هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#محرم، ماه #نشاط و #آرامش یا #افسردگی؟»
مناسبت روز: در ایام #اسارت اهلبیت امام حسین (ع) قرار داریم و با گذشت ١۶ روز از ماه محرم، محبین اهلبیت، هنوز در بسیاری از مساجد، حسینیهها، تکایا و منازل شخصی، مراسم عزاداری برپا کرده و با شرکت در این مراسم برای غم و اندوه اهلبیت (ع)، محزون و گریبانند؛ از این رو یکی از مسائلی که در این ایام توسط برخی از غافلين و یا مخالفین مکتب اهلبیت (ع) در فضای مجازی و حقیقی مطرح میگردد، این است که ماه محرم و شرکت در مجالس عزاداری حسینی و گریه کردن در آنها، باعث اضطراب و افسردگی انسان میشود!
✍️ لذا با توجه به اینکه افسردگی بهعنوان یکی از بیماری روانی در علم روانشناسی مطرح است، در سخن امروز بر آن شدیم تا فارغ از فضای هیجانی و احساسی، و با ادله کاملاً عقلی و علمی به بررسی این ادعا بپردازیم؛
✅ «روانشناسی» سالهاست که بهعنوان یک علم مستقل فعالیت میکند و از علومی مانند فلسفه و منطق، راه خود را جدا ساخته است؛ حال اگر قرار باشد در حوزه مسائل مربوط به این علم، صحبت و ادعایی داشته باشیم، سخنان ما حتماً باید سیر علمی داشته و مستند به تحقیقات معتبر در علم روانشناسی باشد؛
در این علم تنها زمانی میتوان گفت یک عمل، علت بهوجود آمدن یک حالت روانی است که از طریق تحقیقات علمی این موضوع به اثبات رسیده باشد؛ که با توجه به دسترسی آسان به فضای مجازی و جستجو در آن، به راحتی میتوان دریافت که تاکنون در هیچ یک از مجامع علمی داخل و خارج از کشور، هیچگونه تحقیق میدانی که ثابت کند، عزاداری و گریه بر مصائب اهلبیت (ع) موجب افسردگی انسان میشود، انجام نشده است!
ازنظر علت و معلولی هم اگر به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم بین «عزاداری حسینی» و «افسردگی» هیچ رابطه علت و معلولی وجود ندارد و اگر هم این دو متغیر در جایی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند، صرفاً بهصورت تصادفی بوده است؛
نکته مهم دیگر اینکه روانشناسان، افسردگی را بهعنوان یک واکنش نسبت به از دست دادن یکچیز باارزش مطرح کردهاند؛ یعنی زمانی افسردگی به وجود میآید که فرد چیز باارزشی را از دست بدهد؛ حال سؤال اینجاست که ما با حضور در جلسات عزاداری اهلبیت (ع) آیا چیزی را از دست میدهیم؟ یا برعکس، الگوهای ارزشمندی را پیدا میکنیم که به وجود آنها افتخار و مباهات مینمائیم؛
همچنین روانشناسان یکی از عوامل اضطراب و استرس و افسردگی را کاهش «اعتماد به نفس» و «عزت نفس» میدانند که ما در ایام مذهبی، به ویژه در ایام محرم، شاهد افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس افراد مذهبی هستیم؛ چراکه آنها خودشان را به منبعی متصل میکنند که این منبع سرشار از انرژی معنوی است، لذا در واقع، حضور در عزای اهلبیت (ع) و اشک ریختن در این مراسم، نه تنها باعث افسردگی نمیشود بلکه عامل امید و نشاط و حرکتآفرینی برای نزدیکتر شدن به کانون محبت و معرفت الهی میگردد؛
✍️ البته آنچه در این مجال کوتاه تقدیم شما گردید، تنها بخشی از استدلالهای علمی در این زمینه بود تا بدانیم که ادعای افسردگی به واسطه عزاداری و گریه در مراسم حسینی، ادعایی کاملاً کذب است که هرگز علم روانشناسی آن را تائید نکرده است؛ بلکه در مقابل، روانشناسان همواره در مواقع ایجاد مصیبتهای سنگین، تأکید دارند که انجام عزاداری و گریه کردن، باعث تخلیه، و آرامش روحی و روانی فرد میگردد؛ چنانچه دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه خوارزمی با تأیید این موضوع میگوید: حضور در مراسم عزاداری ائمه (ع) در عین اینکه برای فرد، آرامش روحی و روانی ایجاد میکند، جرم و جنایت و بسیاری از آسیبهای اجتماعی را نیز کاهش میدهد، چنانچه آمارها هر ساله در دهه عاشورا، این موضوع را کاملاً تأیید مینماید؛
رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران، در ادامه با تبیین این موضوع که اشک ریختن یکی از راههای تخلیه هیجانهای منفی مثل غم و خشم است، گفت: باید توجه داشت که حضور در مراسم عزای اهلبیت (ع) و اشک ریختن برای آنها، بسیار بیشتر از یک تخلیه هیجانی ساده است؛ چراکه غمی که در مراسم عزاداری برای بزرگان دین و اهلبیت پیامبر خدا بر انسان وارد میشود، غمی معنوی است که میتواند منشأ یک حرکت مثبت در نوع بینش و زندگی انسان باشد، ازاینرو این غم و اندوه نه تنها روان فرد را رنجیده و آزرده نمیکند، بلکه تحقیقات، شواهد و گزارشهای بسیاری نشان داده است که نقش درمانی مثبت هم دارد و بعد از عزاداری آرامش و نشاط ویژهای را برای فرد به همراه میآورد...
📚 برگرفته از پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز شانزدهم ماه #محرمالحرام
موضوع امروز: «#محرم، ماه #نشاط و #آرامش یا #افسردگی؟»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ سهشنبه ٠٢ مرداد ١۴٠٣
🌙 الثلاثاء ١٧ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 23 Tuesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز نزول عذاب الهی بر اصحاب فیل
🌙 ایام اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام در مسیر شام و دربار یزید ملعون (۶١ ق)
🌙 درگذشت ادیب، عارف و شاعر مسلمان ایرانی «نورالدین عبدالرحمن جامی» (٨٩٨ ق)
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص) در رابطه با سوره فیل فرمودند: «مَنْ قَرَأَهَا عَافَاهُ اللَّهُ أَیَّامَ حَیَاتِهِ مِنَ الْقَذْفِ وَ الْمَسْخ»
«هرکه سوره فیل را بخواند، خداوند در ایّام حیاتش او را از مسخ و تهمت در امان نگه میدارد»
📚 تفسیر اهل بیت (ع)، ج۱۸، ص۳۸۸
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز هفدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓در حسینیهها و مساجد برخی مناطق بهخصوص روستاها، مراسم شبیهخوانی (تعزیه) به اعتبار اینکه از سنتهای قدیمی است برگزار میشود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟
✅ اگر مراسم شبیهخوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان نیز باعث وهن مذهب حق نشوند، اشکال ندارند؛ در عین حال بهتر است که بهجای آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینی و مرثیه خوانی بر پا شود.
❓نظر شریف حضرتعالی نسبت به ادامه حرکت دستههای عزاداری در شبهای محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و... چیست؟
✅ به راه انداختن دستههای عزاداری برای سیدالشهدا (ع) و اصحاب ایشان و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران میشود و یا فینفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#اصحاب_فیل»
مناسبت روز: امروز طبق تقویم قمری سالروز نزول #عذاب_الهی بر أصحاب #فیل است که خداوند به دلیل عظمت و اهمیت آن، یک سوره از قرآن کریم را به آن اختصاص داده است لذا سخن امروز را به این ماجرا اختصاص میدهیم؛
مفسران و مورخان این داستان را به صورتهاى مختلفى نقل کردهاند و در سال وقوع آن نیز اختلاف دارند، اما اصل وقوع آن شکی نیست و در ردیف اخبار متواتر قرار دارد؛ ما نیز این ماجرای درسآموز را طبق روایات معروف که در «سیره ابن هشام»، «بلوغ الارب»، «بحارالانوار» و «مجمع البیان» آمده، نقل مینمائیم:
✍️ در تاریخ قبل از اسلام آمده که «ذونُواس» پادشاه یهودی «یمن»، مسیحیان «نجران» را که در نزدیکى آن سرزمین مى زیستند، تحت شکنجه شدید قرار داد تا از آئین مسیحیت بازگردند و آنها که بر دین خود پایداری کردند را در گودال آتش (اُخدود) انداخته و سوزانید که قرآن این ماجرا را به عنوان «اصحاب الاخدود» در سوره «بروج» آورده است؛
بعد از این جنایت بزرگ، خبر به «قیصر روم» که بر آئین مسیح بود رسید و از آنجا که فاصله میان «روم» و «یمن» زیاد بود، «قیصر» نامهاى به «#نجاشى» سلطان «حبشه» نوشت، تا انتقام مسیحیان «نجران» را از «ذونواس» بگیرد؛
«نجاشى» نیز سپاهى عظیم بالغ بر هفتاد هزار نفر را روانه «یمن» کرد که «ابرهه» یکى از فرماندهان این سپاه بود و آنها پس از شکست «ذونواس» حکمرانی «یمن» را به دست گرفتند و بعد از مدتى «ابرهه» پادشاه یمن شد و براى اثبات خوش خدمت به «نجاشی»، کلیساى بسیار زیبا و مهمى بنا کرد که مانند آن در آن زمان در کره زمین وجود نداشت، و به دنبال آن تصمیم گرفت مردم «جزیرةالعرب» را به جاى «#کعبه» به سوى آن فرا خواند؛ براى همین منظور، مبلغان بسیارى به میان قبائل عرب و سرزمین «حجاز» فرستاد، اما اعراب که سخت به «مکّه» و «کعبه» علاقه داشتند، احساس خطر کردند و مخفیانه کلیسای او را آتش زدند!
«#ابرهه» نیز سخت خشمگین شد و تصمیم گرفت خانه «کعبه» را به کلى ویران سازد و با لشکری عظیم و با تعدادی «فیل سوار» عازم «مکّه» شد؛
هنگامى که به نزدیکی «مکّه» رسیدند، تعدادی از آنها حمله کرده و شتران و اموال اهل «مکّه» را به غارت بردند که در این میان، دویست شتر نیز از حضرت عبدالمطلب (ع) غارت شد؛
«ابرهه» سپس برای ایشان به عنوان بزرگ «مکّه» پیام فرستاد که من براى جنگ نیامدهام و تنها میخواهم خانه کعبه را ویران کنم، لذا اگر شما دست به سلاح نبرید، نیازى به ریختن خونتان نمیبینم!
حضرت عبدالمطلب (ع) پس از دریافت پیام با فرستاده او به دیدار «ابرهه» رفتند و او که سخت تحت تأثیر چهره نورانی و ابهت فوقالعاده ایشان قرار گرفت بود، از حاجتشان سؤال کرد؟
حضرت عبدالمطلب (ع) نیز در جواب او فرمودند: حاجتم این است که دویست شتر را که از من به غارت بردهاید، بازگردانید؛
«ابرهه» سخت از این تقاضا در عجب شد، و گفت من گمان میکردم درباره «کعبه» که متعلق به دین تو و اجداد تو است و من میخواهم ویرانش کنم، درخواستی داری؟!
و حضرت بلافاصله گفتند: «أَنَا رَبُّ الإِبِلِ، وَ إِنَّ لِلْبَیْتِ رَبّاً سَیَمْنَعُهُ»؛ (من صاحب شترانم، و این خانه نیز صاحبى دارد که از آن دفاع مىکند)، این سخن حضرت، «ابرهه» را تکان داد و در فکر فرو برد اما مانع از حمله او نشد!
روز بعد ابرهه سوار بر «فیل» معروفش که «محمود» نام داشت با لشکر انبوهش براى درهم کوبیدن کعبه به طرف «مکّه» حملهور شد، ولى هر چه کرد، «فیل» او به طرف کعبه پیش نرفت! او از این ماجرا سخت متعجب شد و در حیرت فرو رفت که در این هنگام، پرندگانى همانند پرستو که هر یک از آنها سه عدد سنگریزه با خود حمل میکردند بالای سر آنها رسیده و سنگها را بر سر لشگریان «ابرهه» فرو ریختند، و تمامی آنها و فیلهایشان را هلاک نمودند و خداوند بدین وسیله قدرت لایزال خویش را به بشریت نشان داد که در قرآن کریم چنین آمده:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و بخشایشگر
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ ﴿۱﴾
مگر نديدى پروردگارت با فیلسواران چه كرد؛
أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ ﴿۲﴾
آيا نیرنگشان را بی اثر نساخت؟
وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ ﴿۳﴾
خداوند بر سر آنها پرندگانی را فوج فوج فرستاد؛
تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ ﴿۴﴾
كه بر آنان سنگهايى سخت افكندند؛
فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ ﴿۵﴾
پس آنان را مانند كاه جویده شده گردانيد!
🔰 منابع: «سيره ابن هشام، ج١، ص٣٨ تا ۶٢»؛ «بلوغ الارب، ج١، ص٢۵٠ تا ٢۶٣»؛ «بحارالانوار، ج١۵، ص١٣٠ به بعد» و «مجمعالبيان، ج١٠، ص۵۴٢ به بعد».
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز #نزول_عذاب الهی بر اصحاب #فیل
موضوع امروز: «#اصحاب_فیل»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
37.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٠٣ مرداد ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ١٨ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 24 Wednesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
🌙 سالروزروز وفات حضرت #زینالعابدین (ع) به قولی
💠 حدیث روز:
💎 امام حسین (ع): «اَیُّهَا النّاسُ! اِنَّ اللّه َ جَلَّ ذِکْرُهُ ماخَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِیَعْرِفُوهُ، فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإذا عَبَدُوهُ اسْتَغْنُوا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ ماسِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: یَابْنَ رَسُولِ اللّه ِ بِأَبی أَنْتَ وَاُمّی فَما مَعْرِفَةُ اللّه ِ؟ قالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ اَلَّذی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طاعَتُهُ.»
«ای مردم! همانا خدای بزرگ، بندگان را نیافریده مگر برای آنکه او را بشناسند؛ وقتی او را شناختند او را پرستش خواهند کرد؛ هنگامی که او را پرستش کردند از بندگی غیر او بی نیاز میشوند. مردی گفت: ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت باد، شناخت خدا چیست؟ فرمود: عبارتست از شناخت مردم هر زمان نسبت به امامى است كه اطاعتش بر آنان واجب شده»
📚 عللالشرایع، ص ۹
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز هجدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیت دارد؟
✅ قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمیشود و سابقهای در عصر ائمه علیهمالسلام و زمانهای بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم علیهالسلام در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب میشود، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.
❓اگر انسان (در ایام شهادت اهلبیت) در زیارتگاههای ائمه علیهمالسلام خود را به زمین بیندازد و همانند بعضی از مردم که صورت و سینه خود را برزمین می مالند تا از آن خون جاری شود و به همان حالت وارد حرم می شوند، عمل کند چه حکمی دارد؟
✅ این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه علیهمالسلام محسوب نمیشوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
❓معیار شرعی ضرر اعم از جسمی یا روحی چیست؟
✅ معیار، ضرری است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه (قابل اعتنا) باشد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#عاشورا و #امدادهای_غیبی؟!»
مناسبت روز: در روز گذشته از امداد غیبی و نزول بلا بر اصحاب فیل سخن گفتیم، اما شاید این سؤال برای بعضی از عزیزان پیش آمده که چرا خداوند در روز عاشورا، امام حسین (ع) و یارانشان را با امدادهای غیبی یاری ننمود؟! و همانند اصحاب فیل بر لشکر ابنزیاد ملعون نیز عذاب الهی نازل نکرده است؟!
✅ در جواب باید عرض کنیم که شکی نیست که عالم هستی مخلوق خداست و خداوند متعال قادر بر انجام هر کاری است و مسلماً در کربلا نیز میتوانسته که از اعجاز و قدرت خارقالعاده خود برای دفع و نابودی دشمنان امام حسین (ع) استفاده نماید؛ همانطور که در هلاکت اصحاب فیل، و یا شکافتن دریا برای حضرت موسی (ع) و غرق کردن فرعون، و یا گلستان نمودن آتش برای حضرت ابراهیم (ع) و کشتن نمرود با یک پشه، و یا یاری رساندن به پیامبر اسلام در جنگهای بدر و احزاب از امدادهای غیبی استفاده نموده است؛
اما نکته مهم این است که اگر در جایی خداوند به مصالحی که برای ما عیان و قابل درک نباشد برای یاری انبیاء و اولیاء خود از امدادهای غیبی استفاده ننماید، آیا این موضوع با حکمت الهی تناقض پیدا میکند؟!
✍️ مسلماً پاسخ این سؤال منفی است چراکه خداوند، آفریننده و پرورش دهنده بشریت است و تمامی افعالش را از روی حکمت و در جهت تکامل بشریت است؛ لذا اگر برای بشر محدود و ضعیف، فلسفه اموری قابل درک و فهم نباشد، دلیل بر تناقض در حکمت الهی نیست؛ بر این اساس باید بگوئیم که:
1️⃣ اولین جواب این است که تمامی مقدرات الهی بر اساس «حکمت و عدالت» مقرر میگردد و اصلاً جای چون و چرا ندارند! هرچند که برای ما قابل درک و فهم نباشند.
2️⃣ ثانیاً سنت الهی بر این است که همه کارها در دنیا براساس قواعد و قوانین عادی انجام گیرد و خداوند، اصل را در همهی امور بر اساس اسباب و مسببات طبیعی دنیوی و اختیار بشر قرار داده است، مگر بعضی از موارد خاص که به آنها «معجزه» میگوئیم و اگر بنا بود که معجزه و امدادهای غیبی همیشگی باشند و هر عمل ظالمانهای، بلافاصله جزا داده شود، دیگر هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و باطنش را پیدا نمیکرد و با پدید آمدن حالتی شبیه به جبر، اختیار و جسارت افراد برای انتخاب آزادانه اعمال از بین میرفت و مسلماً «حجّت الهی» بر بشر برای روز جزا کامل نمیشد.
3️⃣ ثالثاً روایاتی وجود دارد که نصرت الهی نازل شده و ملائکه و اجنه در کربلا به یاری امام حسین(ع) آمدند، ولی ایشان نپذیرفتند! چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «چون امام حسین(ع) با عمر بن سعد تلاقى نمودند و جنگ بر پا شد، خداوند نصرت خود را فرو فرستاد تا آن جا که بر سر حسین(ع) سایه گسترد و آن گاه امام مخیر شدند بین پیروزى بر دشمنانش و بین ملاقات و لقاى پروردگارشان، و ایشان (بلندی مرتبه و) لقاى پروردگار را برگزیدند» (امالی، ص۶٣٨) و در حدیث دیگر نیز فرمودند که «چهار هزار نفر از ملائکه برای یاری امام آمدند، اما حضرت به آنها اذن ندادند» (کافی، ج١، ص٢٨٣)
✍️ ضمن اینکه زنده ماندن امام سجاد (ع) و بسیاری از اتفاقاتی که در کوفه و شام افتاد و مقهور شدن یزید ملعون، نمونههایی آشکار از «امدادهای غیبی» است.
4️⃣ رابعاً اگر امدادهای غیبی در کربلا به امام میرسید و حضرت پیروزی ظاهری از طریق معجزه که برای مردم عادی مقدور نیست را میپذیرفتند، دیگر نمیتوانستند برای بشریت نقش «الگو» را ایفا نمایند؛ لذا حضرت نخواستند که از معجزه و کرامت استفاده کنند و برای بقاء دین اسلام و ترویج فرهنگ و معارف اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، همهی مصائب را به جان خریدند تا نشان دهند که مرگ با «عزت» بهتر از زندگی با«ذلت» است؛ و الگویی همیشگی برای آزادگان جهان شوند.
5️⃣ خامساً اگر قرار باشد که همیشه امدادهای غیبی برسد و ظلم و بدیها توسط خداوند نابود شود، دیگر فرصتی برای آزمودن بشر ایجاد نمیشود و هرگز سره از ناسره جدا نمیگردد؛ لذا کربلا صحنهی امتحان بزرگ امت اسلامی است و حکمت الهی بر آن است که خداوند در وقت آزمونها از معجزه استفاده نمینماید، تا آدمی از طریق «اختیار» راه سعادت و یا شقاوت را انتخاب نماید.
6️⃣ سادساً انبیاء و اولیاء و خوبان عالم بهوسیله امتحانهای سخت و مصائب، «ترفیع درجه» پیدا میکنند و به مقام قرب الهی میرسند، لذا وقتی فرصتی طلایی چون کربلا پیش میآید، طبیعی است که امام حسین (ع) به راحتی از آن گذر نمیکنند و در صورت اختیار رسیدن به قرب الهی را ترجیح میدهند؛
«هر که در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش می دهند...»
✍️ قضاوت با شما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز هجدهم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «#عاشورا و #امدادهای_غیبی؟!»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه ٠۴ مرداد ١۴٠٣
🌙 الخمیس ١٩ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 25 Thursday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
☀️ سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ (١٣٢٣ش)
☀️ روز بزرگداشت شیخ صفیالدین اردبیلی (ره)
💠 حدیث روز:
💎 امیرالمؤمنین (ع): «الظُّلمُ في الدُّنيا بَوارٌ، و في الآخِرَةِ دَمارٌ»
«ستمگرى، در دنيا مايه نابودى و در آخرت، مايه هلاكت است»
📚 غررالحكم، ح۱۷۰۷
•┈┈••✾•┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز نوزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
✅ در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود؛ یک حیث قالب و شیوه عزاداری است؛ از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد؛ خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد؛
(اما) نسبت به شیوه عزاداری، اولاً همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و (ثانیاً) موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت، تبلیغ سوء داشته باشند؛ اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#دوران_سیاه رضاخانی»
مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ در سال ١٣٢٣ شمسی است، شاه دیکتاتوری که یکی از سیاهترین دوران تاریخی کشور ایران را رقم زده است، لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص میدهیم؛
✍️ مورخین داخلی و خارجی، حکومت رضاخان را ملغمهای از استبداد، دیکتاتوری تمام عیار و دین ستیزی آشکار دانستهاند؛ در این دوران سیاه، نه خبری از مجلس و نمایندگان واقعی ملت بود و نه اعتراضی از سوی کسی تحمل میشد؛
رضاشاه پس از به قدرت رسیدن، سعی کرد، خودش را از بند روحانیون و طبقه مذهبی ایران رها سازد، لذا دینستیزی عریان را به نمایش گذاشت و آشکارا فحشاء و منکر را در جامعه اسلامی ایران رواج داده و قبح گناه و معصیت را شکست!
✍️ اما متأسفانه امروزه برخی از افراد جاهل و یا مغرض، مخصوصاً در شبکههای ماهوارهای و در فضای مجازی میخواهند که با فریب مردم و مثبت ارزیابی کردن اصلاحات اقتصادی رضاخان، پرونده سراسر سیاه و نکبتبار پهلوی اول را تطهیر نمایند؛ هرچند که هر انسان عاقل و منصفی با کمترین دقت در تاریخ ایران، میتواند به لیست بلندبالایی از خیانتها و جنایتهای رضاشاه و تاراج ایران در این دوره تاریک دست یابد که در پایان سخن امروز به بخشی از آنها اشاره و قضاوت را به شما واگذار مینمائیم:
1️⃣ امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) و جدایی بخشهای عظیمی از ایران؛ از جمله جدایی رشته کوههای آرارات و بخشیدن آن به ترکیه؛ و بخشیدن اروند رود به عراق که سالها بعد در جنگ تحمیلی، ملت ایران تاوان آن را دادند و بسیاری از جوانان ما در همین منطقه به شهادت رسیدند؛
2️⃣ جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی و اعطای آن به روسیه که امروز جزو قلمرو ترکمنستان محسوب میشود؛
3️⃣ جدایی دشت ناامید در سیستان به مساحت ۳ هزار کیلومتر در سال ۱۳۱۷؛
4️⃣ اعطای مجوز به باستان شناسان آمریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار باستانی ایران توسط آنها؛
5️⃣ غصب زمینهای ۲۱۶۷ روستا در کشور و صدور سند این روستاها به نام شخص شاه! و قتل عام روستائیانی که از دادن زمینهایشان به رضاشاه سر باز زدند؛
6️⃣ شکنجه وحشیانه مخالفان حکومت با روشهای بیرحمانه و غیرانسانی؛
7️⃣ کشتار و تبعید بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم ایران؛
8️⃣ قلع و قمع کردن عشایر ایران و تبعید بسیاری از آنان؛
9️⃣ شکنجه، تبعید و کشتن نویسندگان، روشنفکران، شعرا و ادیبان، و روحانیون حامی ملت و کشور؛
🔟 ممنوعیت مجالس تعزیهخوانی و عزاداری امام حسین(ع)؛
1️⃣1️⃣ کشف حجاب و حرمت شکنی در حرم مطهر امام رضا(ع) و به شهادت رساندن و مجروح کردن بیش از ۱۵۰۰ نفر در مسجد گوهرشاد؛
2️⃣1️⃣ تأسیس ارتشی خودفروخته و وابسته که حتی نتوانست ساعتی در برابر اشغالگران از شخص رضاشاه محافظت نماید بهصورتی که شاه ایران با خفت و خواری هرچه تمام، تن به تبعید داد؛
✍️ و صدها خیانت و جنایت دیگر که ملت بزرگ ایران هرگز آنها را به فراموشی نخواهند سپرد! لذا مسلماً رضاخان نه تنها #پدر_ایران_نوین نیست بلکه بانی تاراج و تخریب کشور و سپردن آن به بیگانگان و از بین برندهی «دین و دموکراسی» و «استقلال و آزادی» در ایران است.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ
موضوع: «#دوران_سیاه رضاخانی»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
✅ دستورالعمل جذب خاص روحانی کاروان عمره مفرده (بدون آزمون)
✍️ در راستای اجرای سیاستهای بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و باعنایت به توصیه نماینده محترم ولیفقیه در خصوص جذب نیروهای نخبه و فرهیخته حوزههای علمیه به عنوان خادمان فرهنگی عمره؛ معاونت فرهنگی بعثه نسبت به جذب افرادی که دارای شرایط عمومی واختصاصی ذیل هستند از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ لغایت ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ اقدام مینماید:
✅ الف - شرایط عمومی:
1️⃣ -تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2️⃣ -التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه.
3️⃣ -برخورداری از حسن شهرت و معاشرت.
4️⃣ -نداشتن سوءپیشینه و سابقه محكومیت در محاکم قضائی جمهوری اسلامی ایران.
6️⃣ -برخورداری از توانائی جسمانی.
7️⃣-نداشتن منع قانونی خدمت نظام وظیفه عمومی در زمان اعزام.
8️⃣ -متأهل بودن.
9️⃣-معمم بودن دائم در زمان پذیرش.
🔟 -دارابودن حداقل 27 سال و حداکثر ۴۵ سال.
✅ ب - شرایط اختصاصی:
1️⃣ .دارای مدرک علمی سطح ۴ از مراکز مدیریت حوزههای علمیه قم، مشهد، اصفهان.
2️⃣ .نخبگان دارای سطح ۳ حوزه علمیه قم، مشهد، اصفهان با ارائه مدرک معتبر
3️⃣ .گواهی استادی یكی از دروس سطوح عالی حوزه به شرط دارابودن مدرک علمی سطح ۳ حوزه به بالا.
⏏️ تبصره ١: در صورت ورود اطلاعات غیر واقعی، انصراف و یا دارا نبودن هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی، ثبت نام لغو گردیده و هزینه ثبت نام مسترد نمیگردد.
✅ ج- فرآیند جذب:
🔻.ثبت نام اولیه
🔻.تأیید ثبت نام (صحت سنجی مدارک بارگزاری شده در سامانه، توسط مناطق و ستاد)
🔻.کسب حد نصاب قبولی در مصاحبه علمی و عملی
🔻.کسب حد نصاب قبولی در ارزیابی نوار سخنرانی
🔻.طی کردن مراحل آموزش و کسب حد نصاب آن
⏏️ تبصره ٢: پس از تائید ثبت نام در صورت عدم مراجعه داوطلبان جهت گذراندن مراحل جذب طی ٣ سال، پرونده ایشان مختومه میگردد.
⏏️ تبصره ٣: کسب حد نصاب قبولی در بندهای سوم و چهارم و پنجم امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ میباشد.
✅ د: مصاحبه علمی و عملی:
✔️.مصاحبه بر دو محور علمی و عملی طبق جدول ذیل برگزار میگردد.
✔️.زمان برگزاری مصاحبه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲ تا ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ میباشد.
✔️.محل برگزاری مصاحبه علمی، شهرهای قم، تهران و خراسان رضوی میباشد.
⏏️ تبصره ۴: درصورتی که در استان های دیگر تعداد داوطلبان به حد نصاب ۱۵ نفر برسد مصاحبه در آن استان برگزار میگردد.
✍️ تذکرات ضروری:
1️⃣ جذب خاص فقط از طریق سامانه جذب به آدرس azmoon.hajj.ir انجام میگیرد و افراد واجد شرائط با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت نام اقدام مینمایند.
2️⃣ هزینه ثبت نام 2.000.000 ریال میباشد که تنها از طریق درگاه اینترنتی معتبر همین سامانه قابل پرداخت است.
3️⃣ پس از اتمام زمان ثبت نام حداکثر طی یکماه مدارک داوطلبان بررسی و صحت سنجی میگردد و داوطلبان میتوانند با مراجعه به سایت یا بعثه منطقه خود از وضعیت ثبت نام خویش مطلع شوند.
4️⃣ دفاتر مناطق و استانی بعثه وظیفه دارند در خصوص نحوه جذب خاص، داوطلبان را راهنمایی نمایند .
5️⃣ هر داوطلب فقط یكبار مجاز به شرکت در مصاحبه علمی و عملی جذب خاص میباشد.
6️⃣ در صورت عدم موفقیت داوطلب درهر یک از مراحل بند "ج" این اطلاعیه، داوطلب مردود تلقی میشود و تنها از طریق شرکت در آزمون عمومی امكان جذب را خواهد داشت.
7️⃣ دوره آموزش تمهیدی پیش از آزمون، متعاقبا اعلام میگردد.
🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه ٠۵ مرداد ١۴٠٣
🌙 الجمعة ٢٠ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 26 Friday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
☀️ اقامه اولین #نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب توسط آیت الله #طالقانی (ره) در تهران (١٣۵٨ ش)
☀️ مرگ #محمدرضا_پهلوی در قاهره (١٣۵٩ ش)
☀️ سالروز عملیات افتخار آفرین #مرصاد (١٣۶٧ ش)
💠 حدیث روز:
پیامبر اکرم (ص): «ثَلاثٌ لَو تَعْلَمُ اُمَّتی ما لَهُم فیها لَضَربواْ عَلَیْها بِالسَّهامِ: الأذانُ والغُدُوُّ إلی الجُمُعةِ والصَّفُّ الأوَّلُ»
«سه چیز است که اگر امت من ثواب و قدر آن را میدانستند برای دسترسی به آن از یکدیگر سبقت میگرفتند:
✅ اذان گفتن؛
✅ پیشگامی در نماز جمعه؛
✅ و جا گرفتن در صف اوّل نماز جماعت.»
📚 بحارالأنوار، ج ٨٩، ص ١٩٧
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
438.3K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران به امامت آیتالله طالقانی (ره)
موضوع: #احکام_نماز_جمعه
✅ شرایط نماز جمعه:
1️⃣ به جماعت خواندن؛
2️⃣ حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم؛
3️⃣ رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف و... ؛
4️⃣ بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.
✅ وقت نماز جمعه:
وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع میشود و احتیاط (واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.
✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است؛ (به عبارت دیگر، نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه میشود)
✍️ لازم به ذکر است طبق فتوای برخی از فقها، در دوران غیبت امام معصوم بنابر احتیاط واجب علاوه بر نماز جمعه، میبایست نماز ظهر نیز خوانده شود و سپس نماز عصر اقامه گردد.
📚 رساله آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)، احکام عبادات
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«#نماز_جمعه ، #تجارت_سودمند»
مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی، سالروز اقامه اولین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط آیت الله طالقانی (ره) در تهران در سال ١٣۵٨ شمسی است لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم مجاهد آغاز مینمائیم.
✍️ نماز جمعه یکی از بزرگترین عبادات جمعی است که دارای جهات مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی؛ و همچنین منشأ آثار و برکات فراوانی، همچون: تقویت روح همبستگی اسلامی و رشد ابعاد اجتماعی اسلام؛ ایجاد وحدت و الفت بیشتر میان مسلمانان؛ اصلاح و تزکیه فرد و جامعه با اطلاعرسانی عمومی؛ تأکید بر وعظ و آموزش احکام اسلامی؛ و مطرح کردن مسائل مهم اجتماعی و سیاسی است؛
در آیات و روایات اسلامی، بر اهمیت نماز جمعه تأکید بسیاری شده که در این مجال کوتاه تنها به یک آیه از قرآن کریم و چند روایت کوتاه از حضرات معصومین (ع) بسنده میکنیم:
📖 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و کسب و تجارت را رها کنید که اگر بدانید، این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) برای شما بهتر خواهد بود.» (جمعه/٩)
✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «در هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره گذاشته شده است، حج شما در شتاب به سوی نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است.» (کنز العمال/ج ٧/ ص ٧٣٧)
✅ امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن فرد را بر آتش حرام میسازد.»
(وسائلالشیعه/ج ۵/ص ٣)
✅ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در محضر خداوند برای شش گروه ضمانت بهشت نمودهام، یکی از آنان کسی است که به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسیده است.» (وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 11)
✅ پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كه از روى ايمان و به حساب خدا در نماز جمعه شركت كند، اعمالش از نو آغاز میشود. [یعنی خداوند به پاداش آن، گناهان گذشتهاش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند].
(منلايحضرهالفقيه، ج١، ص ۴٢۶)
✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «هر كه سه نماز جمعه را (پی در پی) از روى اهميت ندادن به آن (و بدون دلیل) ترك كند خداوند بر دل او مهر زند.»
(وسائلالشیعه/ ج۵/ ص۶)
✅ پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «نزدیکی مردم با خداوند در روز قیامت به مقدار رفتن آنها به نماز جمعه به ترتیب نفر اول و دوم و سوم است.»
(مستدرک الوسائل، ج۶، ص٣٩)
✍️ در پایان سخن لازم به ذکر است که نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان (عج) از نظر اکثر فقها از جمله امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظلهالعالی) «واجب تخییری» است، یعنی انسان مخیّر است که میان نماز ظهر یا نماز جمعه یکی را انتخاب کند ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در نمازجمعه، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز پر فضیلت محروم سازند؛
همچنین طبق نظر رهبر فرزانه انقلاب، ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سياسى جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً مذموم است و خوددارى از شرکت در آن بهصورت دائمى وجه شرعى ندارد.
🔹 با عنایت به نکات فوقالذکر، امیدواریم که انشاالله خداوند متعال، توفیق حضور و کسب فضیلت نماز جمعه را در تمامی هفتههای سال نصیب ما بفرماید.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: اقامه اولین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب توسط آیت الله طالقانی (ره) در تهران
موضوع: «#نماز_جمعه و #تجارت_پرسود»
https://eitaa.com/ROOZBARG