#روضه_خوانی
#ماه_رمضان
#ابوعطا
#شور
#حاج_حمید_منتظر
🍃🍃🍃🍃
سالروز شهادت امیرالمومنین بر شیفتگان تسلیت باد
◼️◼️◼️◼️◼️◼️
یک نمونه غزل و روضه حضرت امیرالمومنین ع و گریز بسیار زیبا به کربلا در آواز #ابوعطا و دستگاه #شور با صدای استاد حاج حمید منتظر که یک نمونه کامل در این نغمه و فضا می باشد.
🍁
دوستان توصیه میکنم این فایل رو چند بار گوش بدید,
کل فایل در درآمد #شور و #ابوعطا است.
بیشتر کار در فضای شور احساس می شود و در ۳۰ ثانیه پایانی که به نظر لحن عوض می شود ابوعطا خودش را بیشتر نشان می دهد.
در قسمتهایی که اوج می گیرند به طور مثال همان شروع فایل صوتی در حدود اکتاو دو و قسمتهای پایین کار در اکتاو یک, در واقع ایشان به نحو بسیار زیبایی اکتاوخوانی میکنند.
یعنی لحظاتی که در گام پایین میخوانند در اکتاو اول, بعد با هشت نت بالاتر در همان پرده در واقع در اکتاو بالاتر.
توضیح:👇
یک اکتاو هشت #نت است که نت هشتم در واقع تکرار نت اول در سیکل هفتایی است.
بعد ازاین هشت نت در یک گام بالاتر مجدد به پله اول میرسیم و این سیکل در صدای انسان معمولا در سه اکتاو بالاتر میرود (۲۴ نت) که معمولا اکتاو سوم به علت پرده های بالای صوتی استفاده در مداحی ندارد و البته کشش صدای هر کسی هم اجازه این کار را نمی دهد.
🍁
اما نکته بسیار مهم اینجاست که معمولا در مناجات خوانی که در کانال در این ماه مبارک چند نمونه قرار دادیم, فقط غزل خوانده میشود و بعد هر مصرع یا بیت توقفی می کنیم ,و بیت بعدی را در اکتاو بالاتر میخوانیم در نتیجه این اختلاف اکتاوی به وضوح قابل درک است.
اما در روضه خوانی با تبحر مداح می بایست این اختلاف را با پوشاندن نت های بینابینی با تحریرهایی بصورت پله ای و موجی این فرود و اوج را به هم متصل کند.
در این کار استاد منتظر به نحو استادانه ای این پرده ها را با تحریر های ریز و گاها درشتی که میزنند از گام بالا به گام پایین می آیند و بالعکس پیاده میکنند.
🍁
یکی از اختلافهایی که در آواز سنتی و مدیحه سرایی وجود دارد ,طنین صداست.
که در مداحی طنین حزن صدا بیشتر و مداح با توجه به آواز موجود تا جایی که امکان دارد به ملودی حزن می دهد که در این کار استاد به نحو عالی این حزن را به نغمه می دهند. دقیقه ۱:۰۵ از بیت منم ماه بنی هاشم... که در گام پایین اجرا میکنند به حزن و حالت احساسی کار دقت کنید و همچنین در ۳۰ ثانیه آخر که یک نیم پرده در حدود یک دانگ بالاتر می روند اوج حزن کار رو میتونید احساس کنید و همانطور که عرض کردیم ابوعطا هم خودش رو بیشتر نشان می دهد.
توضیح:👇
هر دو #دانگ یک #اکتاو است و در واقع همانطور که اشاره کردیم, سه اکتاو می شود شش دانگ
و از قدیم نیز کسانی که صدای محکم و خوبی داشتند به صدای شش دانگ معروف بود و این مثل تا حال باقی مانده است.
🍁
گوش میکنیم به این قطعه روضه حضرت علی ع با صدای استاد حاج حمید منتظر رمضان سال قبل.
باز هم تاکید میکنم دوستانی که میخواهید در روضه خوانی بیشتر کار کنید این فایل را چند بار گوش بدید.
التماس دعا
🍁
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
بشنوید نوای دلنشین مناجات خوانی در فضای آواز #دشتی با صدای حاج ذبیح الله ترابی
👇👇👇👇👇👇
#مناجات_خوانی
#دشتی
#ردیف_خوانی
#حاج_ذبیح_الله_ترابی
🍃🍃🍃🍃
بشنوید قطعه ای کوتاه از پیرغلام اهل بیت حاج ذبیح الله ترابی که حقا در شناخت ردیف های آیینی استاد هستند.
🍁
👈ایشان در همین فرصت کوتاه با #درآمد شروع کرده اند.
👈دقیقه 1:05 وارد گوشه #راجع
👈دقیقه 2:05 گوشه #بیات_راجع
👈دقیقه 2:51 وارد گوشه #عشاق
که در واقع اوج کار ایشان می باشد.
👈دقیقه 3:58 مجدد به سمت پایین و فرود گام بر می دارند و مجدد گوشه #راجع
👈و در دقیقه 4:22 مجدد وارد #درآمد و فرود کامل می شوند.
🍁
یک نکته بسیار مهم با توجه که دوستان خبره در آواز حتما می دانند، بابت یادآوری عرض کنم❗️
یک اصل در خواندن یک قطعه صحیح آوازی، مثل یک قطعه مناجات، بدین صورت است که🔰
🎼یک قطعه آوازی از گام پایین مانند یک هواپیما حرکت کرده و مدتی اوج می گیرد و مجددا به همان سطحی که شروع کرده فرود می آید.
🍁
این حرکت سینوسی می تواند به مدت کوتاه مثل همین قطعه ای که می شنوید تا قطعاتی حدود سی تا چهل دقیقه و چه بسا بیشتر به طول بیانجامد.
🍁
این قطعه نشان می دهد که می شود در مدت، حتی کوتاه تر از این هم قطعه ای را کامل با شروع در گام پایین ( درآمد)، اوج و مجدد فرود، اجرا کرد.
در این حالت معمولا روی هر بیت یک گام یا گوشه اصلی پیاده می شود و گاهی حتی روی یک مصرع و در مصرع بعد گام بالاتر اجرا می شود.
🍁
حال بشنوید این قطعه کوتاه وکامل در فضای آواز دشتی
👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
مناجات_حاج_ذبیح_الله_ترابی_در_دشتی.mp3
9.39M
💥💥💥💥
#مناجات_خوانی
#حاج_ذبیح_الله_ترابی
در آواز #دشتی
🎤 یا رب گناه اهل جهان را به ما ببخش...
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مناجات_خوانی
#افشاری
#ردیف_خوانی
🍃🍃🍃🍃
نمونه مناجات در آواز #افشاری
باصدای امیر اثنی عشری
👇👇
🌺شروع با گوشه درآمد
🌺دقیقه ۱:۵۸ ورود به جامه دران
🌺دقیقه ۳:۳۳ وارد گوشه عراق
🌺دقیقه ۵:۲۲ شروع به بازگشت و فرود به جامه دران
🌺دقیقه ۵:۵۰ فرود به درآمد و تا پایان مناجات
🍁🍁
مادحین عزیز آواز افشاری یکی از کلیدی ترین نغمات برای مناجات خوانی است به خصوص در گوشه مثنوی افشاری...
در واقع خیلی ها افشاری را با مناجات و نیایش میشناسند.
🍁
همانطور که قبلا هم توضیح دادیم سه گام پایین ،متوسط و بالای هر دستگاه را باید فرا بگیرید که در آواز افشاری شامل درآمد ,جامه دران و عراق می باشد که خواننده در این مناجات کوتاه به خوبی آن را پیاده کرده است.
🍁🍁
در ضمن در مورد آواز افشاری ذیل #سبک شماره ۷ که در کانال موجود است توضیحات اجمالی داده شده است. می توانید از فهرست و هشتک آواز افشاری نیز جستجو کنید.
گوش میکنیم به این مناجات زیبا و دلنشین با مطلع بیت
👇👇👇👇👇
خداوندا دلی دریا به من ده
در او عشقی نهنگ آسا به من ده
👇👇👇👇
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
مناجات افشاری،اثنی عشری.mp3
6.57M
💥💥💥💥
#مناجات_خوانی
#افشاری
با صدای امیر اثنی عشری
کانال تخصصی #نغمات_آیینی
#آموزش_ذکر_عشق
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
هدایت شده از آموزش ذکر عشق *استاد حبیبی*
🎤آموزش جامع نغمات مداحی🎤
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
روشی جدید در آموزش نغمات
👇👇👇👇👇
👈ردیف های آوازی مداحی
#دشتی #همایون #ابوعطا...
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
👈صداسازی در مداحی
#سلفژ #اکتاو #صوت #لحن ...
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
👈ادبیات مداحی
#ردیف #قافیه #وزن #عروض ...
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
👈تحلیل آوایی بزرگان مداحی
#کریمی #مؤذن_زاده #حدادیان #قانع #ذبیحی #فراهانی #مقدم #ارضی
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
🎤🎤🎤🎤🎤
🍁آموزش ذکر عشق🍁
هدایت شده از آموزش ذکر عشق *استاد حبیبی*
پست بالا👆 را برای استفاده سایر مادحین عزیز در کانال #ایتا انتشار دهید
ذاکرین عزیز توجه❗️❗️
برای اولین بار در فضای #اینستاگرام
فایلهای صوتی و فیلم کوتاه در #استوری اینستاگرام با اشاره به نغمه آن به مرور در اینستاگرام استاد #حبیبی قرار خواهد گرفت.
❗️❗️❗️
در واقع اشاره لحظه ای به یک نغمه و تکرار آن می تواند تمرین و تلنگری خوبی از درک آن نغمه باشد.
دوستان عزیز هم می توانند فیلمهای کوتاه خوب زیر ۱۵ ثانیه را برای ما ارسال کنند تا با اشاره به نغمه آن در اینستاگرام قرار گیرد.
🔰🔰🔰🔰
اینستاگرام
http://www.instagram.com/mortezahabibi110
#شورخوانی
#همایون
#حاج_محمود_کریمی
#شهادت_امام_صادق_ع
🍃🍃🍃🍃
با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام صادق ع⬛️⬛️
ببینید و بشنوید این قطعه فیلم شورخوانی شهادت امام صادق ع سال ۹۶ از استاد کریمی که در فضای نغمه #همایون اجرا کردند.
🍁
غالب این قطعه در گوشه #بیداد همایون می باشد و لحظاتی که فرود می آیند #درآمد همایون اجرا می شود.
🍁
نکته سبک سازی❗️🔰
به حرکات سینوسی دم این شورخوانی خوب دقت کنید.❗️
:قال الصادق" بالا خوانده می شود
"عشاق حسین" کمی فرود دارد
"خون گریه کنید" مجدد کمی فرود
"بر داغ حسین" که در کلمه حسین مجددا به گام اولیه بر می گردد.
در واقع این حرکات سینوسی و نوسان دار در سبک سازی است که زیبایی کار را دو چندان میکند که البته هم نیاز به طراحی سبک ساز دارد و هم هنر مداح می باشد که با اجرای خوب لحن و گام صدا بتواند به خوبی سبک را پیاده کند.
چه بسا که سبک ها بسیار عالی توسط صدای ناپخته به خوبی اجرا نمی شود و ارزش کار شاعر نیز به هدر می رود.
🍁
درباره نغمه همایون کارهای زیادی در کانال قرار گرفته است.
جستجو کنید و گوش دهید تا نغمه همایون ملکه ذهن شود.
🍁
ببینید و بشنوید این قطعه فیلم از اجرای خوب شورخوانی استاد حاج محمود کریمی
🔰🔰🔰🔰
مدرس نغمات آیینی #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh