#نکته_آموزشی
🔰🔰🔰🔰
گوشه #رهاب که در افشاری و شور و حتی نوا مشترک است.
نغمه ای همه فن حریف و فی مابین است
در واقع خود #افشاری از متعلقات #شور و نزدیک به مادر دستگاه خود است.
بنابراین خیلی از گوشه ها در هر دو نغمه بسیار نزدیک به هم و در هم تنیده است.
رهاب گوشه ای است که از آن برای انتقال از شور به افشاری و نوا و از افشاری به شور ونوا کاربرد دارد.
اما رهاب در افشاری خود را بهتر نشان می دهد. حالتی محزون دارد و انسان بعد از شنیدن آن انگار منتظر لحن بعدی است و انتظار و خوف و رجا را القا میکند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_یکم
ماه مبارک #رمضان
آواز #افشاری
گوشه #رهاب
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
14.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_دوم
ماه مبارک #رمضان
#درآمد_بیات_ترک
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_سوم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
گوشه #عشاق
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نکته_آموزشی
#شور_عرب یا #مقام_صبا
🔰🔰🔰🔰
این #مقام در واقع بصورت رسمی در ردیف ایرانی وجود ندارد و با ترکیباتی البته به همایون و دشتی نزدیک میباشد، اما فرق زیادی در لحن دارد، در آواز خوانی ایرانی به این شکل به ندرت استفاده می شود، لیکن در مقام عربی بخصوص در قرائت #قرآن بسیار پرکاربرد است.
این مقام با توجه به حزن زیادی که دارد در نغمات آیینی ایرانی وارد شده و به وفور در روضه خوانی،ادعیه و تعزیه خوانی مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به کاربرد زیاد آن در نغمات آیینی در ایران به نام شور عرب شناخته شده است اما در واقع همان مقام صبا در ردیف عرب زبانان است.
نمونه هایی در کانال هم وجود دارد، جستجو کنید پیدا کنید و گوش دهید.
حال این دعای روز ۲۴ام در مقام صبا را بشنوید
مدرس #مرتضی_حبیبی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
17.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_چهارم
ماه مبارک #رمضان
#شور_عرب
مقام #صبا
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نکته_آموزشی
#دشتی_محلی
🔰🔰🔰🔰
#نکته_مهم❗️
معمولا دو مدل دشتی خوانی در نغمات آیینی ما خوانده می شود.
🌹نوعی که بر پایه #گام صدا از #درآمد شروع و با #راجه و #بیات_راجه ادامه و معمولا با اوج دشتی در #عشاق ادامه پیدا میکند.
این مدل معمولا در مناجات خوانی و مدح خوانی و گاهی در ادعیه خوانی نیز استفاده می گردد.
🌹نوع دیگری از دشتی خوانی که استفاده بیشتری را شاهد هستیم، دشتی خوانی های محلی است که در هر منطقه به سبک و سیاق و لهجه و گویش همان منطقه خوانده می شود که در ردیف ایرانی هم به بعضی از این گوشه ها اشاره شده و کاربرد بسیار زیادی در نغمات آیینی دارد.
نمونه هایی چون گوشه های #چوپانی، #دشتستانی، #شیرازی و #حاجیانی تا گوشه هایی مثل #دیلمان و #گیلکی و نهایتا گوشه هایی مثل #غم_انگیز و #بیدکانی و ده ها گوشه دیگر...
این فضای دشتی در روضه خوانی و ادعیه با توجه به سوز و حزنی که دارد و همچنین ریشه ای که در فرهنگ اصیل ایرانی در هر منطقه ای دارد، بسیار پرکاربرد هستند.
نکته❗️
معمولا این دشتی های محلی روی اوزان #دوبیتی سوار می شوند، اما وقتی میخواهیم روی روضه یا ادعیه پیاده کنیم فقط اشاره ای از کلیت آن فضا و گوشه پیاده می شود.
چند نمونه از این فضاها که در ادعیه خوانی بیشتر استفاده می شود را در ادامه در چند دعای ماه مبارک اجرا خواهیم کرد.
بشنوید
مدرس #مرتضی_حبیبی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
15.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_پنجم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
اشاره به گوشه #شیرازی و #دشتستانی و #شروه
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
12.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_ششم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
اشاره به گوشه #دیلمان
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
14.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سی_روز_سی_نغمه
دعای روز #بیست_هفتم
ماه مبارک #رمضان
آواز #دشتی
اشاره به گوشه #چوپانی
با نوای #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
@amoozeshe_zekre_eshgh
#نکته_آموزشی
#بیات_اصفهان
#مقام_نهاوند
#عشاق_مصری
🔰🔰🔰🔰🔰
این نغمه ترکیبی از فضای ردیف ایرانی #بیات_اصفهان و مقام عربی #نهاوند است که بسیار این دو نغمه به هم شباهت دارند.
این فضا در عرب به گوشه #عشاق_مصری معروف است و در فضای ایرانی نام نغمه #مناجاتی و در بعضی جاها #بوسلیک در بیات اصفهان را یدک می کشد.
این نغمه به شدت در نغمات آیینی و مناجات خوانی و ادعیه کاربرد دارد.
نمونه دیگری در کانال کار شده
جستجو کنید و گوش دهید.
حال بشنوید ایننغمه محزون با حال و هوای مناجاتی در سحرگاه ۲۸ام ماه مبارک رمضان
🔰🔰🔰🔰🔰🔰