقلش جستجو کرد; و حسن منش عاقل را باید از زبان و کلامش فهمید; و هیچ نیرویی نیست مگر از خدای علی و عظیم. 👈خداوند زبان را برای بیان معانی، مقاصد و اغراض درونی وپنهانی به انسان داده است. وقتی آفریدگار حکیم مقرر داشت انسان در این جهان پر از نیاززندگی کند، اسباب و ابزار رفع نیاز را نیز در اختیارش گذاشت. یکی از چیزهایی که انسان در این جهان بدان نیاز دارد، وسیله ی تفهیم مقاصد درونی به دیگران یعنی زبان است. ✔️ارزش هر به شکل و نوع و شیوه استفاده از آن نعمت وموهبت وابسته است. اگر نعمت و موهبتی طبق اصول و ضابطه های معقول و به اصطلاح کماهو حقه مورد استفاده قرار گیرد، قیمت و اهمیت آن فزونتر وموقعیت آن بهتر خواهد بود. ❇️زمینهای کشاورزی و زراعی فراوان و آبهای وحشی و بدون کنترل وقتی ارزشمند و دارای اهمیت است. که بتوانیم مطابق ضابطه ها وروشهای معقول آنها را به ثمر دهی برسانیم. اگر چنین نباشد، آن همه زمین و آب برای ما دارای اهمیت وارزش نخواهد بود. مدیریت زبان @fatemi222