eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
892 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « از نگاه عقل و شرع» مناسبت روز: در و قرار داریم لذا به همین مناسبت، در سخن امروز از اهمیت ورزش‌ از نگاه عقل و شرع سخن خواهیم گفت؛ در نظام تربیتی اسلام، با عنایت به مفاد آیات قرآن کریم و روایات حضرات معصومین (ع) بر تربیت اخلاقی، عقلانی و جسمانی انسان تأکید و سفارش فراوان شده است و بی‌شک «ورزش» یکی از مصادیق مهم تربیت جسمانی است که البته بر بُعد روحانی انسان نیز تأثیر گذاشته و انسان را شاداب و باطراوت می‌نماید. همانگونه که جسم انسان برای رشد و نمو، نیازمند غذا است، نیازمند تفریح و ورزش نیز می‌باشد تا کسالت و خستگی را از آدمی دور نموده و نشاط و سرزندگی را برایش به ارمغان بیاورد؛ یکی دیگر از محاسن ورزش، ایجاد و تقویت روحیه‏ شجاعت و از خودگذشتگی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم در انسان است و اراده آدمی را قوی می‌سازد؛ از دیگر محاسن ورزش، ایجاد و تقویت روحیه همکاری و تعاون در انسان است، چراکه ورزشکار با شرکت در ورزش‌های جمعی، عملاً روحیه همکاری را تمرین نموده و همچنین «رعایت نظم و انضباط و انجام مسئولیت فردی و دخالت نکردن در کار دیگران» را تجربه می‌نماید. نکته مهم دیگر این است که ورزش در برابر ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی، نیز قدرت بازدارندگی دارد و مانع از بروز بسیاری از جرائم می‌شود؛ لذا روانشناسان و کارشناسان اجتماعی، یکی از ثمرات مهم ورزش را، رشد و شکوفایی قوای عقلی، هوش، استعداد و تقویت اراده در برابر مفاسد اجتماعی و سرگرمی های خطرناک، مانند اعتیاد به مواد مخدر می‌دانند. در دین مترقی اسلام نیز به تفریح‏های سالم و ورزش اهمیت زیادی داده شده تا جایی که نه تنها به یادگیری و انجام تیراندازی و سوارکاری و شنا سفارش ویژه شده، بلکه حتی شرط بندی در مسابقات آنها را نیز مجاز دانسته است؛ البته نباید فراموش کرد که در اسلام بر عنصر «سالم بودن و حلال بودن تفریح و ورزش» تأکید شده است؛ زیرا تفریح و ورزش ناسالم نه تنها خستگی و مشکلات کار را کم نمی‏کند، بلکه روح و اعصاب انسان را خسته کرده و از بازده کارهای بعدی می‏کاهد. (محمدعلی رضایی اصفهانی، تفسیر قرآن مهر، ج۱۰، ص۴۷) نکته دیگر در این زمینه این است که انسان، فطرتاً نیازمند تفریح و ورزش‏ است؛ چنانچه در قرآن درباره حضرت یوسف (ع) و برادرانش چنین آمده است: {أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ}؛ فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذای کافی بخورد و تفریح کند؛ و ما نگهبان او هستیم!» (یوسف: ۱۲/۱۲) همان طور که در آیه فوق مشاهده می‏شود قوی‏ترین منطقی که توانست حضرت یعقوب (ع) را تسلیم خواسته فرزندان کند، این بود که یوسف نیاز به تفریح و ورزش دارد. در روایات متعدد نیز آمده که: انسان مؤمن باید یک چهارم و یا یک سوم از وقت روزانه خود را برای تفریح و بهره‏برداری از لذت‏های حلال اختصاص دهد تا به وسیله‏ آن، بر انجام سایر کارها نیز موفق شود. (محسن قرائتی، تفسیر نور، ج۴، ص۱۶۷) ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند : «... توصیه‏ من به همه‏ی مردم این است که ورزش کنند؛ البته از میان همه‏ ورزش‌ها، توصیه‏ به ورزش خاصی را نمی‏کنم؛ هرکس به هر ورزشی که دوست دارد و با وضع و طبیعت و امکانات او متناسب است، بپردازد؛ منتها از بی‏خرج‌ترین ورزش‌ها کوهنوردی است؛ این را که ما امتحان کرده‏ایم، هیچ خرجی ندارد؛ حتی یک توپ کوچک هم لازم ندارد؛ آدم کفشش را پایش می‏کند و می‏زند به کوه و راه می‏رود و ورزش می‏کند و از این هوای خوب و مناظر طبیعی استفاده می‌کند؛ توصیه می‏کنم که حتماً ورزش را فراموش نکنید...». (۰۲/ ۰۶/ ۱۳۷۵) معظم له در سخن ارزشمند دیگری نیز فرمودند: «سلامت جسمانی را جدّی بگیرید؛ امروز جوان‌های ما بایستی، هم سلامت جسمی، و هم سلامت معنوی، و هم سلامت فکری را با هم داشته باشند و برای خودشان نگه دارند؛ سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با کتاب‌خوانی تأمین کنید؛ از کتابهای خوب، راه‌گشا، راهنما (که از سوی متفکّران و نویسندگان خوب ما تهیّه شده و در اختیار ما گذاشته شده) استفاده کنید و بخوانی؛ این موجب میشود که نسل نوجوان ما، هم سلامت جسمی داشته باشد، هم سلامت معنوی و روحی داشته باشد، هم سلامت فکری و عقلانی داشته باشد؛ آن‌وقت این، آینده‌ی کشور را تأمین می‌کند» (۱۳۹۵/۰۹/۲۳) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ جمعه ٢٧ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١۴ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 18 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز ۴ ☀️ و ورزش 💠 حدیث روز: 💎 امام زمان (عج): «أَمّا وَجْهُ الاِْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکَالاِْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَتْها عَنِ الاَْبْصارِ السَّحابُ» «امّا چگونگى استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامى که ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد» 📚 کمال‌الدین، ج٢، ص۴٨۵ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
348.5K
مناسبت: « و » موضوع: ❓آیا شرط بندی سر مسابقات ورزشی اشکالی دارد؟ و در چه شرایطی شرط بندی اشکالی ندارد؟ ✅ اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند مانعی ندارد؛ و إلاّ صورت شرعی ندارد و حرام است. ❓حکم دوچرخه سواری برای بانوان چیست؟ ✅ دوچرخه سواری زنان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست. ❓آیا پوشیدن لباس (خاص) ورزشی برای ورزشکاران خواهر در سالن های سرپوشیده و اختصاصی اشکال دارد؟ ✅ فی نفسه اشکال ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١» مناسبت روز: در روز جمعه قرار داریم، روزى كه انتظار فرج و ظهور حضرت صاحب الزّمان (عج) در آن می‌رود؛ انتظار طاقت فرسایی که بعد از هزار و چند صد سال، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود؛ فلذا هر لحظه با خود می‌اندیشیم که به راستی چرا حجت حق در پرده غیبت قرار دارد و ما از نعمتِ دیدارِ مستقیم حضرت، محرومیم؟! ✅ در جواب این پرسش باید عرض کنیم که طبق روایات اسلامی، غیبت امام زمان (عج) یکی از رازهای الهی است و ما نمی‌توانیم از حقیقت آن آگاه شویم؛ چنانچه امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرمایند: «غیبت، سرّی از اسرار الهی است» (بحارالانوار، ج ۵١، ص ١١٩) و همچنین فرمودند: «صاحب‌الامر غیبتی دارد که تخلف ناپذیر است و ما اجازه نداریم که علت آن را بیان کنیم؛ حکمت غیبت او، همان حکمتی است که در غیبت حجت‌های پیشین وجود داشته و پس از ظهور، روشن خواهد شد؛ چنانچه حکمت کارهای خضر (ع) از شکستن کشتی و کشتن پسربچه و برپا داشتن دیوار شکسته، وقتی برای حضرت‌ موسی (ع) روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند» (بحارالانوار، ج ٢٨، ص ٧٠) لذا بی‌تردید غیبت امام زمان (عج) مبتنی بر مصلحت الهی است اما ما از دلیل اصلی آن بی‌خبریم! و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هم آن را از اسرار الهی دانسته‌اند؛ هرچند که در حد فهم بشریت به برخی از حکمت‌های آن اشاره نموده‌اند که در این مجال کوتاه به تعدادی از این حکمت‌های می‌پردازیم: 1️⃣ « و » بی‌شک یکی از سنّت‌های ثابت الهی، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است؛ براین اساس، صحنه دنیا، همواره صحنه امتحان و آزمایش است تا بندگان در پرتو ایمان و صبر و تسلیم در برابر اوامر الهی، تربیت شده و به کمال برسند و استعدادهای نهفته آنان شکوفا گردد؛ غیبت حضرت مهدی (عج) نیز از جمله آزمایشات بزرگ برای بشریت است؛ تا آن گروهی که ایمانِ اُستواری ندارند، باطنشان ظاهر شود و دستخوشِ شک و تردید قرار گیرند؛ اما کسانی که ایمان در اعماق قلبشان ریشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور آن حضرت و ایستادگی در برابر شدائد، آب‌دیده‌تر و شایسته‌تر گردیده و به درجات بلندی از اجر و پاداش الهی نائل شوند؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «به خدا قسم، مهدی ما ظهور نخواهد کرد تا زمانی‌که خوب و بد از هم جدا شود؛ والله او نمی‌آید تا زمانی‌که امتحان شوید؛ والله او نمی‌آید تا وقتی که اشقیاء و بَدان، ذات خود را نشان دهند و شقی شوند و پاکان نیز ذات خود را نشان دهند و عاقبت به خیر شوند» (کمال الدین، ج۲، حدیث۳۲) امام موسی بن جعفر (ع) نیز در این رابطه فرمودند: «هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید، مبادا کسی شما را از دین خارج کند؛ او ناگزیر، غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده خویش برمی‌گردند و خداوند به وسیله غیبت او، بندگان خویش را آزمایش می‌کند...» (الغیبه شیخ طوسی، ص ٢٠۴) همچنین طبق روایات اسلامی، این آزمایش ، از سخت‌ترین امتحانات الهی است؛ (منتخب الاثر، باب ۴٧، ص ٣١۵) و فلسفه سختی آن از دو جهت در روایات بیان شده: ⬅️ ١. «بسیار طولانی بودن دوران غیبت» تا آنجا که عده زیادی از مردم دچار تردید شده و برخی از آنها در اصل تولّد حضرت، و برخی در دوام عُمر آن حضرت، شک می‌کنند و جز افراد آزموده و مخلص و برخوردار از شناخت عمیق، کسی بر ایمان و عقیده به امامت آن حضرت باقی نمی‌ماند؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) در حدیث مفصّلی می‌فرمایند: «مهدی، از دیده شیعیان و پیروانش غایب می‌شود و جز کسانی که خداوند دل‌های آنان را در جهت ایمان، شایسته قرار داده، در اعتقاد به امامت او استوار نمی‌مانند» (منتخب الاثر، فصل ١، باب ٨، ص ١٠١) ⬅️ ٢.«بسیاری سختی‌ها و فشارها و پیش‌آمدهای ناگوار در دوران غیبت» که باعث دگرگونی مردم می‌شود، به طوری که حفظ ایمان و استقامت در دین، کاری بسیار سخت و دشوار می‌گردد و ایمان مردم در معرض مخاطرات شدید قرار می‌گیرد؛ (همان، ص ١٧٨) چنانچه پیامبر اکرم (ص) در توصیف دشواری حفظ دین در زمان غیبت، می‌فرمایند: «در آن زمان، باقی ماندن یکی از مردم بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار در شب تاریک و یا نگه داشتن آتش چوب درخت غضاء (مخصوص هیزم) در کف دست سخت‌تر است» (مهدى موعود، باب بیست و ششم) همچنین امام باقر (ع) در رابطه با زمان پایان این امتحان سخت الهی فرموده‌اند: «هیهات، هیهات! فرج واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آن‌که شما غربال شوید، بعد [دوباره] غربال شوید، بعد [بار دیگر] غربال شوید تا این‌که خداوند کدورت‌ها را از بین برده، تنها صفا و پاکی باقی بماند» (بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۱۳) ✍️ این مبحث ادامه دارد و حکمت‌های دیگر فردا تقدیم می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ شنبه ٢٨ ١۴٠٣ 🌙 السبت ١۵ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 19 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام پیکر سرلشگر شهید عباس در اصفهان ☀️ و 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «نَسْأَلُ اللَّهَ مَنازِلَ الشُّهَداءِ وَ مُعایشَةَ السُّعَداءِ وَ مُرافَقَةَ الْأَنْبِیاءِ» «از خداوند، منازل شهیدان و زندگانی با سعادتمندان و دوستی و مصاحبت با پیامبران را طلب می‌کنیم» 📚 نهج‌البلاغه، خطبه‏ ٢٣. ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
504.6K
مناسبت: « و » موضوع: ❓آیا در هنگام بازی و مسابقه می‌توان شرط کرد، اگر فلانی برنده شود، باید بقیه را مهمان کند؟ ✅ چنانچه با رضایت و به شکل دوستانه انجام شود، اشکال ندارد، ولی اگر در بازی شرط شود که بازنده این کار را انجام دهد، جایز نیست. ❓نظر معظم‌له در مورد اینکه چند نفر با هم یک مسابقه‌ای را برگزار کرده و هر کدام به طور مساوی برای اهداء جایزه سهمی پرداخت کنند، چیست؟ آیا قمار محسوب می شود؟ ✅ در فرض سؤال، قمار و حرام است. ❓هم من و هم همسرم نیاز به ورزش داریم؛ اما متأسفانه اکثر باشگاه‌های ورزشی همراه با موسیقی هستند و ممکن است در یک ساعتی که در باشگاه هستم، چند آهنگ حرام هم گذاشته شود... لطفاً حکم شرکت در این سالن‌های ورزشی را بفرمائید؟ ✅ اصل حضور در باشگاه (اگر تایید گناه محسوب نشود) اشکالی ندارد اما باید از گوش دادن به موسیقی حرام اجتناب کرد و با رعایت شرائط و مراتب به وظیفه نهی از منکر عمل نمود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٢» مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما همانطور که مستحضرید در روز گذشته، از علل رفتنِ خورشید به پشت ابرِ غیبت، سخن گفتیم و عرض شد که در روایات اسلامی، علت اصلی غیبت حضرت مهدی (عج) را از اسرار الهی دانسته‌اند، اما در حد عقل بشر، به برخی از حکمت‌های آن اشاره نموده‌اند؛ از جمله: ✅ « و » که در روزبرگ دیروز گذشت؛ و امروز نیز به توفیق الهی به موارد دیگری از علل غیبت می‌پردازیم: ✅ «» و «» یکی دیگر از علل مهم غیبت امام زمان (عج) را می توان حفظ جان آن حضرت دانست؛ بدین معنا که اگر آخرین حجت الهی غایب نمی‌شد، مردم ایشان را نیز مانند دیگر امامان به شهادت می‌رساندند؛ چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «برای قائم ما، قبل از آن که به پاخیزد غیبتی است» راوی پرسید: این غیبت برای چیست؟ حضرت فرمودند: «به دلیل این که ترس از کشته شدن ایشان وجود دارد» (بحارالانوار، ج ۵٢، ص ٢٢١) لذا خداوند به وسیله غیبت، جان امام دوازدهم را از شر خلایق حفظ کرده است؛ چرا که متأسفانه مردم علاوه بر انجام گناه و معصیت، و مخالفت با دستورات ائمه، جایگاه و قدر و منزلت اهل‌بیت (ع) را ندانستند تا جایی که پیروان و شیعیان حضرات معصومین، آنها را تنها گذاشتند و دشمنان نیز یکی پس از دیگری ائمه اطهار (ع) را به شهادت رساندند؛ از این رو برخی از بزرگان مانند خواجه نصیرالدین طوسی (ره) گفته‌اند: «و غیبته منا»؛ یعنی غیبت امام زمان از ناحیه ماست؛ و سپس نتیجه گرفته‌اند اگر خودمان را اصلاح نمائيم و نسبت به جایگاه اهل بیت (ع) معرفت پیدا کرده و قدر و منزلت امام زمان را بدانیم، آن حضرت ظهور خواهند کرد. (کشف المراد ص362). چنانچه در نامه‌ حضرت حجت (عج) به شیخ مفید (ره) آمده: «اگر شیعیان ما با دل‌های متحد و یکپارچه بر وفای به عهد و پیمان خویش اجتماع می‌کردند، ملاقات ما از آن‌ها به تاخیر نمی‌افتاد؛ و توفیق دیدار و مشاهده با معرفت برای آن‌ها حاصل می‌شد و زودتر از این به دیدار ما نائل می‌شدند؛ آن چیزی که ما را از آنان دور کرده (و غیبت را طولانی کرده) گناهان و خطاهایی است که مرتکب می‌شوند و ما چنین انتظاری از آنها نداریم» (بحارالانوار، ج۵٣، ص١٧۶) ❓البته ممکن است سؤال شود که مگر خداوند نمی‌توانست بدون غیبت، جان حجت خود را حفظ کند؟! ✍️ در جواب باید گفت: البته که قدرت الهی نامحدود است و آنچه اراده کند انجام می‌شود، ولیکن خداوند مقرر نموده که کارها در دنیا بر طبق اسباب و از مجرای عادی و طبیعی انجام شود و این یکی از سنّت‌های الهی است که در امور فردی و زندگی دنیوی براساس اسباب دنیوی عمل می‌شود؛ لذا اگر قرار بود خداوند بر اساس مجرای عادی عمل ننماید، مسلماً هیچ کس نمی‌توانست به انبیاء و امامان معصوم ضرری برساند؛ ولی دیگر نمی‌توانستیم، دنیا را دار تکلیف و اختیار و امتحان بدانیم. (دادگسترجهان، ص١۴٩) ✅ « طاغوت‌های زمان» در برخی دیگر از روایات اسلامی، حکمت غیبت امام زمان را عدم بیعت با طاغوت‌های زمان و نداشتن تعهد با هیچ حاکم ظالمی در دنیا دانسته‌اند، تا حضرت بتوانند بدون ملاحظه‌ای در زمان موعود قیام نمایند؛ همانطور که می‌دانید امامان دیگر بر اساس دستور الهی «تقیه»، مجبور بودند حکومت‌های جبار را به‌ظاهر بپذیرند، ولی حضرت مهدی (عج) مأمور به «تقیه» نیستند فلذا با هیچ یک از طاغوت‌های زمان بیعت نمی‌کنند؛ چنانچه امام حسن مجتبی (ع) فرمودند: «هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت‌های زمان را از روی تقیه، بر عهده گرفته‌ایم، مگر مهدی (عج) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می‌گزارد؛ خداوند ولادت ایشان را مخفی نگه داشت و برای وی غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می‌کند، بیعت هیچ حاکمی بر گردن ایشان نباشد» (بحار الانوار، ج ۵١، ص ١٣٢) ✍️ آنچه دیروز و امروز گذشت، تنها بخشی از حکمت‌های غیبت از نگاه روایات اسلامی است؛ هرچند که تأکید بر این موضوع ضروری به نظر می‌رسد که غیبتِ امام، بدان معنا نیست که آن حضرت ما را تنها گذاشته‌اند و در برابر سرنوشت ما و جامعه، بی‌تفاوت هستند و نقشی در هدایت مردم ندارند! چراکه «غیبت» در مقابل «ظهور» است نه «حضور» حضرت؛ چنانچه طبق روایات اسلامی، امام زمان (عج) همیشه در میان مردم هستند، اما ما ایشان را نمی‌بینیم و یا نمی‌شناسیم؛ چنانچه حضرت می‌فرمایند: «ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم، که اگر جز این بود گرفتاری‌ها به شما روی می‌آورد و دشمنان شما را ریشه کن می‌کردند» (بحارالأنوار، ج ۵٣، ص ١٧۵) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ یکشنبه ٢٩ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ١۶ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 20 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ و ☀️ روز ☀️ روز جهانی 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «كونوا أقَلَّ ما تَكونونَ فِي الباطِنِ أموالاً، أحسَنَ ما تَكونونَ فِي الظّاهِرِ أحوالاً ، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى أدَّبَ عِبادَهُ المُؤمِنينَ أدَبا حَسَنا» «در حالى كه در واقع، از كمترين مال برخوردار هستيد، در ظاهر، بهترين حال را از خود نشان دهيد، كه خداوند متعال، بندگان باايمانش را [اين گونه] نيكو ادب كرده است» 📚 بحار الأنوار: ج ۷۸ ص ۸ ح ۶۳. ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
393.2K
🔰 «» مناسبت: «روز » موضوع: «» ❓خرید و فروش کالاهای کشورهای دشمن با مسلمین و استعمارگر همچون امریکا چه حکمی دارد؟ ✅ اگر خريد کالاهای کشورهای غيراسلامی و استفاده از آنها باعث تقويت دولت‌های کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمين‌های اسلامی يا مسلمين، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و بکارگيری و استفاده از آنها خودداری نمایند، بدون این­که فرقی بین کالایی با کالای دیگر و دولتی با دولت دیگر از دولت‌های کافر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، وجود داشته باشد و این حکم هم فقط اختصاص به مسلمانان ایران ندارد؛ (و شامل همه‌ی مسلمانان جهان است). 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» ✍️ مناسبت روز: امروز است و طبق روایات این روز، متعلق به امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می‌باشد؛ لذا طبق روال هفته‌های قبل، امروز نیز مبحثی را تحت عنوان «یکشنبه‌ها با نهج‌البلاغه» تقدیم حضور شما می‌نمائیم و امیدواریم با همت شما عزیزان و بیان این مبحث بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، همه‌ی مؤمنین در کل مساجد کشور حداقل در هر یکشنبه، دقایقی در محضر مولای متقیان قرار گیرند. 📗 عنوان: حکمت ٢٠٨ 🧿 «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ، وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ، وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ» امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «هر کس به حساب خود برسد، سود می‌برد؛ و آن کس که غافل بماند، زیان می‌بیند؛ و کسی که از خدا پروا کند، ایمن می‌گردد؛ و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود» در این کلام حکیمانه امیر بیان، شش جمله وجود دارد که سه جمله از آن مستقل از یکدیگر و سه جمله دیگر مرتبط با جملات دیگر هستند و البته هر کدام به نکته‌ مهمی اشاره می‌کنند که در سخن امروز به جملات اول و دوم می‌پردازیم: ✍️ «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِح، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ»؛ امیر بیان، در جمله اول و دوم اشاره به موضوع «حسابرسی» می‌نمایند؛ مسئله‌ای که در زندگی مادی مردم نیز وسیله‌ای برای رسیدن به سود و پرهیز از زیان‌ می‌باشد و آدمی از قدیم الایام، وسایل مختلفی را برای ثبت و ضبط آن فراهم نموده‌ است تا با بررسی مداوم حساب‌ها، هرگاه احساس زیان نماید بلافاصله به سراغ نقطه‌ آسیب‌پذیر رفته و آن را اصلاح کرده و زیان را تبدیل به سود نماید! بر همین اساس اسلام در امور معنوی نیز به محاسبه دقیق حساب خویش دستور داده تا انسان مراقب اعمال خویش باشد و حسابرسی مداوم و دقیق انجام دهد تا همواره از ضرر جلوگیری کرده و سود معنوی ببرد و مسلماً کسی که از آن غافل گردد، دچار خسران و زیان در دنیا و آخرت می شود؛ چنانچه رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «لا يَكونُ العَبدُ مؤمنا حتّى يُحاسِبَ نفسَهُ أشَدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَريكَهُ و السَّيّدِ عَبْدَهُ»: «بنده، مؤمن نباشد مگر آنگاه كه سخت‌تر از حسابرسى شريك از شريكش و خواجه از غلامش، از نفْس خود حساب بكشد» (بحارالأنوار، ٧٠/٧٢/٢٢) لذا انسان عاقل و آینده‌نگر در مسائل معنوی و امور اخروی، حسابگری شدیدتر و دقیق‌تر می‌نماید، چراکه می‌داند که خداوند حسابگرانی ویژه برای حساب دقیق اعمال هر فرد قرار داده، چنانچه در آیات ١٠ الی ١٢ سوره انفطار می‌فرماید: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحٰافِظِينَ كِرٰاماً كٰاتِبِينَ يَعْلَمُونَ مٰا تَفْعَلُونَ‌»: «و به یقین نگاهبانانی بر شما گمارده شده که نویسندگانی والا‌مقام هستند و می‌دانند شما چه می کنید» و در ٢٩ سوره جاثیه نیز می‌فرماید: «هٰذا كِتابُنا يَنطِقُ عَلَيكُم بِالحَقِّ ۚ إِنّا كُنّا نَستَنسِخُ ما كُنتُم تَعمَلونَ»: «این نامه اعمال شماست که ما نوشته‌ایم و به حق بر ضدّ شما سخن می‌گوید؛ و بدانید قطعاً آنچه را شما انجام می‌دادید، ما می‌نوشتیم» ✍️ علاوه بر آیات قرآن کریم، در روایات اسلامی نیز بر حسابرسی دقیق و مداوم و همه روزه تأکید شده و به آدمی توصیه گردیده که همانگونه که طبق معمول در پایان هر روز کاری، بازرگانان و تجار و کسبه، حساب روز خود را محاسبه و در دفاتر مربوطه ثبت می‌نمایند، انسان در امور معنوی نیز می‌بایست هر شب به اعمالی که در روز انجام داده است، نگاهی حسابگرانه افکنده و اگر خطایی کرده، توبه نموده و اگر کار خوبی انجام داده، شکر الهی به جا آورده و تصمیم بر تکرار آن بگیرد؛ چنانچه امام کاظم (ع) می‌فرمایند: «لَيس مِنّا مَن لَم يُحاسِبْ نَفْسَهُ في كُلِّ يَومٍ ، فإنْ عَمِلَ خَيرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنهُ وحَمِدَ اللّه َ علَيهِ ، وإنْ عَمِلَ شَيئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وتابَ إلَيهِ»: «از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند» (الاختصاص، ص٢۶) در پایان این بخش از حکمت ٢٠٨ باید بدانیم که علماء و ارباب سیر و سلوک نیز برای پیمودن مسیر قرب الهی از نخستین توصیه‌هایی که به رهروان سیر الی الله می‌کنند، مراقبه و محاسبه اعمال است؛ چرا که بدون آن، پیمودن این راه خطیر امکان‌پذیر نمی‌باشد. ✍️ انشاالله به شرط حیات، ادامه مبحث حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه را در یکشنبه بعدی تقدیم حضور شما گرامیان خواهیم نمود. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ☀️ دوشنبه ٣٠ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١٧ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 21 Monday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ و 💠حدیث روز 💠 💎 امام على (ع) : «عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ و َعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ» «دانشِ منافق در زبان او؛ و دانشِ مؤمن در کردار اوست.» 📚غررالحکم، ص۴۶۳ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
365.2K
موضوع: احکام ❓پرسش: آیا امروزه که بسیاری از افراد، خون شهداء را فراموش کرده و به نظام مقدس جمهوری اسلامی و حق‌الناس و حق‌اللّه خیانت می‌کنند، برما واجب است همه‌ی آنها را نهی از منکر کنیم؟ ✅ پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی‌تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی‌کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مؤمنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تأثیرگذار خواهد بود. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای، ج١، درس٧۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»، فضیلت‌ فراموش شده! ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم لذا سخن روز را با موضوع «فضائل فراموش شده» آغاز می‌نمائیم؛ فضائلی که سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین می‌نماید، اما آدمی آنها را به فراموشی سپرده است! فضائلی همچون «صداقت، امانت‌داری، ادب، عفو، انصاف، خیرخواهی و...» که متأسفانه با کم‌رنگ شدن آنها، رذائلی همچون دروغ، حیله، نیرنگ، ریا، تملّق، دورویی و بدخواهی و... در جامعه فراگیر شده و متأسفانه عامل سقوط انسان‌ها و بدبختی نسل جوان گردیده است؛ لذا انشاالله امروز در رابطه با یکی از مهمترین فضائل فراموش شده که مقدمه تمامی فضایل است، سخن خواهیم گفت؛ بی‌شک مهمترین مبحثی که قبل از هر فضیلتی باید در رابطه با آن سخن بگوییم، فضیلت بزرگ «دین» است؛ چراکه متأسفانه امروزه «دین» از نظر عمل، یک فضیلت‌ فراموش شده است! درحالی که تنها چیزی است که می‌تواند سعادت در دنیا و آخرت انسان را تضمین نماید، «دین» است‌ و هیچ چیزی غیر از آن نمی‌تواند آدمی را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار دهد؛ انسان موجودی چند بُعدی است که قطعاً نیاز به یک نیروی کنترل‌کننده دارد و الاّ نفس اماره و شیطان درون و شیطان برون، او را بیچاره می‌کنند و به زمین می‌زنند؛ ❓اما سؤال این است که چه عواملی می‌تواند انسان را کنترل کند؟ غرائز او را کنترل نماید؟ و او را از شرّ شیاطین حفظ نماید؟ ✅ در این‌باره صاحب نظران از عوامل مختلفی برای کنترل انسان نام برده‌اند؛ ⬅️ بعضی گفته‌اند: «عقل»؛ چنانچه اگر عقل و فهم جامعه بالا رود، انسان کنترل می‌شود؛ ⬅️ بعضی هم گفته‌اند: «علم»؛ که اگر علم در جامعه زیاد شود و مردم عالم شوند، آنگاه کنترل خواهند شد؛ ⬅️ گروهی دیگر نیز گفته‌اند: «قانون»؛ و عده‌ای نیز: «تربیت»؛ و برخی هم «نظارت» را عامل کنترل آدمی می‌دانند؛ البته قطعاً همه موارد فوق‌الذکر تا حدودی در کنترل انسان مؤثرند؛ اما هیچ کدام نمی‌تواند آدمی را صددرصد کنترل نماید؛ مخصوصاً اگر نفس اماره و شیطان درونی و بیرونی بر انسان مسلط شوند و یا یکی از غرائز در وجود او طوفانی گردد، در این صورت، فقط و فقط یک عامل وجود دارد که می‌تواند آدمی را کاملاً کنترل کند و آن «دین» است؛ اگر انسان متدیّن شد، تنها دین اوست که می‌تواند در مقابل همه‌ی غرائزش، عرض اندام کند؛ چنانچه چون حضرت یوسف (ع) دیندار بودند، لذا وقتی شیطان با تمام قوا برای غلبه به ایشان حمله کرد، حضرت توانستند در برابر وسوسه‌های زلیخا ایستادگی نموده و پیروز شوند، برای اینکه به سلاحِ دین، مسلح بودند؛ بزرگی می‌گفت: حضرت یوسف (ع) به اندازه‌ای بالا رفت که اگر تمام دنیا پشت به پشت یکدیگر می‌کردند و می‌خواستند یک انسان را آنقدر عزیز و آقا کنند، هرگز نمی‌توانستند! و این در حالی بود که حضرت یوسف (ع) هیچ چیز نداشتند و حتی خودشان هم مال دیگران بودند؛ اما به‌دلیل داشتن ایمان به جایی رسیدند که به جز خدا، مقام و منزلت ایشان را نمی‌داند! از طرف دیگر، زلیخا یک فردی بود که هرچه می‌خواست، داشت؛ مقام و سلطنت، زیبایی، مال و... اما یک چیز نداشت و آن ایمان بود؛ لذا به اندازه‌ای زمین خورد که اگر همه دنیا پشت به پشت یکدیگر می‌کردند و می‌خواستند او را زمین بزنند تا این حد نمی‌شد! اما به دست خودش، خودش را زمین زد و این درس بزرگی برای ماست؛ بنابراین اگر جوانان ما متدیّن شوند، قطعاً می‌توانند در مقابل همۀ شیاطین و غرائز، عرض اندام کنند؛ غریزه‌ی حب به مال، غریزه‌ی ریاست طلبی، غریزه‌ی شهوت و...؛ از این‌رو باید بگوئیم که گوهر گمشده بشریت، «دین» است و چنانچه آن را به جوان تحویل دهیم، می‌توانیم او را رها کرده، و مطمئن باشیم که به سعادت خواهد رسید. 📚 برگرفته از درس اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠١ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٨ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 22 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز شهادت مظلومانه آيت‌الله حاج سيد (١٣۵۶ش) ☀️ روز بزرگداشت ☀️ ☀️ و 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «يُستَدَلُّ عَلَى الإِدبارِ بِأَربَعٍ: سوءِ التَّدبيرِ، وقُبحِ التَّبذيرِ، وقِلَّةِ الِاعتِبارِ ، وكَثرَةِ الِاعتِذارِ» «نشانه‌هاى بخت‌برگشتگى چهار چيزند: بدى تدبیر و برنامه ريزى؛ زشتىِ اصراف و تبذیر؛ اندكىِ عبرت‌گيرى؛ و فراوانىِ عذرخواهى» 📚 غررالحكم، ح ۱۰۹۵۸ https://eitaa.com/ROOZBARG
298.1K
موضوع: ❓فروع دین چیست؟ ✅ «فُروع دین» احکام عملی اسلام است که یک مسلمان وظیفه دارد به آنها عمل کند؛ و در کنار «اصول دین» قرار دارد که مراد از آن، اعتقادات بنیادین دین است که باور به آنها شرط مسلمانی است‌؛ ✅ فروع دین از نظر مذهب شیعه عبارتند از: «نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تَوَلّی و تَبَرّی»؛ ✅ فروع دین (احکام شرعی) به وسیله دانش فقه از چهار منبع «قرآن، روایات، عقل و اجماع» توسط فقیه به دست می‌آید. 📚 دائرة المعارف فقه اسلامی، فرهنگ فقه، ص۶۸۹و۶۹۰. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز، طبق روزشمار شمسی، سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله سید (ره) فرزند ارشد امام راحل در سال ١٣۵۶ شمسی است که متأسفانه ملت ایران کمتر با شخصیت و خدمات ارزشمند این عالم مجاهد آشنا هستند لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند «مصطفای امام و امت» آغاز می‌کنیم؛ سید مصطفی خمینی در ٢١ آذر ١٣٠٩ در خانه علم و اجتهاد دیده به جهان گشود؛ او از همان سنین کودکی تحت تأثیر خانواده و محیط مذهبی و علمی خانه قرار گرفته و پس از طی آموزش‌های اولیه مرسوم در مکتب‌خانه‌ها در سن ١۵ سالگی به حوزه علمیه قم وارد شد و به فراگیری علوم و تحصیلات حوزوی پرداخت و پس از ١٢ سال تلاش و کوشش مضاعف و با استعداد بسیار خوب در سن ٢٧ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد؛ سید مصطفی با تأثیرپذیری از حوزه علمیه قم و شخصیت و دیدگاه‌های حضرت امام‌، در کنار تحصیل علم به فعالیت‌های سیاسی نیز روی آورد و با شروع نهضت امام امت به طور جدی، وارد صحنه مبارزات شد و در مقاطع مختلف نهضت همواره یار و یاور امام راحل و مبلّغ انقلاب اسلامی بود که همین امر منجر به دستگیری و تبعید ایشان به ترکیه و پیوستن به پدر شد؛ اما باز هم نظام شاهنشاهی ایران نتوانست حضور این پدر و پسر را در ترکیه تحمل کند، لذا یک سال پس از تبعید حاج آقا مصطفی، ایشان را همراه با حضرت امام در ١٣ مهر ماه ١٣۴۴ شمسی به عراق تبعید نمودند؛ حکومت شاهنشاهی ایران به خوبی دریافته بود که حاج آقا مصطفی مانند کوهی استوار پشت امام امت و در برابر آنها ایستاده است و از تهدیدها و تبعیدها خم به ابرو نمی‌آورد؛ بلکه پیوسته پنجه در پنجه آنان افکنده و برای شکستشان کمر همت بسته است؛ لذا درصدد ترور آن عالم مجاهد برآمدند و حاج آقا مصطفی را پس از ۴٧ سال زندگی پربرکت، سرانجام در سحرگاه یکشنبه اول آبان ماه ١٣۵۶ شمسی به صورت مرموز و مظلومانه و با سم در منزل خود به شهادت رساندند که البته به‌گونه‌ای صحنه‌سازی نمودند که گویی ایشان با مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند؛ اما طبق گفته پزشکان معالج آثار مسمومیت از ابتدا در بدن ایشان کاملا مشهود بود! پیکر سید مصطفی، پس از تشییع باشکوه و اقامه نماز توسط آیت الله العظمی خویی، در اتاقی در ضلع شرقی ایوان طلای حرم امیرالمومنین (ع) دفن شد. امام خمینی (ره) بعد از شهادت فرزند گرامیشان در پیامی کوتاهی نوشتند: «در روز یکشنبه نهم ذی‌القعده الحرام ۱۳۹۷ مصطفی خمینی، نور بصرم و مُهجه قلبم دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد؛ اللهم ارحمه واغفرله و أسکنه‌الجنة بحق اولیائک الطاهرین علیهم الصلوة والسلام». امام چند روز بعد در سخنرانی روز دهم آبان ۱۳۵۶ در نجف اشرف، درگذشت سید مصطفی را از الطاف خفیه الهی دانستند! حوزه علمیه نجف از روز شهادت حاج آقا مصطفی تا روز دهم آبان، به مدت ده روز تعطیل شد و با رسیدن خبر شهادت ایشان به شهر مقدس قم، حوزه علمیه این شهر نیز تعطیل شد و علما و فضلای حوزه علمیه و مردم مؤمن مجالس عزاداری و سوگواری را از همان شب در مسجد اعظم آغاز نمودند؛ پس از قم، خبر به دیگر استان‌ها و شهرهای مختلف کشور رسید و در بسیاری از آنها نیز مراسمات بزرگداشت فرزند ارشد امام با اعلام حمایت از نهضت اسلامی و مخالفت علنی با رژیم پهلوی برگزار شد؛ شهادت حاج آقا مصطفی در رسانه‏‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی نیز بازتاب‌ گسترده‌ای داشت و هر کدام به گونه‌ای این خبر را منتشر کردند؛ اما رسانه‏‌ها و مطبوعات داخلی وابسته به رژیم شاهنشاهی، سعی در پنهان کردن واقعیت نموده و دلیل رحلت حاج آقا مصطفی را سکته قلبی عنوان کردند که البته با اعلامیه‏‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، واقعیت از چشمان واقع بین ایرانیان پنهان نماند و همگان به ژرفای این فاجعه پی بردند و همانطور که امام فرمودند این شهادت از الطاف خفیه الهی بود و به نهضت اسلامی ایران، جان تازه‌ای بخشید و آن را به انقلابی فراگیر تبدیل کرد، به‌صورتی که پس از ١۵ ماه منجر به سقوط رژیم ٢۵٠٠ ساله شاهنشاهی در ایران شد. ✍️ و سخن امروز را به کلام گهربار رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌اللّه سیّد مصطفی خمینی (ره) به پایان می‌بریم که فرمودند: «مرحوم حاج سید مصطفی خمینی از لحاظ استعداد و جرئت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی انسانی ممتاز بود... یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند: امید آینده‌ی اسلام بود، این به‌خاطر جامعیّت این آدم بود... خداوند ان‌شاءالله درجات ایشان و درجات امام بزرگوار را عالی کند و به ما توفیق بدهد تا ان‌شاءالله بیشتر بتوانیم این شخصیّت‌های باعظمت را بشناسیم...» (١٣٩۶/۰۷/۳۰) https://eitaa.com/ROOZBARG