eitaa logo
آموزش ذکر عشق *استاد حبیبی*
1.5هزار دنبال‌کننده
81 عکس
118 ویدیو
4 فایل
آموزش تخصصی نغمات آیینی 🍁استاد مرتضی حبیبی🍁 اینستاگرام (ارتباط زنده آموزشی) http://www.instagram.com/mortezahabibi110 کانال اصلی در تلگرام https://t.me/amoozeshe_zekre_eshgh ارتباط با استاد حبیبی ۰۹۰۱۳۶۵۳۰۸۵ آی دی استاد @zaker110
مشاهده در ایتا
دانلود
ع 🔰🔰🔰🔰 قطعه ای که می شنوید در زمینه خوانی با صدای کربلایی مرتضی حبیبی شهادت مولا امیر المومنین ع مربوط به سال قبل که در فضای کار شده است. 🍁 در مورد نغمه ابوعطا تحلیل های زیادی انجام شده. این‌نغمه رو جدی بگیرید!! در فضای دستگاه شور نغمه ابوعطا در نغمات آیینی پرکاربردترین هاست. در این‌ نغمه احتمالا کارهای زیادی توی این فضا شنیده باشید. زمینه "کجایی بابا"در مدح حضرت رقیه س با صدای حاج محمود کریمی را قطعا اکثر دوستان شنیدید، چقدر نزدیکی بین‌ این دو زمینه وجود دارد؟ متن زمینه شهادت حضرت علی ع 👇👇👇👇 باباجون نرو بمون کنارم سرمو کف پاهات میزارم بی تو من ابر بهاری میشم جای اشک از دیده خون میبارم میکنی چه بی قراری واسه چی آروم نداری زیر لب میون بستر اسم مادر و میاری (۲) بابا مرو مرو مرو (۳) 🍃🍃🍃 میدونم خیلی بلا کشیدی خیری از زمونه هم ندیدی تموم موهات سپید شد از غم شبیه مادرمون خمیدی خسته ای از دست دنیا رنگ و روت پریده بابا نکنه بری و زینب بمونه اسیر غمها بابا مرو مرو مرو (۳) 🍁 مدرس 🍃🍃🍃🍃 @amoozeshe_zekre_eshgh
🔰🔰🔰🔰 گوشه که در افشاری و شور و حتی نوا مشترک است. نغمه ای همه فن حریف و فی مابین است در واقع خود از متعلقات و نزدیک به مادر دستگاه خود است. بنابراین خیلی از گوشه ها در هر دو نغمه بسیار نزدیک به هم و در هم تنیده است. رهاب گوشه ای است که از آن برای انتقال از شور به افشاری و نوا و از افشاری به شور و‌نوا کاربرد دارد. اما رهاب در افشاری خود را بهتر نشان می دهد. حالتی محزون دارد و انسان بعد از شنیدن آن انگار منتظر لحن بعدی است و انتظار و خوف و رجا را القا میکند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
یا 🔰🔰🔰🔰 این‌ در واقع بصورت رسمی در ردیف ایرانی وجود ندارد و با ترکیباتی البته به همایون و دشتی نزدیک میباشد، اما فرق زیادی در لحن دارد، در آواز خوانی ایرانی به این شکل به ندرت استفاده می شود، لیکن در مقام عربی بخصوص در قرائت بسیار پرکاربرد است. این‌ مقام با توجه به حزن زیادی که دارد در نغمات آیینی ایرانی وارد شده و به وفور در روضه خوانی،ادعیه و تعزیه خوانی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به کاربرد زیاد آن در نغمات آیینی در ایران به نام شور عرب شناخته شده است اما در واقع همان مقام صبا در ردیف عرب زبانان است. نمونه هایی در کانال هم وجود دارد، جستجو کنید پیدا کنید و گوش دهید. حال این دعای روز ۲۴ام در مقام صبا را بشنوید مدرس 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔰🔰🔰🔰 ❗️ معمولا دو مدل دشتی خوانی در نغمات آیینی ما خوانده می شود. 🌹نوعی که بر پایه صدا از شروع و با و ادامه و معمولا با اوج دشتی در ادامه پیدا میکند. این مدل معمولا در مناجات خوانی و مدح خوانی و گاهی در ادعیه خوانی نیز استفاده می گردد. 🌹نوع دیگری از دشتی خوانی که استفاده بیشتری را شاهد هستیم، دشتی خوانی های محلی است که در هر منطقه به سبک و سیاق و لهجه و گویش همان منطقه خوانده می شود که در ردیف ایرانی هم به بعضی از این گوشه ها اشاره شده و کاربرد بسیار زیادی در نغمات آیینی دارد. نمونه هایی چون گوشه های ، ، و تا گوشه هایی مثل و و نهایتا گوشه هایی مثل و و ده ها گوشه دیگر... این فضای دشتی در روضه خوانی و ادعیه با توجه به سوز و حزنی که دارد و همچنین ریشه ای که در فرهنگ اصیل ایرانی در هر منطقه ای دارد، بسیار پرکاربرد هستند. نکته❗️ معمولا این دشتی های محلی روی اوزان سوار می شوند، اما وقتی میخواهیم روی روضه یا ادعیه پیاده کنیم فقط اشاره ای از کلیت آن فضا و گوشه پیاده می شود. چند نمونه از این فضاها که در ادعیه خوانی بیشتر استفاده می شود را در ادامه در چند دعای ماه مبارک اجرا خواهیم کرد. بشنوید مدرس 🔰🔰🔰🔰🔰🔰