eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
894 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٧ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠٣ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 07 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز قیام خونین سال ١٣۵٧ ه-ش ☀️ ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «مَن طَلَبَ الشهادَةَ صادِقا اُعطِيَها، و لَو لَم تُصِبْهُ» «هر كس به‌راستى خواهان شهادت باشد، [ثواب آن] به او داده مى شود، هر چند به شهادت نرسد» 📚 کنزالعمال، ج۴، ص۴٢١ https://eitaa.com/ROOZBARG
429.3K
مناسبت: سالروز قیام خونین سال ١٣۵٧ ه‌-ش موضوع: ❓آیا حفظ نظام اسلامی از تعدی و تجاوز دشمنان، واجب است؟ ✅ حفظ نظام اسلامی، باعث حفظ ثغور(حدود و مرزهای) اسلام است و حفظ ثغور اسلام، جزء فرایضی است که هیچ فریضه ای بالاتر از آن نیست...» 📚 صحیفه امام خمینی (ره)، ج١۶، ص۴۶۵. ❓عده‌اى در برابر دیگران، مبادرت به طرح کمبودها و ضعف‌هایی که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى‌کنند؛ آیا گوش‌دادن به این سخنان و حکایت‌ها جایز است؟ ✅ واضح است هر عملى که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ایستاده است، شود، به نفع اسلام و مسلمین نیست! بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام اسلامى باشد، جایز نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی، «» و سالروز حماسه خونین سال ١٣۵٧ است؛ حادثه‌ای بسیار عظیم که اگر سالیان متمادی در وصف آن و یاد بیش از چهارهزار شهید آن، سخن گفته شود، بازهم از ادای حق آن واقعه بزرگ، عاجز خواهیم بود؛ حماسه‌ای که مردم آزاده ایران، برای دفاع از استقلال، آزادی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی آفریدند و به وسیله جلادان شاه و کماندوهای آمریکایی و اسرائیلی به خاک و خون نشستند و میدان ژاله تهران را به «» تبدیل کردند؛ این روز تیره که در تاریخ به «» معروف شد، چهره واقعی حکومت سفاک شاهنشاهی و دولت به اصطلاح «آشتی ملی» آن را، برای جهانیان نمایان کرد و با جدایی کامل ملت از حکومت، امکان هر نوع پیوستگی یا سازش را از بین برد؛ لذا بی‌تردید باید آن را به عنوان نقطه‌ی عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم منحوس پهلوی دانست، چنانچه در کمتر از چند ماه، خون‌های ریخته شده در ١٧ شهریور به ثمر رسید و انقلاب پیروز شد و نظام جمهوری اسلامی ایران شکوفا گردید؛ امام راحل (ره) در اولین سالگرد این حماسه بزرگ فرمودند: «هفده شهريور سال گذشته «مِنْ ايّام اللَّه» از ايام خدايى بود، كه يك ملت، زن و مردش، جوان و غير جوانش، بايستند و خون بدهند براى احقاق حق! اين است! هفده شهريور «مِنْ ايام اللَّه» است، بايد متذكر آن باشيد؛ بايد يادآورى كنيد اين «ايّام اللَّه» را؛ چنانچه امسال كرديد؛ اين «ايّام اللَّه» نباید از ياد برود؛ براى اينكه اين ايامند كه آدم سازند؛ اين ايّام است كه جوان‌های ما را از عشرتكده‏ها بيرون آورده و به ميدان جنگ مى‏برد؛ اين ايّام الهى هست كه ملت ما را بيدار مى‏كند، و بيدار كرده است؛ (خداوند) امر مى‌كند: ذَكِّرْهُمْ بِايّامِ اللَّه؛ «ايّام اللَّه» را در ذكر مردم وارد كنید؛ يادتان نرود اين ايام بزرگى كه بر ملت ما گذشت! و «ايّام اللَّه» بود...» (صحيفه امام، ج‏٣، ص: ۵١٢) همچنین حضرت امام (ره) در سخن دیگری، قیام ١٧ شهریور مردم ایران را با جنگ صفین مقایسه کرده و فرمودند: «قيام شما در مقابل ديكتاتور اصلى كه تمام شعائر ملى و مذهبى را زير پا گذاشته، چون قيام اميرالمؤمنين (ع) در مقابل معاويه مى‏باشد كه عملى بيش از اعمال آن ديكتاتور مرتكب نشده بود؛ حضرت على (ع) در مقابلِ ستمكارى بودند كه با امامت جمعه و جماعت و تشبث به اسلام، خون مردم را مى‏مكيد؛ قيام در مقابل ظلم و ظالم بود و چندين هزار فدايى داد كه «عمار ياسر» يكى از آنها بود؛ شما هم در مقابل ديكتاتور عصر كه با اسم اسلام و تشبث به قرآن خون ملت را مى‏مكید، (قیام کردید) در صورتى كه تعداد كشتگان ما به تعداد كشتگان «صفين» باز نرسيده...» (چنانچه مورخين، تعداد شهداى صفين را از هفتاد هزار تا صد و ده هزار نفر نوشته‌اند)؛ [صحيفه امام، ج‏٣، ص: ۴۶۴] رهبر فرزانه انقلاب نیز در سالروز قیام هفده شهریور در سال ١٣۵٩ شمسی فرمودند: «شما مردم ایران که شاهد عاشورای میدان شهدا، شاهد عینی عاشورای 17 شهریور هستید، جا دارد اگر اشک بریزید و گریه کنید، این گریه ما بر شهیدانمان به هیچ وجه گریه تاسف نیست! این خون‌های پاک و عزیز، یک ملت را نجات داد، یک قدرت عظیم جهانی را به عقب نشاند؛ اما ما باید سنت مرثیه‌خوانی این عزیزان را زنده کنیم». ✍️ در پایان بدیهی است که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی که به واسطه خون هزاران هزار شهید به وجود آمده و دفاع از آن، از اهم واجبات دینی و ‌یکی از اساسی‌ترین موضوعات فقه سیاسی است؛ چنانچه حضرت امام خمینی (ره) در کتاب البیع، جلد دوم، ص ۴۶١ می‌فرمایند: «حفظ نظام اسلامی از مهم‌ترین واجبات است» ایشان همچنین انجام هر عملی که سبب ضرر و تضعیف نظام اسلامی شود را شرعاً حرام دانسته و رعایت قوانین و مقررات دولت اسلامی را واجب شرعی و تخلف‏‎ ‎‏از آن را گناه و معصیت می‌دانند. (استفتائات امام خمینی (ره)، سؤال ١٢٣٨٢) ✅ انشاالله که به گونه‌ای عمل کنیم که در دنیا و آخرت، هیچ‌گاه شرمنده شهدای عزیز انقلاب اسلامی و امام شهدا نشویم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠۴ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 08 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 خروج حضرت رسول خدا از غار ثور و بسوى مدینه (١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 🌲 روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص): «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ» «دانش را فرا گيريد گر چه در چين (و راه بسیار دور) باشد؛ زيرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است!» 📚 کنزالعمال، ح ٢٨۶٩٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
450.7K
مناسبت: موضوع: ❓کتب ضلال چیست و احکام شرعی آن را بفرمایید؟ ✅ پاسخ: 🔹 کتبی که مشتمل بر مطالب باطل بوده و محتوای آنها از اصول حقه دین و مذهب و یا فروع آن، منحرف باشد و خواندن آنها موجب گمراهی و انحراف مردم از نظرِ عقیده یا عمل یا اخلاق شود را «کتب ضلال» وگمراه‌کننده می‌نامند. 🔹 بنابر اجماع نظر فقهای شیعه، خرید، فروش، تکثير و طبع و انتشار، و همچنین حفظ و نگهداری، نسخه برداری و حتی به حافظه سپردن «کتب ضلال»، حرام است و نابود ساختن آن‌ها، واجب شرعی است. 🔹 تهیه و نگهداری کتب ضلال، به منظور نقض و ابطال و رد آن‌ها، براى کسى که قدرت علمى این کار را داشته باشد، جایز است. 📚 شرائع الاسلام، ج۲، ص۱۰ ✍️ احکام فوق شامل تمامی اقسام رسانه‌های منحرف و منحرف کننده از جمله رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری نیز می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم «» 📗 فرازی از خطبه ٢٣٣ 🧿 «أَلا وَ إِنَّ آللِّسَانَ بَضْعَةٌ مِنَ آلاِْنْسَانِ، فَلا يُسْعِدُهُ آلْقَوْلُ إِذَا آمْتَنَعَ، وَ لا يُمْهِلُهُ آلنُّطْقُ إِذَا آتَّسَعَ. وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ آلْکَلاَمِ، وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ، وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ» «آگاه باشيد! زبان، پاره گوشتى از انسان است، هرگاه آمادگى در آن نباشد سخن او را يارى نمى‌کند و به هنگام آمادگى، نطق او را مهلت نمى‌دهد و ما (اهل‌بیت) فرمانروايان سخنيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه‌هايش بر سر ما سايه افکنده است» ✍️ شرح و تفسیر: امیر بیان در اين بخش از خطبه ٢٣٣ نهج‌البلاغه به دو نکته مهم اشاره مى‌فرمايند: 1️⃣ در ابتدا حضرت به پاره گوشتى در دهان که «زبان» نام دارد و از عجايب بزرگ آفرينش الهی است اشاره نموده‌اند؛ زبانی که با حرکات بسيار سريع و دقيق و حساب شده، مقاطع حروف را با دقّت ساخته و آن‌ها را پشت سر هم رديف مى‌کند؛ به‌گونه‌ای که آدمی با مجموع آن‌ها تمام منويّات مادى و معنوى و خواسته‌هاى خود را بيان نموده و همه‌ی زيبايى‌ها و زشتى‌ها، و خوبى‌ها و بدى‌ها را آشکار مى‌سازد؛ شگفت اينکه هر قومى با لغتى و لسان متفاوت تکلّم کرده تا جایی که هزاران لغت متفاوت در دنيا وجود دارد و اين موهبت الهی فقط به آدمی داده شده وسخن گفتن به لغت، تنها از او برمى‌آيد! این موضوع به قدرى اهمّيّت دارد که خداوند آن را در طليعه سوره «الرحمن» که مواهب و نعمتهاى الهى را شرح مى‌دهد، ذکر فرموده: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»؛ سپس حضرت امیر (ع) به امر مهمِ فرماندهى «روح» بر «زبان» اشاره فرموده‌اند که هرگاه اين فرمانده، آمادگى داشته باشد، «زبان» با فصاحت و بلاغت و به راحتى مى‌چرخد؛ اما زمانی که در روح، آمادگى لازم نباشد، «زبان» نیز از کار، باز مى‌ماند! لذا اگر امام، «امتناع» و «اتّساع» به زبان نسبت داده شده در حقيقت منظور، امتناع و اتساع روح انسان است و در حقيقت حضرت با اين سخن ضمن اشاره به اهمّيّت زبان و نطق، دليل موفق و ناموفق بودن افراد را در سخنرانى را بيان فرموده‌اند. 2️⃣ در بخش دیگر نیز حضرت فرموده‌اند: «ما (اهل‌بیت) فرمانروايان سخنيم! درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه‌هايش بر سر ما سايه افکنده است» امیر بیان در اين عبارت زيبا، سخن گفتن را به درخت تنومندى تشبيه کرده‌اند که داراى ريشه و شاخه است و در وجود ارزشمند اهل‌بیت عصمت و طهارت ريشه دوانده و شاخه‌هاى پربارش نیز بر سر آنها سايه افکنده و به همين دليل خاندان وحى را «اميران کلام» نامیده‌اند. ✍️ نکته‌ها: ✅ «شگفتى‌هاى زبان» «» يعنى قطعه گوشتى که در دهان انسان است و کارهاى مهم و پيچيده‌اى بر عهده دارد؛ اما «» به معناى قدرت بر اداى کلمات و جمله‌بندى‌ها و بيان مقاصد آدمی از اين طريق است که هر دو از مواهب عظيم خداوند است؛ بر همین اساس فلاسفه و دانشمندان فصل مميّز انسان را از سایر حیوانات همین نطق (زبانى و فکری) شمرده و انسان را «حيوان ناطق» نامیده‌اند. البته درباره اين موهبت الهی هرچه دقيق‌تر شويم، عجايب بيشترى بر ما ظاهر می‌شود؛ چنانچه همین زبان که خالق کلمات و مقاطع حروف و کنار هم چيدن جمله‌ها و بيان تمام مقاصد کوچک و بزرگ و ساده و بسيار پيچيده است و تقريباً تمام فضاى ميان دندان‌ها را پر کرده، هنگام غذا خوردن مواد غذايى را به سرعت جابه‌جا کرده و به زير دندان‌ها فرستاده و خودش را با مهارت بسیار به عقب مى‌کشد و بى‌آنکه کوچکترین آسيبى ببيند، غذا را در دهان مدیریت می‌نماید! چنانچه پزشکان مى‌گويند: هضم اوّل غذا در دهان است که با جابجایی حرفه‌ای زبان و ترشح بزاق دهان نرم و آماده شده و سپس روانه معده مى‌گردد. ✅ «اميران سخن» بهترين دليل براى اثبات امیری اهل‌بیت در سخن، خود «نهج‌البلاغه» است که به اعتراف دوست و دشمن جلوه فصاحت و بلاغت است؛ چنانچه شارح اهل‌سنت، ابن‌ابى‌الحديد درباره فصاحت کلام حضرت امیر (ع) در جلد اوّل شرح نهج‌البلاغه خود نقل مى‌کند که معاویه در جواب فردی که محضر حضرت على (ع) را رها کرده و به او پيوسته بود، گفت: «فَوَاللهِ ما سَنَّ الْفَصاحَةَ لِقُرَيْشٍ غَيْرُهُ»: «به خدا سوگند! اساس فصاحت را در ميان قريش کسى جز علی (ع) بنا ننهاد!» ✍️ و بالاخره سخن امروز را با بخشی از مقدمه نهج‌البلاغه به پایان می‌بریم که سيّد رضى (ره) مى‌گويد: «اميرمؤمنان حضرت على (ع) سرچشمه فصاحت و منشأ بلاغت و زادگاه آن است؛ اسرار بلاغت از وى آشکار شد و قواعد و دستوراتش از او سرچشمه گرفت... آن حضرت در اين ميدان همچنان پيش رفته و ديگران از او عقب مانده‌اند، زيرا در کلام امیر بیان، نشانه‌هايى از علم الهی و عطر و بويى از سخنان پيامبر اعظم خداست...». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ١٩ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٠۵ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 09 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز وفات حضرت خاتون، دختر امام حسین (ع) ١١٧ه‌-ق ☀️ سالروز وفات آیت‌الله (ره) اولین (١٣۵٨ ش) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 رسول اکرم (ص) لِرَجُلٍ شَكا حِرمانَهُ الحَجَّ: «يا قليبُ، علَيكَ بالجُمُعَةِ فإنَّها حَجُّ المَساكِينِ» پيامبر خدا (ص) به مردى كه از محروميّت خود از حجّ شكايت كرد، فرمودند: «بر تو باد به نماز جمعه، كه آن حجّ مستمندان است» 📚 وسائل‌الشيعة، ج۵، ص١٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
438.3K
مناسبت: سالروز وفات اولین امام‌جمعه تهران، آیت‌الله طالقانی (ره) موضوع: ✅ شرایط نماز جمعه: 1️⃣ به جماعت خواندن؛ 2️⃣ حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم؛ 3️⃣ رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف و... ؛ 4️⃣ بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن. ✅ وقت نماز جمعه: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع می‌شود و احتیاط (واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند. ✅ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است؛ (به عبارت دیگر، نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود) ✍️ لازم به ذکر است طبق فتوای برخی از فقها، در دوران غیبت امام معصوم بنابر احتیاط واجب علاوه بر نماز جمعه، می‌بایست نماز ظهر نیز خوانده شود و سپس نماز عصر اقامه گردد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، احکام عبادات https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » ✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه ربیع‌الاول است و براساس برخی از منابع تاریخی، سالروز وفات ، حضرت خاتون (س) دختر باكمال و بافضيلت امام حسين (ع) است که با حضرت علی‌اصغر (ع) از یک مادر به نام حضرت رباب فرزند امرى‌ء القيس می‌باشند؛ ایشان را مادرشان به سبب آرامش و وقار و حیاء فراوانی که داشتند، «سکینه» نامیدند. [وفیات الاعیان، ج۲، ص۳۹۷] که عزیزان برای دسترسی به محتوای لازم در این زمینه با موضوع «حضرت سکینه (س)، اسطوره حیاء و عفاف» می‌توانند به لینک زیر مراجعه نمایند👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/7356 ✍️ اما امروز طبق تقویم شمسی، سالروز ارتحال آیت‌الله سید محمود (ره) از علمای بزرگ تهران، مفسر قرآن و نهج البلاغه، فعال سیاسی و اجتماعی و از شخصیت‌های انقلابی و مبارز ایران است که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی را ایفا نمود و پس از پیروزی انقلاب نیز به عنوان نماینده اول مردم تهران در مجلس خبرگان و اولین تعیین گردید؛ امام خمینی (ره) پس از رحلت ایشان فرمودند: ‹‹آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند...و هیچ‌گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت... او برای اسلام به منزله‌ی ابوذر زمان بود و زبان گویایش همچون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده بود...›› (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۴۸۶) ✍️ همچنین فردا سالروز شهادت (ره)، اولین شهید محراب است که از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در بیستم شهریور ١٣۶٠ پس از اقامه نماز جمعه، توسط منافقین به شهادت رسید. لذا امروز، نمازهای دشمن‌شکن جمعه ما، در جای جای ایران اسلامی، یادگاری عزیز و ارزشمند از «» و همچنین «» است. ✍️ نماز جمعه یکی از بزرگترین عبادات جمعی است که دارای جهات مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی؛ و همچنین منشأ آثار و برکات فراوانی، همچون: تقویت‌ روح‌ هم‌بستگی اسلامی و رشد ابعاد اجتماعی اسلام‌؛ ایجاد وحدت‌ و الفت‌ بیشتر میان‌ مسلمانان‌؛ اصلاح‌ و تزکیه فرد و جامعه‌ با اطلاع‌رسانی عمومی؛ تأکید بر وعظ‌ و آموزش‌ احکام‌ اسلامی؛ و مطرح‌ کردن‌ مسائل‌ مهم‌ اجتماعی و سیاسی است؛ در آیات و روایات اسلامی، بر اهمیت نماز جمعه تأکید بسیاری شده که در این مجال کوتاه تنها به یک آیه از قرآن کریم و چند روایت کوتاه از حضرات معصومین (ع) بسنده می‌کنیم: 📖 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و کسب و تجارت را رها کنید که اگر بدانید، این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) برای شما بهتر خواهد بود.» (جمعه/٩) ✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «در هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره گذاشته شده است، حج شما در شتاب به سوی نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است.» (کنز العمال/ج ٧/ ص ٧٣٧) ✅ امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن فرد را بر آتش حرام می‌سازد.» (وسائل‌الشیعه/ج ۵/ص ٣) ✅ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در محضر خداوند برای شش گروه ضمانت بهشت نموده‌ام، یکی از آنان کسی است که به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسیده است.» (وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 11) ✅ پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كه از روى ايمان و به حساب خدا در نماز جمعه شركت كند، اعمالش از نو آغاز می‌شود. [یعنی خداوند به پاداش آن، گناهان گذشته‌اش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند]. (من‌لا‌يحضره‌الفقيه، ج١، ص ۴٢۶) ✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «هر كه سه نماز جمعه را (پی در پی) از روى اهميت ندادن به آن (و بدون دلیل) ترك كند خداوند بر دل او مهر زند.» (وسائل‌الشیعه/ ج۵/ ص۶) ✅ پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «نزدیکی مردم با خداوند در روز قیامت به مقدار رفتن آنها به نماز جمعه به ترتیب نفر اول و دوم و سوم است.» (مستدرک الوسائل، ج۶، ص٣٩) ✍️ در پایان سخن لازم به ذکر است که نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان (عج) از نظر اکثر فقها از جمله امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «واجب تخییری» است، یعنی انسان مخیّر است که میان نماز ظهر یا نماز جمعه یکی را انتخاب کند ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در نمازجمعه، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز پر فضیلت محروم سازند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٠ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠۶ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 10 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام (ره) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت توسط خلیفه اول (١٠ق) ☀️ سالروز شهادت (ره) و امام جمعه فقید تبریز (١٣۶٠ ش) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «إنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيّاً ووارِثاً ، وإنَّ عَلِيّاً وَصِيّی ووارِثی» «بى‌گمان، هر پيامبرى وصى و وارثى دارد و على (ع)، وصى و وارث من است» 📚 تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۹۲، ح ۹۰۰۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
191.6K
مناسبت: سالروز شهادت (ره) و امام جمعه فقید تبریز (١٣۶٠ ش) موضوع: «» ❓آیا خواندن نماز جمعه به‌صورت فرادی صحیح است؟ بدین معنی که شخصی نماز جمعه را به‌صورت فرادی در کنار کسانی که آن را به نحو جماعت برگزار می‏کنند، بخواند؟ ✅ از شرايط صحّت‏ نماز جمعه، اين است که به‌صورت جماعت اقامه شود؛ لذا نماز جمعه به نحو فرادى صحیح نيست. ❓آیا شارع مقدس زنان را همانند مردان به شرکت در نماز جمعه یا نماز جماعت مساجد تشویق فرموده یا اینکه نماز خواندن آنها در خانه بهتر است؟ ✅ شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ✍️ مناسبت روز: طبق تاریخ در ایام اجتجاج (ره) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت توسط خلیفه اول هستیم لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند آغاز می‌نمائیم؛ سلمان فارسی (ره)، صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران صديق امیرالمؤمنین (ع) بود؛ او جایگاه والایی در میان صحابه داشت و رسول خدا او را از اهل بیت خود خوانده‌اند؛ طبق روایات، او به اسم اعظم خداوند آگاه بوده و مقامش از مقام لقمان حکیم بالاتر شمرده شده است؛ حضرت سلمان، همواره همراه و مشاور امین پیامبر (ع) بوده و در تمامی جنگ‌های دوران حضرت، حضور فعال و مؤثر داشته‌اند و پس از رحلت حضرت رسول از حامیان حضرت امیرالمؤمنین (ع) و از مخالفان جریان سقیفه بوده است که صحابه را به دلیل پیروی نکردن از دستور پیامبر اعظم خدا بر ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین (ع) به شدت سرزنش کرده؛ او احتجاجات فراوانی را در مخالفت با واقعه سقیفه، در برابر مردم و خلیفه اول و دوم بیان نموده که در این مجال کوتاه به یکی از این احتجاجات می‌پردازیم؛ ✍️ از امام صادق (ع) به واسطه پدران گرامیشان نقل شده که سلمان فارسی چند روز پس از دفن پیامبر (ص) در بین مردم خطبه‌ای بدین شرح ایراد نمود: «ای مردم! کلامی از من بشنوید و سپس درباره‌ آن بیاندیشید! بدانید که من، فضائل فراوانی از حضرت علی‌بن‌ابیطالب (ع) سراغ دارم، که اگر تمام آنها را نقل کنم، گروهی از شما مرا دیوانه انگاشته و گروهی دیگر خونم را مباح خواهید ساخت؛ ای مردم! بدانید که شما را تقدیراتی است که پیشآمدهای گوناگونی در پی آن می‌آید، و این را بدانید که «علم مقدّرات» و «علم بلایا» (و گرفتاری‌هایی که متوجّه شما می‌شود) و میراث وصایا (و ثمره سفارشات پیامبر خدا) و فصل الخطاب و اصل و ریشه تمامی نسب‌های مردم، نزد علی‌بن‌ابیطالب (ع) است؛ همانگونه که هارون بن عمران از حضرت موسی (ع) شنید، حضرت علی (ع) نیز از رسول خدا شنید که فرمود: «تو وصی من در خانواده، و جانشین و خلیفه در امّتم هستی، و نسبت تو به من همچون نسبت هارون است به موسی»، ولی افسوس که شما امّت، شیوه قوم بنی‌اسرائیل را پیش گرفته و آگاهانه راه خطا را پیمودید! به خدا سوگند که قدم به قدم مانند بنی‌اسرائیل، همان خطاها را مرتکب خواهید شد! به خدایی که جان سلمان در دست اوست سوگند می‌خورم که اگر علی (ع) را پیشوا و والی خود ساخته بودید، هر آینه برکت و نعمت از آسمان و زمین، اطراف شماها را فرا می‌گرفت، تا آنجا که پرندگان آسمان دعوت شما را اجابت می‌کردند و ماهی‌های دریا خواسته شما را می‌پذیرفتند و دیگر هیچ دوست و بنده خدایی فقیر نشده و هیچ سهم از فرائض الهی از بین نمی‌رفت، و هیچ دو نفری در حکم خدا اختلاف نمی‌کردند! ولی افسوس که شما مخالفت نموده و مسند خلافت را به فرد دیگری سپردید، پس در انتظار گرفتاری و بلا باشید! و دست از خوشبختی بشوئید! من حقیقت امر را برای تک تک شما روشن ساختم، پس بدانید از امروز به بعد رشته محبّت و دوستی میان من و شما بریده شد! دست از دامن آل محمّد صلّی‌اللَّه‌علیه وآله بر ندارید! زیرا تنها ایشان راهنمای شما به سوی بهشت، و در روز قیامت خوانندگان به آن خواهند بود؛ پس بر شما باد به فرمانبری امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع)، که به خدا سوگند که ما به دفعات در حضور پیامبر (ص) تحت عنوان ولایت و امارت بر او سلام نمودیم و پیوسته رسول خدا با تأکید، ما را بدین کار وا می‌داشت؛ حال، مردم را چه شده که با علم به فضائل امیرالمؤمنین (ع) بر ایشان حسد می برند؟! پس بدانید که عاقبت حسادت قابیل بر هابیل کشتن او بود! یا مانند قوم بنی‌اسرائیل کارشان به کفر و ارتداد کشیده می‌شود؛ ای مردم! شما را چه شده است؟! وای بر شما، ما را با أبو فلان و فلان چه کار؟! آیا به جهل افتاده یا خود را به نادانی می زنید؟! آیا حسد ورزیده یا خود را به حسادت زده‌اید؟! به خدا سوگند که شما مرتدّ و کافر شده و با شمشیر به جان هم خواهید افتاد تا آنجا که با شهادت دروغ، ناجی‌های خود را محکوم به مرگ نموده و کافران را تبرئه و آزاد کنید...» حضرت سلمان (ره) در پایان سخن نیز حجت را بر مردم تمام کرده و گفت: «ای مردم! بدانید که من حرف خود را زدم و تسلیم پیامبر خدا شدم، و از مولای خود علی‌بن ابیطالب (ع) که تمام امّت است؛ پیروی نمودم! همو که سید و سرور اوصیاء، و پیشوای پیشانی سفیدان، و رهبر راستگویان و شهیدان و صالحان است.» 📚 الإحتجاج (ترجمه جعفری)، ج١، ص٢۵١ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: ایام (ره) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت توسط خلیفه اول موضوع: «احتجاج‌‌ » https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢١ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 11 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام شهادت روحانی مبارز و مجاهد مشروطه خواه (١٢٩٩ش) ☀️ ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام جعفرصادق (ع): «اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَكُم مَجداً» «در جبهه‌های نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید كه شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت» 📚 وسائل‌الشيعه، ج ١١، ص ٩ https://eitaa.com/ROOZBARG
768.2K
مناسبت: موضوع: ❓نگاه‌کردن به تصوير و فیلم زنان نامحرم و بدون پوشش شرعی در سینما و تلويزيون چه حکمى دارد؟ و آيا بين زن مسلمان و غيرمسلمان و همچنین بين پخش آن به‌طور مستقيم و يا غير مستقيم تفاوتى وجود دارد یا خیر؟ ✅ نگاه‌کردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه هم نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را (از نزدیک) مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد؛ اما بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که به‌طور مستقيم از تلويزيون پخش مى‏شود، نگاه کرد... ❓آيا ديدن تصاوير زنان برهنه و نيمه برهنه در فيلمهاى سينمايى و غير آن، در صورتى که آنان را نشناسيم، جايز است؟ ✅ (حکم شرعی این مسئله در جواب قبل بیان شد اما) با توجه به اينکه ديدن تصوير زنان برهنه‏اى که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مى‏باشد، بنابراين ديدن آنها حرام است. ❓با توجه به کيفيت فيلم‏ها (خارجى يا داخلى) و موسيقى آنها که از تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، ديدن و گوش‌دادن به آنها چه حکمى دارد؟ ✅ اگر شنونده و بيننده تشخيص دهند که موسيقى که از راديو و تلويزيون پخش مى‏شود از نوع موسيقى مطرب لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و يا ديدن فيلمى که از تلويزيون پخش مى‏شود، مفسده دارد، ديدن و شنيدنِ آنها براى آنان جايز نيست و مجرّد پخش از راديو و تلويزيون حجّت شرعى براى جواز محسوب نمى‏شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «قهرمان مبارزه با استعمار» ✍️ مناسبت روز: در آستانه سالروز شهادت عالم و مبارز بزرگ دوران مشروطیت و نماینده مردم آذربایجان در مجلس شورای ملی و شهید راه مبارزه با استعمار، (ره) در سال ١٢٩٩ شمسی قرار داریم لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم مبارز آغاز می‌نمائیم؛ محمد در سال ١٢۵٩ شمسی در «خامنه» واقع در ده کیلومتری شهرستان شبستر دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند؛ او در نوجوانی همراه پدر در تجارتخانه او به کارهای تجاری و آموختن رمز و راز داد و ستد و آشنایی با شیوه‌های اقتصادی زمانه سپری کرد؛ اما گرایش روحی او به فراگیری علم بیش از هر چیز دیگری بود، لذا کسب و کار تجاری را رها کرده و در تبریز به تحصیل علوم دینی پرداخت و به سلک روحانیت و علمای دین درآمد. او در مدرسه «طالبیه» تبریز، ادبیات عرب، منطق، اصول، فقه، نجوم، ریاضی، تفسیر، حکمت، کلام، حدیث، تاریخ، رجال و علوم طبیعی را از اساتید فن آموخت و سپس دوره عالی فقه و اصول را نزد مرحوم آیت الله العظمی ‌سید ابوالحسن انگجی و هیئت و نجوم را در محضر منجم معروف مرحوم میرزا عبدالعلی خواند. خیابانی با تکیه بر استعداد سرشار و پشتکار و جدیت خاص خود، مراحل تحصیل را به سرعت پشت سر گذاشت و در جوانی به مقام بلند علمی ‌نائل آمد به‌گونه‌ای که علاوه بر ایجاد کرسی فقه و اصول، به تدریس دروس دیگر همچون نجوم و ریاضی و حکمت، همت گمارد و چنان در تبیین و تدریس این علوم سخت موفق بود که مایه شگفتی اقران و حتی علمای بزرگ می‌شد به طوری که کسانی چون احمد کسروی که از مخالفان سرسخت خیابانی بود با تعجب فراوان به این عظمت شگفتی‌زای علمی او اعتراف کرده‌اند. این عالم عامل علاوه بر فعالیت‌های علمی، در شهر تبریز به خدمات ارزشمند اجتماعی و سیاسی نیز همت گمارد و در بین مردم محبوبیت ویژه‌ای داشت. ✍️ زندگی شیخ محمد خیابانی پس از پیروزی مشروطیت در سال ۱۲۸۵ شمسی با تأسیس «انجمن ایالتی آذربایجان» در تبریز، وارد مرحله تازه‌ای گردید؛ در آن زمان، اوضاع جهان اسلام و به ویژه ایران، به خاطر دخالت‌های بیگانگان از جمله روسیه، انگلیس و آلمان، بسیار آشفته و تأسف انگیز بود، لذا خیابانی که فقط سی سال داشت و به عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای ملی برگزیده شده بود، ابتا با استعمار روسیه و سپس با قرارداد استعماری وثوق‌الدوله با دولت انگلستان (قرارداد 1919) مخالفت کرده و از آنجا که حکومت مرکزی را ضعیف و کاملاً وابسته می‌دید، برای ایجاد یک تحول اساسی در سیستم حکومت ایران و احیای آزادی علناً راه مبارزه را برگزید و در میان اجتماع تظاهرکنندگان تهرانی، به ایراد سخنرانی پرشور و تحریک احساسات مذهبی و ملی مردم پرداخت و با صدای رسا گفت: «...استقلال هر ملتی، شرافت اوست؛ اگر نتوانیم کشور خود را نجات دهیم و شرافتمندانه زندگی کنیم لااقل در راه وطن جان خواهیم داد! زیرا در چنین مواقع خطرناک و حساس، زنده ماندن محو شدن است...» [دو قهرمان جنبش مشروطه، ص۱۹۶] او سپس با لباس روحانی و تفنگ بر دوش و با همراهی مجاهدان آزادیخواه ترک، نهادهای دولتی تبریز را به تصرف خود درآورد و شهر را از دست دولتیان خارج ساخت و شجاعانه به دفاع از شهر و ناموس و حیثیت مردم مسلمان تبریز در مقابل سپاه متجاوز عین‌الدوله پرداخته و می‌گفت: «یاران من! ما بر ضد حکومت ارتجاعی و استبداد قیام کرده‌ایم... هرگز نباید به خستگی و یأس تن در دهیم؛ بخصوص وقتی که بار سنگین زندگی ملتی از مویی باریک آویزان شده باشد... طوری رفتار کنید که شرافت تاریخی ما حاصل شود و قاطبه ملت ایران با امتنان و تشکر بگویند که تبریز، ایران را نجات داد...» [ همان] این قیام پیروزمندانه حدود شش ماه ادامه داشت، اما متأسفانه به دلیل خیانت برخی مزدوران داخلی و همچنین حضور بیش از چهل هزار نفر از قشون دولتی و همکاری متجاوزان خارجی شکست خورد و شیخ محمد خیابانی را در ٢٢ شهریور ١٢٩٩ شمسی در چهل سالگی به شهادت رسید. پیکر پاک این شهید سعید به طور موقت در گورستان امامزاده حمزه تبریز دفن شد و سپس به تهران منتقل گردید و در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ره) در شهر ری به خاک سپرده شد؛ ولی نام و یاد این مبارز بزرگ و عالم عامل در تاریخ ایران و جهان جاودانه شد. 📚 گلشن ابرار، جلد ۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا