هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
37.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٠٣ مرداد ١۴٠٣
🌙 الأربعاء ١٨ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 24 Wednesday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
🌙 سالروزروز وفات حضرت #زینالعابدین (ع) به قولی
💠 حدیث روز:
💎 امام حسین (ع): «اَیُّهَا النّاسُ! اِنَّ اللّه َ جَلَّ ذِکْرُهُ ماخَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِیَعْرِفُوهُ، فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإذا عَبَدُوهُ اسْتَغْنُوا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ ماسِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: یَابْنَ رَسُولِ اللّه ِ بِأَبی أَنْتَ وَاُمّی فَما مَعْرِفَةُ اللّه ِ؟ قالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ اَلَّذی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طاعَتُهُ.»
«ای مردم! همانا خدای بزرگ، بندگان را نیافریده مگر برای آنکه او را بشناسند؛ وقتی او را شناختند او را پرستش خواهند کرد؛ هنگامی که او را پرستش کردند از بندگی غیر او بی نیاز میشوند. مردی گفت: ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت باد، شناخت خدا چیست؟ فرمود: عبارتست از شناخت مردم هر زمان نسبت به امامى است كه اطاعتش بر آنان واجب شده»
📚 عللالشرایع، ص ۹
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز هجدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیت دارد؟
✅ قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمیشود و سابقهای در عصر ائمه علیهمالسلام و زمانهای بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم علیهالسلام در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب میشود، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.
❓اگر انسان (در ایام شهادت اهلبیت) در زیارتگاههای ائمه علیهمالسلام خود را به زمین بیندازد و همانند بعضی از مردم که صورت و سینه خود را برزمین می مالند تا از آن خون جاری شود و به همان حالت وارد حرم می شوند، عمل کند چه حکمی دارد؟
✅ این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه علیهمالسلام محسوب نمیشوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
❓معیار شرعی ضرر اعم از جسمی یا روحی چیست؟
✅ معیار، ضرری است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه (قابل اعتنا) باشد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#عاشورا و #امدادهای_غیبی؟!»
مناسبت روز: در روز گذشته از امداد غیبی و نزول بلا بر اصحاب فیل سخن گفتیم، اما شاید این سؤال برای بعضی از عزیزان پیش آمده که چرا خداوند در روز عاشورا، امام حسین (ع) و یارانشان را با امدادهای غیبی یاری ننمود؟! و همانند اصحاب فیل بر لشکر ابنزیاد ملعون نیز عذاب الهی نازل نکرده است؟!
✅ در جواب باید عرض کنیم که شکی نیست که عالم هستی مخلوق خداست و خداوند متعال قادر بر انجام هر کاری است و مسلماً در کربلا نیز میتوانسته که از اعجاز و قدرت خارقالعاده خود برای دفع و نابودی دشمنان امام حسین (ع) استفاده نماید؛ همانطور که در هلاکت اصحاب فیل، و یا شکافتن دریا برای حضرت موسی (ع) و غرق کردن فرعون، و یا گلستان نمودن آتش برای حضرت ابراهیم (ع) و کشتن نمرود با یک پشه، و یا یاری رساندن به پیامبر اسلام در جنگهای بدر و احزاب از امدادهای غیبی استفاده نموده است؛
اما نکته مهم این است که اگر در جایی خداوند به مصالحی که برای ما عیان و قابل درک نباشد برای یاری انبیاء و اولیاء خود از امدادهای غیبی استفاده ننماید، آیا این موضوع با حکمت الهی تناقض پیدا میکند؟!
✍️ مسلماً پاسخ این سؤال منفی است چراکه خداوند، آفریننده و پرورش دهنده بشریت است و تمامی افعالش را از روی حکمت و در جهت تکامل بشریت است؛ لذا اگر برای بشر محدود و ضعیف، فلسفه اموری قابل درک و فهم نباشد، دلیل بر تناقض در حکمت الهی نیست؛ بر این اساس باید بگوئیم که:
1️⃣ اولین جواب این است که تمامی مقدرات الهی بر اساس «حکمت و عدالت» مقرر میگردد و اصلاً جای چون و چرا ندارند! هرچند که برای ما قابل درک و فهم نباشند.
2️⃣ ثانیاً سنت الهی بر این است که همه کارها در دنیا براساس قواعد و قوانین عادی انجام گیرد و خداوند، اصل را در همهی امور بر اساس اسباب و مسببات طبیعی دنیوی و اختیار بشر قرار داده است، مگر بعضی از موارد خاص که به آنها «معجزه» میگوئیم و اگر بنا بود که معجزه و امدادهای غیبی همیشگی باشند و هر عمل ظالمانهای، بلافاصله جزا داده شود، دیگر هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و باطنش را پیدا نمیکرد و با پدید آمدن حالتی شبیه به جبر، اختیار و جسارت افراد برای انتخاب آزادانه اعمال از بین میرفت و مسلماً «حجّت الهی» بر بشر برای روز جزا کامل نمیشد.
3️⃣ ثالثاً روایاتی وجود دارد که نصرت الهی نازل شده و ملائکه و اجنه در کربلا به یاری امام حسین(ع) آمدند، ولی ایشان نپذیرفتند! چنانچه امام صادق(ع) فرمودند: «چون امام حسین(ع) با عمر بن سعد تلاقى نمودند و جنگ بر پا شد، خداوند نصرت خود را فرو فرستاد تا آن جا که بر سر حسین(ع) سایه گسترد و آن گاه امام مخیر شدند بین پیروزى بر دشمنانش و بین ملاقات و لقاى پروردگارشان، و ایشان (بلندی مرتبه و) لقاى پروردگار را برگزیدند» (امالی، ص۶٣٨) و در حدیث دیگر نیز فرمودند که «چهار هزار نفر از ملائکه برای یاری امام آمدند، اما حضرت به آنها اذن ندادند» (کافی، ج١، ص٢٨٣)
✍️ ضمن اینکه زنده ماندن امام سجاد (ع) و بسیاری از اتفاقاتی که در کوفه و شام افتاد و مقهور شدن یزید ملعون، نمونههایی آشکار از «امدادهای غیبی» است.
4️⃣ رابعاً اگر امدادهای غیبی در کربلا به امام میرسید و حضرت پیروزی ظاهری از طریق معجزه که برای مردم عادی مقدور نیست را میپذیرفتند، دیگر نمیتوانستند برای بشریت نقش «الگو» را ایفا نمایند؛ لذا حضرت نخواستند که از معجزه و کرامت استفاده کنند و برای بقاء دین اسلام و ترویج فرهنگ و معارف اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، همهی مصائب را به جان خریدند تا نشان دهند که مرگ با «عزت» بهتر از زندگی با«ذلت» است؛ و الگویی همیشگی برای آزادگان جهان شوند.
5️⃣ خامساً اگر قرار باشد که همیشه امدادهای غیبی برسد و ظلم و بدیها توسط خداوند نابود شود، دیگر فرصتی برای آزمودن بشر ایجاد نمیشود و هرگز سره از ناسره جدا نمیگردد؛ لذا کربلا صحنهی امتحان بزرگ امت اسلامی است و حکمت الهی بر آن است که خداوند در وقت آزمونها از معجزه استفاده نمینماید، تا آدمی از طریق «اختیار» راه سعادت و یا شقاوت را انتخاب نماید.
6️⃣ سادساً انبیاء و اولیاء و خوبان عالم بهوسیله امتحانهای سخت و مصائب، «ترفیع درجه» پیدا میکنند و به مقام قرب الهی میرسند، لذا وقتی فرصتی طلایی چون کربلا پیش میآید، طبیعی است که امام حسین (ع) به راحتی از آن گذر نمیکنند و در صورت اختیار رسیدن به قرب الهی را ترجیح میدهند؛
«هر که در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش می دهند...»
✍️ قضاوت با شما...
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز هجدهم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «#عاشورا و #امدادهای_غیبی؟!»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه ٠۴ مرداد ١۴٠٣
🌙 الخمیس ١٩ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 25 Thursday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
☀️ سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ (١٣٢٣ش)
☀️ روز بزرگداشت شیخ صفیالدین اردبیلی (ره)
💠 حدیث روز:
💎 امیرالمؤمنین (ع): «الظُّلمُ في الدُّنيا بَوارٌ، و في الآخِرَةِ دَمارٌ»
«ستمگرى، در دنيا مايه نابودى و در آخرت، مايه هلاكت است»
📚 غررالحكم، ح۱۷۰۷
•┈┈••✾•┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز نوزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
✅ در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود؛ یک حیث قالب و شیوه عزاداری است؛ از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد؛ خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد؛
(اما) نسبت به شیوه عزاداری، اولاً همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و (ثانیاً) موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت، تبلیغ سوء داشته باشند؛ اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#دوران_سیاه رضاخانی»
مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ در سال ١٣٢٣ شمسی است، شاه دیکتاتوری که یکی از سیاهترین دوران تاریخی کشور ایران را رقم زده است، لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص میدهیم؛
✍️ مورخین داخلی و خارجی، حکومت رضاخان را ملغمهای از استبداد، دیکتاتوری تمام عیار و دین ستیزی آشکار دانستهاند؛ در این دوران سیاه، نه خبری از مجلس و نمایندگان واقعی ملت بود و نه اعتراضی از سوی کسی تحمل میشد؛
رضاشاه پس از به قدرت رسیدن، سعی کرد، خودش را از بند روحانیون و طبقه مذهبی ایران رها سازد، لذا دینستیزی عریان را به نمایش گذاشت و آشکارا فحشاء و منکر را در جامعه اسلامی ایران رواج داده و قبح گناه و معصیت را شکست!
✍️ اما متأسفانه امروزه برخی از افراد جاهل و یا مغرض، مخصوصاً در شبکههای ماهوارهای و در فضای مجازی میخواهند که با فریب مردم و مثبت ارزیابی کردن اصلاحات اقتصادی رضاخان، پرونده سراسر سیاه و نکبتبار پهلوی اول را تطهیر نمایند؛ هرچند که هر انسان عاقل و منصفی با کمترین دقت در تاریخ ایران، میتواند به لیست بلندبالایی از خیانتها و جنایتهای رضاشاه و تاراج ایران در این دوره تاریک دست یابد که در پایان سخن امروز به بخشی از آنها اشاره و قضاوت را به شما واگذار مینمائیم:
1️⃣ امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) و جدایی بخشهای عظیمی از ایران؛ از جمله جدایی رشته کوههای آرارات و بخشیدن آن به ترکیه؛ و بخشیدن اروند رود به عراق که سالها بعد در جنگ تحمیلی، ملت ایران تاوان آن را دادند و بسیاری از جوانان ما در همین منطقه به شهادت رسیدند؛
2️⃣ جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی و اعطای آن به روسیه که امروز جزو قلمرو ترکمنستان محسوب میشود؛
3️⃣ جدایی دشت ناامید در سیستان به مساحت ۳ هزار کیلومتر در سال ۱۳۱۷؛
4️⃣ اعطای مجوز به باستان شناسان آمریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار باستانی ایران توسط آنها؛
5️⃣ غصب زمینهای ۲۱۶۷ روستا در کشور و صدور سند این روستاها به نام شخص شاه! و قتل عام روستائیانی که از دادن زمینهایشان به رضاشاه سر باز زدند؛
6️⃣ شکنجه وحشیانه مخالفان حکومت با روشهای بیرحمانه و غیرانسانی؛
7️⃣ کشتار و تبعید بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم ایران؛
8️⃣ قلع و قمع کردن عشایر ایران و تبعید بسیاری از آنان؛
9️⃣ شکنجه، تبعید و کشتن نویسندگان، روشنفکران، شعرا و ادیبان، و روحانیون حامی ملت و کشور؛
🔟 ممنوعیت مجالس تعزیهخوانی و عزاداری امام حسین(ع)؛
1️⃣1️⃣ کشف حجاب و حرمت شکنی در حرم مطهر امام رضا(ع) و به شهادت رساندن و مجروح کردن بیش از ۱۵۰۰ نفر در مسجد گوهرشاد؛
2️⃣1️⃣ تأسیس ارتشی خودفروخته و وابسته که حتی نتوانست ساعتی در برابر اشغالگران از شخص رضاشاه محافظت نماید بهصورتی که شاه ایران با خفت و خواری هرچه تمام، تن به تبعید داد؛
✍️ و صدها خیانت و جنایت دیگر که ملت بزرگ ایران هرگز آنها را به فراموشی نخواهند سپرد! لذا مسلماً رضاخان نه تنها #پدر_ایران_نوین نیست بلکه بانی تاراج و تخریب کشور و سپردن آن به بیگانگان و از بین برندهی «دین و دموکراسی» و «استقلال و آزادی» در ایران است.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز مرگ #رضا_خان میرپنج در ژوهانسبورگ
موضوع: «#دوران_سیاه رضاخانی»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
✅ دستورالعمل جذب خاص روحانی کاروان عمره مفرده (بدون آزمون)
✍️ در راستای اجرای سیاستهای بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و باعنایت به توصیه نماینده محترم ولیفقیه در خصوص جذب نیروهای نخبه و فرهیخته حوزههای علمیه به عنوان خادمان فرهنگی عمره؛ معاونت فرهنگی بعثه نسبت به جذب افرادی که دارای شرایط عمومی واختصاصی ذیل هستند از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ لغایت ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ اقدام مینماید:
✅ الف - شرایط عمومی:
1️⃣ -تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2️⃣ -التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه.
3️⃣ -برخورداری از حسن شهرت و معاشرت.
4️⃣ -نداشتن سوءپیشینه و سابقه محكومیت در محاکم قضائی جمهوری اسلامی ایران.
6️⃣ -برخورداری از توانائی جسمانی.
7️⃣-نداشتن منع قانونی خدمت نظام وظیفه عمومی در زمان اعزام.
8️⃣ -متأهل بودن.
9️⃣-معمم بودن دائم در زمان پذیرش.
🔟 -دارابودن حداقل 27 سال و حداکثر ۴۵ سال.
✅ ب - شرایط اختصاصی:
1️⃣ .دارای مدرک علمی سطح ۴ از مراکز مدیریت حوزههای علمیه قم، مشهد، اصفهان.
2️⃣ .نخبگان دارای سطح ۳ حوزه علمیه قم، مشهد، اصفهان با ارائه مدرک معتبر
3️⃣ .گواهی استادی یكی از دروس سطوح عالی حوزه به شرط دارابودن مدرک علمی سطح ۳ حوزه به بالا.
⏏️ تبصره ١: در صورت ورود اطلاعات غیر واقعی، انصراف و یا دارا نبودن هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی، ثبت نام لغو گردیده و هزینه ثبت نام مسترد نمیگردد.
✅ ج- فرآیند جذب:
🔻.ثبت نام اولیه
🔻.تأیید ثبت نام (صحت سنجی مدارک بارگزاری شده در سامانه، توسط مناطق و ستاد)
🔻.کسب حد نصاب قبولی در مصاحبه علمی و عملی
🔻.کسب حد نصاب قبولی در ارزیابی نوار سخنرانی
🔻.طی کردن مراحل آموزش و کسب حد نصاب آن
⏏️ تبصره ٢: پس از تائید ثبت نام در صورت عدم مراجعه داوطلبان جهت گذراندن مراحل جذب طی ٣ سال، پرونده ایشان مختومه میگردد.
⏏️ تبصره ٣: کسب حد نصاب قبولی در بندهای سوم و چهارم و پنجم امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ میباشد.
✅ د: مصاحبه علمی و عملی:
✔️.مصاحبه بر دو محور علمی و عملی طبق جدول ذیل برگزار میگردد.
✔️.زمان برگزاری مصاحبه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲ تا ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ میباشد.
✔️.محل برگزاری مصاحبه علمی، شهرهای قم، تهران و خراسان رضوی میباشد.
⏏️ تبصره ۴: درصورتی که در استان های دیگر تعداد داوطلبان به حد نصاب ۱۵ نفر برسد مصاحبه در آن استان برگزار میگردد.
✍️ تذکرات ضروری:
1️⃣ جذب خاص فقط از طریق سامانه جذب به آدرس azmoon.hajj.ir انجام میگیرد و افراد واجد شرائط با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت نام اقدام مینمایند.
2️⃣ هزینه ثبت نام 2.000.000 ریال میباشد که تنها از طریق درگاه اینترنتی معتبر همین سامانه قابل پرداخت است.
3️⃣ پس از اتمام زمان ثبت نام حداکثر طی یکماه مدارک داوطلبان بررسی و صحت سنجی میگردد و داوطلبان میتوانند با مراجعه به سایت یا بعثه منطقه خود از وضعیت ثبت نام خویش مطلع شوند.
4️⃣ دفاتر مناطق و استانی بعثه وظیفه دارند در خصوص نحوه جذب خاص، داوطلبان را راهنمایی نمایند .
5️⃣ هر داوطلب فقط یكبار مجاز به شرکت در مصاحبه علمی و عملی جذب خاص میباشد.
6️⃣ در صورت عدم موفقیت داوطلب درهر یک از مراحل بند "ج" این اطلاعیه، داوطلب مردود تلقی میشود و تنها از طریق شرکت در آزمون عمومی امكان جذب را خواهد داشت.
7️⃣ دوره آموزش تمهیدی پیش از آزمون، متعاقبا اعلام میگردد.
🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ جمعه ٠۵ مرداد ١۴٠٣
🌙 الجمعة ٢٠ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 26 Friday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام #اسارت اهلبیت امام حسین علیهمالسّلام (۶١ ق)
☀️ اقامه اولین #نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب توسط آیت الله #طالقانی (ره) در تهران (١٣۵٨ ش)
☀️ مرگ #محمدرضا_پهلوی در قاهره (١٣۵٩ ش)
☀️ سالروز عملیات افتخار آفرین #مرصاد (١٣۶٧ ش)
💠 حدیث روز:
پیامبر اکرم (ص): «ثَلاثٌ لَو تَعْلَمُ اُمَّتی ما لَهُم فیها لَضَربواْ عَلَیْها بِالسَّهامِ: الأذانُ والغُدُوُّ إلی الجُمُعةِ والصَّفُّ الأوَّلُ»
«سه چیز است که اگر امت من ثواب و قدر آن را میدانستند برای دسترسی به آن از یکدیگر سبقت میگرفتند:
✅ اذان گفتن؛
✅ پیشگامی در نماز جمعه؛
✅ و جا گرفتن در صف اوّل نماز جماعت.»
📚 بحارالأنوار، ج ٨٩، ص ١٩٧
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
438.3K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران به امامت آیتالله طالقانی (ره)
موضوع: #احکام_نماز_جمعه
✅ شرایط نماز جمعه:
1️⃣ به جماعت خواندن؛
2️⃣ حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم؛
3️⃣ رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف و... ؛
4️⃣ بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.
✅ وقت نماز جمعه:
وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع میشود و احتیاط (واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.
✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است؛ (به عبارت دیگر، نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه میشود)
✍️ لازم به ذکر است طبق فتوای برخی از فقها، در دوران غیبت امام معصوم بنابر احتیاط واجب علاوه بر نماز جمعه، میبایست نماز ظهر نیز خوانده شود و سپس نماز عصر اقامه گردد.
📚 رساله آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)، احکام عبادات
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«#نماز_جمعه ، #تجارت_سودمند»
مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی، سالروز اقامه اولین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط آیت الله طالقانی (ره) در تهران در سال ١٣۵٨ شمسی است لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم مجاهد آغاز مینمائیم.
✍️ نماز جمعه یکی از بزرگترین عبادات جمعی است که دارای جهات مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی؛ و همچنین منشأ آثار و برکات فراوانی، همچون: تقویت روح همبستگی اسلامی و رشد ابعاد اجتماعی اسلام؛ ایجاد وحدت و الفت بیشتر میان مسلمانان؛ اصلاح و تزکیه فرد و جامعه با اطلاعرسانی عمومی؛ تأکید بر وعظ و آموزش احکام اسلامی؛ و مطرح کردن مسائل مهم اجتماعی و سیاسی است؛
در آیات و روایات اسلامی، بر اهمیت نماز جمعه تأکید بسیاری شده که در این مجال کوتاه تنها به یک آیه از قرآن کریم و چند روایت کوتاه از حضرات معصومین (ع) بسنده میکنیم:
📖 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و کسب و تجارت را رها کنید که اگر بدانید، این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) برای شما بهتر خواهد بود.» (جمعه/٩)
✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «در هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره گذاشته شده است، حج شما در شتاب به سوی نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است.» (کنز العمال/ج ٧/ ص ٧٣٧)
✅ امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن فرد را بر آتش حرام میسازد.»
(وسائلالشیعه/ج ۵/ص ٣)
✅ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در محضر خداوند برای شش گروه ضمانت بهشت نمودهام، یکی از آنان کسی است که به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسیده است.» (وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 11)
✅ پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كه از روى ايمان و به حساب خدا در نماز جمعه شركت كند، اعمالش از نو آغاز میشود. [یعنی خداوند به پاداش آن، گناهان گذشتهاش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند].
(منلايحضرهالفقيه، ج١، ص ۴٢۶)
✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «هر كه سه نماز جمعه را (پی در پی) از روى اهميت ندادن به آن (و بدون دلیل) ترك كند خداوند بر دل او مهر زند.»
(وسائلالشیعه/ ج۵/ ص۶)
✅ پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «نزدیکی مردم با خداوند در روز قیامت به مقدار رفتن آنها به نماز جمعه به ترتیب نفر اول و دوم و سوم است.»
(مستدرک الوسائل، ج۶، ص٣٩)
✍️ در پایان سخن لازم به ذکر است که نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان (عج) از نظر اکثر فقها از جمله امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظلهالعالی) «واجب تخییری» است، یعنی انسان مخیّر است که میان نماز ظهر یا نماز جمعه یکی را انتخاب کند ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در نمازجمعه، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز پر فضیلت محروم سازند؛
همچنین طبق نظر رهبر فرزانه انقلاب، ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سياسى جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً مذموم است و خوددارى از شرکت در آن بهصورت دائمى وجه شرعى ندارد.
🔹 با عنایت به نکات فوقالذکر، امیدواریم که انشاالله خداوند متعال، توفیق حضور و کسب فضیلت نماز جمعه را در تمامی هفتههای سال نصیب ما بفرماید.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: اقامه اولین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب توسط آیت الله طالقانی (ره) در تهران
موضوع: «#نماز_جمعه و #تجارت_پرسود»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه ٠۶ مرداد ١۴٠٣
🌙 السبت ٢١ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 27 Saturday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ایام پیدا شدن و دفن بدن نورانی و معطر «#جون» غلام سیاه #ابوذر غفاری (ره) در كربلا (۶١ ق) توسط بنیاسد
🌙 #اسرای_کربلا در مسیر #شام (۶١ ق)
🌙 سالروز وفات #علامه_حلی (٧٢۶ ق)
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «لافَضلَ لِعَرَبِيٍ عَلى عَجَمِيٍّ و لاعَجَمِيٍّ عَلى عَرَبِيٍّ و لا أحَمَرَ عَلى أسوَدَ و لا أسوَدَ عَلى أحَمَرَ إلاّ بِالتَّقوى»
«هيچ عرب را بر عجم، و هيچ عجم را بر عرب، و هيچ سفيد را بر سياه، و هيچ سياه را بر سفيد برترى نيست، مگر به تقوا و پرهیزگاری»
📚 ميزانالحكمه ، ح ٢٢٣٩۶
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز بیست و یکم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓با توجه به طعامهایی که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفاً هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید؛ اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ در مواردی که انسان به حرام بودن غذایی یقین ندارد، مثلاً عزاداران را اطعام میکنند یا غذایی آماده کردهاند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما (حتی اگر) یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا، خوردن آن غذا اشکال ندارد؛ چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن (غذا) ندارید؛ اما از نظر اخلاقی (چون سؤال کردید) بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد، ممکن است اثر وضعی داشته باشد؛ (لذا) اگر بتوانید احتیاط کنید، خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد، نخورید یا قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلاً شبهه دارید که متعلق خمس است، خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلاً مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست...
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#سیاهِ_رو_سپید»
✍️ مناسبت روز: علامه مجلسی (ره) روایتی را از امام باقر (ع) نقل کرده که در چنین روزهایی، جمعى از بنىاسد بدن شریف «#جون» غلام جناب ابوذر غفارى (ره) را در کربلا پیدا کرده و دفن نمودند، در حالی که پس از ده روز از زمان شهادت، بوى مُشک از جنازه او به مشام میرسید. [بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۳]
«جون» فردی سیاهپوست اهل نوبَه (منطقهای در آفریقا) و غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که امیرالمومنین (ع) او را خریداری و به ابوذر غفاری (ره) بخشیدند؛
او بعد از رحلت جناب ابوذر (ره) در ربذه، به مدینه بازگشت و در خدمت امیرالمؤمنین (ع)، و بعد از ایشان به خدمت امام حسن (ع)، و سپس به خدمت امام حسین (ع) رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد؛
ظاهراً او در تعمیر و آمادهسازی اسلحه مهارت داشته، چنانچه در نقلی از امام سجاد(ع) در شب عاشورا آمده است که جون در خیمه امام حسین(ع) مشغول آمادهسازی شمشیر آن حضرت بود؛ (تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۰)
سید ابن طاووس (ره) چنین آورده که امام حسین (ع) در روز عاشورا، «جون» که در حدود ٩٠ سالگی بود را از رفتن به میدان بازداشتند و به او فرمودند: من به تو اجازه میدهم (که از این سرزمین بروی و جان خود را حفظ کنی) تو همراه ما برای عافیت آمدی، پس در گرفتاری ما، خود را مبتلا مساز؛ ولی جون در جواب گفت: «ای فرزند رسول خدا، آیا سزاوار است که من در زمان خوشی، نانخور شما باشم، ولی در سختیها شما را تنها بگذارم؟ به خدا سوگند، که (در این دنیا) بویم بد، نژادم پست، و رنگم سیاه است؛ پس بر من منت گذارید و مرا به بهشت رسانید تا بدنم خوشبو، نژادم شریف و رویم سفید گردد! به خدا سوگند، هرگز از شما جدا نمیشوم تا اینکه خون من با خون شما درآمیزد» و سپس به میدان رفت و جنگ نمایانی نمود؛
(لهوف، ص ١٠٨؛ و اعیان الشیعه، ج۱، ص۶۰۵)
خوارزمی در مقتل الحسین (ع) این رجز را در میدان نبرد برای «جون» ذکر کرده که با صدای بلند رو به لشگر عمربن سعد ملعون گفت: «ای بدکاران، چگونه میبینند ضربات این سیاه را با شمشیری که در راه فرزندان پیامبر خدا کشیده شده است؛ آری، من با دست و زبان از آنان حمایت میکنم و با این کار، امید دارم که در روز ورود به صحنهٔ محشر به بهشت وارد شوم؛ زمانی که شفاعت کنندهای همانند احمد (ص)، در پیشگاه خدا نیست» (مقتلالحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۳)
او سپس به جمع لشگریان دشمن زد و به روایتی ٢۵ نفر و به روایت دیگر ٧٠ نفر از آنان را به درک واصل کرد تا اینکه زخمهاى فراوانى بر او وارد شد و ضربتی به سر او خورد و از روی اسب به زمین افتاد و نام خود را در میان هفتاد و دو سردار شهید حسینی ثبت نمود؛ (مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۰۳)
در این وقت، امام حسین (ع) خود را به جون رساندند و سرش را به دامن گرفته و بلندبلند گریستند و سپس دست مبارک را بر سر و صورت جون کشیده و فرمودند: «اللّهُمِّ بَیِّض وَجْهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَاحْشُرْهُ مَعَ مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد علیهمالسلام: بارالها رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان محمد و آل محمد علیهمالسلام محشورش فرما». (اعیانالشیعه، ج۱، ص۶۰۵؛
مورخین آوردهاند که بنیاسد پیکر معطر و نورانی «جون» را در کنار دیگر شهدای کربلا، پایین پای امام حسین(ع) به خاک سپردند که امروزه زیارتگاه دهها میلیون زائر حسینی در کربلای معلا است و مقام بلند وی تا بدان جاست که امام زمان (عج) در «زیارت ناحیه مقدّسه» بر او سلام میدهند و در «زیارت الشهداء» نیز چنین آمده: «اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِیذَرٍّ الْغِفَارِی».
✍️ روی سپید و نورانی، و بوی عطر حسینی، و رضوان همراه با محمد و آل محمد (ص) گوارای وجودش، و شفاعتش شامل همهی شیعیان و محبین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باد.
رو سیاهی که میرسد اینجا
عاقبت روسپید خواهد شد
سیب میبوید و کنار حسین
در نهایت شهید خواهد شد
انس با همنشین اثر دارد
باید از شیشه عطر بردارد
آن گِلی که کنار گل باشد
مست بوی عبیر خواهد شد
هر که چشمش به چشم او افتاد
دل به عشقِ ولایت او داد
صبح خیمه، سیاه گر بوده
ظهر میدان، سفید خواهد شد
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: ایام دفن بدن نورانی و معطر «#جون» غلام سیاه #ابوذر غفاری (ره) در كربلا
موضوع امروز: «#سیاه_روسفید»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه ٠٧ مرداد ١۴٠٣
🌙 الأحد ٢٢ #محرم الحرام ١۴۴۶
🌲 جولای 2024 28 Sunday
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 ورود أمیرالمؤمنین حضرت علی (ع) به صفين (٣٧ ق)
🌙 اسرای کربلا در مسیر شام (۶١ ق)
🌙 وفات #شیخ_طوسی (۴۶٠ ق)
💠 حدیث روز:
💎 امیرمومنان (ع): «مَن وقَّرَ عالمِاً وَقَّرَ رَبَّه»
«کسی که عالمی را گرامی بدارد و تعظیم نماید، پروردگارش را گرامی و بزرگ داشته است»
📚 غررالحکم، ص۴۷، حدیث۲۱۸
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز بیست و دوم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالی را جمع آوری کرد و با تقسیم آنها به سهمهای مختلف، قسمتی را به قاری قرآن و مرثیهخوان و سخنران داد و باقیمانده را برای برگزاری مجالس مصرف کرد؟
✅ اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشکال ندارد.
❓نظر حضرت آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر مجلس، فیلمبرداری نشود و زنان نیز مردان را نبینند چگونه است؟ آیا از نظر فقهی، ایشان این کار را حرام میدانند؟
✅ در پاسخ به این سؤال باید عرض کنیم حضرت آقا به برخی از مداحان توصیه فرمودند که در عزاداریها برهنه نشوند؛ اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است؛ خب اگر نامحرمانی نیستند، و اگر مسئله سویی بر آن مترتب نباشد، و دشمنان سوء استفاده نمیکنند، ممکن است بگوییم حرام نیست؛ مثلاً یک جمع محدودی هستند، فیلمبرداری هم نمیکنند، و فقط مردان هم هستند، حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه میزنند؛ اما بهطور کلی توصیه حضرت آقا این است که در عزاداریهای افراد برهنه نشوند...
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#شیخ_الطایفه (ره)»
✍️ مناسبت روز: بیست و دوم ماه #محرم الحرام برابر با سالروز رحلت فقیه، محدث، مفسر و عالم بزرگ جهان تشیع در قرن چهارم و پنجم هجری قمری، #شیخ_طوسی (ره) است، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این مرجع عظیمالشأن جهان تشیع آغاز مینمائیم؛
ابوجعفر محمد بن حسن طوسی معروف به «شیخ الطائفه» و «شیخ طوسی» در رمضان سال ۳۸۵ ه.ق در شهر طوس خراسان دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، در سال ۴۰۸ ه.ق در سن ۲۳ سالگی به بغداد هجرت نمود؛
در آن هنگام ریاست عالیه مذهب جعفری در زمان غیبت امام زمان (عج) با شیخ مفید (ره) بزرگ پرچمدار شیعه بود؛ لذا شیخ طوسی (ره) ملازمت و شاگردی ایشان را اختیار نمود و به مدت ۵ سال تا پایان زندگی استاد از محضر شیخ مفید (ره) بهره برد؛
پس از رحلت شیخ مفید (ره)، داناترین و والامقامترین شاگرد ایشان یعنی سید مرتضی علمالهدی (ره) ریاست مذهب شیعه را به عهده گرفت و شیخ طوسی نیز به مکتب ایشان پیوست و از علوم الهی و چشمهی گوارای علم و دانشِ بسیار استاد سیراب گردید؛
سید مرتضی (ره) نیز که در شیخ طوسی لیاقت و استعداد و ذکاوت فوقالعاده میدید، او را مورد عنایات و توجهات خاصه خود قرار داد و کرسی تدریس در حوزه بغداد را برای ایشان فراهم نمود و به بدین ترتیب شیخ طوسی، ۲۳ سال در ملازمت آن عالم بزرگوار بسر برد تا این که سید مرتضی (ره) نیز در سال ۴۳۶ ه.ق به دیار باقی شتافت و بعد از رحلت ایشان، رهبری و پرچمداری جهان تشیع به مدت ٢۴ سال به عهدهی شیخ طوسی (ره) قرار گرفت و به واسطه حضور ایشان در بغداد، این شهر به پناهگاه و مقصد و مقصود بسیاری از علماء و دانشمندان شیعه و سنی از سراسر سرزمینهای اسلامی تبدیل شد تا از محضر شیخالطایفه بهره برند؛
اما بعد از دوازده سال به دلیل یک سلسله آشوبها در بغداد، حکومت وقت، خانه و کاشانه استاد را به تاراج برد و شیخ طوسی مجبور به مهاجرت به نجف شد و تا پایان عمر در جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمؤمنین (ع) ساکن گردید و حوزه علمیه بزرگ نجف را پایهگذاری نمود؛
✍️ شیخ طوسی (ره) در تمام علوم اسلامى، از جمله فقه و اصول، کلام، رجال و حدیث، تفسیر، و ادبیات، متبحّر و صاحب نظر بود؛ لذا بحث درباره شخصیت شیخ الطائفه و ابعاد گسترده علمى ایشان، از توان این گفتار کوتاه بیرون و نیازمند کتابى کلان و محققى پرتوان است؛
اما برای درک عظمت علمی شیخ طوسی (ره) همین کافی است که بدانیم تا سالها بعد از وی با وجود انبوه دانشمندان شیعه، هیچ عالمی توفیق نیافت که شخصیت علمی و موقعیت ایشان را تحتالشعاع خود قرار دهد و در علوم کلامی و فلسفی و معقول و منقول، تا ظهور خواجه نصیرالدین طوسی (متوفی ۶۷۲ ق) و علامه حلی (متوفی ۷۲۶ ق)، هیچ کس یارای برابری با عقاید کلامی ایشان را نداشت؛ در تفسیر قرآن نیز تا پیش از مجمعالبیان شیخ طبرسی (متوفی ۵۴۸ ق) هیچ کتاب تفسیری همتای «التبیان» شیخ طوسی (ره) وجود نداشته است.
در فقه و اصول نیز تمام فقهای بعد از ایشان، ناقل فتاوای شیخ بودهاند و به احترام فقاهت و دانش بسیار «شیخالشیعه» از خود رای و نظری ابراز نمیداشتند تا این که بالاخره بعد از حدود صد سال، محمد بن ادریس حلی (ره) مکتب فقهی شیعه را متحول نمود؛
شیخ طوسی (ره) در علم حدیث نیز برتری خود را در طول تاریخ به اثبات رسانده، چنانچه کماکان دو کتاب از «کُتُب اَربعه» که معتبرترین منابع حدیثی شیعیان است به نامهای «تهذیبالاحکام» و «استبصار» متعلق به ایشان است؛
همچنین شیخ، شاگردان بزرگی را در مکتب علمی خود تربیت نموده که پس از او، هر یک از قلههای علمی زمان خود بودهاند، چنانچه شیخ عباس قمى (ره)، شاگردان مجتهد شیخ طوسی (ره) را افزون بر ۳۰۰ نفر دانسته است؛
✍️ در پایان بدیهی است آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از شخصیت علمی شیخ طوسی (ره) است که خورشید تابناکش پس از حدود هزار سال هنوز هم بر سپهر حوزههاى علمیه تشیع پرتو افکنده، و دانشپژوهان و اندیشمندان بیشمارى از نور و برکت آثار پرمغز و گرانسنگ ایشان در علوم مختلف دینی همچون کلام، فقه، حدیث، رجال و درايه وتفسیر بهرهها میبرند؛
روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پر رهرو باد.
📚 دانشنامه اسلامی
https://eitaa.com/ROOZBARG