بشوید مناجات دلنشین سحرهای ماه مبارک رمضان
در فضای #بیات اصفهان
👇👇👇
#مناجات_خوانی
#بیات_اصفهان
#عشاق_مصری
#قاسم_رفعتی
#ماه_رمضان
🍃🍃🍃🍃🍃
فضای آواز بیات اصفهان بسیار مناسب برای مناجات خوانی به خصوص در گوشه های #بوسلیک و #مناجاتی است که در واقع همان گوشه #عشاق_مصری در نغمات عربی است.
این نغمه جناب استاد رفعتی، سالیان زیادی است که با فضای ماه مبارک #رمضان با مومنین روزه دار عجین شده است و حال و هوای سحرهای ماه مبارک را زنده می کند.
🍁
@amoozeshe_zekre_eshgh
#مناجات_خوانی در آواز بیات اصفهان معمولا در فضای نغمه عربی #نهاوند اجرا می شود که در واقع منطبق بر آواز اصفهان است.
در ترکیبات آواز نهاوند با آواز اصفهان فضایی دلنشین وجود دارد، که به آن گوشه «عشاق مصری» در نغمات عربی می نامند، که بصورت واضح در ردیف ایرانی وجود ندارد، ولی جزئی از فضای بیات اصفهان منصوب می شود و بعضی هم آن را گوشه #مناجاتی که البته اسمی فرضی است ،برای اینکه دقیقا در ردیف ایرانی وجود ندارد و بعضا نیز به اسم #راک اصفهان میشناسند.
🍁
بطور مثال در ردیف جناب چاووشی در گوشه های آواز اصفهان با نام گوشه "مناجاتی" اسم برده اند که به علت استفاده زیاد این نغمه در فضای مناجات خوانی است. که در ادامه نیز این فایل ضمیمه می شود.
🍁
حال بشنوید به قطعه ای معروف و قدیمی از استاد قاسم رفعتی
در گوشه #عشاق_مصری یا همان فضای #بیات_اصفهان در ردیف ایرانی...
🍁
استاد رفعتی خواننده و ردیف دان و مناجات خوان قهار و خوش خوان نه چندان دور رادیو و تلویزیون بودند.
قاسم رفعتی در سال ۱۳۲۴، در تهران به دنیا آمد. فراگیری موسیقی را از ۱۲ سالگی آغاز کرد و نزد مسعود حسنخانی رفت و مدت چهار سال به فراگیری گوشهها و مقامهای آواز ایرانی پرداخت.
جد قاسم رفعتی حاج محمد صادق متخلص به (رفعت سمنانی) است که صاحب دیوان شعر میباشد و پدر او نیز از صدای شیوایی برخوردار بودهاست.
اولین برنامه هنری خود را در برنامه «شما و رادیو» که در صبح جمعهها پخش میشد اجرا کرد و سپس در برنامههای متعدد و گوناگون رادیو و تلویزیون شرکت و این همکاریها همچنان ادامه داشت.
وی از سال ۱۳۵۹ به بعد به نزد محمدرضا شجریان رفت و زیر نظر او به تحقیقات در زمینه دوره عالی آواز پرداخت.
آواز «سحرگهان» او سالهای متمادی است که در ماه رمضان از رادیوی ایران پخش میشود.
با اشعار زیر
👇👇👇👇
سحرگهان که موذن بر آورد آواز
به روی دل شودم هر در عنایت باز
برآورند مناجاتیان قدس خروش
زنند بر صف روشندلان صلای نماز
بیا به مجمع ایمانیان یکدل و دین
که این گروه به یک قبله میکنند نماز
مقام امن الهی منادی توحید
عظیم تر حرم کبریا حریم نماز
ز خواب بخت بلندم به کوتهی گرود
بگو موذن خوش لهجه بر کشد آواز
🍁
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
مناجات سحرگهان، رفعتی.mp3
5.33M
💥💥💥💥
مناجات دلنشین سحرگهان
با صدای
#قاسم_رفعتی در آواز
#بیات_اصفهان
یا فضای عربی مقام
#نهاوند
گوشه #عشاق_مصری
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
در ادامه همین فضا همانطور که در مطلب بالا اشاره کردیم.
نمونه کوتاه عرض شده از ردیف مناجات در #بیات_اصفهان یا #عشاق_مصری یا همان گوشه #مناجاتی
با صدای استاد چاووشی را نیز بشنوید
👇👇👇👇👇
baiat sfehany monajati.MP3
1.68M
💥💥💥💥
ردیف مناجات استاد چاووشی
در آواز
#بیات_اصفهان
یا فضای عربی مقام
#نهاوند
گوشه #عشاق_مصری یا #مناجاتی
💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
قطعه ای #مولودی_خوانی با صدای حاج محمود کریمی در فضای #بیات اصفهان👇👇👇
🌹🌹🌹🌹🌹
#مولودی_خوانی
#امام_حسن_مجتبی
#بیات_اصفهان
#حاج_محمود_کریمی
🍃🍃🍃🍃🍃
به مناسبت میلاد امام کریمان، امام حسن مجتبی ع, بشنوید قطعه ای دلنشین مولودی خوانی با حالت شورخوانی با صدای حاج محمود کریمی در آواز بیات اصفهان
🍁
در واقع آواز بیات اصفهان از قدیم بیشتر در فضاهای محزون و مناجات استفاده میگردید، اما سبکهای جدید مداحی ایجاب کرد این فضا با تغییراتی در ریتم، به فضاهای جدید سینه زنی و حتی مولودی خوانی وارد شود.
جدیدا به وفور از این نغمه در سبکهای جدید استفاده می شود.
فایل صوتی در ادامه
👇👇👇👇
استاد #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh
🎤آموزش جامع نغمات مداحی🎤
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
روشی جدید در آموزش نغمات
👇👇👇👇👇
👈ردیف های آوازی مداحی
#دشتی #همایون #ابوعطا...
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
👈صداسازی در مداحی
#سلفژ #اکتاو #صوت #لحن ...
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
👈ادبیات مداحی
#ردیف #قافیه #وزن #عروض ...
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
👈تحلیل آوایی بزرگان مداحی
#کریمی #مؤذن_زاده #حدادیان #قانع #ذبیحی #فراهانی #مقدم #ارضی
http://eitaa.com/joinchat/3321364483C178c05d8b1
🎤🎤🎤🎤🎤
🍁آموزش ذکر عشق🍁
پست بالا👆 را برای استفاده سایر مادحین عزیز در کانال #ایتا انتشار دهید
#روضه_خوانی
#ماه_رمضان
#ابوعطا
#شور
#حاج_حمید_منتظر
🍃🍃🍃🍃
سالروز شهادت امیرالمومنین بر شیفتگان تسلیت باد
◼️◼️◼️◼️◼️◼️
یک نمونه غزل و روضه حضرت امیرالمومنین ع و گریز بسیار زیبا به کربلا در آواز #ابوعطا و دستگاه #شور با صدای استاد حاج حمید منتظر که یک نمونه کامل در این نغمه و فضا می باشد.
🍁
دوستان توصیه میکنم این فایل رو چند بار گوش بدید,
کل فایل در درآمد #شور و #ابوعطا است.
بیشتر کار در فضای شور احساس می شود و در ۳۰ ثانیه پایانی که به نظر لحن عوض می شود ابوعطا خودش را بیشتر نشان می دهد.
در قسمتهایی که اوج می گیرند به طور مثال همان شروع فایل صوتی در حدود اکتاو دو و قسمتهای پایین کار در اکتاو یک, در واقع ایشان به نحو بسیار زیبایی اکتاوخوانی میکنند.
یعنی لحظاتی که در گام پایین میخوانند در اکتاو اول, بعد با هشت نت بالاتر در همان پرده در واقع در اکتاو بالاتر.
توضیح:👇
یک اکتاو هشت #نت است که نت هشتم در واقع تکرار نت اول در سیکل هفتایی است.
بعد ازاین هشت نت در یک گام بالاتر مجدد به پله اول میرسیم و این سیکل در صدای انسان معمولا در سه اکتاو بالاتر میرود (۲۴ نت) که معمولا اکتاو سوم به علت پرده های بالای صوتی استفاده در مداحی ندارد و البته کشش صدای هر کسی هم اجازه این کار را نمی دهد.
🍁
اما نکته بسیار مهم اینجاست که معمولا در مناجات خوانی که در کانال در این ماه مبارک چند نمونه قرار دادیم, فقط غزل خوانده میشود و بعد هر مصرع یا بیت توقفی می کنیم ,و بیت بعدی را در اکتاو بالاتر میخوانیم در نتیجه این اختلاف اکتاوی به وضوح قابل درک است.
اما در روضه خوانی با تبحر مداح می بایست این اختلاف را با پوشاندن نت های بینابینی با تحریرهایی بصورت پله ای و موجی این فرود و اوج را به هم متصل کند.
در این کار استاد منتظر به نحو استادانه ای این پرده ها را با تحریر های ریز و گاها درشتی که میزنند از گام بالا به گام پایین می آیند و بالعکس پیاده میکنند.
🍁
یکی از اختلافهایی که در آواز سنتی و مدیحه سرایی وجود دارد ,طنین صداست.
که در مداحی طنین حزن صدا بیشتر و مداح با توجه به آواز موجود تا جایی که امکان دارد به ملودی حزن می دهد که در این کار استاد به نحو عالی این حزن را به نغمه می دهند. دقیقه ۱:۰۵ از بیت منم ماه بنی هاشم... که در گام پایین اجرا میکنند به حزن و حالت احساسی کار دقت کنید و همچنین در ۳۰ ثانیه آخر که یک نیم پرده در حدود یک دانگ بالاتر می روند اوج حزن کار رو میتونید احساس کنید و همانطور که عرض کردیم ابوعطا هم خودش رو بیشتر نشان می دهد.
توضیح:👇
هر دو #دانگ یک #اکتاو است و در واقع همانطور که اشاره کردیم, سه اکتاو می شود شش دانگ
و از قدیم نیز کسانی که صدای محکم و خوبی داشتند به صدای شش دانگ معروف بود و این مثل تا حال باقی مانده است.
🍁
گوش میکنیم به این قطعه روضه حضرت علی ع با صدای استاد حاج حمید منتظر رمضان سال قبل.
باز هم تاکید میکنم دوستانی که میخواهید در روضه خوانی بیشتر کار کنید این فایل را چند بار گوش بدید.
التماس دعا
🍁
مدرس #مرتضی_حبیبی
🍃🍃🍃🍃
@amoozeshe_zekre_eshgh